3. Nærmere om lovforslaget, høringsuttalelser og departementets vurderinger

Departementet foreslo i høringsnotatet at saltvannsfiskeloven § 5 a ble endret til følgende ordlyd, med endringsforslaget i kursiv:

«§ 5 a skal lyde:

Som et ledd i en tilpasning av den konsesjonsbelagte trål- og ringnotflåte, kan totalkvoten for vedkommende gruppe deles i et antall like kvoter (enhetskvoter), som kan være større enn antall deltagende fartøy i vedkommende fartøygruppe. Enhetskvoten kan fordeles ulikt mellom de deltagende fartøy innenfor gruppen.

Første ledd gjelder tilsvarende for fartøy på eller over 21 meter største lengde som deltar i grupper som er underlagt adgangsbegrensning.

Departementet kan ved forskrift gi nærmere bestemmelser om fastsettelse og fordeling av enhetskvoter.»

Norges Fiskarlag har i sin høringsuttalelse påpekt at en enhetskvoteordning slik vi kjenner den fra havfiskeflåten trolig ikke vil kunne anvendes i en rendyrket form i kystflåten, da fartøyene i denne gruppen har et nokså sammensatt driftsmønster. Fiskarlaget er imidlertid av den oppfatning at det også innenfor denne flåten må kunne utvikles passende ordninger som har kapasitetsreduserende effekt. Videre sier Norges Fiskarlag at de, etter en totalvurdering av en svært vanskelig sak, vil gå inn for at det bør etableres en åpen lovhjemmel til å etablere spesielle kvoteordninger i saltvannsfiskeloven § 5 a for fartøygrupper hvor det er fastsatt adgangsbegrensning, og at denne således ikke begrenses nedad til fartøy på 21 meter og større. Norges Fiskarlag legger til grunn at en slik lovhjemmel må kunne hjemle ulike kvoteordninger som har kapasitetsbegrensende effekt, og anmoder derfor departementet om å vurdere om den foreslåtte ordlyd i § 5 a er dekkende for kvoteordninger ut over de enhetskvoteordningene som allerede er etablert.

Norges Kystfiskarlag har fremhevet at «(i)nnføring av enhetskvoter vil stort sett ha samme effekt som å innføre et system med omsettlige kvoter», og at det «vil med et slikt system bli lagt til rette for en strukturrasjonalisering gjennom økt kapitaliseringsgrad snarere enn en kapasitetstilpasning».

Fiskerinæringens Landsforening har på vegne av Fiskeri- og Havbruksnæringens Landsforening støttet forslaget i departementets høringsnotat mens Finnmark, Troms og Nordland fylkeskommuner påpeker nødvendigheten av en evaluering av enhetskvoteordningen før ordningen utvides.

Departementet viser i proposisjonen til at en konkret utforming av kvoteordninger vil bli fremmet som forskriftsforslag av departementet senere, og på det tidspunkt bli underlagt ordinær høring. En kan derfor ikke se at det skulle være grunn for å gå mot selve lovendringsforslaget på en slikt grunnlag som f.eks. Finnmark, Troms og Nordland fylkeskommuner har gjort. Videre er det på bakgrunn av høringsuttalelsene foreslått en lovbestemmelse uten en nedre lengdegrense i § 5 a annet ledd.

Som en oppfølging av utspill fra Norges Fiskerlag har departementet også foreslått følgende tillegg, som et nytt siste punktum i første ledd:

«Innenfor rammen av totalkvoten for vedkommende gruppe, kan det også fastsettes andre former for spesielle kvoteordninger som innebærer at kvotene fordeles ulikt mellom de deltagende fartøy, herunder ordninger som bytte av kvoter.»