Til Odelstinget
Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag
om endringer i lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk.
I proposisjonen blir følgende emner behandlet:
Forslag til ny § 13
a, forbud mot utstyr som kan varsle om eller forstyrre trafikkontroller.
Forslag til endring av § 17 første
ledd, plikt til å medbringe vognkort til tilhenger (registreringspliktig
kjøretøy).
Formålet med forslaget til ny § 13
a er å styrke trafikksikkerheten på vegene.
Trafikkontroller er et sentralt virkemiddel i arbeidet for å bedre
sikkerheten på vegene. Dersom motorvognførere
kan ferdes på vegene uten å måtte ta
hensyn til politiets kontrollvirksomhet, vil resultatet kunne bli
at trafikksikkerheten for samtlige vegfarende reduseres.
Det foreslås på denne bakgrunn en ny § 13
a i vegtrafikkloven med forbud mot besittelse og bruk av utstyr
som kan varsle om eller forstyrre trafikkontroller.
Som bakgrunn for lovforslaget vises til at Justisdepartementet
har registrert at stadig nye typer varslingsutstyr nå er
tilgjengelig for bruk i motorvogn. Utstyr som varsler om radarkontroller
har vært i bruk i lengre tid, og det er også registrert
utstyr som varsler om hastighetsmålinger utført
ved laser.
I 1998 kom det nytt utstyr på markedet som forstyrrer
laserlyset i laserfartsmåler slik at denne ikke mottar
kvalifiserte signaler tilbake. Resultatet er at politiet ikke kan
måle hastigheten på motorvogn som har slikt utstyr.
Det vil trolig også kunne utvikles utstyr som forstyrrer
den konvensjonelle radaren på tilsvarende måte.
Justisdepartementet har på denne bakgrunn i brev av 14. juli
1998 anmodet Samferdselsdepartementet om å få innført
et forbud i vegtrafikkloven mot slikt utstyr.
Pr. i dag inneholder vegtrafikkloven med tilhørende
forskrifter ingen eksplisitt regulering av utstyr som varsler om
eller forstyrrer trafikkontroller.
Både Danmark, Finland og Sverige har innført ulike
former for lovfestede restriksjoner mot utstyr som varsler eller
forstyrrer trafikkontroller.
Samferdselsdepartementet foreslår at overtredelse av
den nye § 13 a i vegtrafikkloven underkastes alminnelig
straffesaksbehandling. Straffebestemmelsen følger nærmere
av vegtrafikkloven § 31. Overtredelser vil også kunne
gi grunnlag for beslag og inndragning av førerkort, jf.
vegtrafikkloven § 33.
Formålet med forslaget til endring av § 17
første ledd er å klargjøre hjemmelsgrunnlaget
for plikten til å medbringe vognkort til tilhenger (registreringspliktig
kjøretøy) under bruk. Denne plikten er en viktig forutsetning
for en effektiv kontroll av flere forhold knyttet til vekt- og førerkortbegrensninger
ved bruk av tilhenger.
Bakgrunnen for forslaget til endring av § 17
første ledd er at Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL)
i brev til Samferdselsdepartementet har uttrykt tvil om hvorvidt
dagens regelverk tilstrekkelig klart pålegger en plikt
til å medbringe vognkort ved bruk av registreringspliktig
tilhenger.
Plikten til å medbringe vognkort ved bruk av motorvogn
fremgår av vegtrafikkloven § 17 første
ledd annet punktum.
Departementet sendte lovforslagene på høring 5. juli
2000, med frist for uttalelse 9. oktober 2000.
Høringsbrevets forslag og høringsinstansenes
syn går fram av kap. 3.3, 3.4, 4.2 og 4.3 i proposisjonen.
