Til Odelstinget
Forslaget til endringer i lov 26. juni 1970 nr. 74 om forskningsavgift
på visse landbruksprodukter vil gi grunnlag for en styrking
og videreutvikling av den næringsrettede forskningen. Forslaget
innebærer at lovens formål vil omfatte forskning
rettet mot primærleddet, slik at avgiftsmidler kan anvendes
til forskning i hele verdikjeden. Antall medlemmer i styret for
fondet, som avgiften går til, utvides fra fem til syv.
Lovendringsforslaget medfører at avgiftsgrunnlaget utvides.
Maksimalsatsen for avgiften tas ut av loven, og departementet gis
myndighet direkte i loven til å fastsette avgiftens størrelse.
Det skal etableres en avtale mellom fondsstyret og Norges forskningsråd
(NFR) for å sikre jevnlig kontakt om strategiarbeid, koordinering
og behandling av søknader til fondet.
Landbruksnæringen bidrar i dag bare i beskjeden grad
til å finansiere forskning rettet mot næringens eget
behov. Dette skyldes i første rekke en struktur med mange
mindre enheter med begrenset egenkapital og lønnsomhet.
Det er behov for økt brukerfinansiering av forskning som
er spesielt rettet mot jordbruket, og det er ønske om langsiktige
finansieringsordninger som sikrer uavhengig forskning på området. Økte
forskningsbevilgninger over jordbruksavtalen anses ikke på samme
måte å kunne ivareta kravet til langsiktighet
og forutsigbarhet. På denne bakgrunn ble det i St.meld.
nr. 19 (1999-2000) fremmet forslag om en utvidelse av formål
og avgiftsgrunnlag i lov 26. juni 1970 nr. 74 om forskningsavgift
på visse landbruksprodukter, med sikte på å legge
forholdene til rette for økt primærproduksjonsmotivert
forskning. En omlegging forutsetter en fordelingsordning som sikrer
både næringsmiddelforskningen og forskning rettet
mot primærjordbruket tilfredsstillende rammebetingelser.
Eksempler på andre ordninger som skal sikre næringenes
egenfinansiering av forskning, er forskningsavgiften i skogsektoren
og innenfor fiskeri- og havbruksnæringen.
Formålet med lov 26. juni 1970 nr. 74 om forskningsavgift
på visse landbruksprodukter er ved avgift å sikre
forskning vedrørende visse landbruksprodukter som nyttes
til ervervsmessig fremstilling av nærings- og nytelsesmidler.
I dag kanaliseres en stor del av midlene som innkreves gjennom forskningsavgiften
til «Stiftelsen for landbrukets næringsmiddelforskning»,
Matforsk. Det ble i 1999 krevd inn i overkant av 41 mill. kroner
i forskningsavgift. Bevilgningen fra fondet ble i 1999 fordelt slik
at Matforsk fikk 35,9 mill. kroner, og andre prosjekter 4,2 mill.
kroner.
Landbruksdepartementet har utarbeidet vedtekter for forvaltningen
av fondet. Det fremgår av disse at styret skal disponere
midlene i samsvar med lovens formål og at det har en særlig
plikt til å kanalisere midler til Matforsk.
Avgiftsplikten omfatter bruk av norskprodusert og importert kjøtt,
flesk, egg, grønnsaker, poteter, frukt og bær
til ervervsmessig bearbeiding eller fremstilling av nærings-
og nytelsesmidler. Importert ferdigvare og halvfabrikata fremstilt
av nevnte råvarer, er også avgiftspliktige. Det åpnes
for at departementet kan gi bestemmelser om at visse forbrukere,
varegrupper eller enkeltprodukter fritas for forskningsavgift, jf. § 5.
Dette er gjort i forhold til en rekke importerte varer.
