Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til forliket i finanskomiteen,
jf. Budsjett-innst. S. I (2004-2005), og legger til grunn følgende
omprioriteringer i forhold til Regjeringens budsjettforslag:
– Kommunesektoren
kompenseres for mindreskattevekst i 2004 med 2,2 mrd. kroner
– Kommunesektorens frie inntekter økes
med 0,8 mrd. kroner i 2005
– Lånerammen for vedlikehold
av skolebygg utvides med 1 mrd. kroner. Kostnad: 15 mill. kroner
– Det etableres en låneordning
for vedlikehold av kirkebygg med 0,5 mrd. kroner. Kostnad: 7,8 mill. kroner
– Perioden for arbeidsgivers lønnsplikt
ved permittering reduseres fra 10 dager til 5 dager. Kostnad: 65
mill. kroner
– Perioden for midlertidig utvidelse
av permitteringsordningen for alle bransjer forlenges frem til 1. juli
2005. Kostnad: 150 mill. kroner
– Driftsutgifter til Utlendingsnemnda
reduseres med 3,5 mill. kroner
– Tilskudd til Bolig og bomiljøtak
reduseres med 15 mill. kroner
Disse medlemmer viser til inngått
avtale mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene i kommunalkomiteen:
Fremskrittspartiet og regjeringspartiene Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre (heretter kalt "avtalepartene")
er enige om følgende forhold vedrørende budsjettet
for 2005, jf St.prp. nr. 1 (2004-2005):
Fremskrittspartiet stemmer subsidiært
for Høyre og Kristelig Folkepartis forslag til rammedisponering
som er i tråd med budsjettavtalen mellom Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre i finanskomiteen,
med de endringer og tillegg som fremgår nedenfor:
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og
Kristelig Folkeparti viser til partienes merknad i Finansinnstillingen: Medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti understreker
at ingen vertskommune skal komme dårligere ut per psykisk
utviklingshemmet som følge av omleggingen. Regjeringen
bes i RNB 2005 presentere en gjennomgang av hvordan omleggingen
har slått ut for den enkelte vertskommune.
Avtalepartene er enige om følgende
felles merknad: Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at det i dag finnes 33
vertskommuner med over 1 000 brukere og at det har vært
et mål for disse medlemmer å skjerme
tilbudet til disse brukerne. I denne sammenheng vises det til merknader
og forslaget om å følge opp avtalen mellom Sosialdepartementet
og vertskommunene fra 2001, jf. Innst. S. nr. 255 (2003-2004). Disse
medlemmer viser til at flere av vertskommunene kan ha utgifter
forbundet med tjenestetilbudet til denne brukergruppen som ikke
direkte påvirkes av mindre endringer i antall brukere. Mulighetene
for å trappe ned kostnadene parallelt med nedgangen i brukere
kan være forskjellig vertskommunene imellom. Kostnader
forbundet med driften av vertskommuner kan derfor vanskelig måles
etter antall brukere alene. Disse medlemmer er derfor
tilfreds med at Regjeringen har foreslått at vertskommunetilskuddet
for brukere som faller fra skal omfattes av overgangsordningen i
inntektssystemet. Disse medlemmer ber Regjeringen
redegjøre for konsekvensene av denne omleggingen for vertskommunene,
og korrigere for eventuelle utilsiktede utslag for enkeltkommuner
i forbindelse med RNB 2005.
Avtalepartene har blitt enige om følgende
felles merknad: Medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener det kan være hensiktsmessig å gjennomgå tilskuddsordningen
knyttet til frivillig retur av personer som har fått opphold
i Norge. Disse medlemmer er kjent med at Kommunal-
og regionaldepartementet vil ta initiativ til å etablere
en tverrdepartemental arbeidsgruppe som blant annet skal utrede
hvorvidt den individuelle støtten skal økes og
utbetales i flere omganger i forbindelse med frivillig retur til
hjemlandet. Disse medlemmer ber om at Regjeringen kommer
tilbake til dette spørsmålet i forbindelse med RNB
2005.
