Til Odelstinget
Regjeringen har redegjort for planene om salg av SDØE-andeler,
børsnotering og delprivatisering av Statoil, og ny organisering
av statens direkte økonomiske engasjement i petrolumsvirksomheten
i en rekke proposisjoner som er regnet opp i avsnitt 1 i proposisjonen.
Regjeringen har varslet at en vil ta sikte på at inntekter
fra salg av aksjer i Statoil blir tilført Petroleumsfondet.
Det ble også pekt på at dette krever en endring
i lov 22. juni 1990 om Statens petroleumsfond. Finansdepartementet
fremmer i proposisjon forslag om enkelte endringer i petroleumsfondsloven.
Petroleumsfondets inntekter er definert i petroleumsfondsloven.
I lovens § 2 heter det bl.a.:
«Fondets inntekter er kontantstrømmen
fra petroleumsvirksomheten som blir ført over statsbudsjettet og
avkastningen av fondets formue.»
Inntekter fra salg av SDØE-andeler er i loven definert
som en del av kontantstrømmen, idet det i loven er spesifisert
at kontantstrømmen også omfatter «statens
eventuelle salg av andeler i statens direkte økonomiske
engasjement i petroleumsvirksomheten». Inntekter fra salg
av aksjer i Statoil er imidlertid i loven ikke definert som del
av kontantstrømmen. Finansdepartementet mener inntekter
fra salg av aksjer i Statoil bør defineres som en del av
Petroleumsfondets inntekter på samme måte som
inntekter fra salg av SDØE-andeler er det i dag.
Salg av SDØE-andeler vil innebære en framskyving
i tid av når statens petroleumsformue gjøres om fra å være
oljeressurs i Nordsjøen til finanskapital i Petroleumsfondet.
På samme måte kan inntekter fra salg av aksjer
i Statoil betraktes som en realisering av inntekter som ellers ville
kommet i form av utbyttebetalinger i fremtiden. Slike utbyttebetalinger
ville tilfalt Petroleumsfondet. Analogt med dette vil det etter
departementets mening være hensiktsmessig at evt. statlig
kapitalinnskudd i Statoil kommer til fratrekk fra Petroleumsfondets
inntekter.
Utgifter knyttet til salg av SDØE-andeler og Statoil-aksjer
er i dag i loven ikke definert som en del av Petroleumsfondets utgifter.
Departementet vil ikke foreslå endringer på dette
området. Slike utgifter vil imidlertid uansett påvirke
fondskapitalen ettersom de vil inngå i det oljekorrigerte
underskuddet som dekkes ved overføring av midler fra Petroleumsfondet.
Statoil (Den norske stats oljeselskap as) har skiftet navn til
Statoil ASA. Navneskiftet er reflektert i forslagene til endringer
i petroleumsfondsloven. Det er også opprettet et forvalterselskap
for SDØE, Petoro as, og et transportselskap for naturgass,
Gasco as. I forslaget til lovendring er også utgifter og
kapitalinnskudd knyttet til disse selskapene tatt med.
Departementet foreslår å foreta enkelte endringer i § 2
i petroleumsfondsloven. I loven § 2 heter det:
«Fondets inntekter er kontantstrømmen fra petroleumsvirksomheten
som blir ført over fra statsbudsjettet og avkastningen
av fondets formue.»
Hvert element i kontantstrømmen spesifiseres eksplisitt,
herunder et strekpunkt som lyder «statens eventuelle salg
av andeler i statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten».
Statens netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten
omfatter poster i statsregnskapet som inngår som en del
av statens overskuddsbegrep. Salg av statlige aksjer defineres regnskapsteknisk
derimot som finanstransaksjoner (lånetransaksjoner), og
påvirker ikke over- eller underskuddet til statsregnskapet.
Det vil således være hensiktsmessig ikke å inkludere
inntekter knyttet til salg av aksjer i Statoil som en del av kontantstrømmen.
Departementet foreslår på denne bakgrunn å endre § 2
i petroleumsfondsloven ved at finanstransaksjoner knyttet til petroleumsvirksomheten
blir definert som inntekt til Petroleumsfondet i tillegg til netto kontantstrøm
fra petroleumsvirksomheten og avkastningen av fondets formue. Finanstransaksjoner
knyttet til petroleumsvirksomheten defineres som inntekter knyttet
til statens salg av aksjer i Statoil fratrukket evt. statlige kapitalinnskudd
i Statoil.
Som inntekt fra salg av aksjer i Statoil menes statens brutto
salgsinntekter. Utgifter knyttet til salget holdes utenfor, jf.
over. På samme måte regnes kapitalinnskudd, slik
at for eksempel utgifter som påløper i forbindelse
med kjøp av aksjer i Statoil holdes utenfor.
Petoro as er et nyopprettet statsaksjeselskap som skal ivareta
statens andeler på norsk kontinentalsokkel: Utgifter og
inntekter knyttet til statens direkte økonomiske engasjement
(SDØE) vil fortsatt bevilges over statsbudsjettet. Petoros
inntekter vil bevilges som en utgift for staten over statsbudsjettet.
I forslag til endring av petroleumsfondsloven kommer «driftsutgifter
til selskap som ivaretar statens interesser i petroleumsvirksomheten» til
fratrekk i statens netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten.
Bevilgninger til Petoros driftsutgifter er ment å falle
inn under denne definisjonen.
