Til Odelstinget
Barne- og familiedepartementet legger med dette frem forslag
til endring i lov 28. februar 1986 nr. 8 om adopsjon og
i lov 30. april 1993 nr. 40 om registrert partnerskap.
Forslaget går ut på å innføre
en ny bestemmelse i adopsjonsloven om at den ene partner i et registrert
partnerskap med samtykke fra den andre kan adoptere dennes barn.
Det foreslås en ny bestemmelse, § 5 a
i adopsjonsloven, som både vil regulere adgangen til stebarnsadopsjon
i ekteskap og i registrert partnerskap. Forslaget bygger på gjeldende
bestemmelse om at den ene ektefelle med samtykke fra den andre kan
adoptere dennes barn. Adgangen til stebarnsadopsjon i registrert
partnerskap foreslås å gjelde både forelderens
biologiske barn og adoptivbarn, med mindre adoptivbarnet er adoptert
fra en fremmed stat som ikke tillater slik adopsjon.
Departementet har kommet til at adgangen til stebarnsadopsjon
for personer som har inngått registrert partnerskap, også bør
gå frem av partnerskapsloven.
Familier som består av registrerte partnere og den enes
barn har behov for de samme trygge juridiske rammer i tilfelle skilsmisse
og død, som de familier som består av ektefeller
og den enes barn. For de barn som ikke har kontakt med eller kjennskap
til den biologiske forelderen de ikke bor sammen med, eller der vedkommende
er død eller ukjent, vil stebarnsadopsjon innebære
at barnet sikres to foreldre og et større nettverk gjennom
steforelderens slekt.
Etter departementets oppfatning bør barn som bor sammen
med en av sine foreldre og dennes registrerte partner i en stabil
familierelasjon også få muligheten til den juridiske
sikkerheten en stebarnsadopsjon innebærer. Ved å åpne
for stebarnsadopsjon i registrert partnerskap, gis også partneren
anledning til å søke om å gå inn
i den fullstendige juridiske forpliktelse en stebarnsadopsjon innebærer
i forhold til barnet.
Allerede forarbeidene til adopsjonsloven av 1917 anser stebarnsforhold
som et grunnlag for adopsjon. Ved en søknad om stebarnsadopsjon
bor barnet som regel sammen med den ene av sine foreldre og steforelderen
som har vært forelderens ektefelle over tid. Barnet vil
som regel allerede være godt kjent med steforelderen og
knyttet til vedkommende. Stebarnsadopsjonen innebærer således
normalt ingen endring i barnets faktiske situasjon. Endringen skjer
i forhold til barnets juridiske stilling i familien. Ved adopsjonen
knyttes varige juridiske bånd mellom barnet og steforelderen.
Dersom den biologiske forelderen dør risikerer ikke barnet å måtte
flytte fra hjemmet. Går ektefellene fra hverandre er barnet
sikret samvær med og bidrag fra steforelderen.
Etter adopsjonsloven kan ikke andre enn ektefeller adoptere sammen.
Registrerte partnere er utelukket fra å adoptere sammen.
Et grunnleggende vilkår for å gjennomføre
en adopsjon er at adopsjonen skal være til gagn for barnet.
Barn over 12 år må selv samtykke i å bli
adoptert.
Hensynet til barnets beste blir også ivaretatt av foreldrene
som blant annet har plikt etter barneloven til å høre
hva barnet har å si før det tas avgjørelse
om personlige ting som gjelder barnet - for eksempel om det skal
søkes om stebarnsadopsjon.
Det følger også av adopsjonsloven at den som
er under 18 år ikke kan adopteres uten samtykke fra den eller
dem som har foreldreansvaret. Dersom barnets andre forelder også har
del i foreldreansvaret, er vedkommendes samtykke nødvendig
for at en adopsjon skal komme i stand. En forelder som har del i
foreldreansvaret kan således forhindre en stebarnsadopsjon.
Etter adopsjonsloven skal forelder uten del i foreldreansvaret
så vidt mulig få anledning til å uttale
seg før vedtak blir gjort. Departementet har lagt til grunn at
det må vurderes i hvert enkelt tilfelle hvor langt en skal
gå i å forsøke å innhente vedkommendes
uttalelse.
Adopsjonsloven kapittel 3 regulerer virkningene av en adopsjon.
Her går det frem at ved adopsjonen får adoptivbarnet
og dets livsarvinger samme rettsstilling som om adoptivbarnet hadde
vært adoptivforeldrenes egnefødte barn. Samtidig
faller rettsforholdet til den opprinnelige slekten bort.
Barn som har fått en ny forelder gjennom en stebarnsadopsjon
har samme rett som alle andre adopterte barn til å bli
fortalt at det er adoptert. Barnet har fra det er 18 år
også krav på å få opplyst fra
bevillingsmyndigheten hvem den opprinnelige forelderen er.
