Til Odelstinget
I forbindelse med omdanningen av de tidligere forvaltningsbedriftene Postverket og NSB til egne rettssubjekter ble det vedtatt særlover som i hovedtrekk bygger på den alminnelige aksjelovgivningen.
På personalsiden ble det imidlertid gitt bestemmelser som viderefører statlige ordninger iht. tjenestemannsloven og tjenestetvistloven. Det ble således fastslått at selskapene fortsatt skulle være en del av det statlige tariffområdet.
Videre beholdt man vesentlige deler av tjenestemannslovens krav til tilsettingsprosedyre og oppsigelsesfrister. Det ble også gitt tilsvarende bestemmelser som tjenestemannslovens bestemmelser om fortrinnsrett til ny stilling i staten og ventelønnsrettigheter ved uforskyldt oppsigelse.
Selskapene har nå eksistert i drøyt fire år. I løpet av denne tiden har det skjedd en utvikling som tilsier en revurdering av disse bestemmelsene.
Selskapene opererer i markeder med stadig økende konkurranse og krav til omstilling og fleksibilitet.
Styret har totalansvaret for selskapets drift og resultater. Styrets og daglig leders ansvar ble skjerpet ved endring av særlovene, gjeldende fra 1. juli 2000. Det er avgjørende for styrets og daglig leders ivaretakelse av dette ansvaret at selskapet i størst mulig grad har samme rammevilkår som konkurrentene. Det oppleves i denne sammenheng problematisk å ha ordninger på personalområdet som avviker fra det konkurrentene har.
Endringsforslagene har vært på alminnelig høring. Av de som har svart har alle, med ett unntak, sluttet seg til eller ikke hatt merknader til, forslagene.
Det følger av særlovene § 64,
jf. § 60, at selskapene er omfattet av det statlige
tariffsystem.
Det har skjedd en viss tilpasning av avtaleverket siden selskapene
ble etablert. Den viktigste tilpasningen skjedde i forbindelse med
tariffoppgjøret i 1998. Da fikk NSB BA og Posten Norge
BA fullmakt til justering av egne stillingskoder i tillegg til de
vanlige normerings-oppgjørene.
På tross av tilpasninger oppfatter selskapene det som
en vesentlig ulempe at den økonomiske rammen for tariffoppgjørene
i selskapene avhenger av de statlige tariffoppgjørene,
hvor det er begrensede muligheter for å ta hensyn til bedriftenes
særskilte behov og økonomiske evne.
Det er ønskelig å endre selskapenes tarifftilknytning.
Det er uttrykt et omforent ønske hos partene i selskapene
om å bli del av NAVO-området i likhet med andre
virksomheter som de senere år er skilt ut fra staten.
En slik løsning vil også innebære
at selskapene får felles tarifftilknytning som sine datterselskaper,
noe som muliggjør etablering av en helhetlig tariffpolitikk for
konsernene.
På denne bakgrunn foreslår departementet at §§ 60
og 64 i særlovene oppheves.
Særlovenes § 61 inneholder bestemmelser
om tilsettingsråd, tilsettingsreglement og klageorgan.
Selskapene har gitt uttrykk for at resultatansvarlig leder bør
ha sterkere innflytelse i forbindelse med tilsettingen av de medarbeiderne
som skal bidra til å nå målene. Ordningen
med tilsettingsråd oppfattes av selskapene å medføre
unødig ressursbruk.
På denne bakgrunn foreslår departementet at § 61 i
særlovene oppheves.
Oppsigelsesfristene etter særlovene § 62
er gjennomgående lengre enn de som følger av arbeidsmiljøloven.
I praksis betyr dette at omstillinger tar noe lengre tid
eller krever en lengre planleggingstid i Posten Norge BA og NSB
BA enn i selskaper som følger arbeidsmiljøloven.
Det kan vanskelig sees vesentlige grunner for at ansatte i Posten
Norge BA og NSB BA skal ha lovfestet et annet oppsigelsesvern enn
det som gjelder i arbeidslivet ellers, herunder i selskapenes datterselskaper.
På denne bakgrunn foreslår departementet at § 62 i
særlovene oppheves.
I særlovene § 63 er det videreført
fra tjenestemannsloven visse rettigheter knyttet til bl.a. situasjoner
hvor arbeidsbortfall fører til oppsigelse. Rettighetene
er ment å sikre arbeidstakeren ny stilling i staten og/eller
en viss inntekt i påvente av nytt arbeid.
Sett i sammenheng med øvrig tilnærming til
vilkårene i konkurrerende virksomheter, finner departementet
det nå vanskelig å opprettholde særordninger på dette
området for de to selskapene. På denne bakgrunn
foreslår departementet at § 63 i særlovene
oppheves, og at opphevelsen av denne bestemmelsen først
trer i kraft etter en overgangsperiode frem til 1. januar
2005.
