Riksrevisjonen ledes av et kollegium som består
av fem riksrevisorer valgt av Stortinget for en periode på fire år.
Riksrevisjonens oppgaver følger av Grunnloven § 75
k, lov om statens revisionsvæsen av 8. februar 1918 og
Stortingets instrukser og vedtak. Den overordnede oppgaven er å føre
kontroll med at statens inntekter blir innbetalt som forutsatt og
at statens midler og verdier blir brukt og forvaltet på en økonomisk
forsvarlig måte, og i samsvar med Stortingets vedtak og
forutsetninger.
Riksrevisjonen er organisert med fire regnskapsrevisjonsavdelinger,
to forvaltningsrevisjonsavdelinger og en administrasjonsavdeling.
Riksrevisjonen har i 2002 oversendt Stortinget
følgende dokumenter: Dokument nr. 1 (2002-2003), antegnelser
til statsregnskapet og enkelte andre saker, Dokument nr. 2 (2002-2003),
melding om Riksrevisjonens virksomhet i 2002 samt 9 dokumenter i
Dokument nr. 3-serien.
Riksrevisjonens hovedmål vil være å gjennomføre
en målrettet og forsvarlig revisjon og være et
effektivt kontrollorgan for Stortinget. Det viktigste fundamentet er
godt kvalifiserte medarbeidere. Budsjettet tar utgangspunkt i full
bemanning. På enkelte områder vil det være
nødvendig å engasjere ekstern spisskompetanse.
Post 1 omfatter lønnsutgifter og utgifter
til Riksrevisjonens kjøp av varer og tjenester. Nye oppgaver
og satsing på kompetanse medfører at lønnsutgiftene øker. Riksrevisjonen
vil fortsatt satse på videreutvikling av IT-basert revisjonsstøtteverktøy
og informasjonssikkerhet. Økt bruk av nettjenester, reiser
i forbindelse med revisjonsaktiviteter og Riksrevisjonens internasjonale
engasjement, bidrar vesentlig til økning av vare- og tjenestebudsjettet.
Riksrevisjonen vil motta refusjoner i forbindelse med
inngått leieavtale med IDI-sekretariatet, og for oppdrag
i utlandet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
viser til at det i budsjettforlik mellom Arbeiderpartiet og regjeringspartiene
er enighet om å redusere den foreslåtte bevilgningen
til Riksrevisjonen på kap. 51 med 10 mill. kroner.
Det foreslås bevilget totalt kr 304
508 000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at budsjettforliket mellom regjeringspartiene
og Arbeiderpartiet vil medføre uheldige konsekvenser på rammeområde
14. Et større kutt i Riksrevisjonens budsjett vil medføre
at Riksrevisjonen ikke kan gjennomføre den kontroll med statsforvaltningen
som er nødvendig. Disse medlemmer vil bemerke
at Riksrevisjonen kun en gang tidligere har fått redusert
sitt budsjett, men da kun med et mindre beløp. Disse
medlemmer finner det betenkelig at nåværende,
tidligere og kanskje kommende regjeringspartier kutter i sitt eget
kontrollverk, noe som sender feil signaler i forhold til disses
innstilling til sitt eget kontrollapparat. Disse medlemmer mener
at Riksrevisjonen har en viktig rolle i det norske samfunnet og
kan ikke akseptere et kutt i Riksrevisjonens budsjett. Riksrevisjonens
budsjett må derfor opprettholdes.
Disse medlemmer fremmer derfor
forslag at det under kap. 51 post 1 bevilges kr 314 508 000.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at det i flertallets forslag til bevilgning til Riksrevisjonen
kuttes i forhold til Presidentskapets opprinnelige forslag. Disse
medlemmer kan ikke slutte seg til et kutt i bevilgningen
til Riksrevisjonen som medfører en reduksjon i aktivitetsnivået,
og vil derfor foreslå at bevilgningen til Riksrevisjonen økes
med 5 mill. kroner. Disse medlemmer foreslår
at dette skjer mot en reduksjon av kap. 41 Stortinget post 1 Driftsutgifter.