Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at dette er en revisjon av budsjettet for 2009. Disse
medlemmer har derfor primært foretatt justeringer fremfor
å fremme omfattende forslag som naturlig hører hjemme i ordinær
budsjettbehandling. I tillegg har disse medlemmer fremlagt
enkelte forslag i forbindelse med revisjonen som anses som påkrevd
og nødvendige, spesielt i den situasjonen man nå befinner seg i
med sterkt voksende arbeidsledighet.
Disse medlemmer vil i forbindelse
med Stortingets behandling av Revidert nasjonalbudsjett 2009 fremsette
følgende budsjettendringer:
Forslag til Revidert nasjonalbudsjett 2009 Fremskrittspartiet
| Endringer ifht.
Regjeringen: (mill. kr) |
Økte
foreslåtte offentlige bevilgninger | | |
| | |
Økt
offentlig forbruk i budsjettrammene (FrP) | | 8 131 |
Reduserte
offentlige inntekter (FrP) | | 6 846 |
Reduksjon
i økte oljeinntekter/skatteinntekter med FrP | | 14 977 |
| | |
Overføring til
Statens pensjonsfond (Oljefondet) Regjeringen i 2009 | | 143 800 |
Overføring til
Statens pensjonsfond (Oljefondet) FrP i 2009 | | 128 823 |
| | |
Reduserte/økte
offentlige utgifter | | |
Statsforvaltning
Ramme 1 | | 0 |
Familie/forbruker
Ramme 2 | | 20 |
Kultur
Ramme 3 | | 0 |
Utenriks
Ramme 4 | | 10 |
| | |
Justis
Ramme 5 | | |
Politiet | 111 | |
Oslopolitiet | 23 | |
Utbedre IKT-system
i politietaten | 1 | |
| | 135 |
Kommunal/innvandring
Ramme 6 | | |
Rentekompensasjon
- skole og svømmeanlegg | 263 | |
Rentekompensasjon
- kirkebygg | 32 | |
| | 294 |
Arbeid/sosial/dagpenger
Ramme 7 | | |
Rullerende permittering
settes til 20 pst. fra 1. juli 2009 | 50 | |
Redusere lønnsplikt
for arbeidsgivere til 3 dager fra 1. juli 2009 | 14 | |
Annet | 15 | |
| | 79 |
| | |
Forsvar
Ramme 8 | | 35 |
| | |
Næring
Ramme 9, 10, 11 | | |
Innovasjon Norge | 75 | |
Annet | 56 | |
| | 131 |
| | |
Energi
Ramme 12 | | -320 |
Miljø Ramme
13 | | 0 |
Kontroll
Ramme 14 | | 0 |
| | |
Helse
Ramme 15 | | |
Rusmiddeltiltak,
kjøp av opptrening og helsetjenester | 100 | |
Regionale helseforetak | 1 600 | |
Psykisk helse | 100 | |
Tiltak mot diabetes | 31 | |
Tester for Borreliainfeksjon | 1 | |
| | 1 832 |
Kunnskap
Ramme 16 | | |
Skolemat i grunnskolen | 80 | |
Universiteter
og høyskoler | 590 | |
Brukerstyrt forskning | 160 | |
Annet | 49 | |
| | 871 |
Transport
Ramme 17 | | |
Vedlikehold og
oppgradering av fylkesveinett | 1 500 | |
Vedlikehold av
stam- og riksveier | 1 000 | |
Styrking av TT-ordningen | 125 | |
Kjøp av riksveifergetjenester | 15 | |
| | 2 640 |
Rammetilskudd
kommuner Ramme 18 | | |
Styrking av eldreomsorgen
(øremerket) | 1 000 | |
Styrking av grunnopplæringen
(øremerket) | 600 | |
Innbyggertilskudd,
skjønnstilskudd | -941 | |
| | 659 |
Tilfeldige
utgifter og inntekter Ramme 19 | | |
Sikring av økt
lønn i kvinnedominerte lavtlønnsyrker | 1 500 | |
| | 1 500 |
Finans
Ramme 21 | | |
Momskompensasjon
fra 1. oktober 2009, overgangsordning for frivillig sektor | 250 | |
Annet | -5 | |
| | 245 |
Sum økning
offentlige utgifter | | 8 131 |
| | |
Redusere
statens inntekter | | |
Reversere
Regjeringens skjerpelser | | |
Skatte-
og avgiftslettelser | | |
Minstefradraget
på inntekt og pensjon heves | 4 955 | |
Redusert arbeidsgiveravgift
for seniorer | 700 | |
Fjerne arb.giv.avg
for lærlinger | 350 | |
Skattefradrag
for oppussing og ENØK-tiltak i hjemmet | 320 | |
Øke skattemessig avskr.sats
i saldogr. e) til 20 pst. | 20 | |
Forbedre SkatteFUNN | 30 | |
Fjerne arveavgiften
fra 1. juli 2009 | 60 | |
Nedbygging av
tollbarrierer | 69 | |
Fjerning av grunnavgiften
for engangsemballasje, ihht. ESA-avgjørelse,
fra 1. juli 2009 | 290 | |
Redusert forbrenningsavgift
ved produksjon av energi | 40 | |
Andre skatte- og avgiftslettelser | 12 | |
Sum skatte-/avgiftslettelser
Ramme 23 | | 6 846 |
| | |
Poster
uten resultatvirkning ("under streken") Ramme 0 | | |
Ikke og lån til
Entra Eiendom | -1 000 | |
Aksjekapital Avinor | 100 | |
SIVA SF, presåkornfond | 300 | |
Sum | | -600 |
Disse medlemmer viser for øvrig
til sine merknader og forslag i denne innstilling, samt i Innst.
S. nr. 355 (2008–2009) og Innst. O. nr. 125 (2008–2009).
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
er nødvendig med nye tiltak for å trygge jobbene og skape optimisme.
Den økonomiske krisen rammer norsk økonomi og arbeidsplasser. For første
gang på 20 år opplever Norge resesjon ved at fastlands-BNP faller.
Arbeidsledigheten vokser nå raskere enn noen gang. Hver dag går
om lag 30 bedrifter konkurs, og ifølge Nav vil 5000 miste jobben
hver måned i tiden som kommer. Disse medlemmer mener
det er viktig å unngå at arbeidsledigheten biter seg fast. Det er derfor
nødvendig med nye tiltak for å dempe veksten i ledigheten. Samtidig
vil disse medlemmer understreke at nye tiltak må
bidra til at Norge kommer styrket ut av krisen. Norge må styrke
sin konkurranseevne og legge til rette for lønnsomme og fremtidsrettede
arbeidsplasser.
