I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 2 (2002-2003) foreslås bevilgning
på 558 mill. kroner under kap. 1300 post 90 Kjøp
av aksjer, jf. endret tilknytningsform for Flytoget AS.
I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 2 (2002-2003) foreslås
endringer i organisasjonsform og eierskap for Flytoget AS. Regjeringen
mener at et selvstendig flytogselskap uavhengig av NSB-konsernet
best sikrer konkurransehensynene og foreslår at Flytoget
AS skilles ut fra NSB-konsernet.
For å ivareta samfunnsmessige hensyn
legger Regjeringen til grunn at Flytoget skal være 100
pst. eid av staten der eierskapet blir ivaretatt av Samferdselsministeren.
Regjeringens primære mål er å sikre
Flytogets sterke posisjon som transportør til og fra Gardermoen
- ikke minst ut fra samfunnsøkonomiske, herunder miljømessige
forhold. For å sikre selskapets økonomiske stilling er
det, uavhengig av hvem som forvalter eierskapet, viktig at merkevaren
Flytoget sikres, videreføres og ytterligere utvikles til
et høykvalitetsprodukt for flytogpassasjerene til og fra
Gardermoen. Selskapet må fortsatt ha som mål å kunne
drive kommersielt, og raskest mulig drive med overskudd.
Med Flytoget som eget selskap utenfor NSB-konsernet
vil selskapet på sikt kunne bygges opp til å konkurrere
med NSB om de transportoppdragene som settes ut på anbud,
jf. at det tas sikte på at statens kjøp av persontransporttjenester
i sin helhet legges ut på anbud fra 2006.
I statsbudsjettet for 2003 er det varslet at
Regjeringen vil vurdere innføring av generell merverdiavgiftplikt for
persontransport med ny redusert sats fra og med 2004. Inntil en
slik omlegging på persontransportområdet eventuelt
blir gjennomført, må NSB og Flytoget forholde
seg til dagens merverdiavgiftsregler.
Merverdiavgiftsbelastningen for Flytoget utenfor avgiftskonsernet
NSB er anslått til 8 mill. kroner i året og har
en beregnet nåverdi på 112 mill. kroner.
Utskillingen av Flytoget fra NSB foreslås
gjennomført ved at staten kjøper ut Flytoget.
Dette innebærer at det må gjennomføres
en verdivurdering av Flytoget utenfor NSB-konsernet der det bl.a.
må tas hensyn til at muligheten for en endring av merverdiavgiftsreglene
i tråd med det som er signalisert i statsbudsjettet for 2003
på sikt kan ha en positiv økonomisk effekt for Flytoget.
Som et selvstendig selskap må Flytoget
søke om egen sporkapasitet i konkurranse med NSB og eventuelle
andre aktører som vil søke om sporkapasitet på den aktuelle
strekningen.
Det legges opp til at utskillingen av Flytoget
fra NSB skal gjennomføres fra 1. januar 2003. For å sikre
at salget av aksjene skjer til en verdi som ikke er i strid med EØS-avtalen
og statsstøttereglene, må en uavhengig vurdering
av verdianslaget gjennomføres før salget finner
sted. Inntil videre legges dagens verdi på Flytoget på 670
mill. kroner fratrukket nåverdien av økt merverdiavgiftsbelastning
på 112 mill. kroner., jf. forslag i St.prp. nr. 1 Tillegg
nr. 2 (2002-2003) om bevilgning på 558 mill. kroner under
kap. 1300 post 90 Kjøp av aksjer. På denne bakgrunn
foreslår Regjeringen at Kongen får fullmakt til å gjennomføre
salget til den verdi som framkommer etter at den nødvendige
vurderingen av verdianslaget er gjennomført.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt
og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen, Brit
I. H. Andreassen, Sverre J. Hoddevik og lederen Petter Løvik,
fra Fremskrittspartiet, Thore A. Nistad og Kenneth Svendsen, fra
Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen,
fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl og fra Senterpartiet, Jorunn
Ringstad, viser til at de foreslåtte bevilgninger
i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 2 (2002-2003), under kap. 1300 post
90, behandles av finanskomiteen utenfor rammesystemet. Komiteen vil
vise til Budsjett-innst. nr. 6 (2002-2003) fra finanskomiteen i
den forbindelse.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at i 2001 brukte
i gjennomsnitt 34,6 pst. av de reisende over OSL Flytoget. Kundetilfredsheten
var på 92 pst., punktligheten på 95 pst. og regulariteten
på 99,2 pst.
Flertallet mener at Flytoget
har vært en suksess. Flertallet mener at
denne suksessen i stor grad skyldes Stortingets vilje til å satse
på Flytoget, og at Flytoget har blitt prioritert både
på banenettet og i NSB AS sin organisasjon. Flertallet mener
også at de ansatte har gjort en stor innsats for at Flytoget
skulle lykkes og har vært med på å bygge
Flytoget opp til den suksessen det er.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at Flytoget AS sikres prioritet på strekningen Asker-Gardermoen,
forutsatt 100 pst. statlig eierskap."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser
til at Regjeringen har kommet fram til at et selvstendig flytogselskap
uavhengig av NSB-konsernet best sikrer konkurransehensynene, og foreslår
at Flytoget AS skilles ut fra NSB-konsernet og at det statlige eierskapet
legges direkte under Samferdselsdepartementet.
