Til Odelstinget
Kommunal- og regionaldepartementet fremmer i proposisjonen forslag
til endring i lov 12. juni 1987 nr. 56 om Sametinget og
andre samiske rettsforhold (sameloven) om pensjonsordning for medlemmer
av Sametinget.
Stillingen som president i Sametinget ble opprettet våren
1990. Stillingen ble innplassert i statens lønnsregulativ
i lønnsplan 10.380 administrativ stilling (stillingskode
0372). Dette innebar at stillingen som president i Sametinget fremsto
som om den var en fast stilling i staten, og at innehaveren av denne stillingen
måtte anses å være en statstjenestemann med
de rettigheter og plikter som en statstjenestemann innehar. Dette
er imidlertid ikke i samsvar med innholdet i stillingen. Sametingets
president er et politisk ombud som reguleres av Sametingets forretningsorden.
Den løsning som da ble valgt, var utelukkende motivert
av behovet for at professor O. H. Maggas pensjonsrettigheter ikke
skulle gå tapt på grunn av hans ombud som Sametingets
valgte president. Etter lov om Statens Pensjonskasse av 28. juli
1949 nr. 26 (pensjonsloven), § 5 første
ledd, er det imidlertid bare arbeidstakere tilsatt i statens tjeneste
som har rett og plikt til medlemskap i Statens Pensjonskasse. Stortinget
kan, etter lovens § 5 andre ledd, bestemme at
arbeidstakere i en virksomhet utenfor statstjenesten skal være
medlemmer av Pensjonskassen og kan fastsette særlige regler
om dette. Departementet kan treffe slikt midlertidig vedtak. Dette
er ikke gjort for så vidt gjelder Sametingets president.
Presidenten er således i dag ikke knyttet til noen pensjonsordning
gjennom sitt verv.
Sametinget vedtok i sitt plenumsmøte 23. november 1995
følgende om pensjonsforhold for Sametingets president og
andre politiske ombud i Sametinget:
«Det etableres en egen pensjonsordning innenfor Statens
Pensjonskasse for Sametingets president og andre politiske ombud
i Sametinget. Det forutsettes en funksjonstid på 8 år
i hel stilling som president og andre politiske ombud for å oppnå fulle
alderspensjonsrettigheter. Pensjonsordningen forutsettes iverksatt med
virkning fra det tidspunkt presidentstillingen er opprettet (mai
1990).»
Sametinget vedtok også at det er Sametinget i plenum
som skal fastsette lønn for Sametingets heltidspolitikere.
Departementet er enig i at valgte sametingsrepresentanter som
over lengre tid blir pålagt ombudsplikter som hindrer annet
ordinært arbeid, skal ha rett til pensjon. Departementet
finner det rimelig at den som har gjort tjeneste som politisk ombud
i fulltidsbeskjeftigelse bør kunne oppebære rett
til full pensjon etter 12 år. Det kan her for så vidt
trekkes en parallell til lov om pensjonsordning for stortingsrepresentanter
av 12. juni 1981 nr. 61, § 4.
Sametingets president har siden 1990 vært lønnet i
hel stilling. Sametinget vedtok i forbindelse med behandlingen av
fordeling av budsjettet for 1996 at også visepresidenten,
fra mars 1996, skal avlønnes i hel stilling. Det er nå to
heltidspolitikere i Sametinget.
I proposisjonen redegjøres det nærmere for
avlønningen til Sametingets heltidspolitikere og de øvrige sametingsrepresentantene.
Departementet har vurdert hvordan pensjonsforholdene for Sametingets
ombud kan ordnes. Sametinget ønsker en egen pensjonsordning
ved lov, slik det f.eks. er gjort for stortingsrepresentanter. Alternativt kan
man opprette en hjemmel i sameloven for å gi forskrift
med nærmere regler om en egen pensjonsordning. Departementet
har konkludert med at denne løsningen er å foretrekke.
Sametingets heltidspolitikere hører ikke naturlig hjemme
verken i en pensjonsordning for kommunale ombud eller i et privat
forsikringsselskap. Det vil være hensiktsmessig at en egen pensjonsordning
for sametingsrepresentanter administreres av Statens Pensjonskasse.
