Departementet foreslo i høringsnotatet at saltvannsfiskeloven § 5
a ble endret til følgende ordlyd, med endringsforslaget
i kursiv:
Ǥ 5 a skal
lyde:
Som et ledd i en tilpasning av den konsesjonsbelagte trål-
og ringnotflåte, kan totalkvoten for vedkommende gruppe
deles i et antall like kvoter (enhetskvoter), som kan være
større enn antall deltagende fartøy i vedkommende
fartøygruppe. Enhetskvoten kan fordeles ulikt mellom de
deltagende fartøy innenfor gruppen.
Første ledd gjelder tilsvarende for fartøy på eller over 21 meter største
lengde som deltar i grupper som er underlagt adgangsbegrensning.
Departementet kan ved forskrift gi nærmere bestemmelser
om fastsettelse og fordeling av enhetskvoter.»
Norges Fiskarlag har i sin høringsuttalelse påpekt at
en enhetskvoteordning slik vi kjenner den fra havfiskeflåten
trolig ikke vil kunne anvendes i en rendyrket form i kystflåten,
da fartøyene i denne gruppen har et nokså sammensatt
driftsmønster. Fiskarlaget er imidlertid av den oppfatning
at det også innenfor denne flåten må kunne
utvikles passende ordninger som har kapasitetsreduserende effekt.
Videre sier Norges Fiskarlag at de, etter en totalvurdering av en
svært vanskelig sak, vil gå inn for at det bør
etableres en åpen lovhjemmel til å etablere spesielle
kvoteordninger i saltvannsfiskeloven § 5 a
for fartøygrupper hvor det er fastsatt adgangsbegrensning,
og at denne således ikke begrenses nedad til fartøy
på 21 meter og større. Norges Fiskarlag legger
til grunn at en slik lovhjemmel må kunne hjemle ulike kvoteordninger
som har kapasitetsbegrensende effekt, og anmoder derfor departementet
om å vurdere om den foreslåtte ordlyd i § 5 a
er dekkende for kvoteordninger ut over de enhetskvoteordningene
som allerede er etablert.
Norges Kystfiskarlag har fremhevet at «(i)nnføring
av enhetskvoter vil stort sett ha samme effekt som å innføre
et system med omsettlige kvoter», og at det «vil
med et slikt system bli lagt til rette for en strukturrasjonalisering
gjennom økt kapitaliseringsgrad snarere enn en kapasitetstilpasning».
Fiskerinæringens Landsforening har på vegne
av Fiskeri- og Havbruksnæringens Landsforening støttet forslaget
i departementets høringsnotat mens Finnmark, Troms og Nordland
fylkeskommuner påpeker nødvendigheten av en evaluering
av enhetskvoteordningen før ordningen utvides.
Departementet viser i proposisjonen til at en konkret utforming
av kvoteordninger vil bli fremmet som forskriftsforslag av departementet
senere, og på det tidspunkt bli underlagt ordinær
høring. En kan derfor ikke se at det skulle være
grunn for å gå mot selve lovendringsforslaget
på en slikt grunnlag som f.eks. Finnmark, Troms og Nordland
fylkeskommuner har gjort. Videre er det på bakgrunn av
høringsuttalelsene foreslått en lovbestemmelse
uten en nedre lengdegrense i § 5 a annet
ledd.
Som en oppfølging av utspill fra Norges Fiskerlag har
departementet også foreslått følgende
tillegg, som et nytt siste punktum i første ledd:
«Innenfor rammen av totalkvoten for vedkommende gruppe,
kan det også fastsettes andre former for spesielle kvoteordninger
som innebærer at kvotene fordeles ulikt mellom de deltagende
fartøy, herunder ordninger som bytte av kvoter.»