14. Forholdet til EØS-avtalen

14.1 Sammendrag

       Det gis i proposisjonen en vurdering av forslaget i forhold til Norges forpliktelser etter EØS-avtalen. Det vises bl.a. til at EØS-avtalens artikkel 11 bestemmer at kvantitative importrestriksjoner og alle tiltak med tilsvarende virkning skal være forbudt mellom avtalepartene; at artikkel 12 har en tilsvarende bestemmelse for eksportrestriksjoner og at artikkel 116 handler om avtalepartenes plikt til å sikre at statlige handelsmonopoler blir tilpasset slik at det ikke forekommer forskjellsbehandling av statsborgere fra EU's medlemsland og EFTA-landene når det gjelder vilkårene for forsyning og avsetning.

       De lovendringene som er foreslått i proposisjonen medfører at de enerettene som ESA i sin uttalelse erklærer er i strid med EØS-avtalens artikler 11, 12 og 16, nemlig enerettene til import, eksport og engrosomsetning av vin og brennevin, vil opphøre. I stedet innføres en bevillingsordning som skal ivareta det nødvendige behovet for kontroll. Regjeringen legger til grunn at det etableres et nytt omsetningssystem for alkoholholdige drikkevarer i Norge som er i tråd med de forutsetninger som ligger i den grunngitte uttalelsen fra EFTA's overvåkingsorgan (ESA) av 30. desember 1994.

14.2 Komiteens merknader

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti, viser til kap. 1 og bakgrunnen for proposisjonen og de endringer som foreslås med hensyn til ny bevillingsordning for engrossalg av alkoholholdig drikke m.v.

       Flertallet er enig i at et strengt bevillingssystem er nødvendig både ut fra alkoholpolitiske og avgiftsmessige hensyn og at alkoholholdig drikk ikke skal behandles som en hvilken som helst vare.

       Flertallet vil i denne sammenheng også påpeke at det ikke skal ytes statlig støtte til detalj- og produksjonsmonopolet som opprettholdes.

       Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Høyre, legger vekt på at det etableres et omsetningssystem for alkoholholdige drikkevarer som tilfredsstiller de forutsetninger som ligger i uttalelsen fra EFTAs overvåkningsorgan (ESA) og som gir en helhetlig ordning som likebehandler innenlandske og utenlandske leverandører.

       Dette flertallet merker seg at verken ESA eller EFTA-domstolen bestrider retten til å opprettholde restriksjoner på omsetningen basert på helse- og sosialpolitiske hensyn.

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener den foreslåtte bevillingsordning ivaretar disse hensyn med strenge krav for omsetning innenfor kontrollerte og betryggende former uten å forskjellsbehandle på grunnlag av nasjonalitet.

       Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til sin merknad under kap. 1.