Kap. | Post | Formål: | St. prp. nr. 1 med Tillegg nr. 9 |
Utgifter i hele kroner |
Fiskeridepartementet |
1000 | | Fiskeridepartementet
(jf. kap. 4000) | 64 500
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 64 000 000 |
| 70 | Tilskudd diverse formål
| 500 000 |
1001 | | Deltakelse
i internasjonale organisasjoner | 6 250
000 |
| 70 | Tilskudd | 6 250 000 |
1030 | | Fiskeridirektoratet
(jf. kap. 4030) | 261 800
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 260 300 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 1 500 000 |
1040 | | Til gjennomføring
av fiskeriavtalen | 120 000
000 |
| 70 | Tilskudd til støtte
av fiskeriene m.m., kan overføres
| 120 000 000 |
1050 | | Diverse
fiskeriformål | 23 400
000 |
| 71 | Sosiale tiltak, kan overføres | 3 000 000 |
| 73 | Kvinnerettede og kompetansehevende
tiltak, kan overføres | 13 000 000 |
| 74 | Erstatninger, kan overføres | 1 900 000 |
| 78 | DNA-register for vågehval, kan overføres | 3 500 000 |
| 79 | Informasjon ressursforvaltning
| 2 000 000 |
Statsbankene |
2415 | | Statens
nærings- og distriktsutviklingsfond, fiskeri- og andre
regionalpolitiske tiltak | 67 000
000 |
| 72 | Tilskudd til fornyelse
og kapasitetstilpasning i fiskeflåten, kan
overføres | 35 000 000 |
| 73 | Rentestøtte stønadslån
| 2 000 000 |
| 74 | Tilskudd til næringsutvikling
i marin sektor, kan overføres | 30 000 000 |
| | Sum utgifter
rammeområde 10 | 542
950 000 |
Inntekter i hele kroner |
Inntekter under departementene |
4000 | | Fiskeridepartementet
(jf. kap. 1000) | 10 000 |
| 1 | Refusjoner | 10 000 |
4030 | | Fiskeridirektoratet
(jf. kap. 1030) | 36 640
000 |
| 1 | Oppdragsinntekter | 10 000 |
| 2 | Salg av registre, diverse
tjenester | 80 000 |
| 3 | Inntekter Fiskets Gang
| 310 000 |
| 4 | Fangstinntekter overvåkingsprogrammet
| 10 000 |
| 6 | Tvangsmulkt oppdrettsvirksomhet
| 580 000 |
| 7 | Inntekter ved laboratoriene
| 2 750 000 |
| 8 | Gebyr akvakultursøknader
| 2 430 000 |
| 9 | Gebyr Merkeregisteret | 3 490 000 |
| 10 | Gebyr Kontrollverkets tjenester
| 22 820 000 |
| 11 | Avgift fiskefôrkontroll
| 1 660 000 |
| 12 | Gebyr ervervstillatelse
| 2 490 000 |
| 14 | Refusjoner | 10 000 |
| | Sum inntekter
rammeområde 10 | 36
650 000 |
| | Netto
rammeområde 10 | 506 300
000 |
Forslag til romertallsvedtak fra St.prp. nr.
1 (2000-2001).
II
Stortinget samtykker i at Fiskeridepartementet
i 2001 kan gi tilsagn for inntil 3 000 000 kroner utover gitt bevilgning
under kap. 1050 Diverse fiskeriformål post 73 Kvinnerettede
og kompetansehevende tiltak.
Ved Stortingets vedtak 28. november 2000 er
netto utgiftsramme for rammeområde 10 fastsatt til kr 500 800
000. Dette er en reduksjon på kr 2 500 000 i forhold til
framlegget fra regjeringen Stoltenberg i St.prp. nr. 1 (2000-2001)
og St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 9 (2000-2001).
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til Regjeringens forslag til budsjett for Fiskeridepartementet for
2001. I forhold til saldert budsjett for 2000 innebærer
forslaget en nominell økning på ca. 150 mill.
kroner eller 7,5 pst., korrigert for fiskeriavtalen.
Disse medlemmer viser til at
hovedårsaken til den foreslåtte økningen
i budsjettet er Regjeringens satsing for å fremme verdiskapingen
i fiskeri- og havbruksnæringen gjennom marin forskning
og utvikling, samt satsing på næringsutvikling,
trygg sjømat, havne- og farledsutbygging og sikkerhet til
sjøs. Disse medlemmer støtter den
foreslåtte satsingen og mener at den vil bidra positivt
for utvikling av sektoren.
Disse medlemmer viser til at
fiskerisektoren inkludert havbruk er Norges nest største
eksportnæring. Næringen utgjør en viktig
faktor for å sikre sysselsetting og bosetting i de kystnære
deler av landet og er viktig for landets verdiskaping og importinntekter. Som
eksportnæring, er næringen særlig avhengig
av at det føres en økonomisk politikk som sikrer
konkurranseevnen gjennom lav pris- og kostnadsvekst.
Disse medlemmer mener det er
nødvendig at Regjeringen i forbindelse med WTO-forhandlingene vektlegger
fiskerinæringens interesser og prioriterer frihandel med
fisk og fiskeprodukter.
Disse medlemmer mener at fiskeri-
og havbrukspolitikken skal bidra til økt verdiskaping i
en lønnsom og bærekraftig fiskeri- og havbruksnæring. Forvaltningen
av fiskeressursene må skje på et vitenskapelig
fundert grunnlag. Disse medlemmer vil derfor peke
på behovet for satsing på marin forskning for å kunne
utnytte potensialet i fiskeri- og havbruks-næringen.
