Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra
Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti,
Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Ola T. Lånke, og fra
Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, viser til at St.meld.
nr. 1 (2006-2007) Nasjonalbudsjettet for 2007 og St.prp. nr. 1 (2006-2007) statsbudsjettet
ble lagt frem 6. oktober 2006.
Komiteen fremmer i denne innstillingen
forslag til bevilgninger på statsbudsjettet for 2007 under
den ramme og de kapitler som er fordelt til komiteen i Stortingets
møte 19. oktober 2007, jf. Innst. S. nr. 4 (2006-2007).
Stortinget har i møte 28. november
2006 vedtatt netto rammer på de ulike rammeområder.
De fremsatte bevilgningsforslag i denne innstillingen bygger på disse
vedtakene om rammenes størrelse; jf. Stortingets forretningsorden § 19.
Tabellen under viser en oversikt over bevilgningsforslag
på de ulike kapitler og poster innenfor rammeområde 14
i St.prp. nr. 1 (2006-2007):
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr.
1 |
| | | |
Utgifter i hele kroner |
Det kongelige hus |
1 | | H.M.
Kongen og H.M. Dronningen | 143 968
000 |
| 1 | Apanasje | 7 900 000 |
| 50 | Det Kgl. Hoff | 112 068 000 |
| 51 | Særskilte prosjekter
ved Det Kongelige Hoff | 24 000 000 |
2 | | H.K.H.
Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessen | 18 529
000 |
| 1 | Apanasje | 5 900 000 |
| 50 | H.K.H. Kronprinsens og
H.K.H. Kronprinsessens stab mv. . | 12 629 000 |
Stortinget og underliggende institusjoner |
41 | | Stortinget | 818 100
000 |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 70 | 621 300 000 |
| 32 | Kjøp av leiligheter, kan overføres | 15 000 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 60 300 000 |
| 70 | Tilskudd til partigruppene
| 120 500 000 |
| 72 | Tilskudd til Det Norske
Nobelinstitutts bibliotek | 1 000 000 |
43 | | Stortingets
ombudsmann for forvaltningen | 37 100
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 37 100 000 |
44 | | Stortingets
kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og
sikkerhetstjeneste | 5 900
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 5 900 000 |
51 | | Riksrevisjonen | 347 900
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 347 900 000 |
| | | |
| | Sum utgifter
rammeområde 14 | 1
371 497 000 |
Inntekter i hele kroner |
3041 | | Stortinget | 8 200
000 |
| 1 | Salgsinntekter | 5 700 000 |
| 3 | Leieinntekter | 2 500 000 |
3051 | | Riksrevisjonen | 2 200
000 |
| 1 | Refusjon innland | 1 000 000 |
| 2 | Refusjon utland | 1 200 000 |
| | | |
| | Sum inntekter
rammeområde 14 | 10
400 000 |
| | Netto
rammeområde 14 | 1 361
097 000 |
Budsjettinnstillingen omfatter bevilgninger
til Det kongelige hus, til Stortinget og til følgende institusjoner
som er underlagt Stortinget; Stortingets ombudsmann for forvaltningen,
Riksrevisjonen og Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-,
overvåkings- og sikkerhetstjeneste. Forsvarets ombudsmannsnemnd
er ikke omhandlet i denne innstillingen.
Budsjettforslaget for rammeområde 14,
summen av Regjeringens forslag til inntekter og utgifter, er kr 1 361 097 000.
Nedenfor følger en oversikt over fraksjonenes
primære budsjettforslag under rammeområde 14,
der disse avviker fra budsjettforslaget og slik de lå til
grunn fra de respektive partienes forslag til rammesum i finanskomiteens innstilling,
jf. Budsjett-innst. S. I (2006-2007):
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr.
1 | A, SV, Sp | FrP | Høyre | KrF |
| | | | | | | |
Utgifter rammeområde 14 (i hele tusen
kroner) |
1 | | H.M.