Avtalepartene har blitt enige om følgende
felles merknad: Medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at en forventet gjennomsnittlig
vekst i antall 16-18 åringer fra 2004 til 2005 er på 3,8
prosent. Dette medfører at flere fylkeskommuner får
en relativt høy elevtallsvekst i videregående
skoler 2005. Disse medlemmer viser til at Regjeringens
budsjettforslag innebar en vekst i frie inntekter for fylkeskommunene på 500
millioner kroner. Gjennom budsjettavtalen mellom Regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet i Stortinget får kommunene ytterligere
800 millioner kroner i frie inntekter, herav 160 millioner kroner
til fylkeskommunene. I tillegg blir mindre skattevekst i 2004 kompensert
med totalt 2,2 milliarder kroner. Veksten i kommunenes frie inntekter
må ses i sammenheng med at kommunesektorene har fått
en meget sterk vekst i frie inntekter i 2004 på om lag
5 milliarder kroner. Disse medlemmer viser også til
at det ved skjønnsfordelingen 2005 er lagt opp til en likere
fordeling av skjønnet per innbygger. Det medfører
en styrking av inntektene til fylkeskommuner med sterkest elevtallsvekst. Disse
medlemmer ber Regjeringen komme tilbake med en vurdering
av effekten av disse tiltakene i RNB 2005.
Avtalepartene har blitt enige om følgende
felles merknad: Medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkepart viser til at kvaliteten på tolkene
er av avgjørende betydning for rettsikkerheten. Disse
medlemmer viser til at UDI har fått i oppgave å opprette
et nasjonalt tolkeregister som skal være operativt våren
2005 hvor kvalifiserte tolker legges inn. Disse medlemmer mener videre
at dette vil bidra til å styrke tilgjengeligheten på kvalifiserte
tolker og konkurransen i tolkemarkedet ettersom man her kan finne
registrerte tolker og kontakte dem. Tolkeregisteret vil bli evaluert
med tanke på drift, konkurranseforhold i tolkemarkedet
og ansvar for registeret.
Disse medlemmer viser til Konkurransetilsynets
uttalelse om formidling av tolketjenester. Videre vil disse medlemmer
vise til at departementet i brev av 14.10.04 har bedt UDI om å føre
separat regnskap over de administrative utgiftene til tolk og en
beregning av innsparelser/ merutgifter dersom UDI skulle
overlate oppgaven med å bestille tolker til asylintervju
til et privat tolkefirma. Disse medlemmer vil avvente denne
tilbakemeldingen og departementets videre oppfølging.
Avtalepartene har blitt enige om følgende
felles merknad: Medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at det i perioden 2002-2004
ble opprettet 680 nye VTA-plasser, om lag 40 plasser mer enn planlagt
for perioden, jf. Stortingets vedtak for denne perioden. VTA har
som hovedoppgave å fylle en velferdspolitisk funksjon i
arbeidsmarkedspolitikken og er et ledd i arbeidet for et inkluderende
samfunn. For å gi et utvidet tilbud til personer som har
vansker med å finne arbeide i det ordinære arbeidsmarkedet, ønsker disse medlemmene å øke
antall plasser med 150 utover Regjeringens forslag. Disse
medlemmene er kjent med at utbyggingen av nye VTA-plasser
er avhengig av kommunal medfinansiering.
Det fremmes følgende forslag:
Antall VTA-plasser økes med 150 utover
de 300 nye plassene Regjeringen har foreslått i budsjettet
for 2005. Kap 0634 post 71/73 økes med 16 millioner
kroner. Kap 0634 post 70 reduseres tilsvarende.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og
Kristelig Folkeparti viser til partienes merknad i finansinnstillingen:
"Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Regjeringen i 2004
innførte momskompensasjon for kjøp av tjenester.
