Ved Stortingets vedtak 30. november 1998 er netto utgiftsramme for rammeområde 1 endelig fastsatt til kr 11 729 350 000, jf. Budsjett-innst. S. I (1998-99) og Budsjett-innst. S. I. Tillegg nr. 1 (1998-99). De framsatte bevilgningsforslag nedenfor under rammeområde 1 er i samsvar med denne netto utgiftsrammen, jf. Stortingets forretningsorden § 19.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Alstad, Breimo, Fossum, Moland og Bekkemellem Orheim, vil
legge vekt på å videreføre en samordnet,
helhetlig og langsiktig politikk basert på målet
om å sikre en solid og velfungerende økonomi uten
at dette går ut over rammene for en bærekraftig
utvikling. Forvaltningen av våre samlede ressurser skal
bidra til at velferdsutviklingen også gir fremtidige generasjoner
handlefrihet og valgmuligheter.
På terskelen til et nytt årtusen
står landet overfor en rekke utfordringer, bl.a. som følge
av en hurtig teknologisk utvikling, økt internasjonal konkurranse, endringer
i befolkningssammensetningen og en ventet reduksjon i oljeinntektene. Disse
medlemmer mener at hovedutfordringen ligger i å bidra
til et helhetlig og langsiktig planleggingsperspektiv som stimulerer
aktørene i offentlig forvaltning og samfunnet for øvrig,
til samhandling og nyskaping.
Disse medlemmer mener målet
for forvaltningen bør være at den på en
effektiv måte skal kunne ivareta politiske prioriteringer,
brukernes krav og samfunnsmessige behov. Disse medlemmer ønsker
at forvaltningen må løse sine oppgaver på en
måte som ivaretar rettssikkerhet, likebehandling og medvirkning. I
denne sammenhengen vil disse medlemmer arbeide for
at offentlig sektor fungerer hensiktsmessig på alle plan
og at helhetsperspektivet ligger til grunn for saksbehandlingen.
Organisatoriske skiller skal i minst mulig grad virke bestemmende
for utøvelsen av offentlig virksomhet.
Disse medlemmer ser at fremveksten
av informasjonssamfunnet reiser nye samfunnsmessige utfordringer
og krever samordning for bruk av informasjonsteknologi som virkemiddel
i effektivisering, restrukturering, brukerorientering og tjenesteutvikling i
forvaltningen. Det viktigste er at vi har dynamiske industri- og
servicenæringer hjemme og ute, og en dynamisk offentlig
sektor som har behov for, og vet å utnytte de mulighetene
som IT til enhver tid gir. Samtidig skal det også legges
betydelig vekt på å ivareta behovene til menneskets
plass i informasjonssamfunnet og sikre like muligheter for alle.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at enkeltindividets deltakelse i yrkes- og samfunnslivet bør
stimuleres gjennom en samordnet arbeidsgiverpolitikk med vekt på kompetanseheving
og resultatansvar. Et strammere arbeidsmarked og knapphet på visse typer
arbeidskraft innebærer nye utfordringer for inntektspolitikken.
Disse medlemmer vil allikevel
understreke at ansvaret for å komme fram til avtaler som
gir en forsvarlig inntektsutvikling må imidlertid ligge
hos partene i arbeidslivet. Disse medlemmer mener
den langsiktige tilpasningen til endrede rammebetingelser skjer gjennom
tilretteleggelsen av fordelingspolitikken og vurdering av effekten
av fordelingstiltak. Utfordringene i konkurransepolitikken ligger
i å tilrettelegge for en effektiv ressursbruk i samfunnet
gjennom virksom konkurranse i markedene, og på denne måten
også bidra til økt verdiskapning og høy
sysselsetting gjennom å stimulere til et lønnsomt
og vekstkraftig næringsliv.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Lånke og Molvær Grimstad, og fra Senterpartiet,
Aarrestad, vil peke på viktige oppgaver i arbeidet
med å styrke grunnlaget for økt verdiskapning,
effektiv ressursbruk og rettferdig velfersfordeling i samfunnet.
Disse medlemmer viser i den anledning
til at departementet i 1999 vil vurdere om det er behov for å gjennomføre
organisatoriske endringer i Statsbygg. Disse medlemmer merker
seg samtidig at departementet ser det som strategisk viktig og ønskelig
at staten, gjennom Statsbygg, har råderett over en viktig aktør
i bygge- og eiendomsmarkedet der statlige virksomheter vil være
store kunder. Disse medlemmer ser det som positivt
at departementet ser det som naturlig å vurdere nærmere
hvilke eiendomskategorier det vil være viktig for staten å eie
og forvalte selv.
Disse medlemmer merker seg at
departementet vil gjennomføre en full gjennomgang av slottsprosjektet
og komme tilbake til spørsmålet om videreføring
av prosjektet i Revidert nasjonalbudsjett i 1999. I denne sammenheng
viser disse medlemmer til at departementet har nedsatt
et bredt sammensatt slottsutvalg, under ledelse av departementet,
til å føre tilsyn med vedlikeholdssituasjonen
og restaureringssituasjonen ved de statseide kongelige eiendommene.
Utredningen om makt og demokrati startet tidligere
i år, og departementet har ansvaret for oppfølgingen
av arbeidet. Disse medlemmer viser til at hovedtemaet
er vilkårene for det norske folkestyret og endringer i
i disse, og at det nå er utformet en rammeplan for arbeidet,
og at arbeidet videreføres i 1999.
Oversikt over budsjettforliket
mellom regjeringspartiene, Fremskrittspartiet og Høyre
hvor dette forliket avviker fra Regjeringens forslag, jf. Budsjett-innst.
S. I. Tillegg nr. 1 (1998-99):
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. 1 med Tillegg nr. 4, 7 og 8 | KrF,
SP og V etter avtale med FrP og H |
Utgifter rammeområde 1 (i hele tusen
kroner) |
1500 | | Arbeids-
og administrasjonsdepartementet (jf. kap. 4500) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 113 375 | 111 520 (-1
855) |
1510 | | Fylkesmannsembetene | | |
| 1 | Driftsutgifter | 331 851 | 326 533 (-5
318) |
1520 | | Statskonsult
- Direktoratet for forvaltningsutvikling
(jf. kap. 4520) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 81 332 | 80 062 (-1
270) |
1521 | | Statens
informasjonstjeneste | | |
| 1 | Driftsutgifter | 19 205 | 18 894 (-311) |
1522 | | Statens
forvaltningstjeneste (jf. kap. 4522) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 251 410 | 247 357 (-4
053) |
1530 | | Tilskudd
til de politiske partier | | |
| 70 | Tilskudd til de politiske
partiers sentrale organisasjoner | 108 812 | 118 812 (+10
000) |
1540 | | Statens
Pensjonskasse (jf. kap. 4540) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 105 048 | 103 948 (-1
100) |
1550 | | Konkurransetilsynet
(jf. kap. 4550) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 67 892 | 66 799 (-1
093) |
2445 | | Statsbygg
(jf. kap. 5445) | | |
| 24 | Driftsresultat: | -10 000 | -90 000 (-80 000) |
| | 6 Til reguleringsfondet | 36 420 | -43 580 (-80
000) |
| 49 | Kjøp
av eiendommer | 125 000 | 0 (-125 000) |
| | Sum
utgifter rammeområde 1 | 13
343 607 | 13
133 607 (-210 000) |
Inntekter rammeområde 1 (i hele tusen
kroner) |
5445 | | Statsbygg
(jf. kap. 2445) | | |
| 39 | Avsetning
til investeringsformål | 1 162 611 | 1 187 611 (+25 000) |
| | Sum
inntekter rammeområde 1 | 1
379 257 | 1
404 257 (+25 000) |
| | Sum
netto rammeområde 1 | 11
964 350 | 11
729 350 (-235 000) |
| | Sum rammeområde
1 - rammevedtak | 235 000 | 0 |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Bredvold og Sandberg, viser til Fremskrittspartiets alternative
budsjettforslag hvor rammen reduseres med 705 mill. kroner (5,3
pst.). Disse medlemmer mener det må være
et sentralt mål å redusere offentlig forvaltning
der dette ikke er meget godt begrunnet. Disse medlemmer ser
på det voksende byråkratiet som en fare for det
norske demokratiet pga. den uoversiktlighet som eksisterer i forvaltningen. Disse
medlemmer mener at dagens lokalforvaltning med stat, kommuner,
fylkeskommuner og regionale organer innen visse fagområder,
er preget av en fullkommen ansvarsfraskrivelse og ansvarsvegring
fra politikere og byråkrater. Disse medlemmer mener
derfor det er på høy tid med en forvaltningsreform
basert på prinsippet om at det organ som bestemmer at noe
skal gjennomføres, også må påta
seg ansvaret. Disse medlemmer viser til den siste
tids samfunnsdebatt omkring anbudsprinsippet, privatiseringen og
konkurranseutsettingen, og mener dette er positivt. Disse
medlemmer mener det er viktig å presisere at dette
ikke diskvalifiserer offentlig sektor fra å delta i konkurransen.
