Til Odelstinget
Regjeringen foreslår i proposisjonen en del større og
mindre endringer i lov av 3. juni 1983 nr. 40 om saltvannsfiske
m.v. og lov av 14. desember 1951 nr. 3 om omsetning av
råfisk. Samtlige endringer har som siktemål å forbedre
ressurskontrollen og forvaltningen av de levende marine ressursene.
Proposisjonen må sees på bakgrunn av den offentlige
debatt som har pågått om ulovligheter i fiskerinæringen,
og den redegjørelsen som fiskeriministeren holdt for Stortinget den
3. mai 2001 om ulovligheter, kontroll og tiltak i fiskerinæringen.
Redegjørelsen er tatt inn som trykt vedlegg til proposisjonen.
Forslagene i proposisjonen omfatter følgende:
å utvide saltvannsfiskelovens
stedlige virkeområde,
å gi fullmakt til å fastsette faktorer
for beregning av rund vekt fisk som landes, produseres, oppbevares
eller transporteres,
å gi fullmakt til å kreve opplysninger
på sluttseddel om fangstens størrelsessammensetning,
å gi hjemmel for inndragning av fangst ved levering
i strid med gjeldende regler, og om reduksjon av den fangstverdi
som skal inndras i enkelte spesielle fiskerier, og
å utvide og presisere Fiskeridirektoratets myndighet
når det gjelder ressurskontroll.
Videre fremmes forslag om å innføre en landingsseddel
for å registrere fangst som landes, forslag om å skjerpe
strafferammen i saltvannsfiskeloven, forhøye strafferammen
i råfiskloven for så vidt gjelder overtredelse
av sluttseddelforskriften på kjøpersiden, forslag
om å innføre hjemmel i saltvannsfiskeloven for å anvende
fengselsstraff når overtredelse er begått av utenlandsk
fartøy, endre saltvannsfiskelovens virkeområde
slik at man får hjemmel for å forby statsløse fartøy å drive
fiske i internasjonalt farvann, og håndheve et slikt forbud
med tvangsmakt.
Det siste året er det blitt rettet stor oppmerksomhet
mot ulovligheter innenfor fiskerinæringen, både
i forhold til fartøysiden og landsiden. En del forhold
er avdekket gjennom kontrollinstansenes arbeid, og reagert mot.
Andre står fortsatt som påstander, og dreier seg
om alvorlige og omfattende overtredelser av regelverket. Slike påstander,
i det omfang som har fremkommet i det siste, kan stille en hel næring
i miskreditt.
Levende marine ressurser er fornybare, men ikke uuttømmelige.
Disse ressursene er det norske samfunnets fellesarv. Høsting
og annen virksomhet må derfor utøves og reguleres
både med et kortsiktig og et langsiktig tidsperspektiv,
det vil si på en måte som både utvikler
næringen i dag og som sikrer ansvarlighet og langsiktig
bærekraftighet for fremtiden. Med bærekraftig
utnytting av fiskeriressursene som overordnet målsetting,
er det tvingende nødvendig å holde kontroll med
uttaket av fisk. En forbedret ressurskontroll vil komme fiskerne
og næringen til gode. Næringens lønnsomhet
på sikt er avhengig av et godt forvaltnings- og kontrollregime.
I fiskeriministerens redegjørelse for Stortinget 3. mai
2001 ble det skissert tiltak på flere plan, blant annet
styrking av koordineringen mellom Fiskeridirektoratet, Kystvakten
og salgslagene, og utnytting av de muligheter moderne teknologi
gir til en bedre og mer effektiv kontroll, samt styrking av Fiskeridirektoratets kontrollbemanning,
og å endre lover og regler for å legge til rette
for en bedre kontroll.
I sammenheng med de tiltak som foreslås i proposisjonen,
er Fiskeridirektoratet allerede instruert om å ta i bruk
en lovhjemlet adgang til midlertidig eller permanent å trekke
tilbake et fartøys rett til å drive ervervsmessig
fiske eller en fiskekjøpers rett til å ta mot fisk
i førstehånd («administrative sanksjoner»).
Fiskeridepartementet sendte 4. desember 1998 på høring
et notat med forslag til endringer i lov av 3. juni 1983
nr. 40 om saltvannsfiske m.v. Fellesnevneren for forslagene var
behovet for på forskjellige måter å styrke
kontrollen med fiske, men det ble også tatt med enkelte
andre forslag. Departementet har i proposisjonen i hovedsak opprettholdt
de forslag til endringer som ble omhandlet i høringsnotatet.
Etter saltvannsfiskeloven § 1 første
ledd bokstav b), får loven i farvann utenfor noen stats
fiskerijurisdiksjon bare anvendelse overfor norsk fartøy
som driver fiske eller fangst. Etter gjeldende rett omfatter loven
ikke norske kjøpe- og transportfartøy i farvann utenfor
noen stats jurisdiksjonsområde.
Departementet mener at en moderne ressurskontroll må ha
et videre perspektiv enn bare å være rettet mot
selve fangstoperasjonen. Kontrolltiltak må kunne settes
inn mot ethvert ledd i kjeden som behandler fisk. Omlasting, oppbevaring,
transport og kontroll av omsetning vil også foregå på land,
samtidig som landing av fangst skjer i land. For å unngå at
loven bare får anvendelse på den omlasting osv.
som skjer i farvann, er det nødvendig å utvide
det stedlige virkeområdet. Dette legger også til
rette for et nærmere kontrollsamarbeid mellom salgslagene
og Fiskeridirektoratet.
Flere sentrale høringsinstanser har uttalt seg positivt
til forslaget. Norsk Sjøoffisersforbund har imidlertid
gått mot forslaget, mens Norges Rederiforbund uttaler at
forbundet «er i utgangspunktet skeptisk» til forslaget,
og etterlyser en nærmere analyse av «hvilke konsekvenser
det vil kunne få for de aktører som utfører
rene transportoppdrag». Departementet kan ikke se at innvendingene
fra Norsk Sjøoffisersforbund og Norges Rederiforbund kan
tillegges avgjørende vekt, idet hensynet til en effektiv
ressurskontroll tilsier at også andre enn fiskefartøyene
blir gjort til gjenstand for kontroll.
