St.prp. nr. 1 (2007-2008) inneholder dessverre
noen uklarheter og feil.
I avsnitt 2.7.1 Trygdeavgifter m.m, tredje avsnitt, andre
setning står det:
"Dette må ses i sammenheng med at fødsels-
og adopsjonsrettighetene til denne gruppen forbedres fra og med
samme tidspunkt."
Det skal stå:
"Dette må ses i sammenheng med at fødsels-
og adopsjonsrettighetene til denne gruppen forbedres fra og med 1. juli 2008."
I avsnitt 3.5.3 Engangsavgift på motorvogner
mv. (kap. 5536 post 71) under overskriften Vrakpantavgift, 3. avsnitt
står det:
"Som et tiltak for å framskynde utrangeringen
av de mest forurensende kjøretøyene, foreslår
regjeringen at vrakpanten økes i perioden 1. januar
2008 til 31. desember 2008 fra dagens nivå på 1 500
kroner til 5 000 kroner for kjøretøyene
med høyest utslipp av partikler og NOX."
Det skal stå:
"Som et tiltak for å framskynde utrangeringen av de mest
forurensende kjøretøyene, foreslår regjeringen
at vrakpanten økes i perioden 1. januar 2008 til 31. desember
2008 fra dagens nivå på 1 500 kroner
til 5 000 kroner for kjøretøyene med
høyest utslippskostnad knyttet til samlet utslipp
av partikler og NOX."
Det er også en trykkfeil i årstallene
for to typer kjøretøy i Tabell 3.2 Kriterier for
utbetaling av forhøyet vrakpant:
Busser: "Diesel 3
500 < TTV < 7 500 kg……..1992"
endres til "Diesel 3 500 < TTV < 7 500 kg……..1995"
Lastebiler: "Diesel
3 500 < TTV < 7 500 kg……..1992"
endres til "Diesel 3 500 < TTV < 7 500 kg……..1995"
I avsnitt 3.5.4 Årsavgift på motorvogner
mv. (kap. 5536 post 72) under overskriften Forhøyet
vrakpant, andre setning står det:
"For å stimulere til å skifte ut
eldre forurensende kjøretøy, foreslås
vrakpanten øket i perioden 1. januar 2008 til
31. desember 2008 fra dagens nivå på 1 500 kroner
til 5 000 kroner for de kjøretøyene med
høyeste utslipp av NOX og partikler."
Det skal stå:
"For å stimulere til å skifte ut eldre forurensende
kjøretøy, foreslås vrakpanten øket
i perioden 1. januar 2008 til 31. desember 2008
fra dagens nivå på 1 500 kroner til 5 000
kroner for de kjøretøyene med høyeste utslippskostnad knyttet til samlet utslipp
av NOX og partikler."
I forslag til vedtak om merverdiavgift for budsjetterminen
2008 (kap. 5521 post 70) § 3 bokstav f står
det:
"formidling av tjenester som nevnt i bokstavene b
og c."
Det skal stå:
"formidling av tjenester som nevnt i bokstav b og tjenester som
nevnt i bokstav c når det gjelder avgiftspliktig utleie."
I forslag til vedtak om grunnavgift på fyringsolje
mv. (kap. 5542 post 70) står det i § 3
nr. 15:
"Det gis fritak, refusjon eller ytes tilskudd for
avgift på mineralolje til følgende anvendelsesområder:
15. til bruk til framdrift av tog eller annet skinnegående
transportmiddel, herunder oppvarming av og belysning i transportmiddelet.
Fritaket omfatter også trolleybuss."
Det skal stå:
"Det gis fritak, refusjon eller ytes tilskudd for avgift på mineralolje
til følgende anvendelsesområder:
15. til bruk til framdrift av tog eller annet
skinnegående transportmiddel, herunder oppvarming av og belysning
i transportmiddelet."
Skinnegående transport er fritatt for
el-avgift. Fritaket omfatter også trolley-busser. For å sikre
likebehandling av mineralolje og elektrisitet er det i St.prp. nr.
1 (2007-2008) Skatte-, avgifts- og tollvedtak foreslått
at skinnegående transport også fritas fra fyringsoljeavgift.
Fritaket er utformet på samme måte som fritaket
for el-avgift, jf. utkast til avgiftsvedtak § 3
ny nr. 15. En trolley-buss er en elektrisk drevet buss som får strøm
fra en kjøreledning opphengt over kjørebanen. Siden
trolley-busser kun bruker elektrisitet til framdrift, er det ikke
relevant å gi trolley-busser fritak fra grunnavgiften på fyringsolje.
Mineralolje til framdrift av motorvogn, herunder busser, ilegges
autodieselavgift og er allerede unntatt fra fyringsoljeavgiften,
jf. vedtaket § 2 bokstav b.
I forslag til vedtak om tollavgifter for budsjetterminen
2008, vedtak IV står det:
"Departementet gis fullmakt til å iverksette
endringer i GSP-ordningen slik som foreslått, samt besørge
de nødvendige ratifikasjoner overfor WTO og UNCTAD."
Det skal stå:
"Departementet gis fullmakt til å iverksette endringer i
GSP-ordningen slik som foreslått, samt besørge
de nødvendige notifikasjoner."
Finansdepartementet ber om at det blir tatt
hensyn til rettingene ovenfor i forbindelse med Stortingets behandling
av St.prp. nr. 1 (2007-2008) Skatte-, avgifts- og tollvedtak.