13. Fraksjonsmerknader

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at dette er en revisjon av budsjettet for 2009. Disse medlemmer har derfor primært foretatt justeringer fremfor å fremme omfattende forslag som naturlig hører hjemme i ordinær budsjettbehandling. I tillegg har disse medlemmer fremlagt enkelte forslag i forbindelse med revisjonen som anses som påkrevd og nødvendige, spesielt i den situasjonen man nå befinner seg i med sterkt voksende arbeidsledighet.

Disse medlemmer vil i forbindelse med Stortingets behandling av Revidert nasjonalbudsjett 2009 fremsette følgende budsjettendringer:

Forslag til Revidert nasjonalbudsjett 2009 Fremskrittspartiet

Endringer ifht. Regjeringen:

(mill. kr)

Økte foreslåtte offentlige bevilgninger

Økt offentlig forbruk i budsjettrammene (FrP)

8 131

Reduserte offentlige inntekter (FrP)

6 846

Reduksjon i økte oljeinntekter/skatteinntekter med FrP

14 977

Overføring til Statens pensjonsfond (Oljefondet) Regjeringen i 2009

143 800

Overføring til Statens pensjonsfond (Oljefondet) FrP i 2009

128 823

Reduserte/økte offentlige utgifter

Statsforvaltning Ramme 1

0

Familie/forbruker Ramme 2

20

Kultur Ramme 3

0

Utenriks Ramme 4

10

Justis Ramme 5

Politiet

111

Oslopolitiet

23

Utbedre IKT-system i politietaten

1

135

Kommunal/innvandring Ramme 6

Rentekompensasjon - skole og svømmeanlegg

263

Rentekompensasjon - kirkebygg

32

294

Arbeid/sosial/dagpenger Ramme 7

Rullerende permittering settes til 20 pst. fra 1. juli 2009

50

Redusere lønnsplikt for arbeidsgivere til 3 dager fra 1. juli 2009

14

Annet

15

79

Forsvar Ramme 8

35

Næring Ramme 9, 10, 11

Innovasjon Norge

75

Annet

56

131

Energi Ramme 12

-320

Miljø Ramme 13

0

Kontroll Ramme 14

0

Helse Ramme 15

Rusmiddeltiltak, kjøp av opptrening og helsetjenester

100

Regionale helseforetak

1 600

Psykisk helse

100

Tiltak mot diabetes

31

Tester for Borreliainfeksjon

1

1 832

Kunnskap Ramme 16

Skolemat i grunnskolen

80

Universiteter og høyskoler

590

Brukerstyrt forskning

160

Annet

49

871

Transport Ramme 17

Vedlikehold og oppgradering av fylkesveinett

1 500

Vedlikehold av stam- og riksveier

1 000

Styrking av TT-ordningen

125

Kjøp av riksveifergetjenester

15

2 640

Rammetilskudd kommuner Ramme 18

Styrking av eldreomsorgen (øremerket)

1 000

Styrking av grunnopplæringen (øremerket)

600

Innbyggertilskudd, skjønnstilskudd

-941

659

Tilfeldige utgifter og inntekter Ramme 19

Sikring av økt lønn i kvinnedominerte lavtlønnsyrker

1 500

1 500

Finans Ramme 21

Momskompensasjon fra 1. oktober 2009, overgangsordning for frivillig sektor

250

Annet

-5

245

Sum økning offentlige utgifter

8 131

Redusere statens inntekter

Reversere Regjeringens skjerpelser

Skatte- og avgiftslettelser

Minstefradraget på inntekt og pensjon heves

4 955

Redusert arbeidsgiveravgift for seniorer

700

Fjerne arb.giv.avg for lærlinger

350

Skattefradrag for oppussing og ENØK-tiltak i hjemmet

320

Øke skattemessig avskr.sats i saldogr. e) til 20 pst.

20

Forbedre SkatteFUNN

30

Fjerne arveavgiften fra 1. juli 2009

60

Nedbygging av tollbarrierer

69

Fjerning av grunnavgiften for engangsemballasje, ihht. ESA-avgjørelse, fra 1. juli 2009

290

Redusert forbrenningsavgift ved produksjon av energi

40

Andre skatte- og avgiftslettelser

12

Sum skatte-/avgiftslettelser Ramme 23

6 846

Poster uten resultatvirkning ("under streken") Ramme 0

Ikke og lån til Entra Eiendom

-1 000

Aksjekapital Avinor

100

SIVA SF, presåkornfond

300

Sum

-600

Disse medlemmer viser for øvrig til sine merknader og forslag i denne innstilling, samt i Innst. S. nr. 355 (2008–2009) og Innst. O. nr. 125 (2008–2009).

Komiteens medlemmer fra Høyre mener det er nødvendig med nye tiltak for å trygge jobbene og skape optimisme. Den økonomiske krisen rammer norsk økonomi og arbeidsplasser. For første gang på 20 år opplever Norge resesjon ved at fastlands-BNP faller. Arbeidsledigheten vokser nå raskere enn noen gang. Hver dag går om lag 30 bedrifter konkurs, og ifølge Nav vil 5000 miste jobben hver måned i tiden som kommer. Disse medlemmer mener det er viktig å unngå at arbeidsledigheten biter seg fast. Det er derfor nødvendig med nye tiltak for å dempe veksten i ledigheten. Samtidig vil disse medlemmer understreke at nye tiltak må bidra til at Norge kommer styrket ut av krisen. Norge må styrke sin konkurranseevne og legge til rette for lønnsomme og fremtidsrettede arbeidsplasser.

Disse medlemmer viser til at Høyre har støttet de tiltakspakkene Regjeringen har foreslått. Etter Høyres oppfatning treffer ikke forslagene de små og mellomstore bedriftene. Det skyldes primært regjeringen Stoltenbergs dogmatiske motstand mot skatte- og avgiftslettelser. Forslagene bidrar heller ikke til å styrke fremtidens arbeidsplasser fordi Regjeringen viderefører hvileskjær og manglende prioritering av høyere utdanning og forskning. Høyres forslag knytter seg derfor primært til kunnskap/forskning og lavere skatter og avgifter.

