Til Odelstinget
I proposisjonen fremmer Nærings- og handelsdepartementet
forslag om endringer i sjøfartslovgivningen. Bakgrunnen
for lovforslaget er St.meld. nr. 28 (1995-1996) Hvor fartøy
flyte kan ... («skipsfartsmeldingen») hvor Regjeringen
fremmet en melding om norsk skipsfartspolitikk og maritim virksomhet. Problemene
forbundet med lavstandardskip i norske havner var ett av mange spørsmål
som ble drøftet i skipsfartsmeldingen.
Proposisjonen inneholder forslag om enkelte endringer i lov 9. juni
1903 nr. 7 om Statskontrol med Skibes Sjødygtighed m.v.
(sjødyktighetsloven) og lov 24. juni 1994 nr.
39 om sjøfarten (sjøloven), om problemer med lavstandard
skip i norske havner.
Det foreslås inntatt en ny § 24 a
i sjødyktighetsloven som gir tilsynet (dvs. Sjøfartsdirektoratet og
andre organer som nevnt i sjødyktighetsloven § 4) mulighet
for, på rederens regning, å bringe tilbakeholdt
skip i en slik stand at skipet kan flyttes. I denne forbindelse
foreslås også en mindre endring i sjødyktighetsloven § 24
annet ledd.
Endringene i sjøloven gjelder for det første
innføring av et krav om garantistillelse for havneavgift
i tilfeller hvor det begjæres tvangsdekning eller arrest
i skip. Videre foreslås det en endring i sjøloven § 137 første
ledd som utvider skipsførerens fullmakter til å omfatte
myndighet til å motta forkynnelser og meddelelser på vegne
av skipets eier og reder i alle saker som gjelder skipet.
Dessuten foreslås det enkelte andre endringer i sjødyktighetsloven
og i lov 19. juni 1964 nr. 20 om måling av fartøyer
(måleloven). Taushetspliktsbestemmelsen i sjødyktighetslovens § 4
tredje ledd foreslås opphevet da bestemmelsene om taushetsplikt i
lov 10. februar 1967 om behandlingsmåten i forvaltningssaker
(forvaltningsloven) anses tilstrekkelige. Videre fremmes det forslag
om endring i reglene om innkreving av gebyrer for arbeid utført
av tilsynet i sjødyktighetslovens § 14
og måleloven § 7.
Det foreslås også en mindre lovendring i sjøloven § 228
for å rette opp en ren inkurie der.
De økonomiske konsekvensene av de foreslåtte endringene
i reglene i sjødyktighetsloven §§ 24
og § 24 a om hjemmel for tilsynet for et skip
til å bringe tilbakeholdt skip i stand slik at det kan
flyttes, er vanskelige å beregne, men det antas at forslaget
ikke vil ha nevneverdige økonomiske konsekvenser for det
offentlige.
Det antas at de foreslåtte endringene i sjøloven § 97
om sikkerhetsstillelse for havneavgifter ved begjæring
om arrest eller tvangsfullbyrdelse i skip, i den grad de får økonomiske
konsekvenser, vil medføre innsparinger for det offentlige.
For den private part, dvs. den som begjærer arrest eller
dekning i skipet, vil endringen medføre kostnader forbundet
med å stille sikkerhet. Endringen vil føre til
noe administrativt merarbeid for havnemyndighetene som vil ha ansvaret
for å sørge for at det til enhver tid foreligger
tilstrekkelig sikkerhet.
Den foreslåtte endringen i sjøloven § 137
om at skipsføreren skal kunne motta meddelelser og forkynnelser
på vegne av skipets reder eller eier vil medføre innsparinger
for det offentlige av både økonomisk og administrativ
art.
Opphevelse av bestemmelsen om taushetsplikten i sjødyktighetsloven § 4
innebærer ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for det offentlige eller for private.
De foreslåtte endringene i sjødyktighetsloven § 14
og måleloven § 7 om innkreving av gebyrer
innføres av effektivitetshensyn, og det antas at endringene
vil gi innsparinger for det offentlige av både økonomisk
og administrativ art.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bjarne
Håkon Hanssen, Einar Johansen, Kjell Opseth, Torstein Rudihagen,
Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Rita Tveiten, fra Fremskrittspartiet, øystein
Hedstrøm og Terje Knudsen, fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan og
Kurt-Arne Langeland, fra Høyre, Ansgar Gabrielsen og Ivar Kristiansen, fra
Senterpartiet, lederen Morten Lund, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug, viser
til de foreslåtte endringer i sjøfartslovgivningen.