Kongen og H.M. Dronningen | 143 968 | 143 968 (0) | 143 968 (0) | 143 968 (0) | 143 968 (0) |
| 1 | Apanasje | 7 900 | 7 900 (0) | 7 900 (0) | 7 900 (0) | 7 900 (0) |
| 50 | Det Kgl. Hoff | 112 068 | 112 068 (0) | 112 068 (0) | 112 068 (0) | 112 068 (0) |
| 51 | Særskilte prosjekter
ved
Det Kongelige Hoff | 24 000 | 24 000 (0) | 24 000 (0) | 24 000 (0) | 24 000 (0) |
2 | | H.K.H.
Kronprinsen og
H.K.H. Kronprinsessen | 18 529 | 18 529 (0) | 18 529 (0) | 18 529 (0) | 18 529 (0) |
| 1 | Apanasje | 5 900 | 5 900 (0) | 5 900 (0) | 5 900 (0) | 5 900 (0) |
| 50 | H.K.H. Kronprinsens og
H.K.H. Kronprinsessens stab mv. | 12 629 | 12 629 (0) | 12 629 (0) | 12 629 (0) | 12 629 (0) |
41 | | Stortinget
| 818 100 | 818 100 (0) | 818 100 (0) | 800 576 (-17 524) | 813 100 (-5 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 621 300 | 621 300 (0) | 621 300 (0) | 618 776 (-2
524) | 616 300 (-5
000) |
| 32 | Kjøp av leiligheter
| 15 000 | 15 000 (0) | 15 000 (0) | 0 (-15
000) | 15 000 (0) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og
vedlikehold | 60 300 | 60 300 (0) | 60 300 (0) | 60 300 (0) | 60 300 (0) |
| 70 | Tilskudd til partigruppene | 120 500 | 120 500 (0) | 120 500 (0) | 120 500 (0) | 120 500 (0) |
| 72 | Tilskudd til Det Norske
Nobelinstitutts bibliotek | 1 000 | 1 000 (0) | 1 000 (0) | 1 000 (0) | 1 000 (0) |
43 | | Stortingets
ombudsmann for
forvaltningen | 37 100 | 37 100 (0) | 37 100 (0) | 35 266 (-1 834) | 37 100 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 37 100 | 37 100 (0) | 37 100 (0) | 35 266 (-1
834) | 37 100 (0) |
44 | | Stortingets
kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste
| 5 900 | 5 900 (0) | 5 900 (0) | 5 900 (0) | 5 900 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 5 900 | 5 900 (0) | 5 900 (0) | 5 900 (0) | 5 900 (0) |
51 | | Riksrevisjonen
| 347 900 | 347 900 (0) | 347 900 (0) | 327 900 (-20 000) | 347 900 (0) |
| 1 | Driftsutgifter
| 347 900 | 347 900 (0) | 347 900 (0) | 327 900 (-20 000) | 347 900 (0) |
| | Sum
utgifter | 1
371 497 | 1
371 497 (0) | 1
371 497 (0) | 1
332 139 (-39 358) | 1
366 497 (-5 000) |
Inntekter rammeområde 14 (i hele tusen
kroner) |
| | | | | | | |
3041 | | Stortinget
| 8 200 | 8 200 (0) | 8 200 (0) | 8 200 (0) | 8 200 (0) |
| 1 | Salgsinntekter | 5 700 | 5 700 (0) | 5 700 (0) | 5 700 (0) | 5 700 (0) |
| 3 | Leieinntekter | 2 500 | 2 500 (0) | 2 500 (0) | 2 500 (0) | 2 500 (0) |
3051 | | Riksrevisjonen
| 2 200 | 2 200 (0) | 2 200 (0) | 2 200 (0) | 2 200 (0) |
| 1 | Refusjon innland | 1 000 | 1 000 (0) | 1 000 (0) | 1 000 (0) | 1 000 (0) |
| 2 | Refusjon utland
| 1 200 | 1 200 (0) | 1 200 (0) | 1 200 (0) | 1 200 (0) |
| | Sum
inntekter | 10
400 | 10
400 (0) | 10
400 (0) | 10
400 (0) | 10
400 (0) |
| | Sum netto
| 1 361
097 | 1 361
097 (0) | 1 361
097 (0) | 1 321
739 (-39 358) | 1 356
097 (-5 000) |
Ved Stortingets vedtak av 28. november
2006 er netto utgiftsramme for rammeområde 14 fastsatt
til kr 1 361 097 000, jf. Budsjett-innst.
