På side 157 i Samferdselsdepartementets
budsjettforslag opplyses det at det er satt av 517,4 mill. kroner til
Drammensbanen, strekningen Sandvika-Asker.
Hvor mye av dette er kontraktsbundet, hvor mye
av det kan eventuelt utsettes til senere budsjettering og hvilke
konsekvenser ville dette få?
Svar:
Av samlet budsjettforslag på 517,4
mill. kr til Drammensbanen, strekningen Sandvika-Asker, er Jernbaneverket
forpliktet til en utbetaling på 330,0 mill. kr gjennom
foreliggende kontrakter, fordelt med 263,0 mill. kr på Sandvika-Jong
og 67,0 mill. kr på Jong-Asker.
Ytterligere 40,0 mill. kr må benyttes
til omlegging av kjørevegen på Sandvika stasjon.
Dette for å gi tilkomst, slik at arbeid i allerede inngåtte
kontrakter kan utføres samtidig som togtrafikken opprettholdes.
Dersom disse investeringene ikke gjennomføres, vil de pågående
kontraktsarbeidene stanse opp i henholdsvis mars og oktober 2002.
De resterende 147,4 mill. kr av bevilgningsforslaget er
planlagt benyttet til oppstart av tunnelarbeid fra Jong til Asker.
Anbudsforespørsler er sendt ut for prising og innlevering
i november 2001. Bortfall av bevilgning vil medføre at
anbudskonkurransen må annulleres. Ett års utsettelse
av tunnelarbeidene, vil gi ett års forsinkelse av ferdigstillelsen
av hele prosjektet Sandvika-Asker. Dette vil gi en kostnadsøkning
for hele prosjektet på anslagsvis 100 mill. kr. Videre
kan entreprenørmarkedet oppfatte Jernbaneverkets prosjekter
som uforutsigbare. Ved fornyet anbudsutsendelse kan dette gi seg
utslag i redusert konkurranse og økte priser.
I Jernbaneverkets anbudsforespørsler
og kontrakter er det generelt tatt forbehold om Stortingets årlige bevilgninger.
Slike forbehold kan likevel ikke regnes som tilstrekkelig for å avskjære
erstatningskrav fra de firmaer Jernbaneverket har inngått
kontrakt med. Likeledes kan en annullering av anbudskonkurranse
muligens utløse krav fra deltakerne om erstatning av den negative
kontraktsinteressen (kostnadene ved anbudsutarbeidelsen) selv om
forbehold er tatt i anbudsgrunnlaget.
Det ønskes en liste over mulige prosjekter/tiltak (med
kostnadsoverslag) med rassikringsgevinster ved en evt. økning
av rammen under post 31 Rassikring i 2002.
Svar:
Vedlagte liste gir en oversikt over prosjekter/tiltak hvor
det foreligger godkjente planer eller at tiltaket er av en slik
karakter at plan ikke er påkrevd, og som dermed kan startes
opp i 2002. Oversikten omfatter prosjekter/tiltak som er
prioritert i perioden 2002-2005 og som vil bli budsjettert over
post 31 Rassikring.
Vedlegg
Prosjekter/tiltak
som gir rassikringsgevinst
Aust-Agder: Rv 9 Flåstråndi | Prosjektet er en del av
den planlagte Setesdalpakken, |
| jf. St.prp. nr. 1 (2001-2002),
side 140. Kostnad: 25 mill. kr (Stat 5,5/ Bompenger
19,5) |
Rogaland: | |
Rv 13 Skotet tunnel | Portal. Kostnad:
2,5 mill. kr |
Ev 39 Tronvik | Voll, nett, rensk. |
| Kostnad: 2,5 mill. kr |
Rv 520 Ropeid – Tysseland | Fjellrensk, nett, bolting. Kostnad: 2,5 mill. kr |
Hordaland: | |
Rv 7 Furlo | Kostnad: 15 mill. kr |
Rv 7 Tokagjelet | Kostnad: 15 mill. kr |
Rv 7 Bruravik ferjekai | Rasgjerde Kostnad: 15 mill. kr |
Rv 7 Indre Rotagjel | Kostnad: 15 mill. kr |
| |
Rv 7 Vikebekken | Kostnad: 15 mill. kr |
| |
Rv 13 Grøndalsbrekka
(restarbeid) | Kostnad: 15 mill. kr |
Sogn
og Fjordane: | |
Rv 13 Torsnes – Vetlefjorden | Kostnad: 14 mill. kr |
(Breiskreda) | |
Rv 13 Torsnes – Vetlefjorden | Betongoverbygg |
(Ramsteina) | Kostnad: 9 mill. kr |
| |
Rv 53 Øvre Årdal
- Årdalstangen | Betongoverbygg |
| Kostnad: 3,5 mill. kr |
| |
Nordland: | |
Ev 6 Megården – Kobbvatn | Forlenge portal, mindre
voller, nett, rensk, bolt. |
| Kostnad: 10 mill. kr |
| |
Ev 6 Ågflåget
(Rana) | Rasfanggjerde |
| Kostnad: 1 mill. kr |
| |
Rv 827 Tømmeråsfjorden | Ledevoller i forbindelse
med rasoverbygg. |
| Kostnad: 1 mill. kr |
| |
Rv 80 Hopshammerene | Isnett, rensk. |
| Kostnad: 2 mill. kr |
| |
Rv 78 Vefsnfjorden | Isnett, rensk. |
| Kostnad: 2 mill. kr |
| |
Rv 812 Enghammaren | Bred grøft, isnett. |
| Kostnad: 4 mill. kr |
| |
Troms: | |
Ev 10 Raksebukta | Omlegging av veg og bygging
av fangvoll. |
| Kostnad: 9 mill. kr |
Hvor store deler av virksomheten under budsjettkapitel
1320 Statens vegvesen, post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehold
av riksveger m.m., er konkurranseutsatt ?
Hvor stor del av virksomheten, som av forrige
regjering ble foreslått til 5 312 000 000 kroner, er det
mulig å konkurranseutsette ?
Svar:
I dag er om lag 12 pst. av post 23 konkurranseutsatt. Når
det gjelder drift og vedlikehold av veger, som utgjør om
lag 3 100 mill. kr i 2002, er om lag 20 pst. konkurranseutsatt.
I tillegg til dette blir det utlyst arbeid i
konkurranse som underentrepriser av produksjonsavdelingen. Et eksempel
på dette er brøyting og strøing hvor
vesentlige deler utføres av private lastebileiere/enmannsbedrifter.
