Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Inger Lise Husøy, Ottar Kaldhol, Karin Lian og Gunnar Skaug, fra
Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og Vidar Kleppe, fra Kristelig
Folkeparti, Odd Holten og Kari Økland, fra Høyre, Svein Ludvigsen,
og fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen, viser
til at St.meld. nr. 1 (1998-99) Nasjonalbudsjettet for 1999 og St.prp.
nr. 1 (1998-99) Statsbudsjettet medregnet folketrygden for 1999
ble lagt frem av regjeringen Bondevik 5. oktober 1998.
Komiteen fremmer i denne innstillingen
forslag om bevilgninger på statsbudsjettet for 1999 under
den ramme og de kapitler som er fordelt til komiteen i Stortingets
møte 20. oktober 1998, jf. Innst. S. nr. 1 (1998-99).
Stortinget har i møte 30. november
1998 vedtatt netto rammer på de ulike rammeområder.
De fremsatte bevilgningsforslag i denne innstillingen bygger på disse
vedtakene om rammenes størrelse, jf. Stortingets forretningsorden § 19.
Det vises i denne sammenheng til de ulike kapitler
i denne innstillingen som tar for seg det aktuelle rammeområdet.
I tabellen nedenfor er vist en oversikt over
Regjeringens bevilgningsforslag på de ulike kapitler og
poster innenfor rammeområde 14 (St.prp. nr. 1 (1998-99)).
Utgifter i hele kroner
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. 1 |
Stortinget og underliggende institusjoner |
41 | | Stortinget
(jf. Kap. 3041) | 489 482
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 418 842 000 |
| 31 | Utbedring og fornyelse
av tekniske installasjoner | 7 060 000 |
| 32 | Kjøp av leiligheter
| 1 500 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 40 780 000 |
| 70 | Tilskudd til partigruppene
| 21 300 000 |
43 | | Stortingets
ombudsmann for forvaltningen (jf. kap. 3043) | 20 563
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 20 563 000 |
44 | | Stortingets
kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og
sikkerhetstjeneste | 2 300
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 2 300 000 |
51 | | Riksrevisjonen
(jf. kap. 3051) | 218 823
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 218 823 000 |
| | Sum utgifter
rammeområde 14 | 731 168
000 |
Inntekter i hele kroner
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. 1 |
Stortinget og underliggende institusjoner |
3041 | | Stortinget
(jf. Kap. 41) | 4 729
000 |
| 1 | Salgsinntekter | 3 520 000 |
| 3 | Leieinntekter | 1 209 000 |
3051 | | Riksrevisjonen
(jf. kap. 51) | 880 000 |
| 3 | Kantinesalg | 800 000 |
| 4 | Salg av revisjonsveiledning
m.v. | 80 000 |
| | Sum inntekter
rammeområde 14 | 5
609 000 |
| | Netto
rammeområde 14 | 725 559
000 |
Ved Stortingets vedtak 30. november 1998 er
netto utgiftsramme for rammeområde 14 fastsatt til kr 725 559
000, jf. Budsjett-innst. S. I (1998-99) og Budsjett-innst. S. I.
Tillegg nr. 1 (1998-99).
Budsjettinnstillingen omfatter Stortinget og
de institusjoner som er underlagt Stortinget; Stortingets ombudsmann
for forvaltningen, Riksrevisjonen og Stortingets kontrollutvalg
for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste.
Forsvarets ombudsmannsnemnd for Forsvaret er ikke omhandlet i innstillingen.
Proposisjonen er i samsvar med institusjonenes
forslag. Budsjettet for rammeområde 14 er totalt foreslått bevilget
til kr 731 168 000 som er en økning på kr 25 802
000, hvilket innebærer en økning på totalt
3,7 pst.
Budsjettet under kap. 41 Stortinget er foreslått øket med
totalt kr 10 051 000, hvilket innebærer en økning i
forhold til bevilget beløp for 1998 på 2,1 pst.
Det foreslås totalt bevilget kr 489 482 000. Endringene
i forhold til inneværende år skyldes en betydelig økning i
Post 01 Driftsutgifter, at Post 21 Spesielle driftsutgifter har
falt bort, store reduksjoner i Post 32 Kjøp av leiligheter
og Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, mens
Post 31 Utbedringer og fornyelser av tekniske installasjoner er
foreslått øket.
For Stortingets ombudsmann for forvaltningen
er det foreslått totalt bevilget kr 20 563 000, hvilket
innebærer en reduksjon i forhold til bevilget beløp
for 1998 på ca. 13,7 pst. Reduksjonen skyldes at det i
1998 var betydelige engangsutgifter til utstyrsanskaffelser m.v.
i forbindelse med flytting til nye lokaler.
For Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings-
og sikkerhetstjeneste er det foreslått bevilget kr 2 300
000, hvilket innebærer en reduksjon i forhold til bevilget
beløp for 1998 på ca. 4,7 pst.
Bevilgningen til Riksrevisjonen er foreslått øket
med kr 18 920 000, til i alt kr 218 823 000, en økning
på ca. 9,5 pst. i forhold til bevilget beløp for
1998. Dette skyldes bl.a. etablering av ekstern elektronisk kommunikasjon,
i tillegg til at det er tatt hensyn til forberedelser for overtakelse
av IDI-sekretariatet fra år 2001.
Stortingets administrasjon har som hovedoppgave å bistå Stortinget
i dets konstitusjonelle og administrative gjøremål
slik disse er nedfelt i Grunnloven, lov, stortingsvedtak og gjennom
konstitusjonell praksis, samt ellers på best mulig måte å legge
forholdene til rette for stortingsrepresentantenes utøvelse
av sine oppgaver.
Budsjettet omfatter den parlamentariske virksomheten
i vid forstand, medregnet Stortingets deltakelse i internasjonale
parlamentarikerforsamlinger, øvrige reiser og stortingsrepresentantenes
godtgjørelser. Budsjettet omfatter også den administrative
drift av Stortinget, herunder lønn til Stortingets ansatte,
drift og vedlikehold av bygninger og Stortingets leiligheter, reise-
og opplæringsutgifter m.v.
Stortingets direktør er Stortingets øverste
administrative leder og direkte underlagt Stortingets presidentskap.
Administrasjonen er organisert i et konstitusjonelt kontor og følgende
fire avdelinger: Drifts- og serviceavdelingen, Forvaltningsavdelingen,
Informasjons- og dokumentasjonsavdelingen og Internasjonal avdeling.
Stortingets informasjonshjørne som
ble åpnet i 1997 gir publikum veiledning og informasjon
om Stortinget og Stortingets arbeid. Stortingets sider på Internett
er videreutviklet samtidig som et informasjonssystem på intranett
er etablert.
Det elektroniske parlamentariske saks- og oppfølgingssystemet
EPOS ble levert i 1997. All saksinformasjon tilbake til 1986 er
overført til EPOS. Med dette har Stortingets administrasjon
fått et moderne og fleksibelt verktøy for forberedelse,
gjennomføring og etterbehandling av saker og dokumenter
knyttet til Stortingets parlamentariske oppgaver.
Et edb-basert system til støtte for
behandling av budsjettet - STORBUD, ble innført i 1997
og ga et vesentlig bidrag til en vellykket gjennomføring
av budsjettreformen. Videre er et nytt gjesteregistreringssystem
tatt i bruk, som har medført bedre service overfor Stortingets
besøkende.
Stortingets administrasjon overtok pr. 1. januar
1997 forvaltningen av Stortingets tjenesteleiligheter fra Statsbygg.
Det ble videre tatt i bruk nytt økonomisystem
i 1997.
Post 01 omfatter lønnsutgifter og utgifter
til Stortingets kjøp av varer og tjenester. Posten omfatter
også utgifter til reiser for stortingsrepresentanter og
ansatte, og de faste stortingsdelegasjoners deltakelse i internasjonale
parlamentarikerkonferanser (Nordisk Råd, Europarådet,
Den nordatlantiske forsamling, Den norske interparlamentariske gruppe,
EFTAs parlamentarikerkomité, OSSE m.fl.). Utgifter til
trykking av Stortingets publikasjoner, drift av Stortingets bibliotek, samt
vedlikehold og drift av bygninger inngår i denne posten.
Stortinget vedtok 30. mai 1997 å oppnevne
en uavhengig granskingskommisjon for å gjennomgå ulike årsaksforhold
knyttet til den såkalte bankkrisen, jf. Innst. S. nr. 202
(1996-97). Arbeidet startet 1. juli 1997, og kommisjonens arbeid
ble avsluttet sommeren 1998. Det er for 1999 ikke foreslått
bevilgninger på Post 21 Spesielle driftsutgifter.
Når det gjelder Post 31 Utbedring og
fornyelse av tekniske installasjoner budsjetteres her utbedring
og fornyelse av de tekniske installasjoner i stortingsbygningene,
herunder heiser, varme- og ventilasjonsanlegg, kommunikasjonsløsninger,
sikkerhetsutstyr, låsesystemer og kantineutstyr.