Disse medlemmer viser til at
Høyre har støttet de tiltakspakkene Regjeringen har foreslått. Etter
Høyres oppfatning treffer ikke forslagene de små og mellomstore
bedriftene. Det skyldes primært regjeringen Stoltenbergs dogmatiske motstand
mot skatte- og avgiftslettelser. Forslagene bidrar heller ikke til
å styrke fremtidens arbeidsplasser fordi Regjeringen viderefører hvileskjær
og manglende prioritering av høyere utdanning og forskning. Høyres
forslag knytter seg derfor primært til kunnskap/forskning og lavere
skatter og avgifter.
Disse medlemmer viser til at
Høyres forslag i Revidert nasjonalbudsjett 2009 vil bidra til å redusere
bedriftenes kostnader og til økt satsing på kunnskap og forskning:
Disse medlemmer viser til at
Høyre i Revidert nasjonalbudsjett omprioriterer om lag 10 mrd. kroner.
Av dette utgjør netto skatte- og avgiftslettelser om lag 8 mrd.
kroner. I tillegg reduserer Høyre andre utgifter med om lag 3,2 mrd.
kroner. Det betyr at Høyre i forbindelse med RNB bruker om lag 6,2
mrd. kroner mer fra Pensjonsfondet.
I de gode tidene fra 2005 til 2008, har Høyre hvert
eneste år prioritert en noe lavere oljepengebruk og en høyere avsetning
til Pensjonsfondet enn Regjeringen. Disse medlemmer viser
til fleksibiliteten som ligger i forskriften om innfasingen av oljepenger
i norsk økonomi. Det er slik at i gode tider bør det benyttes under
4 pst. av Pensjonsfondet og i dårligere tider kan det brukes mer
enn 4 pst. av fondet. Den ekstra sparingen Høyre stod for i de gode
årene, gjør det nå helt legitimt å benytte midlertidige skattetiltak
i en svært krevende periode for små og store bedrifter i hele landet.
Det er også viktig å bruke flere virkemidler når rentenedgangen
ikke bidrar raskt nok for bedriftene og lånetilgangen er begrenset.
Renten har også blitt så lav at det trolig er lite å hente ved å
sette den ytterligere ned. Når de svake utsiktene snur til det bedre,
er det viktig å komme tilbake til den langsiktige banen for oljepengebruk.
Disse medlemmer vil peke på at
tiltakene Høyre legger frem vil bety høyere sysselsetting, lavere
ledighet og i neste runde høyere skatteinngang kombinert med lavere
dagpengeutbetalinger.
Disse medlemmer vil videre peke
på at Høyre hvert eneste år har klart å prioritere å investere i fremtidens
velferd. Vi har satset mer enn Regjeringen på kunnskap, forskning
og samferdsel. Den sittende regjeringen har økt offentlige utgifter
hvert eneste år uten å prioritere disse områdene tilstrekkelig.
Dermed er bedrifters konkurranseevne blitt forverret gjennom hele perioden
og det skyldes også de rød-grønne skatteøkningene på over 10 mrd.
kroner for bedrifts-Norge.
Disse medlemmer vil trygge jobbene
og bruker flere virkemidler i en mer balansert pakke enn Regjeringen. Disse
medlemmer er opptatt av privat verdiskaping. Høyres forslag
til en reduksjon i arbeidsgiveravgiften og andre skattetiltak i
Revidert budsjett vil ha en god effekt for rundt 1 million jobber
i hele landet. Det er viktig at det finnes konkurransedyktige bedrifter som
kan ansette folk som mister jobben i andre bedrifter som ikke klarer
seg. Disse medlemmer mener Regjeringen har et ensidig
fokus på at offentlig sektor skal overta sysselsettingen fremover.
For Høyre er det viktig at private investeringer ikke fortrenges
av stor offentlig ekspansjon i hele økonomien på sikt.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener at
investeringer i kunnskap og forskning er den mest avgjørende satsingen
som kan gjøres for å få Norge styrket ut av krisen. Disse
medlemmer mener det er uforståelig at Regjeringen både har
latt være å satse på kunnskap og forskning i de historisk gode tidene
vi har lagt bak oss, og samtidig lar være å gjøre en slik satsing
når behovet for mer kompetanse framover er tydelig. Med økte skatteinntekter
og økt bruk av penger fra Pensjonsfondet har regjeringen Stoltenberg
II hatt et betydelig større handlingsrom og mange milliarder mer
til fordeling i inneværende periode enn regjeringen Bondevik II
hadde i forrige periode. Likevel viser tall fra Statistisk sentralbyrå
at utdanningsområdet taper i de årlige budsjettene. Hvert år siden
2005 har utdanning og forskning fått en mindre andel av de offentlige utgiftene,
og pengestrømmen til sektoren tilsvarer en stadig mindre andel av
bruttonasjonalproduktet. Mens regjeringen Bondevik II fulgte opp
intensjonen med handlingsregelen om at avkastningen fra petroleumsinntektene
skal brukes til blant annet forskning og utvikling, har dagens regjering
bare brukt en liten andel til dette formålet.
Søkningen til universiteter og høyskoler økte med
12,6 pst. fra i fjor til i år, og behovet for styrkede basisbevilgninger
til institusjonene er stort. Universiteter og høyskoler sliter fortsatt med
konsekvensene av Regjeringens kutt på nær 300 mill. kroner i 2007-budsjettet.
Det har gått, og går, ut over studietilbud, studiekvalitet, forskning,
ansettelser og langsiktige satsinger. Disse medlemmer mener
det er avgjørende at institusjonene må kunne gi et godt faglig tilbud til
en økende studentmasse, og samtidig får mulighet til å styrke studiekvaliteten,
gjøre ansettelser og drive forskning.
Disse medlemmer ser det som avgjørende
å satse på forskning gjennom å styrke Brukerstyrt Innovasjonsarena
(BIA) og Skattefunn og øke antallet post. doc.-stillinger.
Disse medlemmer viser til at
mange av de som mister jobben i forbindelse med nedskjæringer og
omstillinger har svake grunnleggende ferdigheter og svak kompetanse, og
mange av dem har ikke fullført videregående opplæring. Høyre har
ved flere anledninger fremmet konkrete forslag i Stortinget om å bekjempe
frafall i videregående opplæring, styrke voksnes grunnleggende ferdigheter
og satse på bedriftsintern opplæring, og disse medlemmer vil
i denne sammenheng vise til Dokument nr. 8:10 (2005–2006), Dokument
nr. 8:55 (2006–2007), Dokument nr. 8:104 (2008–2009) og Dokument
nr. 8:106 (2008–2009).
