2. Særlig om lovens virkeområde

       Departementet viser i proposisjonen til at utviklingen i tiden etter at petroleumsloven ble vedtatt har ført til at det har oppstått ulike tolkningsspørsmål når det gjelder bestemmelsene om lovens virkeområde. Den tekniske utvikling har resultert i at sentrale deler av petroleumsvirksomheten knyttet til undersjøiske petroleumsforekomster kan drives fra anlegg plassert på fastlandet. Departementet mener derfor det er behov for en viss klargjøring av bestemmelsen om virkeområdet i gjeldende lov § 1. Virkeområdet foreslås i proposisjonen klargjort slik at leting etter og utvinning av undersjøiske petroleumsforekomster fra eller på land klart omfattes av ordlyden i virkeområdebestemmelsen. Dette innebærer at petroleumslovens reguleringshjemler opprettholdes uavhengig av om utvinningen av de undersjøiske petroleumsforekomster foregår fra land eller på kontinentalsokkelen. Departementet viser til at forutsetningen er at denne prosessen skal være underkastet en helhetlig myndighetsregulering, og petroleumsloven skal være det sentrale lovverk for petroleumsvirksomhet knyttet til undersjøiske petroleumsforekomster og skal samlet reflektere de krav som stilles til den som driver slik virksomhet.

       Departementet viser videre til at den lovgivningen som gjelder for industrivirksomhet på land er utformet ut fra andre hensyn og gir ikke myndighetene styringshjemler som er tilstrekkelige, bl.a. ut fra hensynet til en forsvarlig samfunnsmessig forvaltning av petroleumsressursene.

       Departementet viser for øvrig til at oljeindustrien representert ved Oljeindustriens Landsforening og Norsk Oljeforening for Rettighetshavere i høringsrunden har vært uenige i synet om at petroleumslovens bestemmelser skal omfatte utvinningsanlegg på land. Etter deres syn vil dette innebære dobbeltregulering og avgrensningsproblemer. Videre viser departementet i proposisjonen til at Petroleumslovutvalget, oppnevnt i 1972, også hadde en annen konklusjon med hensyn til lovens virkeområde enn det som foreslås i proposisjonen.

       Lovforslaget i denne proposisjonen inneholder ingen regler som regulerer bruken av fast eiendom. Arealbruken på det aktuelle sted må fastsettes nærmere etter landlovgivingen, bl.a. plan- og bygningsloven. Rørledninger omfattes av loven også for så vidt gjelder den del av ilandførings- og eksportrør som ligger på land. Av andre særlige endringer i lovens kap. 1 viser departementet til at flere sentrale begreper i loven nå er definert.