Disse medlemmer registrerer at
en «forvaltningssammenslåing» av fylkeskommunen
og fylkesmannembetene er et tema. Disse medlemmer anser
dette som et ledd i å forsvare fylkeskommunenes eksistens,
og disse medlemmer vil her vise til at Fremskrittspartiets primære ønsker
om en fornyelse, forandring og modernisering av helsetjenesten og eldreomsorgen
vil avlaste fylkeskommunen for ulike arbeidsoppgaver slik at en
oppnår en fornuftig nedleggelse av fylkeskommunen slik
Fremskrittspartiet ønsker.
Oversikt over Fremskrittspartiets
primære budsjettalternativ under rammeområde 1
der dette avviker fra Regjeringens forslag (avvik er vist i parantes)
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. 1 med Tillegg nr. 4, 7 og 8 | FrP 1999b (1999) |
Utgifter rammeområde 1 (i hele tusen
kroner) |
1500 | | Arbeids-
og administrasjonsdepartementet (jf. kap. 4500) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 113 375 | 108 375 (-5
000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 56 286 | 53 486 (-2
800) |
1503 | | Midler
til tjenestemannsorganisasjonenes opplærings-
og utviklingsarbeid | | |
| 70 | Tilskudd | 135 644 | 100 644 (-35 000) |
1510 | | Fylkesmannsembetene | | |
| 1 | Driftsutgifter | 331 851 | 298 851 (-33
000) |
1520 | | Statskonsult
- Direktoratet for forvaltningsutvikling (jf. kap. 4520) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 81 332 | 77 332 (-4
000) |
1522 | | Statens
forvaltningstjeneste (jf. kap. 4522) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 251 410 | 201 410 (-50
000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 22 660 | 21 360 (-1
300) |
1530 | | Tilskudd
til de politiske partier | | |
| 70 | Tilskudd til de politiske
partiers sentrale organisasjoner | 108 812 | 53 812 (-55
000) |
| 73 | Tilskudd til fylkespartiene | 46 722 | 23 722 (-23
000) |
| 74 | Tilskudd til fylkestingsgruppene | 6 949 | 0 (-6
949) |
| 76 | Tilskudd til de politiske
partiers sentrale ungdomsorganisasjoner | 5 069 | 0 (-5
069) |
1540 | | Statens
Pensjonskasse (jf. kap. 4540) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 105 048 | 99 798 (-5
250) |
1545 | | Ventelønn
m.v. (jf. kap. 4545) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 163 588 | 148 588 (-15
000) |
1550 | | Konkurransetilsynet
(jf. kap. 4550) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 67 892 | 64 592 (-3
300) |
1580 | | Bygg
utenfor husleieordningen | | |
| 31 | Videreføring av
byggeprosjekter | 1 304 893 | 1 004 893 (-300 000) |
| 33 | Reserve | 17 640 | 7 640 (-10
000) |
2445 | | Statsbygg
(jf. kap. 5445) | | |
| 24 | Driftsresultat: | -10 000 | -160 000 (-150
000) |
| | 5 Til investeringsformål | 1 162 611 | 1 012 611 (-150 000) |
| | Sum
utgifter rammeområde 1 | 13
343 607 | 12
638 939 (-704 668) |
Inntekter rammeområde 1 (i hele tusen
kroner) |
4520 | | Statskonsult
- Direktoratet for forvaltningsutvikling (jf. kap. 1520) | | |
| 2 | Andre inntekter | 732 | 805 (+73) |
| 3 | Inntekter
fra prosjektoppdrag | 1 673 | 1 840 (+167) |
| 5 | Inntekter fra sentral opplæring | 10 684 | 11 752 (+1
068) |
| 6 | Inntekter
fra rådgivning | 4 101 | 4 512 (+411) |
| | Sum
inntekter rammeområde 1 | 1
379 257 | 1
380 976 (+1 719) |
| | Sum
netto rammeområde 1 | 11
964 350 | 11
257 963 (-706 387) |
| | Sum rammeområde
1 - rammevedtak | 235 000 | -471
387 |
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Helleland og Stolt-Nielsen, viser til Høyres alternative
budsjettforslag og merknader i Budsjett-innst. S. I (1998-99). Høyres
alternative forslag for rammeområde 1 innebærer
en netto reduksjon på 445 mill. kroner i forhold til vedtatt
budsjett for 1998 og en netto reduksjon på 550 mill. kroner
i forhold til St.prp. nr. 1 (1998-99).
Disse medlemmer viser til behovet
for en stram finanspolitikk. Høyres alternative budsjettforslag innebærer
følgende større kutt i forhold til forslaget i St.prp.
nr. 1 (1998-99):
– 67,5 mill.
kroner kuttes i midler til tjenestemannsorganisasjonenes opplærings-
og utviklingsarbeid.
– 100 mill. kroner kuttes i ventelønnsordningen
som gir oppsagte tjenestemenn rett til ventelønn og fortrinnsrett
til annet statlig arbeid.
Disse medlemmer viser for øvrig
til Høyres merknader under de enkelte budsjettkapitler.
Disse medlemmer mener innbyggernes
velferd er avhengig av at offentlig sektor fungerer effektivt. Offentlig
sektors legitimitet hviler på at den forvalter de penger
den henter inn fra husholdningene og næringslivet gjennom
skatter og avgifter på en effektiv og rasjonell måte.
Disse medlemmer mener at utformingen
av det offentlige tjenestetilbudet i størst mulig grad
skal bestemmes av de enkelte brukeres behov. Målet er å skape
en offentlig sektor som setter brukerne av offentlige tjenester
i sentrum. Det skjer best gjennom økt satsing på valgfrihet
og brukerstyring. Det må stilles klare krav til at offentlige
tjenester er tilgjengelige når folk trenger dem, holder
høy kvalitet, er tilpasset den enkelte brukers behov og
ikke belaster private husholdninger og verdiskapende næringsliv med
høyere skatter enn nødvendig.
Disse medlemmer viser i den forbindelse
til Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) hvor Arbeiderpartiet og Høyre
foreslår å nedsette et utvalg for å utrede statlig
moderniseringsarbeid.
Disse medlemmer mener det også er
nødvendig med en kritisk gjennomgang av hvilke oppgaver
det offentlige skal ha ansvar for, og hvilke oppgaver man kan overlate
til markedet og det sivile samfunn.
Disse medlemmer mener at offentlig
ansvar for å yte tjenester ikke nødvendigvis behøver
innebære offentlig ansvar for å produsere disse
tjenestene. Høyre vil at det offentlige i større
grad skal etterspørre tjenester på vegne av innbyggerne.
Gjennom bruk av anbud, stykkprisfinansiering og privat utbygging
og drift av tjenestetilbud, kan det offentlige oppnå betydelige
rasjonaliseringsgevinster. Når andre enn det offentlige
står for produksjonen, blir det dessuten enklere å stille
krav til kvalitetsnivået på de tjenestene man
kjøper. Høyre vil presisere det offentliges ansvar for å finansiere
velferdstjenester.
Disse medlemmer mener samtidig
det må legges til rette slik at de som vil bruke egne penger
på å kjøpe velferdstjenester må gis
mulighet til det. Dette er aktuelt innen flere områder,
gjennom f.eks. private skoler, private sykehus og helseinstitusjoner,
og gjennom private helseforsikringer og pensjonsordninger.
Disse medlemmer vil peke på behovet
for å foreta en grenseoppgang når det gjelder
hvilke oppgaver som må ligge til Fylkesmannsembetet, og
hvilke oppgaver som like gjerne kan utføres av andre.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti,
Valle, er opptatt av å forsvare en sterk offentlig
sektor. Bare en sterk offentlig sektor kan sikre alle lik tilgang
til velferdstjenester ut fra behov, og dermed lik rett til deltakelse
i samfunnet, uavhengig av kjønn, alder, etnisk bakgrunn
eller økonomiske eller sosiale ressurser. For å styrke
tilliten til offentlig sektor, og for å ta brukermedvirkning
på alvor, er det viktig å arbeide for bedre service
i offentlig tjenesteyting og større vekt på helhet,
samarbeid og samordning mellom etater og forvaltningsnivå.
Det er også et ansvar å få til bedre
samordning mellom departementene. Statlig forvaltning framstår
for mange med for mye sektortenking. Dette medlem mener
arbeidet med oppretting av offentlige servicekontorer/brukerkontor
må intensiveres. Mange kommuner er interessert i å få etablert
offentlige servicekontor/brukerkontor i samarbeid med statlige
etater, som må få beskjed om å innta
en offensiv og aktiv holdning til å gå inn i ulike
servicekontor tilpasset lokale forhold.
Dette medlem mener det må føres
en offentlig arbeidsgiverpolitikk som fremmer likestilling. Likelønn,
arbeidstid, karrieremuligheter og muligheter til kompetanseutvikling
er sentrale elementer. Dette medlem vil påpeke
at NOU 1998:13 «Etter inntektsoppgjørene 1998» viser
at i 1997 hadde statsansatte kvinner en gjennomsnittlig årslønn
på 89,9 pst. av tilsvarende for menn (heltidsansatte).
For perioden 1991-94 tjente statsansatte kvinner 9,2 pst. mindre
enn menn med like lang utdanning, yrkeserfaring og ansiennitet.
Tempoet må økes dersom det skal oppnås likelønn
før 2015.