Flertallet vil understreke Flytogets
sterke posisjon som transportør til og fra Gardermoen -
ikke minst ut fra samfunnsøkonomiske, herunder miljømessige forhold. Flertallet vil
også understreke at Flytogets sterke merkevare og markedsposisjon,
som er bygd opp under NSBs eierskap, blir ivaretatt. Videre vil flertallet understreke
at det også er viktig å ta vare på den sterke
kundeorienteringen som flytogpersonalet viser.
Flertallet viser til at et organisatorisk
skille mellom NSB og Flytoget innebærer at det må foretas
forskriftsendringer som sikrer Flytoget fortsatt trafikkeringsrett
på det norske jernbanenettet og at dette skjer på en
ikke-diskriminerende måte i henhold til EØS-reglene.
De viktigste kriteriene for Flytogets merkevarebygging er punktlighet,
frekvens og regularitet. I dag har Flytoget langsiktig prioritet
på Gardermobanen ut til flyplassen. Denne fordelen er ført
som en goodwill i Flytogets balanse. I tillegg er Flytoget gitt
prioritet på strekningen Asker-Oslo gjennom NSB-konsernets
felles søknad om sporkapasitet til Jernbaneverket som sporfordelingsorgan
for å skjerme merkevaren Flytoget og for å sikre
et best mulig økonomisk fundament for selskapet. Som et
selvstendig selskap må Flytoget søke om egen sporkapasitet
i konkurranse med NSB og eventuelle andre aktører som vil
søke om sporkapasitet på den aktuelle strekningen.
Ved utskilling av Flytoget AS som et eget selskap utenfor NSB-konsernet
kan det oppstå situasjoner der både Flytoget og
NSB søker om de samme ruteleiene. I en slik situasjon må det
sikres at fordelingen av sporkapasitet og prioritering i framføringen
av togene skjer på en ikke-diskriminerende måte på strekninger/tidsperioder
med kapasitetsmangel slik at ordningen er i tråd med EØS-avtalens
bestemmelser.
Flertallet er enig i denne vurderingen.
Flertallet har merket seg vedtaket
i Flytogets styre 2. januar 2002, hvor det heter:
"Styret vedtok å anbefale at Flytoget videre
organiseres som et eget frittstående aksjeselskap med et
fortsatt eierskap som sikrer selvstendighet på linje med
den selskapet har hatt til nå, og som er i tråd
med de retningslinjer som er angitt i St.prp. nr. 52, Innst. S nr.
237 og 238. Dette gir en kombinasjon av høy robust verdi og
overskuelig risiko samtidig som det gir mulighet for selvstendig
videreutvikling av merkevare og driftskonseptet."
Flertallet vil peke på at
det er viktig å sikre Flytogets sterke posisjon som tilbringer
til og fra Gardermoen. Det er nødvendig både ut
fra hensyn til miljø og fremkommelighet. Det er nødvendig
at merkevaren Flytoget videreføres og videreutvikles. Selskapet
skal drives kommersielt med sikte på raskest mulig å drive med
overskudd.
Flertallet deler Regjeringens
oppfatning av at disse målene best lar seg nå gjennom
at eierskapet til Flytoget AS overføres fra NSB AS til
Samferdselsdepartementet. Gjennom et selvstendig flytogselskap uavhengig
av NSB vil Flytoget også kunne bygges opp til å konkurrere
med NSB om transportoppdrag når det jernbanenettet åpnes
for konkurranse.
Flertallet registrerer at Flytoget
vil få en merverdiavgiftsbelastning på 8 mill.
kroner som følge av fristillingen fra NSB, men at denne
belastningen vil falle bort fra 1. januar 2004 når det
etter planen skal innføres merverdiavgift med lav sats
på persontransport.
Flertallet har merket seg at
Finansdepartementet signaliserer at de vil stille seg positiv til
en søknad fra NSB om lempinger i plikten til å beregne
uttaksmerverdiavgift.
Flertallet forutsetter at NSB
sender en slik søknad til Finansdepartementet.
Flertallet vil gi Regjeringen
honnør for oppryddingen når det gjelder eierskapet
til togselskapene. Det er viktig at staten gjennom kjøp
av ulønnsomme transporttjenester sikrer langsiktighet og
forutsigbarhet for NSB og Flytoget.
Flertallet legger til grunn at
i en konkurranse om prioritet mellom Flytoget AS og NSB AS på strekningen
mellom Asker og Gardermoen skal det tas hensyn til om noen har en
subsidiefordel.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
Regjeringen vil flytte eierskapet til Flytoget fra NSB AS og til
Samferdselsdepartementet. Disse medlemmer mener dette
er feil og er imot å flytte eierskapet til Flytoget.
