Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sigrun Eng, Eirin Faldet, Sverre Myrli, Gunn Olsen, Ola Røtvei
og Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, fra Fremskrittspartiet,
Christopher Stensaker og Thore Aksel Nistad, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor
Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Høyre, Ellen Gjerpe Hansen
og lederen Oddvard Nilsen, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, fra
Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll og fra Venstre, May Britt
Vihovde, fremmer i denne innstillingen forslag om budsjettvedtak
vedkommende rammeområde 18.
Rammeområde 18 omfatter inntekts- og
utgiftskapitler under Samferdselsdepartementet og Kystforvaltningen
i Fiskeridepartementet.
I tabellen nedenfor er det gitt en oversikt
over de ulike fraksjonersforslag til vedtak
under tildelt ramme for rammeområde 18.
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. 1 med Tillegg
nr. 8 og 11 | Ap | KrF,
Sp og V | FrP | H | SV |
Utgifter rammeområde 18 (i hele tusen
kroner) |
1060 | | Kystadministrasjon
(jf. kap. 4060) | 131 300 | 127 000 | 139 300 | 130 300 | 134 300 | 139 300 |
| 1 | Driftsutgifter | 78 900 | 74 600 | 78 900 | 69 900 | 73 900 | 78 900 |
| 47 | Innkjøp av EDB-utstyr
| 2 400 | 2 400 | 2 400 | 2 400 | 2 400 | 2 400 |
| 70 | Tilskudd Redningsselskapet
| 50 000 | 50 000 | 58 000 | 58 000 | 58 000 | 58 000 |
1064 | | Havnetjenesten
(jf. kap. 4064) | 192 000 | 204 000 | 192 000 | 188 000 | 204 000 | 212 000 |
| 30 | Fiskerihavneanlegg | 130 000 | 140 000 | 130 000 | 130 000 | 136 000 | 150 000 |
| 33 | Farleder | 37 000 | 37 000 | 37 000 | 40 000 | 43 000 | 37 000 |
| 60 | Tilskudd til
fiskerihavneanlegg | 25 000 | 27 000 | 25 000 | 18 000 | 25 000 | 25 000 |
1065 | | Fyrtjenesten
(jf. kap. 4065) | 195 600 | 195 600 | 195 600 | 195 600 | 195 600 | 195 600 |
| 1 | Driftsutgifter | 180 600 | 180 600 | 180 600 | 180 600 | 180 600 | 180 600 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 15 000 | 15 000 | 15 000 | 15 000 | 15 000 | 15 000 |
1066 | | Lostjenesten
(jf. kap. 4066) | 326 500 | 326 500 | 326 500 | 326 500 | 326 500 | 326 500 |
| 1 | Driftsutgifter | 313 500 | 313 500 | 313 500 | 313 500 | 313 500 | 313 500 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 13 000 | 13 000 | 13 000 | 13 000 | 13 000 | 13 000 |
1067 | | Trafikksentraler
(jf. kap. 4067) | 58 150 | 58 150 | 58 150 | 58 150 | 58 150 | 58 150 |
| 1 | Driftsutgifter | 26 150 | 26 150 | 26 150 | 26 150 | 26 150 | 26 150 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 32 000 | 32 000 | 32 000 | 32 000 | 32 000 | 32 000 |
1070 | | Elektroniske
navigasjonshjelpemidler (jf. kap. 4070) | 32 970 | 32 970 | 32 970 | 32 970 | 32 970 | 32 970 |
| 1 | Driftsutgifter | 24 460 | 24 460 | 24 460 | 24 460 | 24 460 | 24 460 |
| 70 | Tilskudd til utbygging
og
drift av Loran C | 6 810 | 6 810 | 6 810 | 6 810 | 6 810 | 6 810 |
| 72 | Radiodekning
Barentshavet | 1 700 | 1 700 | 1 700 | 1 700 | 1 700 | 1 700 |
1300 | | Samferdselsdepartementet
(jf. kap. 4300) | 109 800 | 109 800 | 109 800 | 102 800 | 109 800 | 109 800 |
| 1 | Driftsutgifter | 84 700 | 84 700 | 84 700 | 77 700 | 84 700 | 84 700 |
| 70 | Tilskudd til internasjonale
organisasjoner | 12 100 | 12 100 | 12 100 | 12 100 | 12 100 | 12 100 |
| 71 | Tilskudd til
trafikksikkerhetsformål | 13 000 | 13 000 | 13 000 | 13 000 | 13 000 | 13 000 |
1301 | | Forskning
og utvikling m.v. | 106 400 | 95 400 | 101 400 | 54 400 | 106 400 | 106 400 |
| 21 | Utredninger vedrørende
miljø, trafikksikkerhet m.v. | 12 800 | 12 800 | 12 800 | 7 800 | 12 800 | 12 800 |
| 50 | Samferdselsforskning | 53 200 | 49 200 | 53 200 | 26 200 | 53 200 | 53 200 |
| 70 | Tilskudd til rasjonell
og
miljøvennlig transport | 40 400 | 33 400 | 35 400 | 20 400 | 40 400 | 40 400 |
1310 | | Flytransport | 271 100 | 274 400 | 271 100 | 263 600 | 271 100 | 282 600 |
| 70 | Godtgjørelse for
innenlandske flyruter | 271 100 | 274 400 | 271 100 | 263 600 | 271 100 | 282 600 |
1311 | | Tilskudd
til regionale
flyplasser | 140 900 | 130 900 | 115 900 | 130 900 | 130 900 | 130 900 |
| 60 | Tilskudd til ikke-statlige
flyplasser | 52 900 | 42 900 | 27 900 | 42 900 | 42 900 | 42 900 |
| 70 | Overføring til
Luftfartsverket | 88 000 | 88 000 | 88 000 | 88 000 | 88 000 | 88 000 |
1320 | | Statens
vegvesen
(jf. kap. 4320) | 9 546
500 | 9 546
500 | 9 616
500 | 10 851
000 | 9 744
500 | 9 444
000 |
| 23 | Trafikktilsyn, drift og
vedlikehold av riksveger m.m. | 5 420 000 | 5 160 000 | 5 372 000 | 5 620 000 | 5 420 000 | 5 270 000 |
| 24 | Statens vegvesens produksjon | -110 000 | -110 000 | -110 000 | -110 000 | -110 000 | -110 000 |
| 30 | Riksveginvesteringer | 3 923 000 | 4 183 000 | 4 053 000 | 4 957 500 | 4 078 100 | 3 873 000 |
| 31 | Tilskudd til rassikring
| 75 600 | 75 600 | 75 600 | 75 600 | 118 500 | 132 600 |
| 60 | Tilskudd til fylkesvegformål
| 237 900 | 237 900 | 225 900 | 307 900 | 237 900 | 278 400 |
1330 | | Særskilte
transporttiltak | 580 600 | 600 600 | 600 600 | 120 600 | 600 600 | 600 600 |
| 60 | Avgiftskompensasjon
rutebiler | 380 000 | 400 000 | 380 000 | 0 | 400 000 | 380 000 |
| 70 | Tilskudd til Hurtigruten
| 200 600 | 200 600 | 200 600 | 120 600 | 200 600 | 200 600 |
| 71 | Tilskudd til ekspressbusser
| 0 | 0 | 20 000 | 0 | 0 | 20 000 |
1350 | | Jernbaneverket
(jf. kap. 4350) | 3 613
000 | 3 598
000 | 3 548
000 | 3 163
000 | 3 513
000 | 3 659
000 |
| 23 | Drift og vedlikehold | 2 264 000 | 2 249 000 | 2 229 000 | 1 964 000 | 2 214 000 | 2 249 000 |
| 30 | Investeringer i linjen
| 1 349 000 | 1 349 000 | 1 319 000 | 1 199 000 | 1 299 000 | 1 410 000 |
1351 | | Overføringer
til NSB BA | 980 000 | 980 000 | 980 000 | 860 000 | 930 000 | 980 000 |
| 70 | Betaling for
persontransporttjenester | 980 000 | 980 000 | 980 000 | 860 000 | 930 000 | 980 000 |
1352 | | NSB Gardermobanen
AS | 65 000 | 65 000 | 65 000 | 65 000 | 65 000 | 65 000 |
| 70 | Refusjon av merverdiavgift | 65 000 | 65 000 | 65 000 | 65 000 | 65 000 | 65 000 |
1354 | | Statens
jernbanetilsyn | 6 900 | 6 900 | 6 900 | 6 900 | 6 900 | 6 900 |
| 1 | Driftsutgifter | 6 900 | 6 900 | 6 900 | 6 900 | 6 900 | 6 900 |
1360 | | Samferdselsberedskap | 37 140 | 37 140 | 37 140 | 37 140 | 37 140 | 37 140 |
