Post | Betegnelse | 1998 Faktisk | 1998 Korrigert | St.prp. nr. 1 Forslag 1999 | Faktisk vekst 1998-99 | Korrigert vekst 1998-99 |
60 | Innbyggertilskudd/utgiftsutjevning | 22 154 073 | 22 565 616 | 22 421 368 | 1,2 | -0,6 |
61 | Inntektsutjevnende tilskudd
| 4 886 098 | 4 886 098 | 6 179 259 | 26,5 | 26,5 |
62 | Nord-Norge-tilskudd | 940 619 | 940 619 | 973 812 | 3,5 | 3,5 |
63 | Regionaltilskudd | 189 800 | 189 800 | 283 350 | 49,3 | 49,3 |
64 | Skjønnstilskudd,
kan nyttes under kap. 572 post 64 | 2 198 000 | 2 198 000 | 2 531 500 | 15,2 | 15,2 |
65 | Hovedstadstilskudd | 0 | 0 | 159 000 | | |
| Sum kommuner (kap. 571)
| 30 368 590 | 30 780 133 | 32 548 289 | 7,2 | 5,7 |
60 | Innbyggertilskudd/ | | | | | |
| utgiftsutjevning | 9 826 836 | 9 790 749 | 10 155 429 | 3,3 | 3,7 |
61 | Inntektsutjevnende tilskudd
| 4 896 100 | 4 896 100 | 5 587 000 | 14,1 | 14,1 |
62 | Nord-Norge-tilskudd | 634 500 | 634 500 | 657 600 | 3,6 | 3,6 |
64 | Skjønnstilskudd, kan nyttesunder kap. 571 post 64 | 979
400 | 979 400 | 1
039 500 | 6,1 | 6,1 |
65 | Hovedstadstilskudd | 0 | 0 | 129 000 | | |
| Sum fylkeskommuner (kap.
572) | 16 336 836 | 16 300 749 | 17 568 529 | 7,5 | 7,8 |
| Sum kommunesektor | 46 705 426 | 47 080 882 | 50 116 818 | 7,3 | 6,5 |
Tabellen over viser tilskudd gjennom inntektssystemet i
1998 før og etter korreksjoner for oppgaveendringer, regelendringer
og innlemminger av øremerkede tilskudd. Tabellen er i nominelle
kroner. Tabellen viser også regjeringens forslag til bevilgning
for 1999 fordelt på de ulike postene i rammetilskuddet.
Kolonne 1 viser faktisk tildeling for 1998 til kommuner og fylkeskommuner.
Kolonne 2 viser den samme tildelingen korrigert for oppgaveendringer.
Hensikten med å korrigere for oppgaveendringer er å gjøre
tallstørrelsene for de to årene sammenlignbare.
Oversikten over oppgaveendringer for kommunene står under
kap. 571 Rammetilskudd til kommunene, tilsvarende for fylkeskommunene
står under kap. 572 Rammetilskudd til fylkeskommunene i
St.prp. nr. 1 (1998-99) Kommunal- og regionaldepartementet.
Regjeringen har i budsjettet for 1999 lagt til
grunn en reell vekst i kommunesektorens frie inntekter på 235 mill.
kroner, fordelt med 225 mill. kroner til fylkeskommunene og 10 mill.
kroner til kommunene. Veksten i de frie inntektene for kommunene
er knyttet til fastlegeordningen, mens veksten i de frie inntektene for
fylkeskommunene er knyttet opp mot handlingsplanen for psykiatri
og en målsetting om økt aktivitetsvekst knyttet
til innsatsstyrt finansiering i sykehussektoren.
På bakgrunn av resultatet av årets
lønnsoppgjør ba Stortinget ved behandlingen av
Kommuneøkonomiproposisjonen for 1999 om at regjeringen
i statsbudsjettet til høsten kom tilbake med forslag om
en reduksjon av skattøren og en tilsvarende økning
i rammetilskuddet for 1999, slik at det sikres en best mulig inntektsfordeling
mellom skattesvake og skatterike kommuner. På bakgrunn
av dette vedtaket foreslår regjeringen at skatteinntektene
nedjusteres med 800 mill. kroner, 450 mill. kroner på kommuner
og 350 mill. kroner på fylkeskommuner, mot en tilsvarende økning
av rammetilskuddet.
Samlet reell vekst i rammeoverføringene blir
dermed 1035 mill. kroner fordelt med 460 mill. kroner på kommuner og
575 mill. kroner på fylkeskommuner. Ved beregning av realvekst
er det lagt til grunn en kostnadsvekst (deflator) for kommunale
utgifter på 4,25 pst.