S. I (2006-2007).
Løyvinga vert nytta til personlege
utgifter for H.M. Kongen og H.M. Dronninga, medrekna utgifter i
samband med diverse offisielle oppgåver, og til drift og vedlikehald
av eigne eigedommar.
Løyvinga vert nytta til kongehuset
sine utgifter til offisielle oppgåver, drift av organisasjonen,
infrastruktur og mindre investeringar til vedlikehald. I samband med
at hovudhuset på Bygdøy Kongsgard vert ferdig rehabilitert
i 2007, og kan takast i bruk som sommarbustad, er løyvingsforslaget
auka for å kunne løyse driftsoppgåvene.
Løyvinga skal òg dekkje utgifter
til jamleg indre vedlikehald og utvikling av dei kongelege eigedommane Det
Kgl. Slott, Bygdøy Kongsgard (hovudhuset m/sidebygning
og park) og Oscarshall slott.
I løyvinga er det lagt inn 5 mill.
kroner til interiørprosjektet ved hovudhuset, Bygdøy
Kongsgard, som vert avslutta i 2007. Prosjektet har ei ramme på 15
mill. kroner, og det er løyvd 10 mill. kroner i 2006. Vidare
dekkjer 4 mill. kroner av løyvinga fysiske tryggingstiltak
i bygg som blir nytta som bustad av dei kongelege. Forslaget til
løyving inneheld òg 15 mill. kroner til oppstart
av interiørprosjektet ved Oscarshall slott, som Det Kongelege
Hoff har ansvaret for. Prosjektet gjeld innvendig rehabilitering
av bygget, inkludert sikring og restaurering av kunst, møblar
og anna inventar. Prosjektet har ei ramme på 45 mill. kroner.
Oscarshall slott er stengt pga. den byggtekniske tilstanden. Det
er trong for både utvendig og innvendig rehabilitering.
På grunn av anlegget sin antikvariske og kulturhistoriske verdi
blir prosjektet utført i nært samarbeid med antikvariske
styresmakter. Rehabiliteringa tek sikte på å vere
klar i 2009, slik at lystslottet igjen kan opnast for publikum.
Statsbygg har ansvaret for utvendig rehabilitering og teknisk infrastruktur,
jf. kap. 1581 post 45.
Komiteen har merket seg at bevilgningen
til H.M. Kongen og H.M. Dronningen er foreslått øket
med 15 prosent i forhold til saldert budsjett for 2006. Økningen skyldes
i hovedsak ny post 51 Særskilde prosjekt ved Det Kongelege
Hoff. Posten innbefatter blant annet midler til interiørprosjekt
ved hovedhuset, Bygdøy Kongsgård og midler til
oppstart av innvendig rehabiliteringsprosjekt ved Oscarshall slott.
Komiteen konstaterer med tilfredshet
at det nye budsjettsystemet for kostnadsfordeling mellom statlige og
private kongelige eiendommer og drift som ble innført etter
et betydelig utvalgsarbeid i 2002, i hovedsak virker godt. Komiteen viser
til at apanasjen dekker normale drifts- og vedlikeholdsutgifter
også for de private eiendommer, som Prinsehytta og folkegaven Kongsseteren. Komiteen legger
til grunn at nødvendig periodevis oppgradering og utvikling
av disse eiendommene kan inngå i bevilgninger på kap.
1 post 51.
Komiteen har ellers ingen merknader
og slutter seg til budsjettforslaget.
Løyvinga skal dekkje kronprinsparet
sine personlege utgifter samt midlar til løpande drift
og vedlikehald av dei private eigedommane.
Løyvinga skal dekkje utgifter til kronprinsparet
sin stab på Det Kgl. Slott og betening på Skaugum,
samt utgifter i samband med kronprinsparet sine offisielle oppgåver.
