Tabellen nedenfor viser faktiske innvilgninger
av nye lån i 2003, saldert budsjett for 2004 og forslag
til innvilgningsrammer for 2005.
Tabell 4.1 Lånerammer
for Statsbankene i 2003, 2004 og 2005.
| | | Mill. kroner |
Statsbank | Regnskap 2003 | Saldert budsjett
2004 | Forslag 2005 |
Statens lånekasse
for utdanning | 11 101 | 12 750 | 16 787 |
Husbanken | 14 500 | 14 5001) | 13 5001) |
Innovasjon Norge | 1 674 | 2 304 | 1 950 |
Lavrisikolåneordning | 1 132 | 1 500 | 1 500 |
Risikolåneordningene | | | |
- Distriktsrettede | 295 | 350 | 350 |
- Landsdekkende | 101 | 100 | 100 |
Distriktsrettet
ordning | 146 | 354 | - |
Sum | 27 275 | 29 554 | 32 237 |
1) 0,5 mrd. kroner
er øremerket låneramme til bygging av eldreboliger
og lignende i sydlige land.
Kilde: Finansdepartementet
For 2004 legges det til grunn en total innvilgningsramme
for statsbankene på 32237 mill. kroner. Dette innebærer
en økning på 2683 mill. kroner, eller 9,1 pst.,
i forhold til 2004. Økningen skyldes i hovedsak en økning
i anslaget for innvilgninger av nye lån på 4037 mill.
kroner for Lånekassen, samt en reduksjon i Husbankens lånerammer
på 1000 mill. kroner. Den store anslagsøkningen
under Lånekassen skyldes at all studiestøtte
fra studieåret 2004-2005 blir utbetalt som lån,
samt at løpende utbetalinger og innbetalinger fra januar
2004 vil bli bokført brutto mot hhv. kap. 2410 post 90
og kap. 5310 post 90 og ikke netto på månedsbasis
som til nå, jf. omtale i St.prp. nr. 63 (2003-2004) Tilleggsbevilgninger
og omprioriteringer i statsbudsjettet medregnet folketrygden 2004).
I tillegg har antall støttemottakere økt.
Regjeringen foreslår at utlånsrammen
for INs lavrisikolåneordning videreføres
med 1500 mill. kroner og at lånerammen for INs landsdekkende
risikolåneordning videreføres med 100 mill. kroner.
Anslag for innvilgninger av nye lån under INs distriktsrettede
risikolåneordning settes til 350 mill. kroner, mens anslag
for nye lån i Statens lånekasse for utdanning
settes til 16 787 mill. kroner.
Regjeringen foreslår at Husbankens
utlånsramme settes til 13500 mill. kroner. Innenfor ordningen
med oppføringslån skal Husbanken prioritere bygging
av nøkterne boliger med god kvalitet, samt tilgjengelighet og
gode miljøstandarder. Regjeringen vil bygge videre på Startlånet
som er en ordning for husstander som har problemer med å etablere
seg i boligmarkedet. 500 mill. kroner av lånerammen vil
også i 2005 være øremerket til etablering
av sykehjemsplasser, eldreboliger og rehabiliteringsplasser i utlandet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet, hvor det er enighet om å øke
investeringsrammen for skolebygg med 1 mrd. kroner og etablere en
tilsvarende ordning for kirkebygg med 0,5 mrd. kroner.
Flertallet slutter seg for øvrig
til Regjeringens opplegg til lånerammer og lånebetingelser
for statsbankene for 2005, og viser til behandlingen av statsbankopplegget
i de respektive fagkomitéinnstillingene under de aktuelle
kapitler og poster.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil øke
lånerammen i Husbanken med 2,5 mrd. kroner til 16 mrd.
kroner. Disse medlemmer vil omgjøre statskasselån
til egenkapital i SIVA i forbindelse med 2005-budsjettet, og ikke
over 3år som Regjeringen foreslår. I tillegg mener disse
medlemmer at lånerammen fortsatt bør være
på 970 mill. kroner, for ikke å begrense SIVAs
investeringsmuligheter. Disse medlemmer støtter
Regjeringens forslag til nye såkornfond, men vil utvide
ordningen med 100 mill. kroner mer i statlig kapital og 25 mill.
kroner i tapsfond. Disse medlemmer vil øke
lånerammen til skolebygg med 2 mrd. kroner og vil bevilge
500 mill. kroner til en låneordning for kirkebygg. I tillegg vil disse
medlemmer prisjustere studielånene.
Disse medlemmer viser for øvrig
til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 6 (2004-2005).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet viser til behandlingen i de respektive
fagkomitéinnstillingene under de aktuelle kapitler og poster.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti øker
det offentliges mulighet til å bruke det å stille
kapital til rådighet som virkemiddel for å oppnå definerte
mål innenfor distriktspolitikken og næringspolitikken
gjennom Innovasjon Norge. Disse medlemmer går
inn for å øke kostnadsnormen i Lånekassa,
og går også mot forslaget om å fjerne reisestipendet.
Det vises til merknader til de aktuelle rammeområder.