Disse medlemmer viser for øvrig
til budsjettavtalen for 2001 mellom Arbeiderpartiet og sentrumspartiene
som inneholder 10 mill. kroner i påplussing både til
Redningsselskapet (kap. 1060/70 under rammeområde
18) og til fiskeri- og havbruksforskning (kap. 1023/50
under rammeområde 17).
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til at de marine og de maritime
næringene tradisjonelt har vært bærebjelken
i norsk økonomi. Disse medlemmer tror at
dette bildet snarere vil bli forsterket enn svekket i årene
som kommer, ikke minst på grunn av vekstpotensialet i de
marine næringene som kjennetegnes ved fangst, høsting
og foredling av alle typer organismer som lever i havet, både
i vill tilstand og gjennom røkting. Disse medlemmer vil
videre vise til at fiskeri- og havbruksnæringen i 1999
eksporterte for om lag 30 mrd. kroner og at det nå kun
er oljesektoren som er større målt i eksport.
Disse medlemmer ønsker å tilrettelegge
for at næringen skal kunne ta ut det potensialet ulike
forskningsmiljøer mener næringen har. Dette må etter disse
medlemmers oppfatning signaliseres gjennom økt
satsing på næringen i årene som kommer, både
når det gjelder utbygging av infrastruktur, forskning og
tilrettelegging for at norske produkter skal øke sin andel
av sjømat på internasjonale markeder. Disse
medlemmer vil påpeke at dette innebærer
at en allerede nå må øke bevilgningene
over Fiskeridepartementets budsjett vesentlig i årene som
kommer. Disse medlemmer registrerer at den marine
forskningen har blitt styrket noe i statsbudsjettet for 2001, samt
at det har blitt rom for å øke bevilgningene til
havneutbygging. Dette er disse medlemmer tilfreds med,
men vil samtidig varsle at denne satsingen må videreføres
og styrkes i årene som kommer.
Disse medlemmer viser til at
strukturen i fiskeflåten bør være tilpasset
ressursgrunnlaget, og at kystflåten bør utgjøre
hovedstammen av den norske fiskeflåten. Samtidig finner disse
medlemmer det nødvendige å understreke
viktigheten av å ha en robust og lønnsom havfiskeflåte
bl.a. for å kunne bidra til å opprette norske
fiskerettigheter i fjerne farvann. Disse medlemmer mener
at fartøyer som fører fangsten til land bør
prioriteres, og det må bli et mål at så mye
som mulig av ilandført fisk skal foredles i Norge før
produktene blir eksportert til markedene.
Disse medlemmer vil vise til
at det særlig er i havbruksnæringen at produksjonen
av sjømat kan økes betydelig i fremtiden. Disse
medlemmer finner imidlertid grunn til å understreke
at en viktig forutsetning for å kunne bygge opp en distriktsbasert
og robust havbruksnæring i fremtiden er at eierskapet er
spredt og at en vesentlig del av verdiskapningen blir værende igjen
langs kysten og i de kommunene som har slike anlegg. Disse
medlemmer vil derfor ta klar avstand fra et system med bortauksjonering
av nye oppdrettskonsesjoner, og mener at nytildeling av konsesjoner
må styres av offentlige myndigheter. Selskaper med én
og to konsesjoner må prioriteres samtidig som det blir
avsatt et tilstrekkelig antall konsesjoner til undervisning, forskning
og opplæring.Disse medlemmermener at konsesjonene i utgangspunktet
skal være vederlagsfrie, men at konsesjonsinnehaveren må betale
en form for grunnrenteavgift, bl.a. til vertskommunene.
Disse medlemmer vil vise til
at langsiktig og maksimal høsting av ressursene i havet
forutsetter at havforskernes kvoteanbefalinger blir fulgt, og at
uttaket til enhver tid er innenfor trygge biologiske rammer. Disse
medlemmer finner her grunn til å uttrykke bekymring
for den senere tids avdekning av juks i fiskerisektoren slik at
uttaket kan ha blitt vesentlig høyere enn kvotene som er
fastsatt. Dette er etter disse medlemmers oppfatning
absolutt uakseptabelt, og relevante tiltak må settes inn
for at uregelmessighetene opphører samtidig som de som
bryter regelverket blir ilagt straff. Disse medlemmer vil
videre vise til de senere års sterke vekst i bestandene
av sel og hval. For flere arter, særlig av sel i Østisen
og Vesterisen, mener disse medlemmer at bestandene
nå er blitt alt for store. For store bestander av havpattedyrene
reduserer det potensielle uttaket for tradisjonelle fiskerier. Dessuten
mener disse medlemmer at både sel og hval er
en ressurs som bør utnyttes bedre og som kan gi grunnlag
for verdiskapning langs kysten. På dette grunnlag vil disse
medlemmer arbeide for at fangst på sel og hval
blir trappet opp i tråd med bestandsøkningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Norge har naturgitte forhold som muliggjør høsting
av marine ressurser på en god og effektiv måte.
Det ble i 1999 eksportert fisk og fiskevarer for til sammen 30 mrd.
kroner, hvorav 12 mrd. kroner fra havbruksnæringen. Fremskrittspartiet
mener at fisk- og marineprodukter har et potensiale til på sikt å kunne
utvikle seg til den viktigste eksportnæringen. Derfor er
det viktig å legge til rette for en bærekraftig utnyttelse
av fisk, skalldyr, sjøpattedyr, skjell, tang og alger m.m.