Det er for 1999 foreslått midler til
kjøp av én leilighet, jf. Post 32 Kjøp
av leiligheter.
Under Post 45 Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold budsjetteres kjøp av teknisk utstyr, fornyelse
og videreutbygging av Stortingets edb-anlegg, kjøp av kunst,
ombyggingsarbeider og større vedlikeholdsarbeider m.v.
i stortingsbygningene. Det er i 1999 satt av midler til å fullføre
de bygningsmessige arbeider i Nedre Vollgt. 18. Posten omfatter
også nye mediaarealer, samt midler til kartlegging av tekniske
installasjoner med henblikk på overgangen til år
2000.
Post 70 Tilskudd til partigruppene budsjetteres
Stortingets tilskudd til partienes gruppesekretariater. Tilskuddet
avhenger av partiets representasjon på Stortinget. Det
gis et fast, felles grunntilskudd til hver partigruppe som blir
representert. I tillegg gis et tilskudd pr. stortingsrepresentant.
Posten inneholder også 1,5 mill. kroner til EØS-relatert
virksomhet og 1,5 mill. kroner til kompetanseutvikling innen bl.a.
budsjettarbeid.
Under kap. 3041 budsjetteres bl.a. salgsinntekter
og leieinntekter.
Komiteen har merket seg at budsjettforslaget
for Stortinget er ioverensstemmelse
med Presidentskapets opprinnelig forslag.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader og slutter seg til budsjettforslaget.
Bestemmelser om Stortingets ombudsmann er gitt
i lov av 22. juni 1962 med senere endringer og i Stortingets instruks
for Ombudsmannen av 19. februar 1980. Hovedoppgaven er å undersøke
og eventuelt uttale seg om klager på forvaltningen fra
enkeltpersoner. Ombudsmannen kan også ta opp saker av eget
tiltak og gjennomføre systematiske undersøkelser.
Videre gjennomfører ombudsmannen besøk i lukkede
institusjoner for å få et bedre grunnlag for behandlingen
av klagesakene.
Ombudsmannens årsmelding for 1997 -
Dokument nr. 4 (1997-98) ble overlevert Stortinget 26. mars 1998. Av årsmeldingen
fremgår det bl. a. at 2 166 klager kom inn, 94 flere enn
i 1996, og det ble tatt opp 47 saker av eget tiltak. Uavsluttede
saker utgjorde 544 ved årsskiftet, som er noe høyere
enn i 1997. Det ble videre i 1998 avgitt en særskilt melding
til Stortinget om praktiseringen av offentlighetsloven i Justisdepartementet,
Dokument nr. 4:1 (1997-98), jf. Innst. S. nr. 164 (1997-98).
Det er viktig å få redusert
saksbehandlingstiden ytterligere. Videre er det et mål å foreta
flere undersøkelser av mer systematisk karakter.
Når det gjelder Post 01 Driftsutgifter
dekker denne lønnsutgifter, kontorutgifter, reiseutgifter
m.v. En vesentlig del av posten gjelder drift av kontorlokaler. Reduksjonen
fra 1998 til 1999 skyldes at det i 1998 var betydelige engangsutgifter
til utstyrsanskaffelser m.v. i forbindelse med flytting til nye
lokaler.
Komiteen vil understreke den
viktige betydningen av arbeidet Sivilombudsmannen utfører
og understreker betydningen av at ombudsmannen har de ressurser som
dette arbeidet vil kreve.
Komiteen viser til at Sivilombudsmannen
har flyttet inn i nye og moderne kontorlokaler, som vil medføre
bedre arbeidsvilkår for ombudsmannens stab.
Komiteen har videre merket seg
at målet for 1999 er å få redusert saksbehandlingstiden
ytterligere. Komiteen deler ombudsmannens mål
om å foreta flere undersøkelser av mer systematisk
karakter.
Komiteen har merket seg at budsjettforslaget
for Sivilombudsmannen er ioverensstemmelse
med Presidentskapets opprinnelig forslag.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader og slutter seg til budsjettforslaget.
EOS-utvalget er et permanent utvalg, og medlemmene
ble oppnevnt ved stortingsvedtak 26. mars 1996, jf. Innst. S. nr.
157 (1995-96). Utvalget har 7 medlemmer medregnet leder og nestleder,
som alle er valgt for 3 eller 5 år. I budsjettproposisjonen
for 1996 er det redegjort nærmere for opprettelsen av utvalget.
EOS-utvalget skal kontrollere både
den sivile overvåkingstjenesten, den militære
etterretningstjenesten og sikkerhetstjenesten (EOS-tjenestene).
