Medlemmene i komiteen frå Arbeidarpartiet meiner
at kommunesektoren speler ei svært sentral rolle i kvardagen
til innbyggjarane i landet vårt. Ein svært stor
del av velferda blir skapt i kommunane og fylkeskommunane. Denne
sentrale samfunnsaktiviteten må etter desse medlemmene sitt
syn vere lagt under demokratisk styring. Likeverdige velferdstilbod
og folkestyre på lokalt og regionalt nivå er viktige
målsetjingar.
Når kommunar og fylkeskommunar har
ansvaret for ein så stor del av velferdstilbodet, må dei
også ha økonomiske rammer som gjer dei i stand
til å tilby dei tenestene som innbyggjarane har behov for. Desse medlemmene vil
poengtere at det må vere ei prioritert oppgåve å gi
kommunane og fylkeskommunane rammevilkår som gjer det mogleg
for dei å løyse oppgåvene sine.
I forslaget til statsbudsjett for 2005 foreslår
Regjeringa ein reell vekst i dei samla inntektene til kommunesektoren
på nærmare 2,75 mrd. kroner, eller vel 1,25 pst.
Veksten er rekna ut frå det nivået på inntektene
for kommunesektoren som blei lagt til grunn i Revidert nasjonalbudsjett
for 2004. Regjeringa opplyser i budsjettproposisjonen at utgiftene
i kommunesektoren neste år vil auke med 1,4 mrd. kroner
på grunn av endringar i befolkninga. Desse medlemmene konstaterer
at Regjeringa, trass i dette faktumet, foreslår ein vekst
i dei frie inntektene neste år på 1 mrd. kroner.
Desse medlemmene viser til at
det i dag ikkje finst samsvar mellom dei oppgåver som kommunesektoren
skal løyse, og dei midlane som blir stilte til disposisjon.
Den økonomiske ubalansen er stipulert til 5,5 mrd. kroner.
Etter desse medlemmene sitt syn legg dette sterke
avgrensingar på den kommunale handlefridommen. Desse
medlemmene meiner at det må utarbeidast ein plan
for å rette opp ubalansen. Det blir vist til eigen merknad
og eige forslag seinare i innstillinga.
Desse medlemmene vil peike på at
ein stor del av kommunane er i ein alvorleg økonomisk situasjon. Ein
firdel av kommunane og fylkeskommunane er sette under statleg tilsyn.
Det fortel veldig mykje om den økonomiske tilstanden. Desse
medlemmene konstaterer at aldri før har talet på kommunar
med tunge økonomiske problem vore så høgt. Desse
medlemmene viser vidare til at ved utgangen av 2003 var underskotet
i kommunesektoren 13,1 mrd. kroner før lånetransaksjonar.
Det utgjer 6 pst. av inntektene. Desse medlemmene konstaterer
at underskotet for kommunar og fylkeskommunar aldri tidlegare har vore
så stort.
Forslaget frå Regjeringa gir etter desse
medlemmene sitt syn altfor stramme økonomiske rammer
for neste år. Konsekvensane av Regjeringa sin politikk
vil vere at velferda blir bygd ned mange stader. Desse medlemmene meiner
at det vil ramme tilbodet til eldre personar som fortener ei verdig
omsorg. Mange elevar vil få ei mangelfull opplæring.
Dei elevane som har aller størst behov for støtte,
rettleiing og aktiv oppfølging, vil bli hardt ramma av
denne politikken.
Desse medlemmene meiner at mangel
på midlar spesielt vil gå utover dei som har aller
mest behov for dei kommunale velferdstilboda. Derfor poengterer desse
medlemmene at det er nødvendig å betre økonomien
i kommunesektoren. Det er eit absolutt vilkår for å sikre
ein betre skule og ei verdig eldreomsorg.
Avtalen som er inngått mellom regjeringspartia
og Framstegspartiet, vil gi ein vekst i dei frie inntektene neste år
på 800 mill. kroner utover forslaget frå Regjeringa.
Det betrar eit stykke på veg økonomien i kommunesektoren,
men er etter desse medlemmene sitt syn langt frå tilfredsstillande
for å løyse dei økonomiske utfordringane
som kommunane og fylkeskommunane strir med.
Desse medlemmene viser til Arbeidarpartiet sitt
alternative budsjett for 2005 der det blir foreslått å auke
dei frie inntektene i kommunesektoren med 3,5 mrd. kroner utover
forslaget frå Regjeringa. I tillegg til dette foreslår
Arbeidarpartiet å auke øyremerkte tilskot med
0,6 mrd. kroner. Desse midlane skal mellom anna brukast til å byggje
fleire barnehageplassar, til å vedlikehalde skulebygg,
til landslinjer og til regional utvikling. Desse medlemmene konstaterer
at Arbeidarpartiet sitt forslag vil gi ei styrking av kom-munesektoren
neste år med 4,1 mrd. kroner utover forslaget frå Regjeringa.
Desse medlemmene meiner at det
alternative budsjettet frå Arbeidarpartiet vil styrkje
eldreomsorga. Fordi kommunane vil få betre økonomi,
vil omfanget av omsorga og kvaliteten på den bli klart
betre enn etter opplegget frå Regjeringa og etter forliket
mellom regjeringspartia og Framstegspartiet. Desse medlemmene legg
også vekt på at kvaliteten i opplæringa
både i grunnskulen og i vidaregåande opplæring
vil få ein høgare kvalitet etter Arbeidarpartiet
sitt forslag enn etter opplegget frå Regjeringa og forlikspartane.
Statistisk Sentralbyrå har gjort utrekningar
som konkluderer med at Arbeidarpartiets forslag til auke i dei frie
inntektene for 2005 vil gi arbeid til 7-8 000 fleire personar dersom
det blir vedteke. Desse medlemmene peiker på at
dette også vil vere eit viktig tiltak for å redusere
arbeidsløysa.
Forslaget frå Regjeringa legg opp til
at det neste år skal byggjast 9 000 fleire barnehageplassar. Desse medlemmene viser
til Arbeidarpartiet sitt alternative budsjett der det blir foreslått å auke
satsinga med ytterlegare 5 000 barnehageplassar. Det er etter desse medlemmene sitt
syn heilt nødvendig for raskare å nå målet
om full barnehagedekning. Forslaget frå Arbeidarpartiet
vil på dette feltet tilføre kommunane eit øyremerkt
tilskot på 232,5 mill. kroner utover opplegget frå Regjeringa.
Ei ny ordning med rentekompensasjon til kommunar og
fylkeskommunar for å halde ved like og rehabilitere skulebygg
blei innført i 2002. Desse medlemmene meiner
at det framleis er stort behov for midlar til utbetring og bygging
av skuleanlegg. Desse medlemmene konstaterer at Regjeringa
ikkje har foreslått å auke låneramma
for skulebygg for 2005. Desse medlemmene viser til
Arbeidarpartiet sitt alternative budsjett der det er foreslått
at låneramma skal utvidast med 2 mrd. kroner utover forslaget
frå Regjeringa.
Desse medlemmene viser dessutan
til at Arbeidarpartiet vil halde oppe landslinjene i vidaregåande opplæring
og går imot den nedbygginga som Regjeringa foreslår.
I praksis vil forslaget frå Regjeringa føre til
at ei rekkje av landslinjene blir avvikla.
