Departementet foreslår at regelen i skatteloven § 19
bokstav d om fordelingen av formuen i kraftanlegg mellom kommunene
bare skal gjelde for tidligere prosentlignede kraftverk og for kraftverk
som ble tilordnet skattegrunnlag i 1996 i henhold til reglene om stedbundet
beskatning, jf. skatteloven § 18. Lovendringen
bør tre i kraft straks, med virkning fra og med inntektsåret
1997. Departementet viser til utkast til endring i skatteloven § 19
bokstav d.
Som følge av ovennevnte forslag bør også skatteloven § 19
bokstav f endres noe. Bestemmelsen regulerer fordeling av naturressursskatt
mellom berettigede kommuner, og inneholder en henvisning til skatteloven § 19
bokstav d. Departementet foreslår at bestemmelsen endres
slik at det går frem at en fordeling i henhold til reglene
i skatteloven § 19 bokstav d gjelder for vannkraftanlegg
som ble tilordnet skattegrunnlag i 1996 og for tidligere prosentlignede
kraftverk, mens fordelingen for vannkraftanlegg som ikke ble tilordnet
skattegrunnlag i 1996 reguleres av bestemmelsene i skatteloven § 19
bokstav a til c. Lovendringen bør tre i kraft straks, med
virkning fra og med inntektsåret 1997. Departementet viser
til utkast til endring i skatteloven § 19 bokstav
f.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til endringer i skatteloven § 19 bokstavene
d og f.
Departementet fremmer forslag om en overgangsregel til eigedomsskattelova,
som regulerer fordelingen av eiendomsskattegrunnlaget mellom kommuner.
Ettersom de nye reglene om skattlegging av kraftforetak først
ble innført fra 1. januar 1997 og først
får virkning for eiendomsskatten i 1999, vil det etter
departementets vurdering være naturlig å ta utgangspunkt
i fordelingen av eiendomsskatten i 1998, som blir det siste året
eiendomsskatten utskrives etter det gamle systemet. Departementet
foreslår på denne bakgrunn at eiendomskattegrunnlaget
verdsatt i henhold til reglene i skatteloven § 37
a tredje til sjette ledd fordeles mellom kommunene i henhold til
den relative fordelingen mellom berørte kommuner som gjelder for
eiendomsskatteåret 1998.
Det presiseres at dette vil være en overgangsregel, som
skal gjelde inntil en har grunnlag for å utarbeide mer
permanente regler for fordeling av eiendomsskatten mellom kommuner.
Ved utformingen av slike regler vil det være hensiktsmessig å ha
gjort visse erfaringer med hvordan det nye systemet fungerer. Det
vil videre være naturlig å trekke representanter
for de berørte kommunene med i arbeidet.
De midlertidige reglene knytter fordelingsnøkkelen som
inntil videre skal brukes, til fordelingen av eiendomsskatt i det
siste året hvor eiendomsskatt utskrives etter de gamle
reglene. Dette er for å unngå at innføringen
av det nye systemet i seg selv skal medføre utilsiktede
virkninger på fordelingen mellom kommunene. Ulempen ved
en slik fast fordelingsnøkkel er at den ikke er tilpasset
faktiske endringer, for eksempel i form av påbygninger
av kraftanlegg. Slike påbygninger vil imidlertid øke
verdien av hele kraftanlegget, og dermed komme alle de berørte
kommuner til gode i form av økt skattegrunnlag til fordeling.
Departementet vil arbeide videre med behovet for justeringsmekanismen
i fordelingsnøkkelen ved mer betydelige, faktiske endringer.
Departementet foreslår at lovendringen trer i kraft straks,
med virkning fra og med 1. januar 1999. En viser til utkast
til overgangsregel til eigedomsskattelova.
I brev 16. oktober 1998 fra finansministeren til Stortingets
presidentskap framgår det at Regjeringen ved kgl. res.
16. oktober 1998 har vedtatt å utsette iverksettelsen
av § 8 i eiendomsskatteloven for anlegg for kraftproduksjon
og kraftdistribusjon til 1. januar 2000. For 1999 vil eiendomsskatten
da bli skrevet ut på det gjeldende grunnlaget i de enkelte
kommunene. Brevet følger som trykt vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til overgangsregel til eiendomsskatteloven § 8.
Komiteen slutter seg til Regjeringens vedtak av
16. oktober om utsatt iverksettelse av § 8 i eiendomsskatteloven
for anlegg for kraftproduksjon og kraftdistribusjon til 1. januar
2000.
Ved lov av 28. juni 1996 nr. 41, i samband med innføringa
av dei nye reglane om skattlegging av kraftselskap, blei det teke
inn reglar om verdsetjing av formue i kraftanlegg i skattelova § 37
bokstav a tredje og fjerde leddet.
Departementet viser til at lovteksten har fått ei upresis
utforming, då det kan sjå ut som om frådraget for
framtidige utskiftningskostnader skal kapitaliserast to gonger.
Dette er utilsikta, jf. omtalen av takseringsreglane i Ot.prp. nr.
23 (1995-96) kap. 11. Departementet gjer derfor framlegg om endring
i § 37 bokstav a tredje leddet andre og tredje
punktum, slik at det klart går fram av lova at framtidige
utgifter til utskifting av driftsmiddel skal kapitaliserast berre
ein gong. Departementets framlegg er den same formuleringa som i § 2-1
i forskrift om fastsetjing av formuesverdien i kraftanlegg fastsett
av departementet 18. mai 1998, med heimel i skattelova § 37
bokstav a tredje og fjerde leddet.
Departementet gjer framlegg om at lovendringa trer i kraft straks,
med verknad frå og med inntaksåret 1997. Departementet
viser til utkast til endring i skattelova § 37.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til endring i skatteloven § 37 bokstav
a tredje ledd.
Departementet ser behov for å arbeide videre med enkelte
fordelingsspørsmål mellom kommunene når det
gjelder skatt for kraftforetak. Dette vil en komme tilbake til blant
annet når det gjelder betydning av at kraftforetaket har
større nyinvesteringer i en av de kommunene som det skatter
til.
Komiteen tar departementets orientering
til etterretning.