Dette dreier seg om ca. 500 mill. kr årlig.
Ser en på den samlede virksomhet i
produksjonsavdelingen, utgjør kjøp av varer og
tjenester og underentreprisene 50 pst. av produksjonsavdelingens
omsetning.
I dag er det først og fremst asfaltarbeider
(faste dekker) og vegoppmerking som er konkurranseutsatt. Ca. 50
pst. av asfaltarbeidene i vedlikeholdet vil bli utført av
egen produksjonsavdeling i 2002. Det har i de senere år
vært en økende prosentandel som er utført
i egenregi. Dette henger sammen med at det er færre oppdrag
innen asfaltarbeid. I denne situasjonen har det vært lønnsomt for
Statens vegvesen å utnytte sitt eget utstyr.
I tillegg er 5 funksjonskontrakter med en varighet
på 4-5 år tildelt private entreprenører.
Totalverdien av disse kontraktene utgjør ca. 1 pst. av
rammen på post 23.
Beløpet på 5,3 mrd. kroner
fordeles på underposter som vist i tabellen nedenfor.
Post | Benevnelse | Mill. kr
i 2002 |
23.1 | Overordnet ledelse ved
vegkontorene | 253 |
23.2.1 og 2 | Trafikant og kjøretøy | 682 |
23.2.3 | Drift av veger | 2 250 |
23.2.4 | Vedlikehold av veger | 1 434 |
| Vegdirektoratet,
inkl. FoU | 693 |
| SUM | 5 312 |
Potensialet for konkurranseutsetting er vesentlig knyttet
til postene 23.2.3 og 23.2.4, hhv. drift og vedlikehold av veger
i tabellen over. Drift og vedlikehold utgjør 3684 mill.
kr. Av dette beløpet går imidlertid om lag 500
mill. kr til administrasjon av drift og vedlikeholdsvirksomheten
ved vegkontorene og trafikkdistriktene. Til drift og vedlikehold
av vegnettet ventes det derfor å bli brukt om lag 3,1 mrd.
kr i 2002 fordelt slik:
Aktivitet | Mill. kr |
Drift av veger | 1 930 |
Vedlikehold av veger | 1 210 |
herav asfalt | 780 |
SUM | 3 140 |
Med bakgrunn i samarbeidsregjeringens ønske
om å gjennomføre full konkurranseeksponering av
vegvesenets produksjonsavdeling, er det i Tillegg til St.prp. nr. 1
(2001-2002) lagt frem et forslag om at produksjonsvirksomheten i
Statens vegvesen skal omdannes til et statsaksjeselskap. Det vises
her til at beredskapsoppgaver i ekstremsituasjoner som for eksempel
ras eller flom kan tildeles direkte til den mest hensiktsmessige utfører
(enten denne er privat eller statlig). Det legges i Tillegg til
St.prp. nr. 1 frem forslag om full konkurranseutsetting av statens
vegvesens oppgaver, der direkte tildeling begrenses til mindre oppdrag
som er vanskelig å spesifisere i et anbud.
Det vises til omtalen av prosjektet E16 Wøyen-Bjørum
i St.prp. nr. 1 (2001-2002), side 132, og videre til behandlingen
av saken i Nasjonal transportplan 2002-2011.
Det ønskes en nærmere orientering
om planavklaring og framdriften av prosjektet Wøyen-Bjørum,
bl.a. med bakgrunn i vedlagte brev fra Skui Vel av 20. oktober og 31.
oktober d.å.
Svar:
Det foreligger vedtatt kommunedelplan for strekningen
fra Wøyen til Isi. På strekningen mellom Isi og Bjørum
foreligger det ikke godkjent kommunedelplan på grunn av
innsigelser. Det er tidligere avklart at det ikke er krav til konsekvensutredning
(KU) dersom den videre vegplanleggingen følger korridoren
for vedtatt kommunedelplan og gjennomfører nødvendige
konsekvensanalyser for strekningen med uavklart plansituasjon, dvs.
Isi - Bjørum.
For å holde den framdrift for prosjektet
som det er lagt opp til i St.meld. nr. 46 (1999-2000) Nasjonal transportplan
2002-2011 og Handlingsprogrammet for stamvegnettet for perioden
2002-2011 mener Vegdirektoratet at det er nødvendig å arbeide
videre med regulering innenfor den korridoren som er vedtatt gjennom
kommunedelplanen. Det foreligger allerede godkjent reguleringsplan
på strekningen Wøyen - Økrigata, og det
vil kunne fremmes et reguleringsforslag våren 2002 for
resten av parsellen, dvs. fra Økrigata til Bjørum.
Forutsatt en slik framdrift vil det kunne foreligge en godkjent
reguleringsplan i løpet av 2002, og anlegget kan da startes
i 2003/04. Dette er avhengig av den videre behandling i
Bærum kommune slik at arbeidet med reguleringsplanen kan
fortsette i hht. godkjent kommunedelplan.
Det er utarbeidet en alternativ linje fra Skui
Vel, som de mener er en miljømessig bedre og mer framtidsrettet linje
enn Statens vegvesens alternativ. Dersom det skal planlegges videre
etter Skui Vel sitt alternativ, eller andre alternativer som ligger
utenfor korridoren i den vedtatte kommunedelplan, må det
utarbeides en konsekvensutredning og en ny kommunedelplan. Det er
knyttet stor usikkerhet til hvor lang tid en slik prosess vil ta, men
det vil under ingen omstendigheter da være mulig å starte
prosjektet i perioden 2002 - 2005. Vegdirektoratet anslår
at en slik utredningsprosess med påfølgende ny
runde med planleggingsarbeid vil medføre at anleggstart
sannsynligvis ikke vil kunne bli før i 2008.
Det er vanskelig å se at Skui Vel sitt
forslag totalt sett medfører spesielle fordeler. Støymessig
er de to alternativene omtrent like, selv om Skui Vels alternativ
har en lang tunnel. Dette alternativet vil imidlertid gi mer trafikk
på dagens veg, fordi det på grunn av tunnelen blir
svært komplisert og kostbart å anlegge kryss ved avfallsdeponiet
på Isi. Det må derfor forutsettes at trafikken
til avfallsdeponiet må benytte dagens veg fra Økrivegen
mot Isi.
