Forslag fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk
Venstreparti:
Forslag 1
I lov om fylkeskommunale sykehusselskaper m.m. skal § 43
første ledd første punktum lyde:
Fylkeskommunalt sykehus eller del av slik virksomhet kan som
helhet overføres til et fylkeskommunalt sykehusselskap
etter loven her ved at eiendeler, rettigheter, herunder offentlige
tillatelser, og forpliktelser som er knyttet til virksomheten, overføres
til sykehusselskapet.
Forslag 2
I lov om spesialisthelsetjenesten m.m. gjøres
følgende endringer:
§ 2-7 nytt annet ledd skal lyde:
Eies virksomhet som nevnt i første ledd av sykehusselskap
eller interkommunalt selskap, påligger plikten til å sørge
for opplæring, etterutdanning og videreutdanning selskapet.
§ 2-8 nytt tredje ledd skal lyde:
Eies virksomhet som nevnt i første og andre ledd av
sykehusselskap eller interkommunalt selskap, påligger plikten
til å gi den informasjon som er omtalt i bestemmelsene,
selskapet.
Nåværende tredje ledd blir nytt fjerde
ledd.
Kapittel 4 får slik overskrift:
Godkjenning av helseinstitusjoner og helsetjenester og
forbud mot organisering av offentlig eide sykehus som aksjeselskap
Forslag fra Arbeiderpartiet:
Forslag 3
I lov om spesialisthelsetjenesten m.m. skal ny § 4-2
lyde:
Forbud mot organisering av offentlig eide sykehus
som aksjeselskap
Offentlig eide sykehus kan ikke organiseres som aksjeselskap
etter lov av 13. juni 1997 nr. 44 om aksjeselskaper eller
lov av 13. juni 1997 nr. 45 om allmennaksjeselskaper.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 4
I lov om spesialisthelsetjenesten m.m. skal § 4-1 tredje
ledd lyde:
Ved vurdering av om godkjenningen kan gis, kan det
blant annet legges vekt på om faglige hensyn taler for
at helseinstitusjonen eller helsetjenesten godkjennes, og om de
tjenester som skal ytes, finnes forsvarlige.
Forslag fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti:
Forslag 5
I lov om fylkeskommunale sykehusselskaper m.m. skal
følgende bestemmelser lyde:
§ 8 første ledd skal lyde:
Når fylkestinget har truffet vedtak om opprettelse av
sykehusselskap, jf. § 7, og vedtaket er godkjent
av departementet etter § 10, oppretter fylkeskommunen et
datert og underskrevet stiftelsesdokument som inneholder en henvisning
til vedtaket om opprettelse, og som dessuten i det minste angir
beslutning om:
1. Sykehusselskapets vedtekter
2. Fylkeskommunens innskudd i annet enn penger
3. Departementets godkjenning av opprettelsen
§ 10 skal lyde:
§ 10 Departementets godkjenning
Vedtak etter § 7 om opprettelse
av sykehusselskap og vedtak etter §§ 43 og 44
om omdanning må godkjennes av departementet før
stiftelsen av sykehusselskapet. Fylkeskommunen skal forelegge slike vedtak
for departementet for godkjenning.
Ved vurderingen av om godkjenning skal gis, skal det blant
annet legges vekt på samfunnsmessige hensyn. Det kan settes
slike vilkår for godkjenning som departementet finner er
nødvendig for å ivareta de samfunnsmessige hensynene
og for at fylkeskommunen skal kunne oppfylle sine plikter etter
lov av 2. juli 1999 nr. 61 om spesialisthelsetjenesten og bestemmelser
gitt i medhold av den.
Fylkeskommunen skal orientere departementet om vesentlige
endringer i virksomheten, organisering av denne eller andre forhold
som kan endre forutsetningene for godkjenningen. Endringen kan ikke
gjennomføres uten at den er godkjent av departementet.
Et sykehusselskap kan ikke overdras til ny eier uten at overdragelsen
er godkjent av departementet. Annet ledd gjelder tilsvarende.
Departementet kan kreve at fylkeskommunen og sykehusselskapet
gir de opplysninger som er nødvendige for å vurdere
om godkjenning skal gis, herunder gir innsyn i saksdokumentene.
§ 17 skal lyde:
§ 17 Selskapsmøtets myndighet
Selskapsmøtet er sykehusselskapets øverste
myndighet.
Selskapsmøtet treffer selv vedtak om sykehusselskapets
regnskap, budsjett og økonomiplan og andre saker som etter
lov eller vedtekter skal behandles i selskapsmøtet. Også andre
vesentlige eierspørsmål og saker av vesentlig,
prinsipiell, politisk og samfunnsmessig betydning må forelegges
selskapsmøtet for godkjenning.
Saker som er nevnt i annet ledd annet punktum og som er
av særlig betydning for fylkeskommunen, skal forelegges
fylkestinget før selskapsmøtet treffer vedtak
i saken. Dette gjelder ikke hvis fylkestinget selv er selskapsmøte,
jf. § 13 annet ledd.
Det kan fastsettes i vedtektene at visse typer saker som
ellers hører under styret, jf. § 24,
må godkjennes av selskapsmøtet. Slik vedtektsbestemmelse
kan bare gjøres gjeldende overfor en tredjeperson når
bestemmelsen er registrert i Foretaksregisteret, eller når
tredjepersonen kjente eller burde kjent vedtektsbestemmelsen.
§ 30 skal lyde:
§ 30 Budsjettavvik
Er det grunn til å anta at det blir vesentlig svikt
i inntektene eller en vesentlig økning i utgiftene i forhold
til budsjettet, skal sykehusselskapets styre straks gi melding om
forholdet til fylkeskommunen. Selskapsmøtet skal straks
behandle saken. På møtet skal styret redegjøre
for grunnen til budsjettavviket og legge fram forslag til revidert
budsjett.