Dette medlem vil peke på at
Stortinget har direkte arbeidsgiveransvar for statlig sektor, og
bør derfor gi et klart signal om at likelønnsarbeidet
skal prioriteres. Dette medlem mener Staten som arbeidsgiver
skal tilby en likelønnspott ved lønnsoppgjøret
i 1999. Disponeringen av likelønnspotten skal avgjøres
i forhandlingene. Det er viktig at ekstrasatsingen forsterker og
ikke erstatter likelønnskrav innenfor lønnsoppgjørets
ordinære rammer.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Det legges inn en egen
likelønnspott ved lønnsoppgjøret i 1999,
som en start i en prosess for å oppnå likelønn.»
Dette medlem vil peke på at
mange kvinner velger å jobbe deltid for å få hverdagen
til å henge sammen. I undersøkelser referert i
NOU 1998:13 kommer det fram at deltid har negative effekter på så vel lønnsnivå som
opprykk og lønnsutvikling. I staten var 35 pst. av kvinnene
deltidssysselsatt i 1997. Dette medlem vil påpeke
at daglig redusert arbeidstid med lønnskompensasjon vil
gjøre det mulig for flere kvinner å ha heltidsstillinger. Dette
medlem mener derfor at det bør settes i gang prøveprosjekt
med 6-timersdag i statlig sektor.
Dette medlem er klar over at
det reviderte lederlønnssystemet har medført at
ca. 100 lederstillinger er tilbakeført til hovedtariffavtalen. Dette
medlem viser likevel til at Sosialistisk Venstreparti en
rekke ganger har foreslått avvikling av lederlønnssystemet
i staten. Lederlønnssystemet ble evaluert av forskere ved
LOS-senteret i 1996. Evalueringen viste at systemet ikke har virket
etter intensjonene. Det har verken ført til økt
rekruttering eller lavere avskalling. Dette medlem ser
ingen grunn til å opprettholde et system som ikke fungerer
etter intensjonene, som er urimelig og som ved videreføring,
riktignok på et lavere nivå, påfører
staten ekstra lønnsutgifter.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringa
om å avvikle lederlønnsystemet i Staten.»
Komiteen mener at
Slottet er en del av vår felles nasjonale historie, og
at det vil være en stor forsømmelse dersom bygningen
ikke blir vedlikeholdt. Komiteen har merket seg at
rehabilitering av Slottet har vært en oppgave som har vært
vanskelig å kostnadsberegne i forkant av oppstart. I en
så gammel bygning er det ikke uventet å finne
bygningstekniske skader som har vært usynlige. Komiteen er
tilfreds med at arbeidet er utført i tråd med
dagens bygningstekniske forskrifter og i overensstemmelse med riksantikvarens
krav.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, har merket
seg at slottsforvaltningen tradisjonelt har hatt ansvar for vedlikehold, rehabilitering,
ettersyn og prosjektering vedrørende Slottet, Bygdø kongsgård
og Oscarshall slott. Slottsforvaltningens virksomhet gjelder både
bygningsmessige forhold, interiør, inventar og utstyr,
samt parkanleggene rundt slottene. Midler til systematisk vedlikehold,
gjennomføring av nødvendige reparasjoner og rehabilitering
avsettes under Statsbyggs budsjett. Slottsforvaltningen har imidlertid
ikke tilstrekkelig faglig kapasitet til å gjennomføre
et så omfattende og teknisk komplekst byggeprosjekt som nå var
nødvendig, for at Slottet skulle settes i en stand som
tilfredsstiller dagens krav til både arbeids- og boligmiljø.
Derfor har Statsbygg hatt byggherrefunksjonen for disse arbeidene. Flertallet finner
grunn til å understreke at slottsforvaltningens myndighet
er uendret.
Flertallet har forståelse
for at både Statsbygg og Slottet ønsker en grundigere
gjennomgang av både detaljer, kostnadsramme og fremdrift
av de resterende arbeidene før forpliktende kostnadsrammer
presenteres for Stortinget. Flertallet forventer
at realistiske bevilgningsforslag fremmes når enighet er
oppnådd og sikre kalkyler foreligger.
Flertallet har merket seg at
der er nedsatt et tverrfaglig utvalg som skal ha ansvar for det
løpende vedlikeholdsbehov for de kongelige eiendommer,
og flertallet støtter dette.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti registrerer
at det har vært store overskridelser i forhold til opprinnelige
planer og budsjett. Dette medlem ber Regjeringen
foreta en kritisk gjennomgang av årsakene til overskridelsene,
og om Stortinget har vært godt nok informert.
Dette medlem er tilfreds med
at det nå skal foretas en grundig gjennomgang av de resterende
arbeidene før forpliktende kostnadsrammer presenteres for Stortinget.
Dette medlem har merket seg at
det er oppnevnt et tverrfaglig utvalg som skal gå gjennom
vedlikeholdsbehovene for de kongelige eiendommene. Dette medlem vil
understreke behovet for offentlig innsyn i arbeidet. Dette
medlem mener at gjennomføring av vedlikeholdsarbeidet
ved de kongelige eiendommene må ses i sammenheng med behovet
for vedlikehold av andre bygg med kulturhistorisk verdi.
Komiteen har merket
seg at utvalget som skal vurdere dagens sjømannspensjon
fremdeles ikke har avgitt sin innstilling, og en forutsetter at
sak om sjømannspensjoner fremlegges for Stortinget når
utvalgets innstilling foreligger. Komiteen har ellers
ingen merknader.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
viser til at ordningen med avtalefestet pensjon med statstilskudd
ble innført fra 1. januar 1989 i forbindelse med inntektsoppgjøret for
1988. Lignende avtaler er også inngått for offentlig ansatte.
Staten dekker sine forpliktelser i henhold til lov av 23. desember
1988. Flertallet viser også til at formålet
med avtalefestet pensjon er å gi større fleksibilitet
og valgmulighet til å gå av med pensjon for eldre yrkesaktive.
Eldre yrkesaktive som selv har behov for og ønsker det,
har etter eget valg rett til å gå av med pensjon
før fylte 67 år, eller kan på visse vilkår
kombinere redusert yrkesaktivitet med delpensjon.
Flertallet ser ordningen med
avtalefestet pensjon som en god velferdsordning med positive virkninger både
for den enkelte og for samfunnet. At flere eldre yrkesaktive får
muligheten til å kombinere arbeid og pensjon gjør
at samfunn og arbeidsliv i større grad kan trekke fordeler
av deres erfaringer. Redusert arbeidstid gir den enkelte mulighet
til å være yrkesaktiv så lenge som mulig.
Gjennom medvirkningen i avtalefestet pensjon bidrar staten til dette.
I mange tilfellet vil full uførepensjon være alternativet. Flertallet viser
til at ordningen med avtalefestet pensjon gir muligheter til å finne
fleksible ordninger tilpasset individuelle behov, slik at alle kan
delta i arbeidslivet på egne premisser.
Flertallet har for øvrig
merket seg at et offentlig utvalg som ser på førtidspensjonsspørsmål
vil være ferdig med dette arbeidet i november 1998, og
at Regjeringen vil følge opp dette med et framlegg overfor
Stortinget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har merket seg den betydelige økning
i statens utgifter til AFP. Dersom denne utviklingen fortsetter,
vil det i realiteten bety en nedsettelse av aldersgrense for pensjon
fra 67 til 62 år for alle de yrkesgrupper som faller inn
under ordningen. Disse medlemmer mener dette er en
betenkelig utvikling i en tid da Norge får stadig flere
pensjonister og tilsvarende færre yrkesaktive. I dag er
det såpass mange yrkesgrupper som faller inn under AFP-ordningen,
at frivillig nedsatt aldersgrense for disse virker svært
urettferdig i forhold til dem som faller utenfor ordningen. Disse
medlemmer vil også peke på at denne utviklingen
medfører betydelige utbetalinger for staten. Disse
medlemmer mener at behovet for fleksible pensjonsordninger
bør målrettes bedre, slik at de fanger opp dem
som har et reelt behov for førtidspensjon, uten at de som
kan stå i sitt yrke til de er 67 år stimuleres
til tidligere pensjonering. Det er disse medlemmers mening
at AFP-ordningen kan bli en sovepute for arbeidsgiverne, der de
velger å førtidspensjonere ansatte fremfor å legge
til rette for et arbeidsmiljø tilpasset mennesker i ulike
faser av livet.
Disse medlemmer mener at partene
i arbeidslivet selv må bære omkostningene ved
en pensjonsordning som er gunstigere enn statens generelle pensjonsordninger.
Den demografiske utvikling i Norge tilsier at flest mulig bør
være yrkesaktive så lenge som mulig, og disse
medlemmer mener staten gjennom sine bidrag til pensjonssystemene
bør oppmuntre til dette. Staten som arbeidsgiver bør
ha en målrettet personalpolitikk som gir rom for fleksible løsninger
for mennesker i ulike livsfaser. Disse medlemmer mener
det bør bli lettere å skifte mellom arbeidsoppgaver
slik at yrkeslivet oppleves som interessant og givende i alle faser
av livet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til det justerte sentrumsopplegget og endringer av dette som
følge av avtalen om subsidiær støtte
fra Fremskrittspartiet og Høyre. Dette innebærer
en reduksjon på 1,855 mill. kroner i forhold til St.prp.
nr. 1 (1998-99). Flertallet bevilger kr 167 806 000
på kap. 1500.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti støtter reduksjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets alternative budsjett hvor kap. 1500 reduseres
med 7,8 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at post 21 har hatt
en økning på 28,3 pst. fra 1998 til 1999 og foreslår
at posten reduseres med kr 12 511 000.
