5. Andre tema tatt opp under komiteens behandling

5.1 Gjeldsbegrensningsregelens anvendelsesområde

       Komiteen viser til at gjeldsbegrensningsregelens anvendelsesområde er regulert i skattelovens § 19 A-1 Særregler ved beskatning av offentlig eide kraftverk. Komiteen viser til at Stortinget i forbindelse med behandlingen av Innst.O.nr.62 (1995-1996) sluttet seg til at pkt. 2 i nevnte bestemmelse, som omhandler gjeldsbegrensning, skal gjelde virksomhet som går ut på produksjon, overføring, distribusjon eller omsetning av vannkraft og som drives av stat, kommune eller fylkeskommune. Videre gjelder bestemmelsen aksjeselskap, andelslag eller annen sammenslutning hvor staten, kommuner eller fylkeskommuner direkte eller indirekte eier minst to tredeler av aksjene eller andelene. Komiteen vil peke på at dette også innebærer at forvaltningsbedrifter omfattes av regelen.

       Komiteen viser til at dette innebærer at offentlig eide kraftforetak organisert som f.eks. aksjeselskap og offentlig eide kraftforetak organisert som forvaltningsbedrifter likebehandles. Derved skal også gjeldsbegrensningsregelen på 70 % gjelde for forvaltningsbedrifter. På denne bakgrunn er det ikke behov for endring av lovteksten.

5.2 Kommunenes videresalg av konsesjonskraft til egne innbyggere

       Komiteen legger til grunn at konsesjonskraft er vederlag utbyggingskommunen mottar for de inngrep utbygging av kraftproduksjon har medført. Dessuten regnes ifølge Kommunaldepartementets regnskapsforskrifter kommunens inntekter fra konsesjonskraft som skatteinntekt. Konsesjonskraft er et definert volum som leveres til en gitt pris. Den gevinst som kommunen eventuelt får ved videresalg til egne innbyggere eller eget kraftverk eller andre, skal derfor ikke utløse skatteplikt.

       Komiteen foreslår på denne bakgrunn følgende utforming i skattelovens § 26 første ledd bokstav c:

       « I lov av 18. august 1911 nr. 8 om skatt av formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endring:

§ 26 første ledd bokstav c skal lyde:

       c. Fylkes-, herreds- og bykommuner, for så vidt angår eiendommer og innretninger innen kommunens område. Dette gjelder likevel ikke inntekt knyttet til produksjon, omsetning, overføring eller distribusjon av elektrisk kraft, utover omsetning av konsesjonskraft. Departementet kan i forskrift gi nærmere regler til utfylling og gjennomføring av denne bestemmelsen, herunder om fordeling av inntekter og utgifter mellom den skattefrie og den skattepliktige del av kraftomsetningen. Fylkes-, herreds- og bykommuner er ikke skattepliktige for formue i kraftforetak. »