Formålet med denne ordningen er at momsen ikke skal påvirke
kommunenes valg av tjenesteleverandører. Disse medlemmer
vil understreke at det er viktig for ordningen at uttrekk skjer
på en tilfredsstillende måte og gir de tilsiktede
virkninger om ordningen ikke skal komme i miskreditt. Disse medlemmer
viser til at Regjeringen vil vurdere uttrekket knyttet til finansieringen
av momskompensasjonen i to runder. Først mellom staten
og kommunesektoren etter siste momsregnskap i februar 2005, hvor
det skal sikres at kommunene samlet sett ikke taper. Deretter en
andre runde der det rettes opp feil i forhold til anslagene for hver
enkelt kommune, slik at ordningen ikke skal gi utilsiktede omfordelinger.
Disse medlemmer viser også til Budsjett-innst. S. nr. 5
(2003-2004) der et bredt flertall understreker at ordningen ikke
må gi utilsiktede omfordelinger i kommunesektoren."
Avtalepartene har blitt enige om følgende
felles merknad: Medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til behandlingen av denne
saken i Innst. S. nr. 255 (2003-2004) (Kommuneproposisjonen for
2005), hvor det fra partier som utgjør et flertall i Stortinget
ble forutsatt tilbakeføring av en andel av selskapsskatten fra
og med 2005:
"Disse medlemmer [H, KrF, FrP] forutsetter
at tilbakeføring av en andel av selskapsskatten begynner å virke
fra 2005, men anmoder Regjeringen om å komme tilbake med
ulike alternativer til innfasing og innretting av en slik reform."
Disse medlemmer registrerer at
Regjeringen har redegjort for ulike alternativer til innfasing og
innretting av en slik reform. Disse medlemmer registrerer
også at Regjeringen etter dette likevel har kommet til
at hensynene til incentivvirkninger og omfordelingshensyn tilsier
at Regjeringens forslag fra kommuneproposisjonen bør innføres
uendret.
Disse medlemmer er enig med Regjeringen
i at det ikke er hensiktsmessig med en gradvis innføring
av selskapsskatt som inntektskilde for kommunesektoren. Disse
medlemmer viser til departementets begrunnelse om at bruk
av overgangsordning kan gi utilsiktede omfordelingsvirkninger i
form av at kommuner som tjener på reformen på lang
sikt vil kunne tjene også på en overgangsordning,
og omvendt. Disse medlemmer viser også til
at det ved statliggjøring av selskapsskatten i 1999 ikke
ble etablert en overgangsordning.
Disse medlemmer viser også til
at de øvrige modeller Regjeringen har presentert, som kombinerer ulike
varianter av inntektsutjevning og andel tilbakeført selskapsskatt,
har slike utslag at de ikke kan sies å være bedre
enn Regjeringens opprinnelige modell verken med hensyn til incentiveffekter
eller omfordelingsvirkninger.
Når det gjelder valg av modell viser disse
medlemmer til merknad fra H og KrF i nevnte innstilling:
"Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti
støtter vurderingen om at selskapsskatten bør
tilbakeføres gjennom skattefondsmodellen fra 2007. Med
denne modellen blir selskapsskatten en reell kommunal skatt med
kommunene som skattekreditor. Etter disse medlemmers mening gir
skattefondsmodellen en klarere kobling mellom selskapsskatten og næringsutvikling
i kommunene, enn skattesimuleringsmodellen hvor pengene
blir tilført kommunene som rammetilskudd. Disse medlemmer
mener også at koblingen mellom skatteinntekter og næringsutvikling
blir tydeligere med skattefondsmodellen, fordi selskapsskatten blir
tilført kommunene raskere (året etter innbetaling)
enn ved skattesimuleringsmodellen (to år etter innbetaling)."
For å sikre at selskapsskatten blir
en reell kommunal skatt, og for å sikre de tilsiktede incentivvirkninger,
vil disse medlemmer støtte Regjeringens
forslag om tilbakeføring av en andel av selskapskatten
fra 2005 slik det fremgår av St.meld. nr. 5 (2004-2005).
