Før attføringsreformen i 1994 var det felles
regler for rehabiliteringspenger (tidligere attføringspenger under
medisinsk behandling) og attføringspenger under yrkesrettet
attføring, og man kunne velge den høyeste ytelsen
når en person samtidig fylte vilkårene for attføringspenger
og sykepenger. Da rehabiliteringspenger først ytes etter
at sykepengerettighetene er oppbrukt og sykepenger som regel er
høyest, ble valgadgangen mellom rehabiliteringspenger
og sykepenger utelatt da ytelsene ble hjemlet i hvert sitt kapittel
i folketrygdloven (kap. 10 og 11). Adgangen til å kunne
velge den høyeste av ytelsene når et medlem samtidig
fyller vilkårene for attføringspenger og sykepenger,
er hjemlet i § 11-15 første ledd.
Fra 1997 ble hjemmelen for attføringspenger i ventetid
før arbeidskontoret overtar ansvaret og treffer vedtak
om yrkesrettet attføring, flyttet fra kap. 11 Ytelser under
yrkesrettet attføring til kap. 10 Ytelser under medisinsk
rehabilitering. Samtidig fikk ytelsen betegnelsen rehabiliteringspenger.
Dersom trygdekontoret treffer vedtak om at et medlem fyller de
medisinske vilkår for yrkesrettet attføring, kan
det ytes rehabiliteringspenger i en begrenset periode før
et attføringstiltak blir satt i verk. I de tilfelle et
medlem fortsatt har rett til sykepenger, følger det av
gjeldende praksis at vedkommende kan velge å få utbetalt
sykepenger. Også i en del tilfelle hvor medlemmet får
tilbakefall av sykdom, kan medlemmet ha opptjent en ny sykepengerett
og derfor fylle vilkårene for begge ytelsene. Dersom sykepenger
er den høyeste ytelsen, blir det etter gjeldende regler
utbetalt sykepenger.
Departementet foreslår å lovfeste retten til
den høyeste av ytelsene for den som samtidig fyller vilkårene
for rehabiliteringspenger og sykepenger.
Departementet foreslår at endringen trer i kraft straks.
Det opplyses at endringen ikke har økonomiske eller administrative
konsekvenser.
Komiteen viser til at forslaget om å lovfeste
at den som både fyller vilkårene for sykepenger
og rehabiliteringspenger, skal kunne velge den høyeste
ytelsen, er i overensstemmelse med den praksis som følges.
Forslaget må dermed sees som en presisering av gjeldende
rett. På denne bakgrunn slutter komiteen seg
til departementets forslag.