Skui Vels alternativ vil medføre et
større landskapsinngrep i landbruksområdet ved Økrikrysset
enn Statens vegvesens alternativ legger opp til. I tillegg er det knyttet
usikkerhet til passeringen av området ved Bjørum
Sag hvor både kulturmiljø og kryssing av elva
er følsomme mht inngrep.
Vegdirektoratet har opplyst at Skui Vel sitt
forslag med tilsvarende trafikkmessige standard vil føre
til økte anleggskostnader i størrelsesorden 100
mill. kr.
Vedlegg
For en nærmere orientering og sammenligning
av de to alternativene vises det til vedlagte brosjyre utarbeidet
av Statens vegvesen Akershus.
Hvordan ville departementet prioritere dersom
rammen for investeringer i linjenettet ble økt med 700
mill kroner?
Svar:
En prioritering av en økning i bevilgningen
til investeringer med 700 mill. kr i 2002 bør ta utgangspunkt
i Jernbaneverkets handlingsprogram til Nasjonal transportplan 2002-2005.
En evt. økning av bevilgningen utover det som er lagt inn
i handlingsprogrammet bør, i utgangspunktet benyttes til å forsere
tiltak som er prioritert i senere år i handlingsprogrammet.
Det presiseres at prioritering av midler utover det som følger
av Nasjonal transportplan/handlingsprogrammet, vil måtte
vurderes nærmere dersom det skulle bli aktuelt. En økning
av investeringsrammen med 700 mill. kr i 2002-budsjettet gir mulighet
til å forsere prosjekter for om lag 120 mill. kr i forhold
til Jernbaneverkets handlingsprogram. Følgende oppstilling
viser Samferdselsdepartementets prioritering av midler opp til det
nivå som er lagt til grunn for Jernbaneverkets handlingsprogram,
samt fordeling av en evt. økning av rammen med 120,0 mill.
kr ut over dette:
| Tiltak/prosjekt | 2002 | Gjenstår etter
2002 |
1 | Programområde
Stasjoner og knutepunktsutvikling (kollektivterminaler) | 60,0 | |
2 | Ganddal godsterminal | 67,0 | 209,0 |
3 | Programområde
Trafikksikkerhet (planoverganger) | 100,0 | |
4 | Dobbeltspor Barkåker-Tønsberg | 108,0 | 537,0 |
5 | Programområde
Trafikksikkerhet (tunneler) | 40,0 | |
6 | Programområde
Kapasitetsøkende tiltak (gods, profilutvidelser) | 30,0 | |
7 | Programområde
Trafikksikkerhet (planoverganger) | 50,0 | |
8 | Programområde
Miljø (støyreduserende tiltak) | 60,0 | |
9 | Ski stasjon (planlegging) | 20,0 | 275,0 |
10 | Programområde
Stasjoner og knutepunktsutvikling (kollektivterminaler) | 10,0 | |
11 | Krengetogtiltak
Kongsvinger-/Østfoldbanen | 35,0 | |
| Sum | 580,0 | |
Ved en evt. forsering av tiltak utover Jernbaneverkets
handlingsprogram vil en styrking av bevilgningen til følgende
to programområder være særlig aktuelle:
Sikkerhet (planoverganger,
rassikring og sikkerhet på stasjoner) | 70,0 mill. kr |
Kapasitetsøkende
tiltak (kryssingsspor) | 50,0 mill.
kr |
Sum forserte tiltak | 120,0 mill. kr |
Samferdselsdepartementet vil understreke at
oppstart av nye større investeringsprosjekter, av hensyn
til behovet for rasjonell anleggsfremdrift, vil gi behov for at økningen
i investeringsrammen til en viss grad videreføres i de
påfølgende års budsjetter. Dersom en
slik forutsigbarhet i prioriteringene ikke foreligger, vil det være
aktuelt i større grad å fokusere satsingen på mindre
tiltak innenfor de ulike programområdene; trafikksikkerhet,
kapasitetsøkende tiltak, stasjoner og knutepunktsutvikling
og miljø.
I 2001 vil det bli brukt 2-2,7 mill. kroner
på etappe 1 på rassikringsprosjekt på rv
769 Hemmingsskaret like nord for Namsos. I budsjettforslaget for
2002 er alle midler for rassikring i Nord-Trøndelag overført
til trafikksikkerhetstiltak, slik at etappe 1 ikke blir fullført som
forutsatt i 2002.
Hvilke vurderinger ligger bak denne omprioriteringen?
Hva blir eventuelle merkostnader ved anleggsstopp, og
når kan etappe 1 påregnes sluttført?
Svar:
Rv 769 inngår i det som kalles øvrige
riksveger. Fylkeskommunene skal ha avgjørende innflytelse
på investeringer i øvrige riksveger innen de rammer
som Samferdselsdepartementet og Stortinget har satt. På dette
grunnlag foretas prioritering av enkeltprosjekter lokalt i det enkelte
fylke. Prioriteringene framgår av fylkesvise handlingsprogrammer.
Departementet har innhentet nedenstående opplysninger om
prioriteringen av rv 769 i Nord-Trøndelag fra Vegdirektoratet.
I handlingsprogrammet for 2002-2005 er det avsatt 10,5
mill. kr til rassikring i Nord-Trøndelag hvor av 4,5 mill.
kr til rv 769 Hemmingskaret.
Ved utarbeidelse av handlingsprogrammet ble
det laget marginallister, slik at fylkeskommunen kunne ta stilling
til hvilke prosjekter som skulle prioriteres dersom de årlige
bevilgningene ble endret i forhold til planrammene i handlingsprogrammet.
Nord-Trøndelag fylkesting sluttet seg til en marginalliste
hvor prosjektet rv 769 Hemmingskaret skulle skyves ut i tid dersom
bevilgningene ble lavere enn det som lå til grunn ved utarbeidelsen
av handlingsprogrammet. I handlingsprogrammet for Nord-Trøndelag
legges det til grunn en statlig investeringsramme for det øvrige riksvegnettet
på 70 mill. kr i 2002. I St.prp. nr. 1 (2001-2002) er denne
rammen redusert til 65,5 mill. kr.
Det er dermed i tråd med fylkestingets
prioriteringer ved reduserte bevilgninger i forhold til handlingsprogrammet
at dette prosjektet skyves ut i tid. Denne prioriteringen innebærer
at tiltak som har bedre trafikksikkerhetseffekt, skjermes, jf. prioriteringene
i St.meld. nr. 46 (1999-2000) Nasjonal transportplan 2002-2011 og
i St.prp. nr. 1 (2001-2002) og at det er mulig å videreføre
programmet for legging av fast dekke på riksveger med grusdekke
innen utgangen av 2003, jf. St.prp. nr. 1 (1999-2000).
