Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anneliese Dørum, Sigvald Oppebøen Hansen, lederen
Grete Knudsen, Synnøve Konglevoll, Rune E. Kristiansen
og Tomas Norvoll, fra Fremskrittspartiet, Ursula Evje og Ulf Erik
Knudsen, fra Kristelig Folkeparti, Arne Lyngstad og Anne Brit Stråtveit,
fra Høyre, Inge Lønning og Petter Løvik,
fra Senterpartiet, Marit Tingelstad, fra Sosialistisk Venstreparti,
Rolf Reikvam, og fra Venstre, Helene Falch Fladmark, vil
innledningsvis vise til de respektive partiers merknader i Budsjett-innst.
S. I (1999-2000) og Stortingets behandling av denne 26. november
1999.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,
vil fremheve at i et samfunn der kunnskap og kompetanse blir stadig
viktigere for den enkelte og næringslivets muligheter,
blir satsingen på utdanning helt sentral i å legge
det økonomiske grunnlaget for velferdsstaten. Flertallet bygger
sin utdanningspolitikk på visjonen om at alle skal ha de
samme muligheter til utdanning, ut fra egne forutsetninger og uavhengig
av bosted. Kunnskapssamfunnet stiller helt andre krav til kompetanse
enn tidligere. Flertallet mener derfor det er viktig å styrke grunnskole
og videregående opplæring, samt universitet, høgskoler
og forskning.
Flertallet viser til at kommuneøkonomien
styrkes med om lag 1 mrd. kroner i budsjettforliket. Av dette kommer
650 mill. kroner i form av frie midler (økte rammetilskudd).
Dette vil bedre kommunenes muligheter til å satse på skolen.
Flertallet viser videre til at
kommuneopplegget innebærer en styrking av skolefritidsordningen
med 100 mill. kroner. Dette vil bringe tilskuddet nær opp
til nivået fra 1997.
Flertallet viser til at som en
start på en utlånsordning på skolebøker
i videregående skole blir det bevilget 100 mill. kroner.
Flertallet viser til at desentralisert
høyskoleutdanning styrkes med 20 mill. kroner og universitetene med
100 mill. kroner. Denne økte innsatsen vil hjelpe universitetene
i omstillingsarbeidet.
Flertallet viser til at budsjettavtalen
mellom Arbeiderpartiet og regjeringspartiene innebærer
at det kan bygges 1 000 studentboliger neste år. Det er
550 flere enn i Regjeringens opplegg. Det er også lagt
inn midler slik at tilskuddssatsen kan økes i for eksempel Oslo
hvor byggekostnadene er langt høyere. Flertallet viser
til at budsjettavtalen ber Regjeringen endre reglene i tråd
med dette. Flertallet viser også til at tilskuddet
til bygging av utleieboliger økes med 50 mill. kroner i
budsjettforliket, og at dette er et viktig tiltak for å øke
tilgangen på boliger for ungdom og vanskeligstilte.
Flertallet vil understreke enhetsskolen,
en skole for alle, som viktig kunnskaps- og møtearena,
en skole der alle skal gis opplæring ut fra egne premisser.
Flertallet vil peke på den
store utfordring som både myndigheter og skolesamfunn er
stilt overfor, som kan sikre en stadig mer individuelt rettet opplæring
innenfor et fellesskap.
Flertallet understreker viktigheten
av å sikre et godt arbeidsmiljø i skolen, som
både elever og lærere finner seg vel med, og som
kan sikre gunstig læringsmiljø og sikre rekruttering
av lærere til arbeid med barn og unge i den offentlige
skolen.
Flertallet viser til at det er
avgjørende viktig å gi alle barn og unge i skolepliktig
alder et kvalitativt likeverdig skoletilbud. Tilgang på godt
kvalifisert personell er videre en forutsetning for at grunnlaget
for velferdsstaten kan opprettholdes og videreutvikles. Flertallet peker
på at det er en tendens til flukt fra førskolelærer/læreryrket
og viser til den melding om lærerrekruttering som Stortinget
har til behandling.
Flertallet mener det er skolens
plikt å utøve likeverdig praksis gjennom å akseptere
ulikhet. Skolen skal bidra til å fremme respekt og anerkjennelse
som grunnleggende innstilling blant elevene. Flertallet har
merket seg forskningsinstituttet NOVAs rapport nr. 1/1999
"Levekår og livskvalitet blant lesbiske kvinner og homofile
menn", som viser at mange unge lesbiske og homofile sliter med problemer
i en spesielt sårbar periode. Flertallet imøteser
tiltak på alle nivå i skolen som sikrer elevene
en god samlivs- og seksualundervisning som inkluderer homofile og
lesbiske, og motvirker fordommer mot denne gruppen. Dette medfører
etter flertallets mening at arbeidet med dette i sterkere
grad må vektlegges i lærerutdanningen slik at lærere
har holdninger som bidrar i denne retning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,
viser til at budsjettavtalen mellom Arbeiderpartiet og regjeringspartiene innebærer
en videre satsing på utdanningssektoren med vekt på frie
inntekter til kommunene, skolebøker, studentboliger, samt økte
tilskudd til universitet og høyskoler sammen med økte
midler til skole/fritidsordningene.
Flertallet vil også understreke
viktigheten av at Regjeringen i sitt budsjett følger opp
avtalen med arbeidslivets parter med hensyn til etter- og videreutdanningsreformen,
samt tar det første steg i en opptrapping innen IKT.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
at skolen skal gi faglig kunnskap og samtidig være en skole
som lærer barn og unge arbeidsformer for et fremtidig arbeids-
og samfunnsliv.
Slik disse medlemmer ser det,
må elevene lære evne til samarbeid og selvstendighet,
kreativitet og nyskapning.
Samarbeid og omsorg er like viktig som konkurranse.
Den offentlige skolen er etter disse medlemmers mening
en viktig møteplass for barn og unge fra ulike miljøer.
Det er viktig at skolen har høy kvalitet og er inkluderende. Disse
medlemmer ser en stadig økning av private skoler
samt egne tiltak for vanskeligstilte enkeltelever som skritt i en
feil retning.
Disse medlemmer vil derfor i
tiden fremover legge særlig vekt på selve læringssituasjonen,
der økt lærertetthet og bedret arbeidsmiljø for
både elever og lærere vil stå sentralt.
Disse medlemmer mener den enkelte
skole skal ha pedagogisk ledelse. Disse medlemmer viser
til at Nasjonalt læremiddelsenter skal etableres som utviklings-/forsøkssenter. Disse
medlemmer vil understreke viktigheten av kontinuerlig utviklings-
og forsøksvirksomhet ved den enkelte skole.