Arbeidarpartiet går inn for å løyve
midlar til kjøp av lærebøker i vidaregåande
opplæring. Desse medlemmene peiker på at
dette er eit tiltak for å redusere dei høge kostnadene
for mange av elevane i dette skuleslaget.
Desse medlemmene viser til at
Arbeidarpartiet vil auke overføringa til regional utvikling
i fylkeskommunane og går dessutan inn for å styrkje
insentivordninga for kollektivtransporten i byar og bynære
område.
Desse medlemmene konstaterer
at eit fleirtal i Stortinget har gått inn for forslaget
frå Regjeringa om ei ordning med nøytral meirverdiavgift
for kommunesektoren. Desse medlemmene er ueinig i den
omlegginga av meirverdiavgiftssystemet som er vedteken. Saka har
ei rekkje uklare sider og var ikkje tilstrekkeleg utgreidd før
avgjerd blei teken. Desse medlemmene vil dessutan
peike på at det nye systemet vil vere ein ytterlegare stimulans
for kommunane til å konkurranseutsetje tenestene sine.
Det finst mange eksempel på at kommunar
kjem dårleg ut av den ordninga som er innført,
ved at dei blir økonomisk skadelidande. Desse medlemmene vil peike
på at Stortinget skal drøfte saka i full breidde
når rekneskapstala for 2004 for den nye kompensasjonsordninga
ligg føre. Då må urimelege og utilsikta verknader
rettast opp.
Det er stort behov for endrings- og utviklingsarbeid
i kommunar og fylkeskommunar. Målet med fornyingsarbeidet
må vere å bruke mindre ressursar på administrasjon
og meir på tenester og velferd. Desse medlemmene meiner
at det vil gi innbyggjarane ein tryggare og betre kvardag. Etter desse
medlemmene sitt syn har Regjeringa einsidig fokus på konkurranseutsetjing
og privatisering som verkemiddel for å effektivisere kommunane. Desse
medlemmene vil poengtere at endrings- og utviklingsarbeidet
i kommunesektoren må skje gjennom aktiv medverknad frå dei
tilsette. Desse medlemmene meiner dessutan at konkurranseutsetjing
innanfor helsestellet og eldreomsorga må stansast til følgjene
er evaluerte.
Desse medlemmene viser elles
til Arbeidarpartiet sine merknader og forslag i Budsjett-innst.
S. I (2004-2005) og Budsjett-innst. S. nr. 1 (2004-2005).
Oversyn over Arbeidarpartiets
auke i inntektene for kommunesektoren samanlikna med forslaget frå Regjeringa
(i mill. kr):
| Formål | Arbeidarpartiets
endringar |
| Skatteinntekter | 1 838,0 |
+ | Rammetilskot | 849,0 |
+ | Reduserte kostnader ved
sjukeløn ved å gå imot endringane i sjukelønsordninga | 152,0 |
= | Kommunane
sine frie inntekter | 2 839,0 |
| Skatteinntekter | 293,0 |
+ | Rammetilskot | 330,0 |
+ | Reduserte kostnader ved
sjukeløn ved å gå imot endringane i sjukelønsordninga | 38,0 |
= | Fylkeskommunane
sine frie inntekter | 661,0 |
| SUM frie
inntekter for kommunesektoren | 3 500,0 |
| 5000 fleire barnehageplassar | 232,5 |
+ | Norskopplæring
på statlege asylmottak | 69,0 |
+ | Fiskerihamner | 25,0 |
+ | Helsetenesta i kommunane | -10,0 |
+ | Tilskot til fastlønsordninga
for fysioterapeutar | 45,0 |
+ | 75 nye årsverk
til kontroll ved kemnarkontora | 43,0 |
+ | Rentekompensasjon til låneordning
for kyrkjebygg | 8,0 |
+ | 2 mrd. kr til låneordning
for skulebygg | 31,0 |
= | Øyremerkte
tilskot til kommunane | 443,5 |
| Gratis lærebøker
i vidaregående opplæring | 50,0 |
+ | Tilskot til landslinjene | 41,5 |
+ | Styrkje regional utvikling | 43,0 |
+ | Insentivordning
for kollektivtransport i byar og bynære område | 35,0 |
= | Øyremerkte
tilskot til fylkeskommunane | 169,5 |
| SUM øyremerkte
tilskot | 613,0 |
| Samla
inntektsvekst | 4
113,0 |
| Kommunar | 3
282,5 |
| Fylkeskommunar | 830,5 |
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti er tilfreds med at Samarbeidsregjeringen
har tatt fatt på et omfattende systemendringsarbeid overfor
kommunesektoren der målet er sikre kommuner og fylkeskommuner
størst mulig grad av frihet til å tilpasse tjenesteytingen
til innbyggernes behov. I dette arbeidet inngår nedbygging
av lover og regler, forenkling, reduksjon og samordning av statens
rapporterings- og tilsynskrav, størst mulig grad av rammefinansiering,
og sist men ikke minst; økte rammeoverføringer.
At lokale folkevalgte får økt handlingsrom og
gode rammevilkår, vil stimulere til nytenking, omstilling
og utvikling. Disse medlemmer mener disse endringene
er et vilkår for et vitalt, robust og bærekraftig
lokaldemokrati.
Disse medlemmer vil understreke
at kommunesektoren har hovedansvaret for de viktigste velferdstjenestene.
Disse tjenestene blir finansierte gjennom skatteinntekter, rammetilskudd, øremerkede tilskudd
og brukerbetaling. Disse medlemmer mener at rammefinansiering
gjennom skatteinntekter og rammetilskudd bør være
hovedprinsippet for finansiering av kommunesektoren. Dette må understøttes
av mindre detaljert statlig regelverkstyring. Etter disse medlemmers mening
gir rammestyring gode forutsetninger for å nå nasjonale
mål, likeverdig fordeling av tjenestetilbud i ulike deler
av landet og nasjonal-økonomisk styring av kommunesektoren.
Disse medlemmer har stor forståelse
for den vanskelige økonomiske situasjonen mange kommuner opplever
nå. Denne situasjonen har oppstått over lang tid,
og er forårsaket av blant annet detaljstyrte og underfinansierte
reformer, økte pensjonskostnader og dyre lønnsoppgjør. Disse
medlemmer viser til at Regjeringen i et stramt budsjett
har prioritert økte overføringer til kommunene,
der det ble lagt opp til en reell vekst i de samlede inntektene
på til sammen 2 3/4 mrd. kroner, eller vel 1 1/4
pst. Disse medlemmer er svært tilfreds med
budsjettavtalen i Stortinget mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene
der det ble bevilget ytterligere 3 mrd. kroner til kommunesktoren, fordelt
på 800 mill. kroner økning i kommunesektorens frie
inntekter for 2005 og 2,2 mrd. kroner som kompensasjon for mindre
skattevekst i 2004.
Disse medlemmer viser videre
til budsjettavtalen der lånerammen for vedlikehold av skolebygg ble
utvidet med 1 mrd. kroner. I løpet av de tre årene ordningen
har eksistert, er det gitt en investeringsramme på 8 mrd.
kroner, noe som er i overkant av 50 pst. av den totale rammen på 15
mrd. kroner som er forutsatt gitt over åtte år.
