I kap. 2 i proposisjonen behandles forslag om endringer i bestemmelsene
om lovens virkeområde, definisjoner som finnes i lovens
kap. 1 og generelle endringer i begrepsbruken ellers i loven. I
tillegg er det ønskelig å foreta noen klargjøringer
av lovens virkeområde på EMC-området
(EMC: Elektromagnetisk kompatibilitet).
§ 1-1 angir lovens saklige virkeområde. Loven omfatter
all telekommunikasjonsvirksomhet, herunder radiokommunikasjon, og
annen tilsiktet utstråling av elektromagnetiske bølger,
utilsiktet utstråling fra telekommunikasjon og annen utstråling
som kan forstyrre telekommunikasjon. Forvaltningen av det elektromagnetiske
frekvensspekteret er også omfattet.
Telemyndigheten har ansvaret for frekvensforvaltningen i Norge.
Et sentralt hensyn ved planlegging av frekvensbruken og når
det gis tillatelser til bruk av frekvenser er å forebygge
forstyrrelser. Problemområdet betegnes som elektromagnetisk
kompatibilitet (EMC). Slike forstyrrelser kan være uforutsette
virkninger av planlagt bruk av utstyr som nyttes for telekommunikasjon,
eller utilsiktet utstråling fra slikt utstyr eller fra
annet utstyr.
Det vil ikke være mulig å forebygge alle forstyrrelser.
Departementet er enig i merknad fra Telenor om at telekommunikasjon
omfatter også radiokommunikasjon og foreslår å endre § 1-1
overensstemmende med dette. Det foreslås også en
endring i § 7-4 hvor samme begrep er brukt.
Telenor mener at formuleringen «loven gjelder ikke for
programvirksomhet i kringkasting eller videresending av program
i overføringsnett for kringkasting» ikke har ønsket
klarhet og mener hensikten med loven er at den ikke skal gjelde
for selve programvirksomheten/innholdet.
Departementet understreker at det følger av merknadene
til § 1-1 i Ot.prp. nr. 36 (1994-1995) Om lov om
telekommunikasjon at teleloven ikke gjelder for programvirksomhet
i kringkasting og at det ikke nå fremmes forslag som berører
grensen mellom teleloven og kringkastingsloven.
Gjeldende telelov gir telemyndigheten bare hjemmel for å gripe
inn overfor utilsiktet utstråling fra utstyr for telekommunikasjon.
På denne bakgrunn og med henvisning til Post- og teletilsynets
utvidede ansvar for EMC-relaterte problemer, foreslås det
en endring i § 1-1 som vil gjøre det
klart at virkeområdet omfatter all utilsiktet utstråling
som forstyrrer telekommunikasjon. Endringen i § 1-1
vil måtte følges opp av en særlig hjemmel
i kap. 7 for å gripe inn. Det foreslås derfor
et nytt ledd om dette i § 7-4.
§ 1-6 inneholder lovens definisjoner.
Gjeldende lov definerer i § 1-6 b to brukerbegrep i
ett, og dette er lite klargjørende. Etter departementets syn
er det behov for å videreføre begrepet «sluttbruker».
Det foreslås derfor å innta en definisjon av dette begrepet
i § 1-6 b.
Når det gjelder «telenett» i § 1-6
c er det foreslått en endring for å klargjøre
at nett kan realiseres ved hjelp av trådforbindelser eller
elektromagnetiske bølger med utstyr i nettet. Endringene
i definisjonen er gjort for å forebygge uklarheter om hvilke
elementer som inngår i et nett.
Utstyrsdefinisjonene i § 1-6 g og h foreslås
endret slik at de samsvarer med terminologien som nå nyttes på området
i store deler av Europa. De nye begrepene vil bidra til å klargjøre
reguleringen som ble gjennomført i norsk rett på bakgrunn
av direktiv 1999/5/EF.
Departementet ser det slik at det kun er sluttbrukerbegrepet
som er aktuelt å definere i loven. På grunnlag
av fremsatte høringsmerknader har departementet funnet
grunn til å foreta noen justeringer i forslaget til definisjon
av telenett i § 1-6 bokstav c. Departementet kan
imidlertid ikke se at høringsmerknadene gir grunnlag for å foreta
endringer i § 1-6 bokstav g og viser og til at
begrepet «grensesnitt» er definert i forskrift
om offentlig telenett og offentlig teletjeneste og forskrift om
private telenett. Det samme gjelder «private telenett» som
Telenor mener bør defineres i loven. Departementet kan
på teknologisk grunnlag heller ikke se at det lenger er
behov for uttrykkelig å nevne «programvare» i
definisjonen av teleutstyr som foreslått av Forbrukerrådet.
Det foreslås en del forenklinger når det gjelder ulike
begreper for å sikre en mest mulig enhetlig og konsekvent
språkbruk, noe som vil øke presisjonsnivået.