Avtalepartene er enige om følgende
felles merknad: Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti er kjent med at Mental Helse og
Arbeidstilsynet er i ferd med å avslutte det treårige
samarbeidsprosjektet "Telefon i arbeidslivet". Disse medlemmer viser
til at Econ analyse har evaluert telefontjenesten og konkludert
med at telefontjenesten har nådd sine mål om å hjelpe
personer i arbeidslivet med å takle psykososiale og andre
problemstillinger og at sykmeldte arbeidstakere faktisk har kommet
raskere inn i arbeid igjen. Disse medlemmer mener
telefontjenesten er et viktig virkemiddel for å nå målsettingen
i et inkluderende arbeidsliv. Disse medlemmer er tilfredse
med at Arbeids- og sosialdepartementet vil forlenge ordningen og
sørge for at Arbeidslivstelefonen kan drive videre slik
det er søkt om.
Avtalepartene er enige om følgende
felles merknad: Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at Saemien Sijte i Snåsa
ivaretar viktige samfunnsoppgaver innen sørsamiske samfunnsliv,
sammen med andre institusjoner lokalisert ved sentret, Sametinget,
Reindriftsforvaltningen og Duodjeinstituhtta (samisk handverk- kultur,
fag og næring). Disse medlemmer er kjent
med at bygningen er uhensiktsmessig og situasjonen for museet og
administrasjon må i dag karakteriseres som vanskelig. Disse medlemmer viser
til at det foreligger planer for utbygging og at utbyggingen ved
Saemien Sijte fra Sametingets side er et høyt prioritert
tiltak. Videre vises det til at Nord-Trøndelag fylkeskommune
har gitt positive vurderinger av prosjektet. Disse medlemmer peker
på den vanskelige situasjonen ved Saemien Sijte og ber
Regjeringen prioritere prosjektet.
Avtalepartene er enige om følgende
felles merknad: Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti er av den oppfatning at tilskuddet
til Human Rights Service bør videreføres som en
fast ordning. Disse medlemmer er av det syn at midlene
bør overføres gjennom kap. 521, post 71, da denne
organisasjonen driver målrettet kunnskapsutvikling og ikke
på noen måte kan klassifiseres som en interesserorganisasjon.
Det er videre viktig å gi denne organisasjonen like god
forutsigbarhet som andre organisasjoner i Norge som driver kunnskapsutvikling.
Det fremmes på denne bakgrunn følgende
forslag:
Driftsmidler til Human Rights Service,
2 millioner kroner fra 1. januar 2005 overføres gjennom
kap 521, post 71.
Avtalepartene er enige om følgende
felles merknad. Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at det i avtalen mellom
regjeringspartiene og Arbeiderpartiet i forbindelse med RNB for
2004 ble gitt en påplussing på kap. 551, post
60 Regional utvikling og nyskaping på 50 mill. kr utover
5 mill. kroner i Regjeringens forslag, som skulle følges
opp med ytterligere 50 mill. kroner i 2005. Disse midlene ble øremerket omstillingsarbeidet
i Sogn og Fjordane.
Disse medlemmer konstaterer at
Regjeringen følger opp avtalen, og viser til at midlene
skal gå til omstillingsarbeid særlig i Årdal
og Høyanger, som står foran store utfordringer
i forbindelse med nedbemanning ved sentrale hjørnesteinsbedrifter.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen i RNB forutsatte at tilleggsbevilgningen på 5
mill. kroner skulle gå til oppstart av det ekstraordinære
omstillingsarbeidet i Høyanger, Årdal og Flora. Disse medlemmer er
kjent med at partnerskapet i Sogn og Fjordane besluttet å bruke
2 av de 5 mill. kr til omstillingsarbeidet i Flora. Høyanger
og Årdal fikk 1 mill. kr hver, mens 1 mill. kr ble avsatt
til en følgevaluering av arbeidet. I tillegg viser disse
medlemmer til at Regjeringen har omdisponert midler innenfor
rammen av kap. 552 post 72 slik at 2 mill. kr er bevilget for å styrke
SIVAs innsats i Flora.
Disse medlemmer er kjent med
at Sogn og Fjordane fylkeskommune for 2004 har avsatt om lag 3,6 mill.
kr til omstillingsarbeidet i Flora fra eget budsjett.