Etter Samferdselsdepartementets oppfatning innebærer
hverken forslag til ny § 13 a eller endring av § 17
ingen vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun
Eng, Eirin Faldet, Gard Folkvord, Marthe Scharning Lund, Sverre
Myrli og Ola Røtvei, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen
og Jan Sahl, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, fra Sosialistisk
Venstreparti, Inge Myrvoll, og fra Venstre, May Britt Vihovde, viser
til at det i den senere tid har dukket opp stadig nye typer teknisk
utstyr som kan varsle motorvognførere om radarkontroller
og forstyrre laserfartsmålere.
Flertallet mener at bruk av slikt utstyr underminerer
politiets kontrollvirksomhet, og er bekymret for at slikt utstyr
hjelper notoriske råkjørere å unngå straff.
Flertallet antar at anskaffelse av slikt utstyr
i hovedsak er motivert utfra et ønske om å bryte
fartsgrensene uten risiko for å bli oppdaget. Flertallet viser
til at alvorlige brudd på fartsgrensene er svært trafikkfarlig,
og til at slike brudd kan medføre både bøter,
fengselsstraff og inndragning av førerkort. Flertallet støtter
derfor et forbud mot slikt varslingsutstyr i motorvogn, og viser
til at slike forbud også finnes i våre naboland.
Flertallet har ellers ingen merknader og slutter seg
til forslag til ny § 13 a.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet,
Ole Johs. Brunæs, Oddvard Nilsen, Thore Aksel Nistad og Christopher
Stensaker, viser til at innføringen av forbud mot
utstyr som kan varsle om eller forstyrre trafikkontrollen, vil medføre
store og vanskelige kontrolloppgaver for politiet.
Disse medlemmer viser til at selv om det innføres
forbud mot besittelse av slikt utstyr, vil det fortsatt være
mulig å få kjøpt dette i utlandet eller
fra ulovlige produsenter og importører.
Disse medlemmer viser også til at det
fortsatt vil være mulig å varsle om kontroll via
mobiltelefon eller data.
Disse medlemmer viser til at det i dag er oppdaterte
lister over kontroller via internett og varslingssystemer over mobilnettet.
Disse medlemmer viser også til SINTEFs merknader
som er skeptiske til innføring av forbud.
Disse medlemmer er også skeptisk til
alle forbud og kontrolloppgaver som egentlig er en umulighet å forholde
seg til. Dette er tiltak som dessverre er med på å svekke
det alminnelige menneskes respekt for lov og orden.
Disse medlemmer er av den oppfatning at dette
forbudet, i tillegg til en del andre nylig innførte forbud,
vil medføre at politiets oppgave mer går ut på å finne
radarvarslere enn å konsentrere seg om dem som er en virkelig
fare i trafikken.
Disse medlemmer vil forkaste forslag til ny § 13
a.
Komiteen slutter seg til endring i første
ledd i § 17 i vegtrafikkloven.
Komiteen har ellers ingen merknader,
viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre
slikt
vedtak til lov
om endringer i lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk
I
I lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk gjøres
følgende endringer:
Ny § 13 a skal lyde:
Forbud mot varslingsutstyr o.l. i motorvogn
I motorvogn er det forbudt å besitte
eller bruke utstyr som har til formål å varsle
om eller forstyrre trafikkontroller. Forbudet omfatter utstyr som
blokkerer, mottar eller sender signaler fra eller til utstyr for
kontroll og overvåkning av trafikk.
Departementet kan gi forskrifter med nærmere bestemmelser
til presisering og utfylling av forbudet i første ledd.
Ny overskrift til § 17 skal lyde:
Bruk av motorvogn mv.
§ 17 første ledd skal lyde:
For så vidt ikke annet følger av § 16,
må motorvogn eller andre registreringspliktige
kjøretøyer ikke brukes uten at de er
meldt til registrering og påsatt lovlige kjennemerker og
det er utferdiget vognkort. Vognkortet skal alltid
følge med under bruken.
II
Loven trer i kraft straks.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 28. mars 2001
Oddvard Nilsen |
Thore Aksel Nistad |
May Britt Vihovde |
leder |
ordfører |
sekretær |