| 1 | Driftsutgifter | 4 050 | 4 050 | 4 050 | 4 050 | 4 050 | 4 050 |
| 30 | Transport- og
sambandsanlegg, utstyr m.v. | 10 090 | 10 090 | 10 090 | 10 090 | 10 090 | 10 090 |
| 70 | Beredskapslagring | 2 300 | 2 300 | 2 300 | 2 300 | 2 300 | 2 300 |
| 71 | Tilskudd til
samfunnspålagte oppgaver vedr. Totalforsvaret | 20 700 | 20 700 | 20 700 | 20 700 | 20 700 | 20 700 |
1370 | | Kjøp
av posttjenester | 580 000 | 580 000 | 570 000 | 400 000 | 520 000 | 580 000 |
| 70 | Betaling for ulønnsomme
posttjenester | 580 000 | 580 000 | 570 000 | 400 000 | 520 000 | 580 000 |
1371 | | Etablering
av Posten Norge BA | 200 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 70 | Tilskudd til restrukturering | 200 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1380 | | Post-
og teletilsynet
(jf. kap. 4380) | 154 100 | 154 100 | 154 100 | 154 100 | 154 100 | 154 100 |
| 1 | Driftsutgifter | 126 800 | 126 800 | 126 800 | 126 800 | 126 800 | 126 800 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 17 300 | 17 300 | 17 300 | 17 300 | 17 300 | 17 300 |
| 70 | Refusjon til Telenor AS
| 10 000 | 10 000 | 10 000 | 10 000 | 10 000 | 10 000 |
2450 | | Luftfartsverket
(jf. kap. 5450, 5491 og 5603) | 604 200 | 602 200 | 604 200 | 604 200 | 604 200 | 604 200 |
| 24 | Driftsresultat: | -44 000 | -44 000 | -44 000 | -44 000 | -44 000 | -44 000 |
| | 1 Driftsinntekter | -4 250 170 | -4 250 170 | -4 250 170 | -4 250 170 | -4 250 170 | -4 250 170 |
| | 2 Inntekter regionale
flyplasser | -120 400 | -120 400 | -120 400 | -120 400 | -120 400 | -120 400 |
| | 3 Fra reguleringsfondet
| -198 450 | -198 450 | -198 450 | -198 450 | -198 450 | -198 450 |
| | 4 Driftsutgifter | 1 347 500 | 1 347 500 | 1 347 500 | 1 347 500 | 1 347 500 | 1 347 500 |
| | 5 Driftsutgifter regionale
flyplasser | 187 100 | 187 100 | 187 100 | 187 100 | 187 100 | 187 100 |
| | 6 Avskrivninger | 2 595 600 | 2 595 600 | 2 595 600 | 2 595 600 | 2 595 600 | 2 595 600 |
| | 7 Renter av statens kapital
| 41 100 | 41 100 | 41 100 | 41 100 | 41 100 | 41 100 |
| | 8 Til investeringsformål
| 353 720 | 353 720 | 353 720 | 353 720 | 353 720 | 353 720 |
| 30 | Flyplassanlegg
| 648 200 | 646 200 | 648 200 | 648 200 | 648 200 | 648 200 |
| | Sum
utgifter
rammeområde 18 | 17
932 160 | 17
725 160 | 17
725 160 | 17
745 160 | 17
745 160 | 17
725 160 |
Inntekter rammeområde 18 (i hele tusen
kroner) |
4060 | | Kystadministrasjon
(jf. kap. 1060) | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
| 1 | Salg av fyr- og merkelister
| 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 |
| 7 | Refusjoner | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
4064 | | Havnetjenesten
(jf. kap. 1064) | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
| 7 | Refusjoner | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
4065 | | Fyrtjenesten
(jf. kap. 1065) | 59 790 | 59 790 | 59 790 | 59 790 | 59 790 | 59 790 |
| 2 | Alminnelig kystgebyr | 59 540 | 59 540 | 59 540 | 59 540 | 59 540 | 59 540 |
| 7 | Refusjoner | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
| 42 | Salg av bygninger, inventar
og andre inntekter | 240 | 240 | 240 | 240 | 240 | 240 |
4066 | | Lostjenesten
(jf. kap. 1066) | 345 330 | 345 330 | 345 330 | 345 330 | 345 330 | 345 330 |
| 1 | Losgebyr | 345 310 | 345 310 | 345 310 | 345 310 | 345 310 | 345 310 |
| 4 | Salg/avhendelse
av losbåter | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
| 7 | Refusjoner | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
4067 | | Trafikksentraler
(jf. kap. 1067) | 22 300 | 22 300 | 22 300 | 22 300 | 22 300 | 22 300 |
| 1 | Sikkerhetsgebyr Grenland
| 5 900 | 5 900 | 5 900 | 5 900 | 5 900 | 5 900 |
| 2 | Sikkerhetsgebyr
Sture og Mongstad | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 |
| 4 | Sikkerhetsgebyr trafikksentral
Oslofjorden | 11 400 | 11 400 | 11 400 | 11 400 | 11 400 | 11 400 |
4070 | | Elektroniske
navigasjons-
hjelpemidler (jf. kap. 1070) | 3 800 | 3 800 | 3 800 | 3 800 | 3 800 | 3 800 |
| 1 | Refusjoner NELS | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 |
| 7 | Refusjoner | 2 800 | 2 800 | 2 800 | 2 800 | 2 800 | 2 800 |
4300 | | Samferdselsdepartementet
(jf. kap. 1300) | 1 780 | 1 780 | 1 780 | 1 780 | 1 780 | 1 780 |
| 1 | Refusjon fra
Utenriksdepartementet | 1 780 | 1 780 | 1 780 | 1 780 | 1 780 | 1 780 |
4320 | | Statens
vegvesen
(jf. kap. 1320) | 214 300 | 214 300 | 214 300 | 214 300 | 214 300 | 214 300 |
| 1 | Salgsinntekter m.m. | 15 000 | 15 000 | 15 000 | 15 000 | 15 000 | 15 000 |
| 2 | Diverse gebyrer | 199 300 | 199 300 | 199 300 | 199 300 | 199 300 | 199 300 |
4350 | | Jernbaneverket
(jf. kap. 1350) | 56 700 | 106 700 | 106 700 | 126 700 | 126 700 | 106 700 |
| 1 | Kjørevegsavgift
| 56 700 | 56 700 | 56 700 | 76 700 | 76 700 | 56 700 |
| 4 | Leieinntekter | 0 | 50 000 | 50 000 | 50 000 | 50 000 | 50 000 |
4380 | | Post-
og teletilsynet
(jf. kap. 1380) | 144 100 | 144 100 | 144 100 | 144 100 | 144 100 | 144 100 |
| 1 | Diverse avgifter og gebyrer
| 144 100 | 144 100 | 144 100 | 144 100 | 144 100 | 144 100 |
5450 | | Luftfartsverket
(jf. kap. 2450) | 353 720 | 353 720 | 353 720 | 353 720 | 353 720 | 353 720 |
| 35 | Til investeringsformål
(overført fra kap. 2450, post 24 Driftsresultat) | 353 720 | 353 720 | 353 720 | 353 720 | 353 720 | 353 720 |
5611 | | Renter
av lån til NSB BA | 124 000 | 124 000 | 124 000 | 124 000 | 124 000 | 124 000 |
| 80 | Renter | 124 000 | 124 000 | 124 000 | 124 000 | 124 000 | 124 000 |
5612 | | Renter
av lån til Posten Norge BA | 26 000 | 26 000 | 26 000 | 26 000 | 26 000 | 26 000 |
| 81 | Renter av ansvarlig lån | 26 000 | 26 000 | 26 000 | 26 000 | 26 000 | 26 000 |
5619 | | Renter
av lån til Oslo
Lufthavn AS | 500 000 | 500 000 | 500 000 | 500 000 | 500 000 | 500 000 |
| 80 | Renter | 500 000 | 500 000 | 500 000 | 500 000 | 500 000 | 500 000 |
| | Sum
inntekter
rammeområde 18 | 1
851 880 | 1
901 880 | 1
901 880 | 1
921 880 | 1
921 880 | 1
901 880 |
| | Netto
rammeområde 18 | 16 080
280 | 15 823
280 | 15 823
280 | 15 823
280 | 15 823
280 | 15 823
280 |
Komiteen viser til
at komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre
under pkt. 2.3 har meldt subsidiær støtte til
rammevedtak fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre.