Med ytterligere 1 mrd. kroner i 2005 vil det gi kommuner og fylkeskommuner mulighet
til å fortsette arbeidet med å ruste opp skolebygg. Disse
medlemmer er positive til at det i budsjettforliket også ble
opprettet en ny låneordning på 0,5 mrd. kroner
til vedlikehold av kirkebygg, noe som vil styrke innsatsen for istandsetting
av kirkene og dens utsmykning.
Disse medlemmer vil understreke
at Regjeringens økonomiske politikk de siste to årene
har bidratt til at renten har blitt redusert med 5,25 pst., noe
som også har virket positivt på kommuneøkonomien.
Flere forhold virker inn på i hvor stor grad og hvor raskt
hver enkelt kommune kan realisere rentegevinsten, men tall fra SSB
viser en nedgang i netto renteutgifter for kommunesektoren på 900
mill. kroner fra 2002 til 2003. Disse medlemmer vil
i den forbindelse framholde betydningen av å videreføre
en stram økonomisk politikk som bidrar til å holde
renten på et lavt nivå.
Disse medlemmer er opptatt av
at fordelingsmekanismene i inntektssystemet er treffsikre i forhold til
utfordringene i kommunesektoren, og er derfor positiv til at Regjeringen
har iverksatt et arbeid for å foreta en faglig gjennomgang
av inntektssystemet, både inntekts- og utgiftsutjevningen. Disse
medlemmer har merket seg at Regjeringen følger
opp Stortingets vedtak, jf. Innst. S. nr. 255 (2003-2004) om å fremme
sak om omlegging til symmetrisk inntektsutjevning parallelt med
tilbakeføring av selskapsskatt til kommunesektoren i statsbudsjettet
for 2005.
Disse medlemmer viser til avtale
og merknad i Innst. S. nr. 12 (2004-2005) fra kirke- utdannings-
og forskningskomiteen der landslinjer i videregående opplæring
omtales og sikres videre drift:
"Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre og representanten
Simonsen, viser til avtale mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet
der post 60 styrkes med 21 mill. kroner. Styrkingen innebærer
at finansieringsopplegget for nåværende ordning
med landslinjer ikke endres i første halvår 2005.
Flertallet
viser til høringsutkast om endringer i opplæringsloven
med høringsfrist 1. desember 2004 der spørsmålet
om elevers rett til fritt skolevalg på tvers av fylkesgrensene
behandles. Flertallet viser også til det pågående
arbeidet med utarbeidelse av nye læreplaner som oppfølging
av Innst. S. nr. 268 og St.meld. nr. 30 (2003-2004). Flertallet
viser også til ny lov om frittstående skoler som
nå også gjelder videregående skoler."
Disse medlemmer viser til Regjeringens
budsjettframlegg, budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet,
og til partienes merknader i budsjettinnstillingen for øvrig,
der påstandene i kap. 1.2 fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet tilbakevises.
Disse medlemmer vil for øvrig
vise til budsjettavtalen som er inngått mellom Fremskrittspartiet
og regjeringspartiene Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
om punktene Elevtallsvekst i fylkeskommunene, Momskompensasjonsordningen,
Selskapsskatten og Vekstkommuner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
vise til at både kommunenes inntekter og de oppgaver kommunene
er blitt pålagt har økt betydelig de senere årene.
Dette har ført til at innbyggerne på mange områder
har fått et bedre tjenestetilbud. Statens kontroll over
de kommunale inntektene ble forsterket da selskapsskatten i sin
helhet ble en statlig skatt. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet tidligere har fremmet forslag om å tilbakeføre
deler av selskapsskatten til kommunene, og er derfor fornøyd
med at dette delvis blir iverksatt. Dette er viktig for at kommunene
skal ha et incitament til å legge forholdene til rette
for lokal næringsutvikling og derved høyere kommunale
inntekter. Disse medlemmer vil videre vise til forslaget
i forbindelse med kommuneøkonomiproposisjonen
for 2001 om å øke den delen av kommunesektorens inntekter
som kommer fra skatt til 50 pst. innen 2006, et forslag som etter disse
medlemmers syn var altfor lite ambisiøs. Skatteandelen
for 2004 var ca. 48 pst. og det legges opp til en skatteandel på 50
pst. for 2005. Disse medlemmer hadde ønsket
en større økning i skatteandelen, med en tilsvarende
reduksjon i rammeoverføringene, men konstaterer at utviklingen går
i riktig retning.
De fleste statlige reformer innen kommunesektoren har
vært underfinansiert, og har sammen med et generelt krav
om økt velferdsproduksjon og økte sosialutgifter
bidratt til å gi sektoren en anstrengt økonomi
med betydelige årlige underskudd. Disse medlemmer mener
at mange kommuner er også lite innovative og nytenkende.
Både Sverige og Danmark har kommet vesentlig lenger når
det gjelder konkurranseutsetting innen kommunesektoren. Disse
medlemmer vil vise til ordningen med en generell momskompensasjon
for kommunene som ble innført fra 1. januar 2004 som vil
legge forholdene til rette for de kommunene som vil utnytte dette
innsparingspotensialet. Det er imidlertid store forskjeller kommunene imellom,
og ikke nødvendigvis slik at det er kommunene med de høyeste
inntektene som har greid seg best.
Disse medlemmer mener at overføringene
fra staten til kommunene skal skje etter objektive kriterier. Derfor
må en så stor del som mulig gis som innbyggertilskudd,
som er den delen av rammetilskuddet som gis etter slike kriterier,
som tar hensyn til kommunenes ulike utgiftsbehov, og legger til
rette for en lik standard på kommunenes lovpålagte
oppgaver.
Andre tilskudd som Nord-Norge-tilskuddet, regionaltilskuddet
og skjønnstilskuddet er etter disse medlemmers syn
motivert ut fra en politisk tenkning som har til formål å forfordele
noen kommuner på bekostning av andre, stort sett på grunnlag
av geografisk beliggenhet. Dette lar seg lettest vise gjennom noen eksempler.
Eksempel 1
Loppa kommune i Finnmark og Aremark kommune
i Østfold har begge ca. 1 450 innbyggere.
| Loppa | Aremark |
Innbyggertilskudd | 21 349 | 18 229 |
Nord-Norge-tilskudd | 7 970 | 0 |
Regionaltilskudd | 8 070 | 3 348 |
Skjønnstilskudd | 4 664 | 682 |
Selskapsskatt | 343 | 157 |
Rammetilskudd | 42 396 | 22 416 |
Eksempel 2
Alta kommune i Finnmark og Kristiansund kommune
i Møre og Romsdal har begge ca. 16 900 innbyggere.
| Alta | Kristiansund |
Innbyggertilskudd | 88 457 | 90 531 |
Nord-Norge-tilskudd | 107 413 | 0 |
Regionaltilskudd | 0 | 0 |
Skjønnstilskudd | 6 053 | 3 804 |
Selskapsskatt | 13 779 | 12 353 |
Rammetilskudd | 215 702 | 106 688 |
Disse tallene illustrerer tydelig etter disse
medlemmers syn den store og politisk bestemte forskjellen
i inntektsnivå som eksisterer mellom kommuner. Dette gir
mulighet for store ulikheter i tjenestetilbudet til innbyggerne
på viktige områder som omsorg, helse og skole. Disse
medlemmer ønsker ikke at det skal være
slik, og vil minske forskjellene gjennom å redusere de
postene som ikke bygger på objektive kriterier. Disse
medlemmers forslag innebærer at de kommunene som
mottar Nord-Norge-tilskudd vil få disse tilskuddene redusert
med ca. 26 pst., mens innbyggertilskuddet vil øke med ca.