I 2001 vil det bli investert 2 - 3 mill. kr
på etappe 1. Resterende beløp (ca. 4,5 mill. kr)
var forutsatt bevilget over post 31 i 2002. Med de bevilgninger
som nå er foreslått for 2002, må arbeidet
på rv 769 Hemmingskaret avsluttes, og det vil dermed fortsatt
være en enfelts veg på strekningen. En anleggsstopp
vil ikke påføre anlegget vesentlige merkostnader
(+ 3 pst.).
Når det gjelder sluttføring
av etappe 1, vil dette avhenge av fremtidige bevilgninger til rassikring.
Med tilstrekkelige midler som muliggjør rasjonell anleggsdrift,
vil Statens vegvesen kunne sluttføre jobben i løpet
av ett år.
Bakgrunn: Vedlagt oversikt ved Opplysningsrådet for
Veitrafikken over ulykkesfrekvens i landets fylker 1998-2000 (mottatt
i høring i komiteen 07.11.2000).
Er det tatt hensyn til ulykkesfrekvensen i de
forskjellige fylkene ved tildeling av midler til drift og vedlikehold
under post 23, og hvordan er tildelingskriteria i dag?
Svar:
Innenfor post 23 er det fire underposter som
til sammen utgjør om lag 75 pst. av rammen, hvor det avsettes
særskilte midler til trafikksikkerhet. Dette gjelder underpostene
2.1 og 2.2 trafikant- og kjøretøyrettet virksomhet,
og underpostene 2.3 og 2.4 drift og vedlikehold av riksvegnettet.
Midlene til trafikant- og kjøretøytiltak fordeles
i hovedsak etter befolkning, veglengde, antall kjøretøy,
antall kontroller og registrering av kjøretøy
og førerkort, mens om lag 250 mill. kr fordeles særskilt
i forhold til ulykkeskostnadene i hvert fylke.
Midlene til drift og vedlikehold fordeles i
det vesentligste ut fra veglengde, trafikkmengde og klimatiske forhold,
mens 45 mill. kr forutsettes tildelt etter veglengde på det
mest ulykkesbelastede vegnettet. Midlene skal brukes til "strakstiltak"
på eksisterende vegnett.
Trafikksikkerhetstiltakene innen trafikant og
kjøretøy og drift og vedlikehold er rettet mot å redusere ulykker
med stor alvorlighetsgrad. Største delen av midlene som
fordeles etter ulykkeskostnader, tilfaller de høytrafikkerte
by- og tettstedsområdene.
Innenfor drift av riksvegnettet er det først
og fremst vinterdriften, (brøyting, strøing og
salting), siktrydding, oppmerking og skiltvedlikehold som har betydning
for trafikksikkerheten. Når det gjelder vinterdriften,
er det tatt hensyn til trafikksikkerheten ved fastsettelse av standard
for dette arbeidet der trafikkmengde er et sentralt kriterium.
Hvor mye penger er foreslått avsatt
til Bilist 2000 i forslaget til statsbudsjett for 2002 ?
Svar:
Det vises til St.prp. nr. 1 (2001-2002), side
111 om bilist 2000.
Vegdirektoratet har representert vegmyndighetene
i aksjonen. Vegdirektoratets engasjementet var imidlertid ment å være
et bidrag i aksjonens oppstartsfase og forutsetningsvis kun ut 2002.
Etter en vurdering av aksjonen sett i forhold til andre oppgaver
i vegvesenets trafikksikkerhetsarbeid er det ikke avsatt midler
i direktoratet til selve aksjonen i 2002. Det vil imidlertid bli
satt av midler til evaluering, som skal gjennomføres internt
i Statens vegvesen.
I St.prp. nr. 76 (2000-2001) heter det om utbygging ved
Stavanger Lufthavn Sola at: "Prosjektet blir no gjennomgått
på nytt med sikte på reduserte totalkostnader,
m.a. i lys av utviklinga i Luftfartsverkets økonomi. Det
er derfor ei uvisse knytt til oppstartstidspunktet for utbygginga,
men prosjektet er framleis høgt prioritert".
Kan departementet si noe mer om resultatet av
denne gjennomgangen, og om videre framdrift for utbygging av terminalbygget
på Sola Lufthavn?
Svar:
Innledningsvis vises til at det i St.prp. nr.
1 (2001-2002), side 76, opplyses at det i statsbudsjettet tidligere er
avsatt 64 mill. kroner til planlegging, prosjektering og byggestart.
For 2002 foreslås ikke ny bevilgning til prosjektet. Det
framgår videre at evt. aktivitet i prosjektet vil bli finansiert
av tidligere bevilgede og ubenyttede investeringsmidler til prosjektet,
som blir overført til 2002.
Luftfartsverket opplyser at gjennomgangen av
prosjektet vil bli sluttført og lagt fram for Luftfartsverkets styre
i desember 2001. Utbyggingen av terminalen på Sola har
vært et høyt prioritert prosjekt i Luftfartsverket,
blant annet på grunn av den kommersielle inntjeningen dette
prosjektet var beregnet å gi. Det knytter seg for tiden
stor usikkerheten til utviklingen i luftfarten, jf. nærmere
orientering i budsjettproposisjonen. Det har vært en betydelig
svikt i passasjertrafikken i den senere tid og trafikken på Stavanger
lufthavn, Sola var ved utgangen av september 2001 på samme
nivå som i 1997. På denne bakgrunn ønsker
Luftfartsverket å utsette oppstart av prosjektet. Det er
per i dag ikke tatt stilling til nytt oppstarttidspunkt.
Er det avsatt midler i Jernbaneverkets forslag
til budsjett til planlegging av Eidangertunnelen?
Hvor mye er totalt avsatt til planlegging av
framtidige investeringer hos Jernbaneverket, og er dette tilstrekkelig
til å unngå forsinkelser i prosjekter hvor planleggingen
er i gang?
Svar:
Prosjektet Farriseidet-Porsgrunn (Eidangertunnelen) er
i Nasjonal transportplan 2002-2011 (NTP) ikke prioritert for oppstart
før i siste seksårsperiode (2006-2011). Det er
i henhold til denne prioriteringen ikke behov for å sette
av ytterligere midler til detaljplanlegging av Farriseidet-Porsgrunn
i 2002. Planprosessen vil fortsette til februar/mars 2002
og deretter bli stilt i bero inntil videre.