Slik disse medlemmer ser det,
forbedrer et høyt utdanningsnivå også forutsetningene
for et demokratisk samfunn, der mennesker engasjerer seg og har muligheter
til å påvirke egen situasjon. I tillegg til kunnskap
og ferdigheter formidler utdanning holdninger. Disse medlemmer legger
vekt på at utdanningen bygger på et demokratisk
grunnsyn som innebærer forståelse, aksept, vidsynthet
og likestilling. Høyere utdanning må utvikles
også som virkemiddel for å bekjempe fordommer
og diskriminering.
I det nye kunnskapssamfunnet som får
større betydning både for arbeidsliv og hverdagsliv
kan lavt utdannede grupper falle utenfor. Målet for utdanningspolitikken
handler derfor om mer enn økonomisk vekst. Derfor må det
legges til rette for en høgskole- og universitetspolitikk
som ikke øker klasseskillene.
Her vil voksnes muligheter til å kombinere
utdanning og arbeid, et aktivt likestillingsarbeid, livslang læring
og særskilte utdannings-/omstillingstiltak for å motvirke
ledighet stå sentralt.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstreer opptatt
av å flytte fokus fra sentrale til lokale arenaer. Disse
medlemmer understreker viktigheten av å styrke
det lokale initiativ og ta i bruk erfaring fra lokalt nivå. Disse
medlemmer mener det er viktig at skolene nytter handlingsrommet
i planer og lovgivning. Disse medlemmer er opptatt
av å legge til rette for samarbeid mellom skole, arbeidsliv
og samfunn for øvrig. På denne måten
oppnås en styrket kontakt mellom skole og arbeidsliv som
er etterspurt og som kan bidra til ønsket entreprenørånd.
Utdannings- og forskningssystemet har et særskilt ansvar
for å tydeliggjøre og problematisere etiske aspekter.
Disse medlemmer viser til at
forskning, Kompetansereformen, kvalitetsutvikling, IKT, utviklingsarbeid
og forsøksarbeid er prioriterte områder i årets budsjett.
Disse medlemmer vil fremheve
betydningen av at de samlede forskningsbevilgningene er økt
til nærmere 4,5 mrd. kroner.
Disse medlemmer er opptatt av å sikre
en bred oppfølging av Kompetansereformen og ser med tilfredshet
på økningen i bevilgninger til voksenopplæring
i årets budsjett.
Disse medlemmer understreker
at ungdomstrinnet er et hovedsatsingsområde med en egen
tiltakspakke. Årets satsing på ungdomstrinnet
er en del av et 4-årig opplegg. Det meste av denne satsingen
i årets budsjett går til å styrke den
nye lærerrollen og lærernes kompetanse.
Disse medlemmer mener det er
viktig at kristen tro, tradisjon og verdigrunnlag holdes levende
i vårt samfunn. Møtet med andre religioner og
kulturer fordrer at kirken er bevisst sin egenart, samtidig som
den evner å møte mennesker med annen tro i samtale
om veier til fredelig sameksistens og toleranse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det er tverrpolitisk enighet om begrepet "det likeverdige
opplæringstilbud", selv om det er tydelig at partiene ikke
definerer begrepet likt. Etter disse medlemmers oppfatning
er utdanning på alle nivå viktig for det enkelte
menneske fordi skolering bygger opp under den unike verdi som finnes
i hvert enkelt individ. Samtidig gis det reelle muligheter for hver
og en til egenutvikling innenfor definisjonen "å bli et
gagns menneske".
Disse medlemmer vil derfor utelukkende
prioritere tiltak som har med felles nasjonal kunnskapsformidling å gjøre.
Hvilket betyr at spesielle tiltak som skolefritidsordning, morsmålsundervisning,
læreplan 97 for samiske bosettingsområder og andre
nært beslektede ordninger ikke har høy prioritet
for disse medlemmer.
Etter disse medlemmers oppfatning
er ulikheter normalt både i et lokalt og globalt perspektiv
og i stedet for utjevning bør ulikhetene etter disse
medlemmers oppfatning i stedet oppfattes som positive muligheter
i fremtiden. Alle mennesker har egne evner og forutsetninger, noe
som nettopp gir grobunn for mangfold og utvikling.
Disse medlemmer vil understreke
at det er foreldrenes oppgave å sørge for at barn
og unge har tilstrekkelige ferdigheter innenfor felt som orden,
oppførsel og respekt for andre menneskers liv og eiendom, uavhengig
av alder. Dette betyr etter disse medlemmers syn
at barn og unge også har respekt for seg selv som selvstendige
individer. Disse medlemmer konstaterer at alt for
mange barn og unge ikke har opparbeidet seg disse ferdigheter i
tilstrekkelig monn, verken i hjemmet eller i skolen. Daglige avisoppslag om
overgrep og vold synes å gi et entydig bilde om et samfunn
i moralsk forfall. I tillegg er et meget stort antall barn nervøse
og redde for å gå på skolen. Slik disse
medlemmer ser det, vil enda flere barn og unge påføres
psyko-sosiale lidelser uten at voksne direkte griper inn for å hindre
uønsket atferd og for å forebygge de uønskede
tilstander som synes å spre seg raskt på landsbasis.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen sørge
for at man i grunnskolen øker bruken av straffelekse, gjensitting
og utvisning for kortere eller lengre perioder ved konstante tilfeller
av bråk, vandalisme, vold, m.m. med hjemmel i opplæringsloven.»
Disse medlemmer foreslår
også:
«Stortinget ber Regjeringen iverksette
konkrete tiltak når det gjelder klasseledelse og ivaretakelse
av voksenrollen slik at brukerne på landsbasis får
et felles grunnlag når det gjelder respekt for liv, helse
og andres eiendom, oppførsel og respekt for lærer
og medelever. Hele barneskoletrinnet må omfattes av ovennevnte.»
Disse medlemmer mener for øvrig
at det bør satses betydelig på elevevaluering
av lærere, fagområder, utdanningsopplegg, arbeidsmiljø på skolen,
skoleinspektørordningen m.m. for å heve kvaliteten
i skolen. Disse medlemmer vil her vise til sine merknader og
forslag til St.meld. nr. 28 (1998-1999) "Mot rikare mål".
Videre registrerer disse medlemmer at
konkurransen om arbeidsplasser og studieplasser er stor, både nasjonalt
og internasjonalt. Elever bør settes inn i denne konkurranse-
og kompetansesituasjonen så tidlig som mulig. Karakterer
er altså sentralt i forberedelsen for det som venter den
enkelte når man kommer ut i yrkeslivet.
Disse medlemmer mener at det
er viktig at elevene får en kontinuerlig tilbakemelding
på sin innsats og fagkunnskap i forhold til pensum. Dette
gjøres best gjennom et mest mulig objektivt system for
elevvurdering, og til dette er karaktersystemet det klart beste. Disse
medlemmer mener også at karakterer er det beste
alternativ i forhold til hvilke kvalifikasjoner som skal vektlegges
ved opptak til høyere utdanning, og ved jobbsøkning,
spesielt gjelder dette nyutdannede.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen legge
frem forslag om innføring av fagkarakterer i alle fag på skolen
fra og med 5. klasse.»