Det har i de senere år vært drevet kommersiell fangst
av kråkeboller i et visst omfang, og det er interesse for
fangst av kråkeboller også med tanke på oppfôring.
Slik virksomhet vil kunne medføre behov for å fastsette
reguleringsbestemmelser for fangst av arten, bruk av redskap mv.
Ut fra et føre-var-prinsipp og de alminnelige hensyn til
bærekraftig utvikling og artsmangfold, bør en
ha hjemmel i saltvannsfiskeloven til å regulere fangst
av pigghuder.
Saltvannsfiskeloven § 2 første ledd
omfatter etter ordlyden ikke kontroll overfor omsetningsleddet og andre
sekundære ledd i forhold til fangstleddet, idet bestemmelsen
bare omfatter «fiske i sjøen». Som en følge
av forslaget om at Fiskeridirektoratets kontrollkompetanse skal
omfatte omlasting, landing, transport, oppbevaring og kontroll ved
omsetning av fisk - jf. forslaget til ny § 1 første
ledd bokstav d) - foreslo departementet i høringsnotatet
at § 2 annet ledd ble endret til også å inkludere
omlasting, landing, transport, oppbevaring og kontroll ved omsetning
av fisk.
Norsk Sjøoffisersforbund går mot forslaget,
idet forbundet ikke kan se at det er grunn til å utvide
kontrollfullmaktene «til også å omfatte
ikke merkepliktige handelsfartøy ut over det som annen
norsk lov hjemler for». Norges Rederiforbund uttrykker
skepsis til forslaget. Departementet mener at for å kunne
drive en moderne ressurskontroll, rettet mot all aktivitet fra fisken
blir fanget til den er transportert til det endelige marked, må det
etableres hjemmel for å gi kontrollrelaterte bestemmelser
i forhold til omlasting, landing, transport og oppbevaring. Det
må aksepteres at fartøy, og andre aktører
som er involvert i transport og omsetning av fisk, blir underlagt
et annet kontrollregime enn aktører som ikke deltar i slik
virksomhet, på bakgrunn av de særlige kontrollbehov
som er knyttet til gjennomføring av en forsvarlig ressursforvaltning.
Det foregår forøvrig en stadig større
grad av landing av fangst uten at omsetning finner sted, med den følge
at det ikke blir skrevet sluttseddel for fangsten. Det er behov
for å fastsette hjemmel til å kunne pålegge
den som mottar fangsten å utstede en landingsseddel, noe
som innebærer at det er behov for å utvide lovens
virkeområde til å omfatte landing.
Med hjemmel i saltvannsfiskeloven har departementet fastsatt
en rekke omregningsfaktorer i fisket. Dette gjelder i vesentlig
grad omregning fra produsert fangst til rund vekt. Omregningsfaktoren
er et hjelpemiddel for å kunne beregne uttak i forhold
til fastsatte fangstkvanta. Bestemmelsene om omregningsfaktorer er
knyttet til fartøyet og fartøyets kvote. Det foreslås hjemmel
til ved forskrift å fastsette omregningsfaktorer også knyttet
til landing, produksjon, oppbevaring og transport av fisk. Endringsforslaget,
sett i sammenheng med den foreslåtte endringen i saltvannsfiskelovens § 2,
hvor virkeområde til saltvannsfiskeloven utvides til også å omfatte
den landbaserte fiskeindustrien, vil medvirke til en effektiv
ressurskontroll langs hele linjen fra fisken tas opp av havet til
den selges fra grossist.
Omregningsfaktorene er et essensielt hjelpemiddel ved Kystvaktens
fangstkontroll om bord i fiskefartøy, og ved Fiskeridirektoratets
kontroll av tilvirket vare etter at fangsten er landet. Ved kontroll
beregnes kvanta ombord i rund vekt og sammenholdes med fangstdagbok
og eventuelle fangstrapporter sendt til Fiskeridirektoratet. Norske
fiskerimyndigheter ønsker å få felles
omregningsfaktorer med andre fiskerinasjoner rundt Nordsjøen.
En felles korrigeringsfaktor for eksempel knyttet til vanntrekk
ved landing av pelagisk fisk, vil gi like konkurransevilkår
for de forskjellige nasjoner. Dette er en viktig sak for Norge.
Det er derfor behov for å få klar lovhjemmel til å kunne
fastsette omregningsfaktorer.
Fiskeristatistikk baseres på fiskers og kjøpers opplysninger
på sluttseddelen, og kontrollen av opplysninger på sluttseddelen,
er et meget viktig element i ressurskontrollen. Bestemmelsen i saltvannsfiskeloven § 9
gir hjemmel for ved forskrift å pålegge eier eller
bruker av fiske- og fangstfartøy å gi oppgave
til fiskeriadministrasjonen og salgsorganisasjonene over fangstkvantum,
fiskeslag og fangstens verdi mv. Departementet foreslo i høringsnotatet å endre
saltvannsfiskeloven slik at departementet får hjemmel til
ved forskrift å kunne pålegge en plikt til å gi
oppgave også over fangstens størrelsessammensetning.
Noen høringsinstanser har uttrykt bekymring for at forslaget
får økonomiske og administrative konsekvenser
for næringen, både landsiden og fartøysiden. Til
dette er å bemerke at etter salgslagenes bestemmelser er
det allerede for mange fiskeslag gitt bestemmelser om størrelsesfordeling
og sortiment. Fisker må således allerede etter
gjeldende bestemmelser ta prøver og ha rutiner som sikrer
at rett sortiment kommer på sluttseddelen, og er medansvarlig
for at opplysningene er riktige. Norges Fiskarlag går mot
forslaget bl.a. fordi opplysningene fra sluttseddelen om størrelsessammensetning
foreløpig i liten grad danner grunnlag for biologisk rådgivning.