Jernbaneverket planlegger ut fra å kunne
oppfylle handlingsprogrammet i Nasjonal Transportplan. Det settes
av planmidler i de årlige driftsbudsjett, slik at planbehovet
blir oppfylt i forhold til handlingsprogrammet. I 2002 vil det totalt
bli avsatt om lag 160-170 mill. kr til planlegging, fordelt med
ca. 60-70 mill. kr under post 23 Drift og vedlikehold (dekker planlegging fram
til og med hovedplannivå), og om lag 100 mill. kr på post
30 Investeringer i linjen. Jernbaneverket mener at dette er tilstrekkelig
til å unngå forsinkelser i prosjekter hvor planleggingen
er i gang.
Planleggingen foregår på flere
nivåer i organisasjonen. Langtidsplanlegging og utredning,
samt kontroll og godkjenning av hovedplaner foregår sentralt.
Den konkrete gjennomføringen inntil hovedplannivå foregår
ved plankontorene i regionene, og føres på post
23 Drift og vedlikehold. Detalj- og byggeplaner utarbeides i regi
av Jernbaneverkets utbyggingsorganisasjon, og føres i regnskapet
på de spesifiserte prosjektene og på programområdene
under post 30 Investeringer i linjen. Kostnadene for dette vil variere
med størrelse og kompleksitet i prosjektet.
Kan departementet gi en kort orientering om
taubanetilsynets funksjon og organisering?
I Innst. S. nr. 119 (2000-2001) Om Nasjonal
transportplan ber komiteen om at dette tilsynet vurderes i sammenheng
med samordning av tilsynsorganer, og er åpen for at dette
ansvarsområde kan inngå for eksempel i Jernbanetilsynet.
Har departementet vurdert en slik løsning?
Svar:
Samferdselsdepartementet har det overordnede
tilsynsansvaret for taubaner og kabelbaner. Departementet har delegert
myndighet til å føre tilsyn med taubaner og kabelbaner
til Det Norske Veritas (Taubanetilsynet), jf. Ot. prp. nr. 41 (1976-77),
Om lov om endring av jernbaneloven av 7. september 1854 og taubaneloven
av 14. juni 1912 nr. 1, jf. Innst. O. nr. 43 (1976-77). Ordningen
er gebyrfinansiert.
Taubanetilsynet skal arbeide for at taubaner,
kabelbaner, skitrekk mv. som har konsesjon etter taubaneloven (taubaner,
skitrekk mv.), eller tillatelse etter jernbaneloven (kabelbaner),
bygges og drives på en slik måte at de ivaretar
hensynet til tilfredsstillende sikkerhet for passasjerer, driftspersonell
og tredjeperson. Dette innebærer bl. a. å gi driftstillatelser,
fastsette standardvilkår for bygging og drift av taubaner,
sørge for at norske krav er ajour med den tekniske utviklingen
både nasjonalt og internasjonalt, innhente opplysninger
om hendelser av betydning for sikkerheten mv. Gjennom besiktelser
og rapporter fra konsesjonshavere skal tilsynet følge opp
at disse ivaretar sitt ansvar når det gjelder sikkerhet.
Videre skal Taubanetilsynet bistå Samferdselsdepartementet
og konsesjonsmyndighetene i taubane- og kabelbanerelaterte spørsmål, delta
i standardiseringsarbeide mv.
Mesteparten av taubanene er i dag skitau, skitrekk
og stolheiser. Slike baner har ingen samferdselspolitisk betydning
fordi det stort sett dreier seg om anlegg for idretts- og turistformål
som ikke sorterer under Samferdselsdepartementets ansvarsområde.
I første omgang vil det derfor være mest hensiktsmessig å vurdere
samordning med andre typer sikkerhetstilsyn.
Har NSB BA materiell til å kjøre
prøvedrift på Alnabanen i Oslo i 2003; og hvilke
konsekvenser ville det evt. få for 2002-budsjettet, jf.
post 70 Betaling for persontransporttjenester, om det må kjøpes
inn nytt materiell til slik prøvedrift i 2003?
Svar:
NSB vil få levert 36 nye lokaltogsett
til bruk i Stavanger- og Oslo-området i 2002. En del av
disse togsettene vil bli benyttet til erstatning for eldre lokomotiver
og vogner som i dag benyttes i lokaltrafikken. Resten av de nyanskaffede
togsettene vil innebære en kapasitetsøkning. Forutsatt
tilstrekkelige betalingsvillighet til statlig kjøp planlegges
disse satt inn i rushtidene for å avhjelpe trengselen i
eksisterende avganger.
Prøvedrift på Alnabanen vil,
innenfor den materiellparken NSB rår over i 2003, være
en mulig anvendelse av den økte kapasiteten. NSB anbefaler
imidlertid at forsterking av eksisterende avganger prioriteres,
fordi etterspørselen etter sentrumsrettede reiser er større
enn det selskapet kan dekke i dag og fordi et nytt togtilbud på Alnabanen
vil kreve egne lokomotivførere, noe som pr. i dag er en
betydelig knapphetsfaktor.
Markedet for reiser på Alnabanen vil
være svært rushtidspreget. Antakelig vil det være
behov for to togsett for å kunne yte en tilfredsstillende
frekvens f.eks. på strekningen Lørenskog - Kjelsås
i rushtidene. To lokaltogsett innebærer en investering
på i underkant av 100 mill. kr dersom de inngår
i en større serie.
Utenom rushtidsperiodene vil det knapt være
grunnlag for kjøring av så store enheter som tog
representerer på relasjoner som ikke er sammenfallende
med sentrumsrettede reiser. Dermed blir behovet for offentlig kjøp
pr. reise for et slikt tilbud forholdsvis høyt.
I St.prp. nr. 1. Tillegg 4 (2001-2002) opplyses
det om at tilskuddsavtalene med flyselskapene vil bli reforhandlet
på bakgrunn av foreslåtte endringer i flypassasjeravgiften
og momsreglene for luftfart.
Innebærer dette at dagens maksimalpriser
opprettholdes, og at reisende på ruter som er omfattet
av ordningen med offentlig kjøp dermed ikke kan påregne billigere
flybilletter?
