Innstilling fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen om lov om endringer i lov av 17. juni 1966 nr. 12 om folketrygd. Utvidelse av stønadsperioden ved adopsjon og ved flerbarnsfødsel og -adopsjon.

Dette dokument

  • Innst. O. nr. 15 (1995-1996)
  • Kildedok: Ot.prp. nr. 6 (1995-96)
  • Dato: 22.11.1995
  • Utgiver: familie-, kultur- og administrasjonskomiteen

1. Sammendrag

      Barne- og familiedepartementet foreslår enkelte endringer i stønadsperioden ved fødsel og adopsjon. Endringsforslagene omfatter:
- utvidelse av den ordinære stønadsperioden ved adopsjon
- utvidelse av stønadsperioden ved flerbarnsfødsel og ved adopsjon av flere barn samtidig.

2. Nærmere om forslagene

Utvidelse av stønadsperioden ved adopsjon, jf. § 3A-12

       Departementet foreslår at stønadsperioden ved adopsjon forlenges og at den blir like lang som stønadsperioden ved fødsel, bortsett fra de 3 ukene som må tas før fødselen. Forslaget innebærer at når redusert lønnskompensasjon er valgt, vil stønadsperioden ved adopsjon blir utvidet fra 46 til 49 uker. Ved full lønnskompensasjon blir utvidelsen fra 37 til 39 uker.

       Departementets forslag kan framstilles i tabells form på følgende måte:

Valg av Dagens Foreslått Foreslått ny
dekningsgrad stønadsperiode forlengelse stønadsperiode
100 % 37 uker 2 uker 39 uker
80 % 46 uker 3 uker 49 uker


Utvidelse av stønadsperioden ved flerbarnsfødsel og flerbarnsadopsjon, jf. § 3A-4, § 3A-12

       Departementet foreslår at stønadsperioden ved flerbarnsfødsel utvides med 4 uker pr. barn utover ett (3 ukers forlengelse når full lønnskompensasjon er valgt). Etter forslaget vil dermed yrkesaktive som får tvillinger samlet ha rett til 7 ukers forlenget stønadsperiode. Forlengelsen vil samlet være 5 uker når full lønnskompensasjon er valgt.

       Forslagene til forlengelse av stønadsperioden for flerbarnsfødsel er vist i tabellen under:

  Stønadslengde Forslag til Ny stønads- Ny stønads-
  ved tvilling- ytterligere lengde ved lengde ved
Valg av fødsel i dag utvidelse tvillingfødsel trillingfødsel
dekningsgrad
100 % 42+2 uker 3 uker 47 uker 52 uker
80 % 52+3 uker 4 uker 59 uker 66 uker


       Forslagene til utvidelse skiller ikke mellom flerbarnsfødsler og flerbarnsadopsjoner. Det finnes tilfredsstillende regler for når adopsjonen regnes som samtidig. I de fleste tilfeller av samtidig adopsjon vil barna komme samlet til Norge. Man må likevel akseptere at barnas ankomst til Norge kan variere. Hensikten er at adopsjon av flere barn på en gang skal utløse retten til forlenget stønadsperiode.

       Tabellen under viser forslagene til forlengelse i stønadsperioden ved flerbarnsadopsjon:

  Stønadslengde ved Forslag til Ny stønadslengde
Valg av adopsjon av 2 barn ytterligere ved adopsjon av 2
dekningsgrad samtidig utvidelse barn samtidig
100 % 39+2 uker 3 uker 44 uker
80 % 49+3 uker 4 uker 56 uker


       De ulike stønadslengdene ved fødsel og adopsjon vil etter departementets forslag til nye regler se slik ut:

  Fødsel Adopsjon
  100 % 80 % 100 % 80 %
1 barn 42 uker 52 uker 39 uker 49 uker
2 barn 47 uker 59 uker 44 uker 56 uker
3 barn 52 uker 66 uker 49 uker 63 uker
4 barn 57 uker 73 uker 54 uker 70 uker


Endring av prinsipper i folketrygdloven som er til hinder for samtidig uttak av fødsels- eller adopsjonspenger