På grunn av auka representasjon, og meir bruk av Skaugum
til offisielle føremål, er løyvinga auka
for å styrkje bemanninga i staben. I løyvinga
er det òg lagt inn meir midlar til forvaltning, drift og
vedlikehald av Skaugum.
Komiteen har ingen
merknader og slutter seg til budsjettforslaget.
Stortingets administrasjon har som hovedoppgave å bistå Stortinget
i dets konstitusjonelle og administrative gjøremål,
slik disse er nedfelt i Grunnloven, lov, stortingsvedtak og gjennom
konstitusjonell praksis, og ellers på best mulig måte å legge
forholdene til rette for stortingsrepresentantenes utøvelse
av sine oppgaver.
Budsjettet omfatter den parlamentariske virksomheten
i vid forstand, medregnet Stortingets deltakelse i internasjonale
parlamentarikerforsamlinger, øvrige reiser og stortingsrepresentantenes
godtgjørelser. Budsjettet omfatter også den administrative
drift av Stortinget.
Budsjettforslaget for 2007 er om lag som regnskapet for
2005. Kap. 41 blir ikke tilført midler fra den sentrale
lønnsreserven i staten, og det må følgelig
legges inn en viss lønnsreserve i budsjettet.
Posten omfatter lønn og godtgjørelser
for stortingsrepresentanter og ansatte, og utgifter til Stortingets
kjøp av varer og tjenester. Posten omfatter også utgifter
til reiser, og deltakelse i faste internasjonale parlamentarikerforsamlinger.
Utgifter til trykking av Stortingets publikasjoner, drift av Stortingets
bibliotek og arkiv, samt vedlikehold og drift av bygninger og Stortingets leiligheter
inngår i denne posten. Det er fremmet forslag om lønnsmidler
til 6,5 nye stillinger i 2007. Økningen skyldes blant annet
de nye stillingene, fjorårets lønnsoppgjør
og større satsing på informasjonsvirksomheten.
Stortinget planlegger å skifte ut 30-35
av sine tjenesteboliger. Det er satt av et beløp til forventet
forskuddsbetaling ved inngåelse av avtaler.
På denne posten budsjetteres kjøp
av teknisk utstyr, fornyelse og videreutbygging av Stortingets edb-anlegg,
kjøp av kunst, ombyggingsarbeider og større vedlikeholdsarbeider
mv. i stortingsbygningene.
Posten omfatter Stortingets tilskudd til partienes gruppesekretariater.
Tilskuddet til hver stortingsgruppe avhenger av partiets representasjon
på Stortinget. Det gis et fast, felles grunntilskudd til
hver partigruppe samt et tillegg per stortingsrepresentant. Økningen skyldes
en ompostering av utgifter fra post 1 til post 70.
Under dette kapitlet budsjetteres blant annet
salgsinntekter og leieinntekter. Salgsinntektene kommer stort sett
fra kafeteriaene. Reduksjonen skyldes at det i 2007 ikke er planlagt
solgt noen tjenesteboliger, og at utleiearealet er redusert.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Høgre og Kristeleg
Folkeparti, har ingen merknader og sluttar seg til budsjettforslaget.
Komiteens medlem fra Høyre viser
til Høyres alternative statsbudsjett som er presentert
i Budsjett-innst. S. I (2006-2007), der man vil effektivisere driften
av administrasjon i Stortinget, departementer og underliggende etater,
og foreslår derfor at kap. 41 post 1 reduseres med kr 2 524 000
og at kap. 41 post 32 reduseres med kr 15 000 000.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett
som er presentert i Budsjett-innst. S. I (2006-2007). Under rammeområde
4 (utenriks) ble det der foreslått en særskilt
bevilgning til gjenoppbyggingstiltak i Nord-Israel etter krigshandlingene,
som var foreslått bevilget fra Stortinget med en tilsvarende
reduksjon i bevilgningen til Stortinget.
