Den del av det offentliges utgifter som går til anskaffelser
utgjorde i alt 186,8 mrd. kroner i 1996.
I andel av BNP utgjorde dette ca. 18,4 pst. Den måten
de offentlige anskaffelser gjennomføres på, har derfor
stor betydning for effektiviteten og ressursbruken i offentlig sektor,
norsk næringslivs markedsmuligheter og dermed også sysselsettingen
i privat sektor. For offentlig sektor samlet, vil selv forholdsvis små prosentvise
forbedringer gi betydelige utslag i antall kroner. Også for
næringslivet er det viktig at både økonomiske
og menneskelige ressurser i offentlig sektor blir brukt på en
slik måte at det understøtter den samlede verdiskapningen.
Utvalget for revidering av regelverket for offentlige anskaffelser
ble på anbefaling fra Nærings- og energiministeren,
oppnevnt ved kongelig resolusjon 27. oktober 1995.
Mandatet la opp til et omfattende arbeid med gjennomgang og vurdering
av regelverket for statlige anskaffelser. Mandatet er utformet slik
at kommunesektoren ikke er omfattet. Kommunesektoren er imidlertid
omfattet når det gjelder anskaffelser over terskelverdiene.
Utvalgets utredning ble overlevert nærings- og handelsministeren
i form av NOU 1997:21 Offentlige anskaffelser den 18. juni
1997. Denne ble sendt ut på høring 27. juni
1997.
Kort oppsummert er høringsinstansene i hovedtrekk positive
overfor utredningen og forslagene fra utvalget. Det er bred enighet
om at regelverket for offentlige anskaffelser er uoversiktlig og
vanskelig tilgjengelig.
Flere høringsinstanser har kommentert forholdet mellom
regelverket for statlig sektor og kommunal og fylkeskommunal sektor,
og påpekt de vanskeligheter et differensiert regelverk
medfører for de ulike aktører på markedet
for offentlige anskaffelser.
Enkelte av høringsinstansene har savnet en vurdering
av spørsmål vedrørende bruk av IT ved
offentlige anskaffelser i utvalgets utredning.
Departementet finner det imidlertid ikke riktig å iverksette
gjennomgripende endringer i regelverket før det nærmere
er undersøkt hvordan IT på en hensiktsmessig måte
skal kunne brukes ved offentlige anskaffelser.
Komiteen har merka seg at offentlege
innkjøp i 1997 utgjorde 186,8 mrd. kroner som utgjer 18,4
pst. av BNP. Komiteen er samd med Regjeringa i at måten
offentlege innkjøp vert gjennomført har mykje å seia
for effektivitet og ressursbruk i offentleg sektor og for sysselsettinga
i privat sektor. Analysar viser her eit stort potensiale for innsparing,
og komiteen ber Regjeringa arbeida for å gjera
nytt lov- og regelverk kjent for såvel innkjøpar
som tilbydar og slik auka kompetansen på området.
Komiteen har merka seg at mandatet som låg til
grunn for arbeidet med NOU 1997:21 Offentlege innkjøp -
ikkje omfatta kommunesektoren.
Komiteen er kjent med at utgreiinga har vore ute
på høyring, og har merka seg at høyringsuttalingane
om framlegga i utgreiinga stort sett er positive. Komiteen vil
koma tilbake til dette under det einskilde punktet under.