Finansdepartementet fremmer i proposisjonen forslag til endringer
i lov av 19. juni 1997 nr. 79 om verdipapirhandel. Forslaget
bygger på et høringsnotat utarbeidet av Kredittilsynet.
Verdipapirhandellovens formål er å legge til
rette for sikker, ordnet og effektiv handel med finansielle instrumenter,
jf. verdipapirhandelloven § 1-1. I verdipapirhandelloven § 2-1
er det fastsatt et forbud mot innsidehandel.
Det har fra flere hold vært hevdet at forbudet ikke har
virket tilstrekkelig effektivt. Etter Finansdepartementets syn vil
endringsforlaget bidra til en effektivisering, klargjøring
og skjerpelse av forbudet mot ulovlig innsidehandel og av de bestemmelser
som er gitt til forebyggelse av slik handel. Etter departementets
vurdering vil de foreslåtte bestemmelsene bidra til å styrke
tilliten til den organiserte omsetningen av finansielle instrumenter.
I forbindelse med forslaget til endringer i verdipapirhandelloven
vurderer departementet endringer i børsforskriften til
enkelte skjerpelser av bestemmelser om informasjonsplikt som en
del av tiltakene mot ulovlig innsidehandel.
Ved EØS-regler som svarer til direktiv 89/592/EØF
om samordning av bestemmelsene om innsidehandel er det gitt minimumsregler
om innsidehandel innen EØS. Reglene kan sies å være
supplert med regler som stiller krav til landenes markedsregulering, herunder
markedsadferd. For tiden arbeides det innen EU med utarbeidelse
av regulering som skal forhindre markedsmanipulasjon. Dette arbeidet
vil også kunne få betydning for EØS-reglene
om innsidehandel.
Regler som direkte regulerer innsidehandel ble første
gang innført i norsk rett ved verdipapirhandelloven
av 1985. Det ble da vedtatt både en privatrettslig ugyldighetsregel
og et straffesanksjonert forbud mot misbruk av fortrolig selskapsinformasjon.
Ved lov av 8. november 1991 nr. 75 om endringer i verdipapirhandelloven
av 1985 ble det vedtatt nye regler som blant annet avløste
bestemmelsen om misbruk av selskapsinformasjon. Den privatrettslige
ugyldighetsregel ble opphevet, og det ble tatt hensyn til direktiv
89/592/EØF om samordning av bestemmelsene
om innsidehandel. I Ot.prp. nr. 72 (1990-1991) foreslo departementet
i tilknytning til forslaget om innsidebestemmelse en regel om at
det skulle legges til grunn at visse primærinnsidere hadde
innsideopplysninger med mindre vedkommende sannsynliggjorde at han ikke
hadde slike opplysninger. Hele finanskomiteen gikk imidlertid imot
dette forslaget, og det ble isteden etablert et system med undersøkelses-
og klareringsplikt av den samme personkretsens handler med de aktuelle
verdipapirene.
Ved behandlingen av Ot.prp. nr. 73 (1999-2000) om lov om børsvirksomhet
m.m. (børsloven) har finanskomiteen i Innst. O. nr. 3 (2000-2001)
pkt. 6.3.14 vurdert enkelte spørsmål knyttet til
blant annet ulovlig innsidehandel. Finansminister Karl Eirik Schjøtt-Pedersen
redegjorde i brev 4. oktober 2000 til Arbeiderpartiets
stortingsgruppe, inntatt i finanskomiteens innstilling, for departementets
arbeid med den nå fremlagte proposisjonen.