Komiteen registrerer
at bevilgningen over kap. 1502 er en del av 43 mill. kroner som
ble avsatt til kompetanseutvikling. Dette som en del av hovedtariffavtalen.
Komiteen legger vekt på at
den primære satsingen skal omfatte tiltak som bidrar til
effektivisering og tjenesteutvikling. Komiteen registrerer
videre at også her er likestillingsproblematikken inntatt
sammen med tiltak for økt rekruttering og utvikling av
personer med innvandrerbakgrunn.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
viser til at staten og organisasjonene har inngått en avtale
om statens tilskudd til tjenestemannsorganisasjonenes opplærings-
og utviklingstiltak. Disse medlemmer ønsker
ikke å bryte en inngått avtale, og synes dessuten
det er svært positivt at statsansatte får økt kompetanse.
Noe som vil gi brukerne av statens tjenester bedre rettssikkerhet
og mer kvalifisert tjenesteutføring.
Flertallet støtter forslaget
til bevilgning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at de er av den oppfatning at
det ikke er statens oppgave å bevilge støtte til
organisasjonenes opplæring av tillitsvalgte i staten og
skoleverket.
Disse medlemmer mener hele ordningen
bør gjennomgås med sikte på avvikling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
de ansatte må bidra i større grad selv og reduserer
bevilgningen med 35 mill. kroner i sitt alternative budsjett.
Komiteen viser til
Stortingets vedtak, jf. Budsjett-innst. S. I. Tillegg nr. 1 (1998-99)
om å oppnevne en statlig moderniseringskomite med mandat
til å foreslå strukturendringer i offentlig sektor
for å sikre mer økonomiske og menneskelige ressurser
til eldreomsorg, helse, utdanning og forskning, og for å sikre folketrygden.
Blant de forhold denne komiteen må legge vekt på i
sitt arbeid er bl. a. forholdet mellom forvaltningsnivåene,
herunder forholdet mellom statsadministrasjon og lokaladministrasjon,
og forholdet mellom fylkeskommunene og statsadministrasjonen. Formålet
er forenklinger som kan fjerne unødvendig dobbeltadministrasjon.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til det justerte sentrumsopplegget og endringer av dette som
følge av avtalen om subsidiær støtte
fra Fremskrittspartiet og Høyre. Dette innebærer
en reduksjon på 5,318 mill. kroner i forhold til St.prp.
nr. 1 (1998-99). Flertallet bevilger kr 326 533 000
på kap. 1510 post 01.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at departementet
i St.prp. nr. 1 (1997-98) påpekte at saksmengden av lovfestede
og lovpålagte oppgaver under Fylkesmannen var så stor
at ventetiden for svar på søknader og klagebehandlinger
ble for lang. I brev av 24. november 1998 gjentar departementet
at saksbehandlingstiden fortsatt synes å være
for lang selv om den er redusert noe. Disse medlemmer viser
til at Fylkesmannen behandler saker som er svært viktige både
for enkeltmennesker og for samfunnet. Spesielt gjelder dette barnevernet
og spørsmål av betydning for den enkeltes rettssikkerhet.
Av departementets brev til komiteen av 2. desember 1998 framgår
bl.a. at reduksjonen vil føre til økt saksbehandlingstid
innenfor de lovpålagte områdene, redusert antall
lovpålagte tilsynsbesøk, redusert reisevirksomhet
og at flere stillinger må holdes vakante. Det framgår
også at enkelte embeter kan bli nødt til å benytte
midler til drift som er forutsatt benyttet til oppfølging
av viktige handlingsplaner, bl.a. innenfor sosialtjenestens førstelinje
og overfor psykisk utviklingshemmede. På denne bakgrunn
finner disse medlemmer det ikke forsvarlig å redusere
fylkesmennenes driftsbudsjetter slik flertallet gjør uten
en forutgående grundig vurdering av konsekvensene, og foreslår
at bevilgningen til fylkesmannsembetene økes med kr 10
318 000 i forhold til det framforhandlede budsjettforlik.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har merket seg at grenseoppgangen mellom
oppgaver som må ligge til Fylkesmannsembetet og oppgaver
som like godt kan utføres av andre, fremdeles ikke er foretatt. Disse medlemmer vil
påpeke at forslag om slik grenseoppgang ble fremsatt av
Høyre under budsjettbehandlingen i 1997, men ble avvist
som uaktuell fordi slikt arbeid alt var igangsatt av Oppgavefordelingsutvalget og
Statssekretærutvalget for omstilling og fornying av offentlig
forvaltning. Disse medlemmer konstaterer at Stortinget
så langt ikke er blitt presentert for vesentlige resultater
angående oppgavefordeling fra disse utvalgene. For å unngå at
samme arbeid utføres flere ganger, mener disse medlemmer at
eventuelle resultater av de nevnte utvalgs arbeid bør overlates
til den moderniseringskomite som er besluttet opprettet etter fellesforslag
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre. Forenklinger
som kan fjerne unødvendig dobbel administrasjon vil frigjøre
ressurser til tiltrengt tjenesteproduksjon innen prioriterte områder.
Komiteen sine medlemer frå Kristeleg Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti syner til brev
frå departementet 2. desember 1998 til komiteen der det
også framgår at for å retta opp høvet
mellom ressursar og oppgåver er det sett i gang eit eige
omstillingsprogram, jf. St.prp. nr. 1 (1998-99). Hovudmålet
med dette er å vurdere tilhøvet mellom oppgåver
og ressursar i fylkesmannsembeta for å setja i gang tiltak
både sentralt og i embeta. Desse medlemene meiner
det nå må vera rett å føreta
ein gjennomgang av oppgåvene, dei administrative rammene
og i tillegg nye måtar å betra oppgåveløysinga
på.
Desse medlemene vil også peike
på at forholdet mellom forvaltningsnivåa, herunder
fylkesmannsembetet, og fleire av dei andre nemnde områda
allereie er under utgreiing gjennom arbeidet i det såkalla
Oppgavefordelingsutvalgets arbeid, samt arbeidet i Statssekretærutvalget
for omstilling og fornying av offentlig forvaltning.
Desse medlemene vil understreke
at Oppgavefordelingsutvalget som er sett ned etter vedtak i Stortinget,
jf. Innst. S. nr. 225 (1995-96), m.a. nettopp skal gje ein samla
oversikt og vurdering av ansvars-, oppgåve- og funksjonsfordeling
ein har i dag og gjere framlegg om eventuelle reformar som kan styrke demokratiet,
betre grunnlaget for politisk styring i offentleg forvalting, gje
ei meir brukarvenleg forvalting og bidra til ein betre offentleg
ressursbruk. Utvalet vil også drøfte forholdet
mellom regional statsforvalting og fylkeskommunen, samt forholdet
mellom kommunane og fylkeskommunen.
På same måte vil desse
medlemene vise til at også Statssekretærutvalget
for omstilling og fornying av offentleg forvaltning har som mandat
m.a. å sjå på krav til betre service
og brukarorientering i forvaltinga, betre ansvars- og oppgåvedeling
mellom nivåa i statsforvaltinga samt å gå gjennom
sentraladministrasjonen sin verkemåte og styringssystem.
Utvalet har som ein del av sitt arbeid m.a. sett i gang arbeid med å greie
ut høvet for desentralisering av statlege arbeidsoppgåver og
vil også gå gjennom staten sitt tilsyn med kommunesektoren.
Desse medlemene meiner det vil
vere klokt å avvente resultata av dei ovannemnde initiativa
før ein ny «moderniseringskomite» vert
sett saman. Oppretting av eit nytt statleg utval som overlappar
utvala som allereie eksisterer, verker lite målretta og
bidrar i seg sjølv til å auke den offentlege ressursbruken.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti har
merket seg at en av fylkesmannens oppgaver er å bidra til
ivaretakelse og utvikling av et levedyktig lokalt folkestyre med
rettferdig ressursfordeling, samt tilstrekkelig økonomisk
handlefrihet. Videre skal fylkesmannen sikre at summen av statlige pålegg
og statlig styringsaktivitet ikke medfører kostnader som
overskrider kommunenes økonomiske ressurser. Dette
medlem vil peke på at de siste års statsbudsjett
har ført til stadig større gap mellom oppgaver
og økonomi i kommunene. Statsbudsjettet for 1999 betyr
et reelt kutt i forhold til 1998 på ca. 4,5 mrd. kroner.
Fra kommune etter kommune kommer meldinger om store kutt, nedlegging
av skoler, barnehager, omsorgstilbud og kulturtilbud. Kommunene
tvinges til å øke kommunale avgifter og egenandeler
på barnehager, skolefritidsordninger, musikkskoler, omsorgsordninger
m.m. Konsekvensene av flertallets politikk er at forskjeller mellom
folk og kommuner øker. Dette medlem mener
at kommunenes forverrede økonomi er en trussel mot lokaldemokratiet.