Stortingets ombudsmann skal, som Stortingets
tillitsmann, både bidra til at menneskerettighetene respekteres
og føre kontroll med at det i den offentlige forvaltning
ikke blir begått urett mot den enkelte borger. Disse oppgavene
ivaretas først og fremst gjennom undersøkelser
og behandling av klager fra enkeltpersoner. Ombudsmannen tar imidlertid
også opp saker av eget tiltak, og han foretar inspeksjoner
og besøk i forvaltningen, fengsler, psykiatriske sykehus
og andre lukkede institusjoner. Ved siden av å informere
og orientere om ombudsmannens virksomhet, tar besøkene/inspeksjonene
sikte på å skaffe ombudsmannen og hans medarbeidere
bedre kjennskap til forholdene i forvaltningen og ved institusjonene.
For å styrke og effektivisere kontrollen
med forvaltningens saksbehandling og rettsanvendelser er det ønskelig
for ombudsmannen å stadig finne fram til forenklede metoder
i sine undersøkelser omkring saksbehandlingsrutiner og
praksis. Ombudsmannen ser det som nødvendig og ønskelig å kunne øke
omfanget av utadrettede tiltak.
Komiteen vil understreke den
viktige rollen Stortingets ombudsmann for forvaltningen har med å føre kontroll
med at det i den offentlige forvaltning ikke blir gjort urett mot
den enkelte borger og at embets- og tjenestemenn og andre som virker
i forvaltningens tjeneste ikke gjør feil eller forsømmer
sine plikter. Denne viktige funksjon bør kontinuerlig videreutvikles
for å sikre rettsvernet til enkeltindividet.
Komiteen har ellers ikke merknader
til budsjettforslaget.
Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-,
overvåkings- og sikkerhetstjeneste (EOS-utvalget)
er et permanent utvalg, opprettet i 1996. Utvalget har syv medlemmer
som alle er valgt for fem år.
EOS-utvalget skal kontrollere både
den sivile overvåkingstjenesten, den militære
etterretningstjenesten og sikkerhetstjenesten (EOS-tjenestene).
Kontrollutvalgets oppgaver er å føre regelmessig
tilsyn med den virksomhet som tjenestene utfører, undersøke
alle klager og på eget initiativ ta opp saker og forhold
som utvalget ut fra formålet finner det riktig å behandle. Hovedformålet
er å ivareta den enkeltes rettssikkerhet. Det avgis årlig
melding til Stortinget om utvalgets virksomhet, og ellers gis innberetning
ved behov.
Post 1 dekker godtgjørelse for utvalgets
medlemmer og honorar til sakkyndige og andre bistandspersoner. Posten
dekker videre kontorutgifter, reiseutgifter for utvalgets medlemmer
og sekretariat, lokalleie mv. Enkelte fellestjenester, som regnskapsføring
mv., blir utført av Stortingets administrasjon.
Komiteen har ingen
merknader og slutter seg til budsjettforslaget.
Riksrevisjonen ledes av et kollegium som består
av fem riksrevisorer valgt av Stortinget for en periode på fire år.
Riksrevisjonen skal gjennom revisjon, kontroll og veiledning bidra
til at statens inntekter blir innbetalt som forutsatt og at statens
midler og verdier blir brukt og forvaltet på en økonomisk
forsvarlig måte, og i samsvar med Stortingets vedtak og
forutsetninger.
Riksrevisjonens oppgaver, som følger
av riksrevisjonsloven, er:
– å revidere
statsregnskapet og alle regnskaper avlagt av statlige virksomheter
og andre myndigheter som er regnskapspliktige til staten, herunder forvaltningsbedrifter,
forvaltningsorganer med særskilte fullmakter, statlige
fond og andre organer eller virksomheter der dette er fastsatt i
særlig lov (regnskapsrevisjon)
– å gjennomføre
systematiske undersøkelser av økonomi, produktivitet,
måloppnåelse og virkninger ut fra Stortingets
vedtak og forutsetninger (forvaltningsrevisjon)
– å kontrollere forvaltningen
av statens interesser i selskaper m.m. (selskapskontroll)
– gjennom revisjonen å bidra
til å forebygge og avdekke misligheter og feil
– å veilede forvaltningen
for å forebygge framtidige feil og mangler.