Utvalgets oppgaver er å føre regelmessig tilsyn
med den virksomhet som tjenestene utfører, undersøke
alle klager og av eget tiltak ta opp alle saker og forhold som det
ut fra formålet finner riktig å behandle. Hovedformålet
er å ivareta den enkeltes rettssikkerhet. Det skal avgis årlig
melding til Stortinget om utvalgets virksomhet og ellers gis innberetning
ved behov.
Utvalget har kontorplass i lokaler som Stortinget
disponerer. Fellestjenester, tekniske tjenester, regnskapsføring
m.v. blir utført av Stortingets administrative apparat.
EOS-utvalget har i 1997 gjennomført
23 inspeksjoner av ulike etater og avdelinger. Utvalget har avholdt 17
interne arbeidsmøter og foretatt to inspeksjonsreiser.
Det er i løpet av året innkommet 58 klagesaker
til utvalget, og det er avsluttet 89 klagesaker. Det er opprettet
18 saker på grunnlag av forhold utvalget har tatt opp av
eget tiltak.
Utvalget har i 1997 utført sine lov-
og instruksfestede oppgaver. Nærmere opplysninger om virksomheten
er gitt i utvalgets årsmelding for 1997, Dokument nr. 16
(1997-98).
Post 01 Diettutgifter dekker godtgjørelse
for utvalgets medlemmer, én kontormedarbeider og honorar
til sakkyndige og andre. Sekretariatslederen er fra og med 1997
tilknyttet Sivilombudsmannens organisasjon, og lønnsutgiftene
dekkes under kap 43. Posten dekker videre kontorutgifter, reiseutgifter
for utvalgets medlemmer og sekretariat, lokalleie m.v.
Komiteen har merket seg at budsjettforslaget
for EOS-utvalget er ioverensstemmelse
med Presidentskapets opprinnelig forslag.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader og slutter seg til budsjettforslaget.
Bestemmelser om Riksrevisjonen er gitt i: Grunnlovens § 75
k, lov om statens revisionsvæsen av 8. februar 1918 (revisjonsloven),
Stortingets instrukser av 30. januar 1918, 27. mai 1977, 10. april
1987, 10. mars 1992, Dokument nr. 7 (1972-73), jf. Innst. S. nr. 277
(1976-77), om Stortingets kontroll med forvaltningen m.v.
Riksrevisjonen ledes av et kollegium som består
av fem stortingsvalgte revisorer, og har som Stortingets kontrollorgan
en uavhengig stilling i forholdet til forvaltningen. Etaten er organisert
i fire regnskapsrevisjonsavdelinger, en spesialavdeling for revisjon
av statlige aksjeselskaper, en forvaltningsrevisjonsavdeling og
en administrasjonsavdeling.
Hovedoppgavene er å: revidere statsregnskapet, revidere
regnskapene fra den underordnede forvaltning (spesialregnskapene)
og stiftelser, kontrollere tilskudd, offentlige fond m.v. og statsrådenes
myndighetsutøvelse når det gjelder forvaltningen
av statens eierinteresser i statsbedrifter, aksjeselskaper,
statsbanker, enkelte organer m.v. organisert ved særskilt
lov og enkelte stiftelser, informere Stortinget om større økonomiske
og prinsipielle saker, veilede og orientere forvaltningen i spørsmål
som angår regnskap og økonomi, bl.a. for å medvirke
til at regnskapet innrettes på en måte som gir
forvaltningen et godt grunnlag for kontroll og styring av virksomheten.
Stortinget har i 1997 fått tilsendt:
Dokument nr. 1, konstitusjonelle antegnelser til statsregnskapet
for 1996, Dokument nr. 2, melding om Riksrevisjonens virksomhet
i 1996, Dokument nr. 3, konstitusjonelle antegnelser eller enkeltsaker
som legges frem særskilt.
Arbeidet med å flytte sammen revisorene
som har sittet i reviderte etater til kontorfellesskap, er videreført
i 1997. Dette arbeidet vil fortsette. Hensikten er å skape
et bedre faglig miljø og økt effektivitet.
Riksrevisjonens hovedmål er å gjennomføre
en målrettet og forsvarlig revisjon, slik at det med rimelig grad
av sikkerhet kan sies at statens midler blir brukt og forvaltet
på en økonomisk forsvarlig måte i samsvar med
Stortingets vedtak og forutsetninger.
Post 01 Driftsmidler dekker bl.a. lønnsutgifter.