Disse medlemmer mener dereguleringen
og liberaliseringen av fiskerinæringen går for
langsomt. Hva som burde vært en effektiv og frittstående
næring er fortsatt avhengig av subsidier på grunn
av offentlige tiltak, reguleringer og lovpålegg. Disse
medlemmer erkjenner imidlertid at fiskerinæringen
må reguleres til en viss grad, blant annet fordi ingen
har naturlig eiendomsrett til havets ressurser. Det er likevel for stor
avstand mellom en fornuftig regulering basert på å sikre
konkurransefrihet innen næringen og dagens mengde av reguleringer,
forskrifter, regler og subsidieordninger. Fremskrittspartiet mener
det er behov for omfattende endringer for at rike fiskefelt kan
utnyttes på en måte som gir bedre lønnsomhet. Disse
medlemmer mener et system med omsettelige kvoter innen den
tradisjonelle fiskerinæringen vil avklare hvor mange arbeidsplasser
det er grunnlag for. En øvre grense for årsfangsten
fastsatt for å sikre fiskebestandene, fordeles til næringsutøverne
i form av kvoter. Et slikt system vil oppmuntre til en tilpasning
som gir størst mulig fortjeneste av den begrensede mengde
fisk det er tillatt å ta opp. Et omsettelig system vil
etablere et marked som vil avdekke hvor mange det er plass til i
næringen, hvis den skal gi både aktørene
og samfunnet tilfredsstillende avkastning. Dette vil føre
til kostnadseffektivitet i fangstleddet samt gi bedre samsvar mellom
investering og ressursgrunnlag.
Disse medlemmer viser for øvrig
til Fremskrittspartiets prinsipp- og handlingsprogram for 1997-2001
om endringer i fiskeripolitikken og innføring av omsettelige
kvoter i fiskerinæringen. Forslagene muliggjør
gjennomføringen av en helhetlig fiskeripolitikk som består
i at næringen behandler ressursene så effektivt
som mulig.
Disse medlemmer ser
viktigheten av en bærekraftig høsting av denne
ressursen. Sjøpattedyrene er en del av det økologiske
systemet. En fornuftig beskatning vil ha positive konsekvenser for
bestanden av en rekke fiskeslag. Bestanden av sel blant annet i Øst-
og Vestisen er nå blitt så stor at den er i ferd
med å bli en trussel for enkelte fiskebestander. Derfor
vil Fremskrittspartiet arbeide for en økning av selfangsten
blant annet gjennom å etablere en avtale med Russland om dette.
Disse medlemmer viser til at
den norske vågehvalfangsten er en fullt lovlig
og bærekraftig næringsvei. Fangsten
bidrar til å skape lønnsomme arbeidsplasser for
fangere, produsenter og tilhørende næringer langs
kysten. Disse medlemmer minner om Fremskrittspartiets
forslag, Dokument nr. 8:79 (1999-2000) om å be Regjeringen
omgående oppheve Norges selvpålagte eksportforbud
av produkter fra vågehval.
Disse medlemmer mener
det er for strenge vilkår for tildeling av konsesjon for
havbruk/oppdrett og at dette virker negativt for næringen.
Fremskrittspartiet mener derfor primært at konsesjonsordningen
skal fjernes og at begrensningene kun skal være de som
følger av forurensning og veterinære hensyn.
Disse medlemmer vil arbeide for
at de kommuner som har naturgitte forhold for havbruk/oppdrett, skal
tilrettelegge i sine reguleringsplaner for slik næringsvirksomhet.
Videre mener Fremskrittspartiet at forkvoter innen havbruk/oppdrettsnæringen
er et utidig inngrep i den enkelte bedrift og derfor må bringes
til opphør.
Disse medlemmer mener at dagens
reguleringer med hensyn til volumbegrensninger i oppdrettsanlegg er
for strenge og vil derfor overlate til den enkelte næringsdrivende å bestemme
størrelse på sitt anlegg så lenge ikke
veterinær- og forurensningshensyn skulle tilsi noe annet.
Disse medlemmer viser videre
til at fraksjonens primære standpunkt vil fremgå i
særmerknadene til de enkelte budsjettkapitler og i tabellene
til innstillingen.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at fiskerinæringen har utviklet seg til å bli
en av landets viktigste eksportnæringer. Næringen
er en særdeles viktig bidragsyter til verdiskapningen langs
kysten, og viser solid vekst i de fleste markeder.
Disse medlemmer peker samtidig
på at næringen hemmes av stivbeinte og til dels
gammeldagse konsesjons- og omsetningsregler. Også manglende markedsadgang
til de viktigste markedene hemmer næringens utvikling og
lønnsomhet. Dette gjør seg bl.a. utslag i at vi
fortsatt har en lav bearbeidingsgrad av fisk i Norge. Disse
medlemmer ber derfor Regjeringen ta initiativ til å reforhandle
EØS-avtalens protokoll om fiskerispørsmål,
med sikte på å forbedre næringens markedsadgang
og gi økte muligheter til videreforedling innenlands. Det
vil kunne bidra til større aktivitet og lønnsomhet
langs kysten. Likeledes er det nødvendig at Regjeringen
i forbindelse med WTO-forhandlingene vektlegger fiskerinæringens interesser
og prioriterer størst mulig frihandel med fisk og fiskeprodukter.
Disse medlemmer er bekymret for
den betydelig overkapasiteten innenfor fiskeflåten. En
vedvarende overkapasitet innenfor flåten fremstår
som en trussel overfor knappe fiskebestander. Disse medlemmer ber
derfor Regjeringen ta initiativ til løsninger som i større
grad kan bidra til en bedre balanse mellom flåten og fangstgrunnlaget,
eksempelvis gjennom økt bruk av enhetskvoter.