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet en rekke ganger har fremmet forslag om et nytt
finaniseringssystem for skolen, dette er gjort blant annet i forbindelse
med behandlingen av Statsbudsjettet for 1998 og 1999. Disse
medlemmer ser et stort behov for å skape en konkurransesituasjon
mellom skolene, slik at man kan få et incitament som kan
bidra til heving av kvaliteten. Disse medlemmer forutsetter
at et slikt system skal ta nødvendig hensyn til elevgrupper
med spesielle behov hvor kostnadene er større enn for en
"vanlig" elev. Man forutsetter at systemet også skal
ta hensyn til forskjellen i kostnader mellom de forskjellige fag.
For å bygge opp under en sunn konkurranse
i skolen og øke den enkelte skoles frihet til å vurdere
og til å heve kvaliteten lokalt, mener disse medlemmer at offentlige
grunn- og videregående skoler skal omdannes til selvstyrte
ansvarlige driftsenheter etter lov om stiftelser, aksjeselskaper
og lignende. Det er disse medlemmers syn at skolepersonalet
ikke skal ha flertall i disse styrene. Flertallet skal bestå av
foreldre/elever og/eller valgte representanter
utenfor den enkelte skole, gjerne representanter fra næringslivet. Styrene
skal ha betydelig makt i forhold til økonomi, ansettelser
med mer enn hva som er tilfelle i dag. Styret må ha et
selvstendig budsjett og regnskapsansvar innenfor rammen av stykkprissystemet.
Videre bør styret kunne ansette personale, bestemme organisering
og vektlegging av undervisning, timeplan, det lokale læreplanarbeidet,
fag- og timebytteplan, lokale reglement og man bør være
med å godkjenne pedagogiske tiltak og forsøk.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om endret finansieringsmodell i grunnskolen, slik at pengene
følger eleven - stykkpris - fremfor rammefinansiering,
og at alle offentlige grunnskoler omdannes til ansvarlige økonomiske
enheter med egne styrer. Private grunnskoler og hjemmeundervisning
med sikring av fagkrets skal finansielt likestilles med offentlige skoler.»
«Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om endret finansieringsmodell for videregående
skoler, slik at pengene følger eleven - stykkpris - i stedet
for rammefinansiering. De offentlige videregående skoler blir
ansvarlige økonomiske driftsenheter med egne styrer. Private
videregående skoler skal likestilles med offentlige når
det gjelder finansielle spørsmål.»
Disse medlemmer mener
lærerne som yrkesgruppe bør ha sin forhandlingsmessige
tilknytning der de faktisk har sitt virke, dvs. i forhold til kommuner
og fylkeskommuner. Mangel av slik forhandlingsrett for undervisningspersonale
legger sterke begrensninger på kommunenes og fylkenes mulighet
til god og effektiv styring og utvikling av skolen. Disse
medlemmer mener avtaleverket for skolen i dag er altfor
rigid. Det er ikke mulig å være en god arbeidsgiver
med ansvar for utvikling av skolen uten å ta hånd
om noe så avgjørende som forhandlingsansvaret
for personalet. Disse medlemmer viser her til Stortingets
behandling av Dokument nr. 8:105 (1997-1998) med forslag fra stortingsrepresentantene
Ursula Evje og Ulf Erik Knudsen om overføring av forhandlingsansvaret
for undervisningspersonalet fra staten til fylkeskommunen/kommunen.
Videre må fagkretsen innen lærerutdanning
etter disse medlemmers oppfatning revurderes slik
at kompetanse innen klasseledelse og forebyggende atferd får
en egen obligatorisk plass. Videre må undervisning med
IKT som læremiddel vektlegges. Det er ikke regningssvarende
fortsatt å basere seg på etter- og videreutdanning
på disse felt.
Høyere utdanning er ikke en rettighet
for alle innbyggere uavhengig evner og muligheter etter disse medlemmers oppfatning.
Det må være en klar prioritering slik at de presumptivt
beste kandidatene kan få tilbud om en akademisk utdannelse.
Videre er det etter disse medlemmers syn viktig å tilrettelegge
for en rekruttering av nye forskere innen alle fagkombinasjoner
som landet kan hevde seg i internasjonalt. En gjennomføring
av en slik målsetting vil medføre stor fleksibilitet
og omstillingsevne innen høyere utdanning. Det er videre
en forutsetning etter disse medlemmers mening at
statlige universiteter og høyskoler bør være
ansvarlige og selvstyrte stiftelser, finansiert via betaling pr.
student og en direkte finansiert grunnforskning på bakgrunn
av den enkelte institusjons kvalifikasjoner og muligheter.
Disse medlemmer vil vise til
tidligere presiseringer om at private høyere utdanningsinstitusjoner skal
være økonomisk likestilt med de offentlige innenfor
dagens system, hvilket innebærer en felles stykkprisfinansiering
også på dette området.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen legge
frem en modell hvor norske universiteter og høyskoler omdannes
til ansvarlige driftsenheter.»
«Stortinget ber Regjeringen legge
frem en finansieringsmodell for høyere utdanning, basert
på stykkprisprinsippet om at læringsmidlene følger
studenten.
Midler til grunnforskning finansieres direkte
til institusjonen uavhengig av studenttall.»
Disse medlemmer viser til at
de i budsjettet for 2000 har lagt opp til en øket satsing
på studentboliger med 500 boliger pr. år i en
fireårsperiode i Oslo og Akershus. Disse medlemmer vil
igjen på generelt grunnlag peke på at kostnader
med å bygge studentboliger i pressområder er mer
kostnadskrevende enn i grisgrendte strøk. :
Disse medlemmer fremmer derfor
på ny følgende forslag
«Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om å endre Husbankens regler for utlån
til bygging av student- og elevboliger, slik at prosjekter i områder
med press på arealene og høye tomtepriser ikke
blir stoppet på grunn av Husbankens låneregler.»
Disse medlemmer merker seg at
en hovedgrunn til at en del av våre utdanningsinstitusjoner
ikke har den nødvendige fleksibilitet som et moderne omskiftelig
samfunn stiller krav om, er et rigid system/regelverk for
ansettelser. Konkret er det for vanskelig å si opp ansatte
innen områder der man ønsker redusere aktiviteten.
Dette gjør det vanskelig å tilpasse arbeidsstokken
(lærerkreftene) til de behov som er i markedet og de krav
som er ønskelig å stille fra politisk hold. Disse
medlemmer mener derfor at man på dette, for samfunnet
svært viktige felt, må gi dispensasjoner fra lover
og regelverk. Behovet for et slikt vedtak er spesielt tydelig i
forbindelse med fremtidig satsing på etter- og videreutdanning,
som vil kreve en betydelig grad av fleksibilitet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om å gi utdanningsinstitusjonene en generell dispensasjon
fra offentlig lovverk og regler om ansettelser, og omarbeide regelverket
for de offentlige utdanningsinstitusjonene, slik at det blir lettere å tilpasse
arbeidsstokken til det behov som enhver tid eksisterer i utdanningsmarkedet.»
