Kulturdepartementet legger i proposisjonen fram forslag til endringer
i lov 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting.
Forslaget gjelder endringer i kringkastingslovens kap. 1 og 3
om sponsing av kringkastingsprogram. Forslaget innebærer
først og fremst endringer i reglene som gjelder for Norsk
rikskringkasting AS, men også enkelte mindre generelle
justeringer.
I kapittel 2 redegjør departementet for gjeldende rett.
Kapitlet redegjør også kort for forholdet til
internasjonalt avtaleverk. Kapitlet inneholder videre en redegjørelse
for rettstilstanden i Danmark, Sverige og Storbritannia. Redegjørelsene
refererer seg til de bestemmelser i kringkastingsloven der departementet foreslår
endringer.
Kapittel 3 inneholder departementets vurderinger og forslag.
Departementet foreslår følgende:
Definisjonen av sponsing justeres,
slik at det klargjøres at definisjonen også omfatter
produksjon og/eller sending av ett eller flere kringkastingsprogram.
Kravene til identifikasjon av sponsor endres noe, slik at
det ikke lenger blir et ubetinget krav om at sponsor skal identifiseres
både før og etter programmene. Departementet foreslår
at kringkastingsselskapene selv kan velge mellom å identifisere
sponsor; før eller etter programmene, både foran
og etter programmene, i programmets rulletekst, i sponsorplakater,
eller i muntlig form.
Departementet foreslår at det i forskrift til kringkastingsloven
fastsettes følgende særregler om sponsoridentifikasjon
i NRK, og om hvilke programtyper NRK kan motta sponsormidler til:
I NRK skal sponsor kun identifiseres
ved et ikke bevegelig bilde med sponsors navn. De generelle regler
om plassering av sponsoridentifikasjonen vil gjelde for
NRK, slik at selskapet kan velge mellom å identifisere sponsor
foran og etter program, foran eller etter program, i rulletekst,
eller ved muntlig identifikasjon. Kombinasjonen av muntlig identifikasjon
og identifikasjon gjennom et bilde med sponsors navn vil kunne benyttes.
Det innføres regler som begrenser hvilke programmer
Norsk rikskringkasting kan motta tilskudd til. Dette vil først
og fremst være sendinger fra idrettsarrangementer. Videre
vil dette gjelde produksjoner fra arrangementer helt eller delvis
i NRKs regi under forutsetning av at programmet skal sendes til
flere land eller er av samfunnsmessig interesse eller kulturell
betydning, herunder arrangementer i tilknytning til sentrale nasjonale
begivenheter.
Det foreslås ingen særskilte begrensninger med
hensyn til NRKs adgang til å sende innkjøpte,
sponsede program.
For NRK foreslår departementet på denne bakgrunnen
at gjeldende forutsetning om at sponsorinntektene ikke skal kunne
overstige 1 pst. av NRKs årlige driftsinntekter oppheves.
Forutsetningen om at maksimalt 50 pst. av sponsorinntektene skal
kunne komme fra næringslivet foreslås også opphevet.
Etter gjeldende rett kan politiske partier ikke sponse kringkastingsprogram.
Stortingets ombudsmann for forvaltningen og Markedsrådet
har i en annen sammenheng konkludert med at den tilsvarende bestemmelsen
om reklame bør ha klar hjemmel i lov. Departementet legger
til grunn at det samme bør gjelde for sponsing fra politiske partier,
og foreslår forbudet lovfestet.
Departementet har mottatt høringsuttalelser fra seks
berørte departementer og 21 instanser. 17 høringsinstanser
avga ikke uttalelse eller hadde ikke merknader til høringsutkastet.
En oversikt over høringsinstansene fremgår av
trykt vedlegg 1 til proposisjonen.
Et stort flertall av høringsinstansene støttet forslaget
til presisering og endring av definisjonen av sponsing. De fleste
høringsinstansene støtter også forslaget
om at en-prosent-grensen for sponsing i NRK bør oppheves
og erstattes av en avgrensing av hvilke programmer som kan sponses
i NRKs sendinger. Forslaget om at sponsor skal presenteres på en nøytral
måte i NRKs sendinger har møtt en viss motbør
blant høringsinstansene, selv om flertallet sluttet seg
til forslaget. Et stort flertall støtter også forslaget om å opprettholde
forbudet mot politisk sponsing.
TV2 o.a. har kritiske merknader til forslagene. TV2 er bl.a.
kritisk til NRKs adgang til å motta inntekter ved sponsing.
Relevante høringsuttalelser blir referert og kommentert
i kapittel 3.