8 pst. for alle kommuner. Dette vil etter disse medlemmers syn utjevne
noe av forskjellene mellom kommunene, men nedskjæringer
må nødvendigvis tas over tid, slik at berørte
kommuner får mulighet til å tilpasse seg det nye
inntektsnivået.
Disse medlemmer foreslår å redusere
Nord-Norge-tilskuddet med 300 mill. kroner, for delvis å utlikne
de geografisk betingede forskjellene i rammeoverføringene
som også blir ivaretatt gjennom innbyggertilskuddet og
andre tilskudd.
Innbyggertilskuddet blir fordelt etter tilnærmet objektive
kriterier, og disse medlemmer vil derfor i dagens økonomiske
situasjon for kommunene, foreslå en økning i dette
tilskuddet på 1 950 mill. kroner.
Disse medlemmer vil vise til
at regionaltilskuddet er et tilskudd som blir gitt til alle kommuner
med mindre enn 3 000 innbyggere, og som sammen med basistilskuddet
er med på å sementere en struktur med alt for
mange små kommuner i Norge. Disse medlemmer foreslår
derfor å redusere dette tilskuddet med 150 mill. kroner.
Disse medlemmer vil redusere
skjønnstilskuddet med 750 mill. kroner for å øke
det mer objektive innbyggertilskuddet tilsvarende. Etter disse
medlemmers syn har dette tilskuddet over tid utviklet seg slik
at det stort sett er de samme kommunene som stort sett får
det samme tilskuddet over denne posten hvert år.
Disse medlemmer ønsker
en justering av kostnadsnøkkelen for innbyggertilskuddet
blant annet slik at basistilskuddet får redusert vekting
i forhold til tidligere, og at vektingen av de andre faktorene blir økt tilsvarende.
Basistillegget er et likt beløp til hver kommune uansett
størrelse, og er sammen med regionaltilskuddet med på å sementere
kommunestrukturen i Norge. Dette vil etter disse medlemmers mening være
med på legge til rette for en frivillig sammenslåing
av kommuner ved at det vil gi økonomisk gevinst, og ikke
som nå, et økonomisk tap.
Disse medlemmer foreslår å øke
det mer objektivt fordelte innbyggertilskuddet for fylkeskommunene med
350 mill. kroner, på bekostning av Nord-Norge-tilskuddet
som vi foreslår redusert med 150 mill. kroner og 200 mill.
kroner som vi reduserer skjønnstilskuddet med. Dette er
tilskudd som ikke er gitt etter objektive kriterier, og som skaper økonomiske ulikheter
mellom fylkeskommunene.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utvikle
forslag hvor enkeltkommuner og interkommunale samarbeidsorganer
får overta rollen som regional utviklingsansvarlig, og
dermed de virkemidler som tillegges fylkeskommunen knyttet til regional
næringsutvikling."
"Stortinget ber Regjeringen iverksette
forsøk hvor kommuner som ønsker det kan få overta
ansvaret for kollektivtrafikk og tilhørende midler."
"Stortinget ber Regjeringen utrede
alternativ finansiering av de videregående skolene og institusjonene innen
sosialomsorg, med basis i en stykkprisfinansiering."
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide
forslag om hvordan lokaldemokratiet kan utvikles, og innbyggerne
i de ulike kommunene skal få økte incentiver for å delta
i lokalpolitikken. Herunder bes Regjeringen legge frem en helhetlig
plan for hvordan kommunene skal få råderett over
plan- og arealsaker innenfor sine egne kommunegrenser."
"Stortinget ber Regjeringen om å fremskynde
evalueringen av den nye fylkeskommunen med tanke på endelig
nedleggelse av fylkeskommunen som selvstendig forvaltningsnivå fra
2007."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti påpeker
at kommuneøkonomien er avgjørende for å få et
samfunn med små forskjeller, en moderne kvalitetsskole,
tilgjengelighet og god kvalitet i velferd og omsorg for de som trenger
det. Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett legger opp
til en styrking av velferden med god kvalitet på fellesløsningene
og på en rettferdig fordelingspolitikk. Det er et gode
både for befolkningen og en nødvendig infrastruktur
for næringslivet.
Disse medlemmer viser til sitt
kommuneopplegg med en styrking i kommunesektorens frie inntekter
med 5 mrd. kroner utover Regjeringens forslag, en økning
i øremerkede tilskudd på 1,5 mrd. kroner og dekking
av skattesvikten i 2004.
Dette ville gitt en kommuneøkonomi
med mulighet til:
– en bedre
og mer moderne skole, mer tilpasset opplæring til eleven
– gode omsorgstjenester for barn,
eldre, syke og funksjonshemmede
– bedre arbeidsmiljø med
mindre sykdom og færre uføretrygdede
– mer forebyggende arbeid overfor
barn og unge
– å gi et bedre kulturtilbud
og styrke kultur- og musikkskolene
– bedre sosialhjelp og tiltak
til familier og personer med dårlig råd
– til å ta gode miljøinitiativ
Oversikt over Sosialistisk
Venstrepartis økning i inntektene for kommunesektoren sammenlignet
med Regjeringens forslag (i mill. kroner)
| Formål | SVs endringer (mill.
kroner) |
| Barn
og unge - utdanning og kultur | |
+ | Driftstilskudd, 5 000 flere
barnehageplasser | 232,5 |
+ | Tilskudd til incestsentre
80/20 finansiering | 12,0 |
+ | Lokale og regionale kulturbygg | 30,0 |
+ | Landslinjer | 38,0 |
+ | Psykisk helsearbeid i kommunene,
barn og unge | 50,0 |
+ | Skoleanlegg, rentestøtte økt
låneramme 3 mrd. kr | 46,5 |
+ | Opplæring innenfor
kriminalomsorgen | 25,0 |
+ | Tilskudd til kommunene
til opplæring av voksne | 25,0 |
+ | Tilskudd til fylkeskomm.
til opplæring av voksne | 75,0 |
+ | Norskopplæring
voksne innvandrere | 115 |
+ | Integreringstilskudd økt
antall kvoteflyktninger | 97,5 |
| Miljøtiltak | |
+ | Belønningsordning
kollektivtrafikk | 200,0 |
+ | Oppfølging Nasjonal
Agenda 21 OED | 100,0 |
+ | Utskifting PCB-armatur,
300 mill i rentefrie lån | 6,0 |
+ | Agenda 21 tiltak Miljøverndepartement. | 20,0 |
+ | Lokalt miljøvern | 10,0 |
+ | Kommunal overvåkning/kartlegging | 6,0 |
+ | Rovviltforebygging
i kommunene | 20,0 |
| Helse
og sosial | |
+ | Rehabilitering Helsetiltak
for rusmisbrukere. | 50,0 |
+ | Rekruttering og kvalifisering
av helsepersonell | 50,0 |
+ | Tilskudd til fysioterapeuter | 50,0 |
| Nærings-
og distriktsutvikling | |
+ | Lokale næringsfond
ekstra komp dif arb, | 24,0 |
+ | Tilskudd til fylkeskommunene
regional utvikling | 40,0 |
+ | Tiltak utover kompensasjon økt
arbeidsgiveravgift | 158,0 |
+ | Fiskerihavner | 25,0 |
| Økte
rammetilskudd | |
| Kommuner | 3 848 |
| Fylkeskommuner | 962 |
| Innsparing sykepenger jf.
arbeidsgiverperioden | 190 |
| Ymse | |
| Innsparing som følge
av ingen økning i momsen | 475 |
| | |
= | Sum | 6 980,5 |
Regjeringens kommuneøkonomi med kortsiktig innsparing,
privatisering og nedskjæringer gir økte forskjeller
og fører til at kommunene nå må legge
ned eller kutte i velferden og i tilpasset opplæring. Disse medlemmer viser
til at dårlig kvalitet eller mangel på offentlige
velferdstjenester vil øke befolkningens misnøye
og de med god råd vil søke mot private løsninger.
