I Ot.prp. nr. 1 (1997-98) la regjeringen Jagland fram en skisse
til en ordning med fradragsrett for gaver til frivillige organisasjoner,
men med en vurdering som konkluderte med at en slik ordning ikke
burde innføres. Som et ledd i Regjeringen Bondeviks budsjett
ble vurderingen og tilrådingen trukket tilbake, men selve
skissen ble ikke trukket, jf. Ot.meld. nr. 2 (1997-98). Samtidig
ble det gitt uttrykk for at Regjeringen ville vurdere temaet nærmere
før en endelig konklusjon trekkes.
Før det fremmes et konkret lovforslag må det
utarbeides forslag til detaljerte regler om avgrensning, innberetningsplikt
osv.
Regjeringen vil ikke foreslå at det innføres
fradragsrett med virkning for inntektsåret 1999. Finansdepartementet
tar imidlertid sikte på å sende ut et forslag
til konkret regelverk på høring våren
1999. Forslaget vil i hovedsak basere seg på skissen i
Ot.prp. nr. 1 (1997-98).
Komiteen viser til at Regjeringen ikke
vil foreslå at det innføres fradragsrett med virkning
for inntektsåret 1999. Komiteen tar til
etterretning at Finansdepartementet tar sikte på å sende
ut et forslag til konkret regelverk på høring
våren 1999.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte ber om at arbeidet med
innføring av fradragsrett for gaver til frivillige organisasjoner
påskyndes med sikte på at slik fradragsrett skal
gjelde f.o.m. inntektsåret 2000.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at samfunnets soliditet ikke først og fremst bygger
på hvilke tjenester vi tilbyr mot betaling, men det vi
yter frivillig og selvoppfrende. Deltagelse i frivillig arbeid fremmer
glede og ansvarsfølelse for den som hjelper og er uvurderlig
for den som mottar hjelpen.
Den såkalte «tredje sektor» utgjør
et viktig supplement til familie, arbeidsplass og det offentlige. Svært
mange barn og unge lærer å vise ansvar og toleranse
nettopp gjennom deltagelse i frivillig arbeid.
For å sikre organisasjonenes økonomi og derigjennom
minske avhengigheten av offentlige myndigheter, vil Høyre
gi skattefritak også for private bidrag til frivillige
organisasjoner. Disse medlemmer viser til sitt forslag
under avsnitt 26.5 nedenfor om at retten til skattefradrag for kontingent
til fagforening utvides til å omfatte frivillige
og ideelle organisasjoner.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at gjennomgangen som ble gjort i kap. 15.5 i Ot.prp. nr. 1 (1997-98)
påpeker at en eventuell fradragsordning reiser en rekke
vanskelige avgrensningsproblemer mht. hvilke organisasjoner som
skal omfattes, hvilke krav som skal stilles mht. organisasjon, utbredelse,
medlemsaktivitet osv. Uansett hvordan disse grensene trekkes vil
det skapes uklarhet og til dels store ligningsadministrative problemer
med å vurdere hvilke organisasjoner som tilfredsstiller
kravene.
Dette medlem viser også til at det vil
kreve betydelige ligningsadministrative ressurser for å sikre tilfredsstillende
oppgaver fra organisasjonene, kontroll av at disse tilfredsstiller
oppstilte krav osv. Ordningen vil også medføre
en ytterligere komplisering av skattesystemet.
Dette medlem viser også til at støtte
til frivillige organisasjoner i form av fradragsrett for gaver må vurderes
i forhold til direkte støtte i form av bevilgninger. Fradragsrett
for gaver vil være mindre målrettet mht. hvilke
formål og hvilke typer organisasjoner en ønsker å støtte,
i forhold til direkte støtte i form av bevilgninger. En
vil også ved direkte støtte ha langt bedre muligheter
for kontroll med at midlene nyttes i samsvar med forutsetningene,
jf. St.meld nr. 27 (1996-97) Om statens forhold til frivillige organisasjoner.
Dette medlem mener det også er vesentlig
at en finansieringsform med gaver vil tvinge organisasjonene til å endre
ressursbruken sin. De vil måtte bruke en større
del av sine ressurser enn før på å verve folk
til å gi gaver. Det vil åpne for nye fordelingskonflikter,
etter som en må vente at organisasjonene har ulike muligheter
til å skaffe seg gavegivere. Etter dette medlems vurdering
bør støtte gjennom særskilte skattelempinger
bare være et begrenset supplement til direkte støtte.
Etter dette medlems vurderinger bør eventuelle
skattelempinger særlig komme små lokale organisasjoner
til gode. Med de krav som må stilles for å få en
fradragsordning til å fungere, mht. organisering, etablering
av innberetningsrutiner m.v., jf. kap. 15.5 i Ot.prp. nr. 1 (1997-98),
vil en fradragsordning klart favorisere store organisasjoner med
en profesjonell administrasjon og et etablert apparat for markedsføring
av organisasjonen. Etter dette medlems vurdering
er andre virkemidler (slik som enklere arbeidsgiverrutiner, fritak
for arbeidsgiveravgift innen visse grenser og heving av grensene
for inntektsskatt og plikt til registrering i merverdiavgiftsmanntallet
ved næringsvirksomhet) langt bedre når en skal
nytte skatte- og avgiftssystemet til å styrke de frivillige
organisasjonenes økonomi.
Etter en samlet vurdering vil dette medlem derfor
fastholde sin kritikk av en ordning med fradragsrett for frivillige
organisasjoner, men vil avvente Regjeringens forslag til konkret
regelverk og høringsrundens reaksjoner på dette,
før endelig konklusjon trekkes.