4. Særlig om skattemyndigheter og saksbehandling

4.1 Ligningsforvaltningens organisering

Sammendrag

       Departementet foreslår at ligningen skal reguleres gjennom egne regler.

       Departementet foreslår at Sentralskattekontoret for utenlandssaker skal være ligningsmyndighet for utenlandske artister som faller inn under den foreslåtte lov. I ligningsforvaltningen er Sentralskattekontoret for utenlandssaker en særskilt ligningsmyndighet for skattytere som ikke har varig tilknytning til riket samt for sjømenn bosatt i utlandet, jf. ligningsloven § 2-4 nr. 1 bokstav a.

Komiteens merknader

       Komiteen har ingen merknader til departementets forslag og slutter seg til § 8 første ledd i lovforslaget.

4.2 Gjennomføringen av ligningen

Sammendrag

       Departementet foreslår at skattebetaling skal skje etter skattetrekksordningen, se nærmere om dette ovenfor i avsnitt 5.3 i proposisjonen. Med en slik ordning vil det ikke finne sted noen ligningsansettelse av inntekten. Departementet foreslår likevel at ligningsmyndighetene skal ha visse begrensede oppgaver ved skattetrekksordningen. Ligningsmyndighetene må kontrollere skattens størrelse - det vil bl.a. innebære kontroll med verdsettelse av naturalytelser - og eventuelt beregne pensjonspoeng for de som er trygdet etter norske regler.

       Departementet er av den oppfatning at bestemmelsene i ligningsloven i stor grad er egnet som saksbehandlingsregler også når det gjelder ligningsforvaltningen i forbindelse med beskatning av utenlandske artister. Se utkastet § 8 der alminnelige regler i ligningsloven gjøres gjeldende så langt det passer.

       Da det ikke foreligger selvangivelsesplikt for skattyter ser departementet ikke behov for å ha regler om skattyters opplysningsplikt når det gjelder egne forhold ut over plikten til å gi opplysninger om utbetalinger fra oppdragsgiver eventuelt om billettinntekter eller andre skattepliktige inntekter. Ved at skattlegging skjer på grunnlag av ytelsenes brutto verdi, foreligger det ikke behov for opplysninger om individuelle fradragsforhold.

       Departementet foreslår at det gis hjemmel til å fastsette forskriftsbestemmelser etter mønster av verdsettelsesreglene i forskrift om forskuddstrekk i og verdsettelse av naturalytelser.

       Departementet legger opp til en ordning hvor oppdragsgiver holdes ansvarlig ved for lavt innbetalt skattetrekk, se utkastet § 7 femte ledd. Det vil også gjelde når for lite innbetalt skatt skyldes for lav verdsettelse av naturalytelser. Det er nødvendig med en slik løsning fordi det ikke foretas ordinær ligning av skattyter etter skattetrekksordningen, og det derfor heller ikke er noe senere ligningsoppgjør.

       Departementet foreslår at det av kontrollhensyn utarbeides rutiner som pålegger oppdragsgiver eller arrangør plikt til å spesifisere naturalytelser i oppgjørsskjemaet som sendes inn samtidig med at skatten betales.

Komiteens merknader

       Komiteen har ingen merknader til departementets forslag og slutter seg til § 8 andre og tredje ledd i lovforslaget.

4.3 Skjønnsfastsettelse og endring av skatten

Sammendrag

       Departementet foreslår at Sentralskattekontoret skal ha adgang til å fastsette skatten ved skjønn. Dette vil være aktuelt dersom fristen for innsendelse av skattetrekket oversittes. Videre kan det være aktuelt å endre skatten dersom Sentralskattekontoret har grunn til å anta at skattetrekket som er innbetalt, er uriktig. Den som er ansvarlig for innbetaling av skatten må før skjønnsfastsettelse eller endring skjer, få anledning til å uttale seg.

       Etter at den trekkpliktige har uttalt seg, fastsetter Sentralskattekontoret skatten. Sentralskattekontoret sender melding til den trekkpliktige om fastsettelsen av skatten og gir den trekkpliktige ny frist for innbetaling av trekket. Er artisten eller den trekkpliktige uenig i fastsettelsen kan de klage til ligningsnemnda. Slik klage må fremsettes skriftlig. Fristen for å klage er tre uker etter at Sentralskattekontoret har sendt melding om fastsatt skatt.

Komiteens merknader

       Komiteen viser til at departementet foreslår en klagefrist på 3 uker etter at Sentralskattekontoret har sendt melding om fastsatt skatt. Komiteen viser til at denne klagefristen for enkelte artister i land med langt mindre velutbygd infrastruktur må synes svært kort. Komiteen vil anta at det bør være en lengre klagefrist og foreslår seks uker.

       Komiteen fremmer følgende forslag:

       « Lov om skatt på honorar til utenlandske artister m.v.

§ 8 Saksbehandling og kontroll, sjette ledd annet punktum skal lyde:

       Klagen skal være skriftlig og må leveres senest seks uker etter at Sentralskattekontoret har sendt melding som i foregående ledd. »

       Komiteen slutter seg for øvrig til Regjeringens forslag til § 8 fjerde til syvende ledd.

4.4 Ligning ved opphold ut over seks måneder

Sammendrag

       Departementet foreslår at de nye artistskattereglene kun skal gjelde de første seks månedene utenlandske artister oppholder seg i Norge, jf. ovenfor. Etter dette tidspunkt vil det inntre skatteplikt etter de alminnelige skatteregler. Skatteplikt som innenlandsboende vil da gjelde fra oppholdets begynnelse. Dette medfører at ligningsmåten må endres og skal i slike tilfeller omfatte hele den periode vedkommende har oppholdt seg i Norge. Hvis 6-månedersoppholdet strekker seg over to inntektsår, vil ordinær ligning først skje for det andre inntektsåret.

       Etter dagens ordning blir artistene overført til lokal ligning dersom oppholdet varer i mer enn seks måneder.

       Sentralskattekontoret for utenlandssaker er etter ligningsloven § 2-4 ligningskontor for skattytere uten varig tilknytning til riket. Slike skattytere lignes ved Sentralskattekontoret for utenlandssaker inntil det kan sies å foreligge fast tilknytning til Norge. Det er Sentralskattekontoret som etter en skjønnsmessig vurdering avgjør om skattyter har en slik fast tilknytning til Norge at det er mulig å overføre skattyteren til lokal ligning i den kommunen han har tatt opphold. Etter departementets oppfatning bør utenlandske artister som oppholder seg i Norge over seks måneder, fortsette å lignes sentralt inntil de kan sies å ha tatt fast opphold her. På denne måten unngås de problemer dagens ordning medfører når de utenlandske artistene overføres til lokal ligning etter seks måneder.

Komiteens merknader

       Komiteen har ingen merknader til departementets forslag og slutter seg til lovforslaget.