Staten vil i tillegg skyte inn aksjekapital i Petoro. Dette er
i forslaget til endret petroleumsfondslov tatt med under finanstransaksjoner,
der det heter at «...og kapitalinnskudd i selskap som ivaretar
statens interesser i petroleumsvirksomheten». Regjeringen
har i St.prp. nr. 68 (2000-2001) foreslått at selskapet
får en aksjekapital på 10 mill. kroner.
Gasco as er et nyopprettet statsaksjeselskap som skal stå for
transport av gass på og fra norsk kontinentalsokkel. Transportselskapet
vil overta ansvaret for rørledninger og transportrelaterte
behandlingsanlegg for gass. Selskapet skal inntil videre eies av
staten, inntil man har funnet en varig form på eierskapet
i rørsystemene på kontinentalsokkelen. Staten
skyter inn aksjekapital i Gasco, og ut over dette vil brukerne av transportsystemene
dekke selskapets utgifter. Også aksjeinnskuddet i Gasco
er i lovendringsforslaget tatt med som en del av finanstransaksjoner
for Petroleumsfondet på samme måte som kapitalinnskuddet
til Petoro. Dette fremgår av henvisningen til «selskap som
ivaretar statens interesser i petroleumsvirksomheten».
Regjeringen har i St.prp. nr. 68 (2000-2001) foreslått
at Gasco as i likhet med Petoro as får en aksjekapital
på 10 mill. kroner.
Forslaget som fremmes i denne proposisjonen vil ikke i seg selv
ha noen reelle konsekvenser for statens inntekter eller utgifter.
Hvis ikke inntekter fra salg av aksjer i Statoil ASA blir tilført
Petroleumsfondet, vil de i stedet bli plassert sammen med statens øvrige kontantbeholdning
i Norges Bank. Forslaget kan således forstås som
en omplassering av statens formue fra statens kontantbeholdning
i Norges Bank til Petroleumsfondet.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Dag Terje Andersen, Erik Dalheim, Grethe G. Fossum, Britt
Hildeng, Ottar Kaldhol, Torstein Rudihagen og Signe Øye,
fra Kristelig Folkeparti, Valgerd Svarstad Haugland, Lars Gunnar
Lie og Ingebrigt S. Sørfonn, fra Høyre, Børge
Brende, Per-Kristian Foss og Kjellaug Nakkim, fra Senterpartiet,
Odd Roger Enoksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal,
fra Venstre, Terje Johansen, og representanten Steinar Bastesen, slutter
seg til Regjeringens vurderinger og forslag til endringer i petroleumsfondloven.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Siv Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen, viser til
at avhendelsen av aksjer i Statoil ASA prinsipielt ikke stiller
seg annerledes enn avhendelse av eierandeler i et hvilket som helst
annet selskap.
Disse medlemmer viser til at det til enhver tid
er Stortingets privilegium å avgjøre hvor meget
av statens årlige kontantstrøm som skal overføres
Petroleumsfondet. Å føre inntektene fra aksjesalg
i Statoil ASA inn i fondet gjerder uansett ikke midlene inne, og disse
medlemmer mener at midlene står seg godt som kontantbeholdning
i Norges Bank.
Komiteen viser til proposisjonen og
til det som står foran og rår Odelstinget til å gjøre
slikt
vedtak til lov
om endring i lov 22. juni 1990 nr. 36 om Statens
petroleumsfond (inkludering av inntekter ved salg av aksjer i Statoil
ASA og utgifter knyttet til selskap som skal forvalte statens direkte økonomiske
engasjement mv. som en del av fondets
netto inntekter)
I
I lov 22. juni 1990 nr. 36 om Statens petroleumsfond
skal § 2 lyde:
Fondets inntekter er kontantstrømmen
fra petroleumsvirksomheten som blir ført over fra statsbudsjettet,
avkastningen av fondets formue og netto finanstransaksjoner
knyttet til petroleumsvirksomheten.
Kontantstrømmen framkommer som summen av
de samlede skatte- og avgiftsinntekter
av petroleumsvirksomheten som innkreves ifølge petroleumsskatteloven
og petroleumsloven
avgiftsinntekter ved utslipp av CO2 i petroleumsvirksomhet
på kontinentalsokkelen
inntekter som følge av Statens direkte økonomiske
engasjement i petroleumsvirksomheten, definert som driftsinntekter
og andre inntekter fratrukket driftsutgifter og andre direkte utgifter
statlige inntekter på nettooverskuddsavtaler i
enkelte utvinningstillatelser
utbytte fra Statoil ASA
overføringer fra Petroleumsforsikringsfondet
statens inntekter i forbindelse med fjerning eller annen
disponering av innretninger på kontinentalsokkelen
statens eventuelle salg av andeler i Statens direkte økonomiske
engasjement i petroleumsvirksomheten
og fratrukket
statens direkte investeringer
i petroleumsvirksomheten
statens utgifter til Petroleumsforsikringsfondet
statens utgifter i forbindelse med fjerning eller annen
disponering av innretninger på kontinentalsokkelen
statens eventuelle kjøp av andeler som ledd i Statens
direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten
driftsutgifter til selskap som ivaretar statens
interesser i petroleumsvirksomheten
Netto finanstransaksjoner knyttet til petroleumsvirksomheten
framkommer som summen av:
og fratrukket
II
Loven trer i kraft straks, og
har virkning fra og med inntektsåret 2001.
Oslo, i finanskomiteen, den 7. juni 2001
Dag Terje Andersen |
Siv Jensen |
ordfører og leder |
sekretær |