Proposisjonen inneholder ellers en oversikt over rettstilstanden
i de øvrige nordiske land.
Departementet foreslo i høringsnotatet en bestemmelse
om at den ene registrerte partner med den annens samtykke kan adoptere
dennes barn. Til forskjell fra stebarnsadopsjon i ekteskap, foreslo
departementet at stebarn som opprinnelig er adoptert fra utlandet holdes
utenfor ordningen. Forslaget i høringsnotatet innebærer
således at barnet som ønskes adoptert, kan være
forelderens biologiske barn eller adoptivbarn så fremt
adoptivbarnet ikke er adoptert fra utlandet.
Ingen av de land de tre norske adopsjonsorganisasjonene har formidlingstillatelse
i, tillater adoptivforeldre av samme kjønn. Det
er fra opprinnelseslandenes side uttrykt stor skepsis til at homofile
gis anledning til å adoptere.
Departementet opprettholder forslaget om å åpne for
at den ene partner i et registrert partnerskap kan adoptere den
annens barn.
Adopsjonslovens generelle regler for å gjennomføre
en stebarnsadopsjon vil ikke påvirkes av forslaget. Det
er kun forholdet til hvem som kan adoptere sitt stebarn, som foreslås
endret.
Enkelte høringsinstanser har pekt på at forslaget ikke
vil ha særlig store praktiske konsekvenser og nevner i
denne forbindelse at det også finnes andre måter å sikre
barnet på, for eksempel gjennom opprettelse av testament
og søknad om overføring av foreldreansvar til
partneren etter forelderens død.
Departementet ser det imidlertid som viktig at det, på samme
måte som der steforelderen er forelderens ektefelle, også gis
en mulighet for stebarnsadopsjon der steforelderen er forelderens
registrerte partner.
Høringsinstansene har vært delt i spørsmålet
om et barn som er adoptert fra utlandet skal kunne få adoptivforelderens
registrerte partner som steforelder gjennom en etterfølgende
stebarnsadopsjon i Norge. Departementet er kommet til at formuleringen
i vårt opprinnelig forslag er strengere enn hva som er
nødvendig av hensyn til barnets opprinnelsesland. Departementet
peker her på at det opprinnelige forslaget i høringsnotatet
også ville hindret adopsjon fra land som godtar slik adopsjon.
Departementet foreslår at unntaket for utenlandsadopterte
barn begrenses til de barn som kommer fra et opprinnelsesland som
ikke tillater en etterfølgende norsk stebarnsadopsjon i
registrert partnerskap.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jon
Olav Alstad, Gerd Johnsen, Liv Marit Moland, Oddbjørg Ausdal
Starrfelt og Shahbaz Tariq, fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan
og Ola T. Lånke, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold
og Per Sandberg, fra Høyre, Trond Helleland, fra Senterpartiet,
Anne Enger Lahnstein, fra Sosialistisk Venstreparti, Ågot
Valle, og representanten Inger Stolt-Nielsen, viser til at
det er et grunnleggende prinsipp ved gjennomføringen av
en adopsjon, at adopsjonen skal være til barnets beste. Komiteen viser
videre til at dette prinsippet også er nedfelt i FNs konvensjon
om barns rettigheter.
Komiteens flertall, alle unntatt Kristelig Folkeparti
og Fremskrittspartiet, understreker at hensikten med stebarnsadopsjon
er at barn skal sikres retten til å ha to juridiske foreldre
også i de tilfellene hvor den ene av foreldrene er død,
forsvunnet eller av andre grunner ikke kan eller vil delta i oppfostringen av
barnet. Flertallet er av den oppfatning at denne grunnleggende
retten også må gjelde for barn i registrerte partnerskap,
og støtter derfor Regjeringens forslag til endringer i
lov 28. februar 1986 nr. 8 om adopsjon og i lov 30. april
1993 nr. 40 om registrert partnerskap.
Flertallet understreker betydningen av at alt internasjonalt
adopsjonsarbeid må basere seg på gjensidig respekt
for det enkelte lands lovgivning og støtter med bakgrunn
i dette at det i loven nedfelles et unntak for stebarnsadopsjon
når det gjelder utenlandsadopterte barn som kommer fra
et opprinnelsesland som ikke tillater en etterfølgende
stebarnsadopsjon i registret partnerskap. Flertallet mener
den foreslåtte lovtekst gir tilstrekkelig fleksibilitet
i forhold til at holdninger knyttet til stebarnsadopsjon og registrerte
partnerskap er i stadig forandring
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Fremskrittspartiet og representanten Inger Stolt-Nielsen viser
til at formålet ved adopsjon er å gi barn et godt
og varig hjem. Det er viktig at barn som bor sammen med en forelder
som lever i homofilt eller lesbisk forhold, sikres bedre enn i dag.
