8. Saksbehandling og foreløpig svar

       Forvaltningsloven inneholder ikke alminnelige bestemmelser om frister for saksbehandlingen. § 11 a inneholder imidlertid et par regler som gjelder fremdriften av saker. Etter disse reglene skal det treffes avgjørelse i en forvaltningssak uten ugrunnet opphold når saken er ferdig forberedt. Etter uskrevne normer for god forvaltningsskikk foreligger det også en plikt til å påbegynne og gjennomføre saksbehandlingen uten ugrunnet opphold. Etter § 11 a skal forvaltningen videre gi et foreløpig svar dersom det vil ta uforholdsmessig lang tid før en henvendelse kan besvares. Det skal angis hvorfor henvendelsen foreløpig ikke kan besvares og når endelig svar kan ventes. Som et veiledende utgangspunkt er det i rundskriv fra departementet angitt at foreløpig svar bør gis dersom en kurant henvendelse ikke kan besvares innen 14 dager. Søker avsenderen om løyve eller tillatelse, bør foreløpig svar gis dersom saken ikke kan påregnes avgjort innen en måned.

       I høringsnotatet foreslo departementet at § 11 a skulle endres slik at det sies uttrykkelig at saken både skal avgjøres og forberedes uten ugrunnet opphold. Videre ble det foreslått å lovfeste en regel om at det skal gis foreløpig svar dersom en henvendelse ikke kan besvares i løpet av en måned.

       Høringsinstansene har stort sett ikke berørt spørsmålet om å innføre generelle saksbehandlingsfrister. Det ble heller ikke fremmet forslag om det i høringsnotatet. Næringsdepartementet uttaler imidlertid at det er et overordnet mål å sette frister for forvaltningens saksbehandling. De fleste høringsinstanser støtter forslaget om å lovfeste uttrykkelig at en sak både skal forberedes og avgjøres uten ugrunnet opphold. Det ser også ut til å være enighet om prinsippet om at det skal gis foreløpig svar når en sak tar uforholdsmessig lang tid. Flere høringsinstanser er imidlertid uenige i å lovfeste en absolutt frist for foreløpig svar. Det uttales bl.a. at forslaget ikke tar hensyn til variasjonene mellom de ulike saksområder. En rekke instanser støtter også forslaget. Det er stort sett enighet blant høringsinstansene om at en eventuell generell frist for foreløpig varsel bør settes til 1 måned.

       På bakgrunn av høringsuttalelsene foreslås en regel i § 11 a om at saker både skal forberedes og avgjøres uten ugrunnet opphold. Forslaget innebærer ingen realitetsendring i forhold til gjeldende ulovfestede regler. Departementet peker på at Næringslovutvalget har kommet til at det på en rekke områder bør fastsettes bestemmelser om saksbehandlingsfrister, og at utvalget har foreslått at det gis en forskriftshjemmel som gir mulighet til å fastsette slike frister. Næringslovutvalgets rapport ble sendt på høring i 1992. Det er stor spredning i høringsinstansenes standpunkter, og svært få har kommet med konkrete forslag om nye fristbestemmelser på egne områder. Flere instanser peker på at andre virkemidler kan være mer hensiktsmessige for å få ned saksbehandlingstiden. Det nevnes bl.a. ressursstyring, virksomhetsplanlegging og regelforenkling. Før Regjeringen tar stilling til hvilke virkemidler som er mest hensiktsmessige, vil det bli foretatt en kartlegging av saksområder der saksbehandlingstiden er for lang.

       Det fremgår av høringsuttalelsene at en frist for å gi foreløpig svar innen 1 måned vil kunne medføre en ikke uvesentlig økning i arbeidsmengden for mange forvaltningsorganer. Departementet legger imidlertid vesentlig vekt på de hensyn som taler for en gjennomføring av forslaget, bl.a. hensynet til publikums tillit til forvaltningen. Departementet har på bakgrunn av høringsuttalelsene likevel kommet til at fristbestemmelsen bare bør omfatte enkeltvedtak. Det foreslås videre en bestemmelse om at foreløpig svar kan unnlates dersom dette anses åpenbart unødvendig.

Komiteens merknader

       Komiteen er enig i at plikten til å gi foreløpig svar innskjerpes, og at det skal gis foreløpig svar innen en måned etter at henvendelsen er mottatt, når det gjelder saker vedrørende enkeltvedtak, jf. § 11 a tredje ledd i forslaget. Komiteen viser for øvrig til sine merknader til Dok.nr.8:14 (1993-1994) - forslag fra stortingsrepresentantene Anders Talleraas, Svein Ludvigsen, Gunnar Fatland og Kjellaug Nakken om innføring av frister for forvaltningens saksbehandling - i Innst.S.nr.8 (1994-1995).