Konsekvensen av feil angivelse av størrelsessammensetning
på sluttseddelen kan være at det biologiske bildet
av det norske fangstuttaket blir uriktig. Det er etter departementets
mening slikt at størrelsessammensetningen i tiltagende
grad er et element i kartlegging av høstings- eller omsetningsmønsteret.
Med bakgrunn i oppgaver over fangst- og størrelsessammensetning
oppnås et bedre grunnlag for å vurdere om all
fisk i alle størrelser alltid bringes til land.
Forbedret landingskontroll innebærer en bedre ressursforvaltning,
som i neste omgang vil komme næringen selv til gode. Det
er derfor ikke urimelig å gjennomføre kontrolltiltak
som også vil ha praktiske og økonomiske konsekvenser
for næringen selv.
Et hovedvilkår for å delta i norsk fiske er
at vedkommende fisker selv deltar med fartøyet. Når
det er gitt kvoter, er det en forutsetning at kvoten skal fiskes av
det fartøy som er tildelt kvote. Når fisk som
er fanget i strid med lovens bestemmelser, eller bestemmelser gitt
i medhold av loven, blir ilandført, så tilfaller «fangsten
eller dens verdi vedkommende salgsorganisasjon».
Det forekommer en del tilfeller hvor sluttseddel er ført
på annet fartøy enn det som faktisk har tatt fangsten.
Ved levering av fangsten er fiskeoperasjonen i snever forstand sluttført,
og det kan reises spørsmål om inndragning kan
foretas overfor en fartøyeier som isolert sett ikke har
fanget fisk i strid med bestemmelsene. Det foreslås derfor
en presisering av § 11 tredje ledd om at fangsten
eller dens verdi tilfaller salgsorganisasjonen også dersom
fisk blir levert i strid med bestemmelser gitt i eller
i medhold av saltvannsfiskeloven.
Ingen høringsinstans gir prinsipielt uttrykk for uenighet
vedrørende forslaget om hjemmel til å inndra fangst
ved levering i strid med gjeldende regelverk. Fiskeri- og Havbruksnæringens
Landsforening er enig i forslaget, men mener prinsipielt at fangstverdien
ved inndragning bør tilfalle staten, ikke salgslagene.
Nærings- og handelsdepartementet gir også uttrykk
for det samme prinsipielle syn. Når det gjelder høringsuttalelsene
om at inndratt fangstverdi bør tilfalle statskassen, ikke
salgslagene, har salgslagene anvendt store deler av inndratte beløp
til sin kontrollvirksomhet. Det legges nå opp til at alle
inndratte midler skal nyttes til kontroll. Departementet finner
det derfor riktig at inndratt beløp fortsatt tilfaller
salgslagene.
Det foreslås også et tillegg til bestemmelsen
i § 11 tredje ledd for å gi hjemmel til å fastsette
regler om reduksjon av inndragningsbeløpet i enkeltfiskeri.
Det er et mål at regelverket skal stimulere til at størst
mulig del av den ulovlige fangsten bringes i land. Å bringe på land
fangst som vil bli inndratt, medfører merarbeid og kostnader
for fiskeren. Inndragning av hele verdien av den ulovlige fangsten,
vil øke faren for utkast og dumping av slik fangst.
Norges Fiskarlag slutter seg til forslaget, idet laget «mener
at det vil stimulere flåten til å bringe i land utilsiktet
bifangst som blir inndratt». Norges Kystfiskarlag går
mot endringen. Slik laget ser det, er dette en regel som først
og fremst vil komme til anvendelse ved notfiske, og Kystfiskarlaget
anser det som uakseptabelt å innføre «spesialregler
som tilgodeser at en flåtegruppe på denne måten
kan gamble med ressursene». Norges Fritidsfiskarlag går
også mot endringen, idet laget stiller «seg meget
tvilende til forskrifter som kun skal gjøre fangst av ulovlig
fanget fiske «bare litt mindre lønnsomt» enn å fiske
etter lovlige arter/størrelser».
Departementet er oppmerksom på at regelen vil kunne
bli oppfattet som en faktisk endring eller utvidelse av bestemmelser
om kvote, om lovlig minstemål, om bifangstandel, fartøykvote
pr. tur osv. Forslaget kan imidlertid medføre at fangst
bringes på land og blir ført på sluttseddel,
noe som bør bedre norsk fangststatistikk som bl.a. benyttes
som grunnlagsmateriale for forskerne ved bestandsberegninger.
Den kompetanse Fiskeridirektoratet har i dag i saltvannsfiskelovens § 45
er ikke tilstrekkelig til at direktoratet kan oppfylle sitt kontrollansvar,
i og med at en har begrensede fullmakter til å kontrollere
mottak og omsetning av fisk. En langsiktig bærekraftig
forvaltning av ressursene forutsetter at uttaket fra havet er kontrollerbart.
Det å sikre effektiviteten i denne kontrollen må åpenbart
være en høyt prioritert samfunnsinteresse. Dette
tilsier at kontrollen ikke er begrenset til fangstleddet, men omfatter
alle ledd i kjeden frem til markedet. Det foreslås derfor
at Fiskeridirektoratet gis kompetanse til å kunne foreta ressurskontroll
ikke bare på sjø og ved landing av fisk, men også å kunne
kontrollere mottak og omsetning av fisk. Med fisk forstås
også fiskeprodukter. Forslaget innebærer at direktoratet
skal gis uhindret adgang hos enhver som i ervervsøyemed
er i besittelse av fisk beregnet på oppbevaring, transport
eller omsetning, og hos enhver som er i besittelse av dokumenter
vedrørende slik fisk. Videre blant annet at direktoratet
skal gis uhindret adgang til å kontrollere regnskap og
andre relevante dokumenter og opplysninger, uansett hvordan disse
oppbevares, og til relevante gjenstander. Det ble også foreslått
at fartøy skal kunne pålegges å stanse
fiske og å trekke trål og annen fiskeredskap,
samt at direktoratet under sin kontrollvirksomhet skulle få adgang
til å trekke redskap mv.