Tapskompensasjonen for kommuner og fylkeskommuner som
følge av omleggingen i inntektssystemet i 1997 blir videreført
i 1999 etter de samme prinsipper som de to foregående år. Økningen
i tapskompensasjonen er beregnet til vel 550 mill. kroner fra 1998
til 1999 og er forutsatt finansiert innenfor den samlede rammen for
kommuneopplegget.
Regjeringen foreslår at det opprettes
et eget hovedstadstilskudd for Oslo, der Oslo får kompensert
om lag halvparten av sitt inntektsbortfall ved at selskapsskatten
gjøres statlig. Hovedstadstilskuddet er forutsatt finansiert
innenfor rammen av de frie inntektene.
Når det gjelder de enkelte poster,
viser vi til omtale av inntektssystemet i innledningen til programkategori 13.70
Overføringer gjennom inntektssystemet til kommuner og fylkeskommuner i
St.prp. nr. 1 (1998-99) Kommunal- og regionaldepartementet.
I vedlegg I og II til St.prp. nr. 1 (1998-99)
Kommunal- og regionaldepartementet blir Regjeringens forslag til
rammetilskudd til kommuner og fylkeskommuner eksklusive skjønn,
vist.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og
Tverrpolitisk Folkevalgte, viser til at Regjeringen tar sikte på at
det innføres en ordning med løpende inntektsutjevning
fra år 2000. Dette er omtalt i proposisjonen til Kommunal- og
regionaldepartementet under kap. 5.7.2. Flertallet er
enige i dette.
Flertallet har imidlertid merket
seg at Kommunal- og regionaldepartementet mener dette kan gjennomføres
ved at det ikke vil skje en utjevning
av skatteinntekter med basis i kommunenes inntekter i 1998 og 1999.
Flertallet viser til at en del
kommuner som ikke er kraftkommuner (eller Oslo) taper mye på omlegging
til statlig selskapsskatt. Flertallet ber departementet vurdere å tilføre
ekstra skjønnsmidler til de av disse kommuner som kommer
dårligst ut og at utgangspunktet bør være
at 50pst. av tapene blir kompensert. Det bør i denne sammenheng
også vurderes om de år som er lagt til grunn for
beregning av størrelsen på selskapsskatten gir
et riktig bilde. Det viser seg at noen kommuner kommer spesielt
dårlig ut da de årene som er lagt til grunn ikke
er representative for hva selskapsskatten har utgjort av skatteinntekter
for kommunen.
Flertallet vil peke på at
kraftkommuner som er minsteinntektskommuner får beholde
en meget liten del av den kompensasjon som økt naturressursskatt
gir, mens de kraftkommuner som har over minsteinntektsgrensen får
beholde alt eller halvparten dersom de ligger over 140 prosent-grensen.
Den skjevfordeling til fordel for de aller rikeste som dermed oppstår
bør vurderes ved neste anledning.
Flertallet vil vise til at kommuner med
særlig lav skatteinngang i 1998 og 1999 vil tape store
beløp dersom løpende inntektsutjevning innføres
uten at manglende skatteinngang for disse to år blir kompensert. Tilsvarende
vil kommuner med høy skatteinngang tjene på at
det ikke skjer en avregning for disse to årene. På denne
bakgrunn ber flertallet departementet komme tilbake
med forslag til ordninger som gir bedre fordelingseffekt.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til sine merknader i Budsjett-innst. S. I (1998-99).
Disse medlemmer mener det er
nødvendig å styrke kommunesektorens inntektsside
for derigjennom å gi kommuner og fylkeskommuner bedre muligheter
til å oppfylle de vedtatte satsinger innen helse og eldreomsorg. Disse
medlemmer foreslår derfor å øke
kommunesektorens frie inntektene ved å øke rammetilskuddene med
200 mill. kroner. Kommunenes rammetilskudd foreslås øket
med 130 mill. kroner og fylkeskommunenes rammetilskudd foreslås øket
med 70 mill. kroner.
I tillegg foreslås det en ytterligere økning
av rammetilskuddene til kommuner og fylkeskommuner med om lag 960
mill. kroner ved å redusere den maksimale kommunale skattøren med
0,25 prosentpoeng for 1999. Disse medlemmer mener
denne nedjusteringen vil gi en bedre fordeling mellom skattesterke
og skattesvake kommuner.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til at Regjeringen følger
opp de rammer som stortingsflertallet vedtok for kommunesektoren
for 1999 gjennom behandlingen av kommuneøkonomiproposisjonen
i juni. Dette innebærer en reell inntektsvekst på vel 1
1/4pst. eller knapt 2,6 mrd. kroner. Hoveddelen av veksten
er knyttet til handlingsplanene for eldreomsorg, psykiatri, utstyrsinvesteringer
på sykehus og kreftbehandling. Disse medlemmer støtter
Regjeringens forslag til økonomiske rammer for kommunesektoren
for 1999.
