Sammendrag

Kulturdepartementet legger i proposisjonen fram forslag til endringer i lov 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting.

Forslaget gjelder endringer i kringkastingslovens kap. 1 og 3 om sponsing av kringkastingsprogram. Forslaget innebærer først og fremst endringer i reglene som gjelder for Norsk rikskringkasting AS, men også enkelte mindre generelle justeringer.

I kapittel 2 redegjør departementet for gjeldende rett. Kapitlet redegjør også kort for forholdet til internasjonalt avtaleverk. Kapitlet inneholder videre en redegjørelse for rettstilstanden i Danmark, Sverige og Storbritannia. Redegjørelsene refererer seg til de bestemmelser i kringkastingsloven der departementet foreslår endringer.

Kapittel 3 inneholder departementets vurderinger og forslag. Departementet foreslår følgende:

  • Definisjonen av sponsing justeres, slik at det klargjøres at definisjonen også omfatter produksjon og/eller sending av ett eller flere kringkastingsprogram.

  • Kravene til identifikasjon av sponsor endres noe, slik at det ikke lenger blir et ubetinget krav om at sponsor skal identifiseres både før og etter programmene. Departementet foreslår at kringkastingsselskapene selv kan velge mellom å identifisere sponsor; før eller etter programmene, både foran og etter programmene, i programmets rulletekst, i sponsorplakater, eller i muntlig form.

  • Departementet foreslår at det i forskrift til kringkastingsloven fastsettes følgende særregler om sponsoridentifikasjon i NRK, og om hvilke programtyper NRK kan motta sponsormidler til:

    • I NRK skal sponsor kun identifiseres ved et ikke bevegelig bilde med sponsors navn. De generelle regler om plassering av sponsor­identifikasjonen vil gjelde for NRK, slik at selskapet kan velge mellom å identifisere sponsor foran og etter program, foran eller etter program, i rulletekst, eller ved muntlig identifikasjon. Kombinasjonen av muntlig identifikasjon og identifikasjon gjennom et bilde med sponsors navn vil kunne benyttes.

    • Det innføres regler som begrenser hvilke programmer Norsk rikskringkasting kan motta tilskudd til. Dette vil først og fremst være sendinger fra idrettsarrangementer. Videre vil dette gjelde produksjoner fra arrangementer helt eller delvis i NRKs regi under forutsetning av at programmet skal sendes til flere land eller er av samfunnsmessig interesse eller kulturell betydning, herunder arrangementer i tilknytning til sentrale nasjonale begivenheter.

    • Det foreslås ingen særskilte begrensninger med hensyn til NRKs adgang til å sende innkjøpte, sponsede program.

  • For NRK foreslår departementet på denne bakgrunnen at gjeldende forutsetning om at sponsorinntektene ikke skal kunne overstige 1 pst. av NRKs årlige driftsinntekter oppheves. Forutsetningen om at maksimalt 50 pst. av sponsorinntektene skal kunne komme fra næringslivet foreslås også opphevet.

  • Etter gjeldende rett kan politiske partier ikke sponse kringkastingsprogram. Stortingets ombudsmann for forvaltningen og Markedsrådet har i en annen sammenheng konkludert med at den tilsvarende bestemmelsen om reklame bør ha klar hjemmel i lov. Departementet legger til grunn at det samme bør gjelde for sponsing fra politiske partier, og foreslår forbudet lovfestet.

Høringsrunden

Departementet har mottatt høringsuttalelser fra seks berørte departementer og 21 instanser. 17 høringsinstanser avga ikke uttalelse eller hadde ikke merknader til høringsutkastet. En oversikt over høringsinstansene fremgår av trykt vedlegg 1 til proposisjonen.

Et stort flertall av høringsinstansene støttet forslaget til presisering og endring av definisjonen av sponsing. De fleste høringsinstansene støtter også forslaget om at en-prosent-grensen for sponsing i NRK bør oppheves og erstattes av en avgrensing av hvilke programmer som kan sponses i NRKs sendinger. Forslaget om at sponsor skal presenteres på en nøytral måte i NRKs sendinger har møtt en viss motbør blant høringsinstansene, selv om flertallet sluttet seg til forslaget. Et stort flertall støtter også forslaget om å opprettholde forbudet mot politisk sponsing.

TV2 o.a. har kritiske merknader til forslagene. TV2 er bl.a. kritisk til NRKs adgang til å motta inntekter ved sponsing.

Relevante høringsuttalelser blir referert og kommentert i kapittel 3.