Svar:
Maksimalprisene og sosiale rabatter er en del
av anbudsbetingelsene og er fastsatt i kontraktene som inngås
med flyselskapene som vinner anbudene. I forbindelse med omleggingen
av flypassasjeravgiften fra 1. april 2001, kompenserte Samferdselsdepartementet selskapene
denne merbelastningen for at maksimalprisene og prisene på billetter
med sosiale rabatter ikke skulle økes for publikum. Når
avgiften nå eventuelt bortfaller og tilskuddsbeløpet
blir tilsvarende redusert gjennom reforhandling av avtalene med
flyselskapene, vil maksimalprisene og de sosiale rabattene på tilsvarende
måte opprettholdes på samme nivå.
Rv 824 passerer Norges brannskole, hvor også nytt treningssenter
for brann- og redningstjeneste for Luftfartsverket skal etableres,
og går videre ut til Ramsund orlogsstasjon. Her ligger
også den eneste godkjente transporthavn for ammunisjon
i Nord-Norge. Riksvegen har dårlig standard, men er lavt
prioritert av Nordland fylkeskommune i handlingsprogrammet.
Vurderer departementet det som aktuelt for staten å ta
et spesielt statlig ansvar for denne strekningen, da den er særlig
viktig for de statlige institusjonene som er lokalisert i området?
Svar:
Rv 824 strekker seg fra E10 i Skånland
kommune (Troms) til Ramsund i Tjeldsund kommune (Nordland) - en
strekning på totalt 23 km. Vegen er smal og har stedvis
noe randbebyggelse. Ulykkesfrekvensen er lavere enn gjennomsnittet
på riksvegnettet for øvrig, og bæreevnen
er akseptabel i forhold til belastningen som vegen utsettes for.
Gjennomsnittlig døgntrafikk på strekningen er
ca. 1000 kjøretøy, hvorav ca. 15% er tungtrafikk.
Statens vegvesen har registrert et behov for opprustning av krysset
mellom Rv 824 og Fv 711, men satt opp i mot andre behov på riksvegnettet,
har Statens vegvesen ikke foreslått prosjektet i sitt forslag til
handlingsprogram for perioden 2002-2011. Heller ikke fylkeskommunen
har ønsket å prioritere strekningen gjennom sin
behandling av handlingsprogrammet for perioden.
Samferdselsdepartementet vil for øvrig
vise til St.meld. nr. 31 (2000-2001) og Innst. S. nr. 307 (2000-2001)
som legger til grunn at fylkeskommunens prioriteringer i forbindelse
med prosjekter og tiltak innenfor fylkesfordelt ramme skal tillegges
avgjørende vekt innenfor de føringer som er fastlagt
av Stortinget og Samferdselsdepartementet. Staten skal dermed normalt
ikke overprøve fylkeskommunens prioriteringer så lenge
disse er i samsvar med de føringer Stortinget og Samferdselsdepartementet
har fastlagt gjennom behandling og oppfølging av Nasjonal
transportplan. Det er derfor ikke grunnlag for å vurdere
Rv 824 på en annen måte enn andre riksveger i
Nordland.
Vedlagt brev av 23. oktober 2001 fra E-CO Vannkraft
as til samferdselskomiteen vedr. statens erstatningsansvar ved eventuell
vinterstenging av riksveg 50 Hol - Aurland.
Departementets merknader til brevet ønskes.
Svar:
I forbindelse med at vegforbindelsen Aurland
- Vassbygdi - Sveingardsbotn ble opptatt som riksveg fra 1.1.1985
satte Vegdirektoratet visse vilkår for overtakelse av vegstrekningen,
jf. St.prp. nr. 56 (1984-85) og Innst. S. nr. 122 (1984-85). Disse
vilkårene innebar bl.a. at Oslo Lysverker fram til og med
1990 skulle yte et årlig bidrag til snøbrøyting
på 1,5 mill. kr.
Det foreligger ikke avtale med Oslo Lysverker
som innebærer at staten er forpliktet til å holde
rv 50 vinteråpen i dag. Det var de økonomiske
forhold ved å overta vegen og drive den fram til 1991 som
var det sentrale i vilkårene ved overtakelsen. Situasjonen
er også betydelig endret etter dette, jf. bl.a. ny vinterforbindelse
om Hemsedal og Lærdalstunnelen.
Uten særskilt avtale er det dermed
vegholders rett og plikt til å vurdere behovet for å holde
en veg åpen ut fra et veg- og trafikkfaglig skjønn.
Samferdselsdepartementet er derfor av den oppfatning at E-CO Vannkraft ikke
er erstatningsberettiget dersom Stortinget bestemmer at vegen ikke
skal holdes vinteråpen.
Det ønskes en tilbakemelding om at
opplegget for "Vøgne" fra 1. januar 2002 vil gjelde i samsvar
med St.prp. nr. 1 (2001-2002).
Svar:
Det er satt av 5 mill. kr til kjøp
av "Vøgne" innenfor avtalt kjøpsbeløp
for 2002. Kjøpsbeløpet er forutsatt å gjelde
for hele året. Bl.a. på bakgrunn av den anstrengte
lokførersituasjonen legger NSB imidlertid opp til å kjøre
tilbudet med buss fram til sommeren. Togtilbudet vil derfor først
bli reetablert i forbindelse med ruteterminendringen i juni 2002.
Det vises til forslag i St.prp. nr. 1 Tillegg
nr. 4.
Hvilke endringer gir disse bevilgningene i oppfyllingsprosentene
for Nasjonal transportplan, og for handlingsprogrammet (jf. tabell
s. 16 og 17 i St.prp. nr. 1)?
Svar:
Av bevilgningsendringene på Samferdselsdepartementets
område i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 4 (2001-2002) er det
endringene under vegformål og statlig kjøp fra NSB
BA som medfører nye oppfølgingsprosenter i forhold
til rammene i Nasjonal transportplan og handlingsprogrammet 2002-2005.
For vegformål er det i St.prp. nr.
1 Tillegg nr. 4 (2001-2002) foreslått et tillegg på 150,0
mill. kr på kap. 1320 Statens vegvesen, post 30 Riksveginvesteringer.
I forhold til oppfølgingsprosentene gitt i tabellen på side
16 og 17 i St.prp. nr. 1 (2001-2002) vil en påplussing
på 150 mill. kr til vegformål gi en oppfølgingsprosent
på kap. 1320 på 100,0 i forhold til NTP og 94,9
pst. i forhold til handlingsprogram 2002-2005.
Forslaget til økning i bevilgning på 5,0
mill. kr på kap. 1351 Overføringer til NSB BA,
post 70 Betaling for persontransporttjenester, gir en oppfølgingsprosent på 126,8
i tabellen under Statlig kjøp fra NSB BA.
