Departementet finner at myndigheten på hele skattebetalingslovens
område, med unntak av skattebetalingsloven § 56
nr. 5, bør legges til departementet. Endringen kan tenkes
gjennomført ved at Kongens myndighet blir delegert til
departementet. Departementet mener en endring av ordlyden i de enkelte
lovbestemmelser vil gi det beste resultat.
Departementet foreslår samtidig at skattebetalingsloven § 33
nr. 8 blir ny nr. 6. Endringen er av redaksjonell art. Videre foreslås
at skattebetalingsloven § 42 nr. 4 første
punktum oppheves. Bestemmelsen anses overflødig fordi skattebetalingsloven § 56
nr. 1 vil gi departementet den nødvendige kompetanse på det
området § 42 nr. 4 første punktum
regulerer.
Departementet foreslår at endringene trer i kraft straks.
Det vises til vedlagte utkast til endringer i skattebetalingsloven.
Departementet foreslår at skattebetalingsloven §§ 11
og 12 endres slik at «postgiro» erstattes av «Postbanken
BA» der «postgiro» er brukt som benevnelse
på Postgiro som virksomhet. Videre foreslås det at
de samme paragrafene endres slik at lovens skille mellom post- og
bankgiro opphører. Det vil si at loven kun benytter «giro» som
benevnelse for betalingsinstrumentet.
Videre foreslår departementet at § 12
nr. 3 siste punktum endres slik at «postgiroen m.v.» erstattes
av «kommunens særskilte konto for skatt i Postbanken BA
m.v.».
Departementet foreslår at endringene trer i kraft straks.
Det vises til vedlagte utkast til endringer i skattebetalingsloven.
Departementet fremmer forslag om at skattebetalingsloven § 32
nr. 5 endres slik at nåværende henvisning erstattes
med en henvisning til § 53 i kommuneloven av 25. september
1992 nr. 107.
Departementet foreslår at endringen trer i kraft straks.
Det vises til vedlagte utkast til endringer i skattebetalingsloven.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag til
endringer i skattebetalingsloven.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at Regjeringen selv varsler at forskriftsverket
med hjemmel i skattebetalingsloven over tid er blitt komplisert
og uoversiktlig, og at dette bør gjennomgå en
teknisk revisjon.
Disse medlemmer mener at skattebetalingslovens
forskrifter ikke bare trenger en teknisk revisjon, men også en
politisk og innholdsmessig revisjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet kan
ikke støtte Regjeringens forslag om å legge ytterligere
forskriftsmyndighet til departementet fordi det ikke på noen
måte er sannsynliggjort at et slikt tiltak vil virke begrensende
på forskriftsomfanget, eller føre til noen åpenbar
opprydding i forskriftsjungelen.
Disse medlemmer vil i tråd med dette
gå imot de foreslåtte endringer i skattebetalingsloven med
unntak av § 11, § 12 nr. 3 første
punktum og siste komma, samt § 32 nr. 5.