       Departementet foreslår at reglene for den ekstra stønadsperioden ved flerbarnsfødsel og -adopsjon utformes slik at foreldrene selv kan velge hvordan de vil benytte den. Departementet legger til grunn at foreldre som får flere barn på en gang, vil ha spesielt behov for at begge foreldrene kan være hjemme og ha omsorg for barna i den første tiden etter fødselen eller omsorgsovertakelsen ved adopsjon. Som et alternativ til forlengelse foreslås derfor at hele eller deler av den ekstra stønadsperioden kan tas parallelt med den ordinære stønadsperioden. Det åpnes for samtidig uttak, dvs. at begge foreldrene kan motta fulle fødsels- eller adopsjonspenger samtidig i inntil 7 uker. Dette gjelder også i perioden umiddelbart etter fødselen.

       På side 6 i proposisjonen gis noen eksempler på hvordan den ekstra stønadsperioden ved tvillingfødsel kan tas ut.

Samtidig uttak av fødsels- eller adopsjonspenger, jf. § 3A-4 og § 3A-12

       Det er til hinder for samtidig uttak av stønad at foreldrene som hovedregel ikke kan motta fødsels- eller adopsjonspenger som til sammen overstiger 100 %. Begrensningen går fram av bestemmelsene i § 3A-7 andre ledd og § 3A-12 sjette ledd.

       Når det gjelder avviklingen av fedrekvoten, gjelder det imidlertid egne regler. I løpet av disse fire ukene er det åpnet for samtidig uttak av fødsels- eller adopsjonspenger i de situasjonene hvor faren avvikler fedrekvoten samtidig med at moren mottar graderte fødsels- eller adopsjonspenger på inntil 50 % eller tar tidskonto etter reglene i folketrygdloven kap. 3B.

       Departementet ønsker å gjøre unntak fra prinsippet om at uttak av fødsels- eller adopsjonspenger er begrenset oppad til 100 % for foreldre som får flerlinger eller som adopterer flere barn samtidig. Muligheten for samtidig uttak skal være begrenset til den ekstra stønadsperioden som disse foreldrene er berettiget til.

Fedres uttak av fødselspenger de første seks ukene etter fødselen, jf. § 3A-4 og § 3A-12

       Forslagene over innebærer at departementet foreslår at lovteksten endres slik at det åpnes for at faren kan ta fødselspenger samtidig med moren også de seks første ukene etter fødselen. Departementet vil ikke åpne for at fedre kan ta ut stønad samtidig med moren før fødselen. Stønadsperioden før fødselen er utelukkende begrunnet i medisinske hensyn for mor og barn.

Forholdet til fedrekvoten

       Forslagene innebærer at en far i forbindelse med en flerbarnsfødsel skal kunne motta fødselspenger i perioden umiddelbart etter fødselen.

       Departementet foreslår at de fire første ukene av fars stønadsperiode uansett betraktes som avvikling av fedrekvoten. Dette gjelder også i tiden rett etter fødselen.

Forholdet til tidskontoordningen, jf. § 3B-2 og § 3B-5

       Departementet fremmer forslag om at hele eller deler av den ekstra stønadsperioden i forbindelse med flerbarnsfødsler og -adopsjoner skal kunne benyttes som tidskonto. Intensjonen er å gi foreldre som får ansvaret for flere barn samtidig, muligheten til et mer fleksibelt uttak av den ekstra stønadsperioden. Forslaget innebærer således at ved tvillingfødsel kan inntil 46 uker av den totale stønadsperioden benyttes som tidskonto.

       En utvidelse av antall uker som kan benyttes som tidskonto, vil kunne komme i konflikt med reglene om tidskontoperiodens varighet. Trilling- og firlingforeldre vil f.eks. ikke ha anledning til å benytte hele forlengelsen som tidskonto. Bestemmelsen vil således kunne begrense foreldrenes valgfrihet noe. Tidsbegrensningen på 2 år ved bruk av tidskontoordningen for flerlingforeldre vil imidlertid bli nærmere vurdert i forbindelse med en senere gjennomgang av enkelte bestemmelser i arbeidsmiljøloven.