Disse medlemmer vil også henvise
til brev fra Det norske universitetsråd av 1. september
1998 der det blant annet heter:
«Når det gjelder etter-
og videreutdanning, ser vi spennende muligheter for våre
universiteter og høgskoler kan bli aktører i et
kompetansemarked. Dette vil imidlertid forutsette at de statlige
institusjonene får vesentlig større frihet enn
de har i dag til å organisere sin virksomhet. Det vil således
være helt nødvendig å avskaffe dagens
regelverk som blant annet medfører at universitetslærere
går til private institusjoner hvis de vil jobbe ekstra
og som hindrer universitetene å benytte randsoneinstituttene
som sine operatører.»
Disse medlemmer støtter
i hovedsak dette syn.
Komiteens medlemmer fra Høyre konstaterer
at kunnskaper og forskning er avgjørende for et lands utvikling.
I det 21. århundre vil den enkeltes muligheter i livet
mindre avhenge av sosial bakgrunn og gruppetilhørighet,
og i større grad av individuelle kunnskaper og ferdigheter.
Derfor er en god utdannelse det viktigste samfunnet kan gi barn
og unge. Høyre satser på en kreativ kunnskapsskole
som både gir elevene nødvendige basiskunnskaper
og stimulerer fantasi og skaperkraft. Høyre legger også vekt
på at kunnskap og viten er nøkkelen til forståelse
og videreutvikling av den felles nasjonale kulturarv.
Disse medlemmer henviser til
at Stortinget i sesjonen 1998-99 behandlet flere store skolepolitiske saker
av prinsipiell karakter, bl.a. meldingen om enhetsskolen, det likeverdige
opplæringstilbudet og en nasjonal strategi for vurdering
og kvalitetsutvikling i grunnskolen og videregående opplæring
(St.meld. nr. 28 (1998-1999) og meldingen om videregående
opplæring (St.meld. nr. 32 for 1998-99). Høyre
har i alle disse sakene fremmet sine prinsipielle synspunkter til viktige
skolepolitiske spørsmål, og har også fremmet en
rekke konkrete forslag med sikte på å styrke kvalitet og
kunnskapsformidling. Disse medlemmer finner ikke
grunn til å gjenta en mer utfyllende fremstilling av Høyres
utdannelsespolitikk i denne innstilling, og nøyer seg med å henvise
til Høyres merknader i de respektive innstillinger: Innst.
S. nr. 214 og Innst. S. nr. 246 (1998-1999).
Disse medlemmer henviser til
at Høyre i Budsjett-innst. S. I (1999-2000) har redegjort
for hovedprioriteringene i sitt alternative økonomiske
opplegg for 2000 - med lavere skatte- og avgiftsnivå og
reduserte offentlige utgifter i forhold til Regjeringens forslag, kombinert
med en sterk prioritering av enkelte kjerneområder. Disse
medlemmer henviser til at utdannelsessektoren er en av de
høyest prioriterte områder i Høyres alternative
budsjett, med 1 mrd. kroner mer enn Regjeringen til viktige satsinger
innenfor skole og utdannelse.
Den viktigste satsingen fra Høyres
side når det gjelder grunnskolen og videregående
opplæring er en sterk opptrapping av etterutdannelse for
lærere - med hele 250 mill. kroner fordelt på de
to skoleslagene. Et annet hovedproblem er sviktende rekruttering
til læreryrket, samtidig som alderssammensetningen er slik
at det i de nærmeste 10 år blir en sterk avgang
av erfarne lærere. Høyre legger derfor inn en
"pott" på 100 mill. kroner til konkrete tiltak for lærerrekruttering,
slik at det raskt kunne være mulig å følge
opp behandlingen av lærerrekrutteringsmeldingen.
Høyre vil styrke kjernefagene i grunnskolen,
og gjentok derfor forslaget om å øke antallet
undervisningstimer med en uketime på småskoletrinnet
og mellomtrinnet (1.-7. klasse).
Innenfor høyere utdannelse og forskning
tok Høyres alternative budsjettopplegg sikte på å kombinere
to viktige hensyn: behovet for å styrke forskningen og behovet
for å gjøre det mulig for universitetene å opprettholde
kvaliteten i undervisning og forskning i en tid med omstilling og
nedbygging av kapasiteten. Høyre foreslo 250 mill. kroner
fordelt på midler til 100 nye forskerrekrutteringsstillinger, økede
bevilgninger til universiteter og høyskoler generelt og
til kjøp av vitenskapelig utstyr.
Høyre tok også et krafttak
for å bedre studentenes boligsituasjon gjennom en bevilgningsøkning
på 125 mill. kroner - som ville gjøre det mulig å bygge
om lag 1 000 nye studentboliger i 2000. Høyre ville også ta
det første skrittet på veien mot å fjerne
det urimelige administrasjonspåslaget i Lånekassen
gjennom et kutt på 0,25 prosentpoeng (115 mill. kroner).
Høyre foreslo også flere andre viktige forbedringer
i studentfinansieringen. Dette gjaldt økning av inntektsgrensen
for avkortning av støtte fra Lånekassen fra 5
000 til 7 000 kroner, to fullstipendierte hjemreiser for utenlandsstudentene,
utbygging av språkstipendiet og tilleggsstipend for medisinerstudenter
ute.
Etter at Høyres alternative budsjettopplegg
ble nedstemt under finansdebatten, vil disse medlemmer måtte
forholde seg til de vedtatte rammer for rammeområde 17.
Siden de vedtatte rammer er betydelig mindre enn de rammer Høyre
opprinnelig hadde for en sterkere satsing på skole og utdannelse,
blir det ikke mulig for disse medlemmer å ta
opp alle Høyres primærforslag i denne innstilling.
Det henvises til nærmere omtale og forslag under de respektive
kapitler.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
Norges viktigste ressurs er den menneskelige kapitalen - kunnskapen
og kompetansen til hver enkelt. Verdien av den menneskelige kapitalen utgjør
2/3 av nasjonalformuen. Det er kunnskapen - ikke oljen
- nasjonen skal leve av i framtida. Nasjonens formue vil forringes
uten en planmessig satsing på utdanning. En satsing på kunnskapssamfunnet
krever at vi satser på våre kunnskapsinstitusjoner.
Norge er et av de landene i verden med den høyest utdannede befolkningen.
For at vi skal bli enda bedre, og utnytte mulighetene for framtida,
må det satses på innholdet i utdanning, ikke bare
tilgangen. En moderne kunnskapsinstitusjon må kunne tilby
studentene, elevene og de ansatte gode arbeidsvilkår for å oppnå best
mulig resultater. En institusjon som ikke satser på ny
teknologi, trivsel og således oppdaterte lokaler, vil fort
bli utrangert i forhold til kunnskapssamfunnets utfordringer.
