Ved lov 21. mai 1999 nr. 28 om endringer i verdipapirhandelloven
og enkelte andre lover (begrensninger i adgangen for ansatte i finansinstitusjoner
m.v. til å foreta handel i finansielle instrumenter for
egen regning) ble det fastsatt bestemmelser som begrenser adgangen
for nærmere angitte ansatte m.v. i visse foretak til å foreta
egenhandel i finansielle instrumenter, jf. verdipapirhandelloven
kapittel 2a. Verdipapirhandelloven kapittel 2a gjelder for nærmere
angitte ansatte i bl.a. Postbanken BA, jf. verdipapirhandelloven § 2a-1
første ledd nr. 6. Med hjemmel i lov 18. juni 1999
nr. 42 om omdanning av Postbanken BA til aksjeselskap (omdanningsloven)
ble Postbanken BA 22. juni 1999 omdannet til aksjeselskap.
Fra dette tidspunktet ble Postbanken AS en forretningsbank, jf. omdanningsloven § 7.
Styrene i Postbanken BA og Den norske Bank ASA vedtok henholdsvis
den 27. og 28. april 1999 en fusjonsplan med sikte
på å integrere Postbanken BA og Den norske Bank
ASA i ett finanskonsern. Høsten 1999 ble fusjonen mellom
Postbanken AS og Den norske Bank ASA, hvor Postbanken AS var det
overdragende selskapet og DnB ASA var det overtakende selskapet,
gjennomført. Det følger av verdipapirhandelloven § 2a-1
første ledd nr. 3 at verdipapirhandellovens kapittel 2a
gjelder for nærmere angitte ansatte i finansinstitusjoner.
Forretningsbanker faller inn under definisjonen av finansinstitusjoner.
Verdipapirhandelloven § 2a-1 første ledd nr. 3 gjelder
derfor bl.a. for nærmere angitte ansatte i forretningsbanker.
På denne bakgrunn foreslår departementet at henvisningen
til Postbanken BA i verdipapirhandelloven § 2a-1
første ledd nr. 6 strykes.
Verdipapirhandelloven § 2a-1 første
ledd nr. 6 har videre en henvisning til Norges Kommunalbank. Ved lov
16. juli 1999 nr. 68 om omdanning av Noregs Kommunalbank
til aksjeselskap ble Norges Kommunalbank den 1. november
1999 omdannet til aksjeselskap (Kommunalbanken AS). Fra dette tidspunktet ble
Kommunalbanken AS en finansinstitusjon i henhold til finansieringsvirksomhetsloven.
Det følger av verdipapirhandelloven § 2a-1
nr. 3 at kapittel 2a gjelder for finansinstitusjoner. Departementet
foreslår derfor at også henvisningen til Norges
Kommunalbank i verdipapirhandelloven § 2a-1 første
ledd nr. 6 strykes.
Forslaget til endringer i verdipapirhandelloven har ikke vært
på alminnelig høring.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til endring i lov 19. juni 1997 nr. 79 om verdipapirhandel § 2a
- 1 første ledd nr. 6.
Lov 15. januar 1999 nr. 2 om revisjon og revisorer (revisorloven)
inneholder ingen regler som gir adgang til overføring av
revisjonsoppdrag ved sammenslutning eller omorganisering av revisjonsselskap.
Revisjonsklienter som ønsker å fortsette sitt
kundeforhold i det sammensluttede selskap må foreta nyvalg
av revisor og/eller inngå ny avtale med revisor
samt melde dette til Foretaksregisteret.
Kredittilsynet foreslår at det i gjeldende rett innføres
en bestemmelse tilsvarende den som fremgikk av § 2-6
i den nå opphevede forskrift 19. september 1990 nr.
766 om revisjon og revisorer. Forskriftens § 2-6 bestemte
at ved sammenslutning av revisjonsselskaper skulle det sammensluttede
selskap fortsette de revisjonsoppdrag som selskapene hadde før
sammenslutningen. Det samme gjaldt ved selskapsrettslige omorganiseringer
av revisjonsselskapet dersom det ikke skjedde reelle endringer i
eierforholdet. Disse bestemmelsene fikk tilsvarende anvendelse når
personlig drevet revisjonsvirksomhet ble opptatt i revisjonsselskap.
Det organ hos oppdragsgiver som valgte revisor kunne bestemme å velge
annen revisor til å fortsette revisjon. Person eller selskap
som nevnt ovenfor, skulle uten ugrunnet opphold gi skriftlig melding
om sammenslutning, omorganisering eller opptak til oppdragsgiveren
og Kredittilsynet. Kredittilsynet foreslår at en bestemmelse
med tilsvarende innhold inntas i forskrift 25. juni 1999
nr. 712 om revisjon og revisorer med hjemmel i lov 15. januar
1999 nr. 2 om revisjon og revisorer § 10-5.
Kredittilsynets forslag ble sendt på høring
ved Finansdepartementets brev 23. desember 1999 med høringsfrist
31. januar 2000. Høringsinstansene stiller seg
positive til Kredittilsynets forslag. Skattedirektoratet og Næringslivets
Hovedorganisasjon opplyser at de ikke har innvendinger mot at det
i gjeldende rett innføres en bestemmelse tilsvarende den
som fremgikk av den nå opphevede revisorforskriften § 2-6. Justisdepartementet
og Den norske Revisorforening støtter forslaget om å innføre
en bestemmelse som foreslått, men Justisdepartementet forutsetter
at dette skjer gjennom vedtakelsen av en ny regel eller hjemmel
i revisorloven.
Departementet støtter Kredittilsynets forslag om å gjeninnføre
adgangen til overføring av revisjonsoppdrag ved sammenslutning
og omorganisering av revisjonsselskap. Departementet viser til at
slike sammenslutninger og omorganiseringer er vanlig i revisjonsbransjen.
Uten en regel om adgang til overføring av revisjonsoppdrag
i slike tilfeller, ville hver enkelt revisjonspliktig formelt måtte
velge, og/eller inngå avtale med, ny revisor fordi
sammenslutningen/omorganiseringen innebærer at
ett rettssubjekt erstattes av et annet. Antallet revisjonsklienter
som omfattes av hver sammenslutning/omorganisering kan
i enkelte tilfeller være svært stort. Det er således
behov for regler som gjør at disse forholdene kan ordnes
på en praktisk og minst mulig ressurskrevende måte
både for den revisjonspliktige, revisjonsselskapet og Brønnøysundregistrene.
Departementets forslag til ny § 7-3 i revisorloven
er ment å være en videreføring av den
bestemmelse som fulgte av den nå opphevede forskrift 19. september
1990 nr. 766 om revisjon og revisorer. Departementet vil bemerke
at § 7-3 annet ledd har fått en noe annen
utforming enn den tilsvarende bestemmelse i forskriften. Dette er
ikke ment å medføre noen realitetsendring, men
en oppdatering i forhold til den terminologi som anvendes i revisorloven.
Departementet kan ikke se det har vært problemer knyttet
til praktiseringen av denne regelen som tilsier at den bør gis
et annet innhold. For øvrig kan det bemerkes at bestemmelsen
ikke omfatter fisjoner.
Komiteen slutter seg til forslaget
i proposisjonen til ny § 7-3 i lov 15. januar
1999 nr. 2 om revisjon og revisorer.