Disse medlemmene viser til avsløringene
om ulovlig fangst og omsetning av fisk. Juks og ulovlig fiske er
en alvorlig trussel mot fiskebestandene og dermed livsgrunnlaget
langs store deler av kysten. Disse medlemmer ber
Regjeringen orientere Stortinget om situasjonen og legge fram forslag
til tiltak mot miljøkriminalitet, ulovlig fangst og omsetning
av fisk.
Disse medlemmer ber Regjeringen
ta i bruk sterkere virkemidler for å gjenoppbygge den norske selfangstnæring.
Sel og sjøpattedyrs konsum av biomasse er på et
bekymringsfullt høyt nivå. Disse medlemmer mener
derfor det er nødvendig med et langt større uttak
av sel og sjøpattedyr.
Disse medlemmer viser til at
Høyre i Budsjett-innst. S. nr. 13 (2000-2001) foreslår å bevilge
25 mill. kroner ekstra til utbedring av havner og farleier. Økt satsing
på gode fiskerihavner og farleier har betydning for verdiskapingen
i en samlet fiskerinæring og i mange lokalsamfunn langs
kysten. Sammen med satsingen på veibygging, som har stor
betydning for transport av ferskfisk, men også andre fiskeprodukter, bidrar
dette til bedre rammebetingelser i fiskerinæringen. For å nå målsetningen
om å fullføre arbeidet med elektroniske sjøkart
innen år 2006 foreslår Høyre i Budsjett-innst.
S. nr. 9 (2000-2001) en ekstrasatsing på 30 mill. kroner
til dette formålet.
I tabellen nedenfor er de ulike fraksjonenes
primærstandpunkter under rammeområde 10 presentert.
Tabellen viser budsjettavtalen
mellom Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre
innenfor vedtatt ramme, jf. Budsjett-innst. S. I (2000-2001) og
primærbudsjettene til Fremskrittspartiet og Høyre
for de budsjettpostene der det er avvik mellom fraksjonene. Avvik
i forhold til Regjeringens forslag i parentes.
Kap. | Post | Formål: | St.
prp. nr. 1 med Tillegg nr. 9. | Ap,
KrF,
Sp og V | FrP | H |
Utgifter rammeområde
10 (i hele tusen kroner) |
1000 | | Fiskeridepartementet
(jf. kap. 4000) | 64 500 | 63 500 (-1 000) | 58 500 (-6 000) | 57 500 (-7 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 64 000 | 63 000 (-1
000) | 58 000 (-6
000) | 57 000 (-7
000) |
1030 | | Fiskeridirektoratet
(jf. kap. 4030) | 261 800 | 260 300 (-1 500) | 254 800 (-7 000) | 241 800 (-20 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 260 300 | 258 800 (-1
500) | 253 300 (-7
000) | 240 300 (-20
000) |
1040 | | Til gjennomføring
av fiskeriavtalen | 120 000 | 120 000 (0) | 10 000 (-110 000) | 120 000 (0) |
| 70 | Tilskudd til støtte
av fiskeriene m.m. | 120 000 | 120 000 (0) | 10 000 (-110
000) | 120 000 (0) |
1050 | | Diverse
fiskeriformål | 23 400 | 23 400 (0) | 7 400 (-16 000) | 10 400 (-13 000) |
| 71 | Sosiale tiltak | 3 000 | 3 000 (0) | 0 (-3
000) | 3 000 (0) |
| 73 | Kvinnerettede og kompetansehevende
tiltak | 13 000 | 13 000 (0) | 0 (-13
000) | 0 (-13
000) |
2415 | | Statens
nærings- og distriktsutviklingsfond, fiskeri- og andre
regionalpolitiske tiltak | 67 000 | 67 000 (0) | 30 000 (-37 000) | 67 000 (0) |
| 72 | Tilskudd til fornyelse
og kapasitetstilpasning i fiskeflåten | 35 000 | 35 000 (0) | 0 (-35
000) | 35 000 (0) |
| 73 | Rentestøtte
stønadslån | 2 000 | 2 000 (0) | 0 (-2 000) | 2 000 (0) |
| | Sum
utgifter rammeområde 10 | 542
950 | 540
450 (-2 500) | 366
950 (-176 000) | 502
950 (-40 000) |
Inntekter rammeområde 10 (i hele tusen
kroner) |
| | Sum
inntekter rammeområde 10 | 36
650 | 36
650 (0) | 36
650 (0) | 36
650 (0) |
| | Sum netto
rammeområde 10 | 506 300 | 503 800 (-2 500) | 330 300 (-176 000) | 466 300 (-40 000) |
For så vidt angår de kapitler
som ikke er omtalt under, har komiteen ingen merknader og slutter
seg til Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (2000-2001) med de endringer
som fremgår av St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 9 (2000-2001).
Den enkelte fraksjon slutter seg til Regjeringens bevilgningsforslag
i St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 9 (2000-2001), hvor ikke annet fremgår
av merknadene under det enkelte kapittel.
Det foreslås bevilget kr 70 750 000
på kap. 1000 og kr 10 000 på kap. 4000.
Komiteen understreker
behovet for å få på plass oppfølging
og godkjenning av kystsoneplaner i de kystområder som fortsatt
henger etter. Godkjente planer er etter komiteens oppfatning
en viktig forutsetning for å stimulere til og sørge
for utvikling av havbruksnæringen, samt en forutsetning
for tilrettelegging for oppdrett av nye arter. Komiteen viser
også til de konflikter og de utfordringer som kongekrabbens utbredelse
medfører. Komiteen understreker nødvendigheten
av en kontrollert utvikling av antall kongekrabber, og ber Regjeringen
legge til rette for kommersiell utnytting av denne ressursen, slik
at den ikke utvikler seg i konflikt med og til skade for tradisjonelt fiske.