Innsigelsene i høringsuttalelsene gjelder i hovedsak
forslagene til endringer i § 45 annet og tredje
ledd. Norges Fiskarlag hevder at rederikontor ikke er relevante
kontrollobjekter og at lovteksten ikke må utvides til å gjelde
rederikontor. Etter gjeldende rett, § 45 fjerde
ledd, har myndighetene imidlertid allerede tilgang til rederikontor
for å kontrollere rederiregnskap og for å gi pålegg
til reder om å gi opplysninger som er nødvendige
for å utøve kontroll. Det nye forslaget går
ikke lenger enn eksisterende hjemmel. Endringsforslaget gir imidlertid
en presisering av at en også skal ha tilgang til informasjon
som er lagret elektronisk. Videre er det hevdet at myndighetene
i forhold til øvrig næringsliv ofte ikke kan kontrollere
uten bruk av straffeprosesslovens bestemmelser om ransaking og beslag,
og at Fiskeridirektoratets kontrolltilgang, etter det nye forslaget,
vil være langt mer vidtrekkende enn det andre kontrolletater
og politiet og påtalemyndighet har.
Til de konkrete høringsuttalelsene sies i proposisjonen
at en del av innsigelsene kan tyde på misforståelse
av gjeldende rett. De sterkeste innsigelsene er rettet mot kontrollelementer
som fiskerimyndighetene har hatt til rådighet siden 1984.
Det synes også være noe uklare oppfatninger angående
begrepet ransaking. Gjennomgangen av andre kontrolletaters kontrollhjemler
viser at disse etatene har hjemler som sikrer dem mer omfattende
kontrolladgang enn det direktoratet i dag har. Det er derfor ikke
korrekt når det hevdes at andre næringsdrivende
ikke kan kontrolleres uten rettslig beslutning om ransaking og beslag.
Fiskeridirektoratet og alle andre kontrollorganer det er naturlig å sammenligne
seg med, har videre kontrollfullmakter enn politiet. Dette skyldes
først og fremst at kontrollfullmakter i spesiallovgivningen
er basert på å kunne foreta stikkprøvekontroller,
mens politiet i utgangspunktet trenger skjellig grunn til mistanke
for å foreta kontroll.
Det er få innsigelser mot det nye som er at kontrollhjemmelen
omfatter nye ledd innenfor omsetning, transport mv.
Kjernen i råfiskloven er forbudet mot å omsette, tilvirke
eller utføre fisk dersom fisken i første hånd ikke
har vært omsatt gjennom et salgslag. For tilvirkning er
det gjort unntak for tilvirkning av egen fangst. Formålet
er å sikre at salgslagene har herredømme over
den fisk som norske fiskere fanger og fisk som utenlandske fiskefartøyer
bringer til landet, for slik å gjøre dem i stand
til å organisere førstehåndsomsetningen
best mulig. Råfiskloven gir altså i hovedsak bestemmelser
om førstehåndsomsetning av fisk. Landing av fisk
som ikke innebærer omsetning faller derfor utenfor. Etter
gjeldende rett kan derfor fryseribedrifter og andre som mottar fisk
som landes uten at omsetning finner sted, ikke pålegges å veie
den fisken som de tar mot fra fiskefartøy. Hvorvidt landing
av fangst som ikke omsettes, representerer overtredelse av kvotereguleringer
i medhold av saltvannsfiskeloven, vil således normalt ikke
bli avdekket som følge av salgslagenes kontroll med saltvannsfiskelovens
bestemmelser.
På denne bakgrunn ble det i departementets høringsnotat
av 14. desember 2000 lagt frem forslag om endringer i saltvannsfiskeloven § 9 a
og § 45 a og råfiskloven § 7,
for å gi de nødvendige hjemler for kontroll med
landing av fisk når fangsten ikke omsettes. Høringsnotatet
bygget på en tidligere utredning fra en arbeidsgruppe i
Fiskeridirektoratet.
Omsetning av fisk representerer en viktig registrering av uttaket
fra havet. Fiskesalgslagenes enerett til førstehåndsomsetning
sikrer at i hovedsak all råfisk som er gjenstand for kommersielt
fiske, omsettes via et salgslag. Samtidig veies og registreres fisken
på en sluttseddel som overføres elektronisk til
Fiskeridirektoratets database. På grunnlag av disse sedlene
utarbeides det fangststatistikk, som igjen er avgjørende for
overvåkingen av utviklingen i de enkelte fiskerier, særlig
hvor mye som gjenstår av de ulike kvoter.
En større andel av landinger skjer nå uten
at sluttseddel fylles ut i henhold til sluttseddelforskriften, fordi
omsetningen skjer på et annet tidspunkt enn landingstidspunktet.
Kunnskap om den mengde fisk som faktisk er tatt, er viktig. Den
tidslommen som i dag oppstår med hensyn til informasjon,
gjør at fiskerimyndighetene er dårligere oppdatert
enn nødvendig, og svekker den generelle kontrollen med
uttak fra havet. Landing av fisk uten umiddelbar registrering, bidrar
også til å svekke mulighetene for å føre
en tilfredsstillende kontroll med iverksatte kvotereguleringer.
På denne bakgrunn ønsker departementet å etablere
en lovhjemlet ordning der en pålegger fisker og mottaker
på land/fartøy, å utstede og
underskrive et dokument med relevante opplysninger - en såkalt
landingsseddel - når fisk landes uten at det er krav om
utstedelse av sluttseddel i henhold til dagens regler. En slik landingsseddel
bør inneholde alle opplysninger som fremgår av
en sluttseddel, unntatt pris og øvrige opplysninger som
gjelder selve omsetningen. Med «landet» siktes
tradisjonelt i første rekke til at fisken bringes i land,
men også at den overføres fra fiskefartøyet
til et annet fartøy. Låssatt fisk anses ikke som landet.
Landing av fisk til merd i oppdrettsanlegg, eller til havbeiteformål
er etter departementets mening en anvendelse av fangsten som bør
anses omfattet av plikten til å utstede en landings- eller
sluttseddel.
