Til Odelstinget
Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om endringer i vegtrafikklov av 18. juni 1965 nr. 4. Følgende emner blir behandlet:
-
Hjemmel for forbud mot bruk av elektronisk utstyr i motorvogn, der utstyret kan forstyrre fører.
-
Hjemmel for godkjenning av pris for bruk av øvingsbaner til obligatorisk opplæring for fører av tunge kjøretøy.
Stadig nye typer elektronisk utstyr gjøres tilgjengelig
for bruk i motorvogn, uten at dette utstyret er knyttet til eller
påkrevet i forhold til motorvognens primærfunksjon
som transportmiddel. Førermiljø med til dels utstrakt
bruk av ekstrautstyr blir stadig vanligere. Det er grunn til å anta
at den teknologiske utviklingen også fremover vil tilpasse
og utvikle stadig mer avansert utstyr og systemer til bruk i motorvogn.
Departementet ser i denne utviklingen en fare for at motorvognføreren
får en redusert aktsomhet i forhold til hva som er påkrevet
ved selve førerfunksjonen og mot trafikken for øvrig,
og således også en økt ulykkesrisiko.
Departementet ser det derfor av trafikksikkerhetshensyn som viktig å sikre
seg hjemmel til, i takt med den teknologiske utviklingen, å kunne
regulere bruk av elektronisk utstyr i motorvogn. Det foreslås
på denne bakgrunn en ny § 23 b
i vegtrafikkloven som gir Samferdselsdepartementet myndighet til å fastsette
nærmere bestemmelser om forbud mot bruk av slikt utstyr,
der dette er egnet til å forstyrre føreren. Bl.a.
er det ønskelig å kunne regulere førers
bruk av mobiltelefon under kjøring med motorvogn.
Aktsomhetsregelen i vegtrafikkloven § 3 vil
fortsatt gjelde generelt uavhengig av forslaget i proposisjonen.
Samferdselsdepartementet vil med hjemmel i den foreslåtte § 23 b
i vegtrafikkloven fastsette forskrift om forbud mot førers
bruk av håndholdt mobiltelefon under kjøring med
motorvogn. Departementet foreslår at forskriften trer i
kraft fra 1. januar 2000.
Høringsinstansene gir uttrykk for noe ulike vurderinger
av forslaget til ny § 23 b og forslag
til forskrift om forbud mot bruk av håndholdt mobiltelefon under
kjøring med motorvogn, jf. proposisjonen.
Forskrift av 14. juni 1993 nr. 531 om obligatorisk opplæring
i glattkjøring for fører av tunge kjøretøy fastsetter
obligatorisk glattkjøringskurs for person som skal erverve
førerkort første gang i klassene C, CE, D eller
DE. Forskriften gjelder i dag for kandidater fra 14 av landets fylker,
og glattkjøringsbaner i Våler, Kristiansand og
Lenvik brukes til opplæringen.
Til bygging av samtlige baneanlegg er det gitt statlige tilskudd.
Over tid kan det oppstå nye selskaps- og eierstrukturer
ved glattkjøringsbanene. Departementet finner det derfor
nå nødvendig å formalisere forutsetningen
om at pris for bruk av øvingsbaner til obligatorisk opplæring
i glattkjøring for fører av tunge kjøretøy
samt de nærmere kriterier for prisfastsettelsen, skal godkjennes
av Vegdirektoratet. Ovennevnte er bl.a. forutsatt i St.prp. nr.
82 (1991-1992) for banene i Våler og Kristiansand, og i
Budsjett-innst. S. II (1996-1997) vedrørende banen i Lenvik.
Det er etter departementets oppfatning ønskelig at kursdeltakerne
gjennom kursavgiften ved obligatorisk opplæring i glattkjøring
kun skal belastes med utgifter som knytter seg til glattkjøringsopplæringen.
For å sikre at elevenes utgifter til den obligatoriske
opplæringen skal være så lave som mulig, ønsker
Samferdselsdepartementet å lovfeste ovennevnte forutsetning
gjennom nytt annet ledd i vegtrafikkloven § 28.