Disse medlemmer viser til at Høyres forslag i Revidert nasjonalbudsjett 2009 vil bidra til å redusere bedriftenes kostnader og til økt satsing på kunnskap og forskning:

  • Reduserte skatter og avgifter med om lag 8 mrd. kroner

    • Bedrifter i privat sektor får redusert arbeidsgiveravgiften med 2,5 prosentenheter i ett år

    • Familieeide bedrifter skal slippe skatteskjerpelsen Stoltenberg-regjeringen har påført dem i 2009

    • Minstefradraget økes med 3 500 kroner for å gjøre det mer lønnsomt å jobbe, og styrke økonomien til personer med lave og vanlige lønnsinntekter.

  • Økt satsing på kunnskap og forskning med om lag 1 mrd. kroner

    • Økte basisbevilgninger til universiteter og høyskoler med 400 mill. kroner

    • Økt satsing på bedriftsintern opplæring og basiskompetanse i arbeidslivet med om lag 300 mill. kroner

    • Økt satsing på forskning og Skattefunn-ordningen

Disse medlemmer viser til at Høyre i Revidert nasjonalbudsjett omprioriterer om lag 10 mrd. kroner. Av dette utgjør netto skatte- og avgiftslettelser om lag 8 mrd. kroner. I tillegg reduserer Høyre andre utgifter med om lag 3,2 mrd. kroner. Det betyr at Høyre i forbindelse med RNB bruker om lag 6,2 mrd. kroner mer fra Pensjonsfondet.

I de gode tidene fra 2005 til 2008, har Høyre hvert eneste år prioritert en noe lavere oljepengebruk og en høyere avsetning til Pensjonsfondet enn Regjeringen. Disse medlemmer viser til fleksibiliteten som ligger i forskriften om innfasingen av oljepenger i norsk økonomi. Det er slik at i gode tider bør det benyttes under 4 pst. av Pensjonsfondet og i dårligere tider kan det brukes mer enn 4 pst. av fondet. Den ekstra sparingen Høyre stod for i de gode årene, gjør det nå helt legitimt å benytte midlertidige skattetiltak i en svært krevende periode for små og store bedrifter i hele landet. Det er også viktig å bruke flere virkemidler når rentenedgangen ikke bidrar raskt nok for bedriftene og lånetilgangen er begrenset. Renten har også blitt så lav at det trolig er lite å hente ved å sette den ytterligere ned. Når de svake utsiktene snur til det bedre, er det viktig å komme tilbake til den langsiktige banen for oljepengebruk.

Disse medlemmer vil peke på at tiltakene Høyre legger frem vil bety høyere sysselsetting, lavere ledighet og i neste runde høyere skatteinngang kombinert med lavere dagpengeutbetalinger.

Disse medlemmer vil videre peke på at Høyre hvert eneste år har klart å prioritere å investere i fremtidens velferd. Vi har satset mer enn Regjeringen på kunnskap, forskning og samferdsel. Den sittende regjeringen har økt offentlige utgifter hvert eneste år uten å prioritere disse områdene tilstrekkelig. Dermed er bedrifters konkurranseevne blitt forverret gjennom hele perioden og det skyldes også de rød-grønne skatteøkningene på over 10 mrd. kroner for bedrifts-Norge.

Disse medlemmer vil trygge jobbene og bruker flere virkemidler i en mer balansert pakke enn Regjeringen. Disse medlemmer er opptatt av privat verdiskaping. Høyres forslag til en reduksjon i arbeidsgiveravgiften og andre skattetiltak i Revidert budsjett vil ha en god effekt for rundt 1 million jobber i hele landet. Det er viktig at det finnes konkurransedyktige bedrifter som kan ansette folk som mister jobben i andre bedrifter som ikke klarer seg. Disse medlemmer mener Regjeringen har et ensidig fokus på at offentlig sektor skal overta sysselsettingen fremover. For Høyre er det viktig at private investeringer ikke fortrenges av stor offentlig ekspansjon i hele økonomien på sikt.

Kunnskap og bedriftsintern opplæring

Komiteens medlemmer fra Høyre mener at investeringer i kunnskap og forskning er den mest avgjørende satsingen som kan gjøres for å få Norge styrket ut av krisen. Disse medlemmer mener det er uforståelig at Regjeringen både har latt være å satse på kunnskap og forskning i de historisk gode tidene vi har lagt bak oss, og samtidig lar være å gjøre en slik satsing når behovet for mer kompetanse framover er tydelig. Med økte skatteinntekter og økt bruk av penger fra Pensjonsfondet har regjeringen Stoltenberg II hatt et betydelig større handlingsrom og mange milliarder mer til fordeling i inneværende periode enn regjeringen Bondevik II hadde i forrige periode. Likevel viser tall fra Statistisk sentralbyrå at utdanningsområdet taper i de årlige budsjettene. Hvert år siden 2005 har utdanning og forskning fått en mindre andel av de offentlige utgiftene, og pengestrømmen til sektoren tilsvarer en stadig mindre andel av bruttonasjonalproduktet. Mens regjeringen Bondevik II fulgte opp intensjonen med handlingsregelen om at avkastningen fra petroleumsinntektene skal brukes til blant annet forskning og utvikling, har dagens regjering bare brukt en liten andel til dette formålet.

Søkningen til universiteter og høyskoler økte med 12,6 pst. fra i fjor til i år, og behovet for styrkede basisbevilgninger til institusjonene er stort. Universiteter og høyskoler sliter fortsatt med konsekvensene av Regjeringens kutt på nær 300 mill. kroner i 2007-budsjettet. Det har gått, og går, ut over studietilbud, studiekvalitet, forskning, ansettelser og langsiktige satsinger. Disse medlemmer mener det er avgjørende at institusjonene må kunne gi et godt faglig tilbud til en økende studentmasse, og samtidig får mulighet til å styrke studiekvaliteten, gjøre ansettelser og drive forskning.