Det foreslås videre at arbeidstakere som på tidspunktet
for endringslovens ikrafttredelse er ansatt i et av særlovselskapene,
ved eventuell overføring til nytt selskap i forbindelse
med eventuelle utskillelser av deler av særlovselskapenes
virksomhet, får beholde rettighetene etter § 63
i særlovene i samme overgangsperiode.
Med forslag om opphevelse av § 63 fra og med 1. januar
2005 forlenges perioden for statlig dekning av ventelønnsutgifter
tilsvarende.
For selskapene vil forslaget innebære at de får sterkere
innflytelse på lønnskostnadene, og i større grad
kan tilpasse disse til egen lønnsevne.
For staten vil forslaget innebære en administrativ besparelse
i forbindelse med de statlige lønnsoppgjørene.
Bortfall av eventuelle ventelønnsutgifter erstattes av
eventuelle økte ledighetsutbetalinger og får derfor
neppe vesentlige økonomiske konsekvenser for staten.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Eirin Faldet, Marthe Scharning Lund, Kari Manger, Anita Orlund og Ola Røtvei, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Høyre, Ole Johs. Brunæs og lederen Oddvard Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll, og fra Venstre, May Britt Vihovde, mener det er viktig at BA-selskapene i størst mulig grad har samme rammevilkår som andre konkurrerende selskap.
Komiteen har merket seg at bestemmelsene på personalsiden i særlovene, hvor en har videreført statlige ordninger iht. tjenestemannsloven og tjenestetvistloven, kommer i konflikt med å gi BA-selskapene like konkurransevilkår som andre konkurrerende selskap.
Komiteen viser til at et overveldende flertall av høringsinstansene har vært positive til de foreslåtte endringene av særlovene.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, har merket seg at ordningene med fortrinnsrett og ventelønn vil fortsette i en overgangsperiode fram til 1. januar 2005.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet vil understreke viktigheten av at NSB BA og Posten Norge BA har de samme rammebetingelser som de selskapene de konkurrerer med. Det har de ikke som særlovselskaper. En slik likestilling vil de først oppnå når de omgjøres til aksjeselskap. Disse medlemmer vil i denne sammenheng vise til behandlingen av St.meld. nr. 26 (2000-2001) Om virksomheten til Posten Norge BA og St.- meld. nr. 48 (2000-2001) Om NSB BAs virksomhet 2001-2003.
Disse medlemmer vil vise til at det i Norge er betydelig mangel på arbeidskraft. Samtidig er NSB og Posten overbemannet på visse områder og har behov for nedbemanning.
Disse medlemmer ser derfor ingen grunn til å vente med opphevingen av bestemmelsene om ventelønn og fortrinnsrett til stilling i staten til 2005.
Disse medlemmer vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
«I lov 22. november 1996 nr. 65 om statens postselskap og i lov 22. november 1996 nr. 66 om statens jernbanetrafikkselskap gjøres følgende endring:
§ 63 oppheves.»
Forslag fra Høyre og Fremskrittspartiet:
I lov 22. november 1996 nr. 65 om statens postselskap og i lov 22. november 1996 nr. 66 om statens jernbanetrafikkselskap gjøres følgende endring:
§ 63 oppheves.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å fatte slikt
vedtak til lov
om endringer i lov 22. november 1996 nr. 65 om statens postselskap og i lov 22. november 1996 nr. 66 om statens jernbanetrafikkselskap
I
I lov 22. november 1996 nr. 65 om statens postselskap og i lov 22. november 1996 nr. 66 om statens jernbanetrafikkselskap gjøres følgende endringer:
§ 60 oppheves.
§ 61 oppheves.
§ 62 oppheves.
§ 64 oppheves.
II
I lov 22. november 1996 nr. 65 om statens postselskap og i lov 22. november 1996 nr. 66 om statens jernbanetrafikkselskap gjøres følgende endring:
§ 63 oppheves med virkning fra 1. januar 2005.
III
Lov 22. november 1996 nr. 65 om statens postselskap § 63 og lov 22. november 1996 nr. 66 om statens jernbanetrafikkselskap § 63 gis følgende tilføyelse:
Bestemmelsen her gjøres gjeldende for arbeidstakere som på ikrafttredelsestidspunktet er ansatt i et av særlovselskapene, ved overføring til nytt selskap i forbindelse med eventuelle utskillelser av deler av særlovselskapenes virksomhet. Denne bestemmelsen gjelder frem til 1. januar 2005.
IV
Denne loven trer i kraft fra den dato Kongen bestemmer.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 30. mai 2001
Oddvard Nilsen |
Marthe Scharning Lund |
May Britt Vihovde |
leder |
ordfører |
sekretær |