Når mange nå trekker seg fra kommunestyrearbeid,
er manglende økonomisk handlefrihet en viktig årsak. Dette
medlem mener derfor at det er svært viktig at fylkesmannen
nå overvåker konsekvensene av kommuneøkonomien
og rapporterer i god tid før framlegging av Revidert nasjonalbudsjett
og Kommuneøkonomiproposisjonen.
Komiteen viser til
at Statskonsult er statens fagorgan for effektivisering og fornying
av forvaltningen. Statskonsult utfører oppdrag fra departementer
og statlige virksomheter, men skal også på eget
initiativ ta opp relevante forvaltningspolitiske problemstillinger. Komiteen vil
vise til at Statskonsult skal fange opp utviklings- og omstillingsbehov,
og legge vekt på å dokumentere og systematisere
kunnskap slik at behov for utvikling, fornyelse, omstilling, bedre
styring og bedre ressursutnyttelse identifiseres. Statskonsults viktigste
virkemidler er analyse, evaluering, dokumentasjon, rådgivning,
veiledningsmateriell og kompetanseutvikling.
Komiteen vil vise til at Statskonsults
virksomhet er konsentrert om fem områder: styring og resultatorientering,
omstilling og organisasjonsformer, informasjonsteknologi, internasjonalisering
og lederskapsutvikling.
Komiteen merker seg at Statskonsult
vil videreutvikle ideene knyttet til Offentlige servicekontor. Komiteen stiller
seg positiv til at det legges vekt på å få forvaltningen
til å innføre serviceerklæringer innen
utgangen av år 2000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre og
Senterpartiet, viser til det justerte sentrumsopplegget
og endringer av dette som følge av avtalen om subsidiær
støtte fra Fremskrittspartiet og Høyre. Dette
innebærer en reduksjon på 1,27 mill. kroner i
forhold til St.prp. nr. 1 (1998-99). Flertallet bevilger
kr 80 062 000 på kap. 1520 post 01.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti støtter en reduksjon
på kap. 1520 post 01 med 1,27 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Regjeringen har målsetninger om effektiv forvaltning
for å sikre likeverdige tilbud over hele landet, og at
målet skal være en tilgjengelig, helhetlig, effektiv
og styrbar forvaltning.
Disse medlemmer deler denne målsetningen. Da
må man også utvikle en fremtidsrettet forvaltning med
utgangspunkt i dagens forvaltning, som etter disse medlemmers mening
er uoversiktlig, forskjellig organisert og ineffektiv med sammenblanding av
roller og ansvarspulverisering.
Disse medlemmer mener man trenger
en gjennomgripende forvaltningsreform som klargjør ansvarsfordelingen
mellom de som fastsetter lover, regler/forskrifter og instrukser
på den ene side, de som administrerer disse på en
annen side, de som produserer tjenester på den tredje side,
og de som fører tilsyn med at lover, regler/forskrifter
følges på den fjerde side. Dette er av sentral
betydning for en moderne og effektiv, samt rettferdig forvaltning.
Disse medlemmer mener dagens
forvaltningstjeneste eksisterer uten en klar overordnet fastsatt modell,
oversiktlighet, standardisert organisering og godkjenning.
Disse medlemmer registrerer at
dagens forvaltning er bygget opp på de enkelte fagområder
og ansvarsområder basert på en selvstendig historisk
vurdering, uavhengig av hvorledes andre forvaltningsområder
har avgjort tilsvarende problemstillinger for hvem som gjør
og skal ha ansvar for hva. Disse medlemmer mener
det er uheldig at institusjoner som en departementsavdeling, et
direktorat, en etat eller tilsyn, har forskjellig ansvars- og oppgaveforhold fra
fagsektor til fagsektor. Disse medlemmer mener en
felles modell bør være formålstjenlig
for å skape oversiktlighet og forutsigbarhet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet ønsker en offentlig sektor
som setter brukernes behov i sentrum og som gir tjenester av høy
kvalitet. Offentlig sektor forvalter midler som er hentet inn fra
familiene og næringslivet gjennom skatter og avgifter.
Det forplikter til effektiv ressursutnyttelse.
Disse medlemmer vil peke på at
det både med hensyn til økt kvalitet og bedre
ressursutnyttelse ligger et betydelig potensiale i å sette
deler av offentlig virksomhet ut på anbud. Offentlig finansiering
av tjenester innebærer ikke at det offentlige nødvendigvis
må produsere tjenestene. Gjennom bruk av anbud og konkurranseutsetting
kan det offentlige konsentrere seg om å etterspørre
tjenester på innbyggernes vegne, og la private aktører
konkurrere på pris og kvalitet om å utføre
disse. Bruk av eksterne leverandører gjør det lettere
for det offentlige å stille klare krav til tjenestenes
kvalitet og innhold.
Disse medlemmer mener Statskonsult
bør vie betydelig oppmerksomhet mot å identifisere
og utrede sider av det offentliges virksomhet som egner seg for bruk
av anbud og konkurranseutsettelse.
Komiteen har merket
seg at Statens informasjonstjeneste har gjennomført en
omfattende omstillingsprosess i organisasjonen og at en rapport
om resultatene av omstillingen vil foreligge i løpet av 1998.
Komiteen viser videre til rapporten «Endringer
i regelverket, hvordan gjøres de kjent?». Rapporten inneholder
en kartlegging av et utvalg statlige virksomheters informasjon om
rettigheter og plikter. Statens informasjonstjeneste foreslår
i rapporten bl.a. at departementet må påta seg
et helhetsansvar for informasjon til berørte parter og
at informasjonsteknologi bør tas i bruk for å gjøre
rettighets- og pliktinformasjon lettere tilgjengelig. Etterspørselen
etter rapporten har vært stor.
Komiteen har merket seg dette
og mener dette er et svært viktig arbeid som bør
følges opp slik det er antydet i proposisjonen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til det justerte sentrumsopplegget og endringer av dette som
følge av avtalen om subsidiær støtte
fra Fremskrittspartiet og Høyre. Dette innebærer
en reduksjon på kr 311 000 i forhold til St.prp. nr. 1
(1998-99). Flertallet bevilger kr 18 894 000 på kap.
1521 post 01.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti støtter reduksjonen
på kap. 1521 post 01 med kr 311 000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre og
Senterpartiet, viser til det justerte sentrumsopplegget
og endringer av dette som følge av avtalen om subsidiær
støtte fra Fremskrittspartiet og Høyre. Dette
innebærer en reduksjon på 4,053 mill. kroner i
forhold til St.prp. nr. 1 (1998-99). Flertallet bevilger
kr 247 357 000 på kap. 1522 post 01.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti støtter reduksjonen
på kap. 1522 post 01 med 4,053 mill. kroner.
Disse medlemmer har merket seg
at Statens forvaltningstjeneste har en rolle som pådriver
for miljøvennlig innkjøpspolitikk og skal bidra
til miljøbevissthet hos statlige innkjøpere. Disse
medlemmer synes det er positivt at det benyttes videokonferanser for å få ned
reisevirksomheten. Disse medlemmer mener at det foruten
miljøhensyn også må legges til grunn
at statlige innkjøp skal gjøres hos firma og bedrifter
som har tatt inn lærlinger og har ordnete tariff- og arbeidsforhold
for sine ansatte.
Komiteen viser til
Budsjett-innst. S. nr. 1 Tillegg nr. 1 (1998-99) der en gikk inn
for en økning på 10 mill. kroner i forhold til
St.prp. nr. 1 (1998-99). Det bevilges kr 118 812 000 på kap.
1530 post 70.
Komiteens fleirtal,
alle unnatake medlemene fra Fremskrittspartiet, er klar over at
dei offentlege løyvingane til dei politiske partia har
som grunnlag eit ynskje om ei brei og landsomfattande deltaking
i arbeidet for å styrka folkestyret på alle nivå.
Dei politiske partia og deira ungdomsorganisasjonar har ein sentral plass
i dette.
Fleirtalet er kjend med at dei
partipolitiske ungdomsorganisasjonane har vorte tekne ut av det ordinære
regelverket, og får nå støtte etter moderpartiet sin
oppslutnad ved stortingsvala.
Fleirtalet er elles kjend med
at Fordelingsutvalet for ungdomsmidlane i 1995 vedtok å tilbakekalla
for mykje utbetalt støtte til enkelte partipolitiske ungdomsorganisasjonar
for åra 1993-95.
Fleirtalet er klar over at det
er resultatet av stortingsvalet 1997 som vert lagt til grunn for
fordelinga til dei sentrale partiorganisasjonane på 1999-budsjettet.
Fleirtalet har også merka
seg at tilskotet til dei politiske partia sine sentrale ungdomsorganisasjonar vert
gitt etter stemmetalet ved siste stortingsval til moderpartia.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
vise til at Arbeiderpartiet som eneste parti gikk imot å overføre
de partipolitiske ungdomsorganisasjoner til partistøtten.
Når dette har skjedd er det viktig for disse organisasjonene å få stabile
vilkår i tråd med det regelverket som er knyttet
til denne støtten.
Disse medlemmer vil ta sterk
avstand fra enkelte partiers forsøk på å tilgodese
egne ungdomspartier gjennom innføring av såkalt
grunnstøtte.
Disse medlemmer viser til Budsjett-innst.
S. I (1998-99) der det går fram at Arbeiderpartiet vil
styrke denne posten med 10 mill. kroner utover Regjeringens forslag.