Samtlige høringsinstanser som har kommentarer vedrørende
utkast til nytt annet ledd i vegtrafikkloven § 28
støtter forslaget. Bl.a. legges det vekt på at
det er positivt med kontroll over kostnadsutviklingen forbundet
med opplæring i glattkjøring.
Etter departementets vurdering innebærer forslagene
ingen vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun
Eng, Eirin Faldet, Sverre Myrli, Gunn Olsen, Ola Røtvei og Karl
Eirik Schjøtt-Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Thore Aksel Nistad og
Christopher Stensaker, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen
og Jan Sahl, fra Høyre, Ellen Gjerpe Hansen og lederen Oddvard Nilsen,
fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, fra Sosialistisk Venstreparti,
Inge Myrvoll, og fra Venstre, May Britt Vihovde, viser til
at Regjeringen i ny § 23 b vil innføre
forbud mot bruk av elektronisk utstyr der utstyret kan forstyrre
føreren.
Komiteen vil vise til at den generelle aktsomhetsregelen
i vegtrafikkloven § 3 også omfatter bruk av
mobiltelefon.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Venstre, vil vise til at rapport 387/1998 fra Transportøkonomisk
institutt konkluderer med at bruk av mobiltelefon under kjøring
generelt medfører en viss økning i ulykkesrisiko. Flertallet mener
at den pedagogiske virkningen av lovhjemlet forbud mot bruk av håndholdt
mobiltelefon under kjøring vil ha en positiv forebyggende
effekt.
Flertallet mener at den stadig økende
tilgjengeligheten til ulikt elektronisk utstyr som ikke er knyttet
til motorvognens primærfunksjon som transportmiddel kan
medføre en fare for redusert aktsomhet hos bilførere,
og således økt ulykkesrisiko. Flertallet peker
på at den foreslåtte endringen i § 23
b også gjør det mulig å regulere motorvognførerens
bruk av annet elektronisk utstyr enn mobiltelefon. Flertallet vil
på dette grunnlag slutte seg til departementets forslag
om ny § 23 b.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener å forby
bruk av elektronisk utstyr, der utstyret muligens kan forstyrre
fører, er unødvendig da det ivaretas av dagens
lovgivning.
Disse medlemmer konstaterer at elektronisk utstyr
i dag er en del av det utstyr en bil leveres med.
Disse medlemmer mener at det er fører
av motorvogn som har ansvar for at vedkommende ikke blir forstyrret
av personer eller elektronikk under kjøring.
Disse medlemmer mener at forskrift om forbud mot
førers bruk av håndholdt mobiltelefon går
for langt ved å påby håndfri betjening. Disse medlemmer mener
at det heller bør satses på holdningsskapende
arbeid.
Disse medlemmer mener at § 3
i vegtrafikkloven som bestemmer at en fører skal være
aktpågivende og varsom i trafikken, er dekkende også når
det gjelder mobiltelefoner og annet elektronisk utstyr i bil.
Disse medlemmer vil på dette grunnlag
avvise Regjeringens forslag om ny § 23 b.
Komiteens medlemmer fra Høyre har merket
seg at Transportøkonomisk institutt konkluderer med at
bruk av håndholdt mobiltelefon under kjøring medfører økt
ulykkesrisiko. Det tilsier at et lovforbud mot håndholdt
mobiltelefon under kjøring vil bedre trafikksikkerheten.
Disse medlemmer ønsker at endringen i § 23 b
ikke skal regulere bruken av annet elektronisk utstyr enn mobiltelefon.
Disse medlemmer vil på dette grunnlag slutte
seg til departementets forslag om ny § 23 b.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, slutter seg til departementets forslag til
nytt annet ledd i vegtrafikklovens § 28.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti forventer at det på de
etablerte glattkjøringsbanene føres atskilte regnskap
for de obligatoriske kurs i glattkjøring for tunge kjøretøy
og eventuelt andre aktiviteter på glattkjøringsbanene.