Disse medlemmer fremmer forslag
om styrking av følgende områder:
Basisbevilgninger
universiteter og høyskoler
Brukerstyrt forskning
Opprettelse av flere post. doc.-stillinger
Justering av satser i Skattefunn og innføring
av tilskudd til ulønnet forskningsinnsats
Fjerning av arbeidsgiveravgift på lærlinger
Andre tiltak mot frafall i videregående
opplæring
Støtte til bedriftsintern opplæring
Styrking av Program for basiskompetanse
i arbeidslivet
Bevilgninger til kommunene for å drive
bedre opplæring i grunnleggende ferdigheter for voksne
Sommerskole
Styrking av prestetjenesten
Disse medlemmer viser for øvrig
til våre konkrete bevilgninger og inndekning i tabell nedenfor:
Kap. og post | Prioritering | Proveny |
Inndekning | Økning |
| SUM
prioritering | 3
193,5 | 9 449,1 |
| SKATT
OG AVGIFT | | 8 004,0 |
5700.72 | Midlertidig reduksjon
i arbeidsgiveravgift med 2,5 pst poeng i privat sektor fra 1. juli | | 5800 |
5501.72 | Øke minstefradrag
med 3500 kr for 2009 | | 800 |
5501.72/5506.70 | Reversere skatteøkninger
for bedriftene i 2009 | | 770 |
5501.72 | Bedre avskrivningsregler
for maskiner: 25 pst fra 1. juli | | 230 |
5506.70 | Fjerne arveavgiften
helt fra 1.juli | | 60 |
5536.71 | Miljøbil premie
med 25000 kr for de med under 120g/km i CO2 utslipp
fra 1. september | | 75 |
5700.72 | Fjerne arbeidsgiveravgift
lærlinger fra 1.august | | 240 |
5501.72 | Bedre Skattefunn-ordningen,
bl.a. økt beløpsgrense til 8 mill. kr | | 0 |
5521.70 | Fjerne mva på
batteriskifte i el biler fra 1.juli | | 2 |
5556.70 | Halvere produktavgift
for saftprodukter fra 1.juli | | 27 |
| | | |
| Arbeidsliv | | |
| Fattigdomspakke
(75 mill kr. I tillegg kommer inntektsgraderte barnehagepriser 50
mill kr): | | |
857.73 | Styrking av barn
og ungdomstiltak i store byene | | 30 |
634.70 | "Snu i døra" -
tiltak for å gi unge sosialhjelpsmottakere arbeidstrening | | 15 |
621.21 | På vei til egen
bolig | | 30 |
634.76 | Mer til bedriftsintern
opplæring | | 200 |
600.1 | NAV ombud | | 5 |
2541.70 | Mer fleksibel
permitteringsordning (20%) | | 50 |
| | | |
| Kunnskap og forskning | | |
257.21 | Program for Basiskompetanse
i arbeidslivet | | 80 |
271.50 | Basisbevilgning
Universiteter | | 293 |
271.52 | Post. doc.-stillinger
universiteter | | 20 |
272.50 | Basisbevilgning
Vitenskapelige høyskoler | | 12 |
272.70 | Basisbevilgning
Private vitenskapelige høyskoler | | 5 |
275.50 | Basisbevilgning
Høyskoler | | 104 |
275.70 | Basisbevilgning
Private høyskoler | | 6 |
285.52 | Post. doc.-stillinger
via NFR | | 20 |
225.77 | Sommerskole | | 5 |
571.69 ny | Lese, skrive –
og regneopplæring i kommunene | | 50 |
226.21 | Andre tiltak mot
frafall i skolen | | 25 |
928.71 ny | Styrke Skattefunn(ulønnet
forskningsinnsats) | | 30 |
3928.70 | Reversere Regjeringens
vedtak om ulønnet forskningsinnsats (Skattefunn) | | 6,6 |
341.01 | Prestestillinger | | 8 |
920.50 | Brukerstyrt Innovasjonsarena | | 150 |
228.76 | M/S Gann og M/S Sjøkurs | | 7 |
228.79 | Toppidrett (NTG
og Wang) | | 5 |
275.50 | Ingeniørstudier
i undervannsteknologi Høyskolen i Bergen | | 3 |
2410.71 | Freshman året
2,5 mill, 0,5 mill annet | | 3 |
225.71 | Tilskudd musikk
og kultur skolene | | 1 |
227.74 | Døveskole i Bergen | | 1,5 |
| | | |
| Kommune | | |
571.60 | Gradert barnehagepris,
øremerket | | 50 |
| | | |
| Miljø | | |
| Miljøbil premie
25.000 kr og økt vrakpant. Jf over. | | |
| | | |
| Samferdsel | | |
| Foreslår 3 nye
OPS prosjekter | | |
1330.71 | TT-tjenester | | 15 |
| | | |
| Justis | | |
440.01 | Økt bevilgning
til politiet, inkl. 12 mill kroner til biometriske passkiosker | | 62 |
441.1 | Oslo politiet | | 10 |
400.1 | Barnehus | | 3 |
| | | |
| Næring | | |
| Brukerstyrt Innovasjonsarena,
jf ovenfor. | | |
2421.50 | Innovasjon Møbel | | 10 |
| | | |
| Kultur / Familie | | |
231.60 | Private barnehager,
likebehandling | | 112 |
| | | |
| Finans | | |
1602.1 | Ekstrabevilgning
til Kredittilsynet | | 5 |
| | | |
| Utenriks | | |
161.70 | Næringsutvikling | | 3 |
162.70 | Overgangsbistand
(gap) | | 3 |
164.72 | Utvikling og nedrustning | | 1 |
169.71 | Andre helse- og
AIDS-tiltak | | 6 |
| | | |
| INNDEKNING | | |
5501.72 | Dynamisk effekt
høyere skatteinngang ved lavere arbeidsgiveravgift | 280 | |
2541.70 | Lavere dagpenger
ved ca 5000 færre ledige | 220 | |
909.73 | Reduksjon i nettolønnsordningen | 120 | |
231.60 | Økt barnhagepris
med 150 kr fra 1.august | 301,5 | |
5445.30 | Salg av eiendom | 100 | |
651.21 | Bosetting av flyktninger
mv – strammere asylpolitikk | 15 | |
651.60 | Integreringstilskudd
– strammere asylpolitikk | 40 | |
653.60 | Opplæring i norsk
og samfunnskunnskap – strammere
asylpolitikk | 25 | |
690.1 | Utlendingsdirektoratet
– strammere asylpolitikk | 75 | |
690.21 | Statlige mottak
– strammere asylpolitikk | 200 | |
690.22 | Tolk oversettelse
– strammere asylpolitikk | 20 | |
690.60 | Vertskommune tilskudd
– strammere asylpolitikk | 5 | |
856.1 | Barnevern asylsøkere