I det lovforslaget som fremmes i proposisjonen, foreslår
departementet at plikten nedfelt i saltvannsfiskeloven § 9 a
skal omfatte «enhver som mottar, oppbevarer eller omsetter
fangst fra norsk eller utenlandsk fartøy», som
da vil inkludere å motta eller oppbevare fisk til oppdretts-
eller havbeiteformål, mens salgslagenes kontrollplikt etter
råfiskloven § 7 foreslås å omfatte «også råfisk
som blir landet, herunder overført fra fiskefartøy
til annet fartøy eller overført til oppdrett eller
havbeite, uten at omsetning finner sted».
Blant de høringsinstanser som har uttalt seg om forslagene,
er det ingen som går mot forslagene i sin helhet. Sunnmøre
og Romsdal Fiskesalslag har i sin uttalelse gått mot at
salgslagenes oppgave etter saltvannsfiskeloven § 45 a
endres fra å «medvirke i kontrollen» til å «utføre
kontroll» med at saltvannsfiskeloven og forskrifter fastsatt
med hjemmel i denne, blir overholdt. Departementet finner det imidlertid nødvendig å endre
ordlyden i denne bestemmelsen, for å unngå tvil
om at salgslagene har en selvstendig plikt til å føre
kontroll.
Det er et prinsipielt spørsmål hvor langt salgslagene,
som er eid av fiskerne selv, skal ha et selvstendig kontrollansvar.
Departementet mener det er riktig at dette blir fastslått
i loven og at hensynet til en forsvarlig ressurskontroll må gå foran
andre innvendinger som måtte kunne reises mot et slikt
kontrollsystem. En forsvarlig ressurskontroll er en overordnet samfunnsinteresse,
og det apparat salgslagene har bygget opp og de muligheter som salgslagene
har til å utføre kontroll, må nyttes
til å støtte opp under denne samfunnsinteressen.
Salgslagenes kontrollarbeid finansieres ved at verdien av inndratte
fangster tilfaller vedkommende salgslag. Dersom det viser seg at
dette slår skjevt ut, vil departementet se nærmere
på muligheten for å etablere en form for fellespott
av inndratte midler. En ser heller ikke noe prinsipielt i veien
for at salgslagenes øvrige inntekter nyttes til kontrollvirksomhet.
Spørsmålet om en utvidelse av strafferammene
i fiskerilovgivningen har tidligere vært utredet av en
arbeidsgruppe bestående av representanter for politi- og påtalemyndigheten,
Fiskeridirektoratet, Kystvakten, fiskesalgslag og Fiskerinæringens
Landsforening («Grønlien-utvalget»).
Arbeidsgruppen hadde som mandat blant annet å «vurdere
og komme med forslag til hvilke reaksjonsformer og hvilket reaksjonsnivå som
vil være tjenlig og mer effektivt å forebygge brudd
på regelverket for fiske».
På grunnlag av arbeidsgruppens innstilling ble det sendt
på høring et forslag til endringer i straffebestemmelsene
i saltvannsfiskeloven og råfiskloven. For så vidt
gjelder endringsforslaget til saltvannsfiskeloven, fulgte departementet
tilrådingen fra arbeidsgruppen som foreslo at strafferammen
i saltvannsfiskeloven av 4. juni 1983 nr. 40 § 53
heves til bøter eller fengsel inntil 6 måneder,
og under særdeles skjerpende omstendigheter til fengsel
i inntil 2 år. Det er naturlig at den øvre strafferamme
i saltvannsfiskeloven blir brakt opp på samme nivå som
for eksempel lakseloven og viltloven og at foreldelsesfristen når
det gjelder idømmelse av straff for alvorlige overtredelser,
blir forlenget fra 2 til 5 år. Når det gjelder
straffebestemmelsene i råfiskloven og kjøperregistreringsloven,
fant departementet ikke å kunne følge arbeidsgruppens
forslag. Departementet foreslo ingen endringer i strafferammen i
kjøperregistreringsloven. Når det gjelder råfiskloven,
foreslo departementet at man bare delvis fulgte arbeidsgruppens
innstilling, ved at strafferammen for overtredelse av bestemmelser
gitt i medhold av råfiskloven § 7 annet
ledd ble hevet. Råfisklovens alminnelige strafferamme bør
fortsatt være bøter, men det gis et tillegg om
at overtredelse av bestemmelser gitt i medhold av § 7
annet ledd, som er hjemmel for sluttseddelforskriften, kan straffes
med bøter eller fengsel i inntil 6 måneder, og
under særdeles skjerpende omstendigheter fengsel i inntil
2 år.
Spørsmålet om ulike strafferammer i saltvannsfiskeloven
og råfiskloven er kommentert av flere høringsinstanser.
Departementet ser at dette kan fremstå som et problem.
I de tilfellene hvor fisker og kjøper har gått
sammen om en eller annen form for overtredelse av regelverket, vil
imidlertid dette i de langt fleste tilfellene måtte innebære
at reglene i sluttseddelforskriften er overtrådt og den
forhøyede strafferammen i råfiskloven § 9
komme til anvendelse, slik at strafferammene er like for de to partene.
I tilfeller hvor det ligger til grunn en overtredelse av saltvannsfiskeloven på fiskers
side, vil kjøper etter omstendighetene kunne straffes for
medvirkning til overtredelse av saltvannsfiskeloven. Denne muligheten
til å nytte medvirkningsinstituttet, bør nyttes
i de tilfellene hvor muligheten rettslig sett er til stede.
Høringsrunden viser i det alt vesentlige oppslutning
om forslaget om å forhøye strafferammen i saltvannsfiskeloven § 53.