Disse medlemmer ser det som avgjørende å satse på forskning gjennom å styrke Brukerstyrt Innovasjonsarena (BIA) og Skattefunn og øke antallet post. doc.-stillinger.

Disse medlemmer viser til at mange av de som mister jobben i forbindelse med nedskjæringer og omstillinger har svake grunnleggende ferdigheter og svak kompetanse, og mange av dem har ikke fullført videregående opplæring. Høyre har ved flere anledninger fremmet konkrete forslag i Stortinget om å bekjempe frafall i videregående opplæring, styrke voksnes grunnleggende ferdigheter og satse på bedriftsintern opplæring, og disse medlemmer vil i denne sammenheng vise til Dokument nr. 8:10 (2005–2006), Dokument nr. 8:55 (2006–2007), Dokument nr. 8:104 (2008–2009) og Dokument nr. 8:106 (2008–2009).

Disse medlemmer fremmer forslag om styrking av følgende områder:

  • Basisbevilgninger universiteter og høyskoler

  • Brukerstyrt forskning

  • Opprettelse av flere post. doc.-stillinger

  • Justering av satser i Skattefunn og innføring av tilskudd til ulønnet forskningsinnsats

  • Fjerning av arbeidsgiveravgift på lærlinger

  • Andre tiltak mot frafall i videregående opplæring

  • Støtte til bedriftsintern opplæring

  • Styrking av Program for basiskompetanse i arbeidslivet

  • Bevilgninger til kommunene for å drive bedre opplæring i grunnleggende ferdigheter for voksne

  • Sommerskole

  • Styrking av prestetjenesten

Disse medlemmer viser for øvrig til våre konkrete bevilgninger og inndekning i tabell nedenfor:

Kap. og post

Prioritering

Proveny

Inndekning

Økning

SUM prioritering

3 193,5

9 449,1

SKATT OG AVGIFT

8 004,0

5700.72

Midlertidig reduksjon i arbeidsgiveravgift med 2,5 pst poeng i privat sektor fra 1. juli

5800

5501.72

Øke minstefradrag med 3500 kr for 2009

800

5501.72/5506.70

Reversere skatteøkninger for bedriftene i 2009

770

5501.72

Bedre avskrivningsregler for maskiner: 25 pst fra 1. juli

230

5506.70

Fjerne arveavgiften helt fra 1.juli

60

5536.71

Miljøbil premie med 25000 kr for de med under 120g/km i CO2 utslipp fra 1. september

75

5700.72

Fjerne arbeidsgiveravgift lærlinger fra 1.august

240

5501.72

Bedre Skattefunn-ordningen, bl.a. økt beløpsgrense til 8 mill. kr

0

5521.70

Fjerne mva på batteriskifte i el biler fra 1.juli

2

5556.70

Halvere produktavgift for saftprodukter fra 1.juli

27

Arbeidsliv

Fattigdomspakke (75 mill kr. I tillegg kommer inntektsgraderte barnehagepriser 50 mill kr):

857.73

Styrking av barn og ungdomstiltak i store byene

30

634.70

"Snu i døra" - tiltak for å gi unge sosialhjelpsmottakere arbeidstrening

15

621.21

På vei til egen bolig

30

634.76

Mer til bedriftsintern opplæring

200

600.1

NAV ombud

5

2541.70

Mer fleksibel permitteringsordning (20%)

50

Kunnskap og forskning

257.21

Program for Basiskompetanse i arbeidslivet

80

271.50

Basisbevilgning Universiteter

293

271.52

Post. doc.-stillinger universiteter

20

272.50

Basisbevilgning Vitenskapelige høyskoler

12

272.70

Basisbevilgning Private vitenskapelige høyskoler

5

275.50

Basisbevilgning Høyskoler

104

275.70

Basisbevilgning Private høyskoler

6

285.52

Post. doc.-stillinger via NFR

20

225.77

Sommerskole

5

571.69 ny

Lese, skrive – og regneopplæring i kommunene

50

226.21

Andre tiltak mot frafall i skolen

25

928.71 ny

Styrke Skattefunn(ulønnet forskningsinnsats)

30

3928.70

Reversere Regjeringens vedtak om ulønnet forskningsinnsats (Skattefunn)

6,6

341.01

Prestestillinger

8

920.50

Brukerstyrt Innovasjonsarena

150

228.76

M/S Gann og M/S Sjøkurs

7

228.79

Toppidrett (NTG og Wang)

5

275.50

Ingeniørstudier i undervannsteknologi Høyskolen i Bergen

3

2410.71

Freshman året 2,5 mill, 0,5 mill annet

3

225.71

Tilskudd musikk og kultur skolene

1

227.74

Døveskole i Bergen

1,5

Kommune

571.60

Gradert barnehagepris, øremerket

50

Miljø

Miljøbil premie 25.000 kr og økt vrakpant. Jf over.

Samferdsel

Foreslår 3 nye OPS prosjekter

1330.71

TT-tjenester

15

Justis

440.01

Økt bevilgning til politiet, inkl. 12 mill kroner til biometriske passkiosker

62

441.1

Oslo politiet

10

400.1

Barnehus

3

Næring

Brukerstyrt Innovasjonsarena, jf ovenfor.