Komiteen viser videre til at
en i de nærmeste årene vil oppleve at havbruk
som oppdrett og havbeite ekspanderer langs hele kysten.
Komiteen viser til Innst. S.
nr. 46 (2000-2001) Om kjelder til kunnskap og oppleving- Om arkiv,
bibliotek og museum i ei IKT-tid og om bygningsmessige rammevilkår
på kulturområdet der det blir gitt tilslutning
til initiativet om å etablere et nasjonalt nettverk innenfor
fiskerisektoren. Komiteen mener Fiskeridepartementet
må ta aktivt del i arbeidet med et slikt nasjonalt museumsnettverk
etter modell av ordningen i de andre fagdepartementene det er naturlig å sammenligne
seg med.
Komiteen finner samtidig grunn
til å påpeke at fokuset på de marine
næringene, og den eventyrlige veksten en har hatt i denne
sektoren i de senere årene, sannsynligvis vil måtte
føre med seg en vesentlig styrking av Fiskeridepartementets
budsjett. Komiteen er enig i en slik vurdering, og
er samtidig klar over at dette innebærer betydelig vekst
nettopp i denne sektoren i årene som kommer, og at dette
også vil måtte påvirke de årlige
budsjettrundene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, finner det her nødvendig å vise
til at det for år 2001 ikke er avsatt midler til nytt forskningsfartøy som
skal erstatte G.O. Sars.
Imidlertid finner flertallet grunn
til å minne om at det på statsbudsjettet for inneværende år
ble bevilget 38 mill. kroner som første byggebevilgning
til nytt havforskningsfartøy, og at det ble gitt klarsignal
til å starte arbeidet med å innhente anbud for
fartøyet. Etter at denne anbudsrunden er gjennomført,
har det vist seg at kostnadsrammen blir 400 mill. kroner, en økning
på 100 mill. kroner fra tidligere kostnadsanslag.
Flertalletmerker
seg at Regjeringen foreslår at byggingen av nytt forskningsfartøy
utsettes. Flertallet sier seg enig i at prosjektstyringen
ikke har vært god nok, og at det er svært uheldig
at overskridelsene først framkommer på dette stadiet
av prosessen. Flertallet vil likevel bemerke at det
er bred politisk enighet om nødvendigheten av et nytt forskningsfartøy.
En utsettelse vil trolig ikke medføre noen innsparing totalt sett,
siden dette vil medføre ekstrautgifter til opprustning
av 30 år gamle F/F G.O. Sars, og har sin bakgrunn i
store endringer i verftsmarkedet fra høsten 1998 til nå.
En utsettelse vil også medføre ekstra kostnader
og forsinkelser i form av en ny anbudsrunde, siden vedståelsen
for inneværende anbudsrunde utløper 1. januar 2001. Flertallet mener
det er av avgjørende viktighet for fiskeriforskningen at
bygging av G.O. Sars ikke blir utsatt.
Komiteen mener vi
vil kunne få utviskede grenser mellom oppdrett og fiske
blant annet fordi en del av den framtidige veksten i havbruksnæringen
sannsynligvis vil komme i form av oppforing av villfanget yngel.
Dermed vil det oppstå en situasjon hvor skillet mellom
tradisjonelt fiske og oppdrett blir mer uklart enn tidligere, og
hvor det drives både fangst og oppdrett på samme
fiskebestander i stor skala, eksempelvis av torsk.
Ut fra et ønske om en best mulig forvaltning
av uttaket fra havets ressurser i framtida, ber komiteen departementet
se på grenseoppgangen mellom marint oppdrett og tradisjonelt
fiske.
I denne forbindelse vil komiteen vise
til fiskeriministerens svar i spørretimen 17. november
2000 der han stadfester at det i forbindelse med arbeidet som er igangsatt
med revisjon av oppdrettsloven - med sikte på ei ny havbrukslov
- kan være aktuelt å vurdere ulike spørsmål
i grenseflaten mellom regelverk for oppdrett og villfanget fisk,
herunder omsettingsforhold.
På grunn av en stram budsjettsituasjon
har komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra
Fremskrittspartiet og Høyre, funnet det nødvendig å redusere
bevilgninger på kap. 1000 post 1 med 1 mill. kroner i forhold
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
virksomheten i departementet kan effektiviseres. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn redusere bevilgningen på kap.
1000 post 1 med kr 6 000 000 til kr 58 000 000.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
vil gå imot Regjeringens forslag om å bortauksjonere
nye oppdrettskonsesjoner og viser til Budsjett-innst. S. I (2000-2001)
om budsjett forliket mellom Arbeiderpartiet og de tre sentrumspartiene.
I punkt nr. 18 heter det at:
"Auksjon av oppdrettskonsesjoner erstattes med et vederlag
knyttet til tildeling og produksjon ved matfiskanlegg. Det skal
ved tildeling settes de vilkår som er nødvendige,
som for eksempel lokalisering på kommunenivå."
Disse medlemmer mener de første
nye konsesjoner må prioriteres til mindre selskaper samt
at det blir avsatt et nødvendig antall konsesjoner til
undervisning/utdannelse. Disse medlemmer vil
også prioritere grundere og nye aktører som vil
inn i næringen. Dessuten mener disse medlemmer at
geografiske områder som har gode forutsetninger for å drive
oppdrett, men som har få eller ingen anlegg, bør
gis prioritet ved fremtidig tildeling av konsesjoner. Disse medlemmer vil
for øvrig vise til at et flertall i næringskomiteen
under behandlingen av St.prp. nr. 4 (2000-2001) i Innst. S. nr.
