11. Komiteens tilråding

Komiteen viser til proposisjonene og til det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

A. Rammeområde 21

(Eksportgarantier mv.)

I

På statsbudsjettet for 2005 bevilges under:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

Kroner

Utgifter:

2460

Garanti-Instituttet for Eksportkreditt (jf. kap. 5460)

24

Driftsresultat:

1 Driftsinntekter, refusjon av driftsutgifter fra risikoavsetningsfond

-43 000 000

2 Driftsutgifter, overslagsbevilgning

43 000 000

0

Totale utgifter

0

Inntekter:

5460

Garanti-Instituttet for Eksportkreditt (jf. kap. 2460)

50

Tilbakeføring fra risikoavsetningsfond for SUS/Baltikum-ordningen

5 000 000

71

Tilbakeføring fra Gammel alminnelig ordning

304 600 000

72

Tilbakeføring fra Gammel særordning for utviklingsland

72 900 000

Totale inntekter

382 500 000

II

Utbetaling under garantiordninger (trekkfullmakter)

Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet i 2005 kan foreta utbetalinger til Garanti-Instituttet for Eksportkreditt (GIEK) uten bevilgning i den utstrekning behovet for utbetalinger under den enkelte garantiordning overstiger innestående likvide midler tilknyttet ordningen innenfor følgende rammer:

  • 1. Saldoen for nytt og gammelt trekk på trekkfullmaktskontoen for gammel SUS/Baltikum-ordning skal ikke overstige 10 mill. kroner. Utbetalinger på trekkfullmakten posteres under kap. 2460 Garanti-Instituttet for Eksportkreditt, post 96 Utbetaling iflg. trekkfullmakt - gammel SUS/Baltikum-ordning.

  • 2. Saldoen for nytt og gammelt trekk på trekkfullmaktskontoen for ny SUS/Baltikum-ordning skal ikke overstige 75 mill. kroner. Utbetalinger på trekkfullmakten posteres under kap. 2460 Garanti-Instituttet for Eksportkreditt, post 97 Utbetaling iflg. trekkfullmakt - ny SUS/Baltikum-ordning.

  • 3. Saldoen for nytt og gammelt trekk på trekkfullmaktskontoen for ny byggelånsgarantiordning skal ikke overstige 200 mill. kroner. Utbetalinger på trekkfullmakten posteres under kap. 2460 Garanti-Instituttet for Eksportkreditt, post 98 Utbetaling iflg. trekkfullmakt - byggelånsgarantiordning.

III

Garantifullmakter

Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet i 2005 kan gi:

  • 1. Garanti-Instituttet for Eksportkreditt (GIEK) fullmakt til å gi tilsagn om nye garantier innenfor en ramme for nye garantier og gammelt ansvar på 40 000 mill. kroner ved eksport til og investeringer i utlandet innenfor Alminnelig garantiordning og inkludert Gammel alminnelig ordning. Garantivirksomheten skal finne sted innenfor de rammer som Consensusavtalen setter. Alminnelig garantiordning skal drives i balanse på lang sikt. Nærings- og handelsdepartementet kan gi utfyllende bestemmelser om gjennomføringen av dette vedtak.

  • 2. GIEK fullmakt til å gi tilsagn om nye garantier innenfor en ramme for nye garantier og gammelt ansvar på 1 500 mill. kroner ved eksport til og investeringer i utviklingsland. Garantivirksomheten skal finne sted innenfor de rammer som Consensusavtalen setter. Virksomheten skal drives i balanse på lang sikt, gitt bevilgninger til grunnfondet. Nærings- og handelsdepartementet kan i samråd med Utenriksdepartementet gi utfyllende bestemmelser om gjennomføringen av dette vedtak.

  • 3. GIEK fullmakt til å gi tilsagn om nye garantier innenfor en ramme på 2 500 mill. kroner ved byggelån innenfor skipsbyggingsindustrien. Garantivirksomheten skal finne sted innenfor de rammer som Consensusavtalen setter. Ordningen skal drives i balanse på lang sikt. Nærings- og handelsdepartementet kan gi utfyllende bestemmelser om gjennomføringen av dette vedtak.

B. Rammeområde 22

(Finansadministrasjon mv.)