Fiskarlaget går mot forslaget om skjerping av strafferammen
i saltvannsfiskeloven, og uttaler at laget «ikke (kan)
godta en straffeskjerpelse før regelverket er gjennomgått
og klarlagt». Når det gjelder merknadene fra Norges
Fiskarlag, mener departementet at mye av det som anføres
av Fiskarlaget som begrunnelse for å gå imot forslaget,
først og fremst er forhold som kan tas i betraktning ved
utmåling av straff i det konkrete tilfellet. Domstolene
bør aktivt nytte den strafferammen som nå står
til disposisjon, idet straffenivået må nyttes
til å signalisere både et generelt strengt syn
fra samfunnets side på straffverdigheten i det som må betraktes
som miljøkriminalitet og på den annen side ulikhetene
i straffverdighet som faktisk vil foreligge mellom ulike overtredelser av
loven. Dersom man skal få understreket denne ulikheten,
krever det at domstolene nytter den forhøyede strafferammen
til å skjerpe straffene for de alvorligste overtredelsene.
I tilleggsprotokoll 7 artikkel 4 nr.1 til Den europeiske menneskerettighetskonvensjon
er det fastsatt et forbud mot at noen straffes på ny for
samme lovbrudd. Høyesterett har i noen saker behandlet
forholdet mellom administrative sanksjoner og straff, når
begge reaksjonsformer ilegges på bakgrunn av samme regelovertredelse.
En legger til grunn at konvensjonen ikke er til hinder for at det
først reageres med en administrativ sanksjon, og deretter
reises ordinær straffesak for samme forhold. Dersom straffesaken
derimot kommer først i tid, må det bli gjenstand
for en konkret vurdering hvorvidt sanksjonen er av en slik karakter
at den må anses som straff. Høyesteretts avgjørelser
antas å innebære at konvensjonsbestemmelsene er
til hinder for å ilegge en slik administrativ sanksjon
etter at straffesak er endelig avgjort.
Man har de senere år sett tilfeller hvor det opererer fiskefartøy
på det åpne hav som enten ikke fører
flagg, eller fører flagg som det ikke har adgang til, det
vil si statsløse fartøy. I proposisjonen konstateres
at det er folkerettslig grunnlag for å gripe inn overfor
statsløse fartøy. Slike inngrep krever imidlertid
at det i norsk lovgivning må foreligge forbud mot den aktivitet
et slikt fartøy driver, og det må være
hjemmel for å kunne håndheve forbudet og sanksjonere
ved overtredelse av forbudet.
I områder underlagt norsk fiskerijurisdiksjon følger
slik hjemmel allerede av eksisterende regelverk. Lov av 17. desember
1976 nr. 91 om Norges økonomiske sone fastsetter et forbud
mot å drive fiske eller fangst innenfor den økonomiske
sonen for den som ikke er norsk statsborger eller likestilt med
norsk statsborger. På det åpne hav foreligger
det i dag ikke internrettslig hjemmel i norsk fiskerilovgivning
til å håndheve norske bestemmelser overfor statsløse
fartøy. Når man skal skaffe hjemmel for å regulere
statsløse fartøys fiske i internasjonalt farvann,
det vil i praksis si hjemmel for å forby slikt fiske og
håndheve dette forbudet først og fremst i områdene
Smutthullet og Smutthavet, ser departementet det som mest praktisk
at en slik hjemmel legges inn i saltvannsfiskeloven. En vil derfor
foreslå at saltvannsfiskelovens virkeområde utvides
til å omfatte statsløse fartøy. Dette foreslås
gjort ved et tillegg til lovens bestemmelse om stedlig virkeområde
i § 1, slik at loven gjøres gjeldende
for statsløse fartøy i områder utenfor
noen stats fiskerijurisdiksjon.
De økonomiske og administrative konsekvenser av forslagene
må ses i sammenheng med økonomiske og administrative
konsekvenser av de tiltak som ble varslet i fiskeriministerens redegjørelse
om Ulovligheter, kontroll og tiltak i fiskerinæringen av
3. mai 2001. Det dreier seg om en offensiv for å styrke
ressurskontrollen, hvor de lovendringene som foreslås i proposisjonen
vil bli nyttet som en integrert del av de virkemidler som fiskeriforvaltningen
totalt sett har til disposisjon. Tiltakene omfatter særlig
en styrking av Fiskeridirektoratet for at direktoratet skal bli
i stand til å utøve en kontroll på landsiden
som har en reell preventiv effekt, blant annet kontroll ved landinger,
og dokumentkontroll. Det dreier seg også om å styrke
direktoratets bemanning knyttet til satellittsporing av fiskefartøy, øvrig
innhenting av informasjon og analysearbeid, og om en økning
av direktoratets stab av inspektører ombord på fiskefartøy.
Regjeringen tar sikte på å fremme forslag i
statsbudsjettet for 2002 om de bevilgninger som er nødvendige
for å realisere de varslede tiltakene. Når det gjelder
tiltak som kan realiseres straks, tar regjeringen sikte på å fremme
forslag i revidert budsjett for inneværende år.
De ulemper som måtte bli påført næringen
som en følge av disse forslagene, og som på kort sikt
kan påføre den enkelte næringsutøver
kostnader, må også sees i lys av at hele fiskerinæringen
på sikt er avhengig av en langsiktig bærekraftig
utvikling.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Erling Brandsnes, Gunnar Breimo, Mimmi Bæivi, Karin Kjølmoen, Kjell Opseth og Rita Tveiten, frå Kristeleg Folkeparti, Dagrun Eriksen og Randi Karlstrøm, frå Høgre, Ansgar Gabrielsen og Ivar Kristiansen, frå Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm, frå Senterpartiet, leiaren Morten Lund, frå Venstre, Leif Helge Kongshaug, og representanten Terje Knudsen, syner til at fiskeressursane våre tilhøyrer det norske folket i fellesskap. Kven som har rett til å fangsta på desse ressursane er regulert gjennom fiskerilovgjevinga vår. Komiteen syner til handsaminga av St.meld. nr. 51 (1997-1998) Perspektiver på utvikling av norsk fiskerinæring der Stortinget uttalte at Noreg skal vera fremst i verda når det gjeld m.a. fiskeriforvalting. Noreg er eit lite land, men ei stormakt når det gjeld fiskeri, her under er me ein av verdas største eksportørar av sjømat. Det er klår samanhang mellom det å lukkast med marknadsarbeidet og at det er tiltru til dei forvaltingsregima me nyttar oss av i Noreg. Det er vidare heilt avgjerande for kvotetilrådingane frå år til år at berekningsmodellane vert fylde med pålitelege og fullstendige data. Uregistrerte uttak gjer eit slikt arbeid umogeleg, noko som er uakseptabelt.