27 (2000-2001) viser til
"at det er planlagt å tildele nye konsesjonar
for oppdrett av laks våren 2001. Fleirtalet meiner kriteria
for tildeling av desse og framtidige konsesjonar er avgjerande for
utviklinga av strukturen i næringa, og næringa
si lokale og nasjonale tilknytning. Fleirtalet meiner konsesjonane
i neste tildelingsrunde i første rekke må gjevast
til dei små aktørane i næringa, som har
ein til to konsesjonar frå før. I tillegg bør
det opnast for grunderar og nye aktørar som vil inn i næringa,
og ein bør sikre at dei skulane som er avhengige av eit oppdrettsanlegg
for å gje eit tilfredstillande undervisningstilbod får
tildelt ein konsesjon. Ein bør og legge vekt på å tilgodesjå områder
der tilhøve ligg godt til rette for havbruk, men som har
fått få eller ingen konsesjonar i tidlegare tildelingsrundar."
Komiteens medlemmer fra Høyre går
imot Regjeringens forslag til auksjon av nye konsesjoner for oppdrett
av laks og ørret.Disse
medlemmers prinsipielle syn er at det ikke bør
legges spesielle begrensinger på nyetableringer og utvidelser
innenfor oppdrettsnæringen. Høyre har derfor ønsket å erstatte dagens
konsesjonssystem med en godkjenningsordning der det stilles miljø-,
dyrehelse- og kompetansekrav. Med fri etableringsrett bortfaller
samtidig spørsmålet om tildeling av konsesjoner.
Uten konsesjonsordningen vil gründere og lokale interessenter
kunne etablere oppdrettsvirksomhet på lik linje med større
og etablerte oppdrettsselskaper.
Disse medlemmer viser til at
den reelle knapphetsfaktoren i oppdrettsnæringen er tilgangen
på kystarealer som er egnet og godkjent til oppdrettsvirksomhet.
Det er derfor en prioritert oppgave for myndighetene å legge
til rette for oppdrettsvirksomhet gjennom planarbeidet i de enkelte
kommune og utarbeiding og godkjenning av kystsoneplaner. Disse medlemmer mener
samtidig at den verdiskapning og utvikling som havbruksnæringen
representerer i hovedsak må komme de berørte lokalsamfunn
til gode.
Disse medlemmer viser samtidig
til at lakseavtalen med EU gjør det nødvendig å begrense
veksten innenfor lakseproduksjon. Så lenge lakseavtalen
med EU gjelder, er det derfor ikke realistisk å avvikle
konsesjons- og fôrkvotesystemet for lakseoppdrett. Inntil videre
vil disse medlemmer følgelig forholde seg til
den eksisterende konsesjonsordningen for laks.
Disse medlemmer har merket seg
at også Arbeiderpartiet og sentrumspartiene nå avviser
auksjon og har bedt om en egen sak om tildeling av nye oppdrettskonsesjoner
for laks og ørret. Disse medlemmer forutsetter
derfor at Regjeringen kommer tilbake til Stortinget med forslag
om kriterier og vederlag for tildeling av nye konsesjoner. Disse
medlemmer viser til at Regjeringen har varslet at den vil
legge fram forslag til endringer i oppdrettsloven. Det betyr at
Stortinget i løpet av kort tid skal behandle to saker som
til sammen får avgjørende betydning for utviklingen
i oppdrettsnæringen. For å legge til rette for
mest mulig rasjonell drift og gi næringen gode vekstvilkår
mener disse medlemmer det er behov for enkelte endringer
i regelverket. Det fremsettes følgende forslag:
2. Stortinget ber Regjeringen
utvide konsesjonsvolumet for laks- og ørretkonsesjoner
fra 12 000 til 18 000 m3.
3. Stortinget ber Regjeringen parallelt med
tildelingen av nye laksekonsesjoner utvide fôrkvotene for eksisterende
oppdrettsanlegg."
Stortinget ber Regjeringen parallelt med tildelingen av
nye laksekonsesjoner utvide fôrkvotene for eksisterende
oppdrettsanlegg."
Disse medlemmer advarer mot å pålegge
havbruksnæringen særskilte skatter og avgifter.
Næringen er svært internasjonalt orientert. Skal
veksten i næringen fortsette må det ikke være
dårligere myndighetsskapte rammevilkår i Norge
enn i konkurrentlandene.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for å kombinere en stram finanspolitikk med
et lavere skatte- og avgiftsnivå samt økt innsats
på offentlige kjerneområder, og vil på denne
bakgrunn redusere kap. 1000 post 1 med 7 mill. kroner til 57,500
mill. kroner.
Det foreslås bevilget kr 6 250 000
på kap. 1001.
Komiteen understreker
viktigheten av en aktiv norsk deltakelse og engasjement i internasjonale
organisasjoner. Komiteen har merket seg den økende internasjonale
diskusjonen og oppmerksomheten rundt spørsmål
om ressursforvaltning og bevaring av marine ressurser, bl.a. innenfor
EU. I en tid hvor flere arter og bestander er truet, og hvor det
avdekkes miljø- og ressurskriminalitet, er det etter komiteens oppfatning nødvendig
at Norge i større grad bidrar til å sette disse spørsmålene
på dagsorden i internasjonale fora. Det er viktig at Norges
hovedstrategier og standpunkt i forhandlinger om viktige ressursspørsmål
er bredt politisk forankret.