Dette forslaget blir derfor tilråding under kap. 6 i denne
innstillingen.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre har, for å sikre flertall
for et budsjettforslag, endret på sine opprinnelige prioriteringer,
for på den måten å få sekundær
støtte fra Fremskrittspartiet og Høyre. Dette innebærer
at det i forhold til sentrumspartienes budsjettforslag slik det
framgår av Budsjett-innst. S. I. (1998-99) og Budsjett-innst.
S. I. Tillegg nr. 1 (1998-99), er gjort følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Beløp |
1301 | 70 | Tilskudd til rasjonell
og miljøvennlig transport | -5 000 |
1311 | 60 | Tilskudd til ikke-statlige
flyplasser | -15 000 |
1320 | 23 | Trafikktilsyn, drift og
vedlikehold av riksveger m.m. | -48 000 |
1320 | 60 | Tilskudd til fylkesveger
| -12 000 |
1350 | 23 | Drift og vedlikehold | -20 000 |
1350 | 30 | Investeringer i linjen
| -30 000 |
1320 | 30 | Riksveginvesteringer | 130 000 |
I tillegg til det som framgår av tabellen
er det forutsatt at det innenfor kap. 1320 post 30 skal omdisponeres
20 mill. kroner fra storbymidler til investeringer i riksvegnettet,
slik at det totalt er stilt til disposisjon 150 mill. kroner mer
til riksveginvesteringer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Venstre, legger til grunn at den økte rammen
for investeringer i riksvegnettet skal fordeles av departementet,
bl.a. med tanke på å sikre en mest mulig økonomisk
og rasjonell framdrift på pågående prosjekter. Flertallet mener
at det ved fordelingen av midler på budsjettet for år
2000 skal tas hensyn til hvilke fylker som gjennom dette har fått tildelt
ekstra midler.
Flertallet legger til grunn at
reduksjonen på vedlikehold ikke skal gå ut over
trafikksikkerhetsarbeidet. Flertallet mener kuttet
i vedlikeholdsmidlene i størst mulig grad bør
gjennomføres ved utsettelse av større utbedringsarbeider
som ikke er avgjørende for trafikksikkerhet og som ikke
blir vesentlig fordyret ved utsettelse.
Flertallet forutsetter videre
at kuttet i kap. 1350 post 30, investeringer i linjen, ikke skal
gå ut over tilretteleggingen for krengetog.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at Arbeiderpartiet vil drive en samferdselspolitikk som fremmer
fordeling, bedre miljø, framkommelighet og økt
verdiskapning i næringslivet.
Disse medlemmer mener at investeringer
i veg, jernbane, luftfart, havner og kollektivtrafikk, må samordnes
og prioriteres i forhold til hverandre. Det må derfor legges
stor vekt på arbeidet med en felles nasjonal transportplan
som skal legges fram i 2000.
Disse medlemmer mener at samferdselsinvesteringene
i større grad bør vris fra veg til bane, havn
og kollektivsatsing. Jernbaneinvesteringene må ta sikte
på å øke sikkerheten, punktligheten,
kapasiteten og redusere reisetiden. Det må satses på utvikling
av nærtrafikken i tilknytning til de store byer, inter-city
trafikken og krengetog på de mest trafikkerte fjernstrekningene.
Godstransport over lange avstander bør
i størst mulig grad overføres fra veg til båt
og bane. Havnene må integreres sterkere i det øvrige
transporttilbudet. Fiskerihavneutbygginga må styrkes som
ledd i en strategi for økt verdiskaping i fiskerinæringa.
Disse medlemmer mener at kollektivtrafikken bør
bygges ut i byer og bynære områder, slik at veksten i
biltrafikken i disse områdene kan flate ut. Framkommeligheten
for kollektivtrafikken må økes, og tilgjengelighet,
frekvens og regularitet må bli bedre. Det må tas
hensyn til at trafikk- og miljøproblemer i storbyområder
og distrikter er forskjellig. Gode samferdselsbetingelser er en
forutsetning for å opprettholde bosetting og næringsvirksomhet
i distriktene. Bilen er det best egnede framkomstmiddelet i Distrikts-Norge.
Utbyggingen av stamvegnettet må fortsette, og i deler av
landet må også riksvegnettet bygges videre ut.
Disse medlemmer vil videreføre
et velfungerende nasjonalt flytransporttilbud.
Disse medlemmer vil likeså legge
til rette for et likeverdig post- og teletilbud over hele landet.
En landsdekkende infrastruktur med stor kapasitet må sikre
at alle kan nyttiggjøre seg stadig nye muligheter for elektronisk
kommunikasjon.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen Jaglands framlegg til planer for de ulike transportsektorene
for perioden 1998-2001 bygger på disse målsettingene. Disse
medlemmer vil i utformingen av budsjettene det enkelte år
innrette budsjettet i samsvar med disse planene. Samtidig er det
i planene understreket at bevilgningene de enkelte år må skje
innenfor en forsvarlig realøkonomisk ramme.
Disse medlemmer viser til at
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet ved behandlingen av Arbeiderparti-regjeringens
framlegg til transportplaner våren 1997 gikk inn for å bevilge
5 300 mill. kroner mer til veginvesteringer i perioden 1998-2001
utover Arbeiderparti-regjeringens framlegg. Jernbaneinvesteringer ble
foreslått øket med 3 200 mill. kroner og havneinvesteringer
med 346 mill. kroner. Senterpartiet foreslo også å øke
luftfartsinvesteringene med 1 000 mill. kroner.
Disse medlemmer konstaterer at
regjeringen Bondeviks framlegg til statsbudsjett tvert imot innebærer
et kutt i riksveginvesteringer på 10 pst. fra 1998 til 1999.