I

På statsbudsjettet for 2005 bevilges under:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

Kroner

Utgifter:

1600

Finansdepartementet (jf. kap. 4600)

1

Driftsutgifter

225 770 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

32 000 000

70

Tilskuddsmidler fra Finansmarkedsfondet

11 719 000

1602

Kredittilsynet (jf. kap. 4602)

1

Driftsutgifter

153 600 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

700 000

1610

Toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 4610)

1

Driftsutgifter

991 600 000

21

Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning

2 300 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

70 000 000

1618

Skatteetaten (jf. kap. 4618)

1

Driftsutgifter

3 247 000 000

21

Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning

87 100 000

22

Større IT-prosjekter, kan overføres

151 300 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

110 500 000

1620

Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 4620)

1

Driftsutgifter

363 100 000

21

Spesielle driftsutgifter

113 700 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

10 100 000

1630

Tiltak for å styrke statlig økonomi- og prosjektstyring

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

13 700 000

1631

Senter for statlig økonomistyring (jf. kap. 4631)

1

Driftsutgifter

183 000 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

24 200 000

1632

Kompensasjon for merverdiavgift

60

Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner

1 776 431 000

61

Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, ny ordning

9 730 000 000

72

Tilskudd til private og ideelle virksomheter

390 000 000

1634

Statens innkrevingssentral (jf. kap. 4634)

1

Driftsutgifter

171 700 000

1637

EU-opplysning

70

Tilskudd til frivillige organisasjoner

2 000 000

1650

Statsgjeld, renter m.m.

1

Driftsutgifter

17 000 000

89

Renter og provisjon m.m. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

16 084 585 000

Totale utgifter

33 963 105 000

Inntekter:

4600

Finansdepartementet (jf. kap. 1600)

2

Diverse refusjoner

1 000 000

80

Avkastning fra Finansmarkedsfondet

11 719 000

4602

Kredittilsynet (jf. kap. 1602)

1

Bidrag fra tilsynsenhetene

154 300 000

4610

Toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 1610)

1

Ekspedisjonsgebyr

9 600 000

2

Andre inntekter

2 000 000

3

Pante- og tinglysingsgebyrer

900 000

5

Gebyr ved kontroll av teknisk sprit

400 000

11

Gebyr på kredittdeklarasjoner

206 800 000

13

Gebyr ved avskilting av kjøretøy

300 000

4618

Skatteetaten (jf. kap. 1618)

1

Utleggs- og tinglysingsgebyr (Namsmannen)

22 000 000

2

Andre inntekter

25 900 000

5

Gebyr for utleggsforretninger

9 500 000

7

Gebyr for bindende forhåndsuttalelser

1 200 000

4620

Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 1620)

1

Salgsinntekter

2 000 000

2

Spesialoppdrag

113 700 000

4

Tvangsmulkt

6 500 000

4631

Senter for statlig økonomistyring (jf. kap. 1631)

1

Økonomitjenester

13 000 000

4634

Statens innkrevingssentral (jf. kap. 1634)

2

Refusjoner

17 700 000

81

Bøter, inndragninger

1 050 000 000

82

Vegadministrasjonsgebyr

55 000 000

84

Gebyr ved for sent innsendt regnskap m.m.

110 000 000

85

Misligholdte lån i Statens lånekasse for utdanning

115 000 000

5491

Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2490)

30

Avskrivninger

319 096 000

5603

Renter av statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2490)

80

Renter av statens faste kapital

8 355 000

5605

Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer

81

Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta

1 000 000

82

Av innenlandske verdipapirer

675 000 000

83

Av alminnelige fordringer

100 000 000

86

Av statskassens foliokonto i Norges Bank

1 750 140 000

88

Av utlån under opptrekk

128 000 000

Totale inntekter

4 910 110 000

II

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2005 kan:

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende merinntekter under

kap. 1600 post 1

kap. 4600 post 2

kap. 1618 post 1

kap. 4618 post 2

kap. 1620 post 21

kap. 4620 post 2

kap. 1631 post 1

kap. 4631 postene 1 og 2

kap. 1631 post 21

kap. 4631 post 2

kap. 1634 post 1

kap. 4634 post 2

III

Garantifullmakter

Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2005 kan gi garantier for:

  • 1. grunnkapitalen til Den nordiske investeringsbank innenfor en totalramme for nye tilsagn og gammelt ansvar som ikke må overstige 715 959 651 euro.

  • 2. lån fra Den nordiske investeringsbank vedrørende ordningen med prosjektinvesteringslån innenfor en totalramme for nye tilsagn og gammelt garantiansvar som ikke må overstige 340 991 000 euro.

  • 3. miljølån til Nordens nærområder gjennom Den nordiske investeringsbank innenfor en totalramme for nye tilsagn og gammelt garantiansvar som ikke må overstige 63 500 000 euro.