Disse medlemmer viser til departementets
brev av 6. oktober 2004 til alle fylkeskommuner (orienteringsbrev
vedrørende forslag til statsbudsjett). Her fremgår
at det er tatt høyde for situasjonen i Sogn og Fjordane
gjennom skjønnstildelingen over kap. 551 post 60, der fylket,
på bakgrunn av innspill til departementet hvor blant annet
Flora er nevnt, er foreslått tilgodesett med 6 mill. kr
utover de midler som følger av avtalen i forbindelse med
RNB for å møte omstillingsutfordringer. Disse
medlemmer viser til at fylkeskommunen er delegert ansvar
for å prioritere midlene til utviklings - og omstillingsarbeid
i fylket, og forutsetter at fylkeskommunen selv vurderer hvor innsatsen
for å møte slike utfordringer skal settes inn.
Møre og Romsdal står også overfor
omstillingsutfordringer, blant annet i Vanylven. Disse medlemmer viser
til samme brev fra departementet, hvor det for 2005 er tatt høyde
for situasjonen i Møre og Romsdal gjennom skjønnstildelingen
over kap. 551 post 60, der fylket, på bakgrunn av innspill
til departementet hvor blant annet Vanylven er nevnt, er foreslått
tilgodesett med 7,5 mill. kr for å møte omstillingsutfordringer. Disse
medlemmer viser til at fylkeskommunen er delegert ansvar
for å prioritere midlene til utviklings- og omstillingsarbeid
i fylket, og forutsetter at fylkeskommunen selv vurderer hvor innsatsen
for å møte slike utfordringer skal settes inn.
Avtalepartene er enige om følgende
felles merknad: Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener det er behov for å styrke
opplæringen i samfunnskunnskap for religiøse ledere
som har flyttet til Norge fra utlandet, for å øke
deres forståelse av det norske samfunn og grunnleggende
verdier som vårt samfunn er bygget på. Opplæringen
avsluttes med en eksamen som må bestås. Disse
medlemmer viser til at Regjeringen i St.meld nr. 49 (2003-2004)
Mangfold gjennom inkludering og deltagelse - ansvar og frihet foreslår å innføre
slik opplæring. Disse medlemmer støtter
dette.
Avtalepartene er enige om følgende
felles merknad: Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti vil peke på at dagens inntektssystem
forutsetter en parallellitet mellom vekst i kapitalutgifter og vekst
i driftsutgifter. Disse medlemmer er kjent med at Inntektssystemutvalget
er bedt om å vurdere kommunenes kapitalkostnader og i hvilken
grad kommunene får tilskudd i tråd med utgiftsbehovet. Disse medlemmer er
også kjent med at det i retningslinjene for skjønnstildelingen åpnes
for tildeling av skjønn til kommuner med sterk vekst i
befolkningen. Disse medlemmer vil også peke
på at fra og med 2003 er inntektssystemet basert på befolkningstall
per 1.1. i budsjettåret."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener dagens Regjering fører Norge i feil retning. Skattelette
for de rikeste prioriteres foran velferd. Arbeidsledigheten er høy.
Arbeidstakernes rettigheter svekkes.
Regjeringens budsjettforslag og budsjettforliket
mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet tydeliggjør
det politiske veivalget. Knapt noen gang er det gitt så store
skattelettelser til de med svært høye inntekter. Samtidig
holdes kommunenes økonomi så lav at veksten knapt
er nok til å betale de økte kostnadene som følger
av befolkningsendringen. Velstanden til de som har mest øker
kraftig. Samtidig vil barnas skoletilbud og eldres tjenestetilbud
bli dårligere i mange kommuner. Flertallet er
uenig i dette veivalget.
Flertallet vil styrke kommunesektorens økonomi. Kommunenes
frie inntekter må økes betydelig slik at tilbudet
i skolen og eldreomsorgen kan bedres. Det må settes i verk
en plan for å rette opp ubalansen i kommunesektorens økonomi.