pga færre i mottak | 20 | |
572.60 | Kutt i rammetilskudd
fylkeskommune | 125 | |
1150.50 | Landbruk, Fondsavsetninger,
gå mot Regjeringens bevilgning i RNB | 150 | |
1150.73 | Landbruksavtalen,
pristilskudd | 75 | |
1150.74 | Landsbruksavtalen,
direkte tilskudd | 225 | |
2309.1 | Kutt i offentlig
administrasjon | 200 | |
2309.1 | Ymse - Mer effektiv
bygge- og eiendomspolitikk | 100 | |
2309.1 | Ymse- Innføre
nøytral moms i staten | 125 | |
571.60 | Omfordeling av
rødgrønn frukt | 114 | |
551.60 | Tilskudd fylkeskommuner
regional utvikling | 50 | |
552.72 | Nasjonale tiltak
regional utvikling | 50 | |
1370.70 | Mindre subsidier
av post og banktjenester som Regjeringen foreslår | 250 | |
932.70 | Gå imot Næringsfond
Vefsna og mot vern av vassdraget | 150 | |
153.78 | Redusere bistand
Latin-Amerika | 50 | |
163.71 | Humanitær bistand
og MR - fjerne øremerking av ILO-midler - innenfor posten: 17 millioner
for å dekke Regjeringens reduksjon | 13 | |
1618.01 | Adm knyttet til
arveavgiften, skatteetaten | 15 | |
5531.70 | Økt tobakksavgift med 5% | 80 | |
| Samlet inndekning | 3193,5 | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti vil stort sett gi Regjeringen honnør for håndteringen
av finanskrisen. Bankpakkene har vært målrettede og hensiktsmessige,
og tiltakspakken mot ledighet i januar kom sent, men godt, og sammenfalt
i stor grad med Kristelig Folkepartis tiltakspakke som ble fremmet
i alternativt statsbudsjett for 2009. Regjeringen har på andre områder
bevilget mye til mange gode formål. Regjeringen har da også hatt
mer penger til rådighet enn noen annen i norsk historie, hele 230
mrd. kroner mer enn forrige regjering. Dette medlem finner
grunn til å minne om at selv om Regjeringen har hatt rekordstore
budsjetter i inneværende stortingsperiode, er det mange utfordringer.
I løpet av stortingsperioden har vi fått økte helsekøer og økte
køer til rusbehandling. Det har blitt 10 000 flere fattige i løpet
av det første året under den sittende regjeringen, det er fortsatt
vekst i antall uføre som ekskluderes fra arbeidslivet, og økningen
i antall vindmøller er dessverre lik null.
Dette medlem finner mye bra i
dette reviderte budsjettet, som også denne gang har hatt romslige
rammer og som dermed har lettet arbeidet for Regjeringen. Dette
medlem er imidlertid skuffet over særlig tre forhold: Fattigdomssatsingen
er for svak, stimulansen til bedrifter og arbeidstakere som sliter
under finanskrisen kunne ha vært sterkere og satsingen på miljø
og klima er ikke tilstrekkelig i møte med de utfordringene vi står
overfor. Dette medlem viser til at Kristelig Folkeparti
i sitt alternative reviderte statsbudsjett vil forsterke innsatsen
særlig på disse områdene:
Kamp mot fattigdom: Dette
medlem vil styrke målrettede tiltak mot fattigdommen i Norge
med 182 mill. kroner utover Regjeringens forslag. Kristelig Folkeparti
vil blant annet ha 1 000 flere tiltaksplasser rettet mot dem som
har behov for varige tiltak, fordi vi mener det viktigste fattigdomstiltaket
er å sikre at flest mulig er i arbeid. Det er påfallende og skuffende
at Regjeringen i så liten grad vil satse ekstra på forebygging og bekjempelse
av fattigdom innenlands, selv når antall fattige stiger.
Sterkere satsing på bedriftene og arbeidsplassene: Dette
medlem er opptatt av å gi bedriftene rammevilkår som hjelper
dem gjennom de vanskelige økonomiske tidene og som bidrar til å
trygge arbeidsplassene over hele landet. Ledigheten vokser nå raskt,
og det er avgjørende at myndighetene gjør det som er mulig for at
arbeidsledigheten blir så lav som mulig. Dette medlem foreslår
derfor blant annet å halvere arbeidsgiveravgiften for nye lærlinger,
å gå fra to til fire måneders terminer for arbeidsgiveravgiften
(utsette avgiftsbetaling), å fjerne beløpsgrensen for skattefradrag
for tilbakeføring av underskudd og å øke rammene for Skattefunn.
Kamp mot klimaendringene: Dette
medlem viser til at klimautfordringen er reell, og at det
vil koste langt mer å vente med å treffe tiltak enn å handle nå. Dette
medlem foreslår derfor blant annet innføring av en miljøbilpremie
på 25 000 kroner for alle som kjøper bil med CO2-utslipp under 120
g/km, 500 mill. kroner ekstra til energifondet for ny, fornybar
energi, og økte bevilgninger på 100 mill. kroner direkte til styrking av
kollektivtrafikken i de områder av landet hvor dette er et godt
alternativ til privat bilbruk, særlig i forbindelse med reiser til/fra
jobb.
Sterkere satsing på frivillige organisasjoner: Dette
medlem frykter at mange utmerkede private, ideelle initiativ,
særlig innen rusomsorgen, nå står i fare for å måtte stenge på grunn
av manglende støtte fra Regjeringen, og vil styrke bevilgningene
til å utnytte den erfaring og kompetanse som disse institusjonene
besitter, til beste for deres brukere og for samfunnet. Dette medlem vil
også øke gavefradraget for gaver til frivillige organisasjoner til
18 000 kroner.