Dersom barnets biologiske foreldre er kjent, er det viktig at barnet
sikres samvær med begge sine biologiske foreldre, i tråd
med barneloven. Disse medlemmer viser til at allerede
før stebarnsadopsjon finner sted har barnet et hjem, og
adopsjon vil normalt ikke endre barnets faktiske situasjon. Men disse
medlemmer ser at familier som består av registrerte
partnere og den enes barn, også kan ha behov for tryggere
juridiske rammer i tilfelle skilsmisse og død, som i de
familier som består av ektefeller og den enes barn. Disse
medlemmer mener at dette behovet kan ivaretas i lov om adopsjon,
barneloven og arveloven.
Disse medlemmer er uenig i måten Regjeringen
foreslår å sikre de aktuelle barnas juridiske
og økonomiske rettigheter på. Disse medlemmer mener
at det i tillegg til det juridiske og økonomiske, også bør
tas hensyn til andre behov, når dette spørsmålet
behandles. Disse medlemmer viser til Statens ungdoms-
og adopsjonskontors (SUAK) uttalelse 28. februar 2001,
der det pekes på at stebarnsadopsjoner ikke bare har juridiske
aspekter, men at det i stor grad også handler om barns
behov for tilhørighet, og spørsmål om
identitet. SUAK mener det er vel så viktig å fokusere
på den følelsesmessige siden av adopsjon. Disse
medlemmer understreker alvoret i at en adopsjon ikke bare
er livsvarig for partene i adopsjonssaken, men innebærer
også et brudd i barnets slektslinje som vil ha betydning
for all fremtidig slekt.
Disse medlemmer viser til at SUAK på generell
basis mener det er behov for en innskrenkning av adgangen til stebarnsadopsjon
i forhold til dagens praksis, og ikke en utvidelse, som det her
legges opp til. Siden adopsjonsloven av 1917 åpnet for
stebarnsadopsjon, har det skjedd en utbygging av rettigheter for
foreldre og barn som har gjort det mulig å sikre
barns rettigheter uten å ta det skritt å adoptere. På dette
området vil disse medlemmer vise til barnelovens
regler om fostringsplikt og §§ 36 og
37 om foreldreansvar etter foreldrenes død, og reglene om
testament i arveloven.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Fremskrittspartiet peker på at en adopsjon skal
fylle et tomrom ved å gjenopprette en familiekonstellasjon
hvor barnet får både en mor og en far. Disse
medlemmer mener det er betenkelig å innvilge adopsjon
til partner av samme kjønn, i og med at barnet allerede
har en mor eller far. Dette betyr imidlertid ikke at homofile og
lesbiske partnere i utgangspunktet ikke kan ha like god omsorgsevne som
ektepar.
Men disse medlemmer vil understreke at adopsjon
er langt mer for barn enn det å bli sikret økonomisk
og juridisk i oppveksten, og vil på den bakgrunn ikke åpne
for utvidelse av stebarnsadopsjon. Disse medlemmer vil
heller forbedre nåværende regelverk, slik at det
juridiske og økonomiske aspektet blir godt ivaretatt for
alle barn, uten at de juridiske og familiemessige båndene
til henholdsvis far eller mor blir brutt, slik de blir ved en adopsjon.
Disse medlemmer vil på denne bakgrunn komme
med følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen sette i gang en gjennomgang
av regelverk og praksis som gjelder for stebarnsadopsjoner, herunder
også å vurdere strengere kriterier for de regler
som skal gjelde for slike adopsjoner.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
skeptiske til lovforslaget hvor den ene partner skal få anledning
til å adoptere den andres barn. På samme måte
og vilkår som for personer som har inngått ekteskap
etter ekteskapsloven.
Adopsjonsloven gir ikke personer som har inngått partnerskap
adgang til å adoptere sammen.
Disse medlemmer vil anta at det vil være
relativt sett få tilfeller hvor stebarnsadopsjon i sammenheng
med partnerskap er aktuell. Spørsmålet har i hvertfall
i dag større prinsipiell enn praktisk betydning.
Et hovedmotiv for lov om partnerskap har vært å likestille
homofile og heterofile med hensyn til de juridiske rettigheter og
plikter inngåelse av ekteskap medfører. Disse
medlemmer mener at når det gjelder adopsjon, må en
likevel legge størst vekt på hensynet til barnet.
Ved stebarnsadopsjon vil juridiske bånd til den opprinnelige
slekten falle bort. Barnet vil komme i den noe spesielle situasjon
at det får to foreldre av samme kjønn. Disse
medlemmer ser at dette kan skape følelsesmessige
reaksjoner hos barnet og virke fremmed for utenforstående.
Det er viktig at en er oppmerksom på dette.
