Til Odelstinget
I proposisjonen fremmes forslag om å endre lov om fritids-
og småbåter ved at det blir gitt hjemmel for å ilegge
forenklet forelegg for brudd på bestemmelsene om sikker
bruk av fritids- og småbåt.
Justisdepartementet har sendt ut et høringsbrev om slik
bruk av forenklet forelegg etter at det fra sentralt politisk hold
er tatt initiativ til å øke sikkerheten ved bruk
av fritids- og småbåter. De fleste høringsinstanser
som har merknader er positive til lovforslaget. Kun to høringsinstanser,
Foreningen Norske Båtskoler og Tønsberg Byrett,
går helt imot ordningen med forenklet forelegg i småbåttrafikken.
I proposisjonen vises det til at en stor del av småbåtulykkene
skyldes uvettig båtbruk, dårlig sjømannskap
og mangelfull kunnskap om båtbruk og naturelementene. En
ordning med forenklet forelegg vil innebære forenklinger
og store praktiske fordeler. Også de siktede vil kunne
se seg tjent med at saken avgjøres på stedet.
Det vil bli utarbeidet en forskrift som skal ta for seg hvilke
typer overtredelser som skal kunne avgjøres med forenklet
forelegg. Utgangspunktet er at forenklet forelegg bare skal brukes
i normaltilfellene, og ikke dersom det foreligger særlig
skjerpende eller formildende omstendigheter. Et annet viktig kriterium
er at den aktuelle overtredelsen må være forholdsvis
lett konstaterbar for kontrollmyndighetene. Departementet vil også vektlegge
at ordningen skal representere «masseovertredelser»,
dvs. at overtredelsene må være relativt hyppig
forekommende, og representere lovbrudd det er naturlig for kontrollmyndighetene å slå ned
på.
Overtredelsene skal ikke være for alvorlige, for eksempel
faller båtføring i påvirket tilstand
og overtredelser ved småbåtulykker klart utenom
ordningen. På den annen side vil bruken av forenklet forelegg
på noen områder erstatte mange av de muntlige
advarsler som politiet og tollvesenet tidligere har gitt til båtførere.
Det er departementets oppfatning at også tollvesenet bør
gis adgang til å utferdige forenklet forelegg, men slik
at ordningen for tollvesenet begrenses til kun å gjelde
overtredelser av registreringsbestemmelser.
På samme måte som i vegtrafikklovgivningen skal
forenklet forelegg ikke registreres i straffe- eller bøteregister.
Det vil være naturlig at et eget utvalg vurderer om det
bør innføres generelle bestemmelser om forenklet forelegg
i straffeprosessloven. Inntil dette er vurdert bør hjemmelen
plasseres i fritids- og småbåtloven med vegtrafikkloven § 31b
og tolloven § 68 som mønstre.
Det antas at forslagene i proposisjonen vil ha små økonomiske
konsekvenser. Merutgifter som følge av forslaget bør
kunne dekkes innenfor gjeldende rammer.
Etter dagens praksis medfører båttrafikksakene forholdsvis
liten ressursbruk med hensyn til etterforskning. Dette innebærer
at det er forholdsvis lite å hente mht. ressursbesparelse
på etterforskningssiden, men det vil oppnås en
tidsbesparelse for påtaleseksjonen i det enkelte politidistrikt.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Astrid
Marie Nistad, Morten Olsen, Jan Petter Rasmussen og Åge Tovan,
fra Fremskrittspartiet, Jan Simonsen og Jørn L. Stang,
fra Kristelig Folkeparti, Finn Kristian Marthinsen og Åse
Wisløff Nilssen, fra Høyre, lederen Kristin Krohn
Devold og Bjørn Hernæs, og fra Senterpartiet,
Tor Nymo, støtter forslaget om å gi adgang
til å ilegge forenklet forelegg for brudd på bestemmelsen
om sikker bruk av fritids- og småbåt. Komiteen viser
spesielt til den begrunnelsen som er gitt av politimestrene/landsdelspolitimestrene,
der det fremheves at en slik adgang vil være et godt verktøy
i arbeidet for å øke sikkerheten for småbåttrafikken,
at den vil effektivisere og forenkle polititjenesten på sjøen,
gi større likhet i straffesaksbehandlingen, være
effektiviserende i forhold til etterforskning og påtale,
samt at den vil kunne ha en sterk individualpreventiv effekt. Innføring
av en ordning med adgang til å ilegge forenklet forelegg
vil også kunne være positiv for de siktede, som
vil kunne se seg tjent med at saken avgjøres på stedet.
Det er også viktig å presisere at forenklet forelegg
ikke registreres i straffe- og bøteregisteret.