Innkjøpsverdien på råvaren er beregningsgrunnlag
for avgiften, som fastsettes som en prosentsats. Avgiftssatsen skal
ha et tak på 0,3 pst. av grunnlaget. Når det gjelder
importert ferdigvare og halvfabrikata, skal avgiften beregnes av
varens totalverdi. I praksis innebærer dette at prosentsatsen
på importert vare fastsettes noe lavere enn for norske
varer (0,2 pst.).
Departementet utarbeidet et høringsnotat med forslag
til endringer i lov 26. juni 1970 nr. 74 om forskningsavgift
på visse landbruksprodukter. Høringsnotatet er
lagt fram for næringenes organisasjoner, de største
næringsmiddelbedriftene, arbeidstakerorganisasjoner i næringsmiddelindustrien,
NFR, forskningsinstitusjoner innen landbruks- og næringsmiddelforskning
og departementene.
Høringsinstansene stiller seg i all hovedsak positive
til målsettingene med lovendringene og har forståelse
for at dette vil måtte innebære en utvidelse av avgiftsgrunnlaget.
Det er imidlertid ulike syn på bruken og styringen av forskningsmidlene.
Flere av høringsinstansene er kritiske til at avgift innkrevet
på importerte produkter, skal kunne benyttes til forskning
innenfor primærjordbruket. Mange av høringsinstansene
har også merknader til endringsforslaget knyttet til fastsettelse
av avgiftssatsen.
Høringsnotatet og høringsuttalelsene følger
proposisjonen som utrykt vedlegg.
Den foreslåtte utvidelsen av avgiftsgrunnlaget anslås å gi
30-35 mill. kroner i økte avgiftsinntekter. Endringsforslaget
innebærer at avgiften vil omfatte alle de viktigste landbruksprodukter
som anvendes til nærings- og nytelsesmidler. Midler som
kommer inn gjennom en lovpålagt avgift, må forvaltes
som offentlige midler. Samtidig vises til St.prp. nr. 1 (1998-1999)
der det sies at departementet regner den avgiftsfinansierte forskningen
som brukerfinansiering av kollektiv art.
Målene er å legge forholdene til rette for økt
primærproduksjonsorientert forskning, styrke næringsrettet
forskning knyttet til nærings- og nytelsesmiddelproduksjon
i alle ledd fra jord til bord, og sikre trygge varer av god kvalitet.
Matforsks virksomhet skal sikres gjennom avgiftsmidlene.
Mange av de varegrupper som i dag er unntatt fra avgiftsplikten,
er importerte varer. Begrunnelsen for fritakene var i mange tilfeller
at det ikke var norsk forskning på disse produktene, og
at de ikke konkurrerte direkte med norske varer. Departementet mener at
det bør foretas en vurdering av hvilke varer eller varegrupper
som det fortsatt vil være aktuelt å frita for forskningsavgift.
Før endelig vedtak fattes i denne saken, vil berørte
næringer bli hørt på vanlig måte.
En har videre kommet til at forskningsavgiften også bør omfatte
fôrkorn til ervervsmessig bearbeiding.
Departementet mener maksimalsatsen på 0,3 pst. av verdigrunnlaget
og bestemmelsen om at avgiftssatsen fastsettes for tre år
om gangen, bør tas ut av loven. Dette vil gi større
fleksibilitet med hensyn til fremtidig justering av satsen. Av hensyn
til stabile og forutsigbare rammebetingelser anser departementet
at det er mest hensiktsmessig at en maksimalsats på 0,3
pst. opprettholdes nå. En eventuell, fremtidig justering
av avgiftssatsen skal skje i samråd med næringene.