Disse medlemmer registrerer at det er foreslått
at adgangen til stebarnsadopsjon i partnerskap ikke skal gjelde
for barn som er adoptert fra utlandet. Disse medlemmer er
enig i at dette kan stride mot moral og rettsoppfatninger i enkelte
land. Dissemedlemmer mener det normalt
vil være til beste for et barns utvikling å vokse
opp både med en mor og en far. Selvsagt kan også homofile/lesbiske
i partnerskap være utmerkede omsorgspersoner og foreldre. Imidlertid
mangler det noe i et barns oppvekstsituasjon dersom begge foreldre
er av samme kjønn. At barn med aleneforelder heller ikke
har foreldre av begge kjønn å forholde seg til,
og at denne mangel kan kompenseres på forskjellig vis -
også i partnerskap, rokker ikke ved det prinsipielle i
dette synspunkt. Disse medlemmer mener at ved adopsjon
bør derfor det normale være at barnet som adopteres,
får best mulige omsorgspersoner av begge kjønn
til foreldre.
Dog kan det muligens være tilfeller hvor stebarnsadopsjon
for par som lever i partnerskap kan være en løsning.
Et slikt tilfelle kan være hvor barnets ene forelder er
død, eller ukjent og hensynet til barnets beste taler for
en slik løsning. Her beveger vi oss inn i et område
som er svært vanskelig. Det essensielle må og
skal være en løsning som er til beste for barnet.
Alt annet er saken uvedkommende.
Disse medlemmer mener at for et barn som vokser
opp hos en forelder som lever i partnerskap, vil den andre biologiske
forelderen dessuten representere det kjønn som mangler
i barnets familiesituasjon, og denne forelderen vil dermed kunne
være av særlig stor betydning for barnet. En adopsjon
fører til at barnet ikke bare mister arverett etter den
biologiske forelderen og dennes slekt, og at denne forelderens forsørgelsesansvar
opphører, men vedkommende forelder mister også retten
til samvær med barnet.
Disse medlemmer vil derfor gå imot forslaget
om adopsjon for par i registrert partnerskap. Dette for hensynet
til barnets beste.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at barnets beste skal være det grunnleggende prinsipp
for gjennomføringen av adopsjon. Dette prinsipp er utgangspunktet
for vurdering av alle som ønsker adopsjon, og dette
medlem kan ikke se at seksuell legning i seg selv er hinder
for en slik vurdering. Dette medlem viser til Senterpartiets
stortingsvalgprogram for perioden 2001 til 2005, der det heter: «at
homofile skal ha mulighet til å adoptere på samme
vilkår som heterofile».
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
ut fra prinsippet om at alle mennesker er like mye verd, og at ingen
skal kunne bli utsatt for diskriminering på noe samfunnsområde,
foreslå at lesbiske og homofile skal kunne bli vurdert
på lik linje med heterofile par når det gjelder
adopsjon. Dette medlem understreker at ingen har
noen rett å adoptere. Det er forskrifter og retningslinjer
til adopsjonsloven, og den enkeltes egnethet som adoptivforeldre
som er avgjørende, ikke hvilken seksuell legning vedkommende
har.
Forskningen viser at lesbiske og homofile har like god omsorgsevne
som heterofile, og det er ingen grunn til å tro at lesbiske
og homofile ikke er oppmerksomme på de ekstra belastningene
det er å adoptere et barn med en allerede komplisert bakgrunn.
Det er mange lesbiske og homofile som selv har opplevd problemer
med det å være annerledes. Dette medlem mener
derfor at mange av disse kanskje lettere vil kunne forstå barn
med en annerledes og komplisert bakgrunn.
Dette medlem vil poengtere at det er viktig ved
adopsjon å trekke inn den eventuelle ekstra belastningen
det kan være å ikke vokse opp i en kjernefamilie
bestående av to av motsatt kjønn. Men dette skal
ikke alene være med på å ekskludere homofile par
til å bli vurdert som egnede adoptivforeldre.
Dette medlem mener at det er den følelsesmessige
tilknytningen barnet har til sine foreldre, uavhengig om foreldrene
er homofile eller heterofile, som er avgjørende for barnets
utvikling. Forskningen underbygger at foreldrenes seksuelle legning
ikke er det avgjørende her. Dette medlem viser
til at det finnes en hel rekke større og mindre undersøkelser
fra ulike land. I Sverige ble det i 2001 lagt fram en egen utredning
(SOU 10:2001) med tema lesbiske, homofile og barn.
Dette medlem vil minne om at barn i utgangspunktet
ikke bærer med seg fordommer. Det er det samfunnet, miljøet
og andre voksne som skaper.
På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringa fremme forslag til nødvendige
lovendringer som sikrer lesbiske og homofile rett til å bli
vurdert som adopsjonsforeldre.»
Komiteens medlem fra Høyre og representanten
Stolt-Nielsen vil vise til at en adopsjon innebærer
at et barn kan bli avskåret fra egen slekt. Disse
medlemmer mener derfor at det generelt bør vises
varsomhet ved adopsjon i tilfeller der barnets biologiske forelder
er død eller forsvunnet, men der barnets øvrige
slekt i denne forelders slektsgren kjenner til og føler
omsorg for barnet. Det er disse medlemmers mening
at barnets nærmeste slekt i slike tilfeller skal høres,
slik at den instans som gir samtykke til eller avslag på adopsjonssøknad,
ut fra en samlet vurdering kan ta stilling til hva som er til barnets
beste ut fra barnets faktiske situasjon.