Samlet sett innebærer forslaget til Revidert
nasjonalbudsjett for 2009 som dette medlem legger
fram en oljepengebruk som øker det strukturelle budsjettunderskuddet
med om lag 3,1 mrd. kroner ut over Regjeringens forslag. Dette
medlem legger fram følgende endringsforslag i forhold til
Regjeringen, og viser til nærmere begrunnelse for de enkelte forslag
i Innst. S. nr. 355 (2008–2009) og Innst. O. nr. 125 (2008–2009):
Profilområde | Kap. | Post | Beskrivelse | Bokført beløp |
Tiltak overfor næringslivet | | | |
| 225 | 70 | Tilskudd til bedrifter
som tar inn lærlinger med
spesielle behov. Stimulere til at enda flere kan tas inn. | 2,5 | |
| 551 | 60 | planlegging/oppstart
av matinkubator/matpark i Lofoten | 3 | |
| 572 | 60 | Økt lærlingetilskudd
1000 kr | 19 | |
| 928 | 71 | Ulønnet forskningsinnsats,
Skattefunn | 30 | |
| 3928 | 70 | Ulønnet forskningsinnsats,
Skattefunn | 6,6 | |
| 2541 | 70 | Redusert krav
om permittering til 20 pst. for å beholde dagpenger | 50 | |
| | | Profilsum | | 111,1 |
| | | | |
Miljø og samferdsel | | | | |
| 1320 | 23 | Veivedlikehold | 100 | |
| 1320 | 23 | Opprustning av
"Glombergan" på rv 17 mellom Ørnes og Glomfjord | 4 | |
| 1320 | 30 | Belønningsordning
gang/sykkelveier | 100 | |
| 1350 | 23 | Tilskudd Bratsbergbanen | 6 | |
| 1350 | 30 | Økte investeringer
i krysningsspor, Nordlandsbanen | 25 | |
| 1427 | 30 | Tilskudd til offentlig
erverv av Ytre Tronderøya | 6 | |
| 1825 | 50 | Økt overføring
til energifondet | 500 | |
| | | Profilsum | | 741 |
Fattigdomsbekjempelse | | | |
| 213 | 65 | Forsøk med graderte
barnehagesatser | 10 | |
| 315 | 75 | Inkluderings-
og fattigdomstiltak i regi av frivillige org. | 4 | |
| 605 | 1 | Flere tiltaksplasser
- administrative ressurser NAV | 11 | |
| 634 | 76 | 1000 flere tiltaksplasser
- rettet mot personer med behov for langvarige tiltak | 50 | |
| 761 | 70 | Frivillig rusarbeid,
ideelle rusinstitusjoner | 20 | |
| 761 | 70 | Steigen omsorgssenter | 3 | |
| 761 | 70 | Senter for livsmestring,
Jølster | 3 | |
| 761 | 70 | Mottakssenter
for rusavhengige, Bergen | 5 | |
| 761 | 70 | Evangeliesentrene | 6 | |
| 854 | 71 | Tiltak for utsatte
barn og til oppfølging av barn i
fosterhjem. | 50 | |
| 855 | 1 | Styrke det statlige
barnevernet. | 10 | |
| 857 | 73 | Barne- og ungdomstiltak
i større bysamfunn | 10 | |
| | | Profilsum | | 182 |
| | | | |
Bedre alderdom | | | | |
| 586 | 64 | Nybygg og ombygging
av sykehjemsplasser og omsorgsboliger | 250 | |
| 761 | 67 | Dag- og aktivitetstilbud,
demente, stimuleringstilskudd | 50 | |
| | | Profilsum | | 300 |
| | | | | |
Trygg oppvekst og utdanning | | | |
| 221 | 1 | Prøveprosjekt
med en ansatt på en grunnskole i hvert fylke som har oppfølging
for hjem/skole
samarbeid. Administreres av FUG. | 14 | |
| 225 | 72 | Støtte til nettstedet
"NeverAgain" | 0,3 | |
| 226 | 21 | Introduksjonsår
for nye lærere. Forsøksordning | 12,5 | |
| 226 | 21 | Tiltakspost for
å begrense frafallet i videregående opplæring. Forsøksordning | 15 | |
| 226 | 21 | Kvalitetsutvikling
i ungdomsskolen | 35 | |
| 228 | 76 | MS Gann | 5 | |
| 228 | 76 | MS Sjøkurs | 2 | |
| 231 | 21 | Kompetanseutvikling
i barnehagene og rekruttering av førskolelærere. | 10 | |
| 231 | 65 | Likeverdig behandling
av private og offentlige
barnehager | 100 | |
| 253 | 70 | Ny folkehøgskole
Kristiansand | 2 | |
| 253 | 70 | Ny folkehøgskole
Valle | 2 | |
| 253 | 71 | Utvikling av målrettede
tiltak på folkehøgskolene for å fange opp hjelpe de som dropper
ut av videregående opplæring tilbake til studiene. | 2,5 | |
| 270 | 74 | Rette opp tidligere
kutt på studentbarnehager | 5 | |
| 271 | 50 | Basisfinansiering Universitet,
dekke opp manglende kompensasjon for lønns- og pensjonskostnader | 68 | |
| 271 | 52 | Forskningsfinansiering
Ui S | 5 | |
| 271 | 52 | Forskningsfinansiering
UiA | 5 | |
| 272 | 50 | Basisfinansiering
Statlige vit. høgskoler, dekke opp manglende kompensasjon for lønns-
og pensjonskostnader | 5,5 | |
| 272 | 70 | Basisfinansiering
Private vit. Høgskoler, dekke opp manglende kompensasjon for lønns-
og pensjonskostnader | 1,5 | |
| 275 | 50 | Basisfinansiering
statlige høgskoler, dekke opp manglende kompensasjon for lønns-
og pensjonskostnader | 47 | |
| 275 | 50 | 15 studieplasser
HiÅ, ingeniørfag, produkt- og
systemdesign | 2,1 | |
| 275 | 70 | Basisfinansiering
private høgskoler, dekke opp manglende kompensasjon for lønns- og
pensjonskostnader | 3 | |
| 400 | 1 | Startbevilgning
magasinet "Redde små" | 0,5 | |
| 400 | 1 | Stine Sofies stiftelse | 1 | |
| 440 | 1 | Styrking politi | 40 | |
| 440 | 1 | Styrke Romerike
politidistrikt pga Gardermoen | 7 | |
| 441 | 1 | Styrking politi,
Oslo politidistrikt | 10 | |
| 572 | 65 | Oslo - barnevern | 10 | |
| 719 | 21 | Folkehelse, helsestasjons-
og skolehelsetjenesten (HPV-midler) | 55 | |
| 719 | 72 | Forebygging av
uønskede svangerskap, Stiftelsen Amathea | 2,5 | |
| 732 | 72 | Psykisk helse,
Stud.samsk. Agder | 0,5 | |
| 732 | 72 | Psykisk helse,
Stud.samsk. Oslo og Akershus | 1 | |
| 732 | 73 | Psykisk helse,
Stud.samsk.Stavanger | 0,5 | |
| 842 | 1 | Driftsutgifter
familievern, nødvendig styrking | 10 | |
| 842 | 70 | Kirkens familievern,
nødvendig styrking | 10 | |
| 2410 | 71 | Støtte stipend
ikke-vestlige land + Freshmannåret USA | 3 | |
| | | Profilsum | | 493,4 |
| | |
Omprioriteringer trygg oppvekst | | |
| 710 | 21 | HPV vaksine -
ompr. Til folkehelse, helsestsjon- og skolehelsetjeneste | -55 | |
| | | | | -55 |
| | | | | |
Frivillighet, kultur og kirke | | | |