Samferdselsinvesteringene er et av de områder hvor det
er kuttet hardest i budsjettet. Dette er et alvorlig brudd på politisk
troverdighet overfor velgerne.
Disse medlemmer konstaterer videre
at det i finansinnstillingen er inngått et forlik mellom
regjeringspartiene, Fremskrittspartiet og Høyre, hvor budsjettrammen
for samferdsel er redusert med 257 mill. kroner i forhold til framlegget
fra regjeringen Bondevik.
Disse medlemmer viser til at
Arbeiderpartiet ved behandlingen av finansinnstillingen har gått
inn for en ramme til samferdselsformål som er 80 mill. kroner
lavere enn Regjeringens budsjettframlegg.
Som ledd i det samlede finanspolitiske opplegget
la Arbeiderpartiet da til grunn at statens gjenstående bevilgningsforpliktelser
for tilskudd til restrukturering ved etablering av Posten Norge
BA fordeles over to år. Utgifter i 1999 ble derfor foreslått
redusert med 100 mill. kroner.
Arbeiderpartiet foreslo videre at det skal gis
kompensasjon for autodieselavgift også for ekspressbusser m.v.
som ikke har offentlig tilskudd. Bevilgningene til slik kompensasjon
ble derfor foreslått økt med 20 mill. kroner.
Arbeiderpartiet gikk også inn for at
seteavgifter for flyreiser skal avvikles og omgjøres til
en passasjeravgift. Da flyselskapene har utlignet flyseteavgifter
på flyreiser over hele landet, innebærer Arbeiderpartiets opplegg
lavere pris på flyreiser over hele landet.
Arbeiderpartiet tok i finansinnstillingen ikke
standpunkt til den nærmere disponering innenfor rammeområdet.
Arbeiderpartiets forslag
til netto budsjettramme for rammeområde 18 Samferdsel.
Avvik fra Regjeringens framlegg (i tusen kroner).
Kap. | Post | Formål | Beløp |
1330 | | Særskilte transporttiltak | |
| 60 | Avgiftskompensasjon rutebiler
| + 20 000 |
1371 | | Etablering av Posten Norge
BA | |
| 70 | Tilskudd til
restrukturering | - 100 000 |
Avvik | - 80 000 |
Disse medlemmer konstaterer at
Arbeiderpartiet ikke fikk flertall for sitt opplegg, og at den vedtatte rammen
for samferdsel er 157 mill. kroner lavere enn Arbeiderpartiets forslag.
Disse medlemmer viser til at
flertallet i Stortinget har basert rammevedtaket på en
forutsetning om reduksjon av særskilte poster i budsjettet.
Disse medlemmer finner på bakgrunn
av dette å måtte ta til etterretning forutsatte
kutt på 200 mill. kroner fra restrukturering i Posten Norge
BA, kutt på 15 mill. kroner fra drift og vedlikehold i
Jernbaneverket, kutt på 10 mill. kroner fra ikke-statlige
flyplasser, og en økning i Jernbaneverkets leieinntekter
på 50 mill. kroner. Det er enighet om en økning
på 20 mill. kroner i refusjon til ekspressbusser m.v. Disse
medlemmer går imidlertid mot kutt på 10
mill. kroner til kjøp av posttjenester og mot økning
på 8 mill. kroner til Redningselskapet. Dette gir et netto
kuttbehov på 2 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til Regjeringens
forslag om en reduksjon i riksveginvesteringene med 10 pst. Regjeringen
legger i budsjettet opp til en ytterligere reduksjon i framdriften
av igangsatte vegprosjekt. Regjeringen har selv beregnet at for å drive
igangsatte prosjekt rasjonelt, er det behov for omlag 800 mill. kroner
mer enn det er funnet rom for i 1999. Forlenget byggetid fører
til økte anleggskostnader. Eksempelvis vil ett års
forlengelse av byggeperioden for et gjennomsnittsanlegg føre
til at anleggskostnadene øker med 10-15 pst.
Regjeringen søker i en viss utstrekning å kompensere
for dette ved å framskynde bompengeselskapenes tilførsel
til bompengeprosjektene. Dette resulterer imidlertid i at statens
forpliktelser de kommende år øker. Staten vil
derfor få mindre frihet i innretningen av veginvesteringene.
Disse medlemmer mener at det
må legges opp til en mest mulig rasjonell framdrift av
igangsatte vegprosjekt. Derfor vil disse medlemmer legge
opp til et noe større tempo i gjennomføringen
av noen stamveg- og riksvegprosjekter, og gang- og sykkelveger.
Dette fører også til at flere prosjekter blir
ferdigstilt.
Disse medlemmer gjør
derfor en intern omfordeling av 260 mill. kroner fra trafikktilsyn,
drift og vedlikehold av riksveger m.m. til riksveginvesteringer. I
forbindelse med reduksjon av drift- og vedlikeholdsposten legges
det opp til skjerming av trafikksikkerhetsarbeidet som går
inn under denne posten (trafik-anttiltak). Ellers legges det opp
til at departementet/vegetaten foretar reduksjonen uten
spesielle føringer. Forslaget innebærer at oppfyllelsen
av vegplanen blir mer lik for de to postene, og at begge postene
kommer ut noe i underkant av samme nominelle nivå som i 1998.
Post (mill. kroner) | Budsjett 1998 | Regj. forslag | Fraksj.
forslag | Pst. av 1998 budsjett | Oppf.
vegplanen pst. |
Trafikktilsyn, drift og
vedlikehold
av riksveger | 5 181 | 5 420 | 5 160 | 99,6 | 47,8 |
Riksveginvesteringer | 4 201 | 3 923 | 4 183 | 99,6 | 48,5 |
Sum statlige midler | | | | | |
(alle poster) | 9 540 | 9 546 | 9 546 | 100,1 | 48,0 |
Økningen fordeles
slik: | |
Stamveger | 110 mill. kroner |
Øvrige riksveger
| 80 mill. kroner |
Mindre investeringstiltak
| 70 mill. kroner |
(særskilte miljø-
og trafikksikkerhetstiltak og rassikring, bl.a. gang- og sykkelveger) | |
Disse medlemmer foreslår
videre å øke rammen til investering i fiskerihavner
med 12 mill. kroner. Dette foreslås disponert til økt
bevilgning til reparasjoner/havneforbedringer, økt
tilskudd til fiskerihavneanlegg, oppstart av Melbu havn og sluttføring
av Svartnes havn.
Disse medlemmer foreslår
videre å bevilge 3,3 mill. kroner for videreføring
av statlige tilskudd til flyruter til og fra Fagernes lufthavn og
hhv. Oslo og Bergen.
