Nærings- og handelsdepartementet legger i proposisjonen
fram forslag til ny lov som vil erstatte lov av 27. november
1992 nr. 116 om offentlige anskaffelser.
Proposisjonen bygger på utredningen i NOU 1997:21 fra
utvalget for revidering av det offentlige anskaffelsesregelverket,
og høringsuttalelsene til denne.
Offentlige anskaffelser utgjorde i alt 186,8 mrd. kroner i 1996.
Dette tilsvarer 18,4 pst. av Norges bruttonasjonalprodukt. Det er
dermed viktig for samfunnsøkonomien at offentlige anskaffelser
gjennomføres på en måte som innebærer
mest mulig effektiv ressursbruk. For å oppnå dette
målet trenger man et regelverk som er enkelt for anskafferne å håndtere
og for leverandørene å forholde seg til.
Offentlig anskaffelsesvirksomhet er i dag underlagt et uoversiktlig,
komplisert og til dels foreldet regelverk, bl.a. som følge
av innføringen av EØS-regelverket for offentlige
anskaffelser. EØS-regelverket innebar en endring ved at
leverandørene ble gitt rettigheter ved offentlige anskaffelser
som i verdi overstiger bestemte terskelverdier.
De endringer som er foreslått i den nye loven vil i hovedsak
medføre følgende forskjeller i forhold til dagens
lov:
Det er foreslått innføring
av en formålsparagraf for å sikre effektive anskaffelser.
En bestemmelse som angir grunnleggende krav til anskaffelsesprosessen
foreslås inntatt i loven.
Statlige oppdragsgivere pålegges i lovforslaget å ta
miljømessige hensyn.
Håndverksadgangen er utvidet til også å omfatte statlige
anskaffelser under terskelverdiene i EØS-regelverket.
Departementet foreslår at det nedsettes en arbeidsgruppe
som skal vurdere overvåkning og håndhevelse av
regelverket.
En viktig endring er at de tre forskriftene om offentlige anskaffelser
blir foreslått samlet i én forskrift. Videre er
de to statlige instruksene foreslått integrert i den nye
forskriften.
Departementet har ikke omfattet kommunale anskaffelser under
terskelverdiene. I forbindelse med forskriftsarbeidet vil man imidlertid
igangsette et arbeid med de berørte parter for å vurdere
konsekvensene av å inkludere kommunesektoren i sin helhet
i regelverket for offentlige anskaffelser.
Komiteen, medlemane fra Arbeidarpartiet, Mimmi
Bæivi, Bjarne Håkon Hanssen, Kjell Opseth, Torstein
Rudihagen, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Rita Tveiten, fra
Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Terje
Knudsen, fra Kristeleg Folkeparti, Modulf Aukan og Anita Apelthun
Sæle, fra Høgre, Ansgar Gabrielsen og Ivar Kristiansen, fra
Senterpartiet, leiaren Odd Roger Enoksen, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug,
er positiv til at Regjeringa i Ot.prp. nr. 71 (1997-98) har kome
med framlegg til lov- og regelendringar knytta til offentlege innkjøp. Komiteen er
samd med Regjeringa i at det er samfunnsøkonomisk viktig
at offentlege innkjøp vert gjennomført slik at
det gjev mest mogleg effektiv ressursbruk. For å oppnå dette
treng ein eit enkelt regelverk der relevant internasjonalt regelverk
er innarbeidd.
Komiteen har merka seg at vesentlege endringar
i lova er at det er gjort framlegg om
å innføre ein føremålsparagraf
for å sikra effektive innkjøp
å ta inn grunnleggjande krav til innkjøpsprosessen
at staten ved innkjøp skal ta omsyn til miljømessige
konsekvensar av kjøpet.
at reglane skal gjelda statlege innkjøp under terskelverdien
i EØS-direktivet
og at Regjeringa gjer framlegg om å setja ned ei arbeidsgruppe
som skal vurdere overvaking og handheving av regelverket.
Komiteen har vidare merka seg at den nye forskrifta
skal omfatta tre forskrifter om offentlege innkjøp og to
statlege instruksar. Komiteen har ingen merknad til
dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre støtter i hovedsak de foreslåtte
endringer i lovutkastet. Dagens system for offentlige anskaffelser
er komplisert og for lite tilgjengelig, spesielt for små og
mellomstore bedrifter. Disse medlemmer mener at endringene
som foreslås vil forbedre og styrke offentlig anskaffelsesvirksomhet.