| 225 | 71 | Rette opp kutt
kulturskolene | 1 | |
| 228 | 70 | Friskoler er i
en kritisk situasjon grunnet manglende kompensasjon for lønn- og
pensjonskostnader - Grunnskoler | 25 | |
| 228 | 71 | Friskoler er i en kritisk situasjon
grunnet manglende kompensasjon for lønn- og pensjonskostnader -
Videregående skoler | 28 | |
| 228 | 72 | Friskoler er i
en kritisk situasjon grunnet manglende kompensasjon for lønn- og
pensjonskostnader - 6A skoler | 5 | |
| 228 | 73 | Friskoler er i
en kritisk situasjon grunnet manglende kompensasjon for lønn- og
pensjonskostnader - Grunnskoler i utlandet | 1,6 | |
| 228 | 74 | Friskoler er i
en kritisk situasjon grunnet manglende kompensasjon for lønn- og
pensjonskostnader - Videregående skoler i utlandet | 0,4 | |
| 228 | 75 | Friskoler er i
en kritisk situasjon grunnet manglende kompensasjon for lønn- og
pensjonskostnader - Skoler for funksjonshemmede | 3,8 | |
| 228 | 76 | Friskoler er i
en kritisk situasjon grunnet manglende kompensasjon for lønn- og
pensjonskostnader - Andre private skoler | 0,9 | |
| 228 | 82 (ny) | Kapitaltilskudd | 7,5 | |
| 315 | 81 | Tilskudd til idrettsanlegg | 50 | |
| 315 | 81 | Trønderhallen
Levanger | 8 | |
| 320 | 72 | Lokale/regionale
kulturbygg | 50 | |
| 320 | 72 | Kystens Arv Rissa-
ny båthall | 10 | |
| 320 | 78 | Statlig andel
felles overordnet organisasjon i Teater og konserthuset Kilden for
Agder Teater,
Kristiansand symfoniorkester og Opera Sør | 1 | |
| 324 | 73 | Oscarsborg operaen | 3 | |
| 340 | 72 | Kirkelig virksomhet
i kommunene, rette opp kutt 2009 | 5 | |
| 341 | 1 | Prestestillinger | 15 | |
| | | Profilsum | | 215,2 |
SUM UTGIFTER | | | 1987,7 | |
Tiltak overfor næringslivet | |
| 5700 | 72 | 50 % reduksjon
arbeidsgiveravgift ny lærlinger fra 1.7.2009 | 45 | |
| 5501 | 72 | Økte beløpsgrenser
Skattefunn mm | 0 | |
| 5700 | 72 | Gå fra 6 til 4
terminer for arbeidsgiveravgift (utsette avgiftsinnbetaling) fra
1.7.2009, renteeffekt | 130 | |
| 5501 | 72 | Fjerne beløpsgrense
tilbakeføring av underskudd, renteeffekt | 750 | |
| | | Sum
profil | | 925 |
Miljø | | | | | |
| 5546 | 70 | Omlegging av deponiavgifter
i tråd med SFT
forslag fra 1.9.2009 | 20 | |
| 5536 | 71 | Miljøbilpremie
25 000 kr nye biler Co2 utslipp under 120 g/km fra 1.9.2009 | 75 | |
| 5501 | 72 | Startavskrivning
"grønne investeringer" 7,5 % | - | |
| | | Sum profil | | 95 |
Profilområde | Kap. | Post | Beskrivelse | Beløp |
Frivillighet | | | | | |
| 5501 | 72 | Øke gavefradrag
til 18000 kr | 20 | |
| 5501 | 72 | Øke lønnsoppgaveplikt
frivillige org til 8000 kr | 4 | |
| 5700 | 72 | Øke arb.avg.plikt
frivillige org til 50000 / 500000 | 8 | |
| | | Sum profil | | 32 |
| | | SUM | 1052 | |
Komiteens medlem fra Venstre mener
at Regjeringens forslag til revidert budsjett nettopp framstår som
en ren teknisk revisjon av det vedtatte budsjettet. Når Regjeringen
og regjeringspartiene svinger seg til de store retoriske høyder om
de store forskjellene mellom Regjeringens og opposisjonens politiske
retning, kan det umulig være denne innstilling det refereres til.
Dette medlem etterlyser en kurs
som satser mer på framtiden: På forskning, utdanning og stimulanser
til mer klima- og miljøvennlig adferd. Ikke minst savner Venstre
tiltak som er målrettet mot den del av norsk næringsliv som sliter,
og som vi er helt avhengig av at lykkes i framtiden. På alle disse
områdene leverer Regjeringen og regjeringspartiene i beste fall svært
svakt – og har gjort det i hele regjeringsperioden.
Etter dette medlems syn preges
hele denne regjeringsperioden av et totalt fravær av framtidsrettet
satsing. Dette gjelder spesielt på områder som er viktig for dette
medlem og Venstre: Nyskaping og forskning, miljø- og klimavennlig omlegging
av samfunnet og målrettede tiltak for å gjøre flest mulig i stand
til å utvikle seg og ta vare på seg selv. Dersom Regjeringen og
regjeringspartiene hadde brukt et like stort engasjement og like
mye politisk energi i å utvikle det nye næringslivet vi er avhengig
av i framtiden, som de har brukt til interne forhold når det gjelder
det statlige eierskapet i Aker, Hydro og Statoil, hadde vi stått
mye bedre rustet til å møte på den internasjonale finanskrise og
framtiden.
Dette medlem mener det er bra
at Regjeringen bevilger mer penger til flere studieplasser, men så
lenge UH-sektoren fortsatt er underfinansiert og sliter med Regjeringens
vedvarende hvileskjær er konsekvensene for sektoren kutt i utgifter
og dermed færre studieplasser og dårligere undervisning og mindre
forskning. Dette medlem foreslår derfor å bevilge
700 mill. kroner mer til høyere utdanning og forskning. Dette går
både til å styrke basisfinansieringen, men også til å øke den næringsrettede
forskning og klima- og energiforskning.
Dette medlem er skuffet over
at Regjeringen heller ikke benytter denne anledningen til å oppfylle
klimaforliket og/eller satse målrettet på det klimavennlige næringslivet
vi skal leve av i framtiden. Dette medlem er spesielt
skuffet over at tiltak for å styrke investeringer i fornybar energi
fortsatt er utsatt på ubestemt tid. Resultatet vil bli fortsatt
kø av gode prosjekter som ikke blir realisert. Regjeringen har lovet
en nasjonal strategi for marin energiproduksjon. Når ikke denne
kommer i RNB, er det et signal om at hele strategien i beste fall
ligger nedlåst i en skuff i departementet. Også den lovede offensive
CO2-rensingen på Kårstø er nå skjøvet langt ut i det blå. Rensing
fra dag én, er en av denne Regjeringens største løftebrudd.