IV

Fullmakt til fortsatt bobehandling

Stortinget samtykker i at Finansdepartementet for 2005 kan bestemme at det under ordningen med oppfølging av statens krav i konkursbo pådras forpliktelser utover gitte bevilgninger, men slik at totalrammen for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger 20,8 mill. kroner. Utbetalinger dekkes av bevilgningene under henholdsvis kap. 1610 Toll- og avgiftsetaten, post 21 Spesielle driftsutgifter og kap. 1618 Skatteetaten, post 21 Spesielle driftsutgifter.

C. Vedtak utenfor rammeområdene

I

Statens Petroleumsfond

På statsbudsjettet for 2005 bevilges under:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

Kroner

Utgifter:

2800

Statens petroleumsfond (jf. kap. 5800)

50

Overføring til fondet

204 477 000 000

Totale utgifter

204 477 000 000

Inntekter:

5800

Statens petroleumsfond (jf. kap. 2800)

50

Overføring fra fondet

74 342 000 000

Totale inntekter

74 342 000 000

II

Lånetransaksjoner mv.

På statsbudsjettet for 2005 bevilges under:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

Kroner

Utgifter:

101

Utenriksstasjonene (jf. kap. 3101)

90

Lån til norske borgere i utlandet som ikke er sjømenn

360 000

161

Næringsutvikling

95

NORFUND - grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland

341 250 000

286

Fondet for forskning og nyskaping (jf. kap. 3286)

95

Fondskapital

3 200 000 000

732

Regionale helseforetak (jf. kap. 3732)

90

Lån til investeringsformål i helseforetak

3 000 000 000

91

Opptrekksrenter, overslagsbevilgning

115 000 000

934

Internasjonaliseringstiltak

95

Innskudd i Den europeiske bank for gjenoppbygging og utvikling (EBRD)

29 900 000

1062

Kystverket (jf. kap. 4062)

96

Egenkapital

55 000 000

1322

Svinesundsforbindelsen AS

91

Lån, kan overføres

214 000 000

92

Opptrekksrenter, overslagsbevilgning

13 000 000

1355

BaneService AS

90

Lån

38 300 000

96

Egenkapital

137 868 000

1544

Boliglån til statsansatte

90

Lån, overslagsbevilgning

1 200 000 000

1651

Statsgjeld, avdrag og innløsning

98

Avdrag på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

500 211 000

2410

Statens lånekasse for utdanning (jf. kap. 5310)

90

Lån til Statens lånekasse for utdanning, overslagsbevilgning

16 583 500 000

2412

Den norske stats husbank (jf. kap. 5312 og 5615)

90

Lån til Husbanken, overslagsbevilgning

13 098 000 000

2421

Innovasjon Norge (jf. kap. 5325 og 5625)

90

Lån fra statskassen til utlånsvirksomhet, overslagsbevilging

30 000 000 000

91

Lån til såkornkapitalfond

667 000 000

2426

SIVA SF (jf. kap. 3961 og 5609)

90

Lån, overslagsbevilgning

50 000 000

95

Egenkapital

50 000 000

2427

Kommunalbanken AS

90

Aksjekapital

17 200 000

Totale utgifter

69 310 589 000

Inntekter:

3101

Utenriksstasjonene (jf. kap. 101)

90

Tilbakebetaling av nødlån i utlandet

318 000

3571

Tilbakeføring av forskudd (jf. kap. 571)

90

Tilbakeføring av forskudd

4 000 000

3732

Regionale helseforetak (jf. kap. 732)

90

Avdrag på investeringslån

116 000 000

3950

Forvaltning av statlig eierskap (jf. kap. 950 og 5656)

96

Salg av aksjer

10 000 000

3961

Selskaper under NHDs forvaltning (jf. kap. 2426 og 5609)

91

Avdrag på utestående fordringer, Statkraft SF

425 000 000

92

Avdrag på utestående fordringer, SIVA SF

100 000 000

4062

Kystverket (jf. kap. 1062)

95

Inntekter av salg av eiendeler mv.