Til inndekning
av økningen og netto inndekningsbehov foreslås
følgende kutt: |
Kystadministrasjon | 4,3 mill. kroner |
Transportforskning | 4,0 mill. kroner |
Tilskudd til rasjonell
og miljøvennlig transport | 7,0 mill. kroner |
Flyplassanlegg | 2,0 mill. kroner |
Arbeiderpartiets forslag
til disponering av den vedtatte budsjettramme for rammeområde
18 Samferdsel. Avvik fra Regjeringens framlegg (i tusen kroner)
Kap. | Post | Formål | Avvik |
| | Utgifter
rammeområde 18 (i hele tusen kroner) | |
1060 | | Kystadministrasjon
(jf. kap. 4060) | |
| 1 | Driftsutgifter | -4 300 |
1064 | | Havnetjenesten
(jf. kap. 4064) | |
| 30 | Fiskerihavneanlegg | +10 000 |
| 60 | Tilskudd til fiskerihavneanlegg
| +2 000 |
1301 | | Forskning
og utvikling m.v. | |
| 50 | Samferdselsforskning | -4 000 |
| 70 | Tilskudd til rasjonell
og miljøvennlig transport | -7 000 |
1310 | | Flytransport | |
| 70 | Godtgjørelse for
innenlandske flyruter | +3 300 |
1311 | | Tilskudd
til regionale flyplasser | |
| 60 | Tilskudd til ikke-statlige
flyplasser | -10 000 |
1320 | | Statens
vegvesen (jf. kap. 4320) | |
| 23 | Trafikktilsyn, drift og
vedlikehold av riksveger m.m. | -260 000 |
| 30 | Riksveginvesteringer | +260 000 |
1330 | | Særskilte
transporttiltak | |
| 60 | Avgiftskompensasjon rutebiler
| +20 000 |
1350 | | Jernbaneverket
(jf. kap. 4350) | |
| 23 | Drift og vedlikehold
| -15 000 |
1371 | | Etablering
av Posten Norge BA | |
| 70 | Tilskudd til restrukturering
| -200 000 |
2450 | | Luftfartsverket
(jf. kap. 5450, 5491 og 5603) | |
| 30 | Flyplassanlegg
| -2 000 |
| | Sum
utgifter rammeområde 18 | -207
000 |
Inntekter rammeområde 18 (i hele tusen
kroner) |
4350 | | Jernbaneverket
(jf. kap. 1350) | |
| 4 | Leieinntekter
| +50
000 |
| | Sum
inntekter rammeområde 18 | +50
000 |
| | Sum
netto rammeområde 18 | -257
000 |
| | Sum rammeområde
18 - rammevedtak | 0 |
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag knyttet til rammedisponeringen:
«X.
Økningen under kap. 1064 Havnetjenesten
og kap. 1320 post 30 Riksveginvesteringer fordeles i samsvar med
Arbeiderpartiets merknader i innstillingen.»
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre er opptatt av gode kommunikasjonsårer
i alle deler av landet. Samferdselspolitikken har store konsekvenser for
distriktenes konkurranseevne og mulighet for fortsatt verdiskapning
og den har store konsekvenser for luftkvalitet og dermed også livskvaliteten
og helsetilstanden i byene. Disse medlemmer vil prioritere trafikksikkerhet
og rassikring, vegvedlikehold, viktige samferdselstiltak i distriktene,
miljøvennlig samferdsel i byområdene og fortsatt
satsing på krengetog og styrking av vedlikeholdet av jernbanen.
Vegvedlikehold er avgjørende for trafikksikkerheten og
nødvendig for å opprettholde vegkapitalen. For
dårlig vedlikehold gir redusert trafikksikkerhet og kan
føre til store kostnader til opprusting på et
senere tidspunkt. Vegvedlikehold innebærer også satsing
på brøyting og legger på den måten
til rette for økt bruk av piggfrie vinterdekk i byområdene
som er sterkt plaget av svevestøv.
Disse medlemmer prioriterer trafikksikkerhet og
rassikring. Rassikring tilføres 75 mill. kroner over en
egen post, i tillegg til ordinære riksveginvesteringer som
i en del tilfeller reduserer rasfaren.
Disse medlemmer er opptatt av å sikre
gode kommunikasjoner i distriktene. Godt vedlikehold er viktig også i
denne sammenheng. Samtidig har en funnet plass for å starte
opp 8 nye prosjekter på øvrig riksvegnett/fylkesvegnettet
som alle har stor lokal og regional betydning.
Jernbanevedlikehold er avgjørende for å sikre
regularitet i reisetilbudet. Godt vedlikehold er også en
forutsetning for at nytt materiell og satsingen på krengetog
skal gi den positive effekt i form av kortere reisetid og flere
passasjerer. Disse medlemmer er opptatt av oppfølgingen
av det vedtak Stortinget har gjort om satsing på krengetog,
og er tilfreds med at det er satt av 310 mill. kroner til denne
satsingen i 1999.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets prinsipale forslag i Budsjett-innst. S.
I (1998-1999) om en nettoramme på 16 287 780 000 kroner.
Disse medlemmer viser til at
det i Fremskrittspartiets samferdselsbudsjett er lagt vekt på en
større satsing innenfor vegbygging, vedlikehold, trafikksikring
og bussruter.
Disse medlemmer vil vise til
følgende statistikk over innenlands persontransport etter
transportmåte 1996:
Innenlandsk persontransport
etter transportmåte 1996. Kilde: SSB
| Mill. passasjerkilometer | Prosent |
Bilferjeruter | 256 | | 0,45 |
Annen rutefart | 367 | | 0,64 |
Sum sjøtransport
| | 623 | - |
NSB | 2 384 | | 4,17 |
Bybaner | 383 | | 0,67 |
Sum jernbanetransport | | 2 767 | - |
Rutebiler | 3 752 | | 6,57 |
Drosjer | 570 | | 1,00 |
Utleiebiler | 641 | | 1,12 |
Personbiler | 44 052 | | 77,13 |
Motorsykler | 768 | | 1,34 |
Sum vegtransport | | 49 783 | - |
Lufttransport
| 3 938 | 3 938 | 6,90 |
Sum | 57 111 | 57 111 | |
Disse medlemmer legger til grunn
at vegtrafikken utfører 87,2 pst. av all persontransport
i Norge, og at bilbruk alene står for 79,2 pst. Fremskrittspartiet baserer
seg på at bil- og vegtrafikk også i fremtiden
vil spille en dominerende rolle i norsk samferdsel. Fremskrittspartiet
har vanskelig for å se hvordan Regjeringen har tenkt seg
en omprioritering ved at bilbruk skal reduseres og kollektivtrafikk
skal prioriteres i dette budsjettet. Riktignok er investeringstakten
i stamvegnettet redusert, men noen alternative transporttilbud foreslås
ikke etablert. Resultatet blir et rent nedskjæringsbudsjett
uten virkemidler for å løse problemene i norsk
samferdsel.
Disse medlemmer vil derfor forsere
utviklingen av stamvegnettet i Norge, og forbedre vedlikeholdet. Videre
foreslår disse medlemmer en økning
i tilskuddet til fylkesveger. Fremskrittspartiet foreslår
i Budsjett-innst. S. I (1998-99) og Budsjett-innst. S. I. Tillegg
nr. 1 (1998-99) derfor en samlet økning på 1 700
mill. kroner
Disse medlemmer foreslår
i finansinnstillingen totalt følgende endringer:
Statsbudsjettet 1999 Fremskrittspartiets
endringer i forhold til Regjeringens forslag under rammeområde
18
(i 1000 kroner)
Kap. | Post | Formål | FrP |
1060 | | Kystadministrasjon
(jf. kap. 4060) | |
| 1 | Driftsutgifter | -9 000 |
1064 | | Havnetjenesten
(jf. kap. 4064) | |
| 60 | Tilskudd til fiskerihavneanlegg
| -7 000 |
1300 | | Samferdselsdepartementet
(jf. Kap. 4300) | |
| 1 | Driftsutgifter | -7 000 |
1301 | | Forskning
og utvikling m.v. | |
| 21 | Utredninger vedrørende
miljø, trafikksikkerhet m.v. | -5 000 |
| 50 | Samferdselsforskning | -27 000 |
| 70 | Tilskudd til rasjonell
og miljøvennlig transport | -20 000 |
1310 | | Flytransport | |
| 70 | Godtgjørelse for
innenlandske flyruter | -7 500 |
1320 | | Statens
vegvesen (jf. kap. 4320) | |
| 23 | Trafikktilsyn, drift og
vedlikehold av riksveger m.m. | +200 000 |
| 30 | Riksveginvesteringer | +1 350 000 |
| 60 | Tilskudd til fylkesvegformål
| +150 000 |
1330 | | Særskilte
transporttiltak | |
| 60 | Avgiftskompensasjon rutebiler
| -380 000 |
| 70 | Tilskudd til Hurtigruten
| -80 000 |
1350 | | Jernbaneverket
(jf. kap. 4350) | |
| 23 | Drift og vedlikehold | -300 000 |
| 30 | Investeringer i linjen
| -150 000 |
1351 | | Overføringer
til NSB BA | |
| 70 | Betaling for persontransporttjenester
| -120 000 |
1370 | | Kjøp
av posttjenester | |
| 70 | Betaling for ulønnsomme
posttjenester | -180 000 |
1371 | | Etablering
av Posten Norge BA | |
| 70 | Tilskudd til
restrukturering | -200 000 |
| | Sum endringer
under rammeområde 18 | +207
500 |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres prinsipale forslag i Budsjett-innst. S. I (1998-99)
om en nettoramme på kr 16 645 480 000.
