Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Vidar Bjørnstad, Astrid Marie Nistad, Jan Petter Rasmussen
og Ane Sofie Tømmerås, fra Kristelig Folkeparti,
Finn Kristian Marthinsen og Åse Wisløff Nilssen,
fra Høyre, lederen Kristin Krohn Devold og Bjørn Hernæs,
og fra Senterpartiet, Tor Nymo, har merket seg at forslagsstillerne
mener det er uheldig at det er det samme organet som har truffet vedtaket
som også skal vurdere en klage på avgjørelsen,
at klager ofte blir avvist, og at det ikke foreligger noen begrunnelse
for hvorfor klagen blir avvist.
Flertallet viser til at forvaltningslovens §§ 29, 30
og 32 inneholder regler om klage over enkeltvedtak, men at disse
reglene ikke er uttømmende.
Flertallet vil understreke viktigheten av at saksbehandlingsreglene
følges nøye ved behandlingen av enkeltsaker, og
vil påpeke at det foreligger en saksbehandlingsfeil dersom
en klage blir avvist uten begrunnelse. Ved vurdering av om en klage
skal realitetsbehandles eller avvises, må saksbehandler
også ta hensyn til bestemmelsen i forvaltningsloven § 31. Den
innebærer at klagen bør tas under behandling selv om
klagefristen er gått ut dersom klager ikke kan lastes for å ha
oversittet fristen, eller når det av særlige grunner
er rimelig at klagen blir prøvd.
Flertallet viser videre til at dersom klagen inneholder
mangler, skal den ikke avvises, men det skal gis en frist for klageren
til å avhjelpe manglene, jf. forvaltningsloven § 32.
Flertallet er av den oppfatning at klagen fortsatt
bør settes fram for det organ som har truffet vedtaket.
En slik ordning medfører at klageren ikke trenger å lete
etter hvem som er klageinstans. Organet har allerede alle sakens
dokumenter, noe som er praktisk både når organet
selv skal vurdere saken på nytt, og når den skal
sende saken over til overordnet klageinstans. Ved å rette
klagen mot det organet som opprinnelig fattet vedtaket, gis dette
organet en mulighet til å rette opp uriktige avgjørelser,
noe som etter flertallets mening må være
en fordel. Flertallet understreker at ordningen medfører
at klagen/avvisningsspørsmålet kan prøves
i to instanser, og at det gjør saksbehandlingen mer betryggende.
Flertallet mener ut fra dette at ordningen bør opprettholdes
slik den nå er. Dersom forvaltningen ikke følger
opp lovens bestemmelser på dette området, bør
Justisdepartementet vurdere å sende ut et rundskriv for å påminne
forvaltningen om hvordan saker skal behandles.
Flertallet viser til departementets svar til komiteen
av 20. oktober 1998 som opplyser at den foreslåtte
endring i bestemmelsen ikke vil ha en slik virkning som forslagsstillerne
legger til grunn. Departementet skriver:
«Den foreslåtte henvisning til forvaltningslovens §§ 29,
30 og 32 i § 33 annet ledd tredje punktum, vil derfor
ikke ha den virkning forslagsstillerne legger til grunn i Dokument
nr. 8:118 (1997-98).»
På denne bakgrunn avvises forslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Jan Simonsen og Jørn L. Stang, viser til at vedtak
som er fattet av kommunestyret eller av fylkesting, eller organer
som er delegert myndighet fra disse, følger reglene om
saksbehandling i forvaltningsloven.
Det gis klageadgang kun i enkeltvedtak i forvaltningsloven. Et
enkeltvedtak kan påklages av en part eller annen med rettslig
klageinteresse i saken til det forvaltningsorgan (klageinstansen)
som er nærmest overordnet det forvaltningsorgan som har
truffet vedtaket (underinstansen).
Disse medlemmer mener det er et problem at erklæring
om klage skal fremsettes til det samme organ som har truffet vedtaket.
Underinstansen har da en mulighet til å avvise klagen.
Det slås fast i § 33 at underinstansen
skal avvise klagen, dersom den finner at vilkårene for å klage
ikke foreligger. Bestemmelsene sier at en klage skal avvises dersom
de prosessuelle vilkårene for å behandle en klage
ikke foreligger. Dette medfører at personer som klager
på et vedtak, ofte får klagen i retur, med beskjed
om at vilkårene for å klage ikke foreligger -
og det attpåtil av samme saksbehandler som behandlet saken
første gang. Når en så kan legge til
at en slik avvisning ikke er begrunnet, noe et forvaltningsorgan
er forpliktet til, så er det særs viktig med en
lovendring som bedre ivaretar vanlige menneskers rettssikkerhet.
Disse medlemmer har merket seg at departementet
har enkelte lovtekniske innvendinger til det fremsatte lovforslaget,
og finner det derfor ikke hensiktsmessig å fremme forslaget
i sin nåværende form. Disse medlemmer mener
imidlertid det er viktig at forslaget følges opp i en egnet
form som ivaretar intensjonene i forslaget, og disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til endringer
i forvaltningslovens regler om avvisning av klage, slik at avvisningsgrunnene
presiseres og klargjøres for å unngå at
klager avvises på mangelfullt grunnlag.»