Disse medlemmer viser til det
justerte sentrumsforslaget som medfører at de kommunale
og fylkeskommunale skattørene for personlige skattytere
til henholdsvis 11,50 og 6,60 prosentenheter. Disse medlemmer viser
til at stortingsflertallets vedtak i forbindelse med behandlingen
av kommuneøkonomiproposisjonen om en reduksjon av skattøren
og en tilsvarende økning i rammetilskuddet for 1999, for å sikre
best mulig inntektsfordeling mellom skattesvake og skattesterke
kommuner, er tatt hensyn til ved fastsetting av de nye prosentsatsene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i Budsjett-innst. S. I. (1998-99).
Disse medlemmer viser videre
til Fremskrittspartiets alternativ som overfører ansvaret
for finansieringen av primæroppgavene (helse, omsorg og
skole) direkte til staten gjennom en stykkprisfinansiering. Et slikt
system vil i betydelig grad endre de statlige overføringene
til kommunene og sikre en tilnærmet lik standard på de
viktigste tjenestene over hele landet, uavhengig av den kommunale økonomien
og lokale prioriteringer. Ulikheter kommunene imellom og svingninger
i kommunale inntekter vil med et slikt system få atskillig
mindre betydning, selv om det medfører usikkerhet i forbindelse
med makroøkonomisk planlegging. Disse medlemmer fastslår
at inntektssystemet i utgangspunktet bygger på prinsipper som
Fremskrittspartiet ikke er enig i. Disse medlemmer foreslår å redusere
kommunesektorens frie inntekter ved å redusere rammetilskuddene med
6,690 mill. kroner, hvorav 3,200 mill. kroner øremerkes
innsatsstyrt finansiering av sykehusene som foreslås øket fra
45 til 60pst. Nettokutt på kommunesektorens rammetilskudd
blir 3,490 mill. kroner. Dette kuttet vil bli mer enn oppveid av
de dynamiske virkninger av Fremskrittspartiets samlede opplegg.
Beregninger utført av Statistisk sentralbyrå viser
at Fremskrittspartiets opplegg vil gi en økt reell tilførsel
til kommunesektoren på i overkant av 2,5 mrd. kroner, gjennom
redusert prisvekst og reduserte lønnsutgifter.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre i sitt alternative budsjettopplegg foreslår
at ramme 19 settes til netto 48270818000 kroner, som er om lag 1846
mill. kroner lavere enn Regjeringens forslag.
Disse medlemmer viser til at
Høyres budsjettforslag innebærer en reell vekst
i kommunesektorens inntekter på 1,5 mrd. kroner. Høyres
forslag til kommuneoverføringer må ses i sammenheng
med øvrige forslag i budsjettet, og de makroøkonomiske
virkningene av Høyres budsjettopplegg. Hovedgrunnen til
at Høyre fremmer forslag om et stramt budsjett, der stramheten
oppnås gjennom innsparinger på budsjettets utgiftsside,
er å gjenopprette tilliten til norsk økonomi og
slik legge grunnlaget for et lavere rentenivå. Et budsjett
med bedre rammevilkår for næringslivet, en offentlig
utgiftsvekst som bringes under kontroll og en prisstigning som ligger
minst 1/2pst. under Regjeringens opplegg, vil styrket tilliten
til norsk økonomi. For hvert prosentpoeng rentenivået
reduseres vil kommunesektoren spare om lag 400 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til at
effekten av å gå mot Regjeringens forslag om avgiftsøkninger,
blant annet på elektrisitet, vil gi minst 1/2pst.
lavere prisstigning i 1999. Besparelsen for kommunene av denne reduksjonen
i prisveksten vil være i størrelsesorden 300-400
mill. kroner. Høyres skatte- og avgiftsopplegg vil også legge
forholdene til rette for mer moderate lønnsoppgjør,
ved at samme reelle lønnsøkning etter skatt, kan
oppnås med lavere nominelle tillegg. Dette vil kommunene
som arbeidsgivere også dra nytte av.
Disse medlemmer viser videre
til at Høyre går mot forslaget om utvidet arbeidsgiveransvar
for sykelønn. Dette gir en direkte innsparing for kommunene på 185
mill. kroner i 1999, og 290 mill. kroner på årsbasis.
I tillegg mener disse medlemmer det
er rom for betydelige effektiviseringsgevinster i kommunesektoren.