Dette medlem registrerer at departementet
foreslår en årlig økning i antall stipendiater
de nærmeste fem årene i forskningsmeldingen. Opptrappingen
er ikke videreført i budsjettet for 2000. Dette
medlem mener opptrappingen må starte allerede i år
2000 og legger inn 150 nye stipendiater (doktorgrad og post doc stillinger).
Dette er samme antall stillinger Regjeringen foreslår i
forskningsmeldingen for første året i den femårige
opptrappingsplanen.
Dette medlem understreker at
det å sette barn og unge først er et perspektiv
som setter framtidas generasjoner i forsetet. Halvparten av de arbeidsplassene
vi trenger om 20 år er ennå ikke skapt. For at
utdanningssystemet skal reflektere framtidas behov må elevene
få ei grunnutdanning som er bygd opp om kunnskap og arbeidsmetoder
som trengs i arbeidslivet. Dette er evne til samarbeid, oppgaveløsning
på egenhånd, at undervisninga tas ut av klasserommet
og at samfunnet rundt tas inn i skolen. Dette medlem mener
at ulikheter er noe som må gjøres til en styrke
og integrering- ikke svakhet og segregering. Det må ikke
utvikles en skole som skiller ut de som er mest forskjellige fra
"normalen". En god miljø-, utdannings- og fordelingspolitikk er
god politikk for barn og unge. Det er viktig å sikre at alle
får lik tilgang på kunnskap og utdanning. Da må skolen
gis mer ressurser, men det må også tenkes nytt om
skolens innhold. Elevene trenger ikke mer, men bedre skole.
Dette medlem viser til at forskjellene
mellom hvor mye som brukes på skolen varierer mye fra kommunen
til kommune. I St.meld. nr. 28 (1998-1999) opereres det med tall
som viser en variasjon mellom 29 500 og 115 000 pr. elev. Sosialistisk
Venstreparti har foreslått at hver klasse skal ha et minste
timetall som skal lovfestes. På denne måten slår
vi ned på de store forskjellene - kommuner som bruker lite
på utdanning vil måtte bruke mer og statens overføringer
til kommunene må økes tilsvarende.
Dette medlem mener at det er
ungdomstrinnet som er den mest forsømte delen av det norske
utdanningssystemet i dag. Derfor vil Sosialistisk Venstreparti ha
et løft for utdanning som skal starte med ungdomstrinnet.
På ungdomstrinnet er elevene i en alder hvor grunnleggende
holdninger formes, arbeidsmåter utvikles og det tas veivalg
som blir avgjørende for deres framtid i arbeidslivet. Når
hver fjerde ungdomsskoleelev mistrives er det ikke bare et problem
for den enkelte og skolen, men for hele samfunnet. Sosialistisk Venstreparti
vil satse 10 mrd. kroner ekstra over 4 år for å ruste
opp ungdomsskolen til de krav elevene og framtida stiller til oss.
Dette medlem viser til at mange
skoler har satt i gang prosjekter som gjør skoleuka mindre
strømlinjeformet og med mer valgfrihet. Disse unntakene
vil Sosialistisk Venstreparti gjøre til regel. Tiltakene
Sosialistisk Venstreparti vil gjennomføre er lavere elevtall
i klassene, utviklingstilskudd til mangfold i skolen, overføringer
til ekskursjoner og leirskoleopphold, 12 ukers videreutdanning av
lærerne over fire år, opprustning av og IT-program
for ungdomstrinnet. I årets budsjett fremmer Sosialistisk
Venstreparti forslag om økt satsing på ungdomstrinnet
med 1,5 mrd. kroner.
Dette medlem mener at dagens
skole er for sentralistisk. Sosialistisk Venstreparti vil bruke
200 mill. på et utviklingstilskudd som skal gå til
forsøksvirksomhet rundt alternative læringsmåter
og en mer fleksibel skolehverdag. Skolene kan søke om midler
til forskjellige prosjekter som å endre ukeplanen, styrke kontakten
med arbeidsplasser omkring skolen eller prosjekter som skal øke
respekten for andre mennesker osv.
Dette medlem mener det også er
viktig å sette av 1 000 kroner pr. elev (155 mill. kroner)
som klassene kan disponere til for eksempel ekskursjoner eller leirskoleturer.
Tabellen nedenfor viser de ulike bevilgningsforslagene
i denne innstillingen og hvordan disse avviker fra Regjeringens
forslag. Avviket er gjengitt i parentes under forslaget til bevilgningssum.
Tabellen omfatter bare de kapitler og poster der det er foreslått
endringer.
Bevilgningsforslagene fra Fremskrittspartiet,
fra Høyre og fra Sosialistisk Venstreparti er gjengitt
i sin helhet mot slutten av innstillingen under pkt. 7 Forslag fra
mindretall.
Bevilgningsforslaget fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre er ført ut som komiteens innstilling
til vedtak under pkt. 8 Komiteens tilråding.
Tabell: Sammenligning av
bevilgningsforslag, bare poster med avvik fra Regjeringens forslag.
Beløp i 1 000 kroner.