Dette er en bevisst del av Regjeringens privatiseringsstrategi.
Privatisering fører ikke til en mer fornuftig bruk av ressurser,
bedre tilbud eller høyere kvalitet. Økt konkurranse
betyr mindre langsiktighet, mindre fokus på kompetanse
og på konkurranse framfor samarbeid om helhetlige, gode
løsninger for befolkningen.
Disse medlemmer vil påpeke
at kommunesektoren er landets største arbeidsgiver. For
første gang etter krigen falt sysselsettingen i kommunesektoren
i fjor på tross av at oppgavene øker og det blir
flere gamle over 80 år og flere skolebarn. Dette er en
medvirkende årsak både til at sykefravær
og uføretrygding øker i kommunesektoren. Regjeringen
har gitt oss flere sykemeldte og uføretrygdede igjen for
pengene.
Disse medlemmer viser til fellesdokument
2004 fra konsultasjonene mellom Regjeringen og KS der det står
at på tross av økning i antall ansatte fra 2002
til 2003 er antall mottakere av hjemmetjenester og beboere i institusjon
likevel redusert. Dette står i sterk motstrid til at det
blir mange flere eldre som tilsier at behovene øker.
En hovedutfordring framover blir å rekruttere
og beholde nok kvalifisert ansatte i helse, velferd, omsorg og utdanning.
Utdanningskapasiteten må være på plass,
helseskadelige belastninger i arbeidet må fjernes, kvalitet
i tjenestene styrkes og arbeidstidsordningen må legge til
rette for rettigheter til heltid og likestilling mellom turnus og
skift.
Disse medlemmer mener at dersom
en skal oppfylle IA-avtalen, må offentlig sektor sette
klare måltall for rekruttering av yrkeshemmede og innvandrere,
og finansiering av en slik satsing må synliggjøres
i rammene for sektorene.
Disse medlemmer er spesielt opptatt
av at fellesarenaer for barn og unge har god kvalitet, er åpne
og tilgjengelige for alle. En moderne og inkluderende skole og barnehage
legger grunnlag for fellesskap, samfunnsforståelse og er
den viktigste investering i framtidas verdiskapning. Skolene skal
tilby et mangfold av metoder, sikre god læring og mestring
hos alle elever og være fullt på høyde
teknologisk og kunnskapsmessig og i kontakt med samfunnet ellers.
Disse medlemmer mener Regjeringen
svikter skolen. Færre får tilpasset opplæring,
klassestørrelsene øker og mangfoldet minker. Mange
skolebygg mangler tilrettelegging for funksjonshemmede og har ikke
råd til moderne undervisningsmateriell. Regjeringens skattelettepolitikk
merkes i hvert klasserom, og bidrar til å hindre mangfold
og elevtilpassing. Og mens den offentlige enhetsskolen svekkes, åpnes
det for private skoler. Dette splitter fellesskapet mellom elevene
og svekker kvaliteten i offentlig skole.
Disse medlemmer viser til en
markant økning i elever og nedgang i antall lærere.
Antall elever pr. årsverk øker, mens antall undervisningstimer
går ned.
Disse medlemmer påpeker
at det er høy gjennomsnittsalder blant lærere,
og at flere nyutdannede lærere går arbeidsløse.
Dette kan hindre nødvendig nyrekruttering til yrket.
Andel elever i aldersgruppen 16-19 år øker
sterkt. Inntektssystemet fanger ikke opp dette, verken når
det gjelder investeringer eller drift. Dette er oppgaver som ikke
kan utsettes.
Disse medlemmer viser til fellesdokument
2004 fra konsultasjonene mellom Regjeringen og KS der det står:
"I grunnskolen ble antall undervisningstimer redusert
med vel 1 % fra 2002 til 2003 til tross for at antall elever økte
med 1 %."
og:
"I årene framover blir det en utfordring å øke
antallet elev- og lærlingeplasser i takt med veksten i
antall 16-18 åringer."
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i kommuneproposisjonen
for 2006 å legge fram forslag til finansieringsordninger
for investeringer og drift i videregående skoler som kan
fange opp store og raske økninger i elevtallet."
Disse medlemmer mener ordningen
med rentekompensasjon til skolebygg er viktig og må styrkes, ikke
fjernes og viser til alternativt budsjett der disse medlemmer styrket
posten til låneordningen med 3 mrd. kroner.
For disse medlemmer er det en
forutsetning for et moderne samfunn at alle barn har rett til barnehageplass
til en lav fast pris og at barnehagereformen skal gjennomføres
og fullfinansieres slik det er vedtatt.
Barn i fattige familier rammes svært
hardt av dårlig kommuneøkonomi, fordi de mer enn
andre er avhengige av at det finnes gode tilbud som ikke er kommersielle
og der ingen stenges ute fordi en ikke har råd. Regjeringens
kommuneøkonomi vil gi kutt i skolebudsjettene, dyrere SFO
og færre og dyrere fritids- og kulturtilbud. Dårlig
kommuneøkonomi kan også føre til kutt
i sosialhjelpssatsene.
Disse medlemmer viser til forslag
i Budsjett-innst. S. I (2004-2005) om å gjennomgå alle
trygde og sosialytelser med utgangspunkt i SIFOS levekostnadsberegninger.
Disse medlemmer viser til at
det er behov for en SFO-reform med rett til plass til alle barn,
god kvalitet og tilgjengelighet på tilbudet og en fast
lav pris.
Disse medlemmer viser til at
mange offentlige bygg, herunder skoler, ikke er tilgjengelige for
funksjonshemmede. Disse medlemmer viser til at låneordningen
for skolebygg setter krav om universell utforming og er svært
viktig for å sikre tilgjengelighet. Regjeringen har ikke
satt av en krone i sitt budsjettforslag for 2005 til en så viktig
ordning.
Disse medlemmer mener at krav
om antidiskriminering, full tilgjengelighet og universell utforming
må inn i alle kontrakter/anbud og i alt regelverk
for offentlige anskaffelser også i kommunesektoren. Det fremmes
forslag om dette.
Disse medlemmer viser til Stortingets
vedtak om en TT-ordning med nasjonale krav til omfang, kvalitet
og pris og at Regjeringen har unnlatt å følge
dette opp.