Disse medlemmer vil peke på at
forslaget fra Regjeringen innebærer en svekket satsing
på kommunikasjoner i Norge. Regjeringen tar ikke konsekvensen av
at et forbedret samferdselsnett er av den største betydning
for næringslivet, særlig i distriktene. Høyres satsing
har vært særlig innrettet mot veger fordi dette vil
gi den beste samfunnsøkonomiske avkastningen. For 1999
foreslår Høyre i sitt alternative statsbudsjett å øke
veginvesteringene med en milliard kroner ut over det Regjeringen
Bondevik legger opp til.
Disse medlemmer vil understreke
at Høyres samferdselspolitiske målsetting er at
alle deler av landet skal ha en moderne infrastruktur. Innen geografiske områder
der det ikke er kommersielt grunnlag for moderne tjenester, er det
en klar offentlig oppgave å bidra til at tjenestene likevel
etableres. Manglende omstillingsevne og manglende vilje til å utnytte
de fordeler en fri konkurranse byr på, vil i neste omgang svekke
det offentliges muligheter til å understøtte utsatte
områder.
Disse medlemmervil
understreke den avgjørende betydningen en godt utbygget
infrastruktur innen samferdselssektoren har for sysselsetting og bosetting.
Gode kommunikasjoner er en forutsetning for et verdiskapende næringsliv.
De store avstandene innenlands og de meget lange avstandene til
og fra de viktigste markedene utenlands, forutsetter at transporten
er minst like effektiv som i de land vi konkurrerer med. Uten en
effektiv transport vil næringslivets konkurranseevne svekkes,
verdiskapningen reduseres og dermed gjøre velferdsgoder
usikre. Dette gjelder både i distriktene og i byområdene. Disse sammenhengene representerer den
gode sirkel. Den gode sirkel skaper verdier og realiserer samfunnsmessige
velferds- og miljøpolitiske målsettinger. Det
er nødvendig å minne om disse sammenhengene i
en tid hvor det politiske fokus som oftest er på transporters
ulemper.
Disse medlemmer vil peke på at
det må være en hovedoppgave å legge de
transportpolitiske forutsetningene slik til rette at ikke bare eksisterende
næringsliv fortsatt skal finne det mulig å drive
sin virksomhet i eller utfra Norge, men også å stimulere
til nyetableringer i Norge. I en internasjonal sammenligning av lokaliseringsfaktorer
kommer imidlertid Norge relativt dårlig ut. Det gjelder
bl.a. på transportområdet. En undersøkelse
fra European Logistics Association viser at logistikkostnadene i
norsk industri ligger mer enn 50 pst. høyere enn i Europa
ellers. Transporten er den viktigste komponenten og utgjør
ca. 2/3 av logistikkostnadene. I gjennomsnitt utgjør
transportkostnadene alene nærmere 8 pst. av omsetningsverdien.
Disse medlemmer vil videre peke
på at vi synes å gå mot et historisk
lavmål i veginvesteringene som andel av BNP. I dag utgjør
veginvesteringene 0,5 pst. av BNP, 0,6 pst. dersom bompengene tas
med. Til sammenligning utgjør transportinvesteringene i
EU vel 1 pst. av BNP. Her satser man på infrastrukturen
for å styrke medlemslandenes konkurransekraft. Lave investeringer
i samferdsel i forhold til BNP og et svært høyt avgiftsnivå på transport
svekker vår posisjon. De norske avgiftene i dag er 30-35
pst. høyere enn i våre naboland og opp mot 50
pst. høyere enn gjennomsnittet i EU.
Når 75 pst. av transportkostnadene
og 55 pst. av transportarbeidet i Norge er knyttet til vegtransport,
er god vegstandard av særlig stor betydning for bedriftenes
transportkostnader. Denne sterke veksten i vegtransporten gjenspeiler
i stor grad omleggingene til ordrestyrt produksjon og distribusjon
hvor vegtransporten hittil har svart best på de krav brukerne
stiller til hyppige, fleksible og pålitelige forsendelser
dør-til-dør. 70-80 pst. av alle godstransporter
er under 150 km hvor det er meget små muligheter for å konkurrere
med lastebilen i forhold til krav til frekvens o.l som transportbrukerne
stiller. En transportpolitikk som ikke tar tilstrekkelig hensyn
til disse sammenhenger, vil være forfeilet.
Selv om vegstandarden i dag er bedre enn tidligere, har
ikke utbyggingen på langt nær maktet å holde
tritt med økningen i transportbehovene. Stamvegene representerer
de viktigste elementene for bedre tilgjengelighet innenlands og
til markedene i utlandet. Selv om stamvegene ikke utgjør
mer enn 7 pst. av det samlede offentlige vegnettet, så har
det hele 40 pst. av trafikkarbeidet. Kun 90 pst. av de ordinære
investeringsrammene for perioden 1994-97 ble oppfylt. Dette resulterte
i at samfunn og næringsliv gikk glipp av 3,1 mrd. kroner
i kostnadsbesparelser. Trendene synes dessverre å peke
i retning av redusert statlig innsats i vegsektoren, mens trafikkveksten
fortsetter utover de forutsetninger som er lagt i de nye langtidsplanene.
Disse medlemmer viser til at
det har skjedd en sterk vekst i ressursene til jernbanen siden 1990.
Andelen til vegformål gikk ned fra 66 pst. i 1996 til 60
pst. i 1997, mens andelen til jernbanen gikk opp fra 34 pst. til
40 pst., jf. at en samtidig ser at jernbanens markedsandeler i gods
og persontransport i 1997 ikke var på mer enn hhv. 11 pst.
(+2 pst. fra 1996) og 4 pst. (-1 pst. fra 1996). En ansvarlig
samferdselspolitikk tilsier derfor at den sterke veksten i ressursbruken
til jernbaneformål nå må flate ut, og
vekten legges på mest mulig effektiv bruk av de ressurser
som stilles til rådighet.
Disse medlemmer mener at de begrensede
ressursene som stilles til disposisjon innen samferdselssektoren,
gjør det påkrevet at ressursene blir effektivt utnyttet.
Det gjør det nødvendig å foreta organisatoriske
endringer både innenfor utbygging og drift i samferdselssektoren.
Det kan illustreres ved at det lave investeringsnivået
som det legges opp til i statsbudsjettet for 1999, øker
kostnadene for ferdigstillelse av eksisterende anlegg med 10-15
pst. i følge Regjeringens egne tall. I forkant av utarbeidelsen
av nye sektorplaner for samferdselssektoren bes Regjeringen om å fremlegge
en stortingsmelding om effektivisering og organisering innen samferdselssektoren.