Riksrevisjonen kan også etter avtale
påta seg revisjons-, kontroll- eller bistandsoppdrag internasjonalt. Stortinget
kan pålegge Riksrevisjonen å sette i gang særlige
undersøkelser.
Det stilles store krav til det arbeidet Riksrevisjonen utfører.
Riksrevisjonen må derfor være i stand til å beholde
og rekruttere medarbeidere med høyt faglig nivå.
Selv om alle nyansatte i revisjonsavdelingene har høyere
utdanning, satses det betydelig på kompetanseutvikling
og spesialisering på ulike fagområder.
Det arbeides kontinuerlig med den revisjonsfaglige utviklingen.
1. januar 2005 ble det innført nye standarder
og retningslinjer for revisjonsarbeidet i Riksrevisjonen. De nye
standardene er lagt til grunn for revisjonsarbeidet fra og med revisjonsåret
2005.
Riksrevisjonens hovedmål er å gjennomføre
en målrettet og forsvarlig revisjon og være et
effektivt kontrollorgan for Stortinget. Det viktigste fundamentet
er godt kvalifiserte medarbeidere, faglig oppdatert metodikk og
hensiktsmessige IKT-verktøy. Budsjettet tar utgangspunkt
i full bemanning. På enkelte områder vil det være
nødvendig å engasjere ekstern spisskompetanse,
blant annet i forbindelse med enkelte forvaltningsrevisjonsprosjekter
og IKT-utvikling.
Riksrevisjonen utfører flere revisjonsoppdrag
internasjonalt, og sammen med øvrig internasjonal virksomhet
bidrar også dette til revisjonsfaglig utvikling og kompetanseheving.
Regjeringen har signalisert i St.prp. nr. 1
(2006-2007) for Utenriksdepartementet at den i arbeidet med å bekjempe
korrupsjon vil bidra ytterligere til å styrke de uavhengige,
statlige kontrollfunksjonene, som for eksempel riksrevisjoner i
samarbeidslandene. Utenriksdepartementet har uttalt at det ser positivt
på et sterkere engasjement fra Riksrevisjonens side i dette
arbeidet. På denne bakgrunn tar Riksrevisjonen sikte på å etablere
en enhet med ansvar for utvikling av andre lands riksrevisjoner
som en del av norsk bistand. Riksrevisjonen har etablert en dialog
med Utenriksdepartementet for å sikre at bl.a. utvikling
av riksrevisjoner skjer i tråd med norske utenriks- og
bistandspolitiske målsettinger.
Posten omfatter lønnsutgifter og utgifter
til Riksrevisjonens kjøp av varer og tjenester. Driftsutgiftene
er på samme nivå som i 2006-budsjettet. Riksrevisjonen
vil fortsatt satse spesielt på videreutvikling av IKT-basert revisjonsstøtteverktøy
og informasjonssikkerhet.
Riksrevisjonen vil motta refusjoner i forbindelse med
inngått leieavtale med IDI-sekretariatet og oppdrag i utlandet.
Komiteen har merket
seg at bevilgningen til Riksrevisjonen er foreslått øket
med kr 22 346 000 i forhold til saldert
budsjett for 2006. Komiteen fastholder at Riksrevisjonen
har en viktig funksjon med å kontrollere at de midler Stortinget
stiller til rådighet, brukes som forutsatt. Det er i nasjonens
interesse at det arbeidet Riksrevisjonen utfører holder
et høyt faglig nivå, og at det også i
2007 tilføres midler som bidrar til å opprettholde
dette.
Komiteen ser positivt på at
Riksrevisjonen tar sikte på å styrke sitt arbeid
med utvikling av riksrevisjoner i våre hovedsamarbeidsland.