Riksrevisjonen etablerer i 1998 et eget nettverk som vil knytte sammen
hovedkontoret og revisorene utenfor Oslo. Dette vil også gi Riksrevisjonen
ekstern elektronisk kommunikasjon mot staten og andre. Etableringen
medfører behov for økte bevilgninger i 1999. Målet er sentral, effektiv
og sikker elektronisk datafangst fra statlige etater uavhengig av
geografisk plassering, nye IT-baserte plan-, styrings- og analysesystemer
for en målrettet og forsvarlig revisjon samt effektiv tilgang til
informasjonskilder med relevant statlig informasjon. IT-satsingen
er nødvendig for at Riksrevisjonen også i fremtiden skal utføre
en effektiv og kvalitativ god revisjon. Utbyggingen er en forutsetning
for å opprettholde den desentraliserte organisasjonen med arbeidsplasser
utenfor Oslo.
Det er i budsjettet tatt hensyn til forberedelser
for overtakelse av IDI-sekretariatet fra år 2001.
Når det gjelder Post 70 Tilskudd til
INTOSAI Development Initiative (IDI) vil denne i henhold til avtale
heretter bli foreslått bevilget under Utenriksdepartementet.
Under kap. 3051 budsjetteres bl.a. Kantinesalg
og Salg av revisjonsveiledninger m.v..
Komiteen har merket seg at budsjettforslaget
for Riksrevisjonen er ioverensstemmelse
med Presidentskapets opprinnelig forslag.
Komiteen medlem fra Høyre viser
til at det er et overordnet budsjettpolitisk mål å redusere
veksten i offentlig sektor. I Riksrevisjonens budsjett er det fra Regjeringen
foreslått en økning på 10 pst. Dette medlem viser
til Budsjett-innst. S. I (1998-99) og Budsjett-innst. S. I. Tillegg
nr. 1 (1998-99) hvor Høyre forslår å redusere
bevilgningen til Riksrevisjonen med kr 5 000 000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Riksrevisjonen har påtatt seg vertskapsrollen for
INTOSAI Development Initative (IDI), noe som vil medføre økte
utgifter. Disse medlemmer ser derfor behov for at
en årlig gjennom budsjettbehandlingen for Riksrevisjonen
får de reelle og faktiske kostnadene klargjort av IDI-sekretariatet.
Disse medlemmer viser til Budsjett-innst.
S. I (1998-99) og Budsjett-innst. S. I. Tillegg nr. 1 (1998-99). Fremskrittspartiet
forslår å øke bevilgningen til Riksrevisjonen med kr 5 000 000 til
etablering og senere drift av for INTOSAI Development Initative
(IDI) i Norge mot en tilsvarende reduksjon under rammeområde 4 (Utenriks).
Komiteen har for øvrig
ingen merknader og slutter seg til budsjettforslaget.
Komiteen viser til
proposisjonen og det som er sagt foran og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
På statsbudsjettet for 1999 bevilges
under:
Utgift
Kap. | Post | Formål | | Kroner | | Kroner |
41 | | Stortinget
(jf. kap. 3041) | | | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 70 | | 418 842 000 | | |
| 31 | Utbedring og fornyelse
av tekniske installasjoner, kan overføres | | 7 060 000 | | |
| 32 | Kjøp av leiligheter, kan overføres | | 1 500 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold,
kan overføres | | 40 780 000 | | |
| 70 | Tilskudd til partigruppene | | 21 300 000 | | |
43 | | Stortingets
ombudsmann for forvaltningen (jf. kap. 3043) | | | |
| | Driftsutgifter | | 20 563 000 | | |
44 | | Stortingets
kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings-
og sikkerhetstjeneste | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 2 300 000 | | |
51 | | Riksrevisjonen
(jf. kap. 3051) | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 218 823 000 | | |
| | Totale utgifter | | | | 731 168 000 |
Inntekt
3041 | | Stortinget
(jf. kap. 41) | | | |
| 1 | Salgsinntekter | | 3 520 000 | | |
| 3 | Leieinntekter | | 1 209 000 | | |
3051 | | Riksrevisjonen
(jf. kap. 51) | | | |
| 3 | Kantinesalg | | 800 000 | | |
| 4 | Salg av revisjonsveiledning
m.v. | | 80 000 | | |
| | Totale inntekter | | | | 5 609 000 |
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 1. desember 1998.
Odd Holten,
fung. leder. |
Inger Lise Husøy,
ordfører for kap. 51 og 3051. |
Vidar Kleppe,
ordfører for kap. 43. |
Kari Økland,
ordfører for kap. 41 og 3041. |
|
Svein Ludvigsen, sekretær og ordfører for kap. 44. |