2421.50

Innovasjon Møbel

10

Kultur / Familie

231.60

Private barnehager, likebehandling

112

Finans

1602.1

Ekstrabevilgning til Kredittilsynet

5

Utenriks

161.70

Næringsutvikling

3

162.70

Overgangsbistand (gap)

3

164.72

Utvikling og nedrustning

1

169.71

Andre helse- og AIDS-tiltak

6

INNDEKNING

5501.72

Dynamisk effekt høyere skatteinngang ved lavere arbeidsgiveravgift

280

2541.70

Lavere dagpenger ved ca 5000 færre ledige

220

909.73

Reduksjon i nettolønnsordningen

120

231.60

Økt barnhagepris med 150 kr fra 1.august

301,5

5445.30

Salg av eiendom

100

651.21

Bosetting av flyktninger mv – strammere asylpolitikk

15

651.60

Integreringstilskudd – strammere asylpolitikk

40

653.60

Opplæring i norsk og samfunnskunnskap – strammere asylpolitikk

25

690.1

Utlendingsdirektoratet – strammere asylpolitikk

75

690.21

Statlige mottak – strammere asylpolitikk

200

690.22

Tolk oversettelse – strammere asylpolitikk

20

690.60

Vertskommune tilskudd – strammere asylpolitikk

5

856.1

Barnevern asylsøkere pga færre i mottak

20

572.60

Kutt i rammetilskudd fylkeskommune

125

1150.50

Landbruk, Fondsavsetninger, gå mot Regjeringens bevilgning i RNB

150

1150.73

Landbruksavtalen, pristilskudd

75

1150.74

Landsbruksavtalen, direkte tilskudd

225

2309.1

Kutt i offentlig administrasjon

200

2309.1

Ymse - Mer effektiv bygge- og eiendomspolitikk

100

2309.1

Ymse- Innføre nøytral moms i staten

125

571.60

Omfordeling av rødgrønn frukt

114

551.60

Tilskudd fylkeskommuner regional utvikling

50

552.72

Nasjonale tiltak regional utvikling

50

1370.70

Mindre subsidier av post og banktjenester som Regjeringen foreslår

250

932.70

Gå imot Næringsfond Vefsna og mot vern av vassdraget

150

153.78

Redusere bistand Latin-Amerika

50

163.71

Humanitær bistand og MR - fjerne øremerking av ILO-midler - innenfor posten: 17 millioner for å dekke Regjeringens reduksjon

13

1618.01

Adm knyttet til arveavgiften, skatteetaten

15

5531.70

Økt tobakksavgift med 5%

80

Samlet inndekning

3193,5

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti vil stort sett gi Regjeringen honnør for håndteringen av finanskrisen. Bankpakkene har vært målrettede og hensiktsmessige, og tiltakspakken mot ledighet i januar kom sent, men godt, og sammenfalt i stor grad med Kristelig Folkepartis tiltakspakke som ble fremmet i alternativt statsbudsjett for 2009. Regjeringen har på andre områder bevilget mye til mange gode formål. Regjeringen har da også hatt mer penger til rådighet enn noen annen i norsk historie, hele 230 mrd. kroner mer enn forrige regjering. Dette medlem finner grunn til å minne om at selv om Regjeringen har hatt rekordstore budsjetter i inneværende stortingsperiode, er det mange utfordringer. I løpet av stortingsperioden har vi fått økte helsekøer og økte køer til rusbehandling. Det har blitt 10 000 flere fattige i løpet av det første året under den sittende regjeringen, det er fortsatt vekst i antall uføre som ekskluderes fra arbeidslivet, og økningen i antall vindmøller er dessverre lik null.

Dette medlem finner mye bra i dette reviderte budsjettet, som også denne gang har hatt romslige rammer og som dermed har lettet arbeidet for Regjeringen. Dette medlem er imidlertid skuffet over særlig tre forhold: Fattigdomssatsingen er for svak, stimulansen til bedrifter og arbeidstakere som sliter under finanskrisen kunne ha vært sterkere og satsingen på miljø og klima er ikke tilstrekkelig i møte med de utfordringene vi står overfor. Dette medlem viser til at Kristelig Folkeparti i sitt alternative reviderte statsbudsjett vil forsterke innsatsen særlig på disse områdene:

  • Kamp mot fattigdom: Dette medlem vil styrke målrettede tiltak mot fattigdommen i Norge med 182 mill. kroner utover Regjeringens forslag. Kristelig Folkeparti vil blant annet ha 1 000 flere tiltaksplasser rettet mot dem som har behov for varige tiltak, fordi vi mener det viktigste fattigdomstiltaket er å sikre at flest mulig er i arbeid. Det er påfallende og skuffende at Regjeringen i så liten grad vil satse ekstra på forebygging og bekjempelse av fattigdom innenlands, selv når antall fattige stiger.

  • Sterkere satsing på bedriftene og arbeidsplassene: Dette medlem er opptatt av å gi bedriftene rammevilkår som hjelper dem gjennom de vanskelige økonomiske tidene og som bidrar til å trygge arbeidsplassene over hele landet. Ledigheten vokser nå raskt, og det er avgjørende at myndighetene gjør det som er mulig for at arbeidsledigheten blir så lav som mulig. Dette medlem foreslår derfor blant annet å halvere arbeidsgiveravgiften for nye lærlinger, å gå fra to til fire måneders terminer for arbeidsgiveravgiften (utsette avgiftsbetaling), å fjerne beløpsgrensen for skattefradrag for tilbakeføring av underskudd og å øke rammene for Skattefunn.

  • Kamp mot klimaendringene: Dette medlem viser til at klimautfordringen er reell, og at det vil koste langt mer å vente med å treffe tiltak enn å handle nå. Dette medlem foreslår derfor blant annet innføring av en miljøbilpremie på 25 000 kroner for alle som kjøper bil med CO2-utslipp under 120 g/km, 500 mill. kroner ekstra til energifondet for ny, fornybar energi, og økte bevilgninger på 100 mill. kroner direkte til styrking av kollektivtrafikken i de områder av landet hvor dette er et godt alternativ til privat bilbruk, særlig i forbindelse med reiser til/fra jobb.