Representanten Stolt-Nielsen mener
at en slik vurdering i forhold til barnets biologiske familie og
deres ønsker for barnet bør gjøres uavhengig
av om adopsjonen skjer innenfor rammen av registrert partnerskap
eller innenfor en tradisjonell ekteskapssituasjon.
Forslag fra Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen sette i gang en gjennomgang av regelverk og praksis som gjelder for stebarnsadopsjoner, herunder også å vurdere strengere kriterier for de regler som skal gjelde for slike adopsjoner.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringa fremme forslag til nødvendige lovendringer som sikrer lesbiske og homofile rett til å bli vurdert som adopsjonsforeldre.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i lov 28. februar 1986 nr. 8 om adopsjon og i lov 30. april 1993 nr. 40 om registrert partnerskap
I
I lov 28. februar 1986 nr. 8 om adopsjon gjøres følgende endringer:
§ 5 skal lyde:
Den som er gift, kan bare adoptere sammen med sin ektefelle, bortsett fra når ektefellen er sinnslidende eller psykisk utviklingshemmet eller er forsvunnet.
Andre enn ektefeller kan ikke adoptere sammen.
Ny § 5 a skal lyde:
Den ene ektefelle kan med samtykke fra den andre ektefelle adoptere dennes barn.
Den ene partner i et registrert partnerskap kan med samtykke fra den andre partner adoptere dennes barn med mindre barnet er et adoptivbarn som opprinnelig kommer fra en fremmed stat som ikke tillater slik adopsjon.
§ 13 annet ledd nytt annet punktum skal lyde:
Det samme gjelder for barn adoptert etter § 5 a annet ledd.
§ 15 skal lyde:
§ 15. Blir barnet adoptert på ny av noen annen enn adoptantens ektefelle eller registrerte partner, opphører rettsvirkningene av den første adopsjonen i forholdet til de første adoptivforeldrene og deres slektninger.
II
I lov 30. april 1993 nr. 40 om registrert partnerskap gjøres følgende endring:
§ 4 nytt annet ledd skal lyde:
Den ene registrerte partner kan likevel adoptere den andre partnerens barn, jf. adopsjonsloven § 5 a annet ledd.
III
Ikraftsetting
Endringene trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Jeg viser til oversendelse datert 9. mai 2001. Herved følger svar på komiteens spørsmål:
Av de land norske adopsjonsorganisasjoner har formidlingstillatelse
i, adopterer i dag de fleste enslige fra Kina. Men det er også mulig
for enslige å søke om adopsjon av barn fra også andre
land. Dette gjelder blant annet land som Etiopia, India, Peru, Colombia, Latvia,
Polen og Russland. Av ulike grunner kommer det likevel svært
få barn til norske søkere fra disse landene. I
India er det opp til den enkelte dommer å avgjøre
om enslige skal tildeles barn og en søknad herfra innebærer
derfor stor usikkerhet for den enkelte enslige søker. Det
kommer for tiden generelt sett få barn fra Russland og
enslige utenlandske søkere er svært lavt prioritert.
Når det gjelder Kina, stiller landet krav om at søkerne
enten må være gift eller eventuelt enslige. Det spesielle
med Kina i denne sammenhengen er at Kina som eneste land krever
at enslige søkere må avgi en egenerklæring
om seksuell legning, og samtidig legge frem bostedsattest som dokumenterer
at søkerne bor alene. Ut over dette er Kina kanskje det
landet som har det mest liberale regelverket med hensyn til hvilke
søkere som blir godkjent. I praksis innebærer
dette at Kina godtar alle søkere som har fått
forhåndssamtykke fra norske myndigheter til adopsjon av
et barn fra Kina. Jeg vil i denne forbindelse understreke at seksuell
legning ikke er noe tema når norske myndigheter behandler
søknaden fra enslige søkere.
Det føres ikke noen egen statistikk over behandlingen
av søknader om adopsjon fra enslige søkere. Statens
ungdoms og adopsjonskontor har imidlertid søkt å frembringe
en oversikt ved søk i sin arkivdatabase. Denne oversikten
viser at det fra retningslinjene ble gjort gjeldende og frem til
i dag, er 73 søknader fra enslige søkere blitt
behandlet. 57 av disse søkerne har fått innvilget
søknaden enten av Statens ungdoms og adopsjonskontor
eller departementet.
Statens ungdoms og adopsjonskontor opplyser at de fleste
endelige avslagene på søknad om forhåndssamtykke
fra enslige søkere er begrunnet med at søkeren
har vært over 45 år, og dermed over øvre
anbefalte aldersgrense i retningslinjene.