Hvilket tidsperspektiv er lagt til grunn for
flytting av E6 ut av Fauske sentrum, og hvilken kostnadsramme legges
til grunn? (Omlegging av Rv 80 holdes utenfor dette.)
Svar:
I kommuneplanens arealdel er det vist en trasé for omlegging
av E6 forbi Fauske. Kostnadene ved en slik omlegging er grovt beregnet
til 215 mill. kr. Omleggingen vil i liten grad avlaste sentrum for
trafikk. Trafikkberegninger viser at en slik løsning vil
redusere trafikken gjennom sentrum med om lag 10 pst. Det er derfor satt
i gang planlegging av miljøgate gjennom Fauske sentrum.
Omlegging av E6 forbi Fauske er ikke prioritert
i handlingsprogrammet til Nasjonal transportplan 2002-2011. Fylkeskommunen
hadde ingen merknader til dette da de behandlet handlingsprogrammet
i juni 2001.
I behandlingen av Nasjonal Transportplan ber
komiteen om at taubanetilsynet vurderes i sammenheng med andre tilsynsoppgaver.
I svar på spørsmål 11 mener departementet
at andre sikkerhetstilsyn enn jernbanetilsynet er mest hensiktsmessig
når slik samordning skal vurderes.
Hvilket eller hvilke andre sikkerhetstilsyn
ser departementet det som aktuelt å samordne Taubanetilsynet med?
Har departementet tatt eller vil det ta, noe
initiativ for å få samordnet Taubanetilsynet med
andre tilsynsorgan, jf. komiteens syn i Innst. S. nr. 119 (2000-2001)?
Svar:
Det har tidligere vært tatt initiativ
for å vurdere forvaltningsmessige forhold knyttet til tivoliloven,
taubaneloven og produktkontrolloven med sikte på en mulig fremtidig
samling av bestemmelsene under Barne- og familiedepartementet.
Regjeringen har nå besluttet at Arbeids-
og administrasjonsdepartementet tar initiativ til at departementstilknytningen
og oppgaveavgrensningen for tilsyn vurderes nærmere i samråd
med berørte departementer.
Taubanetilsynets departementstilknytning, herunder evt.
samordning med andre sikkerhetstilsyn, vil derfor måtte
vurderes i forbindelse med dette arbeidet og gjøres sammen
med berørte departementer.
Det ønskes en kort orientering om kriteria
for fordeling av midler under post 23 til drift og vedlikehold på fylka,
om det er ulike kriterium for fordeling av midler på stamvegnettet
og øvrig riksvegnett, og spesielt om dette evt. gir utslag
i beregning av midler til brøyteinnsats/vintertjenesten
på høgfjellstrekninger på stamvegnettet
i forhold til høgfjellstrekninger på det øvrige riksvegnettet.
Svar:
Fordelingen av midler til drift og vedlikehold
av veger mellom fylkene foretas etter en modell som Vegdirektoratet
har utviklet gjennom 1990-tallet. De kriterier som legges til grunn
er:
1. Vegnettet i fylket,
lengder og vegbredder, utstyr og trafikkmengde.
2. Krav til servicenivå som er
satt (f.eks. brøytestandard), eventuelt hvor ofte tiltak
skal gjøres for å oppnå god og sikker
trafikkavvikling.
3. Kostnader for å utføre
hvert enkelt tiltak.
Veger med stor trafikk får ut fra denne
modellen større uttelling enn veger med liten trafikk,
og veger i områder med lang og hard vinter får
tildelt større beløp til vintertjenester enn veger
i områder med enklere vinterforhold. Høyfjellsvegene
beregnes ut fra de forhold som der gjelder. Det inngår
klimadata i beregningene, hvor Statens vegvesen i samråd
med DNMI benytter 30-års gjennomsnitt.
I beregningene av drift- og vedlikeholdskostnader for
fordeling av post 23 mellom fylkene gjøres det normalt
ikke forskjell på stamveger og øvrige riksveger. Differensieringen
gjøres ut fra de forhold som er nevnt ovenfor. Det eneste
unntak er kvaliteten på vegdekkene, der kravene til jevnhet
er høyere for stamveger enn for det øvrige riksvegnett.
For høyfjellsstrekningene blir det
oppgitt hvilken åpningsperiode som er planlagt. Dersom
fjellovergangen nattestenges, blir dette tatt med når kostnadene beregnes
uavhengig av om vegen er stamveg eller ikke. Det gjøres
derfor ingen forskjell mellom høyfjellsveger i stamvegnettet
og på det øvrige riksvegnettet når trafikkgrunnlaget
og servicetilbud er likt.
Vintertjenesten i lavlandet gjennomføres
ut fra to hovedretninger; gode vinterveger der det tolereres snø og
isdekke, og veger der det legges opp til at vegbanen skal være
bar. I siste tilfelle må vegen saltes. Det er av tekniske
og økonomiske årsaker kun veger med trafikkmengder
over 1 500 kjøretøy pr. døgn som blir
saltet når de klimatiske forhold ligger til rette for det.
Det kan vises til at regjeringen Bondevik I
tok initiativet til og fikk gjennomført kompensasjonstiltak
for høyere arbeidsgiveravgift for de bedriftene som ble rammet
av vedtak i ESA-domstolen i denne saken. Som tiltak ble det bevilget
ekstra midler til bl.a. samferdselsformål i Nordland.
I Budsjett-innst. S. I (2001-2002) har regjeringspartiene
gått inn for å nær å halvere
bevilgningsforslag til kompensasjon for økt arbeidsgiveravgift.
Hvilke konsekvenser vil dette få for
de prosjekter som ikke er gjennomført, men som ligger an
til å løses i 2002 og videre framover?
Svar:
Det er i St.prp. nr. 1 (2001-2002) foreslått
bevilget 102,9 mill. kr over post 33 Kompensasjon for økt arbeidsgiveravgift.
47 pst. av midlene er foreslått benyttet til tiltak i Nordland.
Finnmarks andel av den foreslåtte bevilgning utgjør
17 pst., og Troms sin andel utgjør 14 pst. De øvrige
midler er for 2002 foreslått fordelt mellom Hedmark, Oppland,
Buskerud, Telemark, Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane, Møre og
Romsdal, Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag.