Dette vil blant annet være viktig for å bidra
til bekjempelse av korrupsjon. Komiteen viser til
brev fra Riksrevisjonen til Stortingets presidentskap 16. november
2006, som følger som vedlegg til denne innstillingen. I
brevet går det frem at Riksrevisjonen har vedtatt å opprette
en internasjonal seksjon med ansvar for utvikling av andre lands
riksrevisjoner som en del av norsk bistand. Det går videre
frem at Riksrevisjonen finner det mest hensiktsmessig at finansiering
av denne enheten dekkes over Riksrevisjonens budsjett, for å ivareta
hensynet til Riksrevisjonens uavhengige stilling som blant annet revisor
av norske bistandsmidler. Kostnadene forbundet med Riksrevisjonens
utviklingssamarbeid vil bli regnskapsført på en
slik måte at midlene kan skilles ut, og slik at de i samarbeid
med Norad kan rapporteres som Official Development Aid (ODA-midler).
Opprettelse av den internasjonale seksjonen skal skje fra 1. januar
2007. Riksrevisjonen opplyser i sitt brev at nødvendige
ressurser i 2007 kan dekkes innenfor allerede foreslått
budsjett. Det tas imidlertid forbehold om at det kan bli behov for å måtte
komme tilbake til Stortinget i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett. Komiteen vil
si seg tilfreds med at Riksrevisjonen har vedtatt å opprette
en internasjonal seksjon med ansvar for utvikling av andre lands
riksrevisjoner som en del av norsk bistand, og tar Riksrevisjonens
brev til etterretning.
Komiteen har ellers ingen merknader
og slutter seg til budsjettforslaget.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Rammeområde 14
(Konstitusjonelle institusjoner)
I
På statsbudsjettet for 2007 bevilges
under:
Kap. | Post | Formål | | Kroner | | Kroner |
Utgifter |
1 | | H.M. Kongen og H.M. Dronningen | | | | |
| 1 | Apanasje | | 7 900 000 | | |
| 50 | Det Kgl. Hoff | | 112 068 000 | | |
| 51 | Særskilte prosjekter
ved Det Kongelige Hoff | | 24 000 000 | | |
| | | | | | |
2 | | H.K.H. Kronprinsen og H.K.H.
Kronprinsessen | | | | |
| 1 | Apanasje | | 5 900 000 | | |
| 50 | H.K.H. Kronprinsens og
H.K.H. Kronprinsessens stab mv. | | 12 629 000 | | |
| | | | | | |
41 | | Stortinget | | | | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 70 | | 621 300 000 | | |
| 32 | Kjøp av leiligheter, kan overføres | | 15 000 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | | 60 300 000 | | |
| 70 | Tilskudd til partigruppene
| | 120 500 000 | | |
| 72 | Tilskudd til Det Norske
Nobelinstitutts bibliotek | | 1 000 000 | | |
| | | | | | |
43 | | Stortingets ombudsmann
for forvaltningen | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 37 100 000 | | |
| | | | | | |
44 | | Stortingets kontrollutvalg
for etterretnings-, overvåkings-
og sikkerhetstjeneste | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 5 900 000 | | |
| | | | | | |
51 | | Riksrevisjonen | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 347 900 000 | | |
| | Totale utgifter | | | | 1 371 497
000 |
Inntekter |
3041 | | Stortinget | | | | |
| 1 | Salgsinntekter | | 5 700 000 | | |
| 3 | Leieinntekter | | 2 500 000 | | |
| | | | | | |
3051 | | Riksrevisjonen | | | | |
| 1 | Refusjon innland | | 1 000 000 | | |
| 2 | Refusjon utland | | 1 200 000 | | |
| | Totale inntekter | | | | 10 400 000 |
Vi viser til vårt brev av 19.04.2006
med oversendelse av Riksrevisjonens budsjettforslag for 2007. I
brevet redegjøres det blant annet for Riksrevisjonens planlagte
etablering av en enhet med ansvar for utvikling av andre lands riksrevisjoner
som en del av norsk bistand. Riksrevisjonen signaliserte at det
ble ansett som mest hensiktsmessig at midler til slike utviklingsprosjekter kunne
dekkes over bistandsbudsjettet, men at engasjementet måtte
synliggjøres både på utgifts- og inntektssiden
i Riksrevisjonens eget budsjett. Videre ble det varslet om at Riksrevisjonen
eventuelt ville ta opp behovet for økte ressurser med Stortinget,
etter at saken var nærmere utredet.