Det foreslås en ny § 2-15 i lov 12. juni
1987 nr. 56 om Sametinget og andre samiske rettsforhold (sameloven),
som gir medlemmer av Sametinget som utøver sitt verv på fulltid
rett til pensjon etter en egen pensjonsordning. Departementet ønsker
videre å åpne for at pensjonsordningen eventuelt
på et senere tidspunkt kan utvides til å omfatte
også andre representanter enn heltidspolitikerne uten ny
lovendring. Det foreslås derfor at Kongen i forskrift kan
bestemme at også andre medlemmer av Sametinget skal ha
rett til pensjon.
Som en følge av at ordningen skal inneholde flere særregler
og at pensjonsordningens medlemmer ikke vil bli medlemmer av Statens
Pensjonskasse, må det fastsettes en forskrift om de nærmere
bestemmelsene om pensjonsordningen. Departementet foreslår
derfor at Kongen gir nærmere forskrift om beregningen av pensjonsrettighetene
og om gjennomføringen av pensjonsordningen.
Pensjonsordningen forutsettes ledet av styret i Statens Pensjonskasse.
Arbeids- og administrasjonsdepartementet fastsetter det beløp
som pensjonsordningen skal betale til dekning av administrasjonsutgiftene.
Pensjonsalder foreslås til 65 år.
Utgiftene til pensjoner og til pensjonsordningens administrasjon
dekkes ved pensjonspremier. Den del av utgiftene som ikke dekkes
av medlemsinnskudd, dekkes over Sametingets budsjett.
Den årlige premie fastsettes i prosent av pensjonsgrunnlaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Berit Brørby, Odd Eriksen, Aud Gaundal, Einar Johansen og Leif Lund, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn Andersen og Lodve Solholm, fra Kristelig Folkeparti, Anita Apelthun Sæle og Ivar Østberg, fra Høyre, Sverre J. Hoddevik og Erna Solberg, fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, og fra Sosialistisk Venstreparti, Helge Bjørnsen, er enig i at Sametingets president er et politisk ombud. Komiteen har merket seg at Sametingets president i dag ikke er knyttet til noen pensjonsordning gjennom sitt verv, og slutter seg til at det etableres en pensjonsordning for Sametingets president og andre politiske ombud i Sametinget.
Komiteen finner det rimelig at de som har gjort tjeneste som politisk ombud i fulltidsbeskjeftigelse etter 12 år får rett til full pensjon på lik linje med stortingsrepresentantene. Komiteen er enig i at pensjonsalder settes til 65 år.
Komiteen har merket seg at departementet har vurdert ulike pensjonsordninger som politiske ombud i Sametinget kan knyttes til. Komiteen støtter Regjeringens forslag om man oppretter en hjemmel i sameloven for å gi forskrift med nærmere regler om en egen pensjonsordning.
Komiteen har merket seg at de løpende administrasjonskostnadene vil utgjøre 130 000 kroner årlig og at disse kostnadene skal dekkes innenfor eksisterende budsjettrammer. Komiteen vil imidlertid påpeke at med utgangspunkt i dagens situasjon hvor bare Sametingets president og visepresident omfattes av ordningen, synes det helt åpenbart urimelig at de løpende administrasjonskostnadene vil utgjøre 130 000 kroner årlig. Komiteen vil derfor be departementet vurdere forholdet mellom disse kostnadenene og omfanget av det faktiske administrasjonsbehovet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt prinsipielle standpunkt om at Sametinget bør legges ned, men finner det allikevel ikke riktig å gå imot at det etableres en pensjonsordning for Sametingets president så lenge flertallet, med unntak av Fremskrittspartiet, ønsker å opprettholde Sametinget.
Disse medlemmer støtter således flertallets syn i denne sak.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endring i lov 12. juni 1987 nr. 56 om Sametinget og andre samiske rettsforhold (sameloven)
I
I lov 12. juni 1987 nr. 56 om Sametinget og andre samiske rettsforhold (sameloven) gjøres følgende endring:
Ny § 2-15 skal lyde:
Medlemmer av Sametinget som utøver sitt verv på fulltid, har rett til pensjon etter en egen pensjonsordning. Kongen kan i forskrift bestemme at også andre medlemmer av Sametinget skal ha rett til pensjon.
Kongen gir nærmere forskrift om beregningen av pensjonsrettighetene og om gjennomføringen av pensjonsordningen.
II
Denne lov trer i kraft straks.
Oslo, i kommunalkomiteen, den 12. oktober 2000
Berit Brørby |
Ivar Østberg |
Erna Solberg |
leder |
ordfører |
sekretær |