  • Sterkere satsing på frivillige organisasjoner: Dette medlem frykter at mange utmerkede private, ideelle initiativ, særlig innen rusomsorgen, nå står i fare for å måtte stenge på grunn av manglende støtte fra Regjeringen, og vil styrke bevilgningene til å utnytte den erfaring og kompetanse som disse institusjonene besitter, til beste for deres brukere og for samfunnet. Dette medlem vil også øke gavefradraget for gaver til frivillige organisasjoner til 18 000 kroner.

Samlet sett innebærer forslaget til Revidert nasjonalbudsjett for 2009 som dette medlem legger fram en oljepengebruk som øker det strukturelle budsjettunderskuddet med om lag 3,1 mrd. kroner ut over Regjeringens forslag. Dette medlem legger fram følgende endringsforslag i forhold til Regjeringen, og viser til nærmere begrunnelse for de enkelte forslag i Innst. S. nr. 355 (2008–2009) og Innst. O. nr. 125 (2008–2009):

Profilområde

Kap.

Post

Beskrivelse

Bokført beløp

Tiltak overfor næringslivet

225

70

Tilskudd til bedrifter som tar inn lærlinger med spesielle behov. Stimulere til at enda flere kan tas inn.

2,5

551

60

planlegging/oppstart av matinkubator/matpark i Lofoten

3

572

60

Økt lærlingetilskudd 1000 kr

19

928

71

Ulønnet forskningsinnsats, Skattefunn

30

3928

70

Ulønnet forskningsinnsats, Skattefunn

6,6

2541

70

Redusert krav om permittering til 20 pst. for å beholde dagpenger

50

Profilsum

111,1

Miljø og samferdsel

1320

23

Veivedlikehold

100

1320

23

Opprustning av "Glombergan" på rv 17 mellom Ørnes og Glomfjord

4

1320

30

Belønningsordning gang/sykkelveier

100

1350

23

Tilskudd Bratsbergbanen

6

1350

30

Økte investeringer i krysningsspor, Nordlandsbanen

25

1427

30

Tilskudd til offentlig erverv av Ytre Tronderøya

6

1825

50

Økt overføring til energifondet

500

Profilsum

741

Fattigdomsbekjempelse

213

65

Forsøk med graderte barnehagesatser

10

315

75

Inkluderings- og fattigdomstiltak i regi av frivillige org.

4

605

1

Flere tiltaksplasser - administrative ressurser NAV

11

634

76

1000 flere tiltaksplasser - rettet mot personer med behov for langvarige tiltak

50

761

70

Frivillig rusarbeid, ideelle rusinstitusjoner

20

761

70

Steigen omsorgssenter

3

761

70

Senter for livsmestring, Jølster

3

761

70

Mottakssenter for rusavhengige, Bergen

5

761

70

Evangeliesentrene

6

854

71

Tiltak for utsatte barn og til oppfølging av barn i fosterhjem.

50

855

1

Styrke det statlige barnevernet.

10

857

73

Barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn

10

Profilsum

182

Bedre alderdom

586

64

Nybygg og ombygging av sykehjemsplasser og omsorgsboliger

250

761

67

Dag- og aktivitetstilbud, demente, stimuleringstilskudd

50

Profilsum

300

Trygg oppvekst og utdanning

221

1

Prøveprosjekt med en ansatt på en grunnskole i hvert fylke som har oppfølging for hjem/skole samarbeid. Administreres av FUG.

14

225

72

Støtte til nettstedet "NeverAgain"

0,3

226

21

Introduksjonsår for nye lærere. Forsøksordning

12,5

226

21

Tiltakspost for å begrense frafallet i videregående opplæring. Forsøksordning

15

226

21

Kvalitetsutvikling i ungdomsskolen

35

228

76

MS Gann

5

228

76

MS Sjøkurs

2

231

21

Kompetanseutvikling i barnehagene og rekruttering av førskolelærere.

10

231

65

Likeverdig behandling av private og offentlige barnehager

100

253

70

Ny folkehøgskole Kristiansand

2

253

70

Ny folkehøgskole Valle

2

253

71

Utvikling av målrettede tiltak på folkehøgskolene for å fange opp hjelpe de som dropper ut av videregående opplæring tilbake til studiene.

2,5

270

74

Rette opp tidligere kutt på studentbarnehager

5

271

50

Basisfinansiering Universitet, dekke opp manglende kompensasjon for lønns- og pensjonskostnader

68

271

52

Forskningsfinansiering Ui S

5

271

52

Forskningsfinansiering UiA

5

272

50

Basisfinansiering Statlige vit. høgskoler, dekke opp manglende kompensasjon for lønns- og pensjonskostnader

5,5

272

70

Basisfinansiering Private vit. Høgskoler, dekke opp manglende kompensasjon for lønns- og pensjonskostnader

1,5

275

50

Basisfinansiering statlige høgskoler, dekke opp manglende kompensasjon for lønns- og pensjonskostnader

47

275

50

15 studieplasser HiÅ, ingeniørfag, produkt- og systemdesign

2,1

275

70

Basisfinansiering private høgskoler, dekke opp manglende kompensasjon for lønns- og pensjonskostnader

3

400

1

Startbevilgning magasinet "Redde små"

0,5

400

1

Stine Sofies stiftelse

1

440

1

Styrking politi

40

440

1

Styrke Romerike politidistrikt pga Gardermoen

7

441

1

Styrking politi, Oslo politidistrikt

10

572

65

Oslo - barnevern

10

719

21

Folkehelse, helsestasjons- og skolehelsetjenesten (HPV-midler)

55

719

72

Forebygging av uønskede svangerskap, Stiftelsen Amathea

2,5

732

72

Psykisk helse, Stud.samsk. Agder

0,5

732

72

Psykisk helse, Stud.samsk. Oslo og Akershus

1

732

73

Psykisk helse, Stud.samsk.Stavanger

0,5

842

1

Driftsutgifter familievern, nødvendig styrking

10

842

70

Kirkens familievern, nødvendig styrking

10

2410

71

Støtte stipend ikke-vestlige land + Freshmannåret USA

3

Profilsum

493,4

Omprioriteringer trygg oppvekst

710

21

HPV vaksine - ompr. Til folkehelse, helsestsjon- og skolehelsetjeneste

-55

-55

Frivillighet, kultur og kirke

225

71

Rette opp kutt kulturskolene

1

228

70

Friskoler er i en kritisk situasjon grunnet manglende kompensasjon for lønn- og pensjonskostnader - Grunnskoler