55 000 000

4350

Jernbaneverket (jf. kap. 1350)

95

Overføring av eiendeler til BaneService AS

63 118 000

4725

Fellesinstitusjoner og -inntekter under Forsvarsstaben (jf. kap. 1725)

90

Lån til boligformål

5 034 000

4860

Statsforetak under Olje- og energidepartementet

90

Avdrag, Statnett SF

400 200 000

5310

Statens lånekasse for utdanning (jf. kap. 2410)

90

Avdrag

7 490 000 000

91

Tap og avskrivninger

630 000 000

93

Omgjøring av studielån til stipend

4 133 000 000

5312

Den norske stats husbank (jf. kap. 2412)

90

Avdrag

9 425 000 000

5322

Statens miljøfond, avdrag

91

Innbetaling av avdrag

10 300 000

5325

Innovasjon Norge (jf. kap. 2421 og 5625)

90

Avdrag på utestående fordringer

30 300 000 000

5341

Avdrag på utestående fordringer

91

Alminnelige fordringer

10 369 000

95

Avdrag på lån til Jugoslavia

3 200 000

5999

Statslånemidler

90

Lån

16 130 050 000

Totale inntekter

69 310 589 000

III

Fullmakt til overskridelse

Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2005 kan overskride bevilgningen over kap. 101 Utenriksstasjonene, post 90 Lån til norske borgere i utlandet som ikke er sjømenn, ved behov for bistand fra aktuelle transportselskaper ved evakuering av norske borgere i kriserammede land. Fullmakten gjelder i de tilfeller og på de betingelser som gjelder for denne typen bistand.

IV

Forskudd på rammetilskudd

Stortinget samtykker i at Kommunal- og regionaldepartementet i 2005 kan utgiftsføre uten bevilgning:

  • 1. inntil 150 mill. kroner på kap. 571 Rammetilskudd til kommuner, post 90 Forskudd på rammetilskudd i statsbudsjettet for 2005 som forskudd på rammetilskudd for 2006 til kommuner.

  • 2. inntil 50 mill. kroner på kap. 572 Rammetilskudd til fylkeskommuner, post 90 Forskudd på rammetilskudd i statsbudsjettet for 2005 som forskudd på rammetilskudd for 2006 til fylkeskommuner.

V

Fullmakt til å korrigere uoppklarte differanser og feilposteringer i tidligere års statsregnskap

Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2005 i enkeltsaker kan korrigere uoppklarte differanser i regnskapene og feilposteringer i statsregnskapet som gjelder tidligere års regnskaper, ved postering over konto for forskyvninger i balansen i statsregnskapet i det inneværende års regnskap. Fullmakten gjelder inntil 1 mill. kroner.

VI

Endringer i reglementet for Folketrygdfondet

Stortinget samtykker i at § 5 annet ledd i reglementet for Folketrygdfondet endres til:

Fondets midler kan plasseres i norske ihendehaverobligasjoner og sertifikater, som kontolån til statskassen og som innskudd i forretnings- og sparebanker. Innenfor en ramme på 20 pst. av forvaltningskapitalen kan fondets midler plasseres i aksjer notert på norsk børs eller på børs i Danmark, Finland eller Sverige, og, etter godkjenning fra Finansdepartementet, i aksjer i norske selskaper ellers hvor aksjene er gjenstand for regelmessig og organisert omsetning, børsnoterte grunnfondsbevis i norske sparebanker, kredittforeninger og gjensidige forsikringsselskaper, og børsnoterte konvertible obligasjoner og børsnoterte obligasjoner med kjøpsrett til aksjer i norske selskaper. Plassering i aksjer notert på børs i Danmark, Finland eller Sverige må samlet ikke overstige 20 pst. av Folketrygdfondets ramme for aksjeplasseringer. Innenfor rammen for aksjeplasseringer kan fondets midler plasseres i ikke-børsnoterte aksjer i norske selskaper som har søkt eller har konkrete planer om å søke børsnotering. Plassering i denne type aksjer kan ikke overstige 5 pst. av rammen for aksjeplasseringer.

VII

Nye langsiktige innanlandske statslån

Finansdepartementet får fullmakt til å ta opp nye, langsiktige innanlandske statslån til eit beløp av 50 000 mill. kroner i 2005.

VIII

Uteståande kortsiktige marknadslån

Finansdepartementet si fullmakt til å ha uteståande kortsiktige marknadslån blir halden uendra på 120 000 mill. kroner.

IX

Uteståande andre kortsiktige lån

Finansdepartementet si fullmakt til å ha uteståande andre kortsiktige lån blir halden uendra på 100 000 mill. kroner.

X

Rentebytteavtalar og tilsvarande derivatavtalar

Finansdepartementet si fullmakt til å inngå rentebytteavtalar og tilsvarande derivatavtalar blir vidareført.

XI

Statstilskudd til finansiering av folketrygden

Stortinget samtykker i at statstilskudd til finansiering av folketrygden, jf. folketrygdlovens § 23-10, gis med 80 255 300 000 kroner, hvorav 14 874 000 000 kroner gis til dekning av utgifter som fullt ut skal dekkes ved tilskudd fra staten, jf. § 23-10 tredje ledd.