Disse medlemmer ber om at det
i kommuneproposisjonen for 2006 gis en oversikt over:
– utviklingen
i tilpasset opplæring og over om skolene har ressurser
til nødvendige investeringer i en moderne skole og om det
er avsatte midler til å komme ut i samfunnet (turer, bedrifter,
teater, kunst og kultur og lignende)
– utviklingen i kvalitet og tjenestenivå i
eldreomsorgen, hjemmetjenester og institusjonsbasert omsorg
– pris, volum, kvalitet og tilgjengelighet
i kollektivtrafikken
Disse medlemmer mener det er
behov for en plan for reduserte egenandeler i kommunesektoren.
Disse medlemmer mener det er
behov for en gjennomgang på miljøforvaltning i
kommunen etter MIK-reformen.
Disse medlemmer mener at tilskudd
til vannforvaltning (Vannsjø, Jærvassdraget og
lignende) skal øremerkes. Disse medlemmer understreker viktigheten
av at staten tar sitt medfinansieringsansvar og at prosjektene ikke
må avsluttes før vannkvaliteten har nådd
de mål som myndighetene har satt. Disse medlemmer viser
til at tilskuddet nå er lagt inn i ramma og at dette kan
være svært uhensiktmessig, og at de bevilgninger
som relaterer seg til tiltak i geografisk avgrensede områder,
bør øremerkes slik at målene nås.
Disse medlemmer viser til at
ordningen med særlig ressurskrevende brukere skal evalueres
i 2005 og viser til merknader om dette i Budsjett-innst. S. nr. 11
(2004-2005).
Disse medlemmer gikk imot endringen
i ordningen med momskompensasjon. Ordningen belønner kommuner
som fremmer privatisering, og kompensasjonsordningen fungerer ikke
verken i volum eller fordeling.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen endre
lover, forskrifter og regelverk for alle offentlige anskaffelser,
kjøp og kontrakter slik at det stilles krav om ikke-diskriminering,
full tilgjengelighet og universell utforming."
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet vil
slå fast at kommuneøkonomien handlar om kvardagen
til svært mange menneske i dette landet. Det er i kommunane
folk bur, det er der vi finn dei kommunale tenestene dei fleste
av oss har bruk for i kvardagen.
Denne medlemen konstaterer at
Regjeringa, gjennom ein uhaldbar stram kommuneøkonomi,
konsekvent nedprioriterer offentleg velferd.
Denne medlemen viser til at Senterpartiet
har ei heilt anna prioritering av offentleg velferd enn det Regjeringa
legg opp til. Gode velferdstilbod og eit meir finmaska tryggingsnett
ute i kommunane er god samfunnsøkonomi og skaper ein betre
kvardag for innbyggjarane.
Denne medlemen viser til at Senterpartiet
legg opp til følgjande hovudgrep i kommuneøkonomien:
– Kompensere
sviktande skatteinntekter i kommunesektoren inneverande år
med 3,4 mrd. kroner i saldert budsjett for 2004.
– Auke kommunesektoren sine frie
inntekter med 3,5 mrd. kroner utover Regjeringa sitt opplegg for 2005.
– Auke øyremerka satsingar
med 750 mill. kroner utover Regjeringa sitt opplegg.
– Låneordning for rehabilitering
av skulebygg, 2 mrd. kroner.
– Låneordning for rehabilitering
av kyrkjebygg, 0,5 mrd. kroner.
– Gå imot endringane
i selskapsskatten og inntektsutjamninga.
– Ein fleirårig forpliktande økonomisk
opptrappingsplan med det mål at kommunesektoren skal vere
i økonomisk balanse i løpet av kommande stortingsperiode.
– Ei meir forpliktande konsultasjonsordning
mellom KS og Regjeringa.
Denne medlemen konstaterer at
situasjonen i kommune-Noreg er alvorleg forverra dei seinare år.
Ei gjennomgåande underfinansiering av kommunane kombinert
med dramatisk skattesvikt over fleire år, gjer at mange
kommunar ikkje lenger er i stand til å sikre et godt nok
velferdstilbod til innbyggjarane sine.
Denne medlemen viser til at underskotet
før lånetransaksjonar i kommunesektoren har auka
frå 5,5 mrd. kroner i år 2000 til 13,1 mrd. kroner
i 2003. I inneverande stortingsperiode har netto driftsresultat
for kommunesektoren, mellom 0,5 og 0,9 pst., årleg vore langt
under det tilrådde nivået på 3 pst. Dette
er ein tydeleg indikasjon på manglande økonomisk
balanse. KS har rekna underbalansen i kommunesektoren til å vere
om lag 5,5 mrd. kroner.
Denne medlemenviser
til at Regjeringa sine anslag for skatteinntekter og gevinst av
rentenedgang har vore heilt urealistiske. For tredje år
på rad sviktar kommunesektoren sine skatteinntekter i milliardklassen.
I 2003 opplevde kommunesektoren ein skattesvikt på 3,4
mrd. kroner, i inneverande år ser skattesvikten ut til å bli
på same nivå. I kombinasjon med særs
låg vekst i rammeoverføringane har dette skapt
ein situasjon der spriket mellom oppgåvene som skal løysast
og dei midlane som er stilt til disposisjon, vert større
og større.
Denne medlemen vil peike på at
Senterpartiet ved fleire høve har fremma forslag om ekstraordinær kompensasjon
for sviktande skatteinntekter. Dette har vore naudsynt ut frå omfanget
av skattesvikt og kommunesektoren sin generelt vanskelege situasjon. Denne
medlemen viser til at Senterpartiet vil fremme forslag om å kompensere
kommunesektoren for sviktande skatteinntekter på 3,4 mrd.
kroner i inneverande år ved handsaminga av saldert budsjett.
Denne medlemen viser til at 118
kommunar og 4 fylkeskommunar for tida er under statleg administrasjon,
den såkalla ROBEK-lista. KOSTRA-tal viser at meir enn 100
kommunar kutta i bemanninga i 2003. Dette er dramatisk når
vi veit at det er aukande behov for kommunale tenester, ikkje minst
på grunn av fleire unge i skulepliktig alder og fleire
eldre. Dei siste tre åra er driftskostnadane pr. elev reduserte
med mellom 12 og 15 pst. Med ei slik utvikling når ein
ikkje målsetjingane om ein betre og meir individtilpassa
skole.
Denne medlemen vil vidare vise
til at 219 kommunar reduserte utgiftene til administrasjon i 2003. Denne
medlemen vil på det sterkaste åtvare mot ein
situasjon der dei administrative ressursane i kommunane blir så låge
at det reduserer kvaliteten i resten av tenestetilbodet. Det er
vidare dramatisk at kommunane må nedprioritere viktige
oppgåver som næringsutvikling og kulturarbeid.
Ei slik utvikling rammar velferda til folk flest. Tilbod vert reduserte,
det blir færre hender i omsorg og færre lærarar
på skulane. Ei slik utvikling rammar ikkje berre innbyggjarane.
Det rammar i høgaste grad også kommunalt tilsette
og arbeidslause. Stram kommuneøkonomi medverkar til færre
nytilsetjingar og høgt nivå på arbeidsløyse.
Talet på deltidstilsette i kommunal sektor aukar kraftig. Mange
ynskjer å arbeide meir, men får ikkje høve.