25

228

71

Friskoler er i en kritisk situasjon grunnet manglende kompensasjon for lønn- og pensjonskostnader - Videregående skoler

28

228

72

Friskoler er i en kritisk situasjon grunnet manglende kompensasjon for lønn- og pensjonskostnader - 6A skoler

5

228

73

Friskoler er i en kritisk situasjon grunnet manglende kompensasjon for lønn- og pensjonskostnader - Grunnskoler i utlandet

1,6

228

74

Friskoler er i en kritisk situasjon grunnet manglende kompensasjon for lønn- og pensjonskostnader - Videregående skoler i utlandet

0,4

228

75

Friskoler er i en kritisk situasjon grunnet manglende kompensasjon for lønn- og pensjonskostnader - Skoler for funksjonshemmede

3,8

228

76

Friskoler er i en kritisk situasjon grunnet manglende kompensasjon for lønn- og pensjonskostnader - Andre private skoler

0,9

228

82 (ny)

Kapitaltilskudd

7,5

315

81

Tilskudd til idrettsanlegg

50

315

81

Trønderhallen Levanger

8

320

72

Lokale/regionale kulturbygg

50

320

72

Kystens Arv Rissa- ny båthall

10

320

78

Statlig andel felles overordnet organisasjon i Teater og konserthuset Kilden for Agder Teater, Kristiansand symfoniorkester og Opera Sør

1

324

73

Oscarsborg operaen

3

340

72

Kirkelig virksomhet i kommunene, rette opp kutt 2009

5

341

1

Prestestillinger

15

Profilsum

215,2

SUM UTGIFTER

1987,7

Tiltak overfor næringslivet

5700

72

50 % reduksjon arbeidsgiveravgift ny lærlinger fra 1.7.2009

45

5501

72

Økte beløpsgrenser Skattefunn mm

0

5700

72

Gå fra 6 til 4 terminer for arbeidsgiveravgift (utsette avgiftsinnbetaling) fra 1.7.2009, renteeffekt

130

5501

72

Fjerne beløpsgrense tilbakeføring av underskudd, renteeffekt

750

Sum profil

925

Miljø

5546

70

Omlegging av deponiavgifter i tråd med SFT forslag fra 1.9.2009

20

5536

71

Miljøbilpremie 25 000 kr nye biler Co2 utslipp under 120 g/km fra 1.9.2009

75

5501

72

Startavskrivning "grønne investeringer" 7,5 %

-

Sum profil

95

Profilområde

Kap.

Post

Beskrivelse

Beløp

Frivillighet

5501

72

Øke gavefradrag til 18000 kr

20

5501

72

Øke lønnsoppgaveplikt frivillige org til 8000 kr

4

5700

72

Øke arb.avg.plikt frivillige org til 50000 / 500000

8

Sum profil

32

SUM

1052

Komiteens medlem fra Venstre mener at Regjeringens forslag til revidert budsjett nettopp framstår som en ren teknisk revisjon av det vedtatte budsjettet. Når Regjeringen og regjeringspartiene svinger seg til de store retoriske høyder om de store forskjellene mellom Regjeringens og opposisjonens politiske retning, kan det umulig være denne innstilling det refereres til.

Dette medlem etterlyser en kurs som satser mer på framtiden: På forskning, utdanning og stimulanser til mer klima- og miljøvennlig adferd. Ikke minst savner Venstre tiltak som er målrettet mot den del av norsk næringsliv som sliter, og som vi er helt avhengig av at lykkes i framtiden. På alle disse områdene leverer Regjeringen og regjeringspartiene i beste fall svært svakt – og har gjort det i hele regjeringsperioden.

Etter dette medlems syn preges hele denne regjeringsperioden av et totalt fravær av framtidsrettet satsing. Dette gjelder spesielt på områder som er viktig for dette medlem og Venstre: Nyskaping og forskning, miljø- og klimavennlig omlegging av samfunnet og målrettede tiltak for å gjøre flest mulig i stand til å utvikle seg og ta vare på seg selv. Dersom Regjeringen og regjeringspartiene hadde brukt et like stort engasjement og like mye politisk energi i å utvikle det nye næringslivet vi er avhengig av i framtiden, som de har brukt til interne forhold når det gjelder det statlige eierskapet i Aker, Hydro og Statoil, hadde vi stått mye bedre rustet til å møte på den internasjonale finanskrise og framtiden.

Dette medlem mener det er bra at Regjeringen bevilger mer penger til flere studieplasser, men så lenge UH-sektoren fortsatt er underfinansiert og sliter med Regjeringens vedvarende hvileskjær er konsekvensene for sektoren kutt i utgifter og dermed færre studieplasser og dårligere undervisning og mindre forskning. Dette medlem foreslår derfor å bevilge 700 mill. kroner mer til høyere utdanning og forskning. Dette går både til å styrke basisfinansieringen, men også til å øke den næringsrettede forskning og klima- og energiforskning.

Dette medlem er skuffet over at Regjeringen heller ikke benytter denne anledningen til å oppfylle klimaforliket og/eller satse målrettet på det klimavennlige næringslivet vi skal leve av i framtiden. Dette medlem er spesielt skuffet over at tiltak for å styrke investeringer i fornybar energi fortsatt er utsatt på ubestemt tid. Resultatet vil bli fortsatt kø av gode prosjekter som ikke blir realisert. Regjeringen har lovet en nasjonal strategi for marin energiproduksjon. Når ikke denne kommer i RNB, er det et signal om at hele strategien i beste fall ligger nedlåst i en skuff i departementet. Også den lovede offensive CO2-rensingen på Kårstø er nå skjøvet langt ut i det blå. Rensing fra dag én, er en av denne Regjeringens største løftebrudd.