Komiteen sine medlemer frå Kristeleg Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti meiner dette
kan verka urettferdig i høve til den medlemsmassen og den
aktiviteten ungdomsorganisasjonane har då det er eit faktum
at dei politiske ungdomsorganisasjonane er heilt sjølvstendige
organisasjonar. Disse medlemmene meiner derfor at
dette bør vurderast i samband med behandlinga av statsbudsjettet
for 2000. For 1999 bør kvar av dei partipolitiske ungdomsorganisasjonane
sikrast eit grunnbeløp på kr 250 000 før
resterande del av løyvingane vert fordelte etter partistorleik.
Dette vil gi alle organisasjonane eit minimumsbeløp til å driva
organisasjonen for. Disse medlemmene meiner derfor at
med dette vil fortsatt aktivitet og mangfald vera sikra blant dei
politiske ungdomsorganisasjonane.
Komiteen viser til
at Statens Pensjonskasse fortsatt har vanskeligheter med iverksetting
av nye pensjoner til riktig tid. Dette gjelder flere typer pensjoner som
bl.a. alderspensjon og uførepensjon. Når det gjelder
alderspensjoner har det imidlertid skjedd en klar forbedring
de to siste årene, slik at en for 1998 opererer med et
forventet resultat på 85,2 pst. For uførepensjoner
er situasjonen langt vanskeligere og i 1997 utbetalte Statens Pensjonskasse
kun ca. 23 pst. av uførepensjonene i riktig tid. Årsakene
er flere og henger bl.a. sammen med at regelverket og rutinene både
for arbeidsgiver og arbeidstaker er kompliserte. En årsak
er også en betydelig personellutskiftning innen Statens
Pensjonskasse.
Komiteen er kjent med at Statens
Pensjonskasse arbeider med å løse problemene med
bl.a. for sen innberetning av nødvendige opplysninger fra
arbeidsgiverne, gjennom prosjektet TOPP, men at full effekt av de
tiltak som ligger i prosjektet ikke vil være målbare
før i år 2000.
Komiteen er enig i at de nevnte
resultater ikke er tilfredsstillende og ber derfor departementet
følge utviklingen når det gjelder utbetalingen
av nye pensjoner.
Komiteen har videre merket seg
at departementet ser behov for å vurdere den fremtidige
styring og organisering av Statens Pensjonskasse sett i lys av de voksende
utfordringer virksomheten står overfor.
Komiteen avventer en nærmere
utredning av spørsmålet fra departementets side.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til det justerte sentrumsopplegget og endringer av dette som
følge av avtalen om subsidiær støtte
fra Fremskrittspartiet og Høyre. Dette innebærer
en reduksjon på 1,1 mill. kroner i forhold til St.prp.
nr. 1 (1998-99). Flertallet fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Kap. 1540 post 01 bevilges
med kr 103 948 000.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil understreke viktigheten
av at våre pensjonister får riktig pensjon til
rett tid. Det er derfor nødvendig at Statens pensjonskasse
drives effektivt og med muligheter til å håndtere
den forventede økning i antall pensjonister. Disse
medlemmer går derfor imot å redusere post 01
med 1,1 mill. kroner.
Komiteen har merket
seg at økningen på budsjettet skyldes økt
antall pensjonister og økning i grunnbeløpet.
Komiteen vil peke på betydningen
av at pensjoner utbetales med rett beløp til rett tid.
Komiteen har ellers ingen merknader
og slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteen viser til at bestemmelsene
om låneordningen er tatt inn i hovedtariffavtalen mellom
de ansatte og Staten som arbeidsgiver. Statens Pensjonskasse (SPK)
administrerer ordningen som finansieres ved hjelp av SPKs fond og
ved bevilgninger over statsbudsjettet i den utstrekning fondets
midler ikke strekker til.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
vil advare mot at Stortinget ved behandlingen av de enkelte års
budsjetter gir seg til å overprøve denne type
avtaler. Dette må fortsatt være en sak mellom
staten som arbeidsgiver og arbeidstakernes organisasjoner.
Flertallet viser til at post
90 under dette kapittelet behandles av finanskomiteen utenfor rammesystemet jf.
Budsjett.innst. S. nr. 6 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre registrerer at ordningen med låneordning
for statsansatte er en bestemmelse i hovedtariffavtalen. Disse
medlemmer mener at denne selektive ordningen for medlemmer
i SPK trygt kan betegnes som meget fordelaktig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
bemerke at i prinsippet er avtaler inngått mellom partene
i arbeidslivet ikke gjenstand for politiske vurderinger. Disse
medlemmer vil imidlertid påpeke at når
stat, fylke eller kommune er arbeidsgiver kan det avtalerettslige
grunnlaget være gjenstand for slike politiske vurderinger. Disse medlemmer mener
avtalen om boliglån for statsansatte hører hjemme
i den siste kategori, og at den bør avskaffes i nåværende
form. Disse medlemmer vil oppfordre til at avtalen,
hvis den skal videreføres, revideres slik at denne ikke
bekoster fellesskapets ressurser.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til dagens muligheter for lån i det private marked eller
i Statens Husbank. Disse medlemmer ser
ikke behov for å opprettholde en ordning med spesielt gunstige
lån til statsansatte, og mener derfor at dette forhold
bør tas opp i forbindelse med forhandlinger med de berørte
organisasjoner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
viser til at statsansatte som blir sagt opp fra sin stilling som
følge av nedleggelse av arbeidsplasser, har krav på ventelønn og
fortrinnsrett til ny stilling i staten etter tjenestemannslovens
regler. Flertallet merker seg at Statens Pensjonskasse
arbeider med formidling av overtallige og kontroll av ventelønn.
Flertallet støtter proposisjonens
forslag om en overslagsbevilgning på kr 163 588 000 til
ventelønn i 1999.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
uttrykke en skepsis til ventelønnsordningens rettmessighet,
og vil i den sammenheng vise til situasjonen på arbeidsmarkedet. Disse medlemmer mener
at også oppsagte tjenestemenn i Staten må vise
omstillingsvilje og mobilitet i en situasjon hvor det er stor etterspørsel
på arbeidskraft.
Disse medlemmer mener at slike
forfordelinger av ansatte i offentlig sektor er uheldig. Disse
medlemmer vil derfor henstille til at hjemmelen i tjenestemannsloven
om rett til ventelønn får en gjennomgang med sikte
på avvikling.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at ventelønnsordningen gir oppsagte tjenestemenn rett til
ventelønn og fortrinnsrett til annet statlig arbeid. Disse
medlemmer vil bemerke at dette er en ordning for statlige
tjenestemenn som trygt kan kalles meget fordelaktig.
Disse medlemmer ønsker
derfor en gjennomgang av ordningen.
Komiteen har merka
seg at alle som utfører arbeid for staten er omfatta av
lov om yrkesskadeforsikring og har dei same rettane som andre arbeidstakarar. Komiteen er
samstundes klar over at staten som arbeidsgivar er sjølvassurandør.
Komiteen registrerer at løyvingsforslaget
er redusert i høve til føregåande år
avdi Posten og NSB har flytta yrkesskadeordningane sine til andre
enn Statens Pensjonskasse (SPK). SPK har dessutan i tillegg redusert
premien til yrkesskadeforsikring. Komiteen er også kjend
med at innbetalt premie er vesentleg høgare enn forventa
utbetalt erstatning i 1999.
Komiteen sluttar seg til forslaget
til løyving.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til det justerte sentrumsopplegget og endringer av dette som
følge av avtalen om subsidiær støtte
fra Fremskrittspartiet og Høyre. Dette innebærer
en reduksjon på 1,093 mill. kroner i forhold til St.prp.
nr. 1 (1998-99). Det bevilges kr 66 799 000 på kap. 1550
post 01.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til
at departementet har gått inn for å opprettholde
den stedlige representasjon ved de 8 eksisterende regionkontorene,
men med en noe mindre bemanning ved tre av kontorene enn i dag.
Flertallet har forståelse
for at Konkurransetilsynet ut fra hensynet til optimal ressursbruk
velger en modell med større spesialisering ved de enkelte kontorenheter.
Med bruk av informasjonsteknologi er det ikke nødvendig
at alle kontorer utfører de samme tjenester. Utvikling
av ulik spisskompetanse ved hvert kontor vil etter flertallets mening
heller kunne bidra til styrking av det enkelte kontor. Hvilken spisskompetanse
som utvikles ved det enkelte regionkontor, kan vurderes ut fra kontorets
størrelse og andre relevante forhold. Derigjennom sikres
at også de minste regionkontorene, som f.eks. Hamar-kontoret, vil
fungere som effektive ledd i organisasjonen som helhet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil vise til de sentrale målsettinger
bak konkurranseloven som setter forbud mot prissamarbeid og markedsdelingsavtaler
samt påbyr de næringsdrivende å gi forbrukerne
prisopplysninger på varer og tjenester. Det vises videre
til pristiltaksloven som ved flere anledninger har vært
aktuell i enkelte regioner i forbindelse med større arrangementer
som f.eks. OL på Lillehammer og VM på ski i Trondheim.
Dette nødvendiggjør en regional tilstedeværelse.