Forholdet til andre lovbestemmelser

Arbeidsmiljølovens bestemmelser

       Utvidelse av stønadsperioden i forbindelse med flerbarnsfødsel og -adopsjon kommer ikke i konflikt med arbeidsmiljølovens bestemmelser om permisjon fra arbeidet.

       Forslaget om at det skal åpnes for at faren kan ta ut fødselspenger umiddelbart etter en flerbarnsfødsel, vil ikke være til hinder for at faren først tar 2 ukers omsorgspermisjon etter arbeidsmiljølovens bestemmelser, for deretter i de påfølgende ukene å motta fødselspenger samtidig med moren. Fedre som ikke mottar lønn under omsorgspermisjon, vil kunne velge å benytte retten til fødselspenger i tiden rett etter fødselen.

Økonomiske og administrative konsekvenser

       Det er beregnet at den foreslåtte utvidelsen av stønadsperioden ved adopsjon vil koste 2,6 mill. kroner, utvidelse av stønadsperioden ved flerbarnsfødsler vil utgjøre 6,4 mill. kroner og utvidelse av stønadsperioden ved flerbarnsadopsjoner vil utgjøre 400.000 kroner, dvs. til sammen omlag 9,4 mill. kroner på årsbasis. Merutgiftene er innarbeidet i forslaget til statsbudsjett for 1996, jf. St.prp. nr. 1 Folketrygdens inntekter og utgifter.


3. Komiteens merknader

       Komiteen viser til de respektive partiers og representanten Roy N. Wetterstads merknader i B.innst.S.nr.2 (1995-1996).

4. Komiteens tilråding

       Komiteen har for øvrig ingen merknader og rår Odelstinget til å gjøre følgende

vedtak til lov
om endringer i lov av 17. juni 1966 nr. 12 om folketrygd. (Utvidelse av stønadsperioden ved adopsjon og ved flerbarnsfødsel og -adopsjon.)

I.

I lov av 17. juni 1966 nr. 12 om folketrygd gjøres følgende endringer:

§ 3A-4 tredje ledd skal lyde:

       Ved flerbarnsfødsler forlenges stønadsperioden med 7 uker (35 dager) for hvert barn mer enn ett dersom redusert dagsats er valgt. Dersom full dagsats er valgt, er forlengelsen 5 uker (25 dager). Foreldrene står fritt med hensyn til hvordan de vil fordele forlengelsen seg imellom, også slik at det, uten hensyn til reglene i § 3A-7 første ledd, kan ytes fulle fødselspenger til begge foreldrene samtidig.

§ 3A-12 første ledd skal lyde:

       Adopsjonspenger kan ytes i en periode (stønadsperioden) på inntil 49 uker (245 dager) med redusert dagsats, eller 39 uker (195 dager) med full dagsats.

§ 3A-12 andre ledd skal lyde:

       Dersom flere barn adopteres samtidig, forlenges stønadsperioden med 7 uker (35 dager) for hvert barn mer enn ett dersom redusert dagsats er valgt. Dersom full dagsats er valgt, er forlengelsen 5 uker (25 dager). Foreldrene står fritt med hensyn til hvordan de vil fordele forlengelsen seg imellom, også slik at det kan ytes fulle adopsjonspenger til begge foreldrene samtidig.

§ 3B-2 første ledd nytt andre punktum skal lyde:

       Ved flerbarnsfødsler kan i tillegg hele eller deler av den ekstra stønadsperioden man får for hvert barn mer enn ett, benyttes som tidskonto, jf § 3A-4 tredje ledd.

§ 3B-2 tredje ledd bokstav d) oppheves.

§ 3B-5 første ledd nytt andre punktum skal lyde:

       Dersom flere barn adopteres samtidig, kan i tillegg hele eller deler av den ekstra stønadsperioden man får for hvert barn man adopterer mer enn ett, benyttes som tidskonto, jf § 3A-12 andre ledd.

II.

Ikraftsetting.

       Denne loven trer i kraft 1. januar 1996.

       Loven gjelder for tilfeller der fødselen eller omsorgsovertakelsen ved adopsjon finner sted tidligst 1. januar 1996.

Oslo, i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, den 22. november 1995.

Grethe G Fossum, Solveig Sollie, Eli Sollied Øveraas,
leder. ordfører. sekretær.