Selv om Regjeringen har 100 mrd. kroner mer til disposisjon i år enn det regjeringen Bondevik II hadde i 2005, klarer ikke Regjeringen det som ifølge finansminister Kristin Halvorsen kunne gjøres med et pennestrøk: Utrydde fattigdom. I beste fall har Regjeringen klart å bevilge noen 100-lapper ekstra til de fattigste. Det hjelper lite for dem med lavest inntekt og størst problemer. Dette medlem viser spesielt til situasjonen i eldreomsorgen, noe som de ifølge statsminister Jens Stoltenberg "skulle skinne av, før det har ble gitt en krone i skattelette". Dette medlem konstaterer at det er stadig flere mennesker som opplever problemer i eldreomsorgen og at køene for å få sykehjemsplasser vokser, mens skatteletten for fagforeningsfradrag nesten har blitt fordoblet under denne regjering. Dette medlem vil gå motsatt vei og foreslår i denne innstilling en storstilt satsing på sykehjemsplasser med over 600 mill. kroner i påplusninger innenfor de samme økonomiske rammene som Regjeringen.

I Venstres alternative forslag til Revidert nasjonalbudsjett for 2009 prioriterer dette medlem å bruke om lag 1 mrd. kroner mer på skole, utdanning og forskning, om lag 650 mill. kroner mer på helse, familie og fattigdomsbekjempelse, om lag 120 mill. kroner mer til tiltak rettet mot norsk næringsliv i tillegg til en del målrettede skatte- og avgiftsforslag. Det foreslås videre et skatteskifte fra rød til grønn beskatning på rundt 700 mill. kroner, med netto skattelette på 390 mill. kroner, økte utgifter/omfordeling på rundt 1,9 mrd. kroner og kutt/inndekning på om lag 2,3 mrd. kroner, slik at det i Venstres opplegg blir det samme forbruk av oljepenger som i Regjeringens opplegg.

Dette medlem viser til tabellen under for de konkrete endringsforslag og omtale/begrunnelse i de ulike kapitler som følger i denne innstilling.

Venstres alternativ, Revidert nasjonalbudsjett 2009

Kap./post

Område

Bokført Mill. kroner

Påplusninger

Flere

Basisfinansiering UH-sektoren

325,0

(271.50

Basisfinansiering statlige universiteter

186,5)

(272.50

Basisfinansiering statlige vitenskaplige høyskoler

14,0)

(272.70

Basisfinansiering private vitenskaplige høyskoler

4,0)

(275.50

Basisfinansiering statlige høyskoler

112,5)

(275.70

Basisfinansiering private høyskoler

8,0)

Flere

Stipendiat (250), post-doc (50) og nærings-phd (50)

86,5

(271.52

Forskningsfinansiering statlige universiteter

45,7)

(272.52

Forskningsfinansiering statlige vitenskaplige høyskoler

3,5)

(272.72

Forskningsfinansiering private vitenskaplige høyskoler

1,0)

(275.52

Forskningsfinansiering statlige høyskoler

27,6)

(275.72

Forskningsfinansiering private høyskoler

2,0)

(285.52

Norges Forskningsråd, forskningsformål (phd)

6,7)

281.01

Etterslep UH-sektoren

50,0

285.52

Frie prosjektmidler/stipendiater NFR

25,0

285.52

Kilmaforskning, NFR

75,0

920.50

Næringsrettet forskning/Brukerstyrt Innovasjonsarena

75,0

920.50

FOU-kontrakter, Innovasjon Norge

25,0

Flere

Tilskudd til ulønnet forskningsinnsats SkatteFUNN

36,6

(928.71

Tilskudd til ulønnet forskningsinnsats SkatteFUNN

30,0)

3928.70

Tilbakeføring av tilskudd til ulønnet innsats

(-) 6,6)

Sum forskning

698,1

226.21

Tiltak mot frafall i skolen

40,0

226.22 (Ny)

Rekruttering og kompetanse, lærere

150,0

228.76

Skoleskipene MS Gann og MS Sjøkurs

7,0

231.52 (Ny)

Tiltak for økt kvalitet i barnehager

50,0

2410.71

Freshmannår mv

3,0

Sum skole/barnehage

250,0

852.70

Økt adopsjonsstøtte, 1G

16,0

854.21

Styrking av barnevernet (Tilsyn og ettervern)

10,0

2530.70

Generell rett til pappapermisjon

10,0

Sum barn/familie

36,0

440.24 (ny)

Opprette egen enhet for identifisering av papirløse asylsøkere

10,0

440.01

Mer synlig politi

10,0

441.01

Oslo-politiet (sommervikarer)

10,0

690.01

Elektronisk saksbehandling UDI

10,0

Flere

500 flere kvoteflyktninger

49,7

(650.01

IMDi, drift

3,2)

(651.60

Integreringstilskudd

69,6)

(653.60

Opplæring i norsk og samfunnskunnskap

6,9)

(690.01

UDI, drift

2,1)

(690.73

Gjenbosetting – støttetiltak

2,7)

(690.75

Reiseutgifter for flyktninger til og fra utlandet

3,0)

(3651.01

ODA-godkjente utgifter, integreringstilskudd

32,2)

(3690.03

ODA-godkjente utgifter, reiseutgifter

2,9)

(3690.06

ODA-godkjente utgifter, gjenbosetting

2,7)

651.62

Kommunale innvandrertiltak

5,0

651.71

Integr.tiltak frivillige organisasjoner (Røde Kors flyktnguide)