Riksrevisjonen har, etter å ha vurdert
en intern utredning om Riksrevisjonens utviklingssamarbeid med andre
lands riksrevisjoner, i møte 15. november 2006 vedtatt å opprette
en internasjonal seksjon hvor blant annet dette arbeidet vil inngå.
Et sammendrag av utredningen vedlegges til orientering.
Med bakgrunn i utredningen og interne høringsuttalelser
er det valgt en finansieringsmodell som fraviker noe fra de signaler
som ble gitt i tilknytning til Riksrevisjonens budsjettforslag for
2007. For bedre å kunne ivareta hensynet til Riksrevisjonens
uavhengige stilling som revisor av blant annet norske bistandsmidler, foreslås
det at nye kapasitetsutviklingsprosjekter primært finansieres
over Riksrevisjonens budsjett. Kostnadene forbundet med Riksrevisjonens
utviklingssamarbeid vil bli regnskapsført på en
slik måte at midlene kan skilles ut og, i samarbeid med
Norad, rapporteres som Official Development Aid (ODA-midler) til Development
Assistance Committee"s (DAC) statistikk.
Den valgte finansieringsmodellen innebærer
at dersom Riksrevisjonen yter bilateral bistand skal dette i sin
helhet dekkes over Riksrevisjonens budsjett og ikke som tidligere
antydet over bistandsbudsjettet. Dersom Riksrevisjonen deltar i
multilaterale bistandsprosjekter med egen finansiering fra f. eks.
Verdensbanken eller United Nations Development Programme eller påtar seg
oppdrag f. eks finansiert av EU-midler vil det imidlertid være
aktuelt å motta refusjoner.
Omfanget av utviklingssamarbeidet vil løpende måtte
avklares i en dialog med Utenriksdepartementet sett i forhold til
de behov departementet ser for slik bistand i Norges samarbeidsland
og eventuelle andre land der Norge har spesielle satsinger. For
blant annet å sikre at Riksrevisjonens utviklingssamarbeid
støtter opp om norske utenriks- og utviklingspolitiske
målsettinger forberedes inngått en samarbeidserklæring
mellom Utenriksdepartementet og Riksrevisjonen hvor det blant annet
legges opp til halvårlige konsultasjoner.
Det planlegges opprettet en ny internasjonal
seksjon i Riksrevisjonen fra 1. januar 2007. Da det normalt
tar noe tid fra initiering til oppstart av nye prosjekter legger
imidlertid Riksrevisjonen til grunn at nødvendige ressurser
i 2007, kan dekkes innenfor allerede foreslått budsjett.
I budsjettforslaget for 2007 er utgifter og refusjon for det etablerte
utviklingssamarbeidet med Zambias riksrevisjon allerede tatt hensyn
til. Dersom nye prosjekter kan komme i gang i 2007, vil imidlertid Riksrevisjonen
ta forbehold om, å måtte komme tilbake til Stortinget
i forbindelse med revidert budsjett.
Det legges videre opp til at utgiftene til utviklingssamarbeidet
inkluderes i Riksrevisjonens budsjettforslag fra og med 2008 og
at det vil bli gitt en særskilt omtale av utviklingssamarbeidets
omfang. Budsjettets størrelse vil måtte beregnes
etter nødvendig avklaring med Utenriksdepartementet. I
utredningen er det anslått at Riksrevisjonens bistandsengasjement
på sikt (fra 2010) vil kunne kreve 10-12 årsverk
og ca 20 mill kroner.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 29. november 2006
|
Lodve Solholm
leder og ordf. for kap. 43 |
|
Berit Brørby
ordf. for kap. 44 |
Magnhild Meltveit Kleppa
ordf. for kap. 41 og 3041 |
Carl I. Hagen
ordf. for kap. 1, 2, 51 og 3051 |