15. Forslag fra mindretall

Forslag fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 1

§ 1-2 nr. 11 skal lyde:

       11. enhver som driver enkeltmannsforetak og som samlet har eiendeler med verdi over 20 millioner kroner eller flere enn 5 ansatte,

Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte:

Forslag 2

§ 1-2 nr. 4 skal lyde:

       4. selskap som definert i selskapsloven § 1-2 første ledd bokstav a, med unntak av selskap som ikke er partrederi og som har mindre enn fem millioner kroner i salgsinntekt og færre enn fem ansatte dersom antallet deltakere ikke overstiger fem og ingen av deltakerne er juridisk person med begrenset ansvar,

Forslag 3

§ 1-7 skal lyde:

§ 1-7. Regnskapsåret

       Regnskapsåret er kalenderåret. Det er adgang til å ha avvikende regnskapsår når årsregnskapet blir mer informativt eller kostnadene ved å følge kalenderåret er uforholdsmessig store.

       Den regnskapspliktiges første regnskapsår kan være kortere eller lengre enn kalenderåret. Regnskapsåret kan likevel ikke i noe tilfelle være lengre enn 18 måneder.

       Ved oppløsning slutter regnskapsåret på oppløsningstidspunktet.

Forslag 4

       Regnskapslovens kapittel 2 - Registrering og dokumentasjon av regnskapsopplysninger - tilbakesendes Regjeringen.

Forslag 5

§ 3-3 fjerde ledd skal lyde:

       Det skal gis opplysninger om forhold ved virksomheten, herunder dens innsatsfaktorer og produkter, som kan medføre en ikke ubetydelig påvirkning av det ytre miljø. Det skal opplyses hvilke ikke ubetydelige miljøvirkninger de enkelte forhold ved virksomheten gir eller kan gi, samt hvilke tiltak som er eller planlegges iverksatt for å forhindre eller redusere negative miljøvirkninger.

Forslag 6

§ 3-6 utgår av lovteksten og § 4-4 skal lyde:

§ 4-4. Prinsippanvendelse

       Årsregnskapet skal utarbeides etter ensartede prinsipper, som skal anvendes konsistent over tid. Prinsippanvendelsen i konsernregnskap og selskapsregnskap kan likevel være forskjellig.

Forslag 7

§ 4-2 skal lyde:

§ 4-2. Regnskapsestimater

       Ved usikkerhet skal det brukes beste estimat, på bakgrunn av den informasjon som er tilgjengelig når årsregnskapet avlegges. Regnskapspliktige skal være aktsomme i utøvelse av skjønn for å unngå at inntekter og eiendeler overvurderes og kostnader og forpliktelser undervurderes.

       Ved endring av regnskapsestimat skal virkningen resultatføres i den perioden estimatet endres, med mindre resultatføringen kan utsettes i samsvar med god regnskapsskikk.

Forslag 8

§ 4-5 skal lyde:

§ 4-5. Forutsetningen om fortsatt drift

       Årsregnskapet skal utarbeides under forutsetning om fortsatt drift så lenge det ikke er åpenbart sannsynlig at virksomheten vil bli avviklet. Dersom det er åpenbart sannsynlig at virksomheten vil bli avviklet, skal eiendeler og gjeld vurderes til virkelig verdi ved avvikling.

Forslag 9

§ 5-3 nytt fjerde ledd skal lyde:

       Uten hinder av bestemmelsene foran kan anleggsmiddel som har en virkelig verdi som vesentlig overstiger det beløp den er oppført med i nærmest forutgående balanse, oppføres til virkelig verdi. Verdiøkningen må forventes ikke å være forbigående. Oppskrivningsbeløpet, med fradrag for utsatt skatt, skal avsettes til et oppskrivningsfond.

       Oppskrivningsfondet skal reduseres gjennom av- og nedskrivninger, og ved salg av anleggsmiddelet.

§ 6-2 C I nytt nr. 2 skal lyde:

       2. Oppskrivningsfond

Nr. 2 blir nr. 3

§ 7-12 skal lyde:

§ 7-12. Anleggsmidler

       For hver post innledet med arabertall under varige driftsmidler og immaterielle eiendeler skal det opplyses om:

1. anskaffelseskost med spesifikasjon av balanseførte lånekostnader knyttet til egentilvirkede anleggsmidler,
2. tilgang og avgang i løpet av regnskapsåret,
3. samlede avskrivninger, nedskrivninger, oppskrivninger og reverseringer av nedskrivninger og
4. avskrivninger, nedskrivninger, oppskrivninger og reverseringer av nedskrivninger i regnskapsåret.

       Det skal opplyses om endring i avskrivningsplan.

§ 7-39 første ledd skal lyde:

       For varige driftsmidler og immaterielle eiendeler skal det opplyses om:

1. anskaffelseskost med spesifikasjon av balanseførte lånekostnader knyttet til egentilvirkede anleggsmidler,
2. tilgang og avgang i løpet av regnskapsåret,
3. samlede avskrivninger, nedskrivninger, oppskrivninger og reverseringer av nedskrivninger og
4. avskrivninger, nedskrivninger, oppskrivninger og reverseringer av nedskrivninger i regnskapsåret.

Forslag 10

       § 5-8 utgår fra lovteksten.

Forslag 11

§ 5-17 tredje ledd nr. 4 skal lyde:

       4. I selskapsregnskapet skal inntektsført resultatandel ut over utbytte og lignende utbetalinger avsettes til fond for vurderingsforskjeller.

Forslag 12

§ 5-19 skal lyde:

§ 5-19. Konserndannelse

       Ved konserndannelse som gjennomføres ved kjøp av aksjer, andeler m.v, skal investeringens anskaffelseskost i konsernregnskapet tilordnes datterselskapets identifiserbare eiendeler og gjeld samt positiv eller negativ goodwill. Tilordningen kan korrigeres inntil utløpet av første hele regnskapsår etter konserndannelsen.

Forslag 13

§ 9-1 nytt siste ledd skal lyde:

       Departementet kan i forskrift gjøre unntak fra oppstillingsplanen gitt i § 6-1.

Forslag fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre:

Forslag 14

§ 5-7 skal lyde:

§ 5-7. Goodwill

       Goodwill er differansen mellom anskaffelseskost ved kjøp av virksomhet og virkelig verdi av identifiserbare eiendeler og gjeld i virksomheten. Goodwill skal avskrives over økonomisk levetid, men maksimalt over 20 år.

Forslag 15

       § 5-13 tredje ledd utgår fra lovteksten.

Forslag fra Fremskrittspartiet og Tverrpolitisk Folkevalgte:

Forslag 16

§ 7-30 skal lyde:

§ 7-30. Antall ansatte

       Det skal opplyses om antall ansatte ved regnskapsårets utgang.

§ 7-43 skal lyde:

§ 7-43. Antall ansatte

       Det skal opplyses om antall ansatte ved regnskapsårets utgang.