Disse medlemmer mener at Regjeringen
med forslaget om å flytte eierskapet vil sette denne suksessen
i fare. Flytoget har hatt suksess både som merkevare og
som transportmiddel for reisende over Oslo Lufthavn, Gardermoen
(OSL).
Disse medlemmer foreslår
følgende:
"Det gjøres ingen endringer
i forhold til eierskapet av Flytoget AS."
Disse medlemmer viser til at
Flytoget har hatt prioritet på flytogbanen og på jernbanestrekningen mellom
Asker og Oslo. Disse medlemmer har merket seg at
denne prioriteringen ikke vil bli videreført som følge
av Regjeringens forslag.
Disse medlemmer mener det er
nødvendig at reisende over OSL blir prioritert på flytogbanen
fordi dette både vil sikre rask og miljøvennlig
transport og dermed legge til rette for at en stadig større
del av de reisende velger Flytoget.
Disse medlemmer har merket seg
at antallet passasjerer varierer sterkt i løpet av uka,
og særlig på strekninger vest for Oslo er det
ledig kapasitet. Disse medlemmer ber derfor Regjeringen
vurdere å åpne enkelte avganger også for
andre passasjerer.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen i sitt forslag peker på at det er grunn til å anta
at Flytogets markedsverdi er lavere enn bokført aksjeverdi
i NSB- konsernet som følge av at Flytoget ikke selv har
vesentlige støttefunksjoner som for eksempel egen vedlikeholdsenhet. Disse
medlemmer mener at det kan ligge betydelige økonomiske
gevinster i å samordne drift, vedlikehold, rutemateriell
osv. mellom Flytoget og NSB AS.
Disse medlemmer vil be Regjeringen
vurdere å endre styresammensetningen i datterselskapet
Flytoget AS slik at det følger aksjelovens vanlige regler.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti konstaterer at Flytoget som frittstående
selskap må ha en egen trafikkeringsrett på jernbanenettet
for å få sportilgang. Vedrørende sportilgang
vil disse medlemmer vise til Innst. S. nr. 237 (1999-2000)
hvor det heter:
"Komiteen vil peke på viktigheten av at
Flytoget gis prioritet for hele strekningen Asker - Gardermoen.
Prioritet kun på strekningen Oslo S - Gardermoen kan gjøre
Flytoget til et mindre attraktivt tilbud for reisende fra stasjonene
mellom Asker og Oslo S.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Venstre, vil understreke at Flytoget er en del av tilbringersystemet
til flyplassen og er starten/avslutning på flyreisen.
Flytoget skal være en integrert del av flyplassen og flyreisen,
og er ikke en del av det generelle kollektivtilbudet i Osloregionen."
Disse medlemmer vil understreke
at denne prioritet for Flytoget skal ligge fast og er nødvendig
for å nå målene om at Flytoget skal kunne
fylle sin rolle som tilbringer til og fra Gardermoen med de positive
virkningene det vil ha for miljø og fremkommelighet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger
til grunn at en konkurranse på strekningen mellom Asker
og Gardermoen av banen skal skje på like vilkår
og uten subsidieelementer til den ene av konkurrentene.
Disse medlemmer mener staten
bør invitere flere til å delta på eiersiden
av begge selskapene. Dette kan skje ved at aksjekapitalen utvides
og at selskapene børsnoteres. Disse medlemmer vil
be Regjeringen legge frem en sak om dette.
Disse medlemmer er betenkt over
at samferdselsministeren skal være generalforsamling i
to konkurrerende selskap, og henstiller til Regjeringen om at flytoget
AS legges under Næringsdepartementet.
Forslag fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet:
Det gjøres ingen endringer i forhold
til eierskapet av Flytoget AS.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til kap. 4.1 i proposisjonen og rår
Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I
Stortinget samtykker i at:
1. Staten v/Samferdselsdepartementet
overtar eierskapet til Flytoget AS fra 1. januar 2003.
2. Kongen får fullmakt til å avvike
bevilgningen på kap. 1300 til kjøp av aksjene
i Flytoget AS slik at denne er i tråd med verdien på selskapet
som blir fastsatt i en uavhengig vurdering av verdianslaget.
3. Kongen får fullmakt til å avvike
bevilgningen på kap. 4353 i tråd med verdien på selskapet
som blir fastsatt i en uavhengig vurdering av verdianslaget.
4. Samferdselsministeren i ordinær
generalforsamling for 2003 vedtar en kapitalnedsettelse i NSB AS
i tråd med salgsprisen for Flytoget AS.
II
Stortinget ber Regjeringen sørge for
at Flytoget AS sikres prioritet på strekningen Asker-Gardermoen,
forutsatt 100 pst. statlig eierskap.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 5. desember 2002
Petter Løvik
leder |
Geir-Ketil Hansen
ordfører og sekretær |