1. Proposisjonens hovedinnhold

Lovforslaget i proposisjonen regulerer sentrale former for avtaler om finansielle tjenester som tilbys publikum av finansinstitusjoner og visse andre foretak. Lovforslaget omfatter viktige områder som hittil bare i liten grad har vært lovregulert og tar sikte på å gjøre kontraktsforholdene mellom institusjonene og kundene tydeligere, mer balansert og rimeligere. Forslaget er harmonisert med aktuelle EØS-regler.

Som utgangspunkt vil loven gjelde i forhold til både forbrukere og næringsdrivende. Når kunden er forbruker, vil de foreslåtte reglene som hovedregel ikke kunne fravikes ved avtale, mens utgangspunktet er motsatt for næringsdrivende.

Det foreslås regler om at institusjonene, før avtale inngås, skal gi forbrukerkunder opplysninger om sentrale vilkår og risikoaspekter i avtalene. Avtalene skal inngås skriftlig, eventuelt elektronisk, og det stilles krav om at bestemte opplysninger skal tas inn i avtalen.

Regler om renteberegning ved godskriving og belastning av konto er utformet med sikte på i hovedsak å eliminere institusjonenes muligheter til å oppnå såkalte float-inntekter, dvs. renteinntekter fra den perioden et beløp er under overføring, og ikke er rentebærende verken for betaleren eller mottakeren. Det gis videre bl.a. regler om avtaler om belastningsfullmakt (autogiro, avtalegiro m.v.). Departementet foreslår en hovedregel som forbyr institusjonene å motregne i innskuddskonto.

Lovutkastet inneholder videre bl.a. detaljerte regler om belastninger som skyldes andres misbruk av konto og betalingskort. Kontohaveren skal som hovedregel bare være ansvarlig når misbruket skyldes grov uaktsomhet fra kontohaverens side.

Lovforslaget innebærer at en forbruker alltid skal ha rett til å gjøre opp sine pengeforpliktelser ved kontant betaling. Ved betaling gjennom girosystemet, vil betaling fra forbruker avbryte betalingsfristen når oppdraget er mottatt av bank eller lignende, selv om beløpet ennå ikke er kommet frem til mottakeren.

Reglene om låneavtaler inneholder bl.a. regler om långiverens adgang til å endre rentesatser. Låntakeren skal alltid ha rett til å betale tilbake lånet før forfallstid. Forslaget vil begrense adgangen til oppkjøp av lånefordringer.

Når det gjelder kausjonsavtaler, inneholder forslaget viktige regler om institusjonenes plikt til å varsle om sentrale begivenheter vedrørende hovedforholdet.

For finansmegleroppdrag foreslås bl.a. den ulovfestede standarden om god meglerskikk lovfestet. I forslaget til regler om agent- og rådgivningsoppdrag, legges det vekt på at kundene skal være klar over hvilken rolle agenten eller rådgiveren har.

I punktene 2-12 nedenfor refererer lovhenvisningene seg til proposisjonens lovutkast.