5,0

856.01

Enslige mindreårige asylsøkere

5,0

Sum justis/utlending/asyl/flyktninger

104,7

586.64

Flere sykehjemsplasser

626,4

Sum helse/fattigdom/sosial

626,4

634.76

Tiltak for å styrke bedriftsinternt opplæring

50,0

2541.70

Mer fleksible permitteringsordninger (20 prosent)

50,0

2421.50

Innovasjon Møbel

10,0

1020.01

Utredning av nasjonale torskefjorder

4,0

Flere

Bedre sosiale rettigheter for selvstendig næringsdrivende

11,9

(2650.71

Sykepenger selvstendig næringsdrivende

6,5)

(2650.72

Omsorgs- og pleiepenger ved barns sykdom

5,4)

Sum tiltak næringsliv (i tillegg til skatte- og forskningstiltak)

125,9

1320.72

Opprettholde flyfergetilbudet i Møre og Romsdal

2,0

1330.71

Prøveprosjekt med TT-ordning for funksjonshemmede

15,0

1350.23

Bratsbergbanen

6,0

1427.31

Friluftsformål

10,0

1429.72

Kulturminnevern

10,0

1825.71

Statlig bidrag til MET-senter på Karmøy

30,0

Sum samferdsel og miljø/energi

73,0

Flere

Omfordeling bistand

30,0

(151.72

Bistand til Afghanistan (reversering av kutt)

16,8)

(161.70

Næringsutvikling (reversering av kutt)

3,0)

(168.70

Kvinner og likestilling (reversering av kutt)

9,0)

(169.71

Andre helse- og aidstiltak (delvis reversering av kutt)

1,2)

1570.01

Datatilsynet (oppfølging av personvernrapporten)

5,0

Sum annet

35,0

TOTALT PÅPLUSNINGER

1 949,1

Skatter og avgifter

5501.70

Reversere skatteøkning for næringseiendom

- 320,0

5501.70

Gjeninnføre 80 pst.-regelen

- 420,0

5506.70

Reversere skjerpet arveavgift ved generasjonsskifte

- 60,0

5501.72

Innføre rett til minstefradrag for selvst. næringsdrivende

- 50,0

5501.72

Økte avskrivningssatser med 5 pst i saldogruppe D

- 230,0

5501.72

Startavskriving for grønne investeringer

-0,0

5501.72

Styrking av SkatteFUNN-ordningen (beløpsgrenser mv)

- 0,0

5501.72

Økte BSU-grenser 200.000,-

- 45,0

Flere

Heve lønnsoppgaveplikt for frivillige org til 8.000,-

- 4,0

(5501.72

Fellesskatt

- 3,2)

(5700.71

Trygdeavgift

- 0,8)

5700.72

Fjerne arbeidsgiveravgift for nye lærlinger fra 1.7.

- 90,0

5536.71

Tilskudd til kjøp av el-bil 20.000,-

- 4,2

5501.72

Halvering av fradrag for fagforeningskontingent fra 1.7.

150,0

5531.70

Økt tobakksavgift, 5 pst

80,0

5536.77

Økt autodieselavgift, 10 øre literen

140,0

5542.70

Økt grunnavgift på fyringsolje, 10 øre literen

55,0

5543.70

Økt CO2-avgift mineralske produkter, 15 øre literen

409,0

Sum skatter og avgifter (netto skattelette)

- 389,2

Inndekning

163.71

ILO (bistand)

- 30,0

226.21

Ikke forsøk med heldagsskole

- 6,0

Flere

Prisjustering av makspris i barnehager

- 201,0

(231.60

Driftstilskudd til barnehager

-164,5)

(231.61

Investeringstilskudd, barnehager

- 11,0)

(231.64

Tilskudd til midlertidige lokaler

- 4,0)

(231.65

Skjønnsmidler barnehager

-34,5)

(844.70

Kontantstøtte

+ 13,0)

430.01

Avvikle forsøk med elektronisk soning

- 20,0

440.01

DNA-register

- 20,0

551.60

Tilskudd til fylkeskommuner for regional utvikling

- 30,0

551.60

Særskilte omstillingsmidler til Høyanger kommune

- 30,0

552.72

Småsamfunn

- 20,0

571.60

Avvikling av ordning med frukt og grønt i ungdomsskolen

- 95,0

Flere

Ikke innføre 2 timers økt fysisk aktivitet i barneskolen

- 48,5

(228.70

Private grunnskoler

- 0,8)

(571.60

Rammetilskudd til kommuner, innbyggertilskudd

- 47,7)

572.60

Reduksjon i lærlingetilskudd

- 125,0

909.73

Avvikle nettolønnsordningen

- 603,0

1150.50

Reduksjon i tilskudd til skogsbilveier og granplanting

- 40,0

1370.70

Kjøp av "ulønnsomme post- og banktjenester

- 200,0

1522.45

Utskifting av dørlåser mv i regjeringskvartalet

- 14,0

1638.21

Mindre kjøp av klimakvoter

- 150,0

1810.21

Kutt i seismiske undersøkelser i Nordland VII og Troms II

- 100,0

2309.01

Moderniserings- og strukturtiltak (momsnøytrale innkjøp)

- 150,0

2309.01

Ostehøvelkutt i departementene

- 150,0

2309.01

Avvikle eksportstøtte til osteproduksjon

- 104,0

2421.73

Tilskudd til innkjøpskonsortium for kjøp av kraft

- 40,0

2751.70

Redusert apotekavanse med 1 prosentpoeng

- 23,0

2445.24

Opprettholde resultatkrav, Statsbygg

- 139,2

Sum inndekning

2 338,7

TOTALT (mindre bruk av oljepenger i forhold til Regjeringen)

- 0,4

ANNET (fondsavsetning, lånetransaksjoner mv.)

286.95

Utvide forskningsfondet

28 000,0

950.90

Ikke gi lån til Entra Eiendom

- 1 000,0

1811.96

Aksjekjøp i StatoilHydro ASA

- 2 162,0

Sum annet ("under streken")

24 838,0