Komiteen har som en del av sitt grunnlag rettet oppmerksomhet
mot St.meld. nr. 28 (1995-1996) hvor det i meldingen blant annet
ble reist en del spørsmål om problemer som var
forbundet med lavstandardskip i norske havner. Proposisjonen inneholder
derfor en del forslag til endringer i lovverket knyttet til disse spørsmålene.
Endringsforslagene omfatter lov 9. juni 1903 nr. 7 (sjødyktighetsloven)
og lov 24. juni 1994 nr. 39 (sjøloven).
Komiteen har gjennomgått forslagene og
kommenterer hver enkelt av dem.
Forslaget til ny § 24 a i sjødyktighetsloven
samt en mindre endring i sjødyktighetsloven § 24
annet ledd gir tilsynet dvs. Sjøfartsdirektoratet og andre
organer mulighet for på rederens regning, å bringe
tilbakeholdt skip i en slik stand at skipet kan flyttes. Komiteen konstaterer
at det i de tilfeller hvor skipskontrollen fastslår at
skip ikke er sjødyktig, bør det være
i rederens interesse å få manglene utbedret så raskt
som mulig slik at skipet kan komme i drift igjen.
I de tilfeller hvor ikke rederen ønsker å medvirke til
en nødvendig utbedring av mangler, eller at det ikke oppnås
kontakt med rederen mener komiteen at Sjøfartsdirektoratet
for reders regning må kunne sørge for utbedring
av mangler samtidig som utleggene sikres som prioritert pant i skipet.
Komiteen slutter seg til en endring av sjølovens § 97
om at den som krever arrest eller tvangsfullbyrdelse i et skip kan
pålegges å stille sikkerhet for havneavgifter
som påløper under saken. Bakgrunnen for dette
forslaget var at man i perioden 1994-1995 ved enkelte havner opplevde
at utenlandske skip ble liggende i norsk havn meget lang tid i forbindelse
med tvangsfullbyrdelse og arrest. Dette medførte ikke bare praktiske
problemer, men påførte også det offentlige utgifter
som ikke ble inndekket ved tvangssalget. Nåværende § 97
blir ny § 98.
Komiteen er enig i at den foreslåtte
endringen i sjøloven § 137 om at skipsføreren
skal kunne motta meddelelser og forkynnelser på vegne av
skipets reder, vil medføre innsparinger for det offentlige
av både økonomisk og administrativ art. Komiteen er videre
klar over at enkelte lavstandardskip kan bli liggende lenge i norske
havner og farvann fordi de holdes tilbake av norske myndigheter
ved manglende sjødyktighet eller blir holdt tilbake som
følge av en begjæring om arrest. I begge disse
tilfeller har myndighetene erfaring med at ingen på eiersiden
gjør noe for å medvirke til at saken finner en
løsning, og enn mindre for å bringe skipet i sjødyktig
stand eller å oppfylle de krav det er tatt arrest for.
Komiteen fastslår derfor at forkynning
overfor skipsfører kan gjøre det mulig å få realisert
krav rettet mot skipet hurtigere enn det som har vært tilfellet
hittil. Komiteen er også på det
rene med at forkynnelse overfor skipsfører heller ikke
strider mot arrestkonvensjonen av 10 mai 1952, som Norge
har ratifisert.
Komiteen har ingen særlige merknader
til måleloven av 19. juni 1964 nr. 20. Det foreslåes
et nytt annet ledd i § 7 som er lik det foreslåtte
nye annet ledd i sjødyktighetsloven nr. 14. Nåværende
annet ledd blir nytt tredje ledd. Statens innkrevingssentral gis
her hjemmel til å inndrive utlegg og gebyrer.
Komiteen er enig i opphevelse av sjødyktighetsloven § 4
tredje ledd om taushetsplikt. Dette har hittil forpliktet Sjøfartsdirektoratets
tjenestemenn og personer og benyttes under utøvelsen av
kontrollmyndighet. Taushetsplikten regnes som tilstrekkelig regulert
gjennom forvaltningslovens regler, som også får
anvendelse for sjødyktighetslovens område.
Komiteen vil også tiltre at sjølovens § 228
oppheves påny. Bakgrunnen for opphevelsen av bestemmelsen
må sees i sammenheng med Ot.prp. nr. 45 (1997-1998).
Komiteen viser til proposisjonen og det som er sagt foran, og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i sjøfartslovgivningen m.v.