Disse medlemmer mener det derfor bør
være mulig for den enkelte glattkjøringsbane i
henhold til de kriterier som er fastlagt av Vegdirektoratet, å fastsette
kurspris slik at de reelle utgifter til instruktører, baneleie,
vognleie m.m. blir dekket fullt ut.
Disse medlemmer vil med disse bemerkninger slutte
seg til forslag til nytt annet ledd i vegtrafikklovens § 28.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til at det på øvingsbanene
også drives andre aktiviteter enn glattkjøring,
aktiviteter som kan medføre en viss økonomisk
risiko. Disse medlemmer mener det er viktig at kursdeltakere
på obligatorisk glattkjøringskurs bare belastes
med utgifter som knytter seg til selve glattkjøringsopplæringen. Disse medlemmer slutter
seg på dette grunnlag til departementets forslag til nytt
annet ledd i vegtrafikklovens § 28.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er uheldig å fastsette en standardpris som vil hindre
konkurranse om obligatorisk opplæring for fører
av tunge kjøretøyer.
Disse medlemmer mener at trafikkskolene må få fastsette
sin egen pris for denne opplæringen, for å sikre
sunn konkurranse mellom øvingsbaner til obligatorisk opplæring
for førere av tunge kjøretøyer.
Disse medlemmer vil peke på at lik kursavgift
innebærer at en eliminerer konkurransen mellom de ulike
trafikkskolene på øvingsbaner til obligatorisk
opplæring for fører av tunge kjøretøy,
fordi disse ikke har mulighet til å tilby en annen pris
enn den fastsatte.
Disse medlemmer peker på at kostnadene ved
drift av ulike baner trolig vil kunne være forskjellige,
slik at det ikke nødvendigvis vil være riktig
at kursavgiften er den samme ved de ulike baneanlegg.
Disse medlemmer vil på disse grunnlag
avvise nytt annet ledd i vegtrafikkloven § 28.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til
at opplæringen for førere av tunge kjøretøy
på øvingsbaner er obligatorisk. Samtidig er konkurransen mellom
banene begrenset på grunn av betydelige avstander. Mangelen
på konkurranse mellom banene kan føre til at deltakere
på denne type obligatoriske opplæringskurs må betale
urimelig høye kursavgifter.
Disse medlemmer mener derfor at det kan være
nødvendig at myndighetene fastsetter maksimalpriser for
denne type opplæring.
Disse medlemmer vil på dette grunnlag slutte
seg til departementets forslag til nytt annet ledd i vegtrafikklovens § 28.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti,
vil peke på at blant aktivitetene på glattkjøringsbanene
er utleievirksomhet med gocart-kjøring en av de mest omfattende.
Denne virksomheten foregår uten at det er utarbeidet egen
forskrift for dette. Som et resultat av dette tolkes vegtrafikkloven
forskjellig av de enkelte fylkers vegkontor.
Flertallet er kjent med at manglende regelverk for
denne virksomheten medfører at de enkelte baneanlegg ikke
har mulighet til å utnytte inntektspotensialet for dette
og vil henstille til departementet å fastsette et regelverk
for dette.
Komiteen har ellers ingen merknader,
viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre
slikt
vedtak til lov
om endringer i vegtrafikklov av 18. juni 1965 nr. 4
I
I vegtrafikklov av 18. juni 1965 nr. 4 gjøres
følgende endringer:
Ny § 23 b skal lyde:
Forbud mot bruk av elektronisk utstyr i motorvogn
Departementet kan gi nærmere bestemmelser
om forbud mot bruk i motorvogn av elektronisk utstyr som kan forstyrre
føreren.
§ 28 nytt annet ledd skal lyde:
Departementet kan gi nærmere regler om
godkjenning av pris for bruk av øvingsbaner til obligatorisk
opplæring for fører av tunge kjøretøy.
II
Loven trer i kraft straks.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 18. november 1999
Oddvard Nilsen |
Thore Aksel Nistad |
May Britt Vihovde |
leder |
ordfører |
sekretær |