1. Sammendrag

       Miljøverndepartementet foreslår i proposisjonen endringer i lov av 9. juni 1903 nr. 7 om Statskontrol med Skibes Sjødygtighed m.v. (sjødyktighetsloven). Formålet med endringsforslaget er å øke norske myndigheters mulighet til å undersøke fremmede skip ved mistanke om ulovlige utslipp til havet.

       Miljøverndepartementet viser til at FNs havrettskonvensjon (HRK) ble ratifisert av Norge i 1996, jf. St.prp. nr. 37 (1995-1996). HRK artikkel 218 nr. 3 og artikkel 220 regulerer henholdsvis havnestaters og kyststaters håndhevelsesmyndighet ved utslipp fra skip, og etter artikkel 218 nr. 3 har Norge som havnestat plikt til i visse tilfeller å foreta undersøkelser av skip som er mistenkt for utslippsovertredelser. Det foreliggende lovforslaget sørger for at denne plikten gjennomføres i sjødyktighetsloven § 121.

       Når det gjelder betydningen av i større grad å utnytte Norges beføyelser som kyststat, viser departementet til at det i forbindelse med Nordsjøsamarbeidet bl.a. er alminnelig enighet mellom statene om innenfor folkerettens rammer så langt som mulig å gjennomføre reglene om kyststatjurisdiksjon for vern og bevaring av det marine miljø. Dette lovforslaget innebærer en gjennomføring av deler av HRK artikkel 220.

       Det er i proposisjonen gjort rede for kyststatens jurisdiksjon ved utslipp fra skip, gjeldende rett, HRK artikkel 220 og for høringsinstansenes syn på endringsforslaget. Videre er det gjort rede for havnestatens jurisdiksjon ved utslipp fra skip, gjeldende rett, HRK artikkel 218 nr. 3, og for høringsinstansenes syn på endringsforslaget.

       Det er ikke nevneverdige administrative og økonomiske konsekvenser knyttet til lovforslaget. De kontrolloppgaver som vil følge av den utvidete jurisdiksjonsutøvelsen kan bli utført av kystvakten innenfor dagens virksomhet.