Det foreslås bevilget kr 261 800 000
på kap. 1030 og kr 36 640 000 på kap. 4030.
Komiteen har merket
seg at Regjeringen har endret målsetningen for Fiskeridirektoratet. Komiteen viser
til Budsjett-innst. S. nr. 8 (1999-2000) der en samlet komité sluttet
seg til en målsetning om at "Fiskeridirektoratet skal bidra
til ei bærekraftig forvaltning av dei levande marine ressursane
og slik leggja til rette for ei lønsam utvikling av fiskerinæringa". I
proposisjonen er målsetningen omformulert og lyder:
"Fiskeridirektoraret skal bidra til å sikre
en lønnsom og bærekraftig fiskeri- og havbruksnæring
med fokus på økt verdiskapning."
Komiteen er enig i at Fiskeridirektoratets
oppgave er å bidra til at vi både får
en bærekraftig fiskeri- og havbruksnæring og at
denne skal være lønnsom og ha økt fokus
på verdiskapning. Økt fokus på verdiskapning
forutsetter en langsiktig og bærekraftig forvaltning. Dette
er to sider av samme sak ettersom det ikke vil være mulig å utløse
verdiskapningspotensialet i fiskeri- og havbruksnæringen
uten at utviklingen skjer i et langsiktig forvaltningsperspektiv.
Komiteen har merket seg at omorganiseringen
av ytre etat er gjennomført på sentralt og regionalt
nivå, og at det vil bli lagt større vekt på samlokalisering
for å legge til rette for en mer effektiv og fremtidsrettet
forvaltning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet, forutsetter at
organiseringen av ytre etat i størst mulig grad tar hensyn
til hvor aktiviteten i næringa er lokalisert, og at samlokalisering
ikke fører til for stor avstand mellom forvaltningen og
utøverne i næringa.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre forutsetter
at organiseringen av ytre etat i størst mulig grad tar
hensyn til hvor aktiviteten i næringa er lokalisert, og
at samlokalisering ikke fører til større avstand
mellom forvaltningen og utøverne i næringa.
Komiteen viser i denne sammenheng
til Innst.
O. nr. 18 (1997-1998) der et stort flertall sa følgende:
"Fleirtalet strekar under at målet med omlegginga
er betre utnytting av personalressursane, slik at servicenivået
vert best mogleg. Fleirtalet strekar under at ein i omlegginga derfor
må leggje stor vekt på geografisk nærhet
til fiskerimiljøa og tilgjengelighet for brukarane. "
Komiteen har merket seg at bevilgningen
til Fiskeridirektoratet er økt med 13,5 mill. kroner, og
at økningen skal dekke økte kostnader knyttet
til veterinær grensekontroll og behov for økt
antall prøver i forbindelse med EØS-overvåkingsprogrammer
for medisinrester og fremmedstoffer i akvakultur.
Komiteen meiner vidare det må satsast
sterkt på at den norske skjelnæringa skal lukkast
og kunna verta ei ny stornæring med utgangspunkt i ressursane
langs kysten vår. Komiteen syner til at
marin forsking er eit satsingsområde frametter og vil understreka
at dei problema som knyter seg til algegiftsituasjonen i norske
fjordsystem må løysast slik at haustinga av skjel kan
koma i gang i stor skala.
På grunn av en stram budsjettsituasjon
har komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra
Fremskrittspartiet og Høyre, funnet det nødvendig å redusere
bevilgninger på kap. 1030 post 1 med 1 500 000 kroner i
forhold til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre viser til
at Fiskeridirektoratet med bakgrunn i en rapport fra Statskonsult,
fremmer forslag til en bedre og mer effektiv utnyttelse av de samlede
ressurser i ytre etat. Forslaget innebærer en større
grad av samlokalisering, bl.a. under henvisning til utviklingen
innen IKT. Disse medlemmer fraråder en utvikling
som innebærer flytting av funksjoner ut fra de regioner
der fiskerinæringen tradisjonelt har sitt tyngdepunkt.
Dette spesielt i en situasjon hvor behovet for ressurskontroll og
overvåkning er sterkt økende. Disse medlemmer går
på denne bakgrunn mot en løsning i Nordland fylke
som innebærer at direktoratet nedtrapper sitt engasjement
ved sitt kontor i Svolvær - et kontor som er lokalisert
i landets største fiskeriregion.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
redusere bevilgningen på kap. 1030 post 1 med kr 7 000
000 til kr 253 300 000.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for å kombinere en stram finanspolitikk med
et lavere skatte- og avgiftsnivå samt økt innsats
på offentlige kjerneområder, og vil på denne
bakgrunn redusere kap. 1030 post 1 med 20 mill. kroner til 240,3
mill. kroner.
Det foreslås bevilget kr 120 000 000
på kap. 1040.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, ser på fiskerinæringa
som en næring med et stort potensial for økt verdiskaping
og økt lønnsomhet. Flertallet mener
også at fiskerinæringa skal spille en nøkkelrolle
for norsk økonomi og også være med på å garantere
for framtidig velferd og levekår. Flertallet er
enig i de tiltaka som ligger i avtalen som medvirker til effektivisering
av fisket. Flertallet har merket seg at næringa
i dag er selvbærende, men at det er stor variasjon i lønnsomheten
mellom ulike flåtegrupper. Flertallet støtter
derfor avtalen og den ramme som ble lagt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet går
inn for at næringsavtaler og annen selektiv virkemiddelbruk
må avvikles. Disse medlemmer vil hevde at
selv med endrede kvoter på fiskeslag i 2001 vil det være
gode muligheter for næringen. Fremskrittspartiet vil som
et alternativ åpne for en annen organisering og struktur
som kan gi en bedret avkastning av fiskeformuen.