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. 1 med Tillegg nr. 6 og 12 | Ap, KrF,
Sp og V | FrP | H | SV |
200 | | Kirke-,
utdannings- og forskningsdepartementet (jf. kap. 3200) | 156 455 | 155 455 (-1 000) | 305 440 (+148 985) | 154 455 (-2 000) | 156 455 |
| 1 | Driftsutgifter | 146 747 | 145 747 (-1
000) | 141 047 (-5
700) | 144 747 (-2
000) | 146 747 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 7 369 | 7 369 | 6 369 (-1
000) | 7 369 | 7 369 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og
vedlikehold | 2 339 | 2 339 | 1 339 (-1
000) | 2 339 | 2 339 |
| 60 | Prosjektmidler i forbindelse
med samlokalisering og nybygg | 0 | 0 | 15 000 (+15
000) | 0 | 0 |
| 61 | Fond for tilskudd til kommuner
som vil igangsette forsøk med individuelle lærerlønninger | 0 | 0 | 141 685 (+141
685) | 0 | 0 |
203 | | Statens
utdannings-kontorer (jf. kap. 3203) | 135 758 | 135 758 | 125 558 (-10 200) | 108 758 (-27 000) | 135 758 |
| 1 | Driftsutgifter | 134 558 | 134 558 | 124 558 (-10
000) | 107 558 (-27
000) | 134 558 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 1 200 | 1 200 | 1 000 (-200) | 1 200 | 1 200 |
204 | | Foreldreutvalget
for grunnskolen
(jf. kap. 3204) | 4 830 | 4 830 | 9 830 (+5 000) | 4 830 | 4 830 |
| 1 | Driftsutgifter | 4 830 | 4 830 | 7 830 (+3
000) | 4 830 | 4 830 |
| 60 | Forskningsmidler | 0 | 0 | 2 000 (+2
000) | 0 | 0 |
206 | | Samisk
utdanningsadministrasjon (jf. kap. 3206) | 23 525 | 23 525 | 11 762 (-11 763) | 23 525 | 23 525 |
| 50 | Tilskudd til
Sametinget | 23 525 | 23 525 | 11 762 (-11 763) | 23 525 | 23 525 |
210 | | Tilskudd
til trossamfunn m.m. og privateide skole- og kirkebygg | 94 945 | 94 945 | 94 945 | 94 945 | 83 938 (-11 007) |
| 75 | Tilskudd til privateide skole-
og kirkebygg | 11 007 | 11 007 | 11 007 | 11 007 | 0 (-11
007) |
221 | | Tilskudd
til grunnskolen (jf. kap. 3221) | 1 107
715 | 1 202
715 (+95
000) | 592 822 (-514 893) | 1 002
715 (-105 000) | 1 202
715 (+95
000) |
| 1 | Driftsutgifter | 6 747 | 6 747 | 5 747 (-1
000) | 6 747 | 6 747 |
| 60 | Tilskudd til virkemiddeltiltak
i Nord-Norge | 23 758 | 18 758 (-5
000) | 11 758 (-12
000) | 18 758 (-5
000) | 18 758 (-5
000) |
| 63 | Tilskudd til skolefritidsordninger | 299 089 | 399 089 (+100
000) | 0 (-299
089) | 199 089 (-100
000) | 399 089 (+100
000) |
| 64 | Tilskudd til undervisning
i finsk | 5 849 | 5 849 | 2 849 (-3
000) | 5 849 | 5 849 |
| 65 | Tilskudd til opplæring
for språklige minoriteter i grunnskolen | 599 635 | 599 635 | 399 635 (-200
000) | 599 635 | 599 635 |
| 66 | Tilskudd til leirskoleopplæring | 20 700 | 20 700 | 10 700 (-10
000) | 20 700 | 20 700 |
| 67 | Tilskudd til kommunale musikk-
og kulturskoler | 83 500 | 83 500 | 41 750 (-41
750) | 83 500 | 83 500 |
| 68 | Det samiske utdanningsområdet | 25 133 | 25 133 | 12 567 (-12
566) | 25 133 | 25 133 |
| 70 | Tilskudd til utvikling
av musikk- og kulturskolene | 6 888 | 6 888 | 0 (-6
888) | 6 888 | 6 888 |
| 71 | Tilskudd til opprettholdelse
av nedleggingstruede grendeskoler | 0 | 0 | 70 000 (+70
000) | 0 | 0 |
| 72 | Blindeforbundet, leirskole ved
Hurdalssenteret | 0 | 0 | 1 400 (+1
400) | 0 | 0 |
222 | | Statens
grunnskoler og grunnskoleinternat
(jf. kap. 3222) | 47 392 | 47 392 | 45 392 (-2 000) | 47 392 | 47 392 |
| 1 | Driftsutgifter | 47 392 | 47 392 | 45 392 (-2
000) | 47 392 | 47 392 |
228 | | Kvalitetsutvikling
i grunnskolen
(jf. kap. 3228) | 274 032 | 259 032 (-15 000) | 301 182 (+27 150) | 314 032 (+40 000) | 474 032 (+200 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 274 032 | 259 032 (-15
000) | 301 182 (+27
150) | 314 032 (+40
000) | 474 032 (+200
000) |
229 | | Andre
formål i grunnskolen | 628 165 | 608 165 (-20 000) | 1 343
564 (+715
399) | 628 165 | 628 165 |
| 1 | Driftsutgifter | 23 181 | 23 181 | 22 181 (-1
000) | 23 181 | 23 181 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 0 | 0 | 200 000 (+200
000) | 0 | 0 |
| 62 | Kompensasjon for merutgifter
i forbindelse med midlertidige lokaler | 100 000 | 80 000 (-20
000) | 100 000 | 100 000 | 100 000 |
| 64 | Økning av timetallet
i grunnskolen | 0 | 0 | 260 000 (+260
000) | 0 | 0 |
| 65 | Delkompensasjon for gjennomføring
av HMS-forskriften | 0 | 0 | 260 000 (+260
000) | 0 | 0 |
| 70 | Tilskudd | 3 601 | 3 601 | 0 (-3 601) | 3 601 | 3 601 |
231 | | Tilskudd
til videregående opplæring | 292 698 | 292 698 | 242 698 (-50 000) | 292 698 | 292 698 |
| 61 | Tilskudd til opplæring innenfor
kriminalomsorgen | 85 121 | 85 121 | 55 121 (-30
000) | 85 121 | 85 121 |
| 65 | Tilskudd til ekstra opp-læring
for språklige minoriteter i videregående opplæring | 38 400 | 38 400 | 18 400 (-20
000) | 38 400 | 38 400 |
232 | | Statlige
skoler med opplæring på videregående nivå (jf.
kap. 3232) | 147 318 | 147 318 | 147 318 | 147 318 | 147 318 |
| 1 | Driftsutgifter | 126 050 | 126 050 | 124 050 (-2
000) | 126 050 | 126 050 |
| 21 | Sikkerhetsopplæring
for fiskere | 14 562 | 14 562 | 16 562 (+2
000) | 14 562 | 14 562 |
234 | | Tilskudd
til lærebedrifter og lærlinger | 386 036 | 366 036 (-20 000) | 401 036 (+15 000) | 386 036 | 386 036 |
| 70 | Tilskudd til bedrifter
som tar inn lærlinger | 365 000 | 345 000 (-20
000) | 380 000 (+15
000) | 365 000 | 365 000 |
238 | | Kvalitetsutvikling
i videregående opplæring | 82 898 | 82 898 | 130 898 (+48 000) | 122 898 (+40 000) | 82 898 |
| 1 | Driftsutgifter | 82 898 | 82 898 | 130 898 (+48