Fordi man ikke kan få full effekt av slike tiltak allerede
første år, og fordi det er et mål at
effektiviseringen skal bidra til å bedre tjenestetilbudet
i kommunene, er det lagt relativt liten vekt på dette i
Høyres kommuneopplegg. Illustrasjonsmessig kan det imidlertid
pekes på at en forbedring i produktiviteten i kommunene
på 1 pst. vil frigjøre ressurser tilsvarende 1,2 mrd.
kroner. Til sammenligning var den årlige forbedringen i
arbeidsproduktivitet for Fastlands-Norge 1,8pst. i perioden 1979-1996.
Det er dermed klart at selv om Høyres
forslag om en reell vekst i kommunesektorens inntekter på 1,5
mrd. kroner er 1,1 mrd. kroner lavere enn sentrumsregjeringens forslag,
så er dette mer et spørsmål om hvordan kommunene tildeles
ressurser enn om direkte innstramminger. Gjennom reduserte utgifter
på andre områder kompenseres kommunene langt på vei
for den mindre økningen i rammeoverføringene.
Ved siden av en netto reduksjon i rammeoverføringene legger disse
medlemmer opp til at selskapsskatten videreføres
som en kommunal skatt, at naturressursskatten derfor ikke økes
som foreslått og at skattørene for personlige
skatteytere videreføres på samme nivå som
i 1998. Disse endringene gir kommunene en merinntekt på om
lag 100 mill. kroner. Samtidig innebærer Høyres
forslag til grenser for minstefradrag, klassefradrag m.m. at kommunenes skatteinntekter øker
med 630 mill. kroner.
For å kompensere for disse endringene,
slik at kommuneøkonomien samlet sett ikke påvirkes
av disse skatteendringene, foreslås å redusere
rammeoverføringene til kommunene med 405 mill. kroner og
at rammeoverføringene til fylkeskommunene reduseres med 325
mill. kroner, til sammen 730 mill. kroner. Som følge av
at selskapsskatten foreslås videreført som en kommunal
skatt, er det ikke behov for det foreslåtte hovedstadstilskuddet.
I tillegg til denne nøytrale omleggingen foreslås
som nevnt over en reduksjon i rammeoverføringene til kommunene
og fylkeskommunene på 1,1 mrd. kroner.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sine merknader i Budsjett-innst. S. I (1998-99) og fremmer forslag
om å styrke kommunesektorens inntektsside gjennom en styrking av
kommunenes frie inntekter med i alt 4,5 mrd. kroner. Kommunens
rammetilskudd foreslås økt med 3090 mill. kroner,
hvorav 340 mill. kroner settes av som skjønnstilskudd.
Fylkeskommunenes rammetilskudd foreslås økt 1
410 mill. kroner, hvorav 160 mill. kroner settes av som skjønnstilskudd.
Komiteen sin medlem frå Tverrpolitisk Folkevalde syner
til framlegga sine i Budsjett-innst. S. I (1998-99) om å styrkja økonomien
til kommunane og fylka. Denne medlemen har fremda framlegg
om at minkinga av dei offentlege skattane skal berast av staten
og større råmetilskot til kommunane og fylkeskommunane
med i alt 390 mill. kroner. Tverrpolitisk Folkevalde går òg
inn for å styrkja helsesektoren med ei løyving
på 200 mill. kroner til innsatsstyrd finansiering av fylkeshelsetenesta.
Råmeframlegget til Tverrpolitisk Folkevalde innanfor samferdsla gjev òg
rom for å styrkja fylkesvegane med 82 mill. kroner og større
tilskot til fiskerihamnene. Denne medlemen har òg
gjort framlegg om å gjeva 40 mill. kroner meir tilskot
til kyrkjeleg verksemd i kommunane. Soleis vil me m.a. gjera Kyrkja
betre i stand til å hjelpa dei som treng omsut og sjeletrøyst.
Kommuneøkonomien bør vera sopass god at der er
rom for andre føremål enn berre dei heilt naudsynte
og lovpålagde oppgåvene, men òg lokale
føremål som ikkje er lovfeste oppgåver.
Soleis vil me gjeva lokaldemokratiet eit reelt innhald. Denne
medlemen meiner at det i den siste tid har vore so stram økonomi
innanfor kommunesektoren at det har gjort interessa for lokalstyret veikare.
Detta trugar i sin tur grunnlaget for lokaldemokratiet me har bygt
opp her i Noreg.