Ved en reduksjon på 50 mill. kr på post
33 vil Vegdirektoratet så langt det lar seg gjøre
skjerme de anlegg som pågår, slik at disse blir
fullført innenfor en ramme som gir en mest mulig rasjonell
anleggsdrift. Reduksjonen vil dermed i all hovedsak gå utover
de prosjekter/tiltak som er foreslått startet
opp i 2002.
Posten har varslet at de fra mars 2002 vil endre
sine gjennomstrømningskategorier for postsendinger, slik at
antall kategorier vil reduseres fra tre til to. Dette innebærer
at dagens ordning med C-post forsvinner. En rekke av Postens kunder
vil tape økonomisk på dette, ikke minst gjelder
det for fagbladene, som vil få betydelige utgifter i sine
distribusjonskostnader. I følge Dagens Næringsliv
den 4. desember, bruker fagbladene 140 mill. kroner til porto i året,
noe som tilsvarer 25 pst. av bladenes kostnadsnivå.
- Faller denne omleggingen innenfor Postens
enerettsområde?
- Har departementet godkjent denne omleggingen?
- Kan departementet medvirke til at denne omleggingen
ikke får dramatiske utgiftsøkninger for fagbladene?
Svar:
Første strekpunkt:
Omleggingen av produksjonsstrømmene
innebærer at det etableres en prioritert og en økonomi
poststrøm, mot dagens tre poststrømmer (A-, B-
og C-post). Produksjonsstrømmene for B- og C-post slås
sammen og ny fremsendingstid for økonomistrømmen
blir 3-5 dager. Hvorvidt en sending betegnes som A-, B- eller C-post
er i dag først og fremst avhengig av hvilken fremsendingshastighet
og pris avsender ønsker, i tillegg til antall sendinger
som skal sendes. Postens enerett omfatter formidling av lukket,
adressert brevpost inntil 350 gram og med en pris inntil 5 ganger
grunntaksten for et innenriks prioritert brev innefor første vektklasse
(20 gram, dvs. kr 27,50,-) i og til/fra Norge. Eneretten
omfatter dermed både A-, B- og C-postsendinger som oppfyller
de forannevnte kriteriene. Distribusjon av bøker, kataloger,
aviser og blader er imidlertid ikke omfattet av Postens enerett,
selv om disse sendes i lukket og adressert form. Blader kan sendes både
som A-, B- og C-post.
Annet strekpunkt:
Departementet er blitt orientert om saken av
Posten. Saken er imidlertid ikke av en slik art at den krever formell
godkjenning av Samferdselsdepartementet som eier av Posten eller
reguleringsmyndighet på postområdet. Styret for
Posten har et selvstendig ansvar for organiseringen av selskapets
virksomhet og for å vurdere hvilke tiltak som er nødvendige
for å sikre selskapets konkurranseevne og økonomi.
Dette gjelder både mht. den interne organiseringen av selskapets
virksomhet, inklusiv nett- og produksjonsstrukturen, og utvikling
av tjenestetilbudet mv. Så lenge de samfunnspålagte
oppgavene som fremgår av konsesjonen til Posten oppfylles,
har Posten stor frihet til å tilpasse sin organisasjon
og virksomhet.
Posten har opplyst at konsesjonskravene når
det gjelder produkttilbud (formidling av prioritert og uprioritert
brevpost inntil 2 kg samt aviser og blader i abonnement inntil 2
kg er leveringspliktige tjenester) og fremsendingstider for hhv.
prioriterte og uprioriterte sendinger vil bli oppfylt også etter
omleggingen. Det er videre fastsatt i konsesjonen at formidling
av leveringspliktige tjenester skal tilbys til kostnadsbaserte priser
og på objektive, oversiktlige og ikke-diskriminerende vilkår.
Det er Post- og teletilsynet som fører tilsyn med at Posten
oppfyller konsesjonskravene.
Tredje strekpunkt:
Styret for Posten har det økonomiske
ansvaret for selskapets virksomhet, og må derfor sørge
for at de tjenestene som ytes gir et positivt bidrag til Postens økonomi.
I likhet med de fleste avisene og fagbladene opererer Posten i et
konkurransemarked, og kan ikke som én av flere konkurrerende
distributører av aviser og blader pålegges å subsidiere
distribusjon av disse. Det betyr at Posten i utgangspunktet må legge
til grunn kostnadsrelaterte priser for sine tjenester, og det er
ikke anledning til kryssubsidiering mellom eneretts- og konkurransetjenester.
Samferdselsdepartementet godkjenner portosatsene for
innenlands prioritert brevpost (A-post) innenfor enerettsområdet,
mens styret for Posten fastsetter alle andre portosatser. Det er
derfor styret for Posten som treffer endelige beslutninger om pris
og vilkår for distribusjon av bl.a. fagblader. Det i konsesjonen
stilt krav om at Posten skal utarbeide et produktregnskap som skal
gi grunnlag for å vurdere om prisene/takstene
for leveringspliktige tjenester er kostnadsbaserte og om ulovlig
kryssubsidiering finner sted. Dersom staten ønsker å gi
støtte til fagblader o.a. på grunn av høye forsendelseskostnader,
må dette derfor gjøres på annen måte
enn ved at Posten subsidierer portoen.
Formålet med omleggingen er ifølge
Posten å forbedre og sikre kvaliteten gjennom økt
leveringshastighet og bedre forutsigbarhet for kunden samt å forenkling av
produktene. Posten har opplyst at fagblader som i dag sendes i B-strøm
vil få en prisreduksjon og forbedret forutsigbarhet som
følge av omleggingen, mens fagblader som i dag sendes i
C-strøm vil får en prisøkning samtidig
som de får betydelig forbedret fremsendingstid og bedret
forutsigbarhet.
Tabellen nedenfor gir en
overordnet oversikt over hvilke konsekvenser omleggingen vil få:
Hastighet/ Strøm | Leveringstid i
dag | Leveringstid
2002 | Prisendring
for kunder med mange like sendinger fra
1 mars 2002* |
A | 1 – 2 dager | 1 – 2 dager | Massebrev: Ingen endring. Blad: Økning 5,6 % (snitt) |
B | 2 – 6 dager | 3 – 5 dager | Massebrev: Reduksjon fra
8 – 16 %. Blad: Reduksjon
11,4 % (snitt). |
C | 4 – 8 dager | 3 – 5 dager | Massebrev: Økning
på 3 %. Blad: Økning
9,2 % (snitt). |
* Kunder som bruker frimerker og frankeringsmaskin
vil ikke få noen prismessig endring