Målet med retningslinjene var å åpne
opp for at enslige søkere skulle få mulighet til å adoptere.
Som tallene fra Statens ungdoms og adopsjonskontor viser er
intensjonen fra retningslinjene blitt oppfylt. Det er mitt inntrykk
at retningslinjene fungerer godt og jeg har derfor ingen umiddelbare
planer om å endre retningslinjenes kriterier vedrørende
enslige søkere.
Arbeidet med å gjennomgå retningslinjene for søknad
om adopsjon, herunder retningslinjene for søknad om stebarnsadopsjon,
er godt i gang. Arbeidet er prioritert fra departementets side og
sees i sammenheng med utarbeidelsen av de nye skjemaene for søknad
om adopsjon. Jeg tar sikte på at de nye retningslinjene
vil være klare i løpet av høsten.
Jeg har merket meg Statens ungdoms og adopsjonskontors
syn når det gjelder hvor lenge et ekteskap og eventuelt
et registrert partnerskap må ha vart før adopsjonen
for å sikre stabilitet. Stabilitetskravet ved stebarnsadopsjon,
er blant de spørsmål som vurderes i arbeidet med
de nye retningslinjene for søknad om adopsjon. Dette spørsmålet
er slik jeg ser det blant de mer kompliserte. Det er liten tvil
om at det vil være saker der det ikke er til barnets beste
med en bestemmelse som krever fem års ekteskap eller registrert partnerskap
forut for stebarnsadopsjonen. På grunnlag av klagesakene
Barne og familiedepartementet har hatt til behandling,
har jeg forståelse for at spørsmålet om
varigheten av det (nye) ekteskapet er viktig. Så langt
ser jeg likevel ikke at spørsmålet lar seg løse til barnets
beste i den enkelte sak ved å innføre
en absolutt fem års regel. Av hensyn til barnet,
må det i disse sakene åpnes for anvendelse av
konkret skjønn.
Jeg har også merket meg Statens ungdoms og adopsjonskontors
mening om at søknad om stebarnsadopsjon i alminnelighet
ikke bør innvilges der barnet er under 12 år.
På samme måte som at rettsvirkningene av en stebarnsadopsjon
er store (barnet får jo samme rettsstilling i forhold til
steforelderen som om det var steforelderens og forelderens felles
barn), kan de følelsesmessige konsekvensene av at det gis
adopsjonsbevilling også være store. På tidspunktet
for søknaden kan det være vanskelig for adopsjonsmyndighetene å vite
om partene mange år senere vil oppleve at stebarnsadopsjon
var den riktige løsningen for dem. At det er vanskelig å vite,
tar adopsjonslovens bestemmelser høyde for, jf. formuleringen
om at det bare skal gis adopsjonsbevilling der det kan antas at
adopsjonen vil bli til gagn for barnet. Den strenge praksisen adopsjonsmyndighetene
følger og det grundige skjønn som må utøves
ved søknad om stebarnsadopsjon, skyldes nettopp konsekvensene
av adopsjonen og hensynet til barnets beste.
Statens ungdoms og adopsjonskontor viser i høringsuttalelsen
til henvendelser fra enkelte voksne som opplyser at de som barn
ikke var i stand til å ta inn over seg eller forstå fullt
ut alle sidene ved adopsjonen. I dag er det slik at barn over 12 år
må samtykke til en adopsjon hvis den skal bli noe av. Jeg
ser det som svært viktig at også barn under 12 år
sikres informasjon om hva en adopsjon er, og at barnet gis mulighet
til å komme med uttalelse i saken. Justisdepartementet
hadde med frist til den 15. mai i år ute på høring
spørsmålet om innarbeiding av barnekonvensjonen
i norsk lov. Ett av forslagene her er å innføre
nye bestemmelser i adopsjonsloven om at barn som har fylt 7 år
og yngre barn som er i stand til å si sin mening, skal
informeres og gis anledning til å uttale seg før
det tas avgjørelse om adopsjonsbevilling skal gis. Det
foreslås også at kommunen etter anmodning skal
bistå bevillingsmyndigheten i å opplyse saken
og i å innhente samtykke (for dem over 12 år).
Etter min menig vil de nevnte bestemmelsene dersom de blir vedtatt,
være et viktig bidrag til at sakene blir bedre opplyst
ved at profesjonelle voksne samtaler med barna, forklarer dem hva
en adopsjon innebærer og innhenter deres syn på søknad
om adopsjon.
Hvorvidt praksisen ved søknad om stebarnsadopsjon der
barnet er under 12 år bør innskjerpes slik at adgangen
innskrenkes, vil vi vurdere i forbindelse med arbeidet med de nye
retningslinjene. Så langt ser jeg ikke for meg at det er
aktuelt å fremme forslag om noen lovendring om at stebarnsadopsjon
bare kan gis der barnet er fylt 12 år.