000) | 122 898 (+40
000) | 82 898 |
239 | | Andre
formål i videregående opplæring | 157 205 | 257 205 (+100 000) | 157 205 | 157 205 | 157 205 |
| 60 | Utlånsordning
for skolebøker i videregående skole | 0 | 100 000 (+100
000) | 0 | 0 | 0 |
240 | | Private
skoler m.v. | 1 061
557 | 1 061
557 | 1 172
115 (+110
558) | 1 061
557 | 668 674 (-392 883) |
| 70 | Tilskudd | 1 061 115 | 1 061 115 | 1 172 115 (+111 000) | 1 061 115 | 668 232 (-392
883) |
| 75 | Tilskudd til privatskoleorganisasjoner | 442 | 442 | 0 (-442) | 442 | 442 |
243 | | Kompetansesentra
for spesialundervisning
(jf. kap. 3243) | 757 245 | 756 245 (-1 000) | 772 245 (+15 000) | 757 245 | 757 245 |
| 1 | Driftsutgifter | 713 852 | 712 852 (-1
000) | 728 852 (+15
000) | 713 852 | 713 852 |
244 | | Nasjonalt
læremiddelsenter (jf. kap. 3244) | 85 596 | 81 596 (-4 000) | 85 596 | 80 596 (-5 000) | 85 596 |
| 1 | Driftsutgifter | 37 074 | 35 074 (-2
000) | 37 074 | 32 074 (-5
000) | 37 074 |
| 70 | Tilskudd til lærebøker
m.v. | 35 522 | 33 522 (-2
000) | 35 522 | 35 522 | 35 522 |
249 | | Andre
tiltak i utdanningen | 130 229 | 130 229 | 118 619 (-11 610) | 135 229 (+5 000) | 119 619 (-10 610) |
| 61 | Tilskudd til Nordland kunst-
og filmskole | 2 000 | 2 000 | 1 000 (-1
000) | 2 000 | 2 000 |
| 75 | Særskilt
tilskudd til toppidrettsgymnas | 10 610 | 10 610 | 0 (-10 610) | 15 610 (+5 000) | 0 (-10 610) |
253 | | Folkehøgskoler | 371 303 | 370 303 (-1 000) | 366 260 (-5 043) | 371 303 | 371 303 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 2 216 | 2 216 | 2 173 (-43) | 2 216 | 2 216 |
| 60 | Tilskudd til fylkeskommunale
folkehøgskoler | 38 838 | 38 838 | 18 838 (-20
000) | 38 838 | 38 838 |
| 70 | Tilskudd til andre folkehøgskoler | 330 249 | 329 249 (-1
000) | 345 249 (+15
000) | 330 249 | 330 249 |
254 | | Tilskudd
til voksenopplæring (jf. kap. 3254) | 615 825 | 622 825 (+7 000) | 556 197 (-59 628) | 621 825 (+6 000) | 616 325 (+500) |
| 60 | Tilskudd til norskopplæring
for innvandrere | 312 211 | 319 211 (+7
000) | 312 211 | 319 211 (+7
000) | 312 211 |
| 70 | Tilskudd til studieforbund | 206 784 | 206 784 | 161 784 (-45
000) | 206 784 | 206 784 |
| 72 | Tilskudd til kvinneuniversitetene,
Norsk fredssenter og Studiesenteret Finnsnes | 6 394 | 6 394 | 0 (-6
394) | 5 394 (-1
000) | 6 894 (+500) |
| 73 | Tilskudd til voksenopplæringsorganisasjoner | 8 234 | 8 234 | 0 (-8
234) | 8 234 | 8 234 |
258 | | Forskning
og utviklingsarbeid i voksenopplæringen | 89 035 | 89 035 | 72 035 (-17 000) | 84 035 (-5 000) | 89 035 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 89 035 | 89 035 | 72 035 (-17
000) | 84 035 (-5
000) | 89 035 |
260 | | Universitetet
i Oslo
(jf. kap. 3260) | 2 652
513 | 2 652
513 | 2 600
213 (-52 300) | 2 652
513 | 2 652
513 |
| 1 | Driftsutgifter | 2 009 415 | 2 009 415 | 1 982 415 (-27 000) | 2 009 415 | 2 009 415 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 497 573 | 497 573 | 472 273 (-25
300) | 497 573 | 497 573 |
261 | | Universitetet
i Bergen
(jf. kap. 3261) | 1 567
824 | 1 567
824 | 1 551
674 (-16 150) | 1 567
824 | 1 567
824 |
| 1 | Driftsutgifter | 1 144 644 | 1 144 644 | 1 136 494 (-8 150) | 1 144 644 | 1 144 644 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 341 262 | 341 262 | 323 262 (-18
000) | 341 262 | 341 262 |
| 49 | Kjøp av eiendom | 10 | 10 | 10 010 (+10
000) | 10 | 10 |
262 | | Norges
teknisk-naturvitenskapelige universitet (jf.
kap. 3262) | 2 082
080 | 2 082
080 | 2 052
080 (-30 000) | 2 082
080 | 2 082
080 |
| 1 | Driftsutgifter | 1 546 765 | 1 546 765 | 1 543 765 (-3 000) | 1 546 765 | 1 546 765 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 293 862 | 293 862 | 266 862 (-27
000) | 293 862 | 293 862 |
263 | | Universitetet
i Tromsø (jf. kap. 3263) | 873 592 | 873 592 | 855 592 (-18 000) | 873 592 | 873 592 |
| 1 | Driftsutgifter | 709 966 | 709 966 | 699 966 (-10
000) | 709 966 | 709 966 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 141 647 | 141 647 | 133 647 (-8
000) | 141 647 | 141 647 |
264 | | Norges
handelshøgskole (jf. kap. 3264) | 179 319 | 179 319 | 175 319 (-4 000) | 179 319 | 179 319 |
| 1 | Driftsutgifter | 155 442 | 155 442 | 152 442 (-3
000) | 155 442 | 155 442 |
| 21 | Spesielle
driftsutgifter | 10 918 | 10 918 | 9 918 (-1 000) | 10 918 | 10 918 |
265 | | Arkitekthøgskolen
i Oslo (jf. kap. 3265) | 44 928 | 44 928 | 42 928 (-2 000) | 44 928 | 44 928 |
| 1 | Driftsutgifter | 38 988 | 38 988 | 37 988 (-1
000) | 38 988 | 38 988 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 4 478 | 4 478 | 3 478 (-1
000) | 4 478 | 4 478 |
268 | | Norges
idrettshøgskole (jf. kap. 3268) | 87 187 | 87 187 | 85 687 (-1 500) | 87 187 | 87 187 |
| 1 | Driftsutgifter | 77 354 | 77 354 | 76 354 (-1
000) | 77 354 | 77 354 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 4 908 | 4 908 | 4 408 (-500) | 4 908 | 4 908 |
269 | | Norges
musikkhøgskole (jf. kap. 3269) | 89 385 | 89 385 | 81 185 (-8 200) | 89 385 | 89 385 |
| 1 | Driftsutgifter | 86 404 | 86 404 | 78 404 (-8
000) | 86 404 | 86 404 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 1 200 | 1 200 | 1 000 (-200) | 1 200 | 1 200 |
270 | | Studier
i utlandet og sosiale formål for elever og studenter | 283 753 | 343 753 (+60 000) | 291 753 (+8 000) | 343 753 (+60 000) | 343 753 (+60 000) |
| 75 | Tilskudd til bygging av studentboliger | 82 571 | 142 571 (+60