Forslag fra Kristelig Folkeparti og Senterpartiet:
Forslag 6
I lov om spesialisthelsetjenesten m.m. skal ny § 4-2
lyde:
Godkjenning av omdanning av sykehus til eget rettssubjekt
Fylkeskommunalt vedtak om at sykehus eller del av
slik virksomhet skal overføres til et interkommunalt selskap,
aksjeselskap eller annet eget rettssubjekt, må godkjennes
av departementet før overføringen kan skje. Fylkeskommunen
skal forelegge slike vedtak for departementet for godkjenning.
Ved vurderingen av om godkjenning skal gis, kan det blant
annet legges vekt på samfunnsmessige hensyn. Det kan settes
slike vilkår for godkjenning som departementet finner er
nødvendig for å ivareta de samfunnsmessige hensynene
og for at fylkeskommunen skal kunne oppfylle sine plikter etter
denne loven og bestemmelser gitt i medhold av den.
Fylkeskommunen skal orientere departementet om vesentlige
endringer i virksomheten som kan endre forutsetningene for godkjenningen.
Departementet kan kreve at fylkeskommunen og det selskap
e.l. som får virksomheten overdratt til seg, gir de opplysninger
som er nødvendige for å vurdere om godkjenning
skal gis, herunder gir innsyn i saksdokumentene.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 7
Ny lov om omdanning av sykehus til aksjeselskap
skal lyde:
§ 1 Lovens virkeområde
Denne lov gjelder alle offentlig eide sykehus.
Med offentlig eid sykehus menes sykehus som er eid av stat,
fylkeskommune eller kommune.
§ 2 Lovens formål
Denne lovs formål er å bidra til en bedre økonomisk
styring av og effektivisering av norske sykehus.
§ 3 Selskapsform
Alle sykehus som er i offentlig eie, skal organiseres som
aksjeselskap eller allmennaksjeselskap, etter lov av 13. juni 1997
nr. 44 om aksjeselskaper eller lov av 13. juni 1997 nr. 45 om allmennaksjeselskaper.
§ 4 Ikraftredelse
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Forslag 8
I lov om fylkeskommunale sykehusselskaper m.m. skal § 7
lyde:
§ 7 Vedtak om opprettelse av sykehusselskap
Fylkestingene skal treffe vedtak om å opprette fylkeskommunale
sykehusselskap for alle sine offentlige sykehus. Vedtaket skal uttrykkelig
betegne det fylkeskommunale sykehusselskap som sykehusselskap. Ved
opprettelsen skal fylkestinget selv fastsette sykehusselskapets
vedtekter, jf. § 11 og treffe eventuelle vedtak
etter § 13 tredje ledd.
Forslag 9
Stortinget ber Regjeringen medvirke til en omdannelse av alle
offentlige sykehus til aksjeselskap.
Forslag fra Høyre:
Forslag 10
I lov om fylkeskommunale sykehusselskaper m.m. skal § 1
lyde:
§ 1 Lovens formål
Lovens formål er å legge til rette for
et bedre tjenestetilbud og mer effektiv ressursutnyttelse i den
fylkeskommunale helsetjenesten ved at fylkeskommunalt sykehusselskap
blir en tilgjengelig tilknytningsform for fylkeskommuner som ønsker å fristille
sine sykehus ved at disse organiseres som selvstendige rettssubjekter.
Fylkeskommunen bestemmer tilknytningsform for sine sykehus.
Fylkeskommunale sykehus kan organiseres som forvaltningsorgan, kommunalt
foretak, fylkeskommunalt sykehusselskap, interkommunalt selskap,
aksjeselskap eller stiftelse.
§ 1 i Regjeringens forslag blir § 2
osv.
Forslag 11
I lov om spesialisthelsetjenesten m.m. gjøres
følgende endring:
§ 2-1 nytt fjerde ledd skal lyde:
Fylkeskommunen bestemmer tilknytningsform for sine sykehus.
Fylkeskommunale sykehus kan organiseres som forvaltningsorgan, kommunalt
foretak, fylkeskommunalt sykehusselskap, interkommunalt selskap,
aksjeselskap eller stiftelse.
Nåværende fjerde ledd blir femte ledd.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 12
I lov om spesialisthelsetjenesten m.m. gjøres
følgende endringer:
Ny § 4-2 skal lyde:
Godkjenning av omdanning av sykehus til eget
rettssubjekt
Fylkeskommunalt vedtak om at sykehus eller del av slik
virksomhet skal overføres til et interkommunalt selskap
eller annet eget rettssubjekt, må godkjennes av departementet
før overføringen kan skje. Fylkeskommunen skal
forelegge slike vedtak for departementet for godkjenning.
Ved vurderingen av om godkjenning skal gis, kan det blant
annet legges vekt på samfunnsmessige hensyn. Det kan settes
slike vilkår for godkjenning som departementet finner er
nødvendig for å ivareta de samfunnsmessige hensynene
og for at fylkeskommunen skal kunne oppfylle sine plikter etter
denne loven og bestemmelser gitt i medhold av den.
Fylkeskommunen skal orientere departementet om vesentlige
endringer i virksomheten som kan endre forutsetningene for godkjenningen.
Departementet kan kreve at fylkeskommunen og det selskap
e.l. som får virksomheten overdratt til seg, gir de opplysninger
som er nødvendige for å vurdere om godkjenning
skal gis, herunder gir innsyn i saksdokumentene.
Ny § 4-3 skal lyde:
Offentlig eide sykehus kan ikke organiseres som aksjeselskap
etter lov av 13. juni 1997 nr. 44 om aksjeselskaper eller lov av
13. juni 1997 nr. 45 om allmennaksjeselskaper.