5. Økonomiske og administrative konsekvenser

5.1 Sammendrag

       Departementet antar at forslaget om utvidelse av kretsen av de institusjoner som omfattes av tiltakspliktene etter finansieringsvirksomhetsloven § 2-17 må ventes å få både økonomiske og administrative konsekvenser for de institusjonene dette gjelder, i form av opplæringstiltak, endrede kontrollrutiner mv. Forslaget om utvidelse av omfanget av rapporteringsplikten antas å medføre en økning av institusjonenes rapportering av mistenkelige transaksjoner til ØKOKRIM. Departementet mener dette ikke vil medføre betydelige økonomiske konsekvenser for de rapporteringspliktige institusjoner. Etter departementets oppfatning vil forslaget medføre at rapporteringsplikten blir enklere å praktisere enn etter gjeldende regler. Departementet antar videre at ØKOKRIM som følge av forslaget om utvidelse av rapporteringsplikten og utvidelsen av etterforskningskompetansen, vil kunne få en øket mengde saker å etterforske.

       Departementet viser videre til at opprettelsen av Kontrollutvalget for tiltak mot hvitvasking av penger vil medføre utgifter til godtgjørelse av utvalgsmedlemmene og sekretariatsfunksjonen.

       Forslaget om en begrenset opphevelse av Norges Banks taushetsplikt overfor ØKOKRIM og Kreditttilsynet må antas å få visse administrative konsekvenser særlig for Norges Bank, men også for ØKOKRIM og Kredittilsynet. Det vises til at Norges Bank foreslås gitt en ny kontrollfunksjon i tillegg til de gjeldende kontrolloppgaver vis-à-vis toll- og skattemyndigheter. Dette forslaget antas derimot ikke å ha betydelige økonomiske konsekvenser for noen av institusjonene.

5.2 Komiteens merknader

       Komiteen tar Regjeringens vurdering vedrørende økonomiske og administrative konsekvenser til etterretning.