Selv om Regjeringen har 100 mrd. kroner mer
til disposisjon i år enn det regjeringen Bondevik II hadde i 2005,
klarer ikke Regjeringen det som ifølge finansminister Kristin Halvorsen
kunne gjøres med et pennestrøk: Utrydde fattigdom. I beste fall
har Regjeringen klart å bevilge noen 100-lapper ekstra til de fattigste.
Det hjelper lite for dem med lavest inntekt og størst problemer. Dette
medlem viser spesielt til situasjonen i eldreomsorgen, noe
som de ifølge statsminister Jens Stoltenberg "skulle skinne av,
før det har ble gitt en krone i skattelette". Dette medlem konstaterer
at det er stadig flere mennesker som opplever problemer i eldreomsorgen
og at køene for å få sykehjemsplasser vokser, mens skatteletten
for fagforeningsfradrag nesten har blitt fordoblet under denne regjering. Dette
medlem vil gå motsatt vei og foreslår i denne innstilling en
storstilt satsing på sykehjemsplasser med over 600 mill. kroner
i påplusninger innenfor de samme økonomiske rammene som Regjeringen.
I Venstres alternative forslag til Revidert
nasjonalbudsjett for 2009 prioriterer dette medlem å bruke
om lag 1 mrd. kroner mer på skole, utdanning og forskning, om lag
650 mill. kroner mer på helse, familie og fattigdomsbekjempelse,
om lag 120 mill. kroner mer til tiltak rettet mot norsk næringsliv
i tillegg til en del målrettede skatte- og avgiftsforslag. Det foreslås
videre et skatteskifte fra rød til grønn beskatning på rundt 700 mill.
kroner, med netto skattelette på 390 mill. kroner, økte utgifter/omfordeling
på rundt 1,9 mrd. kroner og kutt/inndekning på om lag 2,3 mrd. kroner,
slik at det i Venstres opplegg blir det samme forbruk av oljepenger
som i Regjeringens opplegg.
Dette medlem viser til tabellen
under for de konkrete endringsforslag og omtale/begrunnelse i de
ulike kapitler som følger i denne innstilling.
Venstres alternativ, Revidert
nasjonalbudsjett 2009
Kap./post | | Område | Bokført
Mill. kroner |
Påplusninger | |
Flere | Basisfinansiering
UH-sektoren | 325,0 |
(271.50 | Basisfinansiering
statlige universiteter | 186,5) |
(272.50 | Basisfinansiering
statlige vitenskaplige høyskoler | 14,0) |
(272.70 | Basisfinansiering
private vitenskaplige høyskoler | 4,0) |
(275.50 | Basisfinansiering
statlige høyskoler | 112,5) |
(275.70 | Basisfinansiering
private høyskoler | 8,0) |
Flere | Stipendiat (250),
post-doc (50) og nærings-phd (50) | 86,5 |
(271.52 | Forskningsfinansiering
statlige universiteter | 45,7) |
(272.52 | Forskningsfinansiering
statlige vitenskaplige høyskoler | 3,5) |
(272.72 | Forskningsfinansiering
private vitenskaplige høyskoler | 1,0) |
(275.52 | Forskningsfinansiering
statlige høyskoler | 27,6) |
(275.72 | Forskningsfinansiering
private høyskoler | 2,0) |
(285.52 | Norges Forskningsråd,
forskningsformål (phd) | 6,7) |
281.01 | Etterslep UH-sektoren | 50,0 |
285.52 | Frie prosjektmidler/stipendiater
NFR | 25,0 |
285.52 | Kilmaforskning,
NFR | 75,0 |
920.50 | Næringsrettet
forskning/Brukerstyrt Innovasjonsarena | 75,0 |
920.50 | FOU-kontrakter,
Innovasjon Norge | 25,0 |
Flere | Tilskudd til ulønnet
forskningsinnsats SkatteFUNN | 36,6 |
(928.71 | Tilskudd til ulønnet
forskningsinnsats SkatteFUNN | 30,0) |
3928.70 | Tilbakeføring av tilskudd til
ulønnet innsats | (-) 6,6) |
Sum
forskning | | 698,1 |
| | |
226.21 | Tiltak mot frafall
i skolen | 40,0 |
226.22
(Ny) | Rekruttering og
kompetanse, lærere | 150,0 |
228.76 | Skoleskipene MS
Gann og MS Sjøkurs | 7,0 |
231.52
(Ny) | Tiltak for økt
kvalitet i barnehager | 50,0 |
2410.71 | Freshmannår mv | 3,0 |
Sum
skole/barnehage | 250,0 |
| | |
852.70 | Økt adopsjonsstøtte,
1G | 16,0 |
854.21 | Styrking av barnevernet
(Tilsyn og ettervern) | 10,0 |
2530.70 | Generell rett til pappapermisjon | 10,0 |
Sum
barn/familie | | 36,0 |
| | |
440.24
(ny) | Opprette egen
enhet for identifisering av papirløse asylsøkere | 10,0 |
440.01 | Mer synlig politi | 10,0 |
441.01 | Oslo-politiet
(sommervikarer) | 10,0 |
690.01 | Elektronisk saksbehandling
UDI | 10,0 |
Flere | 500 flere kvoteflyktninger | 49,7 |
(650.01 | IMDi, drift | 3,2) |
(651.60 | Integreringstilskudd | 69,6) |
(653.60 | Opplæring i norsk
og samfunnskunnskap | 6,9) |
(690.01 | UDI, drift | 2,1) |
(690.73 | Gjenbosetting
– støttetiltak | 2,7) |
(690.75 | Reiseutgifter
for flyktninger til og fra utlandet | 3,0) |
(3651.01 | ODA-godkjente
utgifter, integreringstilskudd | 32,2) |
(3690.03 | ODA-godkjente
utgifter, reiseutgifter | 2,9) |
(3690.06 | ODA-godkjente
utgifter, gjenbosetting | 2,7) |
651.62 | Kommunale innvandrertiltak | 5,0 |
651.71 | Integr.tiltak
frivillige organisasjoner (Røde Kors flyktnguide) | 5,0 |
856.01 | Enslige mindreårige asylsøkere | 5,0 |
Sum
justis/utlending/asyl/flyktninger | 104,7 |