Det vises videre til utviklingen i kontrollsaker etter lovens forbud
mot å samarbeide om priser, anbud og markedsdeling. Dette
innbefatter kontrollbesøk med granskning og bevissikring,
og antall saker som blir innskjerpet eller anmeldt påvirkes
av antallet kontroller. Som et viktig forbrukertiltak er det betenkelig
at antall kontroller går nedover. Det vises videre til
kontrollene som blir gjennomført for å kontrollere
prismerkingsbestemmelsene der antall kontroller påvirker
saker det blir innskjerpet på. Det er viktig at det forbrukerpolitiske
arbeidet styrkes gjennom en satsing på å håndheve
konkurranseloven.
Disse medlemmer vil understreke
de regionale kontorenes betydning for å nå de
konkurransepolitiske målsettingene, og vil derfor gå imot
den foreslåtte nedgradering av regionkontorene som foreslås.
Det betyr at det videreføres 8 likeverdige regionkontor.
Disse medlemmer viser til Budsjett-innst.
S. nr. 2 (1997-98):
«Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til sine merknader
i Budsjett-innst. S. nr. 2 (1996-97) der disse partier peker på Konkurransetilsynets
viktige oppgave lokalt bl.a. gjennom ivaretakelse av forbrukerinteresser.
Flertallet
vil understreke at for at Konkurransetilsynet skal kunne ivareta
sine tilsynsoppgaver i det lokale marked er det viktig med lokalkunnskap
og går inn for at Konkurransetilsynets kontorer i Stavanger, Hamar
og Bodø opprettholdes.»
Disse medlemmer ser her at Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet er mer opptatt av spesialisering av kontorenheten
og derigjennom en økt sentralisering, enn å ta
hensyn til lokalkunnskap og viktige forbrukerinteresser.
Disse medlemmer går
imot nedskjæring på kap. 1550 post 01 på kr
1 093 000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det er behov for et uavhengig Konkurransetilsyn
som på en mer effektiv måte enn i dag kan overvåke
markedene og gripe inn overfor handlinger som virker hemmende eller skadelige
på konkurransen.
Disse medlemmer vil peke på at
når det gjelder regionkontorene, vil samlokalisering med
andre statlige organer som f.eks. Forbrukerrådet kunne
gi en mer rasjonell og kostnadseffektiv drift av disse.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at Regjeringen vil
avvikle frakttilskuddet til bensin og autodiesel fra 1999 uten at
det foreligger et vedtak om innføring av en ordning med
tilsvarende formål. Disse medlemmer viser
videre til tidligere behandlinger i Stortinget av en selvfinansierende
ordning for frakttilskudd utenfor statsbudsjettet og de respektive partiers
merknader i den sammenheng.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet viser til St.prp. nr.1 (1998-99) der det
framgår at dagens fraktutjevningsordning blir avviklet
under forusetning av at den erstattes av en selvfinansierende ordning.
Regjeringen har lagt fram en egen proposisjon om en selvfinansierende
ordning for frakttilskudd utenfor statsbudsjettet. Ordningen er
tenkt utformet slik at det ilegges en særskilt avgift på bensin
og autodiesel, og at inntektene fra avgiften går inn i
et eget fond som danner grunnlag for utbetaling av frakttilskudd.
Disse medlemmer viser til at
finanskomiteen har Ot.prp. nr. 22 (1998-99) Om etablering av et
fond for utjevning av transportkostnader for bensin og autodiesel,
til behandling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Konkurransetilsynet ikke har funnet egnede resultatindikatorer
som belyser hvorvidt tilskuddsordningen faktisk bidrar til utjevning av
prisene. Disse medlemmer registrerer at det sannsynligvis
er andre forhold enn fraktkostnadene som bidrar til prisforskjeller.
Disse medlemmer registrerer at
Regjeringen ønsker å videreføre tilskuddsordningen
for Nord-Norge, men avvikle ordningen som omfatter frakttilskudd
til bensin og autodiesel, og erstatte denne med en selvfinansierende
ordning utenfor statsbudsjettet. Disse medlemmer mener
ordningen må avskaffes i sin helhet uten erstatning. Disse
medlemmer mener at generelle skatte/avgiftsreduksjoner
er et bedre alternativ, og viser til Fremskrittspartiets alternative
budsjett.
Komiteens medlemmer fra Høyre er
sterkt kritiske til å opprettholde frakttilskuddet for
bensin og autodiesel. Det vises til at Regjeringen har lagt frem
en proposisjon for Stortinget med forslag om å erstatte dagens
ordning med en såkalt selvfinansierende ordning. Disse
medlemmer ser ikke den store forskjellen i om frakttilskuddet
finansieres over statsbudsjettet eller gjennom en særskilt
avgift på bensin og autodiesel.
Disse medlemmer viser til at
Konkurransetilsynet ikke har funnet at pristilskuddet virker utjevnende
på prisene. Konkurransetilsynet har vist at det er ulikheter
i konkurranseforholdene som forårsaker prisforskjellene.
Disse prisforskjellene kan ikke utlignes gjennom frakttilskuddsordninger.
For å oppnå prisreduksjoner i distriktene må det
stimuleres til økt konkurranse.
Komiteen viser til
at Stortinget har vedtatt, jf. bl.a. Innst. S. nr. 1 (1992-93),
at Statens del av verdiene på Fornebu skal tilføres
Oslo Lufthavn A/S. Komiteen understreker
at staten i forbindelse med planene om etterbruk av Fornebu også må ha
et langsiktig perspektiv og vurdere etterbruken både ut
fra god økonomiforvaltning, generelle politiske mål
og ønsket samfunnsutvikling. Det var ønsket om
denne langsiktigheten som lå til grunn for overføringen
fra Luftfartsverket til Statsbygg.
På denne bakgrunn støtter komiteen forslaget
om en engangsbevilgning på 2,3 mrd. kroner til Luftfartsverket
som kompensasjon for overføring av Fornebu. Komiteen har
merket seg at Arbeids- og administrasjonsdepartementet mener at
et verdianslag på 2,3 mrd. kroner for statens eiendom er
beheftet med betydelig usikkerhet og er trolig for høyt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at Statens inntekter fra eiendommene på Fornebu
også vil bli påvirket av utformingen av og statlig
medvirkning til et IT-senter på Fornebu og forutsetter
at Stortinget kommer tilbake til dette i forbindelse med behandling
av St.meld. nr. 13 (1998-99), om enkelte gjenstående spørsmål
i forbindelse med etablering av et IT-senter på Fornebu.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Sosialistisk Venstreparti,
viser til flertallsmerknadene i Budsjett-innst. S. nr. 2 (1997-98)
om at det måtte legges en rekke politiske føringer
for etableringen av et IT- og kunnskapssenter, for at sentret skulle
tjene de samfunnsmessige målsettingene. Stortingets flertall
har også ved flere anledninger pekt på at etableringen
må skje etter en samlet plan som ivaretar samfunnets interesser. Flertallet har
merket seg at Regjeringen vil følge opp dette, men finner
grunn til å understreke at en samlet plan må framlegges
og godkjennes før eventuelle
salg og utleie av arealer og bygninger foretas.
Når det gjelder innholdet i planen
viser flertallet til følgende flertallsmerknad
fra næringskomiteen i Innst. S. nr. 232 (1997-98):
«Det må i tråd med tidligere
Stortingsvedtak legges forutsetninger om utdanning, nettbasert etter-
og videreutdanning, distribuert utdanning til regionale høgskoler,
samspill med regionale sentra og inkubatorvirksomhet. Skal dette
gjennomføres i praksis må aktuelle kjøpere
eller leietakere legge fram en plan for hvordan de har tenkt å gjennomføre
de krav Staten stiller til et IT- og kunnskapssenter.».
Flertallet viser til at Stortinget
har lagt til grunn at det skal etableres et nasjonalt IT-senter «av
internasjonal betydning som skal bidra til ny næringsvirksomhet
og nye utdanningsfunksjoner i et samspill mellom forskning, utdanning
og næring». Videre har Stortinget pekt på at «en
konkurransedyktig næringsutvikling på Fornebu
også vil kunne ha positive synergieffekter for annen næringsutvikling
i Norge, og kunne fungere som en drivkraft for nærings-
og kompetansemiljøer i andre deler av landet.» Dersom
denne visjonen skal virkeliggjøres kreves det et aktivt
statlig engasjement.
Flertallet viser til næringskomiteens
Innst. S. nr. 232 (1997-98), der det var forutsatt at eventuelle
interessenter måtte legge fram en plan som viser at intensjonen
med et IT- og kompetansesenter ivaretas og at det avsettes et stort
nok landområde til å realisere dette.
Flertallet viser til utlysingen
av Koksa-området for salg og forutsetter at dette eller
annet aktuelt område til IT- og kompetansesentret ikke
skal bli avhendet før en plan foreligger og før
Stortinget har behandlet St.meld. nr. 13 (1998-99).
Flertallet viser til flertallets
merknader, Innst. S. nr. 232 (1997-98), fra næringkomiteen,
og at Regjeringen etter dette har lagt fram en stortingsmelding
om et enkelt gjenstående spørsmål i forbindelse
med etablering av et IT-senter på Fornebu, St.meld. nr.
13 (1998-99).