Komiteen legger vekt på at forenklet
forelegg bare skal brukes i normaltilfellene, og ikke dersom det foreligger
særlig skjerpende eller formildende omstendigheter, og
at den aktuelle overtredelsen må være forholdsvis
konstaterbar for kontrollmyndighetene.
Komiteen har ingen innvendinger mot at tolltjenestemenn
skal kunne tildeles foreleggsmyndighet i tillegg til polititjenestemenn
når det gjelder overtredelser av registreringsbestemmelsen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at Fremskrittspartiet og Høyre
har gått imot innføringen av et sentralt småbåtregister. Disse
medlemmer mener et slikt register bare er første
skritt på veien mot innføring av ekstra skatter
og avgifter på småbåter. Disse
medlemmer viser til at fritidsbåter er et av de
få områder der skatte- og avgiftsnivået
ikke er spesielt høyt og har som mål at det ikke
skal innføres skatter og avgifter på et område
som er til stor glede og rekreasjon for folk flest. Disse
medlemmer ser med bekymring på at registeret lett
kan anvendes for å skape grunnlag for avgifter langt ut
over det som kreves for å gjøre et overflødig
register selvfinansierende.
Disse medlemmer viser til at den forskrift som
er vedtatt har en høy detaljeringsgrad når det
gjelder registrering av båtens produksjonsår,
skrogfarve, anskaffelsesmåte, båtens lengde, navn,
fasthavn, drivstofftype, motorens produksjonsår, skrognummer m.m.
Videre skal det leveres melding til registeret dersom det gjøres
endringer, f.eks. om båten males om eller bytter motor.
Alle båter som har motor skal registreres, noe som innebærer
at f.eks. joller og hjelpebåter i slike tilfeller skal
registreres, på samme måte som om du setter motor
på en gummibåt.
Disse medlemmer mener at disse eksemplene viser
at registeret er et typisk eksempel på en unødvendig
oppbygging av et byråkrati og sløsing med ressurser.
For mange eldre båter vil det være vanskelig og
upraktisk å skaffe til veie alle opplysningene. Disse
medlemmer viser til at departementet gjennom høring
har fastslått at registeret ikke kan få rettsvirkninger,
noe som beviser at registeret ikke har annen funksjon enn som grunnlag
for å kunne innkreve skatter og avgifter. Disse
medlemmer vil derfor foreslå å oppheve
registreringsordningen. Dersom dette forslaget faller, og registreringsordningen
fortsatt blir gjeldende, er det klart at loven må følges
opp, og at brudd på regelverket må føre
til sanksjoner. Disse medlemmer vil derfor ikke motsette
seg at det kan ilegges forenklet forelegg for brudd på bestemmelsene.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
I lov 26. juni 1998 nr. 47 om fritids- og småbåter gjøres følgende endring:
Kapittel 2 oppheves.
Komiteen viser til proposisjonen og rår
Odelstinget til å gjøre følgende
vedtak til lov
om endring i lov 26. juni 1998 nr. 47 om fritids-
og småbåter
I
I lov 26. juni 1998 nr. 47 om fritids- og småbåter skal
ny § 42 lyde:
Kongen kan gi forskrift om at
bøteleggelse på stedet eller i ettertid for båttrafikkforseelser
av nærmere angitt art kan skje ved forenklet forelegg etter
faste bøtesatser. I slike forelegg kan straffebudet og
det straffbare forhold betegnes ved stikkord eller på lignende
måte.
Forelegg utskrevet på stedet faller bort
dersom det ikke straks vedtas. For forelegg utskrevet i ettertid gjelder
straffeprosessloven § 256 nr. 5 tilsvarende. Slikt forelegg
faller bort dersom det ikke vedtas innen fristen. Departementet
kan gi nærmere regler om fremgangsmåten når
forelegget utskrives i ettertid.
Påtalemyndigheten kan til gunst for siktede
oppheve vedtatte forelegg.
Polititjenestemann eller tolltjenestemann som
ellers ikke har foreleggsmyndighet, kan gis myndighet til å utferdige
forenklet forelegg.
Departementet gir nærmere regler om bruk
av forenklet forelegg og fastsetter bøtesatser og subsidiær
fengselsstraff for de forskjellige forseelser som ordningen skal
omfatte.
§§ 42 og 43 slik de lyder etter lovendringen
7. juli 2000 nr. 72 blir nye §§ 43 og 44.
II
Loven trer i kraft 1. januar 2001.
Oslo, i justiskomiteen, den 2. november 2000
Kristin Krohn Devoldleder |
Jan Simonsenordfører og sekretær |