Stortinget har vedtatt at Statens vegvesens
produksjonsavdeling skal være konkurransedyktig i forhold til
private entreprenører. På grunn av at produksjonsavdelingen
er en integrert del av forvaltningen i Statens vegvesen lar konkurranseevnen
seg ikke dokumentere. Skal Stortingets vedtak kunne følges
opp, krever det at Statens vegvesens produksjonsavdeling blir omdannet til
eget aksjeselskap.
For å oppnå en bedre ressursutnyttelse
og å unngå overskridelse ved utbygging av samferdselsprosjekter, må nye
organisasjonsmodeller prøves ut. I Sverige, Finland og
Storbritannia har man med hell satt ut hele utbyggings- og driftsansvaret
til ikke-offentlige aktører. Ved utbygging av et vegprosjekt
fastlegger det offentlige hvor vegen skal gå og hvilken
standard den skal ha. Prosjektet legges så ut som en totalentreprise der
tilbyderen som vinner anbudet har ansvaret for prosjekteringen,
utbyggingen, finansieringen av utbyggingen og driften for en kontraktsperiode
på f.eks 20 år. Entreprenøren får
betalt ved at det offentlige betaler en årlig leiesum.
Etter kontraktperiodens utløp tilfaller eiendomsretten
til det offentlige.
Evalueringsrapporter anslår kostnadsreduksjonene ved
en slik organisering til å være i størrelsesorden
15 pst. En annen fordel med en slik modell er at det er utbyggeren
som må bære eventuelle kostnadsoverskridelser.
Det kan bidra til å klargjøre de reelle kostnadene
når utbyggingsvedtak fattes. Ved en slik organisering oppnår
man en sammenhengende anleggsperiode. Det vil medføre ytterligere
kostnadsbesparelser. I statsbudsjettet varsler Regjeringen om økte
kostnader på 10-15 pst. på grunn av ineffektiv
fremdrift av anleggsvirksomheten.
De fremtidige bindingene på vegbevilgningene representerer
et betydelig problem. På grunn av avtaler med bompengeselskaper,
kommuner og fylkeskommuner er en stor del av de fremtidige vegbevilgningene bundet
opp. Dette reduserer Stortingets muligheter til å foreta
nye prioriteringer og iverksette nye prosjekter.
Innen fergesektoren dokumenterer forskningsrapporter
at det er betydelige summer å spare på å konkurranseutsatte
fergetrafikken. Regjeringen bør derfor utarbeide et program
for konkurranseutsetting av fergesektoren og presentere dette for
Stortinget.
Også innenfor jernbanevirksomheten
er det behov for organisatoriske endringer. NSB BA bør
omorganiseres til et aksjeselskap for å kunne gjennomgå den nødvendige
omstilling. Jernbanenettet bør åpnes for andre
aktører enn NSB slik at det etableres en konkurransesituasjon.
Der det ikke er kommersielt grunnlag for togtrafikk, bør
staten gå inn kjøpe tjenester av trafikkselskapene.
Også Jernbaneverket bør i størst mulig grad
konkurranseutsette sine vedlikeholds- og utbyggingsoppgaver for å bedre
kostnadseffektiviteten. Det er store metodeproblemer knyttet til
kjøp av ulønnsomme jernbanetjenester når
disse ikke er gjenstand for konkurranseutsetting. De samme metodeproblemene
er knyttet til kjøp av ulønnsomme posttjenester.
Lostjenesten er gebyrfinansiert. Høyre
er positive til at brukerne av lostjenester betaler det tjenesten
koster. Det er et problem at lostjenesten som monopolinstitusjon,
selv fastsetter gebyrene. Det gjør det mulig å øke gebyrene
uten å foreta en gjennomgang av egen drift for å redusere
kostnadene. Det bør vurderes tiltak for motvirke disse
problemene. Disse medlemmer viser for øvrig
til sine merknader i innstilling til St.prp. nr. 5 (1998-99).
Disse medlemmer viser til sine
prinsipale forslag til bevilgninger under rammeområde 18
som bakgrunn for forslag til ramme i finansinnstillingen, jf. Budsjett-innst.
S. I (1998-99). Endringer i forhold til Regjeringens forslag (i
parentes) går fram av tabellen nedenfor:
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. 1 med
Tillegg nr. 8 og 11 | H |
Utgifter rammeområde 18 (i hele tusen
kroner) |
1060 | | Kystadministrasjon | | |
| 1 | Driftsutgifter | 78 900 | 73 900 (-5
000) |
1064 | | Havnetjenesten | | |
| 30 | Fiskerihavneanlegg | 130 000 | 136 000 (+6
000) |
| 33 | Farleder | 37 000 | 43 000 (+6
000) |
1320 | | Statens
vegvesen | | |
| 30 | Riksveginvesteringer | 3 923 000 | 4 782 500 (+859 500) |
| 31 | Tilskudd til rassikring
| 75 600 | 122 200 (+46
600) |
| 60 | Tilskudd til
fylkesvegformål | 237 900 | 300 000 (+62 100) |
1330 | | Særskilte
transporttiltak | | |
| 60 | Avgiftskompensasjon rutebiler
| 380 000 | 400 000 (+20
000) |
1350 | | Jernbaneverket | | |
| 23 | Drift og vedlikehold | 2 264 000 | 2 214 000 (-50 000) |
| 30 | Investeringer i linjen
| 1 349 000 | 1 299 000 (-50 000) |
1351 | | Overføringer
til NSB BA | | |
| 70 | Betaling for persontransporttjenester
| 980 000 | 930 000 (-50
000) |
1370 | | Kjøp
av posttjenester | | |
| 70 | Betaling for ulønnsomme
posttjenester | 580 000 | 520 000 (-60
000) |
1371 | | Etablering
av Posten Norge BA | | |
| 70 | Tilskudd til restrukturering
| 200 000 | 0 (-200
000) |
| | Sum utgifter
rammeområde 18 | 17 932
160 | 18 517
360 (+585 200) |
Inntekter rammeområde 18 (i hele tusen
kroner) |
4350 | | Jernbaneverket | | |
| 1 | Kjørevegsavgift
| 56 700 | 76 700 (+20
000) |
| | Sum inntekter
rammeområde 18 | 1 851
880 | 1 871
880 (+20 000) |
| | Sum netto
rammeområde 18 | 16 080
280 | 16 645
480 (+565 200) |
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
peke på at forslaget til statsbudsjett for 1999 ikke innebærer
noen endring av samferdselspolitikken i mer miljøvennlig
retning. Heller ikke innebærer budsjettet noen styrking
av arbeidet med sikring av barns skoleveg i forhold til det opplegget som
ble presentert i NVVP. Budsjettet innebærer dessuten en
videreføring av løftebruddene i forhold til rassikringstiltak
i indre Hardanger.
Selv om det er foreslått å sette
i gang få nye, store vegprosjekter, videreføres
en rekke større prosjekter med betydelige miljøkonsekvenser,
som Sosialistisk Venstreparti tidligere har stemt i mot.
Dette gjelder bl.a. ny E18 i Nordre Vestfold, Trekantsambandet Stord-Sveio-Bømlo
og Oslofjord-forbindelsen mellom Drøbak og Hurum. Dette
medlem vil peke på at en betydelig del av bevilgningene
i 1999 gjelder bindinger på prosjekter som Sosialistisk
Venstreparti har gått i mot tidligere, eller har foreslått
betydelig redusert.