Flertallet forutsetter at Stortinget
ved behandling av den framlagte stortingsmeldingen kommer tilbake til
forhold som vedrører statlig medvirkning til IT-senteret
gjennom bl.a. tilrettelegging for utdanning, og hvilken eierskapsmodell
som bør velges i forbindelse med etablering av et slikt
senter.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres fellesmerknad med Fremskrittspartiet i Budsjett-innst.
S. nr. 2 (1997-98). Disse medlemmer er positive til
visjonen om å skape et privat finansiert IT- og kunnskapssenter
på Fornebu. Formålet er ny næringsutvikling
og økt utdanning innen IT. Mangelen på IT-kompetanse
er i dag et betydelig problem for næringslivet og samfunnet
for øvrig. Mangelen på kvalifisert IT-personell
reduserer Norges fremtidige konkurransedyktighet og fører
til tap av potensielle arbeidsplasser.
Disse medlemmer mener det er
positivt at private investorer bidrar på lang sikt til å virkeliggjøre
en økt utdanningskapasitet innen IT og verdiskaping gjennom
samspill med forskning, utdanning og næringsliv.
Disse medlemmer viser til fellesmerknader
fra Høyre og Fremskrittspartiet i forbindelse men behandlingen
av budsjett for 1998, hvor disse partier ga klart uttrykk for at
investorer som ønsker å utvikle et ITK-senter
på Fornebu må basere seg på å betale
markedspris for eiendommer på vanlig forretningsmessige vilkår,
ikke gjennom direkte statlige tilskudd, investeringer eller subsidiering
som følge av at eiendommer selges under markedspris.
Disse medlemmer viser for øvrig
til den kommende behandling av St.meld. nr. 13 (1998-99). Enkelte
gjenstående spørsmål i forbindelse med
etablering av IT-senter på Fornebu.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Statsbygg som en oppfølging av Stortingets behandling
blant annet av St.meld. nr. 38 (1997-98), har gjort sonderinger
i forhold til private interessenter for etablering av et IT-senter. Dette
medlem viser til at Sosialistisk Venstreparti ved tidligere
behandling har påpekt det lite ønskelig i en sentralisering
av arbeidsplasser og kompetanse. Dette medlem viser
videre til Budsjett-innst. S. nr. 2 (1997-98) hvor Sosialistisk
Venstreparti sier:
«Særlig er det bekymringsfullt
hvis de teknologiske kompetansemiljøene ved de ulike høgskolene
og universiteter tappes for fagfolk og studenter til fordel for det
som nå er under planlegging - en høgskole/kunnskapssenter
innenfor IT og beslektede fag på Fornebu.»
Dette medlem registrerer at de
planene som nå er lagt er modifisert i forhold til de første
planene, og ikke minst er det viktig at universitetene er trukket
inn i planarbeidet på en helt annen måte. Dette
medlem vil understreke at en eventuell etablering på Fornebu må skje
i samarbeid med utdanningsinstitusjonene, og at disse i samråd
med departementet må avklare hvilke behov et IT-senter
er ment å dekke.
Dette medlem vil understreke
at en etablering på Fornebu med et såkalt IT-senter
ikke må gå på bekostning av etablerte
utdanningsinstitusjoner og deres prioriteringer.
Dette medlem mener det viktigste
i årene framover vil være å styrke de
etablerte utdanningsinstitusjonene innen IT og beslektede fag, og
deres kontakt med lokalsamfunn og næringsliv. En etablering
av et IT-senter må passe inn i en slik strategi.
Komiteen slutter seg
til departementets vurderinger angående styring og organisering
av Statsbygg, og har merket seg at departementet vil gjennomgå dette i
lys av endringene i selskapets ytre rammebetingelser.
Komiteen vil be om at det også foretas
en evaluering av framgangsmåten ved fastsettelsen av den øvre kostnadsrammen
for de enkelte byggeprosjektene. Det vises i den anledning til at
flere prosjekter blir langt dyrere enn forutsatt i de bevilgningsforslag
som forelegges Stortinget. Komiteen forutsetter at
Stortinget på en hensiktsmessig måte blir orientert
om departementets vurderinger.
Komiteen viser til at det i St.prp.
nr. 1 (1996-97) ble opplyst at Statsbygg har utarbeidet en egen
handlingsplan med det langsiktige målet at alle bygninger
de har ansvaret for, uansett alder og så langt det er mulig
skal tilfredsstille gjeldende forskrifters krav til adkomstmuligheter
for funksjonshemmede. Det framgår at midler til dette dekkes
over Statsbyggs vedlikeholdsbudsjett. Iflg. departementets brev
av 3. desember 1998 til komiteen viser departementet til at Statsbygg
nylig har gjennomført en oppdatering av handlingsplanen. Komiteen forventer
at handlingsplanen tas på alvor og at departementet følger
utviklingen nøye.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg at
det er inngått avtale mellom Arendal og Statsbygg om kjøp
av Hove leir. Arendal kommune ber om at kjøpesummen blir avsatt
til et utviklings- og driftsfond for Hove leir. Flertallet ber
Regjeringen vurdere dette, og å legge saken fram for Stortinget.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til det justerte sentrumsopplegget og endringer av dette som
følge av avtalen om subsidiær støtte
fra Fremskrittspartiet og Høyre. Dette innebærer
en reduksjon på post 24 Driftsresultat med 80 mill. kroner
i forhold til St.prp. nr. 1 (1998-99).
Nedenstående tabell viser dette
flertallets forslag til fordeling av reduksjonen på underposter
for post 24 Driftsresultat sett i forhold til St.prp. nr. 1 (1998-99).
Kap. 2445 Statsbygg, post
24 Driftsresultat med underposter.
Sammenligning av Regjeringens
forslag og tilråding til vedtak.
Post nr. | Formål | St.prp.
nr. 1 med
Tillegg nr. 4, 7 og 8 | Tilråding
til
vedtak |
24 | Driftsresultat | -10 000 000 | -90 000 000 (-80 000 000) |
| 1 Driftsinntekter | -2 268 158 000 | -2 318 158 000 (-50 000 000) |
| 2 Driftsutgifter | 810 971 000 | 810 971 000 (0) |
| 3 Avskrivninger | 130 000 000 | 155 000 000 (+25 000 000) |
| 4 Renter av statens kapital
| 118 156 000 | 118 156 000 (0) |
| 5 Til investeringsformål
| 1 162 611 000 | 1 187 611 000 (+25 000 000) |
| 6 Til reguleringsfondet
| 36 420 000 | -43 580 000 (-80 000 000) |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti støtter reduksjonen
på kap. 2445 post 24 med 80 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har merket seg at departementet vurderer
en omorganisering av Statsbyggs virksomheter. Disse medlemmer forutsetter
at sak om eventuell omorganisering av Statsbyggs virksomheter legges
frem for Stortinget som egen sak.
Disse medlemmer har merket seg
at relativt mange byggeprosjekter er til vurdering av Statsbygg, og
man ber om å få en prioritert oversikt over planlagte prosjekter
innen ulike sektorer i forbindelse med revidert budsjett.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti har
merket seg at Regjeringa ikke har foreslått igangsetting
av nye statlige byggeprosjekter i 1999. Dette begrunnes med en stram økonomi. Dette medlem er
ikke enig i at det er et behov for å stramme inn på offentlig økonomi.
Den innstramminga som flertallet foretar, vil føre til økt
arbeidsledighet, og feilgrepene fra slutten av 1980-åra
blir nå gjentatt. Deler av bygge- og anleggsbransjen kan
melde om slunkne ordrebøker i 1999, og bransjen rekner
med at 10 000 vil miste jobben sin. Dette medlem mener at
det er både behov og rom for igangsetting av flere bygg,
særlig kultur- og universitets/høgskolebygg,
og viser til forslag i Sosialistisk Venstrepartis forslag vedr. rammeområde
3 (Kultur) og rammeområde 17 (Utdanning og forskning).
Komiteen er kjent
med at Regjeringen vil fremme en egen proposisjon for Stortinget
i løpet av januar 1999. Det vil her bli redegjort for bakgrunnen
for de store kostnadsoverskridelsene og fremmet forslag om utvidelse
av kostnadsrammen.
Komiteen har merket seg at tidspunktet
for innflytting ligger fast og vil komme tilbake med merknader under
behandlingen av proposisjonen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til det justerte sentrumsopplegget og endringer av dette som
følge av avtalen om subsidiær støtte
fra Fremskrittspartiet og Høyre. Dette innebærer
en reduksjon på 125 mill. kroner i forhold til St.prp.
nr. 1 (1998-99). Flertallet stiller kap. 2445 post
49 til kr 0.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet støtter
reduksjonen på kap. 2445 post 49 med 125 mill. kroner i
forhold til St.prp. nr. 1 (1998-99).
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti må støtte
reduksjonen fordi dette medlem må holde
seg innenfor vedtatt ramme for rammeområde 1.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til det justerte sentrumsopplegget og endringer av dette som
følge av avtalen om subsidiær støtte
fra Fremskrittspartiet og Høyre. Dette innebærer
en økning på 25 mill. kroner i forhold til St.prp.
nr. 1 (1998-99). Flertallet bevilger kap. 5445 post
39 med kr 1 187 611 000.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti støtter økningen
i kap. 5445 post 39 med 25 mill. kroner.
Komiteen viser til
merknadene under kap. 1581 og har for øvrig ingen merknader.