Som Barne og familieminister er det ikke min oppgave å få i
stand flest mulig stebarnsadopsjoner. Derimot ser jeg det som min
oppgave å legge til rette for muligheten for at barn som
lever sammen med en av sine foreldre og dennes partner i et registrert
partnerskap, skal få komme i samme rettsstilling til sin steforelder
som de barn som lever sammen med en av sine foreldre og dennes ektefelle.
Det er opp til steforelderen og etter gjeldende rett dennes
ektefelle å vurdere om det skal søkes om stebarnsadopsjon.
Stebarnsadopsjon vil i dag verken være ønskelig eller
aktuelt i mange stefamilier. Det er flere grunner til at det vil
være mer naturlig å sikre barnet på en
annen måte enn gjennom stebarnsadopsjon. Mange familier
vil ha et klart ønske om å unngå å bryte
de juridiske og familiemessige båndene mellom den biologiske
faren eller moren som barnet ikke bor sammen med. Slik jeg ser det
vil den foreslåtte adgangen til å søke
om stebarnsadopsjon for registrert partner, på samme måte
som for ektefelle, være et supplement til andre ordninger
som allerede finnes i dag. Se spørsmål 7.
Det som er det viktige for meg, er at forslaget innebærer
at barn i registrert partnerskap får samme mulighet til
full juridisk sikring i forhold til steforelderen på samme
måte som barn i ekteskap har hatt i flere tiår.
Jeg har under arbeidet med forslaget om å åpne
for stebarnsadopsjon i registrert partnerskap, også vurdert
andre ordninger enn de vi allerede har i dag for å sikre
stebarn enten steforelderen er forelderens ektefelle eller registrerte
partner. Jeg mener imidlertid at stebarnsadopsjon for registrerte
partnere er en langt enklere og bedre juridisk løsning
enn å endre barneloven slik at barn og steforeldre får
en annen juridisk tilknytning enn i dag.
Etter gjeldende rett er det flere måter å sikre
barn juridisk på i forhold til steforeldren.
Barneloven § 36 har bestemmelser om foreldreansvar etter
dødsfall. Utgangspunktet er da at dersom den gjenlevende
forelderen hadde del i foreldreansvaret, får denne foreldreansvaret
alene. Dersom den gjenlevende forelderen ikke bodde sammen med barnet,
kan imidlertid andre innen seks måneder fra dødsfallet
reise sak om å få foreldreansvaret og få bo sammen
med barnet. Dette gir så vel heterofile som homofile steforeldre
muligheten til å be om foreldreansvaret.
Barne og familiedepartementet har utgitt brosjyren «Hvem
får ansvaret for barnet mitt hvis jeg dør?» som
gir veiledning om regelverket på dette området. Heftet
gir informasjon om hva som skjer med barnet dersom mor eller far
dør, og hvilke muligheter forelderen har til å påvirke
hva som skal skje med barnet videre.
Dersom den avdøde forelderen hadde foreldreansvaret
for barnet alene, kan steforelderen, på lik linje med andre,
henvende seg til retten for å få foreldreansvaret.
Dersom en annen enn den gjenlevende forelderen får foreldreansvaret
skal det vurderes hvorvidt den gjenlevende forelderen også skal
ha del i foreldreansvaret. Rettens avgjørelse om hvem som
skal ha foreldreansvaret skal alltid rette seg etter det som er
best for barnet.
I 1997 ble barneloven endret slik at det ble lovfestet en rett
for foreldrene til å opprette en viljeserklæring
om hvem de ønsker skal ha foreldreansvaret dersom de dør.
Etter § 36 bør det legges vekt på en
slik skriftlig uttalelse. I forarbeidene til endringen (Ot. prp nr.
56 (1996 97)) uttales det:
«I motsetning til et testament, vil en viljeserklæring
om barn bare være ett moment av flere i domstolens avveining
av hva som vil være best for barnet….. Viljeserklæringer
om hvem som skal ha foreldreansvaret etter foreldrenes død,
kan reise vanskelige avveininger, spesielt dersom det er en gjenlevende
forelder som også ønsker foreldreansvar. Dersom
begge foreldre har opprettet en viljeserklæring i fellesskap, vil
foreldrenes ønske trolig ha meget stor vekt.»
Videre ble det i 1997 tatt inn i loven at det skal legges vekt
på om den gjenlevende forelderen ønsker foreldreansvaret.
Det er imidlertid presisert i de samme forarbeidene at dette ikke
er ment som et pålegg om at dette momentet skal tillegges
avgjørende vekt. Dersom barnet er etablert i en ny familie
med en sosial forelder og nye søsken, må dette
veies mot fordelen av å vokse opp sammen med den gjenlevende
biologiske forelderen.