Departementet fikk ved Stortingets behandling
av St.prp. nr. 1 (1997-98) for Kommunal- og regionaldepartementet
fullmakt til å gi inntil 100 mill. kroner i forskudd på rammetilskudd til
kommuner og fylkeskommuner for 1999. Departementet har hittil i
1998 gitt forskudd på rammetilskudd for 1999 på til
sammen 19 mill. kroner. Beløpet vil bli tilbakeført
til statskassen i løpet av 1999.
Komiteen viser til
at alle 90-poster behandles samlet i Budsjett-innst. S. nr. 6 (1998-99),
i samsvar med budsjettreformen.
I forbindelse med rammetilskuddene for 1999
fremmes følgende forslag til vedtak:
Stortinget samtykker i at Kommunal- og regionaldepartementet
kan:
1. utgiftsføre
uten bevilgning inntil 100 mill. kroner på kap. 571 post
90 i statsbudsjettet for 1999 som forskudd på rammetilskudd for år
2000 til kommuner.
2. utgiftsføre uten bevilgning
inntil 25 mill kroner på kap. 572 post 90 i statsbudsjettet
for 1999 som forskudd på rammetilskudd for år
2000 til fylkeskommuner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til forskudd på rammetilskudd,
jf. vedtak II under rammeområde 19.
Nedenfor er det gitt oversikt over de ulike
fraksjoners forslag til beløp under rammeområde
19. Komiteen viser til at ingen av forslagene har
tilslutning fra et flertall i komiteen. Komiteen viser
videre til at forslaget fra komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet har
sterkest støtte i komiteen. Dette forslaget er derfor ført
opp under komiteens tilråding i kap. 16.
De øvrige fraksjoners forslag er ført
opp under forslag fra mindretall vedrørende rammeområde
19 i avsnitt 12.
Komiteen viser til at i samsvar
med forretningsordenens §19 femte ledd, jf. Innst. S. nr.
243 (1996-97), skal bare de forslag som summerer seg til den rammen for
rammeområde 19 som er vedtatt ved behandlingen av Budsjett-innst.
S. I tas opp til votering ved behandlingen av denne innstilling.
Standpunkttabell. Rammeområde
19 (Rammetilskudd til kommunesektoren)
Utgifter (i hele tusen kroner)
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. 1 | Ap | KrF,
Sp
og V | FrP | H | SV | TF |
571 | | Rammetilskudd til
kommuner | | | | | | | |
| 60 | Innbyggertilskudd/utgiftsutjevning | 22 421 368 | 22 901 368 | 22 421 368 | 23 921 368 | 21 485 368 | 25 171 368 | 22 621 368 |
| 61 | Inntektsutjevnende tilskudd | 6 179 259 | 6 179 259 | 6 179 259 | 3 529 259 | 6 179 259 | 6 179 259 | 6 179 259 |
| 62 | Nord-Norge-tilskudd | 973 812 | 973 812 | 973 812 | 673 812 | 940 812 | 973 812 | 1 023 812 |
| 63 | Regionaltilskudd | 283 350 | 283 350 | 283 350 | 143 350 | 283 350 | 283 350 | 303 350 |
| 64 | Skjønnstilskudd | 2 531 500 | 2 781 500 | 2 531 500 | 1 331 500 | 2 531 500 | 2 871 500 | 2 581 500 |
| 65 | Hovedstadstilskudd | 159 000 | 159 000 | 159 000 | 659 000 | 0 | 159 000 | 159 000 |
572 | | Rammetilskudd til
fylkeskommuner | | | | | | | |
| 60 | Innbyggertilskudd/utgiftsutjevning | 10 155 429 | 10 475 429 | 10 155 429 | 7 955 429 | 9 589 429 | 11 405 429 | 10 205 429 |
| 61 | Inntektsutjevnende tilskudd | 5 587 000 | 5 587 000 | 5 587 000 | 3 987 000 | 5 587 000 | 5 587 000 | 5 587 000 |
| 62 | Nord-Norge-tilskudd | 657 600 | 657 600 | 657 600 | 457 600 | 634 600 | 657 600 | 677 600 |
| 64 | Skjønnstilskudd | 1 039 500 | 1 149 500 | 1 039 500 | 639 500 | 1 039 500 | 1 199 500 | 1 039 500 |
| 65 | Hovedstadstilskudd | 129 000 | 129 000 | 129 000 | 129 000 | 0 | 129 000 | 129 000 |
| | Sum
utgifter | 50
116 818 | 51
276 818 | 50
116 818 | 43
426 818 | 48
270 818 | 54
616 818 | 50
506 818 |
| | Sum
inntekter | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| | Sum netto
| 50 116
818 | 51 276
818 | 50 116
818 | 43 426
818 | 48 270
818 | 54 616
818 | 50 506
818 |