Avgiftssatsen bør videre fastsettes i forskrift for ett år
av gangen, og tas opp i forbindelse med de årlige budsjettproposisjonene.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Erling
Brandsnes, Gunnar Breimo, Mimmi Bæivi, Karin Kjølmoen,
Kjell Opseth og Rita Tveiten, fra Fremskrittspartiet, Øystein
Hedstrøm og Terje Knudsen, fra Kristelig Folkeparti, Randi
Karlstrøm og Jon Lilletun, fra Høyre, Ansgar Gabrielsen
og Ivar Kristiansen, fra Senterpartiet, lederen Morten Lund, og
fra Venstre, Leif Helge Kongshaug, viser til behandlingen
av St.meld. nr. 19 (1999-2000) Om norsk landbruk og matproduksjon,
der det var enighet om en utvidelse av formål og avgiftsgrunnlag
for en forskningsavgift på visse landbruksprodukter. Komiteen forutsetter
at forskningen skal sikres både for næringsmidler
og for forskning rettet mot primærjordbruket.
Komiteen mener at økte forskningsmidler
er med på å legge til rette for økt forskning
rettet mot primærproduksjon og for styrket forskning knyttet
til nærings- og nytelsesmiddelproduksjon i alle ledd fra jord
til bord.
Komiteen mener økt forskning er nødvendig også sett
i lys av verdiskapningsprogrammet som skal sikre landbruket økte
verdier av sin produksjon, men også fordi det er viktig å sikre
trygge matvarer med god kvalitet i alle ledd av verdikjeden. Komiteen merker
seg også at virksomheten til Matforsk sikres gjennom avgiftsmidlene.
Komiteen mener det er naturlig at fondsstyret utvides
fra fem til sju medlemmer, og at det er viktig å holde
god kontakt med Norges forskningsråd.
Komiteen merker seg at departementet i proposisjonen
regner ut fra en fortsatt avgiftssats på 0,3 pst. og at
det forutsettes at denne satsen skal fortsette. Samtidig er dette
tatt ut av loven. Dette kan på et vis virke selvmotsigende. Komiteen forutsetter
at satsen fortsatt skal være 0,3 pst.
Komiteen viser til proposisjonen og råder Odelstinget
til å gjøre følgende
vedtak til lov
om endringer i lov 26. juni 1970 nr. 74 om
forskningsavgift på visse landbruksprodukter
I
I lov 26. juni 1970 nr. 74 om forskningsavgift på visse
landbruksprodukter gjøres følgende endringer:
Lovens tittel skal lyde:
Lov 26. juni 1970 nr. 74 om forskningsavgift på landbruksprodukter
§ 1 skal lyde:
Formålet med denne lov er ved avgift å sikre økonomisk
grunnlag for forskning knyttet til landbruksprodukter
som nyttes til ervervsmessig framstilling av nærings- og nytelsesmidler.
§ 2 første ledd skal lyde:
Avgiften pålegges forbruk av norskproduserte og importerte landbruksprodukter,
inklusive fôrkorn, til enhver ervervsmessig bearbeiding
eller framstilling av nærings- og nytelsesmidler når produktene kjøpes inn
fra produsent, produsentsammenslutning, grossist eller importør
eller leveres fra foredlingsbedriftens egen produksjon. Importerte
ferdigvarer og halvfabrikata framstilt av forannevnte produkter er
også avgiftspliktige.
§ 2 annet ledd oppheves. Nåværende
tredje ledd blir annet ledd.
§ 3 oppheves.
§ 4 skal lyde:
Avgiften går til et fond. Fondet skal ha et styre
på 7 medlemmer med varamedlemmer, som
oppnevnes av departementet. Departementet fastsetter
nærmere regler for hvordan fondet skal styres.
§ 5 første ledd første
punktum skal lyde:
Departementet gir nærmere regler om avgiftspliktens
inntreden, avgiftens størrelse, avgiftens
beregning og dens oppkreving, herunder om hvem som plikter å svare
avgift, om plikt til å tilbakeholde avgiften i oppgjør
med den avgiftspliktige, samt om plikt til å betale renter
av avgiftsbeløp som ikke betales i rett tid.
II
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i næringskomiteen, den 14. november 2000
Morten Lund |
Erling Brandsnes |
Kjell Opseth |
leder |
ordfører |
sekretær |