| | |
586.64 | Flere sykehjemsplasser | 626,4 |
Sum
helse/fattigdom/sosial | 626,4 |
| | |
634.76 | Tiltak for å styrke
bedriftsinternt opplæring | 50,0 |
2541.70 | Mer fleksible
permitteringsordninger (20 prosent) | 50,0 |
2421.50 | Innovasjon Møbel | 10,0 |
1020.01 | Utredning av nasjonale
torskefjorder | 4,0 |
Flere | Bedre sosiale
rettigheter for selvstendig næringsdrivende | 11,9 |
(2650.71 | Sykepenger selvstendig
næringsdrivende | 6,5) |
(2650.72 | Omsorgs- og pleiepenger ved
barns sykdom | 5,4) |
Sum
tiltak næringsliv (i tillegg til skatte- og forskningstiltak) | 125,9 |
| | |
1320.72 | Opprettholde flyfergetilbudet
i Møre og Romsdal | 2,0 |
1330.71 | Prøveprosjekt
med TT-ordning for funksjonshemmede | 15,0 |
1350.23 | Bratsbergbanen | 6,0 |
1427.31 | Friluftsformål | 10,0 |
1429.72 | Kulturminnevern | 10,0 |
1825.71 | Statlig bidrag til MET-senter
på Karmøy | 30,0 |
Sum
samferdsel og miljø/energi | 73,0 |
| | |
Flere | Omfordeling bistand | 30,0 |
(151.72 | Bistand til Afghanistan
(reversering av kutt) | 16,8) |
(161.70 | Næringsutvikling
(reversering av kutt) | 3,0) |
(168.70 | Kvinner og likestilling
(reversering av kutt) | 9,0) |
(169.71 | Andre helse- og
aidstiltak (delvis reversering av kutt) | 1,2) |
1570.01 | Datatilsynet (oppfølging av
personvernrapporten) | 5,0 |
Sum
annet | | 35,0 |
| |
TOTALT
PÅPLUSNINGER | 1 949,1 |
| |
Skatter og avgifter | |
5501.70 | Reversere skatteøkning
for næringseiendom | - 320,0 |
5501.70 | Gjeninnføre 80
pst.-regelen | - 420,0 |
5506.70 | Reversere skjerpet
arveavgift ved generasjonsskifte | - 60,0 |
5501.72 | Innføre rett til
minstefradrag for selvst. næringsdrivende | - 50,0 |
5501.72 | Økte avskrivningssatser
med 5 pst i saldogruppe D | - 230,0 |
5501.72 | Startavskriving
for grønne investeringer | -0,0 |
5501.72 | Styrking av SkatteFUNN-ordningen
(beløpsgrenser mv) | - 0,0 |
5501.72 | Økte BSU-grenser
200.000,- | - 45,0 |
Flere | Heve lønnsoppgaveplikt
for frivillige org til 8.000,- | - 4,0 |
(5501.72 | Fellesskatt | - 3,2) |
(5700.71 | Trygdeavgift | - 0,8) |
5700.72 | Fjerne arbeidsgiveravgift
for nye lærlinger fra 1.7. | - 90,0 |
5536.71 | Tilskudd til kjøp
av el-bil 20.000,- | - 4,2 |
5501.72 | Halvering av fradrag
for fagforeningskontingent fra 1.7. | 150,0 |
5531.70 | Økt tobakksavgift,
5 pst | 80,0 |
5536.77 | Økt autodieselavgift,
10 øre literen | 140,0 |
5542.70 | Økt grunnavgift
på fyringsolje, 10 øre literen | 55,0 |
5543.70 | Økt CO2-avgift mineralske produkter,
15 øre literen | 409,0 |
Sum
skatter og avgifter (netto skattelette) | - 389,2 |
| |
Inndekning | |
163.71 | ILO (bistand) | - 30,0 |
226.21 | Ikke forsøk med
heldagsskole | - 6,0 |
Flere | Prisjustering
av makspris i barnehager | - 201,0 |
(231.60 | Driftstilskudd
til barnehager | -164,5) |
(231.61 | Investeringstilskudd,
barnehager | - 11,0) |
(231.64 | Tilskudd til midlertidige
lokaler | - 4,0) |
(231.65 | Skjønnsmidler
barnehager | -34,5) |
(844.70 | Kontantstøtte | + 13,0) |
430.01 | Avvikle forsøk
med elektronisk soning | - 20,0 |
440.01 | DNA-register | - 20,0 |
551.60 | Tilskudd til fylkeskommuner
for regional utvikling | - 30,0 |
551.60 | Særskilte omstillingsmidler
til Høyanger kommune | - 30,0 |
552.72 | Småsamfunn | - 20,0 |
571.60 | Avvikling av ordning
med frukt og grønt i ungdomsskolen | - 95,0 |
Flere | Ikke innføre 2
timers økt fysisk aktivitet i barneskolen | - 48,5 |
(228.70 | Private grunnskoler | - 0,8) |
(571.60 | Rammetilskudd
til kommuner, innbyggertilskudd | - 47,7) |
572.60 | Reduksjon i lærlingetilskudd | - 125,0 |
909.73 | Avvikle nettolønnsordningen | - 603,0 |
1150.50 | Reduksjon i tilskudd
til skogsbilveier og granplanting | - 40,0 |
1370.70 | Kjøp av "ulønnsomme
post- og banktjenester | - 200,0 |
1522.45 | Utskifting av
dørlåser mv i regjeringskvartalet | - 14,0 |
1638.21 | Mindre kjøp av klimakvoter | - 150,0 |
1810.21 | Kutt i seismiske
undersøkelser i Nordland VII og Troms II | - 100,0 |
2309.01 | Moderniserings-
og strukturtiltak (momsnøytrale innkjøp) | - 150,0 |
2309.01 | Ostehøvelkutt
i departementene | - 150,0 |
2309.01 | Avvikle eksportstøtte
til osteproduksjon | - 104,0 |
2421.73 | Tilskudd til innkjøpskonsortium
for kjøp av kraft | - 40,0 |
2751.70 | Redusert apotekavanse
med 1 prosentpoeng | - 23,0 |
2445.24 | Opprettholde resultatkrav,
Statsbygg | - 139,2 |
Sum
inndekning | | 2 338,7 |
| |
TOTALT
(mindre bruk av oljepenger i forhold til Regjeringen) | - 0,4 |
| |
ANNET (fondsavsetning, lånetransaksjoner mv.) | |
286.95 | Utvide forskningsfondet | 28 000,0 |
950.90 | Ikke gi lån til
Entra Eiendom | - 1 000,0 |
1811.96 | Aksjekjøp i StatoilHydro ASA | - 2 162,0 |
Sum
annet ("under streken") | 24 838,0 |