I
I lov 9. juni 1903 nr. 7 om Statskontrol med Skibes Sjødygtighed m.v. gjøres følgende endringer:
§ 4 tredje ledd oppheves.
Ny § 14 annet ledd skal lyde:
Når Statens innkrevingssentral er pålagt å innkreve gebyr som nevnt i første ledd, kan den innkreve gebyrene ved trekk i lønn og liknende ytelser etter reglene i dekningsloven § 2-7. Innkrevingssentralen kan også inndrive gebyrene ved å stifte utleggspant for kravet dersom panteretten får rettsvern ved registrering i et register eller ved underretning til en tredjeperson, jf. pantelovens kapittel 5, og utleggsforretningen kan holdes på Innkrevingssentralens kontor etter tvangsfullbyrdelsesloven § 7-9 første ledd.
Nåværende annet ledd blir nytt tredje ledd.
§ 24 annet ledd nye annet og tredje punktum skal lyde:
Dersom skipet blir liggende tilbakeholdt uforholdsmessig lenge, kan tilsynet pålegge rederen innen en rimelig frist å treffe tiltak som er strengt nødvendige for å bringe skipet i en slik stand at det kan flyttes uten fare for sikkerheten eller det marine miljø, til et annet sted anvist av havnemyndighetene. Før pålegg gis, skal det foretas en interesseavveining av tiltakets størrelse og betydning i forhold til ulempen ved at skipet blir liggende.
Ny § 24 a skal lyde:
Dersom tilsynet har gitt pålegg som nevnt i § 24 annet ledd annet punktum og pålegget ikke er etterkommet innen fristens utløp, kan tilsynet om nødvendig besørge at pålegget gjennomføres for rederens regning.
Pålegg kan iverksettes selv om det kan volde skade på eierens eller rederens eiendom, skip og last.
II
I lov 19. juni 1964 nr. 20 om måling av fartøyer gjøres følgende endringer:
§ 7 nytt annet ledd skal lyde:
Når Statens innkrevingssentral er pålagt å innkreve gebyr som nevnt i første ledd, kan den innkreve gebyrene ved trekk i lønn og liknende ytelser etter reglene i dekningsloven § 2-7. Innkrevingssentralen kan også inndrive gebyrene ved å stifte utleggspant for kravet dersom panteretten får rettsvern ved registrering i et register eller ved underretning til en tredjeperson, jf. pantelovens kapittel 5, og utleggsforretningen kan holdes på Innkrevingssentralens kontor etter tvangsfullbyrdelsesloven § 7-9 første ledd.
Nåværende annet ledd blir nytt tredje ledd.
III
I lov 24. juni 1994 nr. 39 om sjøfarten (sjøloven) gjøres følgende endringer:
Ny § 97 skal lyde:
Ved sak om tvangsdekning eller arrest i skip skal det som vilkår for gjennomføringen kreves at saksøkeren innen en uke stiller sikkerhet for havneavgift som påløper under saken. Tvangsfullbyrdelsesloven § 3-6 første og annet ledd gjelder tilsvarende for hva som godtas som sikkerhet.
Sikkerheten skal til enhver tid dekke havneavgiften for minst 14 dager fremover.
Etter begjæring fra havnemyndighetene skal saken heves dersom det ikke foreligger tilstrekkelig sikkerhet etter første og annet ledd. Sikkerheten kan kreves frigitt når saken er endelig avsluttet og påløpte havneavgifter er betalt.
Namsretten kan gjøre unntak fra regelen om sikkerhetsstillelse etter første ledd, herunder tillate annen form for sikkerhet, når det er offentlig myndighet som begjærer arrest eller tvangsdekning. Ansatte om bord på skipet er fritatt for kravet til sikkerhet for så vidt gjelder forfølgning av krav som er sikret med sjøpanterett i skipet, jf. § 51.
Betaler saksøkeren eller en sikkerhetsstiller havneavgiften, trer vedkommende for så vidt inn i havnemyndighetens rett til dekning etter § 51 første ledd nr. 2.
Nåværende § 97 blir ny § 98.
§ 137 første ledd nytt tredje punktum skal lyde:
I saker som gjelder skipet, kan skipsføreren motta forkynnelser og meddelelser på vegne av skipets eier og reder, så langt dette ikke vil være i strid med Norges folkerettslige forpliktelser.
§ 228 oppheves.
IV
Loven trer i kraft 1. januar 2000.
Oslo, i næringskomiteen, den 30. november 1999
Morten Lund |
Terje Knudsen |
Kjell Opseth |
leder |
ordfører |
sekretær |