Denne medlemen viser til at nye
tal frå KS indikerer ein kraftig auke i kommunesektoren
sine pensjonskostnader i 2005.
Denne medlemen viser vidare til
at kommunal sektor er særs viktig for den totale sysselsettingssituasjonen
i landet. Senterpartiet sitt alternative budsjett gir grunnlag for
at det i kommunesektoren kan tilsetjast 9 300 fleire lærarar,
helse- og omsorgsarbeidarar. Det kan og setjast i gang naudsynt
vedlikehald av skular og andre bygg.
Denne medlemen vil peike på at
det er store vedlikehaldsbehov i kommunalt eigde eigedomar. Ei utgreiing
frå KS indikerer eit akkumulert vedlikehaldsbehov på 40
mrd. kroner. Denne medlemen vil understreke at dersom
ikkje den økonomiske balansen i kommunesektoren vert gjenoppretta,
vil store samfunnsverdiar stå i fare for å gå tapt.
Denne medlemen viser til Regjeringa
sitt forslag om endringar i fordelinga av skatteinntektene mellom stat
og kommunar. Regjeringa vil inndra 5,5 mrd. kroner av kommunane
sine skatteinntekter på personskatt, og tilbakeføre
tilsvarande beløp frå selskapsskatten.
Denne medlemen meiner prinsipielt
at kommunane skal ha større kontroll enn i dag over eigne
skatteinntekter. Denne medlemen viser til at Senterpartiet
likevel ikkje kan gå inn for eit opplegg som utelukkande
er ei omfordeling frå dei 350 kommunane som taper på ordninga,
til dei om lag 80 kommunane som tener på forslaget.
Denne medlemen konstaterer at
Regjeringa sitt opplegg inneberer at kommunane samla sett ikkje aukar
sine inntekter og at dei økonomiske forskjellane kommunane
imellom blir større.
Denne medlemen meiner det opplegget
Regjeringa føreslår er lite eigna til å styrke
næringsutviklinga i kommunane.
Denne medlemen viser til at Senterpartiet
var imot innføring av ei nøytral momskompensasjonsordning
for kommunesektoren, blant anna fordi saka hadde fleire uklåre
sider, og fordi det var uvisst kva fordelingsverknader ordninga
ville gi.
Denne medlemen konstaterer at
KS meiner uttrekket som vart gjort i rammetilskotet til kommunesektoren
var for høgt, og at det difor er eit misforhold mellom
dei midlar som er trekt inn og dei beløp som er kompensert
i inneverande år. Denne medlemen seier seg
lei for at Regjeringa, på bakgrunn av dei erfaringane ein
har gjort undervegs, ikkje har teke initiativ til å redusere
uttrekket frå ramma i løpet av året. Denne
medlemen føreset at det så snart råd
er blir lagt fram ei grundig evaluering av ordninga når
rekneskapstala for 2004 er klåre, og at urimelege og utilsikta
verknader av ordninga blir retta opp.
Denne medlemen viser til at Regjeringa
opprettheld skjønnstildelinga til fylkeskommunane på same nominelle
nivå i 2005 som i 2004. Denne medlemen har
merka seg at det innanfor skjønnspotten blir lagt opp til
ei monaleg omfordeling. Medan Akershus aukar si skjønnstildeling
med 30 mill. kroner, får Sogn- og Fjordane, Nord-Trøndelag,
Nordland, Troms og Finnmark redusert sine skjønnstildelingar
med mellom 3 og 7 mill. kroner.
Denne medlemen meiner det er
gode grunnar til å auke skjønnstilskotet til ein
fylkeskommune som har større investeringsbehov knytt til
vidaregåande opplæring. Det blir likevel feil å straffe
andre fylke som og opplever stor elevtalsauke. Denne medlemen meiner
elevtalsauken burde vore finansiert fullt ut i rammeoverføringane
frå staten, ikkje ei omfordeling fylka i mellom, slik Regjeringa
her legg opp til.
Denne medlemen vil påpeike
at kommunane er grunnsteinen i det norske velferdssamfunnet. Barnehage,
skule, kultur, omsorgstenester, vatn, veg og kloakk - alt er avhengig
av ein velfungerande kommune. Kommunesektoren har diverre vore Regjeringa sin
salderingspost gjennom tre statsbudsjett.
Denne medlemen vil prioritere
ein god og gratis skule og ei meir verdig omsorg. Det inneber at
kommunane vert sette økonomisk i stand til å løyse
dei oppgåvene dei er pålagde.
Denne medlemen viser til Senterpartiet
sitt alternative budsjettopplegg for 2005 der det er lagt til grunn
at vi skal ta oss råd i dette landet til ein god og gratis
skule og ei verdig omsorg der folk bur.
Denne medlemen viser elles til
omtalen av Senterpartiet sitt kommuneopplegg i Budsjett Innst. S. I
og Budsjett Innst. S. nr. 1 (2004-2005)
Oversikt over Senterpartiet
si samla kommunesatsing
| Mill. kroner |
Skattesviktkompensasjon
2004 | 3 400 |
Auka frie inntekter; kommunane | 2 835 |
Innsparing, sjukepengar,
jf. arbeidsgjevarperioden | 190 |
Auka frie inntekter; fylkeskommunane | 665 |
Investeringstilskot; barnehagar | 5,5 |
Skule: Landsliner og tekniske
fagskular | 115 |
Tilskot; kommunale næringsfond | 100 |
Tilskot; fylkeskommunar:
Regional utvikling | 325 |
Psykisk helsearbeid i kommunane | 100 |
Helsetenester i kommunane | 50 |
Tilskot til personelltiltak | 50 |
Låneordning for
oppussing av skulebygg | 2 000 (provenyeffekt: 31
) |
Låneordning
for rehabilitering av kyrkjebygg | 500 (provenyeffekt:
7,5) |
SUM (2005-verknad): | 4 449 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil understreke behovet for tilstrekkelige og forutsigbare økonomiske rammer
for kommunene. Disse rammene må stå i rimelig
forhold til de oppgavene kommunene skal utføre. Det er
i dag betydelig økonomisk ubalanse mellom kommunenes inntekter
og oppgaver.
Kommunenes Sentralforbund har i budsjetthøringene
på Stortinget anslått den økonomiske
ubalansen til 5,5 mrd. kroner basert på regnskapstall for
2003. Flertallet vil understreke at dette er en situasjon som
ikke kan vedvare over tid.
Flertallet viser til at KS har
tatt initiativ overfor Storting og Regjering for å få til
en forpliktende økonomisk opptrappingsplan for å rette
opp ubalansen i kommunesektorens økonomi.
Flertallet støtter dette
kravet og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sette
i verk et arbeid overfor kommunesektoren med sikte på å etablere
en forpliktende plan for oppretting av den økonomiske ubalansen
i kommunesektoren. Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til
Stortinget med en slik plan i kommuneproposisjonen for 2006."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti er enige i at overføringene til
kommunene må trappes opp. Disse medlemmer mener
at balanse i kommunenes økonomi opprettes både
gjennom at kommunene selv må arbeide for å komme
i balanse og gjennom økning i frie inntekter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
påpeke at kommunesektoren i større grad må få forutsigbare
rammer. Disse medlemmer vil derfor vise til at Fremskrittspartiet ønsker at
staten skal ha det økonomiske ansvaret for å finansiere
oppgaver som helse, eldreomsorg og skoler. Dessuten vil disse
medlemmer vise til at Fremskrittspartiet mener man bør
vurdere langtidsbudsjettering i Stortinget.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at dagens konsultasjonsordning mellom staten og kommunesektoren
er et godt redskap for å videreutvikle det offentlige tjenestetilbudet
og å legge rammene for lokalt demokrati og handlingrom.