Konsultasjonsordningen mellom staten og kommunesektoren må bli
mer forpliktende slik at de totale ressursene innen offentlig sektor
kan utnyttes bedre.
Regjeringspartiene og Fremskrittspartiet fører
en politikk som tvinger mange kommuner til å svekke velferdstilbudet,
og avviser tiltak for å rette opp den store ubalansen.
Flertallet vil drive et løpende
omstillingsarbeid for å gi innbyggerne best mulige tjenester
og de ansatte et godt arbeidsmiljø med mindre sykefravær
og utstøting. Utviklingsarbeidet må skje i nært
samarbeid med de ansatte og deres organisasjoner. Omsorgs- og opplæringsoppgaver
skal ikke ses som en vare som kan settes ut på anbud. Arbeidstakernes
lønns-, arbeids- og pensjonsvilkår må ikke
svekkes som følge av konkurranseutsetting av offentlige
tjenester.
Regjeringspartiene og Fremskrittspartiet fører
en politikk hvor omstilling forveksles med privatisering, og hvor
flere omsorgstjenester skal settes ut på anbud.
Flertallet vil opprettholde hovedtrekkene
i bosettingsmønsteret gjennom en aktiv distriktspolitikk. Samfunnet
må sette inn en ekstra innsats for å skape ny utvikling
på steder med særlige utfordringer.
Regjeringen og Fremskrittspartiet svekker de
distriktspolitiske virkemidlene, og overlater mye av samfunnsutviklingen
til markedet.
Flertallet vil sikre arbeid for
alle. Gjennom en aktiv næringspolitikk må en sikre
eksisterende og skape flere nye arbeidsplasser. De som er arbeidsledige må sikres
tilbud om arbeidsmarkedstiltak gjennom en betydelig styrking av
tiltaksomfanget.
Regjeringspartiene og Fremskrittspartiet fører
en politikk hvor næringsutvikling i stor grad overlates
til markedet, og arbeidsmarkedstiltakene trappes ned.
Flertallet vil motivere flere
til å fortsette i arbeid framfor å gå over
på trygd. Arbeidslivet må være inkluderende
slik at alle får brukt sine ressurser. Arbeidstakernes
rettigheter må sikres. Det må føres en konsekvent
politikk mot diskriminering og for samfunnsmessig likestilling.
Regjeringen og Fremskrittspartiet fører
en politikk hvor arbeidslivet blir hardere, hvor flere presses ut
og hvor arbeidstakernes rettigheter svekkes.
Flertallet vil legge til rette
for stabil høy boligbygging for å redusere presset
på prisene, satse på bygging av utleieboliger
for ungdom og vanskeligstilte, og styrke Husbanken som en allmenn
boligbank.
Regjeringspartiene og Fremskrittspartiet vil
svekke Husbankens rolle og avvikle tilskudd til bygging av utleieboliger
for ungdom og vanskeligstilte.
Gjennom de enkelte skritt og i sin samlede virkning beveger
regjeringspartiene og Fremskrittspartiet Norge i en annen retning
enn flertallet i komiteen ønsker. Slik virker
også det statsbudsjettet for 2005 som følger av
Stortingets vedtak ved behandlingen av finansinnstillingen.
Flertallet konstaterer at de
vedtatte rammene for rammeområde 6 og 7 i så vesentlig
grad avviker fra det disse partier mener er en nødvendig
innsats, at det ikke gir et rimelig bilde av disse partiers politikk å fremme forslag
til fordeling av rammene. Dette er rammer som regjeringspartiene
bare kunne få støtte til fra Fremskrittspartiet.
Det er da naturlig at de partiene som står bak de vedtatte
stramme rammene også foreslår innretningen av
dem.
Flertallet vil ut fra dette ikke
fremme egne forslag til rammedisponering under rammeområde
6 og 7, men viser til de forslag som er fremmet av sine respektive partifraksjoner
i finansinnstillingen.
Flertallet viser til merknader
til de ulike punkter i budsjettavtalen under de kapitlene i innstillingen
hvor de aktuelle temaene er behandlet.