I § 1-3 d, jf. §§ 2-3,
8-1, 8-2 og 9-2 foreslås i bokstav d at begrepet «tilgang
til åpne telenett og teletjenester» erstattes
med «tilgang til offentlig telenett og offentlig teletjeneste».
Det er i § 1-4 gitt bestemmelser om grunnleggende
krav. Bestemmelsen angir hvilke hensyn som skal ivaretas ved regulering
av tekniske forhold. Tillatelser og andre tildelinger kan nektes
eller tilbakekalles når det følger av hensynet
til grunnleggende krav.
Hjemmelen for å gi forskrifter for å sikre
grunnleggende krav følger av gjeldende § 6-2.
Hjemmelen foreslås innarbeidet i § 1-4
annet ledd og § 6-2 foreslås opphevet.
I § 2-1 foreslås at begrepet «tildeles» erstattes med
begrepet «gis tillatelse til bruk av».
I gjeldende lov benyttes de ulike begrepene «abonnent», «abonnement», «kunde» og «sluttbruker».
For å oppnå en enhetlig språkbruk vil
det være klargjørende at teleloven, så langt
den fastsetter rammer for tilbyderes frihet til å fastsette
leveringsvilkår, bare benytter «sluttbruker»,
som også er foreslått definert i § 1-6.
§ 2-3 fastsetter prinsippet nedfelt i ulike direktiv om
at aktører med sterk markedsstilling plikter å gi allmennheten
tilgang til nett, overføringskapasitet og telefontjeneste.
Begrepet har i enkelte tilfeller skapt uklarhet. Det har vært
reist spørsmål om hva begrepet «åpen» innebærer.
Hovedregelen om at aktører med sterk markedsstilling
skal gi allmennheten tilgang bør derfor fremgå klart
og fastslås som et utgangspunkt. Det er videre viktig at
det fremstår som klart hvordan denne tilgangen skal gis,
dvs. at vilkårene for tilgang ikke skal diskriminere noen,
og være saklige og lett tilgjengelige.
I lovens kap. 3 foreslås det enkelte endringer for å fremme
større klarhet og hensiktsmessig bruk av begreper.
Telenor mener det bør tas inn et nytt lovformål
i § 1-3 om «teknologisk innovasjon på telekommunikasjonsområdet» og
viser til at konkurranse og innovasjon er viktige målsetninger.
DND (Den Norske Dataforening) peker på at det
bør være et formål for teleloven å påse
at utbygging av telekommunikasjoner skjer med minst mulig inngrep
i natur, privat eiendomsrett og offentlig ferdsel.
Telenor ønsker at gjeldende tekst i § 1-4
annet ledd beholdes. NORTIB mener at samvirke mellom nett, både
interkonnektivitet og interoperabilitet bør tydeliggjøres
ved å ta dette inn i § 1-4 grunnleggende krav.
Telenor mener at utkastets formulering i § 2-3
om at telenett skal tilbys til allmennheten kan skape uklarhet.
NBBL (A/L Norsk Boligbyggelags Landsforbund) peker i
tilknytning til at § 3-3 om bruk av standarder
og samvirke på at leverandører av tjenester til brukereide
nett velger ulike standarder som begrenser valgfrihet og reduserer
konkurransen.
Telenor mener at utkastets forslag til endring i § 3-4
bokstav d er uklar og misvisende.
Departementet vil peke på at behovene som Telenor og
DND tar opp i sine merknader vedrørende nytt lovformål § 1-3
antas å være tilstrekkelig ivaretatt i det som
inngår under bokstav a og e i samme paragraf. Departementet
mener at forslaget om endring i § 1-4 bokstav
g dekker det behov som NORTIB gir uttrykk for. Når det
gjelder Telenors forslag mener departementet at nytt § 1-4
annet ledd er bedre tilpasset blant annet endringene i bestemmelsene
om teleterminalutstyr enn någjeldende formulering.
Departementet mener at Telenors merknad til § 2-3
legger opp til en for snever fortolkning og finner ikke grunn til å gjøre
endringer i utkastet.
Vedrørende NBBLs merknad til § 3-3
vil departementet vise til at det fremgår av bestemmelsen
at telemyndigheten kan pålegge tilbyder av offentlig teletjeneste å ta
i bruk standarder eller på annen måte tilpasse
tjenestetilbudet med sikte på samvirke med telenett og
teletjeneste. Dette vil bli fulgt opp i Post- og teletilsynets tilsynsvirksomhet,
særlig i forbindelse med tilsynets oppgaver i forhold til
forskrift om private telenett og forskrift om kabel-TV-nett.
På bakgrunn av Telenors merknad foreslår departementet
at høringsutkastets forslag vedrørende § 3-4 bokstav
d endres samt at det foretas en endring i bokstav e for bedre å få frem
meningen med bestemmelsen.
Komiteen har ingen merknader.