Flertallet mener det er grunnlag
for å arbeide mot en mer forpliktende konsultasjonsordning,
ikke minst for å avveie politiske målsettinger
til de økonomiske rammebetingelsene for sektoren. En styrket
konsultasjonsordning vil være et viktig bidrag i arbeidet
med å rette opp økonomiske ubalanse og skape samsvar
mellom kravet til tjenestetilbud og tilgjengelige ressurser. Dette
er svært viktig ved gjennomføringen av nye reformer
innenfor kommunesektoren.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen ta initiativ
overfor KS for å gjøre dagens konsultasjonsordning
mer forpliktende slik at de totale ressursene innenfor offentlig
sektor kan utnyttes bedre. Stortinget ber Regjeringen legge frem
prinsippene for en slik ordning i forbindelse med kommuneproposisjonen
for 2006."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til sin merknad angående
konsultasjonsordningen i forbindelse med behandlingen av kommuneproposisjonen
St.prp. nr. 64 (2003-2004), jf. Innst. S. nr. 255 (2003-2004). Disse medlemmer ber
Regjeringen komme tilbake med en redegjørelse kommuneproposisjonen
for 2006.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil understreke
at staten har et hovedansvar for finansiering av de offentlige velferdstilbudene.
Dette gjør at kommunene selv har små muligheter
til å påvirke sine inntekter. Disse medlemmer mener
det er et grunnleggende prinsipp at lokaldemokratiet bør
styrkes gjennom at flere beslutninger som angår det enkelte
lokalsamfunn tas i kommunen, herunder spørsmål
om skattenivå.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener på dette grunnlag at kommunene
i større grad enn i dag skal ha mulighet til å påvirke
sitt eget skattenivå, gjennom å åpne
for et friere kommunalt skattøre. Dette vil etter disse
medlemmers mening være et godt incitament for å styrke
lokaldemokratiet og å øke det kommunale handlingsrommet. Disse
medlemmer viser til en enstemmig tilråding om dette
i NOU 2002:1.
Disse medlemmer ser at dagens
ordning med kommunal eiendomsskatt på verk og bruk benyttes
av stadig flere kommuner. Disse medlemmer er videre
av den oppfatning at dette er en upresis og lite rettferdig ordning,
slik den i dag er utformet.
Disse medlemmer vil understreke
at det er behov for en helhetlig gjennomgang av kommunenes inntektsmuligheter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i kommuneproposisjonen
for 2006 foreta en vurdering av dagens ordning med kommunal eiendomsskatt
og utrede en ordning med friere kommunal beskatningsrett."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener økt bruk av interkommunalt
samarbeid er en framtidsrettet strategi for å sikre hensiktsmessig
ressursutnyttelse og tilgang på god nok kompetanse i kommunene. Disse medlemmer mener
staten aktivt bør bidra for å utvikle flere og
bedre samarbeidsløsninger kommunene i mellom.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i kommuneproposisjonen
for 2006 legge fram en helhetlig plan for stimulering av interkommunalt
samarbeid."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
Regjeringen har satt ned skatteanslaget for 2004 med 1,2 mrd. kroner
etter at forslag til statsbudsjett for 2005 ble lagt fram. Disse
medlemmer viser videre til at det forventede inntektsnivået
for kommunesektoren i 2005 tar utgangspunkt i framlagt statsbudsjett. Disse
medlemmer finner derfor grunn til uro over hvilke konsekvenser
lavere skatteinngang i 2004 gir for det forventede inntektsnivået
i 2005.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil slå fast viktigheten av at
kommunene i dagens økonomiske situasjon, som et minimum,
må sikres det inntektsnivået som legges til grunn
ved behandlingen av statsbudsjettet. Disse medlemmer forutsetter
at Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett 2005 vurderer eventuelle konsekvenser
og om nødvendig følger opp med korrigerende forslag.
Komiteen viser til
at ansvaret for skyss av helsepersonell frå 1. januar 2004
er overført frå Rikstrygdeverket til kommunane. Komiteen har
merka seg at departementet, etter oppmoding frå Stortinget, har
hatt kontakt med berørte kommunar og at det etter det er
føreteke visse justeringar for 2005. Komiteen viser
til at det kjem meldingar frå fleire kystkommunar om stor økonomisk
utryggleik i høve til framtidig organisering av skyssen.
Utfordringane er ulike, alt frå urimelege kostnader fordi
det trengs ein ny båt og til at nokre kommunar trekkjer
seg ut av eit legevaktsamarbeid og dei eller den som ikkje har noko
alternativ, må bere urimelege kostnader. Komiteen er
nøgd med at departementet har føreteke visse endringar
for 2005. Komiteen meiner likevel det er eit klart
behov for å fylgje utviklinga i den einskilde kystkommune
over lenger tid. Komiteen vil difor be Regjeringa
melde tilbake i kommuneproposisjonen for 2006 korleis ei meir føreseieleg
ordning kan sikrast og urimelege utslag hindrast.
Fleirtalet i komiteen, medlemmene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
meiner at det kan ha uheldige verknader for dei aktuelle kommunane
at tilskotet til vertskommunar blir innlemma i rammetilskotet frå 2005. Fleirtalet viser
til eige forslag i finansinnstillinga om ikkje å innlemme
tilskotet til vertskommunar i rammetilskotet.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til budsjettavtalen mellom
regjeringspartiene og Fremskrittspartiet om Vertskommunetilskuddet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti er tilfreds med at den statlige
toppfinansieringsordningen som ble innført fra 2004 for å dekke
utgifter til ressurskrevende brukere i kommunene, har positiv påvirkning
for kommuneøkonomien. Fra 2002 til 2004 har de statlige overføringene
til dette formålet økt fra 500 mill. kroner til
1,6 mrd. kroner. Disse medlemmer viser til at dette
er en overslagsbevilgning, noe som medfører at utgiftene
blir kompensert i samsvar med kommunesektorens reelle utgifter på området
utover egenandel.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at ordningen for særlig
ressurskrevende brukere ikke endres fra 2004 til 2005 og at det
derfor ikke er korrekt å framstille en økning
i statens utgifter til ordningen som en reduksjon i kommunenes utgifter
til ordningen.
Disse medlemmer viser til at
det i 2005 skal gjennomføres en evaluering av ordningen
med ressurskrevende brukere og viser til merknader i Budsjett-innst.
S. nr. 11 (2004-2005).
Komiteen viser til
at partiene i Stortinget i juni 2003 inngikk et bredt forlik om
barnehagepolitikken for å oppnå full barnehagedekning,
maksimalpris og likebehandling mellom private og offentlige barnehager. Komiteen vil
understreke at målene står fast, og viser for øvrig
til behandlingen i Budsjett-innst. S. nr. 2 (2004-2005).