Dersom barnets forelder dør, kan avdødes samboer
eller ektefelle søke om å få adoptere
barnet. Adopsjonsloven er ikke til hinder for at avdødes
registrerte partner kan søke om å adoptere. Partneren
vil i såfall, på lik linje som en samboer eller
ektefelle, bli vurdert som enslig søker. Selv om praksisen
ved å gi adopsjonsbevilling til enslige er restriktiv, åpnes
det for å gi bevilling der den enslige søkeren
har særlig tilknytning til barnet. De alminnelige vilkårene
i adopsjonsloven må være oppfylt. Det kan søkes
direkte etter adopsjonsloven, men søknad om adopsjon kan
også komme etter at vedkommende er tilkjent foreldreansvaret
etter barneloven. Svakheten ved ordningen er, som det går
frem av benevnelsen adopsjon etter dødsfall, at adopsjonen
først kan komme i stand etter forelderens død.
Jeg vil også nevne at forelderens registrerte partner
kan opprette et testament for å oppnå økonomisk sikkerhet
for barnet.
Når det gjelder spørsmål knyttet til
arbeidslivet, vil jeg vise til at dette angår alle barn
som lever i en stefamilie. Problemstillinger som er knyttet til
dette spørsmålet har derfor ikke blitt vurdert
spesielt i forhold til det forslaget som nå er fremmet
for Stortinget.
Det har i høringsrunden ikke kommet frem at innføringen
av stebarnsadopsjon i registrert partnerskap vil ha administrative
eller økonomiske konsekvenser av betydning. Statens ungdoms og
adopsjonskontor har påpekt at innføringen vil
kunne aktualisere definisjons og tolkningsspørsmål
knyttet til annen lovgivning, men har ikke konkretisert dette nærmere.
Statistisk sentralbyrå har i sin høringsuttalelse
pekt på at forslagene vil ha visse konsekvenser i folkeregistreringa sammenheng,
i det et barn vil kunne stå registrert med mor og far med
samme kjønn. SSB forutsetter at Sentralkontoret for folkeregistrering
i Skattedirektoratet, foretar de nødvendige justeringer
i rutiner og kontroller i Det sentrale folkeregisteret. Dersom Stortinget
vedtar forslaget, vil jeg ta kontakt med Skattedirektoratet slik
at den nødvendige tekniske tilretteleggingen kan finne
sted.
Jeg viser til oversendelse datert 16. mai 2001. Herved følger svar på komiteens spørsmål:
Det finnes ikke statistikk de siste årene over hvor mange
som har søkt om stebarnsadopsjon. Departementet har derfor
ikke oversikt over hvor mange søknader som ble avslått
i disse årene. Tallene fra Statistisk Sentralbyrå viser
antall bevillinger som er gitt i Stebarnsadopsjonssakene.
SSBs statistikk for 2000 foreligger ikke ennå, men tallene
fra 1995 til 1999 er som følger:
1995 192 bevillinger
1996 220 bevillinger
1997 213 bevillinger
1998 210 bevillinger
1999 207 bevillinger.
Som kjent fikk Statens ungdoms og adopsjonskontor den
1. desember 1999 overført ansvaret fra fylkesmennene for å gi
adopsjonsbevilling i innenlandsadopsjonene. Etter kontorets egne
opplysninger ble det i år 2000 behandlet 130 søknader
om stebarnsadopsjon. Det ble gitt 112 bevillinger og 18 avslag. Årsaken
til at det ble behandlet færre saker enn de foregående årene,
var at det tok noe tid før kontoret kom i gang med behandlingen
av sakene. Det ble således gitt bare 4 bevillinger i løpet
av det første halve året, mens det i løpet
av høsten 2000 ble behandlet 126 saker. Statens ungdoms og
adopsjonskontor er av den oppfatning at overføringen av
sakene fra fylkesmennene til kontoret, har ført til en
mer enhetlig behandling av sakene og at de antakelig undergis en grundigere
behandling enn det som kunne være tilfellet tidligere.
I følge Statens ungdoms og adopsjonskontor
er det flere årsaker til at søknaden om adopsjonsbevilling
avslås. De vanligste årsakene er: Steforelderen har
vært gift med barnets forelder i for kort tid, og at den
av barnets foreldre som ikke er gift med søkeren, motsetter
seg adopsjonen. Ved søknad om stebarnsadopsjon av voksne
opplyser kontoret at avslag kan skyldes at lovens krav om oppfostring
ikke er fulgt eller at søknaden i realiteten innebærer
en omgåelse av annen lovgivning, f.eks. arvelov eller odelslovgivning.
Statens ungdoms og adopsjonskontor opplyser videre at
de viser varsomhet med å innvilge søknad der barnet
er under 12 år, i sær der barnet har kontakt med
den ene av foreldrene.
Oslo, i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, den 22. mai 2001
Ågot Valle |
Gerd Johnsen |
Oddbjørg Ausdal Starrfelt |
fung. leder |
ordfører |
sekretær |