Komiteen minner om at dei levande marineressursane er fornybare, men ikkje uuttømmelege og at hausting og anna verksemd difor må utøvast og regulerast både på kort og lang sikt. Komiteen vil understreka at dette står og fell med haldningane knytt til hausting av levande ressursar i eit langsiktig perspektiv.
I arbeidet med å skjerpa kontrolltiltaka er det bruk for ein del større og mindre endringar i fleire lovar innan fiskerilovgjevinga.
Komiteen legg til grunn at den fiskerilovgjevinga me endar opp med skal ha nødvendig legitimitet og vera av eit omfang og på eit detaljeringsnivå som både sikrar ei berekraftig ressursforvalting, og som er utforma slik at fiskarane har høve til å halda seg innom lova i det som er normal utøving av deira virke. Det same må gjelda øvrige yrkesutøvarar innan fiskerinæringa som t.d. i fiskemottaka.
Komiteen meiner det må takast i bruk eit sett av reaksjonmåtar i arbeidet med å koma fiskefusket til livs, og sanksjonane må stå i forhold til lovbrota. Komiteen er samd i at sanksjonane klårt skal avspegla at kostnadene ved å bryta regelverket er større enn vinsten av slik verksemd.
Komiteen meiner det må nyttast strenge sanksjonar når tillitsbrotet mellom fellesskapet og den einskilde konsesjons- og løyvehavar er av særleg grov karakter. Sanksjonen kan i slike tilfelle også vera at løyve til å kjøpa fisk, driva fiske eller anna tilknytta aktivitet vert inndregne for kortare eller lengre tidsrom eller også på permanent basis.
Komiteen meiner det må arbeidast for at sanksjonsregimer knytt til utøving av fiskeria vert del av inngåtte avtalar mellom flaggstatar og kyststaten, slik at det vert reagert på fiskefusk uavhengig av kvar fiskefartøyet høyrer heime.
Komiteen har elles ingen merknader, syner til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjere følgjande
vedtak til lov
om endringer i lov 3. juni 1983 nr. 40 om saltvannsfiske m.v. og lov 14. desember 1951 nr. 3 om omsetning av råfisk (kontrolltiltak)
I
I lov 3. juni 1983 nr. 40 om saltvannsfiske m.v. gjøres følgende endringer:
§ 1 første ledd skal lyde:
For norske statsborgere og personer bosatt i Norge får denne lov anvendelse:
a) i farvann under norsk jurisdiksjon,
b) i farvann utenfor noen stats fiskerijurisdiksjon på norsk fartøy som driver fiske eller fangst, eller som mottar eller transporterer fisk,
c) i farvann under fremmed stats fiskerijurisdiksjon dersom det fiskes eller drives fangst med norsk fartøy, men bare for så vidt gjelder kapitlene II, III, X og § 24. Kongen kan bestemme at også andre deler av loven skal gjelde for norske fartøy i slike farvann,
d) på det norske fastland i forbindelse med omlasting, landing, transport, oppbevaring og ved kontroll av omsetning av fisk som nevnt i § 2 første ledd.
§ 1 fjerde ledd skal lyde:
For andre enn de som går inn under de foregående ledd, får kapitlene V, VI, VIII, IX og X anvendelse i farvann som nevnt i første ledd bokstav a. Forskrifter fastsatt etter kapittel II får anvendelse i disse farvann for de som er nevnt i foregående punktum når det er uttrykkelig bestemt. For andre enn de som går inn under de foregående ledd, får kapitlene IX og X og forskrifter fastsatt etter kapittel II dessuten anvendelse i farvann som nevnt i første ledd bokstav b i den utstrekning dette følger av overenskomst med fremmed stat, eller det drives fiske eller fangst med statsløst fartøy. I forskrift fastsatt etter kapittel II kan også bestemmes at § 11 skal få tilsvarende anvendelse.
§ 2 første ledd skal lyde:
Denne lov gjelder for fiske i sjøen med unntak av fiske etter anadrome laksefisk. Med fisk forstås her også pigghuder og skall- og bløtdyr (krepsdyr og skjell). Loven gjelder også omlasting, landing, transport, oppbevaring og ved kontroll av omsetning av fisk.
§ 4 første ledd ny bokstav t) skal lyde:
t)faktorer for beregning av rund vekt fisk som landes, produseres, oppbevares eller transporteres.
§ 9 første ledd første punktum skal lyde:
Departementet kan ved forskrift pålegge eier eller bruker av fiske- og fangstfartøy å gi oppgave til fiskeriadministrasjonen og salgsorganisasjonene over fangstkvantum, størrelsessammensetning, fiskeslag, fangsttid, fangstområde, fiskeredskap, fangstens verdi, og oppgi avgang fra fangstfeltet, ankomst havn, til hvem og til hvilken anvendelse fangsten skal leveres og regnskap for fartøyets drift.
§ 9 a skal lyde:
Departementet kan ved forskrift pålegge enhver som mottar, oppbevarer eller omsetter fangst fra norsk eller utenlandsk fartøy å gi oppgaver og opplysninger om fangstuttak til fiskeriadministrasjonen og til vedkommende salgsorganisasjon. Det samme gjelder når fangst overføres fra fiskefartøyet til annet fartøy. Departementet kan ved forskrift pålegge enhver som oppbevarer eller omsetter slik fangst
a)å ha utstyr for kontroll av fangstmengden,
b)å stue fangst på bestemt måte, og
c)å ha tegninger og beskrivelse av oppbevaringsrom og binger, samt dokument med oversikt over hvordan fangst er stuet.