000) | 90 571 (+8
000) | 142 571 (+60
000) | 142 571 (+60
000) |
273 | | Statlige
kunsthøgskoler (jf. kap. 3273) | 143 075 | 143 075 | 121 975 (-21 100) | 148 075 (+5 000) | 151 075 (+8 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 137 614 | 137 614 | 117 614 (-20
000) | 142 614 (+5
000) | 145 614 (+8
000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 407 | 407 | 307 (-100) | 407 | 407 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og
vedlikehold | 5 054 | 5 054 | 4 054 (-1
000) | 5 054 | 5 054 |
274 | | Statlige
høgskoler (jf. kap. 3274) | 5 545
044 | 5 565
044 (+20
000) | 5 430
044 (-115 000) | 5 565
044 (+20
000) | 5 565
544 (+20
500) |
| 1 | Driftsutgifter | 5 157 761 | 5 177 761 (+20 000) | 5 053 761 (-104 000) | 5 177 761 (+20 000) | 5 177 761 (+20 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 217 361 | 217 361 | 207 361 (-10
000) | 217 361 | 217 361 |
| 70 | Tilskudd | 6 909 | 6 909 | 5 909 (-1
000) | 6 909 | 7 409 (+500) |
278 | | Norges
landbrukshøgskole (jf. kap. 3278) | 498 685 | 498 685 | 483 685 (-15 000) | 498 685 | 498 685 |
| 1 | Driftsutgifter | 331 988 | 331 988 | 326 988 (-5
000) | 331 988 | 331 988 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 150 869 | 150 869 | 140 869 (-10
000) | 150 869 | 150 869 |
279 | | Norges
veterinærhøgskole (jf. kap. 3279) | 205 402 | 205 402 | 199 402 (-6 000) | 205 402 | 205 402 |
| 1 | Driftsutgifter | 151 285 | 151 285 | 147 285 (-4
000) | 151 285 | 151 285 |
| 21 | Spesielle
driftsutgifter | 53 099 | 53 099 | 51 099 (-2 000) | 53 099 | 53 099 |
281 | | Fellesutgifter
for universiteter og høgskoler
(jf. kap. 3281) | 648 090 | 717 090 (+69 000) | 740 751 (+92 661) | 853 090 (+205 000) | 722 090 (+74 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 368 556 | 438 556 (+70
000) | 361 556 (-7
000) | 541 556 (+173
000) | 440 556 (+72
000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 4 199 | 4 199 | 3 699 (-500) | 4 199 | 4 199 |
| 30 | Fellesmidler | 42 900 | 44 900 (+2
000) | 44 900 (+2
000) | 44 900 (+2
000) | 44 900 (+2
000) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og
vedlikehold | 8 189 | 8 189 | 8 189 | 38 189 (+30
000) | 8 189 |
| 60 | Tilskudd RIT 2000 | 122 700 | 119 700 (-3
000) | 122 700 | 122 700 | 122 700 |
| 61 | Forskningsbevilgning til grunnforskning | 0 | 0 | 100 000 (+100
000) | 0 | 0 |
| 72 | Stipendmidler for etterutdanning
av kunstnere | 1 839 | 1 839 | 0 (-1
839) | 1 839 | 1 839 |
283 | | Det norske
meteorologiske institutt
(jf. kap. 3283) | 318 130 | 318 130 | 308 130 (-10 000) | 318 130 | 318 130 |
| 1 | Driftsutgifter | 222 914 | 222 914 | 212 914 (-10
000) | 222 914 | 222 914 |
285 | | Norges
forskningsråd | 782 249 | 782 249 | 782 249 | 782 249 | 820 249 (+38 000) |
| 52 | Forskningsformål | 612 329 | 612 329 | 612 329 | 612 329 | 650 329 (+38
000) |
287 | | Forskningsinstitutter
og andre tiltak | 115 447 | 115 447 | 98 247 (-17 200) | 115 447 | 115 447 |
| 50 | NOVA | 19 335 | 19 335 | 10 335 (-9
000) | 19 335 | 19 335 |
| 52 | Norsk Utenrikspolitisk Institutt | 14 067 | 14 067 | 7 067 (-7
000) | 14 067 | 14 067 |
| 55 | Teknologirådet | 6 126 | 6 126 | 5 926 (-200) | 6 126 | 6 126 |
| 72 | Til disposisjon for departementet | 1 928 | 1 928 | 928 (-1
000) | 1 928 | 1 928 |
294 | | Kirkelig
administrasjon (jf. kap. 3294) | 267 825 | 269 105 (+1 280) | 269 825 (+2 000) | 269 105 (+1 280) | 267 825 |
| 71 | Tilskudd til kirkelige formål | 72 300 | 73 580 (+1
280) | 74 300 (+2
000) | 73 580 (+1
280) | 72 300 |
295 | | Presteskapet
(jf. kap. 3295) | 562 441 | 564 161 (+1 720) | 565 441 (+3 000) | 571 161 (+8 720) | 562 441 |
| 1 | Driftsutgifter | 562 321 | 564 041 (+1
720) | 565 321 (+3
000) | 571 041 (+8
720) | 562 321 |
920 | | Norges
forskningsråd | 860 800 | 847 800 (-13 000) | 860 800 | 860 800 | 835 800 (-25 000) |
| 50 | Tilskudd | 860 800 | 847 800 (-13
000) | 860 800 | 860 800 | 835 800 (-25
000) |
1020 | | Havforskningsinstituttet (jf.
kap. 4020) | 264 500 | 264 500 | 274 500 (+10 000) | 264 500 | 264 500 |
| 1 | Driftsutgifter | 142 500 | 142 500 | 152 500 (+10 000) | 142 500 | 142 500 |
1021 | | Drift
av forskningsfartøyene (jf. kap. 4021) | 159 600 | 147 600 (-12 000) | 164 600 (+5 000) | 159 600 | 159 600 |
| 1 | Driftsutgifter | 78 500 | 78 500 | 83 500 (+5
000) | 78 500 | 78 500 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og
vedlikehold | 50 000 | 38 000 (-12
000) | 50 000 | 50 000 | 50 000 |
1023 | | Fiskeri-
og havbruksforskning (jf. kap. 4023) | 246 400 | 246 400 | 281 400 (+35 000) | 246 400 | 246 400 |
| 50 | Tilskudd Norges forskningsråd | 179 500 | 179 500 | 214 500 (+35
000) | 179 500 | 179 500 |
1137 | | Forskning
og utvikling | 258 516 | 258 516 | 264 516 (+6 000) | 258 516 | 258 516 |
| 50 | Forskningsprogrammer | 116 302 | 116 302 | 122 302 (+6
000) | 116 302 | 116 302 |
2410 | | Statens
lånekasse for utdanning (jf. kap. 5310) | 6 766
295 | 6 766
295 | 6 785
129 (+18
834) | 6 786
295 (+20
000) | 6 976
795 (+210
500) |
| 71 | Andre stipend | 703 100 | 703 100 | 721 934 (+18 834) | 723 100 (+20 000) | 913 600 (+210 500) |
| | Sum
utgifter | 33
365 846 | 33
632 846 (+267
000) | 33
632 846 (+267
000) | 33
632 846 (+267
000) | 33
632 846 (+267
000) |
| | Sum netto | 26 884
434 | 27 151
434 (+267
000) | 27 151
434 (+267
000) | 27 151
434 (+267
000) | 27 151
434 (+267
000) |