Dette medlem viser til at Sosialistisk
Venstreparti i Budsjett-innst. S. I (1998-99) foreslår å øke bevilgningene
til fylkesveger med 50 mill. kroner ut over Regjeringens
forslag. Økningen skal i all hovedsak gå til tiltak
for bedret trafikksikkerhet på de kommunale og
fylkeskommunale skolevegene. I tillegg foreslår Sosialistisk
Venstreparti å øke bevilgningene til rassikring
på riksvegene med til sammen 180 mill. kroner - midler
som også i stor grad forutsettes kanalisert til skoleveger.
Disse midlene fordeler seg slik:
– Generelle
rassikringstiltak under kap 1320 post 30 økes med 60 mill.
kroner.
– Rassikring i indre Hardanger økes
med 40 mill. kroner for å bringe bevilgningen opp mot det
nivå befolkningen i Hardanger har blitt lovet.
– Kap 1320 post 31, tilskudd til
rassikring, økes med 80 mill. kroner.
Dette medlem har merket seg at
Regjeringen foreslår en betydelig økning i drift
og vedlikehold av riksveger. Dette medlem viser til
at Sosialistisk Venstreparti i sitt alternative budsjett foreslår å redusere
denne økningen noe, og i stedet la en del av den foreslåtte økningen
gå til høyst nødvendige tiltak innenfor
gang- og sykkelvegnettet og til miljø- og kollektivtiltak.
Til sammen foreslår Sosialistisk Venstreparti å omprioritere
100 mill. kroner fra drift til miljøinvesteringer.
Innenfor stam- og riksvegbudsjettet foreslår
Sosialistisk Venstreparti omprioriteringer fra store stamvegprosjekter
til kollektiv- og miljøtiltak og til riksveger i distriktene,
i tråd med Sosialistisk Venstrepartis opplegg i Innst.
S. nr. 273 (1996-97) om NVVP. Tilskuddet til kollektivtiltak i storbyene
foreslås bl.a. økt med 100 mill. kroner.
Dette medlem viser til at det
har foregått en omfordeling av veginvesteringer på 90-tallet
hvor Nord-Norge er den store taperen, mens det sentrale Østlandet
har fått en betydelig større andel av investeringene.
Omfordelingen mellom store stamvegprosjekter og riksveger tar sikte
på å motvirke denne sentralisering av investeringer.
Det samme gjør økte investeringer på rassikring.
Dette medlem viser til at Sosialistisk
Venstreparti videre foreslår å øke kompensasjonen
for autodieselavgift til rutegående transport. Rapporter
Sosialistisk Venstreparti har hentet inn fra fylkeskommunene viser
en betydelig underkompensering i Regjeringens forslag. Når
det gjelder fylkeskommunenes ansvar for kollektivtrafikk for øvrig,
viser dette medlem til at Sosialistisk Venstreparti
i sitt alternative statsbudsjett foreslår betydelig styrking
av fylkeskommunenes økonomi bl.a. for å kunne
bidra til en styrking av kollektivtrafikken, og ikke en reduksjon
i overføringene på 54 mill. kroner som forutsatt
av Regjeringen.
Forslag til budsjett for Jernbaneverket i St.prp.
nr. 1 (1998-99) innebærer en gledelig økning i
forhold til 1998-bevilgning, men betyr likevel et lavere ambisjonsnivå enn
i Innst. S. nr. 253 (1996-97) om Norsk Jernbaneplan 1998-2007
(NJP), som Stortinget behandlet våren 1997. Dette gjelder
særlig:
– Forslaget
til vedlikehold av linja ligger omlag 130 mill. kroner lavere enn
det årlige beløpet Stortinget samlet seg om i
NJP.
– Bevilgningene til tilpasning
til bruk av krengetog ligger fortsatt for lavt til å oppfylle
Stortingets forutsetning ved behandling av NJP, der rammen ligger
på 1,6 mrd. kroner over fire år.
Totalt foreslår Sosialistisk Venstreparti en økning i
investeringene i linja fra 1,35 mrd. kroner til 2,0 mrd. kroner
- i tråd med det som var Jernbaneverkets forslag til rammer
i Norsk Jernbaneplan.
De viktigste forslagene i rammeområde
18 fra Sosialistisk Venstreparti i Budsjett-innst S. I (1998-99)
er følgende:
– Reduksjoner
på stamveger og vegadministrasjon på til sammen
om lag 350 mill. kroner.
– Tilskudd til kollektivtrafikk
(inkl. storbymidler), gang- og sykkelveger og miljøtiltak økes
med til sammen 200 mill. kroner, mens bevilgningene til mindre riksvegprosjekter
i fylkene økes med om lag 100 mill. kroner eksklusive rassikring.
– Skoleveger, tilskudd til fylkesveger
og rassikring på riksveger økes med 230 mill.
kroner.
– Bevilgningene til drift og vedlikehold
av kjørevegen (Jernbaneverket) økes med 100 mill.
kroner, mens investeringer i linja økes med 650 mill. kroner.
Dette medlem har nedenfor oppsummert
forslagene fra Sosialistisk Venstreparti som ligger inne i forslaget
til rammesum for rammeområde 18, sammenliknet med Regjeringens
forslag i St.prp. nr. 1 (1998-99) med tilleggsproposisjoner, og
sammenliknet med «nattforliket» mellom regjeringspartiene
og høyrepartiene:
Kap. | Formål | Regjeringen | «Nattforliket» | SV |
1060 | Kystadministrasjon (jf.
kap. 4060) | 131 300 | 139 300 (+8
000) | 131 300 (0) |
1064 | Havnetjenesten (jf. kap.
4064) | 192 000 | 192 000 (0) | 212 000 (+20
000) |
1310 | Flytransport | 271 100 | 271 100 (0) | 282 600 (+11
500) |
1311 | Tilskudd til regionale
flyplasser | 140 900 | 130 900 (-10
000) | 140 900 (0) |
1320 | Statens vegvesen (jf. kap.
4320) | 9 546 500 | 9 546 500 (0) | 9 721 300 (+174 800) |
1330 | Særskilte transporttiltak
| 580 600 | 600 600 (+20
000) | 595 600 (+15
000) |
1350 | Jernbaneverket (jf. kap.
4350) | 3 613 000 | 3 598 000 (-15 000) | 4 363 000 (+750 000) |
1370 | Kjøp
av posttjenester | 580 000 | 570 000 (-10 000) | 580 000 (0) |
1371 | Etablering
av Posten Norge BA | 200 000 | 0 (-200 000) | 200 000 (0) |
| Sum utgifter | 17 932
160 | 17 725
160 (-207 000) | 18 903
460 (+971 300) |
Kap. | Formål | Regjeringen | «Nattforliket» | SV |
4350 | Jernbaneverket
(jf. kap. 1350) | 56 700 | 106 700 (+50 000) | 56 700 (0) |
| Sum inntekter | 1 851
880 | 1 901
880 (+50 000) | 1 851
880 (0) |
| | Regjeringen | «Nattforliket» | SV |
| Sum netto | 16 080
280 | 15 823
280 (-257 000) | 17 051
580 (+971 300) |
Dette medlem har valgt å fremme
forslag innenfor den ramme som er vedtatt av Stortinget 30. november
1998. En rekke av de forslag som ligger i Sosialistisk Venstrepartis
primære standpunkt til disponering innenfor rammeområde
18 vil det da ikke være plass til, og forslagene i denne
innstillingen må derfor vurderes på denne bakgrunn.
Innenfor den vedtatte ramme har dette
medlem valgt å prioritere:
– rassikringstiltak,
både på riks- og fylkesveger,
– økt utbygging av gang-
og sykkelveger, både på riksveger og innenfor
fylkesvegrammen,
– omprioriteringer fra stamveger
til riksveger i distriktene,
– investeringer på jernbanen
for å øke gjennomføringen av «krengetogtiltak».