Departementet kan ved forskrift bestemme at enhver som mottar slik fangst skal gi fiskeriadministrasjonen eller vedkommende salgsorganisasjon forhåndsvarsling om fiskefartøys anløp.
§ 11 tredje ledd skal lyde:
Blir død eller døende fisk fanget i strid med bestemmelser i denne lov eller bestemmelser gitt i medhold av denne lov, ilandført frivillig eller etter påbud, tilfaller fangsten eller dens verdi vedkommende salgsorganisasjon. Det samme gjelder dersom fisk blir levert i strid med bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov. Vedtak om inndragning treffes av Fiskeridirektoratet. Departementet kan gi forskrift om at salgsorganisasjonen kan gi vederlag for omkostningene når det er åpenbart at fangsten ikke var tilsiktet. § 7 fjerde ledd får tilsvarende anvendelse. Departementet kan for det enkelte fiskeri ved forskrift bestemme at den fangst eller fangstverdi som tilfaller salgsorganisasjonen, skal reduseres.
§ 45 første til fjerde ledd skal lyde:
Fiskeridirektoratet skal føre kontroll med at bestemmelsene i loven her og i lov 17. desember 1976 nr. 91 om Norges økonomiske sone § 3, § 4 og § 7 bokstav b, lov 17. juni 1966 nr. 19 om Norges fiskerigrense og om forbud mot at utlendinger driver fiske m.v. innenfor fiskerigrensen, lov 14. desember 1951 nr. 3 om omsetning av råfisk og lov 24. juni 1994 nr. 34 om registrering som kjøper i første hånd av råfisk m.v., samt forskrifter gitt i medhold av disse lovene, blir overholdt.
Fiskeridirektoratet skal under sin kontrollvirksomhet gis uhindret adgang til fartøy og rederikontor, samt hos enhver som i ervervsøyemed er i besittelse av fisk beregnet på oppbevaring, transport eller omsetning og hos de som er i besittelse av dokumenter vedrørende slik fisk.
Fiskeridirektoratet skal, hos enhver som omfattes av annet ledd, gis uhindret adgang til å kontrollere regnskap og andre relevante dokumenter og opplysninger uansett hvordan disse oppbevares, og skal gis uhindret adgang til relevante gjenstander. Ansvarshavende eller dennes representant skal gi Fiskeridirektoratet nødvendig bistand og opplysninger, legge fram relevante gjenstander og dokumenter m.m., bekrefte kopier, datautskrifter, lagerlister m.m., og tillate merknader i fangstdagbok, mottaksjournal og lignende. Ansvarshavende eller dennes representant skal undertegne den rapporten inspektøren setter opp, men kan påføre rapporten de merknader som finnes nødvendig.
Fiskeridirektoratet kan stanse og undersøke fartøy og steder som nevnt i annet ledd. Ansvarshavende for fartøy kan pålegges å stanse fiske og fangst og å trekke trål og annen fiskeredskap. Fiskeridirektoratet kan under sin kontrollvirksomhet trekke redskap og forankring til slike. Fiskeridirektoratet kan plombere redskap, lasterom og andre oppbevaringsrom for fisk og fiskeprodukter og oppbevaringssteder for dokumenter, relevante opplysninger og gjenstander. Fiskeridirektoratet kan om nødvendig kreve hjelp av politiet for å få utført kontrollen.
Nåværende tredje til sjette ledd blir femte til åttende ledd.
§ 45 a skal lyde:
Salgsorganisasjon som har vedtekter godkjent i medhold av lov 14. desember 1951 nr. 3 om omsetning av råfisk, skal utføre kontroll med at loven her og forskrifter fastsatt i medhold av loven blir overholdt. Kontrollen etter foregående punktum skal være begrenset til opplysninger som naturlig følger av salgsorganisasjonens virksomhet etter lov 14. desember 1951 nr. 3 om omsetning av råfisk, særlig kontroll med at fangstuttak og landet fangst er i samsvar med bestemmelser fastsatt i medhold av §§ 4, 5, 5 a, 6 og 11 i loven her.
Departementet kan gi forskrift om kontroll som utøves etter første ledd og om rapporterings- og kontrollrutiner.
§ 53 første og annet ledd skal lyde:
Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov eller medvirker til det, straffes med bøter eller fengsel i inntil 6 måneder dersom forholdet ikke rammes av et strengere straffebud. Under særdeles skjerpende omstendigheter kan fengsel i inntil 2 år anvendes.
Ved overtredelse foretatt av utenlandske fartøyer utenfor sjøterritoriet, får fengselsstraff ikke anvendelse. Det kan heller ikke ilegges subsidiær fengselsstraff for det tilfelle at ilagt bot ikke betales. Fengselsstraff kan likevel anvendes etter reglene i første ledd dersom dette følger av avtale med fremmed stat, eller fartøyet er statsløst.
II
I lov 14. desember 1951 nr. 3 om omsetning av råfisk gjøres følgende endringer:
§ 7 første ledd skal lyde:
Salgsorganisasjon som er godkjent i medhold av lovens § 2 skal føre kontroll med at bestemmelsene i denne lov og forskrifter gitt i medhold av loven, blir overholdt. Kontrollen omfatter også råfisk som blir landet, herunder overført fra fiskefartøyet til annet fartøy eller overført til oppdrett eller havbeite, uten at omsetning finner sted.
§ 9 skal lyde:
Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov eller medvirker til det, straffes med bøter. For overtredelse av bestemmelse gitt i medhold av § 7 annet ledd kan bøter eller fengsel i inntil 6 måneder anvendes, eller i inntil 2 år dersom det foreligger særdeles skjerpende omstendigheter, med mindre bestemmelsen selv fastsetter at fengselsstraff ikke kommer til anvendelse.
Overtredelse anses som forseelse. Forsøk straffes på samme måte som fullbyrdet overtredelse.
III
Denne lov trer i kraft straks.
Oslo, i næringskomiteen, den 29. mai 2001
Morten Lund |
Rita Tveiten |
Kjell Opseth |
leiar |
ordførar |
sekretær |