Disse medlemmer vil likevel gjøre
unntak når det gjelder tilskudd til selfangst, der det
bør opprettholdes en bevilgning på 10 mill. kroner.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn redusere bevilgningen på kap. 1040 post 70 med
110 000 000 kroner til 10 000 000 kroner.
Det foreslås bevilget kr 23 400 000
på kap. 1050.
Komiteen vil peika
på at arbeidet med å etablera eit DNA-register
for vågekval må sjåast i eit ressursforvaltningsperspektiv
der siktemålet er å få auka forståing
for ei berekraftig hausting av alle marine ressursar.
Fleirtalet i komiteen, alle
unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Høgre,meiner
det er viktig å styrkja arbeidet med kvinneretta tiltak
i fiskerinæringa, særleg i eit rekrutteringsperspektiv
og for å få fleire kvinner inn på eigarsida
i fiskeri- og havbruksnæringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til behovet for å likestille fiskerinæringen med
andre næringer og vil motsette seg ordninger som ikke har
karakter av fiskeritiltak. Disse medlemmervil på denne bakgrunn redusere
bevilgningen på kap. 1030 post 71 med kr 3 000 000 til
kr 0.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
understreke betydningen av å ha et næringsperspektiv
på fiskerinæringen. Disse medlemmer mener
andre forhold som for eksempel distriktspolitikk og kompetansehevende
tiltak må ivaretas blant annet gjennom det ordinære
virkemiddelapparatet og utdanningsinstitusjoner uavhengig av næring. Disse
medlemmervil på denne
bakgrunn redusere bevilgningen på kap. 1030 post 73 med
kr 13 000 000 til kr 0.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener kompetanseheving
og rekrutteringstiltak for kvinner til fiskerinæringen
best kan gjennomføres innenfor det ordinære utdanningstilbudet
og innenfor SNDs nettverksprogram og øvrige virkemidler. Disse
medlemmer finner derfor ikke grunn til å prioritere
dette tiltaket og foreslår ingen bevilgninger på posten.
Kap. 1050 post 73 nedsettes dermed med 13 mill. kroner til 0 kroner.
Det foreslås bevilget kr 67 000 000
på kap. 2415.
Komiteen vil peika
på at fiskeri- og havbrukssektoren er peika ut som eit
vekstområde i åra som kjem. Komiteen meiner
det er viktig at også det offentlege støtteapparatet
avspeglar dette på ein slik måte at verdiskapingspotensialet
kan løysast ut sjølv om også offentlege
bidrag må til. Komiteen har merka seg den
auka satsinga på næringsutvikling knytt til marin sektor. Komiteen er
samd i at det er ønskjeleg å auka innsatsen i
samband med å få finansiert risikoprosjekt i overgangen
mellom forsking, utvikling og næringsutvikling.
Komiteen vil vidare understreka
målet om å leggja til rette for høgast
mogeleg verdiskaping i norsk fiskeri- og havbruksnæring.
Forsking- og utviklingsinnsats vert avgjerande for å nå dette
målet. Komiteen er samd i at auka satsing
på oppdrett av marine artar som kveite, skjel, torsk og
steinbit må prioriterast i tida frametter. Det same gjeld
satsing på utstyrs- og teknologiutvikling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
investeringer i fiskefartøyer skal baseres på bedriftsøkonomiske
kriterier uten offentlige tilskudd. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn redusere bevilgningen på kap.
3415 post 72 med kr 35 000 000 til kr 0.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet motsetter
seg forslag om subsidiering av lån i form av rentestøtte
fordi næringsvirksomhet bør basere aktiviteten
på reelle finansieringskostnader.
I tabellen nedenfor er det laget en oversikt
over de ulike partienes forslag til bevilgning innenfor rammeområde
10 på kapittel- og postnivå.
I henhold til Stortingets forretningsorden § 19
kan det i fagkomiteene ikke utformes forslag til bevilgningsvedtak
som avviker fra de rammer Stortinget har vedtatt. Fremskrittspartiet
og Høyre har ikke justert sine primærstandpunkter
i henhold til Stortingets bevilgningsvedtak under rammeområde
10, og er derfor ikke inkludert i tabellen nedenfor. Det vises i
denne sammenheng til avsnitt 4.4. hvor primærstandpunktene er
gjengitt i tabellen.
Tabellen viser de kapitlene/postene
der det foreligger avvikende forslag til disponering av vedtatt
ramme i forhold til Regjeringens forslag. Endring i forhold til
regjeringens forslag i parentes.
Kap. | Post | Formål: | St.
prp. nr. 1 med
Tillegg nr. 9. | Ap,
KrF,
Sp og V |
Utgifter rammeområde
10 (i hele tusen kroner) |
1000 | | Fiskeridepartementet
(jf. kap. 4000) | 64 500 | 63 500 (-1 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 64 000 | 63 000 (-1
000) |
1030 | | Fiskeridirektoratet
(jf. kap. 4030) | 261 800 | 260 300 (-1 500) |
| 1 | Driftsutgifter | 260 300 | 258 800 (-1 500) |
| | Sum
utgifter rammeområde 10 | 542
950 | 540
450 (-2 500) |
Inntekter rammeområde 10 (i hele tusen
kroner) |
| | Sum
inntekter rammeområde 10 | 36
650 | 36
650 (0) |
| | Sum netto
rammeområde 10 | 506 300 | 503 800 (-2 500) |