I henhold til verdipapirhandelloven § 14-3
første ledd straffes forsettlig eller uaktsom overtredelse
av innsidehandelforbudet i § 2-1 første
ledd med bøter eller fengsel inntil seks år. Det
samme gjelder for overtredelse av forbudet mot kursmanipulering
i verdipapirhandelloven § 2-6.
I verdipapirhandelloven av 1985 var strafferammen for ulovlig
innsidehandel opprinnelig bøter eller fengsel inntil 1 år,
men ble endret til dagens nivå ved endringsloven av 1991.
Kredittilsynet mener det ikke er grunnlag for å foreslå en
reduksjon av strafferammen for de særlige graverende tilfeller.
Kredittilsynet uttaler blant annet:
«Imidlertid finner Kredittilsynet det hensiktsmessig å foreslå en
differensiering av strafferammen, og da spesielt i sammenheng med
forslaget om at kvalifikasjonskravet for straffbar innsideinformasjon
senkes, jfr. pkt. 7.1 foran, hvoretter lovens straffebestemmelse
i større grad differensierer strafferammen etter hvorvidt
det foreligger særlig skjerpende omstendigheter. Kredittilsynet
foreslår således at overtredelser av § 2-1
første ledd som hovedregel straffes med fengsel inntil
3 år, men at strafferammen økes til fengsel inntil
6 år ved særlig skjerpende omstendigheter.»
I avsnitt 11.2 i proposisjonen gjengis de hensyn Kredittilsynet
mener gjør seg gjeldende. Kredittilsynet mener disse hensyn
også gjør seg gjeldende ved overtredelse av verdipapirhandelloven § 2-6
første og annet ledd (forbud mot kursmanipulering). Kredittilsynet
foreslår derfor at den samme differensierte strafferammen
gjøres gjeldende for overtredelser av denne bestemmelsen.
Finansdepartementet viser til at gjeldende straffebestemmelse
har en vid strafferamme for overtredelser av verdipapirhandelloven § 2-1
første ledd og § 2-6, ved at denne er
begrenset oppad til seks år og nedad til bøter.
I det enkelte tilfelle vil domstolene, dersom vilkårene
for straff foreligger, ha anledning til å foreta en konkret
straffeutmåling innenfor gjeldende strafferamme. Departementet
kan vanskelig se at spørsmålet om skyld i det
enkelte tilfellet vil være avhengig av at strafferammen
er differensiert så lenge loven ikke stipulerer en minstestraff.
Departementet kan av den grunn ikke se behov for en differensiering
av strafferammen som foreslått av Kredittilsynet. Verdipapirhandellovens
straffebestemmelse foreslås allikevel endret på bakgrunn
av forslaget om avkriminalisering av mindre grove overtredelser
av meldepliktsreglene, jf. avsnitt 9.4 i proposisjonen. Bestemmelsen
er videre foreslått omredigert i forhold til gjeldende
utforming.
Komiteen slutter seg til departementets
vurderinger og forslag, med unntak for forslaget til endring av
straffebestemmelsene for overtredelse av meldeplikten.
Når komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
ikke gir sin tilslutning til reglene om overtredelsesgebyr i forslaget
til ny § 14-2 (se avsnitt 9.2), blir dette paragrafnummeret
stående for reglene om vinningsavståelse, slik
at også § 14-3 blir stående
for straffebestemmelsen. Flertallet foreslår
at straffereglene for overtredelse av meldeplikten foreløpig ikke
endres, slik at overtredelse rammes av forslaget til § 14-3
annet ledd nr. 1. Flertallet viser til avsnitt 9.2
for forslag til ordlyd i § 14-3.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti viser til at de støtter
departementets forslag til ordning med overtredelsesgebyr, og således
støtter departementets forslag til straffebestemmelser
i § 14-4. Disse medlemmer viser
til forslaget under avsnitt 9.2.